[opleiding] game design & development - HKU

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 10:24

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik ben afgewezen op de HKU Animatronics Design, trok me net iets meer dan Gamedesign omdat gamedesign daar heel erg het wiel opnieuw uitvinden leek te zijn... (terwijl ikzelf liever bestaande vormen uit zou bouwen en verdiepen...)

Affijn, toelatings ronde heb ik overleefd, toelatingsgesprek ging naar mijn idee wel redelijk, ze vonden mijn werk alleen wel wat ERG weinig kleur, weinig variatie (viel opzich wel mee vond ik zo, tis alleen dat ik een hoekje met een custom predator project, project mensen, mee had genomen...)

Verder viel het ze tegen dat ik thuis niet geexperimenteerd had met technieken etc...

Affijn, ik ga naar huis en heb er opzich wel een goed hard in, zuip me donderdagavond klem en wordt natuurlijk wakker met een ENORME kater, en het eerste wat ik in mijn hand gedrukt krijg is een brief van de HKU, dat ik niet aangenomen ben en bla bla bla standaard brief, met daarbij een beoordelingsformulier waar ik mezelf TOTAAL niet in herken... OK, ik ben onzeker als ik zon gesprek heb, maar ik vond dat toch echt kant nog wal raken... :{

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

Karp schreef op 21 februari 2004 @ 22:48:
en aan de industrielen.
Stel je zou wel de game-dev. wereld inwillen en niet deze studie volgen, wat is dan aan te raden? Zien jullie modden voor bestaande games als een goede opstap of is dit overgewaardeerd? Zijn er andere studies die direct of indirect ook goed op je CV staan?
Dat is natuurlijk positie afhankelijk, maar studie zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik zal ook zeker niet zeggen dat de modscene wordt overgewaardeerd. Ik denk eerder dat er juist heel veel waardering vanuit de industrie is voor de modscene. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de kwaliteit is van zo'n mod, als jij aan een goede mod hebt gewerkt die kwalitatief goed is en waar een georganiseerd team aan heeft gewerkt is dat zeker een pluspunt. Zelfstudie en thuis experimenteren vind ik veel belangrijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
@skullsplitter:
Jammer voor je!

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of ze het bij het rechte eind hebben met de beoordeling, maar wat je zegt over dat je niet had geëxperimenteerd met techniek, dat lijkt me wel echt een probleem voor iemand die zich inschrijft voor Animatronics Design. Dit is namelijk echt een studie die is gericht op het gebruik van techniek en wanneer je in je werk niet een duidelijke affiniteit daarmee laat zien, dan is het natuurlijk maar de vraag of het wel de geschikte studie is voor jou.

Neemt niet weg dat ik dus van niks weet, dus ik heb het vast niet bij het rechte eind. Ik was er niet bij en ik ken je verder niet, dus oordelen is niet aan mij.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jammer, Skullsplitter. Je verheugt je er zo op en dan word je zo de grond in gestampt, how well I know. ;(
Ik kreeg het van de KABK toen direct na mn toelating te horen, ik was niet creatief genoeg, had me nog niet genoeg ontwikkeld enzo. Dat zeiden ze vluchtig even. Maar ja ik had me ook niet echt voorbereid.
Van de HKA deze zomer kreeg ik alleen een brief terug dat ik 'niet in hun profiel paste' ... ach ja, één van de vijftien losers van de 30 kandidaten van die dag. Aan de KABK hadden ze twee weken daarvoor niets dan lof over me, en ik zou gemakkelijk aangenomen worden enzo.

Of ze je aannemen is heel persoonlijk, nog erger dan een autorijles want dan heb je tenminste nog werkelijk scherpe grenzen tussen goed en fout. Je moet bij die mensen een goede indruk maken, nét iets beter dan je voorganger en degene die na je komt. Zo'n impressie die ze over je schrijven is alleen een momentopname van die middag(en), jij weet wel beter. Maar als er punten zijn waar je het mee eens bent, kijk dan ook of je dat anders kunt doen...

