Mooi gesproken, Christiaan. Maar mensen zijn altijd bang voor datgene dat anders is, vandaar de "hetze" tegen de allochtonen.
Rutger: Zo gecharcheerd was mijn opmerking nog niet eens. "Dat heb ik een Nederlander nog niet zien doen". Volgens mij snap je mijn punt niet!
Ik woon in Rotterdam, in de Provenierswijk. Da's direct achter Rotterdam Centraal, een (ietwat armoedige) arbeiderswijk met 80% allochtonen. Turkse slager op de Walenburgerweg, daarnaast een chinese snackbar en ietsje verder een videotheek waar ze enkel "Bollywood"-films verkopen. Volgens mij doorstaat mijn wijkje iedere vergelijking met de achterstandswijken als Spangen, Afrikaanderbuurt, het Oude Noorden en die wijken in Leeuwarden.
MAAR: Mijn buurmeisjes heten Lubna en Fatima, hun broer heet Ahmed. In iedere andere stad zou Ahmed een kutmarokkaan genoemd worden omdat hij met zijn vrienden op ons pleintje peuken staat te roken en naar meisjes fluit... Ja, ook naar mijn vriendin. Maar als ik langsloop komt hij altijd een praatje maken en een sigaret bietsen

Echt een geweldig aardig joch, en nog slim ook! 'Tuurlijk halen ze weleens rottigheid uit, maar dat doen alle jongens van 14 toch? Als 'ie vervelend is ga ik naar zijn papa en komt hij een uur later zijn excuses aanbieden.
Ik heb een buurvrouw uit Afghanistan, ze loopt met een hoofddoekje en lult bijna geen woord Nederlands, haar man evenmin. Maar ze doen hun best om Nederlands te leren, en gaan hard vooruit. Ze wonen nog maar pas in Nederland, zo'n 1 1/2 jaar nu. Hun dochtertje Zara speelt met Timon, het zoontje van mijn beste vriend, al kunnen ze nauwelijks communiceren en leert op die manier langzaamaan Nederlands te spreken.
Als buitenlanders PER DEFINITIE voor overlast zorgen, waarom merk ik daar dan niets van!? Waarom is mijn wijkje een perfecte multi-culturele omgeving en gaat het 5 km verder helemaal fout? Omdat er "andere" Nederlanders wonen, denk ik... Veel jonge mensen (studenten, starters), veel "linkse" mensen (Groen-Links en SP kregen 50% van de stemmen in ons kieslokaal), veel open-minded mensen, geen tekenen van discriminatie.
De enige overlast bij mij in de straat is van voornamelijk Nederlandse schoolkinderen (er zit een (V)MBO in mijn straat) en junkies... (OT: die laatste groep houdt zich ook redelijk gedeisd sinds ik de tuinslang op 1 van die etters gericht heb. Tja, die kerel lag in ons portiekje te slapen en deed nogal opgefokt toen ik hem verzocht te verkassen naar het Leger des Heils

)
Kom op jongens, als jullie willen dat de buitenlandse bevolking beter integreert, help daar dan zelf aan mee! Hard roepen dat de buitenlanders een probleemgroep zijn hebben we nu wel gehad. Het is nu tijd om er iets aan te doen. En bedenk goed, het moet van twee kanten komen. Zet die eerste stap, wacht niet op een ander.
- Maak eens een praatje met je Turkse/Marokkaanse buurman.
- Vraag eens aan een Marokkaanse buurjongen wat voor muziek hij luistert.
- Doe eens VRIENDELIJK tegen mensen uit andere landen.
- Toon respect voor hun cultuur, en eis niet dat ze die laten vallen ten gunste van de onze. Zoals Christiaan zei: culturen moeten langzaamaan versmelten.
- Ga eens naar een moskee in de buurt en vraag aan de imam/mullah wat moslims nu eigenlijk precies geloven. Ga een dialoog aan om er wat van te leren in plaats van elkaar af te vallen.
- En als er eens ellende is door iemand die toevallig van buitenlandse afkomst is, bedenk dan goed dat het gedrag van 1 persoon niet bepalend is voor een gehele groep. Naar verhouding komt kindermisbruik meer voor onder autochtonen als onder allochtonen. Hoe zou jij het vinden als ik jou hierom een kinderverkrachter noem?
Sorry als ik een beetje prekerig klink, maar het is echt de beste manier om de multiculturele samenleving "alsnog" te laten werken.