Toon posts:

[RIP] R9700P

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is het dan eindelijk zo ver, mijn oude Radeon 9700 Pro is overleden.

Na ontzettend veel problemen gehad te hebben met het geheugen wat 2.6 ns infineon bleek te zijn is de kaart overleden. Ik had vannacht mijn videogeheugen extra gekoeld om proberen mijn score omhoog te krikken, ik was lekker aan het benchen maar ik kwam nog steeds niet aan de 600 (300) mhz. De CPU en core waren al helemaal aan hun max (cpu @ 2512 mhz en core @ 390 mhz) software matig zat ook alles perfect om een maximale score eruit te persen, alleen hield het videogeheugen de boel tegen.

Ik had em al een tijdje op 3.5 volt lopen en dat was geen probleem, ik had ook het alu plaatje gevoeld waaronder de mosfets zitten maar dat was amper warm. Toen ik m'n potmeter verder open draaide om naar 3.6 te gaan ging het mis. Ik draaide de potmeter, was aan het meten, was netjes 3.6 en toen kwam er ineens een rookwolkje uit de kaart en stond het beeld stil. Binnen 0.01 sec had ik de stekker uit de PC, maar het was dus al te laat.

Ik had gezien dat het rookwolkje niet van het geheugen af kwam maar van het alu plaatje waar de mosfets onder zitten. Na een neusinspectie bleek het idd onder het plaatje vandaan te komen.

Ik heb het plaatje toen voorzichtig eerst aan de ene kant en toen aan de andere kant omhoog gewipt, maar tot mijn verbazing zaten er nog 2 zwarte misvormde chipjes vastgeplakt aan het alu plaatje, terwijl de pootjes nog netjes op de kaart zaten, een 3e chipje was helemaal verbrand maar zat nog wel op de kaart.

Nu heb ik hier dit plaatje vandaan gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://ministryofoverclocking.net/pics/30746.jpg

Daarop zijn de chippies te zien, volgens de auteur van de pagina is de chip rechtsboven (de 3037A chip) een PWM controller, zijn de 3 onleesbare chipjes mosfet die met z'n 4en aangestuurd worden door de grote chip eronder en op die manier voor het core voltage zorgen.

De chip links zit ook elders op de kaart (bij mij is die chip helemaal doorgebrand) en het opschrift is 4804 0206. Daaronder zit een chip waarbij zowel als op de foto als bij mij het opschrift onleesbaar is, dit chipje zat bij mij vastgesmolten aan het alu plaatje.
Het chipje rechts was bij mij ook verbrand, daar is nog een deel van het opschrift te lezen, namelijk p27bn. In het document wordt niet op de chips ingegaan maar worden ze beschreven als 3 dual n-channel mosfets.

De PWM chip is van Semtech, datasheet en daarop staat ook het nummer 0206 wat ook op de andere chipjes staat. Ik weet niet of dat dit nummer iets van betekenis heeft ofdat dat toeval is. Bij Semtech is in ieder geval niets te vinden met 4804.

Onderaan de chip zit zo'n zelfde circuit die zorgt voor het geheugen voltage (en waar ik dus ook mijn mod heb gedaan)

Afbeeldingslocatie: http://ministryofoverclocking.net/pics/30748.jpg

Mijn theorie is dat door ver te overclocken en slecht contact de mosfets zijn doorgebrand, met het PWM en de grote chip onderaan is helemaal niets aan de hand, het zijn enkel de mosfets die kapot zijn.

Hoewel de kans erg groot is dat er meer onderdelen op de kaart gefried zijn door de waarschijnlijke kortsluiting die is opgetreden (waarschijnlijk is zelfs de core kapot) wil ik toch vragen aan andere tweakers of dat zij bij hun het opschrift wel kunnen lezen of dat zij nog een kapotte R9500(P) of R9700(P) hebben liggen waar ik de onderdelen af kan halen om op die manier te proberen mijn kaart weer leven in te blazen.

De kaart is een oude rev 1.0 rode PCB R9700 van Club 3D, hij is gereleased samen met de R9500, R9500P, R9700 en R9700P en had dus de befaamde rode 9700P PCB die dus te modden was naar 9700P, toen ik de kaart kocht was deze mod nog niet bekend en heb ik dus de duurdere gekocht terwijl dus later bleek dat ik ook een goedkopere had kunnen kopen. Ik heb sterk het idee dat dit een in de fabriek aangepaste 9700 is omdat het geheugen dus maar 2.6 ns is. Na meting bleek dat de vRef wel op het niveau van de 9700P was ipv de lagere vRef van de 9700, waarschijnlijk dus in de fabriek gemod.

