Toon posts:

PC starten zonder boot knop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een test opstelling gemaakt voor mijn casemod, alles gewoon op de grond zonder een kast. Ik heb overal wat onderdelen vandaan, maar nu kan ik het niet starten. het is een ATX moederbord. Iets wat ik ook niet weet is of de P2 kabel ook perséé moet aangesloten worden op het mobo, de P1 stekker past er wel op, maar voor de P2 is er geen plaats. Hiermee bedoel ik de stekkers uit de voeding.

Hoe kan ik de boel opstarten? de pins kortsluiten werkt niet, en ik heb nu ook geen speciale schakelaars ofzo, ik hoef het maar heel even te testen. iemand een idee of schakeling ofzo?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 08:40

AcouSE

Swedish Chef

De pins even kortsuiten zou gewoon moeten werken. Dat is precies wat de schakelaar normaal ook doet. Heb je de voeding wel aan staan (schakelaarje op de achterzijde) ?

Verwijderd

Meestal zal er wel een header op je mobo zitten, maar dat had je al geprobeerd. Hoe startte je dat mobo "vroegah" dan? Of weet je dat niet (ik weet niet of je uit een kast gerukt hebt ofzo...

Enne wat bedoel je met P1 en P2 (ik denk dan aan een AT-voeding met 2 stekkers)? zijn dat 2 stekkers met 1 rij aan pinnen/gaatjes?

Verwijderd

Topicstarter
de pins kortsluiten werkt dus niet.. met die stekkers bedoel ik P1: 20 gaatjes stekker en P2: 12 gaatjes waarvan 6 groter zijn de de anderen 6.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:43
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:07:
Enne wat bedoel je met P1 en P2 (ik denk dan aan een AT-voeding met 2 stekkers)? zijn dat 2 stekkers met 1 rij aan pinnen/gaatjes?
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:01:
... onderdelen vandaan, maar nu kan ik het niet starten. het is een ATX moederbord. Iets wat ik...
Ik gok van niet B)

Wat er kan zijn is dat je kortsluiting maakt of gemaakt hebt, in dat geval moet je eerst alle spanning van je voeding halen en zo'n 30 seconden wachten. Daarnaast is het handig te kijken waar'ie eventueel kortsluiting kan maken, met andere woorden, heb je'm wel goed op een niet geleidende ondergrond gelegd? Zitten alle onderdelen waar ze horen te zitten?

Wat ik zou doen is eerst de voeding zelf aanzetten door even de ground en pwr-good draad te verbinden, meestal is dit een grijze of groene draad, controleer dit op je voeding. Als deze eenmaal werkt aansluiten op je mobo, sluit nu zowel de ATX stekker als de P4 stekker aan (mocht je hiervoor de juiste aansluiting hebben uiteraard) en verbind kort de 2 pinnetjes corresponderend met de aansluiting voor je powerbutton. Mocht'ie het nu nog niet doen: opnieuw inbouwen en hopen dat je iets stoms over het hoofd gezien hebt en niet je mobo om zeep geholpen hebt bij het casemodden.

//edit: extra info TS gewijzigd ;)

Een connector met 12 pinnetjes, waarvan 6 kleiner? *denkt diep na*.. nee, kan er zo even niet op komen :?

[ Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 06-01-2004 19:15 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

P1/P2 doet vermoeden dat het geen standaard ATX voeding is.
Kijk even of het overeenkomt met de ATX/WTX standaard: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] en post eens wat meer gegevens over die voeding (merk, model, typenummer, foto's, kleuren van bedrading etc).

Normaliter moet groen+zwart doorverbinden voldoen bij een ATX voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
at ik zou doen is eerst de voeding zelf aanzetten door even de ground en pwr-good draad te verbinden, meestal is dit een grijze of groene draad, controleer dit op je voeding. Als deze eenmaal werkt aansluiten op je mobo,
huh, wat bedoel je precies met die draden? waar zitten die ergens in de voeding en hoe kan ik ze kortsluiten?

Verwijderd

kijk, ik vond het al zo raar....
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:14:
P1/P2 doet vermoeden dat het geen standaard ATX voeding is..

• FragFrog
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:19:
huh, wat bedoel je precies met die draden? waar zitten die ergens in de voeding en hoe kan ik ze kortsluiten?
Ze zitten op je ATX stekker, die 20-pinnige dus, die je normaal gesproken in je mamaplank stopt. Let er wel even op dat sommige voedingen niet in willen schakelen als je ze niet belast, dus eventueel HD'tje oid aanhangen :)

Verwijderd

Topicstarter
er zit 1 groene op en 7 zwarte.. hoe moet ik wete welke ik moet pakken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:23:
offtopic:
lijkt net alsof je een bom moet ontmantelen

;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 19:50 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:23:
elke zwarte voldoet :)

Maar nu loop je alleen de PSU te testen ipv de hele setup...

edit:
FragFrog hieronder, je hebt gelijk. En zoals nu blijkt is die PSU ook stuk.

[ Voor 37% gewijzigd door Voutloos op 06-01-2004 19:40 ]

{signature}

• FragFrog
Je kan willekeurig welke zwarte pakken icm de groene, maar zoals gezegd: ik weet niet zeker of bij jouw voeding de groene draad wel de pwr-good is. Zoek zelf de info ervoor op, dat wordt nou eenmaal van je verwacht hier. Zeker als je niet kan vertellen wat voor voeding het is.

Overigens vond ik dit in de link van euss, bedoelde je dit met de P2 stekker? In dat geval heb je een AT / ATX voeding, zwaar appart geval dus, wat mogelijkerwijs niet reageert zoals een normale ATX voeding.

//edit
Voutloos: denk je niet dat'ie beter eerst maar eens kan zorgen dat die rare voeding van'm gaat werken, voor'ie z'n mobo erop aansluit? :)

offtopic:
Kassaa, zet't even offtopic neer, dit is niet de huiskamer ;)

[ Voor 22% gewijzigd door FragFrog op 06-01-2004 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is hem ja, bedankt. nou ik denk dat ik ermee op hou want de voeding start niet, laat staan de hele setup...

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Doet altijd met een tikje van de schroevendraaier. Weet je zeker dat je de goeie pinnen had?

Verwijderd

eh, bij sommige mobo''s kan je de pc aandoen met een bepaalde lettercombinatie op het toetsenbord, als je hem 1x boot stel je dat in :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Skaah en Humpty, direct boven jullie posts zegt TS dat zijn voeding niet doet...

{signature}

Verwijderd

Post eens wat meer gegevens over die voeding (merk, model, typenummer, foto's, kleuren van bedrading etc). Want het is imo nu niet bepaald een standaard voeding met die 12 polige stekker.
Pagina: 1