Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
Matched: 7200, 7
Zoals beloofd een update wanneer ik mijn tweede Seagate 7200.7 160gb SATA zou hebben.

Nou, heb hem gisteren ingebouwd naast zijn broertje en wederom een heerlijke stille schijf en geen spoor van gereutel. Beide schijven zijn idle heerlijk stil en alleen hoor je af en toe wat zachte seekgeluiden wanneer er toegang nodig is naar de schijven. Ik gebruik ze o.a. voor DVD bewerking en ben er zeer tevreden over.

Je hoort ze gewoon echt niet draaien.

De Seagate's zijn stiller dan de overleden Hitachi GXP180 die ik eerder had en RMA had gestuurd. Heb inmiddels van Hitachi een splinternieuwe gekregen en die gaat mooi in de verkoop.

Wat mij betreft is de 7200.7 serie van Seagate een regelrechte aanrader voor mensen die stilte op prijs stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds 2 weken 2 sts. Seagate 120Gb S-ATA 7200.7 ( ST 3120026AS-RK) 8 Mb Cash hdd's.
En heb nergens last van calibratie geluiden. Ik vind wel dat ze enig geluid maken bij schrijf werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
Geen matches
Ik vermoed dat ze het gewoon allemaal doen, maar dat het niet bij allemaal hoorbaar is. Seagate gaf zo'n uitgebreide beschrijving van wat het is, ik zou het raar vinden als niet elke drive dit doet.

Of, de kasten van sommige mensen (mij inclusief) resoneren gewoon meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 09:33
Geen matches
Nou, ik heb mijn kast een hele tijd naast mij open laten staan, en ik hoor toch echt helemaal niets als de schijf idle is. Geen gerammel, gereutel, seekgeluiden whatsoever. Gewoon niets. Maar als de schijf niet idle is, bijvoorbeeld bij het laden van een programma of bij het uitvoeren van een virusscan, dan hoor ik uiteraard zachte seekgekuiden, maar dat is logisch.

Ben er nog steeds uitermate tevreden over de twee schijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb pas 2 Seagate Barracuda 7200.7 (8MB-SATA) 120 gb gekocht voor mijn nieuwe pc en die op de onboard Raid van men a7n8x-e deluxe aangesloten(raid0).
(3 partities 1 van 28gig voor windows,1 van 50gig voor temp zooi en download en 1 van 150gig voor games films etc)

1 ding viel me op tijdens het installeren namelijk dat een Hynix mem had en de andere Samsung mem.(Hynix made in Korea Samsung in Thailand d8 ik)

http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=788&cid=10&pg=1
met Hynix mem

met Samsung mem kon ik niks vinden
Het zijn wel precies dezelfde model nummers namelijk ST3120026AS.

Nadat ik alles geinstalleerd had viel me tijdens spelen en downloaden een verschil in geluid tussen de 2 op.De een rateld en de andere hoor je bijna niet .Ik weet niet precies welke welke is want ik heb ze in raid dus zal ik al alles eraf moeten gooien en 1 voor 1 appart moeten uittesten welke nou ratelt(ik denk zelf die met Hynix ratelt maar ze zitten vlak bij elkaar dus valt niet echt goed te onderscheiden want de trilling van de ratellende laat de andere ook trillen).
En meestal als ik bezig was met iets uitpakken ofzo(in de temp partitie) dan hoorde je bijna altijd de ratelende.En tijdens downloaden allebei (ook temp partitie)

Af en toe hoor ik ook alleen de stille een tijdje zoemen terwijl ik niks doe en even later is et weer weg en na een tijdje ist er weer etc.(als ie idle is maar ook tijdens spellen soms)

Verder loopt de pc goed alleen worden allebei de hd's nogal heet als ik aan ze voel (word nog een frontfan in de toekomst bij geplaatst ,en ik heb met dtemp proberen te meten maar zei die iets van "Temperature check capability not found")