Een foto's van de kaart:
Afbeeldingslocatie: http://ministryofoverclocking.net/pics/30739.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ministryofoverclocking.net/pics/30740.jpg
Nummer op de PCB: PN 109-94200-01

Dit is dus echt weer :( >:) :r :o :'( :O :/ :| :x :? |:( :Z ;( en dan vooral :'(

Majah shit happens, ik had vandaag ook al een 80 watt pelt besteld voor erop, maar als deze kapot blijkt te zijn gaat die pelt op een R9800XT.

Voor iedereen die z'n R9500(P) of R9700(P) ook wil voltmodden, haal die alu plaat eraf en plak er een echte sink op en zet je geheugen niet hoger als 3.5, ik heb nu dus gezien wat de limiet is van de kaart, en er duur voor betaald.

Edit:

Ik heb 2 van de chippies geidentificeerd, namelijk de onderste 2 chippies, dit zijn Fairchild Dual N-Channel Logic Level PWM Optimized PowerTrench MOSFET FDS6898A chips. Ze kosten geen hol en je kan ze zo sampelen dus dat ga ik dan ook, nu die andere chippies nog...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 09:37 . Reden: Pic's bij MofOC gezet ]

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 20:03
Had nog een kapotte 9700nonpro met hetzelfde liggen maar 3 weken terug weggesmeten. Sorry :) Anders mocht je hem wel hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik er niet zoveel aan he? Wel enig idee wat die andere chippies zijn en waar ik ze vandaan kan halen? Misschien dat je ze nog op een andere dooie videokaart hebt zitten?

Ik heb nog wat gevonden, waar bij het geheugen circuit op de foto's die 4804 chips zitten, zitten bij mij andere chips.

Bij mij zijn het ipv 4804 de ST 7247 S8DNF3LL van ST micro dus

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 10:40 ]

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
:'(
Kut voor je. Zeker als het gewoon het stroomcircuit is dat kapot is en niet je core of je geheugen.
Toevallig wil ik ook deze Vmods gaan doen en had ik me ook al bedacht dat die MOSFET's en chippies onder dat plaatje wel wat extra koeling kunnen gebruiken. Bij mij wordt dat plaatje nu met standaard voltages al vrij heet, ik kan nog net mijn vinger erop houden.
Succes met de reparatie :)

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

Verwijderd

Shit happens, maar het blijft toch jammer. :'(

Ik weet zo gauw ook niet wat voor chippie het is. Kun je Farnell ofzo niet bellen en het ze uit laten zoeken? Dat heeft bij mij al eens ooit gewerkt..

Verwijderd

Ik heb nog een kapotte R9k5 non pro liggen die te modden viel naar een R9k7pro. Ik heb deze kaart gefried tijdens een Vmod, mits vergoeding wil ik ze gerust opsturen. Ik ben woonachtig te België. Indien je intresse hebt mail me.

MOB*

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 11:04:
Ik heb nog een kapotte R9k5 non pro liggen die te modden viel naar een R9k7pro. Ik heb deze kaart gefried tijdens een Vmod, mits vergoeding wil ik ze gerust opsturen. Ik ben woonachtig te België. Indien je intresse hebt mail me.

MOB*
Daar heb ik zeker intresse in, alleen weet ik je email adres nog niet. Kun je voor mij kijken of die ST micro of 4804 chipjes erop zitten? Eventueel als het niet teveel moeite is kun je die een paar eraf halen en in een envelop opsturen, dat scheelt een hoop in de verzendkosten.
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 10:51:
Shit happens, maar het blijft toch jammer. :'(

Ik weet zo gauw ook niet wat voor chippie het is. Kun je Farnell ofzo niet bellen en het ze uit laten zoeken? Dat heeft bij mij al eens ooit gewerkt..
Ik zal vanmiddag eens wat mensen gaan bellen, ik vind het maar wazig dat ze bij ST Micro nummers op hun chip printen die vervolgens nergens meer terug te vinden zijn.
fraggel schreef op 09 januari 2004 @ 10:45:
:'(
Kut voor je. Zeker als het gewoon het stroomcircuit is dat kapot is en niet je core of je geheugen.
Toevallig wil ik ook deze Vmods gaan doen en had ik me ook al bedacht dat die MOSFET's en chippies onder dat plaatje wel wat extra koeling kunnen gebruiken. Bij mij wordt dat plaatje nu met standaard voltages al vrij heet, ik kan nog net mijn vinger erop houden.
Succes met de reparatie :)
Bij mij was het contact zo slecht dat zelfs op hogere voltages het plaatje niet echt warm werd, ik had er ook een koelblok voor liggen wat ik erop wou plakken, maar ik dacht van, het zal wel meevallen. Nou niet dus. Maar ik ben nog maar 1 chippie weg van een mogelijke reparatie (hoewel de kans groot is dat er meer is doorgefikt) dus wie weet. Op Xtreme was een gast die z'n videogeheugen had vervangen dus als dat kan dan moet dit ook wel te doen zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 11:15 ]

Verwijderd

Kun je even op een foto aanduiden welke chips je allemaal nodig hebt.

