Toon posts:

vraag over jumperinstellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Matched: instelling, master, slave
ik Heb 2 harde schijven: 1 van 5 Gb en 1 van 40Gb.
Ik heb geprobeerd mijn jumper instelling zo te zetten dat 40Gb master is. En die van 5 Gb slave. Heb alle mogelijke combinaties geprobeerd, maar ik kan alleen maar 5gb op master zetten en 40gb slave.
Ik wil nu XP op mijn 40Gb schijf zetten, wat zijn dan de gevolgen dat ie op slave staat ingesteld? anders gezegd wat zijn de invloeden als ik mijn besturingssysteem op een slave ingestelde schijf zet?!?
alvast bedankt

cumprindo

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Matched: jumpers, master, slave
Heb je eraan gedacht dat je niet alleen de jumpers anders moet zetten, maar ook de positie op de kabel moet omwisselen? Master aan het einde, slave in het midden. Dan zou het altijd wel moeten lukken.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Matched: instelling, jumpers, master, slave
Kan jouw bios wel grote HD's aan?

Het is altijd zo dat wanneer je JP50 sluit, dat een schijf dan master is een een schijf zonder jumper zou dan slave zijn. Dit gaat niet altijd op maar vaak is dat wel zo. Trouwens, als het goed is zit er een sticker op beide HD's waarop staat hoe het zit met de jumper-instellingen. :)
/downtime/ schreef op 03 February 2003 @ 00:09:
Heb je eraan gedacht dat je niet alleen de jumpers anders moet zetten, maar ook de positie op de kabel moet omwisselen? Master aan het einde, slave in het midden. Dan zou het altijd wel moeten lukken.
Hoeft niet, als ik de positie zou veranderen dan werkt het ook normaal, hoewel het beter is om alles goed aangesloten te hebben maakt het niet veel uit als het het niet doet. :)

[ Voor 44% gewijzigd door bazs2000 op 03-02-2003 00:11 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen matches
Kijk eens in de OM FAQ daar staat een heel stuk uitgelegd over de jumpering en de aansluitingen van je IDE kanalen.

FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (02-02-2003)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32
Geen matches
en anders een schijf op je primary en de andere op je secondary IDE bus ;-)

Verwijderd

Matched: jumpers, master, slave
Zet eerst die jumpers goed en plaats de drives in de juiste volgorde op de IDE/ATA kabel (omwisselen tov huidige situatie).

Let er ook op dat hij wel op Master (Slave present) staat en niet op Master (no slave) of Master (non-ATA slave present).

Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/z_001046jumpers.jpg
Meer info vind je vaak op de drive zelf en bij de fabrikant van je HDD.40 polig conductor kabel:
[mobo]---------lang---------[master]----kort-----[slave]
zwart:mobo, zwart:slave, zwart:master

80 polig conductor kabel:
[mobo]---------lang---------[slave]----kort-----[master]
blauw:mobo, grijs:slave, zwart:master

In single drive opstellingen is het altijd aan te raden de master aan het eind te zetten zodat er geen stuk IDE/ATA kabel als antenne gaat functioneren.

Bij 80 polig is Cable Select aan te raden, bij 40 polig wordt CS niet altijd ondersteund....

Het gevolg van OS op slave (IRQ:15) drive is dat je OS op slave drive (bijv. D:) staat (en dus niet master; IRQ:14 - C:), performance verlies heb je niet (niet tov 2 drives op 1 kanaal: MS / wel tov 1 drive per kanaal!) mits die master geen hele oude HDD is die de hele IDE/ATA omlaag schakeld (bijvoorbeeld PIO-mode: 0 in geval van een ZIP-drive). Beide drives moeten wel (U)DMA ondersteunen die je op 1 kanaal wilt zetten...

Meer over performance: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Performance.htm

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Matched: master
ik zet 40 gb schijf op master en 5gb schijf op slaaf, maar dan ziet hij de 40 gb niet !!!
andersom doet het wel . snap het echt niet

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Matched: slave
Vergeet men niet dat sommige schijven het als slave gewoon niet willen doen? Tenminste, dat was (is nog?) het geval bij WD.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg die 40 gb van maxtor niet op master, en ik heb goed gelet op waar ik die jumper moet zetten!!!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: master, slave
enige mogelijkheid bij mij is 6 gb schijf op master en 40 gb schijf op cap limit. dan is ie master slave. wat is cap limit eigenlijk
?

Verwijderd

Cap limit is Capaciteit limiteren (dus een 40GB maar bijv. 2GB groot maken).

Als je de Maxtor als Single aansluit kan je hem dan wel als Master instellen ?
Is de Bios niet de limitering (drive-overlay nodig) ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Matched: jumpers
Tja, dit hoort echt in Opslagmedia & IO-Controllers thuis..

Maar zoek eerst eens op de website van maxtor de jumpersettings op. Op de drive staan ze namelijk niet altijd even goed omschreven, en op de website is het wel duidelijk uitgelegd :)

En qua performance maakt het verder niks uit, dus daar hoef je het niet voor te doen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Matched: instelling, master, slave
Ik wilde even aantekenen dat in sommige gevallen de jumperinstelling wel degelijk uitmaakt qua performance. Het gaat hier om Master/Slave of Cable Select. Ik zie regelmatig dat het gebruik van Cable Select ipv Master/Slave positief van invloed is.

Alleen kan ik helaas geen richtlijnen aangeven wanneer dit wel/niet het geval is. Het verschilt namelijk per situatie en de achtergrond is mij ook niet geheel duidelijk.. Gewoon even uitproberen/testen/benchen dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 03-02-2003 09:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.