Wat heb je nu op de planning staan, eigk? Of wordt dat de grote vraag?

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 22-02-2004 18:39 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 14:16
Ach er wordt helemaal niemand de grond in gestampt.. Ik snap dat je teleurgesteld bent maar als een opleiding je de grond instampt dan moet je ze wel erg beledigd hebben ;) En dat heb je vast niet.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Karp schreef op 21 februari 2004 @ 22:48:
Ik loop momenteel ook nog met wat vragen rond over deze studie.. voornamelijk aan de reeds studerenden.

Welke vakken krijg je op dit moment en vertel aub wat het ongeveer inhoudt.
Wat voor projecten heb je tot nu toe gehad?
Hoeveel colleges heb je in de week, hoeveel volg je er, en hoeveel tijd besteed je totaal per week aan je studie?
Welk vak vind je het minst leuk?
Hoe is het nivo van de toegelaten studenten?
Hoeveel geven het in het 1e jaar al op?
Vakken:
Hier vind je de officiele info, maar daar schiet je weinig mee op: de inhoud klopt slecht met wat hier staat. De vakken met mijn mening erover:

Periode 1

Interactietheorie 1
Erg leuk vak over ontwerpen met de gebruiker en gedachte en over creatief omgaan met de mogelijkheden van interation design. Leraar geeft inspirerend les met elke keer leuke gadgets om vreemde dingen te tonen.

Basisinformatica
Proggen voor n00bs, nu nog zonder computer.

Introductie interaction web design
HTML voor n00bs, te laag niveau voor woorden, docent negeert de w3c-standaarden volledig. Dom vak.

Research en rapportage
Over het schrijven van verslagen.

Visualiseren van ideeën
Gewoon ouderwets tekenen met potlood/houtskool. Onder andere modeltekenen en omgeving tekenen.

Periode 2

Game Design
Erg cool vak. Over hoe binnen bedrijven games ontworpen worden. Dus hoe tot concepten gekomen wordt en dergelijke. Als practicum mochten we hiervoor een bordspel maken.

Beelden en verbeelden
Director voor n00bs. Stom vak, mijns inziens.

Object georienteerd programmeren
C++ voor n00bs. Docent geeft zeer slecht en onbegrijpelijk les volgens mijn klasgenoten (ik kwam niet, want ik doe informatica en wist het dus al).

Striptekenen en scenario
Erg cool vak. Gaat over hoe je een verhaal kunt vertellen en hoe je daarmee kunt spelen, onder andere met stijl. Veel videofragmenten en stripfragmenten bekeken en geanalyseerd wat er wordt gedaan. Werkstuk was een strip maken van een paar pagina's waarin je een bestaand verhaalfragment verteld in stripvorm. Heel erg leuk vak.

Periode 3

Interactietheorie 2
Meer over ontwerpen met de gebruiker in gedachte.

Objectgedrag
Lingo (de scriptingtaal voor director) voor n00bs. Op zich een goede programmeeroefening voor wie daar helemaal geen kaas van heeft gegeten, want Lingo is zeer gemakkelijk proggen en dus goed om mee te leren. Werkstuk is een heel erg basic duckhunt proggen in Lingo

Animatie
Heel cool vak over allerlei soorten animaties. Werkstukken zijn twee animaties en een storyboard.

Grafisch ontwerpen voor games
Texturing (tilend maken en dissolves maken) in Photoshop.

Games, productie & industrie
Heel cool vak. Mensen uit de industrie komen lezingen geven over hoe de games-industrie in elkaar zit. Onder andere info gehad over contracten tussen publishers en developers.

Projecten

Project 1
Maak iets niet digitaals voor in een speelgoedwinkel voor een beperkte doelgroep. Mijn groep maakte een bordspel voor gothics.

Project 2
Maak een interactieve leermethode voor kinderen met een leerachterstand.