Wat ik me nou dus afvraag ligt het aan het verschillende geheugen wat erop zit dat ie ratelten de andere niet,of aan me partities ,is een gewoon gaar,ofwat??
Is er uberhaubt verschil tussen die 2 memorys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:38
Matched: 7
Normaalgezien heeft het type memory chip helemaal niks te zien met de firmware in de harddisk. Lijkt me dus sterk dat het er iets mee te maken heeft, maar het kan natuurlijk :)

Ondertussen zijn we trouwens weer een maandje verder sinds m'n laatste reply. Het gereutel van m'n Seagates is wat verminderd, of ik ben er wat gewend aan geraakt. M'n derde Seagate is ook beginnen reutelen.

Ik heb trouwens nu ook 3x 160Gb 7K250 van Hitachi binnen, maar twijfel sterk of ik ze wel in m'n PC ga steken. Idle zijn de schijven wel ongeveer even stil als de Seagate's, tenminste zolang ze op m'n stenen vloer liggen. Ze trillen namelijk zo hard dat m'n hele case mee gaat resoneren... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
heej, dit probleem heb ik ook met mn ST3120026A.
waarom kan je geen firmware flashen met een progje van Seagate dan?
vind het tamelijk bagger dat ze dat niet even fixen.

ik denk dat alle schijven dit doen, ze hebben immers dezelfde firmware.

"no sir, it's not a bug, it's a feature!" *uch*

trouwens, hij doet het niet zo vaak. niet elke minuut 20 sec.

SMART - Raw Read Error Rate : 63 inmiddels gedaald naar 62 en nu al 61.
SMART - Temperature : 35

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb nog ens ff de comp in bios laten staan en getest om de hoeveel tijd dat gezoem er is.Om de 6 min ongeveer zoemt de stille hd 1 min en van de 2e hd (de ratelende) hoor ik niks(die ratelt wel in windows)
Kheb ook de temp proberen te meten maar met HDD health en speedfan krijg ik een leuke blue screen als ik ze probeer te starten,en dtemp geeft aan:
"Temperature check capability not found"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 17:46:
heej, dit probleem heb ik ook met mn ST3120026A.
waarom kan je geen firmware flashen met een progje van Seagate dan?
vind het tamelijk bagger dat ze dat niet even fixen.

ik denk dat alle schijven dit doen, ze hebben immers dezelfde firmware.

"no sir, it's not a bug, it's a feature!" *uch*

trouwens, hij doet het niet zo vaak. niet elke minuut 20 sec.

SMART - Raw Read Error Rate : 63 inmiddels gedaald naar 62
SMART - Temperature : 35
Zoek maar eens in deze thread de mail die ik van seagate heb gekregen, met algoritme beschrijving en redenen enzo. Dan zie je wat hun motivering is.

Ik heb trouwens de laatste tijd geen geratel meer, maar dat komt omdat ik D2OL (www.d2ol.com, distributed drug research) draai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
halfgaar schreef op 25 maart 2004 @ 21:43:
[...] Zoek maar eens in deze thread de mail die ik van seagate heb gekregen, met algoritme beschrijving en redenen enzo. Dan zie je wat hun motivering is.
okee ik ben wel overtuigd van het nut ervan. een beetje piepn/pruttelen moet dan maar. die Samsungs die zo stil horen te zijn maken trouwens ook vreemde geluiden las ik op silentpcreview.com en daar is het een constante whine die erger lijkt te worden, dan valt dit nog mee toch? :)

een raw read error rate van 61 is niet zo geweldig :| hij heeft zelfs al eens op 60 gestaan ('t fluctueert wat). maar als ik het goed begrijp is 55 een ondergrens?
hehe, nouja ik heb die met 8MB cache en dus 3 jaar garantie, die met 2MB heeft maar 1 jaar garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Geen matches
In de CT Magazine van deze maand, of de vorige, staat een mooie review van een aantal HD's.

