Toon posts:

RAM-RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuw idee van me: Een soort RAID voor RAM. Dit zou de snelheid van RAM noemenswaardig moeten verhogen. Tegen relatief lage prijzen!

Wat vinden jullie ervan?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is dit gewoon geen dualchannel DDR/RDRAM eigelijk of bedoel je iets anders?

C:\>_

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

RAID is om iets redundant te maken, maar voor geheugens bestaat al een techniek: ECC. De techniek waar jij op doelt is RAID 0 en dat is eigenlijk helemaal geen echte RAID omdat die vorm niet redundant is.

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 18-03-2003 20:29 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Dat je lichtelijk geen idee hebt wat je zegt en dat vergelijkbare concepten al bestaan in de vorm van DDR, QDR, en daar zelfs dual-channel versies van.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Dat bestaat al héél lang, dat heet memory interleaving :D Daar worden idd meerdere geheugenkanalen voor gebruikt.

Tegenwoordig is het zelfs mogelijk DIMM's te hotswappen, net zo als de disks in een RAID array (chipkill technieken e.d.)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen dualchannel. Dualchannel is dat je 2 geheugenbussen gebruikt zodat de geheugenbandbreedte minder gauw verzadigd is. RAID is dat in beide geheugens (schijf- of andere) hetzelfde staat maar de ene helft van de byte uit het ene geheugen gelezen wordt en de andere helft uit het andere.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon: waarom zien we dat nooit in de ``gewone'' moederborden terug dan?

• RIP-airco
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11-2024
dat zit erop ...
het is enkel zo standaard dat het imho automatisch gebeurt

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RIP-airco schreef op 18 March 2003 @ 20:37:
dat zit erop ...
het is enkel zo standaard dat het imho automatisch gebeurt
Interleaving dan, he, niet hotswappen. Daar krijg je mij iig nog niet aan. ik zie Femme al tijdens een hardware upgrade uit een draaide webservert dimmetjes trekken...

Verwijderd

Topicstarter
RIP-airco: Dus als je 512 MB aan geheugen plaatst, heb je in feite maar 256 MB?

Verwijderd

HP's definitie:

http://h18004.www1.hp.com...liantdl760/inside-g2.html

Industry's first Hot Plug RAID Memory, using industry standard 133MHz SDRAM DIMMs, eliminating downtime caused by multi-bit memory errors and scheduled capacity planning by allowing you to hot-replace failed DIMMs and hot-add memory without taking down your server
Hot Plug RAID Memory is the only completely redundant memory protection technology available in an industry standard server to do so with only 25% additional memory expense

...en dat kan je al gewoon kopen in o.a. de DL760

• Abbadon
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 20:32:
Nee, geen dualchannel. Dualchannel is dat je 2 geheugenbussen gebruikt zodat de geheugenbandbreedte minder gauw verzadigd is. RAID is dat in beide geheugens (schijf- of andere) hetzelfde staat maar de ene helft van de byte uit het ene geheugen gelezen wordt en de andere helft uit het andere.

Je kan de simpele dualchannel implementatie prima met RAID 0 vergelijken (niet redundant maar wel een 'vorm' van RAID). Met de chipkill techniek kun je op geheugenchip niveau een soort RAID 5 nabootsen door scattering; ECC words worden over vier verschillende DIMM's verdeeld zodat je meer dan één omgevallen bit kunt opvangen (zelfs een hele chip). En er is ook al iets vergelijkbaars aan RAID 1, mirroring. Hier worden bits gespiegeld in nog een andere DIMM opgeslagen; DIMM kapot, no worries :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interleaving is Via meester in- een ApolloPro133A draait met 4-way interleave aan een paar procent sneller dan zonder. Ik meen niet op non-Via chipsets ooit interleave opties in BIOS gezien te hebben, maar het zou me ernstig verbazen als Via de enige is met deze techniek.

Je moet natuurlijk wel meerdere banks gevuld hebben (vandaar het schijnbaar tegenstrijdig advies om bij een Intel P3 sys zo weinig mogelijk banks te gebruiken (ivm strakste timings), maar bij Via juist zoveel (om die interleave te benutten) :) )

Oslik blyat! Oslik!

• Skaah
  • Niet online
dion_b schreef op 18 March 2003 @ 20:43:
Interleaving is Via meester in- een ApolloPro133A draait met 4-way interleave aan een paar procent sneller dan zonder. Ik meen niet op non-Via chipsets ooit interleave opties in BIOS gezien te hebben, maar het zou me ernstig verbazen als Via de enige is met deze techniek.

Je moet natuurlijk wel meerdere banks gevuld hebben (vandaar het schijnbaar tegenstrijdig advies om bij een Intel P3 sys zo weinig mogelijk banks te gebruiken (ivm strakste timings), maar bij Via juist zoveel (om die interleave te benutten) :) )
Mijn MSI-K72Pro kreeg de interleaving als optie in de bios na een paar updates. Eerst moest je het met WPCREDIT of de VIA-interleaving-patch doen... maar ze zijn er dus wel. Ook een jetway mobo met via chipset hier heeft 't in de bios. Het lukt trouwens prima met zowel één als twee als drie dimmetjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Skaah op 18-03-2003 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Skaah: hoeveel prestatiewinst heb je geboekt?

• Abbadon
dion_b schreef op 18 March 2003 @ 20:43:

Da's de bekende interleaving die zich _binnen_ één geheugenchip afspeelt (die bestaan namelijk intern uit vier banken). Wat ik bedoel is de interleaving tussen twee of meer complete module's (ja, verwarrend, men gebruikt overal de term 'bank' en 'interleaving' maar voor binnen de 'afdeling geheugen' :+ ).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op 18 March 2003 @ 20:48:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]

Da's de bekende interleaving die zich _binnen_ één geheugenchip afspeelt (die bestaan namelijk intern uit vier banken). Wat ik bedoel is de interleaving tussen twee of meer complete module's (ja, verwarrend, men gebruikt overal de term 'bank' en 'interleaving' maar voor binnen de 'afdeling geheugen' :+ ).
Schaam :o

Idd, ik bedenk me nu opeens de furore die ALi maakte met de specs van de Aladdin 7 chipset (een van de vreemdste chipsets ooit IMHO)- de laatste So7 chipset, met DIMM interleaving (tbv de interne ArtX graphics core), maar zonder enige L2 cache bus (was nl enkel voor K6-2+ en K6-3(+)) bedoeld.
Helaas was het een geval van too little, too late. Overigens schiet me nu te binnen dat de Serverworks IIIHE chipset dat ook zou doen (met iets meer succes)...

Oslik blyat! Oslik!

• Skaah
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 20:47:
Skaah: hoeveel prestatiewinst heb je geboekt?
Ongeveer 10% op geheugenbandbreedte in Sandra.
Pagina: 1