De 4804 zeker is geen enkel probleem die zit erop.

MOB*

PS: mail me op descheep@hotmail.com

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 11:43 ]

Verwijderd

Overigens, 4804 klinkt als een 4kbit serieel EEPROMmetje. Lijkt me sterk dat dat in het voedingscircuit zit, maargoed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch nog de ST micro chip gevonden, alleen zijn ze daar maar wazig met de nummers.

En volgens mij doen ze daar ook niet aan samples...

Het is deze chip:
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/7410.pdf

Maar dankzij MOB komt dat allemaal wel goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 12:21 ]

Verwijderd

MOSFETjes.
Meet de FET eens door tussen source en drain, met de gate aan de source geknoopt? Als een mosfet naar de 5V lijn overleden is (0 Ohm weerstand), dan heeft repareren weinig zin meer; je elektronica heeft dan de volle mep gehad. Is het er eentje naar GND, dan is de boel hoogstwaarschijnlijk nog wel heel.

Overigens kun je hier een heel scala aan mosfets opgooien, zolang de Vds_on, Rds_on, Imax en gatecapaciteit maar in de buurt liggen van het origineel.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Je mag wel even vermelden dat ik die mooie plaatjes voor je heb gevonden Thor :P

Succes met repareren! En het vinden van een leverancier van de fets

Verwijderd

:'( twas een mooie kaart rip ga je hem ook begrafen in de tuin ?

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 09:47:
:'( twas een mooie kaart rip ga je hem ook begrafen in de tuin ?
nee, dat is milieu vervuiling B)

Verwijderd

Ik heb nu weer de schrik tepakken ivm radeon voltmodden. Ik zie ook zoveel posts waarin je mensen hoort spreken over hun gebakken kaart dankzij een voltmod.

Thorry was nu wel extreem bezig maar toch...?
De Vref zou naar schijnt heel goed zijn om ff je kaart te mollen verder vrij veilig?
Radeon geen thermische beveiliging dus die blijft gaan tot ie opbrandt?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stinger666 schreef op 10 januari 2004 @ 03:52:
Je mag wel even vermelden dat ik die mooie plaatjes voor je heb gevonden Thor :P

Succes met repareren! En het vinden van een leverancier van de fets
lol :p

Stinger had ook wat plaatjes gevonden, maar ik had er zelf ook al een paar gevonden.

Thanx aan Stinger _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :Y)
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 10:10:
Ik heb nu weer de schrik tepakken ivm radeon voltmodden. Ik zie ook zoveel posts waarin je mensen hoort spreken over hun gebakken kaart dankzij een voltmod.

Thorry was nu wel extreem bezig maar toch...?
De Vref zou naar schijnt heel goed zijn om ff je kaart te mollen verder vrij veilig?
Radeon geen thermische beveiliging dus die blijft gaan tot ie opbrandt?
Met vref mol je idd vrij snel je kaart, het probleem is niet zo zeer dat je core opbrandt, maar de mosfets en andere stroomcircuits kunnen het niet aan, die zorgen dan voor kortsluiting en zorgen er dan voor dat je core opfikt. De kans is dan zeer groot dat je kaart dood is.

Ik ga die van mij waarschijnlijk woensdag of donderdag proberen te repareren, ik post dan natuurlijk wat ervan gekomen is.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 16:30 ]

Verwijderd

Ik heb doodleuk mn VDD chip gemold :X
Pinnen aan 1 zijde eraf ;(

Kan ik deze kaart niet maken want ze is me toch wel wat waard

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn Club3D Radeon 9700 ziet er exact hetzelfde uit, en heeft ook geheugen wat met geen mogelijkheid boven de 300Mhz komt. Helaas voor Thorry (en gelukkig voor mij) werkt deze kaart nog prima...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 18:56:
Ik heb doodleuk mn VDD chip gemold :X
Pinnen aan 1 zijde eraf ;(

Kan ik deze kaart niet maken want ze is me toch wel wat waard
Gewoon chippie vervangen, kan niet te moeilijk zijn, eventueel als je goed kan solderen kan je het daarmee ook nog redden.