Naast seagate waren een paar andere die ook erg stil waren, en in sommige gevallen misschien nog stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyb schreef op 05 april 2004 @ 17:11:
In de CT Magazine van deze maand, of de vorige, staat een mooie review van een aantal HD's.

Naast seagate waren een paar andere die ook erg stil waren, en in sommige gevallen misschien nog stiller.
Jep die heb ik ook gelezen, staat nix in over Samsung whine geluiden.
Ik merkte die review ook op in het draadje over stille hd's .

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
Een beetje een late reply van mijn kant.
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 15:49:
[...]
een raw read error rate van 61 is niet zo geweldig :| hij heeft zelfs al eens op 60 gestaan ('t fluctueert wat). maar als ik het goed begrijp is 55 een ondergrens?
hehe, nouja ik heb die met 8MB cache en dus 3 jaar garantie, die met 2MB heeft maar 1 jaar garantie.
Die raw read error rate heeft er achteraf gezien, naar mijn ervaring, niets mee te maken. De echte ondergrens, dat de schijf dus bijna stuk is, staat bij threshold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

Geen matches
ik heb ondanks de calibratie geluiden bij mijn eerdere ata schijf
toch 2 nieuwe sata schijven van seagate gekocht (raid 0)

De beiden schijven nu enkele dagen draaien , en alleen de eerste 2 dagen last gehad van calibratiegeluiden

Nu geen enkel calibratiegeluid meer

de eerste schijf is overigens ook gestopt met het calibratie geluid

Al met al Happy happy :9 :9 :9 :9 :*)
Lekker stille schijfjes

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:15:
[...]
Jep die heb ik ook gelezen, staat nix in over Samsung whine geluiden.
Komt waarschijnlijk omdat die whine maar heel geleidelijk opkomt, na maanden / jaren continu gebruik. Alle schijven met klassieke lagers hebben hier last van. M'n vroegere IBM 120GXP's waren in het begin ook erg stil, maar na 2 jaar 24/7 gebruik waren ze bijna even luid als een dremel...

Overigens ben ik zelf nu in het bezit van enkele hitachi 7K250 disks. Zijn over het algemeen ook vrij stil, maar om de 10 minuten maken ze een piepgeluidje, iig niet zo irritant als het selftesten van de Seagate's. Hét grote nadeel van deze schijven is wel dat ze verschrikkelijk slecht gebalanceerd zijn! Ze trillen echt als gek, niet aan te raden om zoiets zonder trillingsdemping in je case te monteren. Eén van m'n Seagate's had hier echter ook last van, zeer raar, want met oudere disks heb ik dit nooit meegemaakt.

Ikzelf heb er niet zo'n last van, want al m'n harddisks zitten sinds kort in een afgesloten bakje van MDF, volledig in rubbers opgehangen. Seeks e.d. hoor ik totaal niet meer, enkel het irritante geresoneer door de slecht gebalanceerde disks komt nog wat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
xdc schreef op 14 april 2004 @ 22:46:
ik heb ondanks de calibratie geluiden bij mijn eerdere ata schijf
toch 2 nieuwe sata schijven van seagate gekocht (raid 0)

De beiden schijven nu enkele dagen draaien , en alleen de eerste 2 dagen last gehad van calibratiegeluiden

Nu geen enkel calibratiegeluid meer

de eerste schijf is overigens ook gestopt met het calibratie geluid

Al met al Happy happy :9 :9 :9 :9 :*)
Lekker stille schijfjes
Ik snap het niet. Als jij gewoon je schijf hebt gekocht in een winkel als losse schijf, dan liegt seagate, of jij (en anderen) hoort(/horen) het niet goed. Die van mij ratelt nog steeds vrolijk.
Ikzelf heb er niet zo'n last van, want al m'n harddisks zitten sinds kort in een afgesloten bakje van MDF, volledig in rubbers opgehangen. Seeks e.d. hoor ik totaal niet meer, enkel het irritante geresoneer door de slecht gebalanceerde disks komt nog wat door.
Worden ze dan niet te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

Geen matches
[quote]halfgaar schreef op 15 april 2004 @ 10:32:
[...]