Project 3/4
Nog een beetje vaag, maar in ieder geval moeten we in de eerste helft van dit project met heel de klas als team een commune ontwerpen. Idee is dat je eens flink je hoofd stoot wat betreft teamwork en zo'n grote groep. De tweede helft gaat het maken van een voor de gebruiker zo frustrerend mogelijk spel zijn.

Uren per week
Bijna alle vaken hebben aanwezigheidsplicht, dus je bent er bijna altijd. Gemiddeld zo'n tien uur ingeroosterde les per week. Ik besteed er daarnaast nog zo'n tien à vijftien uur aan thuis en in de trein.

Niveau van studenten
Wisselend. Iedereen heeft wel enig talent, dus wat dat betreft hoog, maar sommigen bakken er in een groep amper iets van, anderen heel veel. In elk geval is bij (bijna) iedereen wel aanwijsbaar waarom die er nou op is gekomen.

Opgevers
Tot nog toe een stuk of vier of zo die opgaven. Aan het eind van het jaar worden er nog een paar van de school geschopt wegens te weinig studiepunten. Van de 30 eerstejaars vorig jaar zijn er nu nog 18 over. Hoog verloop dus.
en aan de industrielen.
Stel je zou wel de game-dev. wereld inwillen en niet deze studie volgen, wat is dan aan te raden? Zien jullie modden voor bestaande games als een goede opstap of is dit overgewaardeerd? Zijn er andere studies die direct of indirect ook goed op je CV staan?
Wel grappig dat je modden noemt, want hier ging het pas op school nog over. De game-industrie heeft namelijk amper kleine, onafhankelijke activiteit. Wanneer je kijkt bij de muziekindustrie zie je dat er enorm veel hobbybands en kleine festivals zijn, hier komt voor een groot deel de creativiteit vandaan en dit gaat volledig buiten de grote, gestigde pla(n)tenmaatschappijen om. Een dergelijke wereld is er bij de game-industrie amper. De modding-community daarentegen is een heel mooi voorbeeld van wat er wél is. (Ja, ik weet het, er zijn veel initiatieven voor games overal, maar naar verhouding tot de muziek is het onafhankelijke games-gebeuren heel erg klein.)

[ Voor 15% gewijzigd door Oogst op 22-02-2004 21:12 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13
stomme errors.. *typt verhaal voor de 2e keer*

dankjewel tot nu toe oogst voor je lange reaktie :)

Ik ben toch nog wel een beetje benieuwd naar het "gemiddelde profiel" van je mede-studenten... maar dat is natuurlijk moeilijk over te brengen.
Ik weet dat jij zelf informatica hebt gestudeert en vaardig bent met 3d studio max, maar weet je ook een beetje hoe dat bij anderen zit? Zijn er bijvoorbeeld ook mede-studenten die niet eens echt goed kunnen tekenen/modelen/programmeren maar alleen goede ideen hebben? of die juist nergens speciaal goed in zijn maar vooral van alles iets weten?

Ik zie mezelf vooral als een "jack of all trades". Ik heb ervaring met level design. Ik kan textures maken. Ik heb meerdere programmeertalen gebruikt (niet game-related) en kan vrijwel alles lezen. Ik ben bezig 3dsmax te leren. En daarnaast heb ik ook wel eens een team geleid en complete concepten verzonnen.
Momenteel studeer ik dus Industrieel Ontwerpen wat op zich geen onaardige studie is, maar ik wil weten wat er verder is. Het is dus niet zo dat ik wanhopig opzoek ben naar iets anders. Er is alleen wel twijfel of ik met GD&d combineer, of ik me daar thuis zou voelen, en natuurlijk is er twijfel over de arbeidsmarkt.
Ben vast weer dingen vergeten maar die type ik later wel weer

Trouwens.. ik kan me eventueel toch gewoon inschrijven en kijken of ik er in kom?

heb je toegevoegd op msn, oogst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Anoniem: 2557 schreef op 22 februari 2004 @ 14:18:
[...]