Chippie is standaard en valt vast wel als sample te bestellen.

Verwijderd

Zou je mij daar iets meer over kunnen uitleggen want zelf solderen gaat al niet. Dat kan ik bij een electronica hersteller doen ?

Sample bestellen enz, heb geen flauw id en ben al blij dat het mogelijk is en niet de vuilbak in mag.

Is het ook niet zo dat al die pinnetje van het pcb af zijn het erg moeilijk wordt dan ik zie die niet door het pcb steken...?

Verwijderd

Topicstarter
Die pinnen zitten gewoon op het pcb gesoldeerd, die kaart heeft waarschijnlijk iets van 4 tot 8 lagen in de pcb, dus dingen die erdoorheen steken zijn 99 van de 100x GND (zoals de bevestiging van de backplate en dat soort dingen.

Als je zelf niet kan solderen wordt het toch erg lastig. Je zou eens rond kunnen bellen naar electronica resellers of hersteller in jouw buurt of zij voor jou zo'n chippie kunnen vervangen, maar daar zullen wel kosten aan verbonden zitten. Als je het zelf doet dan is het helemaal gratis.

Ik zie in je profiel dat je in Antwerpen woont, ik woon in Eindhoven dus dat is redelijk dichtbij maar toch niet naast de deur.

Eventueel mag je em ook opsturen naar mij, dan wil ik de sample wel bestellen (als daar tenminste samples van te bestellen zijn, maar eventueel heb ik nog wel zo'n chippie liggen) dan repareer ik em gratis voor je, je hoeft dan dus alleen maar 2x verzendkosten te betalen.

Ff gechecked bij intersil: Van dat chippie kun je zo een paar samples bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 14:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 13:33:
Die pinnen zitten gewoon op het pcb gesoldeerd, die kaart heeft waarschijnlijk iets van 40 tot 50 lagen in de pcb, dus dingen die erdoorheen steken zijn 99 van de 100x GND (zoals de bevestiging van de backplate en dat soort dingen.
40 tot 50 ?? moet dat niet zijn 4 tot 5 ?? d8 zelf eerder aan 8 tot 10 lagen pcb. Meen dat een mobo ook ergens rond die hoeveelheid zit :? correct me if I R wrong..
TAIPEI, TAIWAN, June 20, 2003 – Fitted with the latest newest specification of FSB800, dual channel DDR memory, Serial ATA and others, AX4C Max II is definitely one of the motherboard you are yearning for. Never hesitate to give you the concrete and substantive materials on our product, AOpen AX4C Max II had been empowered with SilentTek II , V4 Power Engine and High-Tech High-Density 6-layer PCB.
http://club.aopen.com.tw/...cNo=3661&Language=English

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 14:13 . Reden: evidence found ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 14:09:
[...]
40 tot 50 ?? moet dat niet zijn 4 tot 5 ?? d8 zelf eerder aan 8 tot 10 lagen pcb. Meen dat een mobo ook ergens rond die hoeveelheid zit :? correct me if I R wrong..

[...]
http://club.aopen.com.tw/...cNo=3661&Language=English
Moederborden hebben meestal 4 of 5 lagen, moederborden zijn dan ook enorm grote dingen waar de chips erg ver van elkaar af zitten. Op een videokaart zit alles veel dichter bij elkaar en zijn de snelheden veel hoger, hiervoor zijn een hoop lijnen nodig en die mogen niet te dicht bij elkaar zitten om storing te voorkomen.

Het aantal lagen is sterk verschillend per PCB en per videokaart, maar ik geloof dat de ATI reference PCB voor de R300 8 lagen had. Er zijn wel kaarten met nog veel meer lagen, zoals bijvoorbeeld de Matrox kaarten of de XGI kaarten. Het aantal lagen is sterk verschillend per fabrikant.

Hoe minder lagen hoe goedkoper, maar soms heb je meer lagen nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 14:19 ]

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-02 16:28

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 11:04:

MOB*
klein vraagje is dat een 9500non pro?
van welk merk? want ik zoek ook nog wat kleine onderdeeltjes voor mijn broertjes kapotte 9500non pro :) :P hopend dat ik hem daarmee kan fixen.

kan je me even mailen? mydogisgone @ hotmail . com
ps. wil eventueel wel voor thorry die onderdeeltjes er af solderen. :) en ze dan opsturen als thorry dat wil :)
laat maar even horen

[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 11-01-2004 15:04 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Verwijderd

Thorry ik zou dat op prijs stellen want ik vrees ervoor dat ik een kortsluiting zou maken bij het hersolderen en zo de kaart helemaal naar de maan help.
Mss zou ja dan ook de voltmods erop willen zetten voor me ik steek de pot meters er wel bij? Als je er niets mee inzit natuurlijk.

offtopic:
Ik moet denk ik ook een nieuwe soldeerbout kopen want mn solduursel smelt gewoon weg niet op het puntje, warmte punt zit wat verder naar beneden...
Het is dan ook een afdankertje.