Ik snap het niet. Als jij gewoon je schijf hebt gekocht in een winkel als losse schijf, dan liegt seagate, of jij (en anderen) hoort(/horen) het niet goed. Die van mij ratelt nog steeds vrolijk.

ik weet wat die calibratie geluiden in houden .... hoor het geluid nu niet meer , waar het aan ligt , mag joost weten

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ik heb ze nu wel :( (dat gekraak, eerst niet :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theFluke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-12-2023
Geen matches
Ik heb sinds kort ook zo'n schijf. Ik zal er eens op letten of die van mij ook reutelt.

Wat ik niet snap is dat er met reutelende schijven helemaal niets aan de hand is, maar dat je ze wel mag RMA'en van Seagate. Hoop dat ze op de proppen komen met een firmware revisie.

Work on time?......Yeah, I admire the concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
theFluke schreef op 15 april 2004 @ 11:46:
Wat ik niet snap is dat er met reutelende schijven helemaal niets aan de hand is, maar dat je ze wel mag RMA'en van Seagate. Hoop dat ze op de proppen komen met een firmware revisie.
Als ik ze goed heb begrepen, dan gaan ze dat niet doen. Er zijn wel firmwares voor OEMS waarin dat uitstaat, dus het kan wel.
ik weet wat die calibratie geluiden in houden .... hoor het geluid nu niet meer , waar het aan ligt , mag joost weten
Het zijn alleen geen calibratie geluiden, het zijn zelf-diagnoses.

[ Voor 21% gewijzigd door halfgaar op 15-04-2004 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste tijd heb ik niet echt meer last van de calibratiegeluiden.
Alhoewel hij zo nu en dan nog wel 'reutelt'.
Waar ik me zorgen over maak is de 'aftakeling' die HDD Health constateert.
De raw read error rate is gedaald naar 54. Hij was ooit 63, ik vind dat voor een paar maand best snel... is er nog iemand met een paar maand oude seagate .7 die zo'n lage raw read error rate heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbaar probleem. Mijn 2 seagate 7200.7 schijven met 8 MB cache maken dit geluid ook, mij derde seagate 7200.7 schijf zonder cache niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Heb 2 jaar geleden 2x80 GB seagate gekocht. Beiden hadden calibratiegeluiden die na 1 of 2 maanden ofzo verdwenen.

Daarna nog een 160GB (7200.7 of ?) en 200GB (7200.7) seagate gekocht ZONDER calibratiegeluiden. (Ik doe trouwens bij elke nieuwe HD een volledige scan van tools van de frabikant.)

Nu heb ik net XP Service Pack 2 geinstalleerd, en nu heb ik calibratiegeluiden :S

Zou het een software probleem zijn :S

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Geen matches
Als ik het allemaal goed begrijp kan dit geluid gestopt worden door een signaal naar de schijf te sturen (bron: fabrikant), op het moment dat je ook maar iets doet met je pc stopt de calibratie tenslotte ook.

Waarom is er nog geen handige tweaker geweest die even een relatief eenvoudig programmaatje heeft geschreven dat na 40 sec. inactiviteit om de zoveel tijd een bestand opent en weer sluit? Dit zou volgens mij voldoende moeten zijn om de calibratie te stoppen en ben je van het irritante geluid af!

[edit: Ik heb trouwens zelf ook een schijf die dit geluid maakt, kan bijzonder storend zijn inderdaad dus misschien dat iemand het voorgestelde programma kan schrijven?]