Dat is natuurlijk positie afhankelijk, maar studie zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik zal ook zeker niet zeggen dat de modscene wordt overgewaardeerd. Ik denk eerder dat er juist heel veel waardering vanuit de industrie is voor de modscene. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de kwaliteit is van zo'n mod, als jij aan een goede mod hebt gewerkt die kwalitatief goed is en waar een georganiseerd team aan heeft gewerkt is dat zeker een pluspunt. Zelfstudie en thuis experimenteren vind ik veel belangrijker...
Maar als je momenteel zou moeten kiezen tussen iemand met een studie of iemand uit de mod-scene/thuis-experimenteerder?
En ik neem aan dat deze keuze ook nog afhangt van het type spel?

bedankt zo ver ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 10:24

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Oogst schreef op 22 februari 2004 @ 18:01:
@skullsplitter:
Jammer voor je!

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of ze het bij het rechte eind hebben met de beoordeling, maar wat je zegt over dat je niet had geëxperimenteerd met techniek, dat lijkt me wel echt een probleem voor iemand die zich inschrijft voor Animatronics Design. Dit is namelijk echt een studie die is gericht op het gebruik van techniek en wanneer je in je werk niet een duidelijke affiniteit daarmee laat zien, dan is het natuurlijk maar de vraag of het wel de geschikte studie is voor jou.

Neemt niet weg dat ik dus van niks weet, dus ik heb het vast niet bij het rechte eind. Ik was er niet bij en ik ken je verder niet, dus oordelen is niet aan mij.
Ergens zullen ze vast wel iets zoeken wat ik niet had, maar ik ken nu zowel een eerste als 2e jaars student, welke beiden onder de indruk waren van wat ik liet zien. Daarnaast kom je daar, soms net na de HAVO, om iets te leren. Dit jaar is de eerste keer dat er ook een beeldje gemaakt moest worden bij het toelatings examen, dus ik gok erop dat ze gewoon de lat een EIND hoger leggen...

Of het terrecht is of niet, daar kan ik me niet over uitlaten omdat dat subjectief zou zijn, maar ik vond wel dat ik de potentie had om binnen deze studie te kunnen groeien tot wat ik wilde.

Probleem wat ik echter al bij aanvang had is dat ondanks de naam de studie steeds verder richting software en animatie neigt, terwijl ik me juist om de practische vormgeving (special make-up en het sculpten van dingen) en het bespelen van de poppel inschreef...

Enerzijds wil ik ook niets liever dan op eigen houtje verder leren en ontwikkelen om ze te laten "zien" dat ze een "fout" gemaakt hebben, maar aan de andere kant ben ik bang dat als ik hier niet goed genoeg voor ben, waar dan WEL voor?

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
skullsplitter schreef op 22 februari 2004 @ 23:41:
[...]

Ergens zullen ze vast wel iets zoeken wat ik niet had, maar ik ken nu zowel een eerste als 2e jaars student, welke beiden onder de indruk waren van wat ik liet zien. Daarnaast kom je daar, soms net na de HAVO, om iets te leren. Dit jaar is de eerste keer dat er ook een beeldje gemaakt moest worden bij het toelatings examen, dus ik gok erop dat ze gewoon de lat een EIND hoger leggen...

Of het terrecht is of niet, daar kan ik me niet over uitlaten omdat dat subjectief zou zijn, maar ik vond wel dat ik de potentie had om binnen deze studie te kunnen groeien tot wat ik wilde.

Probleem wat ik echter al bij aanvang had is dat ondanks de naam de studie steeds verder richting software en animatie neigt, terwijl ik me juist om de practische vormgeving (special make-up en het sculpten van dingen) en het bespelen van de poppel inschreef...

Enerzijds wil ik ook niets liever dan op eigen houtje verder leren en ontwikkelen om ze te laten "zien" dat ze een "fout" gemaakt hebben, maar aan de andere kant ben ik bang dat als ik hier niet goed genoeg voor ben, waar dan WEL voor?
tja, je kunt natuurlijk altijd proberen nog een gesprek te krijgen voor uitleg. Misschien kom je er niet de opleiding mee in, maar je weet wel waar je aan kunt werken en je kunt er zeker niet op achteruit gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Karp op 23-02-2004 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

Karp schreef op 22 februari 2004 @ 22:23:
[...]