Indien je het ziet zitten mag je een mail je sturen naar Eureka.Ludo at pandora.be
Dan kunnen we iets afspreken om de kaart te versturen (kan ook niet omkomen)
edit:
mailtje zou al tot bij jouw geraakt zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 17:59:
Thorry ik zou dat op prijs stellen want ik vrees ervoor dat ik een kortsluiting zou maken bij het hersolderen en zo de kaart helemaal naar de maan help.
Mss zou ja dan ook de voltmods erop willen zetten voor me ik steek de pot meters er wel bij? Als je er niets mee inzit natuurlijk.

offtopic:
Ik moet denk ik ook een nieuwe soldeerbout kopen want mn solduursel smelt gewoon weg niet op het puntje, warmte punt zit wat verder naar beneden...
Het is dan ook een afdankertje.

Indien je het ziet zitten mag je een mail je sturen naar Eureka.Ludo at pandora.be
Dan kunnen we iets afspreken om de kaart te versturen (kan ook niet omkomen)
edit:
mailtje zou al tot bij jouw geraakt zijn :)
Mailtje is beantwoord nu :p

Ik fix dat ding wel voor je, geen probleem. Voltmods erbij ook geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Kick,

ik heb hier nu de kaart van Tum0r maar helaas is zijn kaart dood, ik heb de kaart gerepareerd, maar het geheugen werkt niet goed meer (was waarschijnlijk al kapot door z'n eerdere voltmod)

Ik heb met onderdelen van zijn kaart en onderdelen die ik uit Taiwan had ontvangen mijn eigen kaart gefixed en heb deze getest, als ik de power kabel niet insteek dan geeft ie aan dat ik de power kabel erin moet steken (alles lijkt dus normaal), op de kaart van Tum0r is dit beeld ook verneukt. Maar als ik de power kabel erin steek geeft ie helemaal geen beeld.

Omdat bij Tum0r het geheugen kapot is neem ik aan dat het scherm voor de power kabel in het geheugen geladen wordt, en dat lijkt bij mij dus goed te gaan. Maar ik denk ook dat dit gedaan wordt door een standaard chipje, het zou dus zo kunnen zijn dat mijn core kapot is.

De voltages die ik meet lijken helemaal normaal te zijn en er komt ook nergens geen rook uit ofzo.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Misschien is een van de geheugen chips ofzo ernstig beschadigd door de voltmod ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Wow, de kaart gaf net ff beeld, ik ga nog ff alles nalopen, misschien valt er nog iets te redden

Nu doet de kaart het niet meer... dit schiet niet op zo.

De kaart komt inmiddels in windows, maar tekstmodus (bios ed) gaat extreem traag, je ziet het beeld gewoon tekenen, zodra ie windows gaat starten gaat alles weer snel...

3Dmark werkt goed, alles werkt en geen artifacts te zien, in 2D mode zijn er genoeg artifacs:

Afbeeldingslocatie: http://www.mofoc.net/pics/ssrot.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 23:07 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

GVD, mijn 9700 is nu ook pleite :( :'(

Ik was bezig met het installeren van een Zalman ZM80HP-C heatsink, bleek een eerder opgeplakt heatsinkje van mij in de weg te zitten. Dus ik probeerde de heatsink er voorzichtig af te halen door er een mesje onder te steken.

*Wrik, wrik, krak*

zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/radeon.jpg

In plaats van de heatsink, is dus het metalen plaatje losgekomen, inclusief zo'n chip :/
(een zelfde chip als bij Thorry is doorgefikt)

Hier zie je waar ie vast heeft gezeten:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/radeon_closeup.jpg

Zijn er nog mensen in de buurt van Vorden die dit soort chips weer vast kunnen/willen solderen?

deze post is mede mogelijk gemaakt door een oude Riva TNT2 :/

🖥️ | 🚗

• T-Blizzard
  • Laatst online: 12-02 13:28
MadMarky schreef op 23 januari 2004 @ 01:14:
GVD, mijn 9700 is nu ook pleite :( :'(

Ik was bezig met het installeren van een Zalman ZM80HP-C heatsink, bleek een eerder opgeplakt heatsinkje van mij in de weg te zitten. Dus ik probeerde de heatsink er voorzichtig af te halen door er een mesje onder te steken.