[ Voor 15% gewijzigd door MidnightMotion op 11-09-2004 18:15 ]

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Verwijderd

Ik snap er vrij weinig van.. Ik heb ook 2 Seagates 7200.7 IV Barracuda's (SATA), en ik heb nog NOOIT in het jaar wat ik ze nu bijna heb OOIT maar EENS horen ratelen.. De meeste mensen die deze problemen aanduiden, hebben deze IDE of S-ATA? Zitten jullie schijven wel vast?? Ik bouw zelf grote aantallen systeempjes met Seagate schijven en ik heb daadwerkelijk nog NOOIT van een dergelijke klacht gehoord (wel 2 schijven die het begaven na "the rattle of death").. Calibratie? Evenmin van gehoord/last van gehad, dus wil er graag achter komen waar dit aan ligt.. Zal ook eens aan een grote groep mensen die er wat meer van af weten vragen hoe zij het "geluid" van hun barracuda's ervaren..

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Geen matches
Na het uninstallen van SP2, heb ik nog steeds geratel. Het verschil is duidelijk hoorbaar.

XP SP2 heeft dus blijkbaar bij mijn systeem het geratel geactiveerd. Iets van 3 a 4 maanden na aankoop heb ik dus geen geratel gehad, en na het installen van SP2 plotseling geratel.

Bij mijn vorige 2 seagates had ik de eerste en tweede maand geratel.

Zal eens testen of ik ook geratel heb als ik in het bios scherm zit (waar XP SP2 dus niet actief is).

Verwijderd

Geen matches
Hier SP2 draaien.. Géén geratel...

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Geen matches
Ik heb het na het installen van SP2 zelfs in het BIOS. (Heb het daarvoor niet echt getest in het BIOS.)

Klinkt een beetje onlogisch, alsof het installen van SP2 iets op de schijf heeft veranderd, anders dan normale data...

Kan natuurlijk ook zijn dat het gerattel werd onderdrukt met een bepaalde setting, en dat deze setting is uitgeschakeld door SP2.

• MidnightMotion
Geen matches
Voor de "gedupeerden":

Ik heb een simpel programma geschreven dat elke zoveel seconden (standaard 39 seconden) even een bestand opent en weer sluit. Ik heb het nog niet veel kunnen testen maar ik geloof dat het goed werkt, ik heb in elk geval geen irritante geluiden meer gehoord sinds ik het heb draaien!

Features:
-Regelbare interval (seconden)
-Automatisch opstarten met windows
-Automatisch de loop starten waarin het bestand wordt geopend.
-Geminimaliseerd (verborgen) opstarten
-Weinig tot bijna geen CPU verbruik

Zou moeten werken op elk windows systeem vanaf 98 (Alleen getest onder XP)

Laat maar weten als je interesse hebt, dan mail ik het wel (kan even duren, ik heb het druk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
@PiXxEl
Het heeft niets te maken met eventueel loszitten van de schijf. Het kan wel zijn, dat je kast zo is gebouwd dat de head-movements versterkt worden. Mijn vorige schijf was heel wat stiller als ik hem niet vast had bijvoorbeeld. Dit effect zou er voor kunnen zorgen dat jij je schijven sowieso niet hoort, ook bij "normale" schijfactiviteit. Dus misschien doet hij wel een zelf-check, maar hoor je het niet. Dus, ik wil wel eens weten. Hoor jij normale schijfactiviteit wel of niet?

@Veel
SP2 heeft er niets mee te maken. Zoek maar eens een stukje terug in deze thread naar een post van mij waar een mail van seagate in staat. Dit is puur hardwarematig. Hij doet dat ook zonder dat een OS is geladen en het kan alleen gestopt worden met een firmware die seagate niet wil maken. En SP2 heeft vast niet zo'n firmware.

@MidnightMotion
Even een suggestie. Mijn ervaring met Windows-cache leert mij dat het niet werkt, maar als ik dit programma op Linux zou draaien, zou je programma niet werken, omdat als het bestand eenmaal geopend is, de HD nooit meer benaderd wordt. Ik zou hem elke x seconden even iets in een bestand laten schrijven, dat weet je het tenminste zeker. En doe dan wel een check dat het het goede bestand is :) (verzin je eigen extentie ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
Geen matches
halfgaar schreef op 26 september 2004 @ 10:41:

(...)