Maar als je momenteel zou moeten kiezen tussen iemand met een studie of iemand uit de mod-scene/thuis-experimenteerder?
En ik neem aan dat deze keuze ook nog afhangt van het type spel?

bedankt zo ver ook
Die keuze hangt dus niet af van of iemand een bepaalde studie heeft of thuis alles zelf heeft geleerd maar wat de kwaliteit van zijn/haar werk is. Tot nu toe moet ik zeggen dat de kwaliteit van de zelf-studeerders/experimenteerders vaak hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89645

Die keuze hangt dus niet af van of iemand een bepaalde studie heeft of thuis alles zelf heeft geleerd maar wat de kwaliteit van zijn/haar werk is. Tot nu toe moet ik zeggen dat de kwaliteit van de zelf-studeerders/experimenteerders vaak hoger is.
Uit eigen ervaring durf ik ook wel te beweren dat dit waar is. Bij creatieve beroepen is het vooral belangrijk wat je kunt laten zien. Natuurlijk is dit wel direct gerelateerd aan het soort werk dat je later wilt gaan doen.
Ik ken GD&D niet, maar als je spelconcepten wilt gaan ontwikkelen, dan zul je daar vast veel kunnen leren (als ik bekijk wat voor lessen er worden gegeven). Wil je een toegepaste richting op (3D modellen, illustreren et cetera), dan moet je gewoon van je eigen kracht en doorzettingsvermogen uitgaan en ermee aan de slag gaan, er is simpelweg geen andere manier om dat te leren.

Als je op school zit om (bijvoorbeeld) te leren tekenen, dan kunnen ze je misschien wel wat aanwijzingen geven hoe je een en ander zou kunnen verbeteren, maar uiteindelijk moet je het echt allemaal zelf doen. Wat dat betreft vind ik de status van de gemiddelde kunstacademie ook zwaar overtrokken, het wil echt niet per definitie zeggen dat je, als je er eenmaal opzit, automatisch beter wordt dan iemand die er niet op zit, maar even hard werkt om vooruitgang te boeken. Bij GD&D zal dit wel iets anders liggen, omdat het waarschijnlijk maar voor een klein deel toegepast werk is, maar toch, laat je niet direct ontmoedigen als ze je daar niet aannemen.
Persoonlijk vind ik het vooral belangrijk om gelijkgestemden te ontmoeten, die met hetzelfde bezig zijn als jij. Je kunt elkaar inspireren en van elkaar leren en daar is een kunstacademie dan natuurlijk bij uitstek geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Karp schreef op 22 februari 2004 @ 22:22:
...
Ik ben toch nog wel een beetje benieuwd naar het "gemiddelde profiel" van je mede-studenten... maar dat is natuurlijk moeilijk over te brengen.
Ik weet dat jij zelf informatica hebt gestudeert en vaardig bent met 3d studio max, maar weet je ook een beetje hoe dat bij anderen zit? Zijn er bijvoorbeeld ook mede-studenten die niet eens echt goed kunnen tekenen/modelen/programmeren maar alleen goede ideen hebben? of die juist nergens speciaal goed in zijn maar vooral van alles iets weten?
De meeste mensen hebben niet erg veel technische kennis. Een aantal heeft grafisch lyceum gedaan en kent daardoor vooral Flash, Director en Photoshop erg goed. Verder is het technisch niveau vrij laag. Een paar mensen die serieus 3d kennen/kunnen, een paar die programmeren. Een behoorlijk aantal dat flink goed kan tekenen, maar ook een paar die van alles weinig kunnen, maar wel goede ideeën hebben. Het is echt van alles wat.
...
Trouwens.. ik kan me eventueel toch gewoon inschrijven en kijken of ik er in kom?
Inderdaad, en ook als je wordt toegelaten hoef je het nog niet te gaan doen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1 2 Laatste