*Wrik, wrik, krak*

zie foto:
[afbeelding]

In plaats van de heatsink, is dus het metalen plaatje losgekomen, inclusief zo'n chip :/
(een zelfde chip als bij Thorry is doorgefikt)

Hier zie je waar ie vast heeft gezeten:
[afbeelding]

Zijn er nog mensen in de buurt van Vorden die dit soort chips weer vast kunnen/willen solderen?

deze post is mede mogelijk gemaakt door een oude Riva TNT2 :/
gewoon een soldeerboutje pakken wat koperdraad er omheen wikkelen en met puntje
van koperdraad solderen. Op die manier heb ik wel vaker SMD spul gesoldeerd :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En wat voor tin? Ik heb alleen dat dikke spul met harskern...

🖥️ | 🚗

• T-Blizzard
  • Laatst online: 12-02 13:28
MadMarky schreef op 23 januari 2004 @ 01:26:
En wat voor tin? Ik heb alleen dat dikke spul met harskern...
Kweet niet hoe verre dat ding eraf gerukt is :) Ik heb idd van dat redelijk dunne soldeer
mee gejat nog van mijn mbo tijd 8)
als je maar je bout er niet een uur ophoud :) Ik een keer de smd leds vervangen van mijn nokia 3310 en dat is echt superklein. Maar toen heb ik nog de soldeer gebruikt die op print aanwezig was, geen klodder werk, dus dat zou je kunnen proberen, alleen ontkom je meestal nie aan wat tin....

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Nou dan ik ook maar

9700 pro werkt nog wel maar met soort checkers

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/21852/thumb.jpg

Die ligt eraf, moet ook gefixxed worden nog. Zonde van deze kaart.

• fraggel
Hmmm, ik moet mijn voltmod binnenkort ook nog gaan doen :P

Wordt dat metalen plaatje op dat ene stroomcircuit bij jullie trouwens ook zo ontzettend heet, want ik kan mijn vinger er dus gewoon niet ophouden en straks met die voltmod wordt die misschien nog wel warmer.
Zou zo'n klein 4x4 cm heatsinkje genoeg extra koeling zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Njah ik weet dat ik volgens de policy geen diensten ofzo aan mag bieden, maar ik wil wel ff zeggen dat dat wat ik voor Tum0r heb gedaan wil ik voor iedereen doen. Gewoon je kapotte kaart opsturen naar mij met wat geld erbij voor de terugreis, en als je potmeters erbij gooit dan wil ik em nog voor je voltmodden ook.

Ff voor de duidelijkheid: Tum0rs geheugen was al kapot toen de kaart bij mij aankwam, ik heb em gefixed zodat ie weer beeld gaf, maar het beeld is dus niet meer goed gekomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 14:30:
Njah ik weet dat ik volgens de policy geen diensten ofzo aan mag bieden, maar ik wil wel ff zeggen dat dat wat ik voor Tum0r heb gedaan wil ik voor iedereen doen. Gewoon je kapotte kaart opsturen naar mij met wat geld erbij voor de terugreis, en als je potmeters erbij gooit dan wil ik em nog voor je voltmodden ook.

Ff voor de duidelijkheid: Tum0rs geheugen was al kapot toen de kaart bij mij aankwam, ik heb em gefixed zodat ie weer beeld gaf, maar het beeld is dus niet meer goed gekomen.
Ja mag best diensten aanbieden hoor.. Ja mag er alleen geen geld mee verdienen of iets doen wat neigt naar een IA. :) Ik mod ook wel es wat voor iemand.

Edit:

Trouwens..dat chippie erop solderen lukt me misschien wel. NoStra had hetzelfde probleem geloof ik. Met wat geduld moet het lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
fraggel schreef op 23 januari 2004 @ 10:13:
Hmmm, ik moet mijn voltmod binnenkort ook nog gaan doen :P

Wordt dat metalen plaatje op dat ene stroomcircuit bij jullie trouwens ook zo ontzettend heet, want ik kan mijn vinger er dus gewoon niet ophouden en straks met die voltmod wordt die misschien nog wel warmer.
Zou zo'n klein 4x4 cm heatsinkje genoeg extra koeling zijn?
Hoe denk je dat mijn kaart kapot is gegaan? die plaat heeft flink wat meer koeling nodig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 14:37:
[...]