@MidnightMotion
Even een suggestie. Mijn ervaring met Windows-cache leert mij dat het niet werkt, maar als ik dit programma op Linux zou draaien, zou je programma niet werken, omdat als het bestand eenmaal geopend is, de HD nooit meer benaderd wordt. Ik zou hem elke x seconden even iets in een bestand laten schrijven, dat weet je het tenminste zeker. En doe dan wel een check dat het het goede bestand is :) (verzin je eigen extentie ofzo).
Denk dat je idd gelijk hebt, ik heb het programma dan ook zo aangepast dat het nu na het openen ook even wat wegschrijft. Ik gebruik daarvoor het config bestand (.ini) van het programma zelf trouwens gewoon, wat ik wegschrijf is een key met als waarde de huidige tijd, zeker weten dat ie echt naar de schijf moet nu dus! Onder 98 werkt zelfs dit niet altijd maar daar is weer een flush procedure voor (die ik overigens nog niet heb aangeroepen ;) )

Tijd om het goed te testen heb ik nu niet, zit nauwelijks achter mn eigen computer dus ik weet nog steeds niet 100% zeker of dit het probleem omzeilt.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

Hmmm, ik heb een 7200.7 met 8mb cache in m'n media pc zitten die ook om de zoveel tijd ratelt voor een vaste periode. 40 seconde stil en 50 seconde ratelen ongeveer. Dus dat progje zou ik zeker wel willen testen.
Als je m wilt mailen: mail staat in profiel. Alvast bedankt, de restultaten zal ik hier ook posten.

• MidnightMotion
Sick Nick schreef op 29 september 2004 @ 11:08:
Hmmm, ik heb een 7200.7 met 8mb cache in m'n media pc zitten die ook om de zoveel tijd ratelt voor een vaste periode. 40 seconde stil en 50 seconde ratelen ongeveer. Dus dat progje zou ik zeker wel willen testen.
Als je m wilt mailen: mail staat in profiel. Alvast bedankt, de restultaten zal ik hier ook posten.
Je hebt mail!Ik ben benieuwd naar de resultaten....

• lawtshjj
  • Laatst online: 16-07 13:03
Mijn SATA 7200.7 8MB, maakt soms ook opeens vreemde geluidjes.

Ik heb em al een paar maanden en vanaf +/- 2 weken terug maakt ie sporadisch van die ratelende geluiden (als ik gewoon aannet msn-en of browsen ben). Normaal hoor ik hem helemaal niet.

Maar tot nu toe heb ik er niet echt last van, het ratelende geluid is nog vrij zacht, en ik heb het tot nu toe maar iets van 6x gehoord ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb 2 7200.7 8MB Cache SATA 80GB schijven in RAID 1 en heb ook die calibratiegeluiden, maar het stoort niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:24
Geen matches
'k Zie dat ik in de startpost ben ingedeeld bij de mensen die er geen last van hebben, maar heb deze calibaratiegeluiden dus wel degelijk, zie ook mijn eerste reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

MidnightMotion schreef op 30 september 2004 @ 21:17:
[...]

Je hebt mail!Ik ben benieuwd naar de resultaten....
Heb het een tijdje geprobeerd, het doet wat het moet doen in ieder geval. Die lange reeks calibratiezooi geeft ie niet meer, nu is het eens per 39 seconde een klein tikje van de kop. Dat is al heel wat beter.
Het prog is wel een beetje groot voor wat het doet (bijna 450K :X) maar dat kom denk ik door visual basic :p

Conclusie: Eens in de 39s een tik is minder irritant dan 40s niks, 50s geratel, 40s niks, enz, enz. Dus het is zeker een vooruitgang :) Tnx daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MidnightMotion
Graag ontvang ik ook je programma!

Na een paar maanden van 2 stille seagate's genoten te hebben zijn ze beide nu aan het ratelen gegaan. Bij mij is het 40 seconde rust, 20 seconde geratel, etc.

