vraagje over 100Hz tv

Pagina: 1
Acties:

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37
nu kwam ik op een xbox forum, en daar zag ik dit verhaaltje over een 100Hz tv staan. maar naar mijn idee klopt dit helemaal. ligt het aan mij, of klopt er gewoon het 1 en ander niet?
De instelling voor 50 of 60 Hz is niet voor de beeldscan-frequentie.

De 100Hz voor de beelscanfreqentie is om het beeld rustiger en dus scherper te krijgen: het ziet er strak uit! Je kunt er vanuit gaan dat een beeld op 100 Hz ook 100x per seconder wordt 'ververst'. Een bisocoopfilm doet dit met 24 beeldjes per seconde en dat ziet er ook al goed uit...

In Europa, dus ook in NL wordt 230V met een frequentie van 50 Hz uit het stopcontact geleverd.
In Amerika is dit 110V met een frequentie van 60Hz, vandaar deze optie (in de TV zelf zit hoogstwaarschijnlijk een voeding die 110 - 240 VAC aankan...)

Dus...als je, je TV op 60Hz is deze niet in sync met de geleverde spanning uit het stopcontact, vandaar de rubish in je beeld...

grtz,
MM

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

In welke context moet ik deze opmerkingen plaatsen. Ik begrijp het stukje zo niet zo erg...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

bij oudere 100hz tvs krijg je dat soms.
Bij mijn 100hz BB tv heb ik geen last van 60 hz games.

This space is occupied

• Slurpgeit
het gaat mij dus vooral om het gedeelte van de vergelijking tussen de 24FPS van een film, en de 100Hz avn de tv. en dat het aantal Hz door het voltage word geregeld, dat klopt volgens mij niet helemaal, maar ik wil het graag zeker weten.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als ik deze pagina moet geloven heeft het idd te maken met de frequentie van de wisselstroom.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Een standaard tv op 50Hz ververst de helft van het scherm 25 keer per seconde en de andere helft de andere 25 keer van die seconde om op 50Hz te komen.
Een tv op 100Hz ververst de helft van het scherm 50 keer per seconde en de andere helft de andere 50 keer per seconde om op de 100Hz te komen.
Dus de standaard tv zit al heel dicht bij de 24 keer volledige verversing in de bioscoop.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 17:33

jasjenl

Liab A Tymo

De oorspronkelijk reden voor 50 of 60 hz ligt 'm inderdaad in de frequentie van het stroomnet. Oude tv's gebruikten die frequentie voor hun beeldfrequentie, maar tegenwoordig (al heel lang volgens mij) gebruiken beeldschermen (tv's, computer schermen) dat niet meer voor hun synchronisatie en kunnen ze dus in principe elke frequentie weergeven (je computer monitor kun je immers ook op allerlei refreshrates laten werken). Dat verhaal van dat xbox forum is dus grote kul en bovendien zal vrijwel elke 100 hz tv dusdanig geavanceerd zijn dat ie geen moeite zou moeten hebben met het weergeven 60 hz.

De vergelijking tussen een bioscoopscherm en een tv gaat behoorlijk mank en er is ook een goede reden waarom in een bioscoop het beeld bij 24 fps wel (redelijk) rustig is en een tv bij 50 hz nog onrustig eruitziet. Een bioscoop projector werkt met film. Dit is dus eigenlijk gewoon een hele strook dia's achter elkaar die je stuk voor stuk bekijkt. Eén frame staat er ook in één keer en wordt gedurende de tijd dat je dat frame moet zien volledig belicht. Als je met een dia projector een dia bekijkt, ziet dat er ook rustig uit, simpelweg omdat je gewoon naar een volledig, in één keer geprojecteerd plaatje zit te kijken. In principe zou een bioscoop film er met 1 fps nog rustig (in de zin van niet-flikkerend) uit zien, alleen zouden de bewegingen een beetje houterig worden ;)
Een beeldbuis werkt echter structureel anders: hier wordt het beeld lijn voor lijn, van boven naar onder opgebouwd en elke lijn wordt op zijn beurt weer van links naar rechts opgebouwd. Dit gebeurt door een elektronen kanon die als het ware alle pixels één voor één op een fosfor laag die zich achter het glas van de beeldbuis bevindt afvuurt. Op de plek waar het elektronen kanon zich op een bepaalde moment bevindt licht het fosfor op en door op de juiste plaats het fosfor meer of minder op te laten lichten, worden verschillende helderheden voor elke 'pixel' gemaakt en worden de verschillende kleur nuances bereikt. Het opbouwen van het hele beeld op deze manier gaat heel snel, maar nadat het elektronen kanon de laatste lijn heeft getekend, verplaatst deze zich weer naar boven. Gedurende de tijd dat het elektronen kanon zich naar boven beweegt, worden er dus geen lijnen getekend (dit heet v-blank). Nu heeft het fosfor de eigenschap dat het, nadat het door het elektronenkanon is 'verlicht', vanzelf weer uitdooft. Dat is dan ook de reden dat je een beeldscherm bij een lage refreshrate ziet knipperen: het wordt eerst door het elektronen kanon getekend, dooft dan gedurende de v-blank een beetje uit en even later wordt het volgende frame getekend. Hoe hoger nu de refreshrate van een scherm, dus hoe sneller de frames achter elkaar getekend worden, des te minder het fosfor de kans krijgt om uit te doven en des te minder geflikker heb je. Bij een bioscoop scherm heb je dit dus niet, omdat daar (simpel gezegd) gewoon continue een lamp door de 'dia's' schijnt en er niks is dat uit kan doven.

Er zitten overigens nog wel meer verschillen tussen 50 en 100 hz tv's dan alleen de refreshrate (zo werken de meeste 100 hz tv's non-interlaced en de meest 50 hz tv's interlaced), maar dat heb ik volgens mij al eens in een ander topic uitgelegd.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Kleine aanvulling op het bioscoop verhaal, het licht is hier niet continue, maar knippert doordat het eerst door een "flicker shutter" gaat, een soort van wiel/schijf, met twee grote uitsparingen, of eigenlijk een propellor met 2 grote bladen, te vinden in verschillende vormen en maten :). Eén van de onderbrekingen wordt dan gebruikt om de film door te laden naar het volgende frame.
Maargoed, in de bios is het dus 48Hz, het licht wordt nog een redelijk deel van de tijd tegengehouden, een derde tot de helft ofzo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

En om nog eens te onderstrepen dat het kul is dat apparatuur alleen in meervouden van de lichtnetfrequentie kan omgaan: alleen al om deze post te kunnen lezen heeft deze posting zich al begeven over meerdere klokfrequenties vanaf toetsenbord naar uiteindelijk jouw monitor. We hebben het niet over simpele wekkerradio's die hun tijdbasis uit de wandcontactdoos betrekken.

De meeste TV's hebben gewoon een clockkristal en PLL voor de diverse frequenties die nodig zijn voor decoding, filtering, kanaalkiezen, framebuffer etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 05:26 ]

• Slurpgeit
oke, hartstikke bedankt voor jullie uitleg
Pagina: 1