Hoe denk je dat mijn kaart kapot is gegaan? die plaat heeft flink wat meer koeling nodig.
Ja..ik heb zelf geen raddy, maar je ziet veel luitjes met absurd grote heatsinks erop en das geen overkill. Zo'n klein sinkje kan wel, maar dan moet er wel een fannetje op.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kaart is wel echt definitly rot, het icoon probleem heb ik bijna opgelost (drivers aangepast), ik heb wat extra koeling hier en daar gedaan, nu wil ie 8 van de 10x starten ipv 2 van de 10x.

Maar als ik ook maar probeer 1 mhz van de core of het videogeheugen over te clocken crasht alles...

Verwijderd

en onderclocked?
Anders zou je er een bios van 9700NP op kunnen flashen, wil ik de kaart wel voor schappelijk prijsje kopen =)

Verwijderd

[droommode] Tja, je kan nog altijd een hybrid maken he ;) [/droommode]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 15:54:
[droommode] Tja, je kan nog altijd een hybrid maken he ;) [/droommode]
Als ik BGA kon solderen dan zou ik jouw R350 chip op mijn kaart solderen (of liever, mijn mem op jouw kaart) dan hadden we weer een werkende R9800, helaas zal dat niet echt gaan lukken.
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 15:31:
en onderclocked?
Anders zou je er een bios van 9700NP op kunnen flashen, wil ik de kaart wel voor schappelijk prijsje kopen =)
Op normale settings (R9700P) draait de kaart helemaal goed, alleen moet ik nog wat aan dat start probleem doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 16:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 16:06:
[...]
Op normale settings (R9700P) draait de kaart helemaal goed, alleen moet ik nog wat aan dat start probleem doen.
hahah Mss dat et opstart probleem opgelost is met de bios van 9700NP bedoel ik ;)

En is hij dan te koop? :P

Verwijderd

werkt hij dan ook zonder overdreven koeling of Non pro stock?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 16:08:
[...]

hahah Mss dat et opstart probleem opgelost is met de bios van 9700NP bedoel ik ;)

En is hij dan te koop? :P
Als je zo graag een kaartje wilt ga dan naar de pricewatch of de vraag en aanbod sectie op T.net

K ben trouwens wel benieuw of die 9700NP bios zou gaan werken

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 16:56:
werkt hij dan ook zonder overdreven koeling of Non pro stock?
Dat hangt er vanaf, de R9700 heeft z'n geheugen op 2.7 volt lopen omdat dit niet zo hard hoeft te lopen, de R9700P heeft z'n geheugen op 2.9 volt lopen. Maar aangezien bij allebei het geheugen standaard niet gekoeld is maakt dat niet uit.

Ik weet niet zeker ofdat de core ook op minder volts loopt bij een R9700.

Sterker nog, volgens mij is de koeler op bijna alle R300 kaarten hetzelfde (dus ook R9500 enzo) en die R9800 van jou heeft ook dezelfde koeler.

Verwijderd

dat klopt
toch mooi dat die kaart min of meer gered is
enkel moet je nu telkens drivers aanpassen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 16:59:
[...]

Als je zo graag een kaartje wilt ga dan naar de pricewatch of de vraag en aanbod sectie op T.net
RoFL geen zin om teveel geveel geld uit te geven =)

Verwijderd

Bij mij is idd ook dat plaatje afgebroken op mn 9700 en heeft ook zo'n chip mee getroken mn kaart deed het nog wel maar dan wel maar bij 3d aplicaties kapte hij er mee heb hem er weer opgesoldeerd en mn kaart werkt nu weer goed
en draait ook nog maar nu heb hem nu hoger dan de 9700pro instellingen draaien stabiel met n score in 3d mark van 4992 330/317,5 alleen nu heb ik weer het volgende probleem
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/864895

Verwijderd

zou je niet gewoon een heatsink op dat ijzeren plaatje kunnen plaatsen (en daar wat lucht door laten gaan)??

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 18:55:
zou je niet gewoon een heatsink op dat ijzeren plaatje kunnen plaatsen (en daar wat lucht door laten gaan)??
Eh, ik zou zeggen, zie mijn foto's :P

Natuurlijk kan dat. Je hebt alleen een probleem als deze heatsink er weer af moet...

🖥️ | 🚗

• fraggel
Thorry, had jij nou ook een vmod gedaan voor de gpu? Ik heb namelijk ook een rev. 1.0 met rode PCB en wil graag weten hoe ver ik kan komen met overklokken. Ik zit nu met waterkoeling op 375 Mhz terwijl de temp van de processor die dus ook watergekoeld is, maar 37 graden wordt.
Als de max bij deze rev. erg laag is dan ga ik proberen hem om te ruilen.

