[Idee] Geheugen RAID

Pagina: 1
Acties:

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo allemaal, ik wilde even een idee uit de doeken doen:

Zou het, analoog aan HDD-RAID-0, een goed idee zijn om DIMM-striping in te voeren als performance verbeterende techniek in computers? Ik bedoel hiermee dat je, in het geval je twee DIMMs hebt van gelijke grootte, de adressering aanpast, zodat je de 'even' adressen leest uit DIMM 0 en de 'oneven' adressen uit DIMM 1?

Concreet bedoel ik:
Je hebt 2 maal een DIMM van 256 Mb, zelfde kloksnelheid. Je stopt deze DIMMs in slot 0 en 1 van het moederbord. Ik neem aan dat een 32-bits processor woorden adresseert, dus ik zal het even houden op woord-adres in plaats van byte-adres. Stel dat je nu de reeks 2, 4, 8, 16, 32 zou willen wegschrijven vanaf geheugenlocatie 0. Je zou dan in een oude, lineair geadresseerde situatie dit krijgen:

DIMM.Adres - Waarde
0.0 - 2
0.1 - 4
0.2 - 8
0.3 - 16
0.4 - 32

In mijn 'DIMM-striping' setup zou dit als volgt worden:

DIMM.Adres - Waarde
0.0 - 2
1.0 - 4
0.1 - 8
1.1 - 16
0.2 - 32

Op zich zou deze techniek in de huidige moederborden / processor / bus opzet geen snelheidswinst opleveren, maar zou dit met een aparte geheugencontroller, die deze RAID-0 vorm ondersteund theoretisch niet een 2x zo hoge doorvoorsnelheid garanderen? De geheugenbus kan dan ongeveer 2x zo hoog geklokt worden, zonder dat het geheugen op een hogere snelheid moet werken.

Samengevat bedoel ik:
Processor -> geheugenbus op X*Y Mhz -> RAID-0 geheugencontroller -> Y DIMMs op X Mhz

Vooral bij DMA technieken, waarbij meerdere woorden tegelijk moeten worden gekopieerd kan dit een proportionele (aantal DIMMs) snelheidswinst opleveren, tenzij het in- of uitvoerapparaat een beperkte snelheid heeft, zoals een harde schijf.

Het is maar een idee, misschien kan iemand anders hier iets aan toevoegen, of mijn theorie onderuit halen?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 08:49

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 98% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:35 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• raoulduke
  • Niet online
Maar bij Dual Channel implementeer je fysiek twee geheugenbussen, de techniek die ik voorstel vormt een soort abstractie tussen het geheugen, de bus en de processor. Op deze manier zou je ook een 'Quad-Channel' techniek op kunnen zetten zonder dat je vier geheugenbussen maakt op het moederbord.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Als ik rechts van me kijk zie ik een pc hier staan met twee geheugenkanalen waarbij het zaakje telkens per dubbel QWord wordt verdeeld over beide kanalen. Dus het bestaat al een poosje ja :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, dual channel lijkt al behoorlijk op RAID-0, net zo goed als dat ECC op RAID-3/5 lijkt.

Eigenlijk mis ik alleen een geheugen equivalent van RAID-1 voor de meest gevoelige dingen, maar het zou me niet verbazen of bij mission-critical apps juist dat gedaan wordt om multi-bit errors niet alleen te herkennen (zoals ECC dat doet) maar ook herstellen.

Oslik blyat! Oslik!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34
Dat idee heb je zeker in het volgende topic opgedaan: RAM-RAID :+

• Abbadon
Met IBM's Active Memory™ kun je mirroren (RAID1) :P

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

in veel mainframes wordt al een soort bad-ram techniek toegepast die slecht geheugen automatisch reloceert naar spare ram.
en uiteraard ook in redundante opstelling.
(memory = ram, storage = diskspace)

en uiteraard zou je dan een dubbel aantal dma kanalen moeten hebben en een dubbele pci bus, zodat je apparaten daar ook gebruik van kunnen maken.

niet in gewone consumenten pc because te duur.
Abbadon schreef op 08 januari 2004 @ 18:30:
Met IBM's Active Memory™ kun je mirroren (RAID1) :P
is dat niet ook met compressie?

[ Voor 20% gewijzigd door PipoDeClown op 08-01-2004 18:35 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Abbadon
PipoDeClown schreef op 08 januari 2004 @ 18:33:

[...]

is dat niet ook met compressie?
Dat lijkt me i.v.m. de performance niet. Dit is wat IBM zegt over de Memory Mirroring welke ze toepassen:
Memory mirroring
Memory mirroring is roughly equivalent to RAID-1 in disk arrays, in that memory is divided in two ports and one port is mirrored to the other half. If 8 GB is installed, then the operating system sees 4 GB once memory mirroring is enabled (it is disabled in the BIOS by default). Since all mirroring activities are handled by the hardware, memory mirroring is operating system independent. Certain restrictions exist with respect to placement and size of memory DIMMs when memory mirroring is enabled, and these are system dependant.
Check hier voor meer vernuftige toepassingen op dit gebied :)

Anyway, voor gewone huis-, tuin- en keukendozen is geheugen 'RAID0' tegenwoordig vrij normaal. Topicstarter stelt:
raoulduke schreef op 08 januari 2004 @ 18:03:
...de adressering aanpast, zodat je de 'even' adressen leest uit DIMM 0 en de 'oneven' adressen uit DIMM 1?
En dat is dus ook wat er gebeurt. I.p.v. even en oneven stuurt de chipset in m'n doos in lock step om en om een QWord door kanaal A en kanaal B :)

• raoulduke
  • Niet online
kwiebus schreef op 08 januari 2004 @ 18:26:
Dat idee heb je zeker in het volgende topic opgedaan: RAM-RAID :+
Nee, ik kreeg het idee toen ik het tafelkleed buiten ging uitkloppen :) Maar bedankt voor de verwijzing naar dit topic, ik had in de search de termen 'RAID', 'geheugen' en 'memory' gebruikt, maar ik had niet op RAID en RAM gezocht.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
raoulduke schreef op 08 januari 2004 @ 19:07:
[...]

Nee, ik kreeg het idee toen ik het tafelkleed buiten ging uitkloppen :) Maar bedankt voor de verwijzing naar dit topic, ik had in de search de termen 'RAID', 'geheugen' en 'memory' gebruikt, maar ik had niet op RAID en RAM gezocht.
Oh nee :+.

301SQN

Pagina: 1