Aangezien Sick Nick van het geratel af is, hoop ik er ook op deze manier vanaf te komen. Alvast bedankt!!

Btw. ik heb 2x een 7200.7 SATA met 8MB cache die beide? ratelen, ook heb ik een 7200.7 IDE met 8MB cache die niet ratelt en sowieso een stuk stiller is!
Ik had dus beter 3 IDE schijven kunnen kopen, die hoor je tenminste niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2004 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Geen matches
MidnightMotion schreef op 25 september 2004 @ 20:35:
Voor de "gedupeerden":

Ik heb een simpel programma geschreven dat elke zoveel seconden (standaard 39 seconden) even een bestand opent en weer sluit. Ik heb het nog niet veel kunnen testen maar ik geloof dat het goed werkt, ik heb in elk geval geen irritante geluiden meer gehoord sinds ik het heb draaien!

Features:
-Regelbare interval (seconden)
-Automatisch opstarten met windows
-Automatisch de loop starten waarin het bestand wordt geopend.
-Geminimaliseerd (verborgen) opstarten
-Weinig tot bijna geen CPU verbruik

Zou moeten werken op elk windows systeem vanaf 98 (Alleen getest onder XP)

Laat maar weten als je interesse hebt, dan mail ik het wel (kan even duren, ik heb het druk...).
kun je het niet even online zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
Geen matches
Het programma staat vanaf nu op: people.zeelandnet.nl/gwittens/NoiseStopper.exe

Ik wil trouwens nog wel wat wijzigen, het is volgens mij niet nodig elke keer echt iets weg te schrijven maar ik heb het nog niet voor elkaar de schijf op een andere manier te benaderen (misschien is het ophalen van de vrije schijfruimte ook al wel voldoende maar ik heb dus nog geen tijd gevonden om om dit te testen...)

[ Voor 69% gewijzigd door MidnightMotion op 06-10-2004 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

MidnightMotion schreef op 06 oktober 2004 @ 18:57:

Ik wil trouwens nog wel wat wijzigen, het is volgens mij niet nodig elke keer echt iets weg te schrijven maar ik heb het nog niet voor elkaar de schijf op een andere manier te benaderen (misschien is het ophalen van de vrije schijfruimte ook al wel voldoende maar ik heb dus nog geen tijd gevonden om om dit te testen...)
ok bedankt ik zal het uitproberen zodra ik thuis ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
Geen matches
Het is trouwens ook zo dat als je meerdere schijven hebt het maar op 1 schijf werkt!ondersteuning van meerdere schijven kan ik ook nog toevoegen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Geen matches
MidnightMotion schreef op 06 oktober 2004 @ 19:08:
Het is trouwens ook zo dat als je meerdere schijven hebt het maar op 1 schijf werkt!ondersteuning van meerdere schijven kan ik ook nog toevoegen tzt.
werkt die alleen op c: of alleen op de eerste seagate schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
Geen matches
j-w schreef op 06 oktober 2004 @ 19:45:
[...]

werkt die alleen op c: of alleen op de eerste seagate schijf?
Het progje werkt op de schijf waarvan het programma is gestart.
In principe kan je het programma dus 2x opstarten, vanaf elke schijf een keer, maar das eigenlijk niet zo'n mooie oplossing (het zou wel moeten werken, niet getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
MidnightMotion schreef op 06 oktober 2004 @ 19:08:
Wat een perfect programma zeg, ik heb het nu op de 2 S-ATA disks draaien, en ben meteen van het geratel af!! Staat nu wel 2 keer in de taskbar, maar dat heb ik er graag voor over. Hartelijk bedankt MidnightMotion!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
Zodra je het programma wat vollediger hebt gemaakt, zeg het dan maar. Ik draai niet zo vaak windows, maar ik voor die keren dat ik dat doe heb ik liever geen geratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 13:03
Even een klein kickje.