Verwijderd

Topicstarter
fraggel schreef op 24 januari 2004 @ 00:28:
Thorry, had jij nou ook een vmod gedaan voor de gpu? Ik heb namelijk ook een rev. 1.0 met rode PCB en wil graag weten hoe ver ik kan komen met overklokken. Ik zit nu met waterkoeling op 375 Mhz terwijl de temp van de processor die dus ook watergekoeld is, maar 37 graden wordt.
Als de max bij deze rev. erg laag is dan ga ik proberen hem om te ruilen.
de max bij rev 1.0 is juist helemaal niet laag, maar je moet goed opletten hoeveel ns je mem is. Ik had 3 ns mem en dat clockt dus amper over. Heb je 2.8 of 2.6ns mem dan kom je een heel eind.

Ik had geen voltmod op de gpu zitten want ik vond dat ie snel genoeg ging. Ik zat eerst met het probleem van m'n mem. Na m'n mem op 3.7 te hebben gezet fikte de mosfets door vanwege onvoldoende koeling (slecht contact)

Deze zijn nu vervangen, het probleem met de iconen heb ik nu in de bios aan kunnen passen dus dat is geen probleem meer (af en toe doet ie het alsnog).

Probleem is nog steeds dat ie in de bios ed enorm traag is, en ik kan geen mhz meer overclocken. Misschien toch maar weer voltmod erop, sterven doet ie toch wel.

Of als iemand BGA kan solderen, dan kan ik Tum0r's R350 (die vermoedelijk nog wel in orde is) op mijn kaart zetten.

Verwijderd

MadMarky schreef op 23 januari 2004 @ 22:20:
[...]

Eh, ik zou zeggen, zie mijn foto's :P

Natuurlijk kan dat. Je hebt alleen een probleem als deze heatsink er weer af moet...
waar vind ik die fotos :P

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 18:29:
[...]

waar vind ik die fotos :P
Meen je dit serieus :? |:( (kijk eens op de vorige pagina)

Ik heb een chip losgetrokken toen ik een heatsink van dat metalen plaatje af wou halen. Daarom zeg ik ook: erop gaat wel, maar je hebt een probleem als ie ooit weer van dat plaatje af moet...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op 24 januari 2004 @ 19:10:
[...]

Meen je dit serieus :? |:( (kijk eens op de vorige pagina)

Ik heb een chip losgetrokken toen ik een heatsink van dat metalen plaatje af wou halen. Daarom zeg ik ook: erop gaat wel, maar je hebt een probleem als ie ooit weer van dat plaatje af moet...
d8 dat jij dat ook had gedaan (koelblokje op dat metalen plaatje), had niet naar je nick gekeken...maar zou dat beter koelen een heatsink op dat plaatje?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 20:23:
[...]

d8 dat jij dat ook had gedaan (koelblokje op dat metalen plaatje), had niet naar je nick gekeken...maar zou dat beter koelen een heatsink op dat plaatje?
[rml]fraggel in "[ RIP] R9700P"[/rml]
[rml]Thorry in "[ RIP] R9700P"[/rml]
[rml]Serenity in "[ RIP] R9700P"[/rml]

🖥️ | 🚗

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

M'n 9700 leeft weer :)

Vanmiddag ff langs m'n oom geweest, die heeft de chip weer vastgesoldeerd. Ik heb nu meteen alle 4 de chipjes van een apart heatsinkje voorzien, zodat ik zeker weet dat ze goed gekoeld worden. De nieuwe Zalman ZM80HP-C doet z'n werk ook nog eens prima: waar ik eerst tot 340Mhz core kwam, 3dmark ik nu op 368Mhz. Maar ff een nieuw oc-programma zoeken, want powerstrip gaat niet hoger :P

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op 25 januari 2004 @ 22:08:
M'n 9700 leeft weer :)

Vanmiddag ff langs m'n oom geweest, die heeft de chip weer vastgesoldeerd. Ik heb nu meteen alle 4 de chipjes van een apart heatsinkje voorzien, zodat ik zeker weet dat ze goed gekoeld worden. De nieuwe Zalman ZM80HP-C doet z'n werk ook nog eens prima: waar ik eerst tot 340Mhz core kwam, 3dmark ik nu op 368Mhz. Maar ff een nieuw oc-programma zoeken, want powerstrip gaat niet hoger :P
Ik gebruik altijd radclocker, das een erg goed progje die gewoon in je display settings komt te zitten.

http://users.adelphia.net/~webspace/RadLinker0999c.zip

Mooi dat je kaart het weer doet.
Pagina: 1