Karp schreef op 21 februari 2004 @ 22:48:
Ik loop momenteel ook nog met wat vragen rond over deze studie.. voornamelijk aan de reeds studerenden.
Welke vakken krijg je op dit moment en vertel aub wat het ongeveer inhoudt.
Wat voor projecten heb je tot nu toe gehad?
Hoeveel colleges heb je in de week, hoeveel volg je er, en hoeveel tijd besteed je totaal per week aan je studie?
Welk vak vind je het minst leuk?
Hoe is het nivo van de toegelaten studenten?
Hoeveel geven het in het 1e jaar al op?
Vakken:
Hier vind je de officiele info, maar daar schiet je weinig mee op: de inhoud klopt slecht met wat hier staat. De vakken met mijn mening erover:
Periode 1
Interactietheorie 1
Erg leuk vak over ontwerpen met de gebruiker en gedachte en over creatief omgaan met de mogelijkheden van interation design. Leraar geeft inspirerend les met elke keer leuke gadgets om vreemde dingen te tonen.
Basisinformatica
Proggen voor n00bs, nu nog zonder computer.
Introductie interaction web design
HTML voor n00bs, te laag niveau voor woorden, docent negeert de w3c-standaarden volledig. Dom vak.
Research en rapportage
Over het schrijven van verslagen.
Visualiseren van ideeën
Gewoon ouderwets tekenen met potlood/houtskool. Onder andere modeltekenen en omgeving tekenen.
Periode 2
Game Design
Erg cool vak. Over hoe binnen bedrijven games ontworpen worden. Dus hoe tot concepten gekomen wordt en dergelijke. Als practicum mochten we hiervoor een bordspel maken.
Beelden en verbeelden
Director voor n00bs. Stom vak, mijns inziens.
Object georienteerd programmeren
C++ voor n00bs. Docent geeft zeer slecht en onbegrijpelijk les volgens mijn klasgenoten (ik kwam niet, want ik doe informatica en wist het dus al).
Striptekenen en scenario
Erg cool vak. Gaat over hoe je een verhaal kunt vertellen en hoe je daarmee kunt spelen, onder andere met stijl. Veel videofragmenten en stripfragmenten bekeken en geanalyseerd wat er wordt gedaan. Werkstuk was een strip maken van een paar pagina's waarin je een bestaand verhaalfragment verteld in stripvorm. Heel erg leuk vak.
Periode 3
Interactietheorie 2
Meer over ontwerpen met de gebruiker in gedachte.
Objectgedrag
Lingo (de scriptingtaal voor director) voor n00bs. Op zich een goede programmeeroefening voor wie daar helemaal geen kaas van heeft gegeten, want Lingo is zeer gemakkelijk proggen en dus goed om mee te leren. Werkstuk is een heel erg basic duckhunt proggen in Lingo
Animatie
Heel cool vak over allerlei soorten animaties. Werkstukken zijn twee animaties en een storyboard.
Grafisch ontwerpen voor games
Texturing (tilend maken en dissolves maken) in Photoshop.
Games, productie & industrie
Heel cool vak. Mensen uit de industrie komen lezingen geven over hoe de games-industrie in elkaar zit. Onder andere info gehad over contracten tussen publishers en developers.
Projecten
Project 1
Maak iets niet digitaals voor in een speelgoedwinkel voor een beperkte doelgroep. Mijn groep maakte een bordspel voor gothics.
Project 2
Maak een interactieve leermethode voor kinderen met een leerachterstand.
Project 3/4
Nog een beetje vaag, maar in ieder geval moeten we in de eerste helft van dit project met heel de klas als team een commune ontwerpen. Idee is dat je eens flink je hoofd stoot wat betreft teamwork en zo'n grote groep. De tweede helft gaat het maken van een voor de gebruiker zo frustrerend mogelijk spel zijn.
Uren per week
Bijna alle vaken hebben aanwezigheidsplicht, dus je bent er bijna altijd. Gemiddeld zo'n tien uur ingeroosterde les per week. Ik besteed er daarnaast nog zo'n tien à vijftien uur aan thuis en in de trein.
Niveau van studenten
Wisselend. Iedereen heeft wel enig talent, dus wat dat betreft hoog, maar sommigen bakken er in een groep amper iets van, anderen heel veel. In elk geval is bij (bijna) iedereen wel aanwijsbaar waarom die er nou op is gekomen.
Opgevers
Tot nog toe een stuk of vier of zo die opgaven. Aan het eind van het jaar worden er nog een paar van de school geschopt wegens te weinig studiepunten. Van de 30 eerstejaars vorig jaar zijn er nu nog 18 over. Hoog verloop dus.
en aan de industrielen.
Stel je zou wel de game-dev. wereld inwillen en niet deze studie volgen, wat is dan aan te raden? Zien jullie modden voor bestaande games als een goede opstap of is dit overgewaardeerd? Zijn er andere studies die direct of indirect ook goed op je CV staan?
Wel grappig dat je modden noemt, want hier ging het pas op school nog over. De game-industrie heeft namelijk amper kleine, onafhankelijke activiteit. Wanneer je kijkt bij de muziekindustrie zie je dat er enorm veel hobbybands en kleine festivals zijn, hier komt voor een groot deel de creativiteit vandaan en dit gaat volledig buiten de grote, gestigde pla(n)tenmaatschappijen om. Een dergelijke wereld is er bij de game-industrie amper. De modding-community daarentegen is een heel mooi voorbeeld van wat er wél is. (Ja, ik weet het, er zijn veel initiatieven voor games overal, maar naar verhouding tot de muziek is het onafhankelijke games-gebeuren heel erg klein.)
[
Voor 15% gewijzigd door
Oogst op 22-02-2004 21:12
]