Anoniem: 2111 schreef op 10 januari 2004 @ 13:59:
[...]
De dac-chip die ik gebruik is een "oude" philips TDA1543 dac-chip. Echter in Non Oversampling modus is deze heel erg goed. (47 labs heeft ook zulke dacs). Dus goedkoop is niet synoniem voor slecht. Er zijn veel complexere dac-chips (en veel duurdere) te koop die het slechter doen. Wat bedoel jij met conversiefouten deze onstaan ook al bij de opname (samplingrate e.d.) de dac chip geeft gewoon het signaal wat de klok dicteerd. Dat hierbij vervorming kan optreden oke, maar dan maakt zo'n dac toch geen fout?
En een externe voeding kan beter zijn maar als de rest van de voedingsschakeling goed doordacht is, dan maakt het niet extreem veel uit. De Naim apparatuur is zo wie zo raar, je moet zwaar bijbetalen voordat je pas een fatsoenlijke voeding hebt. Die moet gewoon gelijk al goed zijn voor dat geld

. De cd-spelers zijn idd wel goed, maar versterking is niet super bijzonder voor dat bedrag.
Ik zeg ook niet dat oude DAc's slecht zijn, de DAC's zijn vaak oud nog erg goed

. Hoewel oudere DAC's (2e hands) vaak wel stuk gaan na een bepaalde tijd. Krijg je een vervelende tik. Maar kwalitatief hoeven ze niet slecht te zijn nee

. En dat van de klok zou ik je eerlijk gezegd niet kunnen zeggen

. Daar weet ik er gewoon niet genoeg van af. Misschien heb ik het wel fourt hoor, maar zover ik weet kan er best een foutje inslippen, wat best wel hoorbaar zou kunnen zijn. Een beter DAC zou die kans minder kunnen maken. Fouten sluit je natuurlijk nooit volledig uit.
Maar de voedingen van Naim zijn standaard al heel erg goed! Mijn pietpeuterige 2x30W bakkie kan gemakkelijk een 802 draaien, gaat makkelijk tot 3 uur zonder vervorming en houdt de speakers goed onder controle. Die voeding is heel erg stabiel! En dat ze beter maken voor meer geld is niet meer dan logisch. Als ze die standaard in de apparatuur stoppen kun je er zo €900,- minimaal bijtellen. Toch een fiks bedrag. Dat de voedingen oploppen tot €4500,- wil ook wel zeggen dat ze nog beter kunnen. Voor de NAC252 heb je hem nodig, maar je kunt ook de 202 of de 282 ermee voeden. Dan klinken ze gewoon nog beter, en maakt het doorgroeien makkelijker. De versterking is zeker wel goed, ik vind het zelf beter dan Arcam, het klinkt lekkerder en houdt de speakers strakker. Dat het smaakgebonden is is een tweede

. Maar de versterking is zeker wel goed, dat JIJ het niet bijzonder vindt is weer wat anders. Ik heb toch aardig lang gedaan om het uit te zoeken. Ik denk dat ik beter weet wat het waard is dan jij

.
Kortom, de voeding is al goed voor het geld (de CDX2 bewijst dat al, de Nait5 ook gemakkelijk), de CD-spelers zijn fenomenaal, en de versterking is misschien wat meer smaakgebonden, maar ga er eens rustig naar luisteren. Er is vast wel beter te krijgen, daar maak ik me niet druk om, maar de factor smaak zit er ook nog bij

.