Ik heb eenzelfde soort programma gemaakt, maar dan bestemd voor Linux.
Een programma kan je het eigenlijk niet noemen, het is meer een bash script.

Het script maakt om de 10 seconden een bestandje hdshutup aan in de dir /var/tmp en verwijderd deze 1 seconde later weer. Als je dit script in de achtergrond draait en automatisch laat starten als je pc start ben je voorgoed van het geratel af.

Aan de andere kant zijn de ingebouwde onderhoud routines wel makkelijk en misschien zelfs gezond voor de HD. Bovendien heb ik van het geratel geen last als ik op mijn werk zit, dan mag ie dus vrolijk ratelen. Het script bevat daarom instelbare tijdperiodes waarin het ratelen moet stoppen.

Zoals het script nu is mag er geen geratel voorkomen op:
Ma - Vr: 17:00 - 22:00
Za & Zo: 0:00 - 0:00

Deze periodes zijn natuurlijk aanpasbaar.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :)

Het script is hier te downloaden

The JavaScript GoT Tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Geen matches
Slecht nieuws voor al diegenen hier met reutelende Barracuda's. Alledrie mijn reutelende Barracuda's hebben ondertussen al problemen gegeven. Eentje is helemaal omzeep, de andere 2 doen regelmatig vaag: windows gaat bij het opstarten de disk checken enz, bestandsnamen verwijzen naar het verkeerde bestand, enz enz...

Op de harddisks zat indertijd maar 1 jaar garantie, en op het moment dat ik ze van Funcomputer.de ontving was er nog maar een maand of 9 over. (In december ontvangen, met garantie tot in augustus) Normaalgezien zou ik dus alledrie de disks kunnen terugsturen, maar dankzij de incompetentie van Fun (zijn ondertussen ook failliet gegaan) gaat dat dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 13:03
Geen matches
Nou daar zijn we lekker mee dan. Had je de HD's 24 h/dag aanstaan voor servergebruik? Nouja, ik zie het wel. Niet echt de betrouwbaarste schijf voor mijn fileserver dus :'(

The JavaScript GoT Tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De HD's draaiden 24/7 ja... ik had er indertijd 2 stuks verkocht aan vrienden, en hen natuurlijk uitvoerig ingelicht over de bizarre reutelgeluiden, en de garantie (of het ontbreken daarvan). Nu zitten zij ook met de klodden, niet leuk voor hen en al helemaal niet voor mij... ik wist op het moment van verkopen namelijk ook niet dat er echt iets mis was met de drives!

Ik heb trouwens mijn eigen kapotte Barracuda opnieuw vervangen door eenzelfde exemplaar. Het zijn nog steeds de drives met de hoogste reliability rating op storagereview.com, en een slechte batch kan altijd voorkomen. De garantie op deze is 5 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 07 november 2004 @ 18:25:
Slecht nieuws voor al diegenen hier met reutelende Barracuda's. Alledrie mijn reutelende Barracuda's hebben ondertussen al problemen gegeven. Eentje is helemaal omzeep, de andere 2 doen regelmatig vaag: windows gaat bij het opstarten de disk checken enz, bestandsnamen verwijzen naar het verkeerde bestand, enz enz...

Op de harddisks zat indertijd maar 1 jaar garantie, en op het moment dat ik ze van Funcomputer.de ontving was er nog maar een maand of 9 over. (In december ontvangen, met garantie tot in augustus) Normaalgezien zou ik dus alledrie de disks kunnen terugsturen, maar dankzij de incompetentie van Fun (zijn ondertussen ook failliet gegaan) gaat dat dus niet...
same here.. hoewel die van mij niet (opmerkelijk) reutelde.. geeft ie na zo'n 8 maanden toch al fouten met het checktooltje van seagate (gedraaid nadat het systeem af en toe vast sloeg, ook echt met een tik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
@subsonik:
Heb je ook al aan seagate gevraagd of je nog garantie had? Ik heb hem in frebruari gekocht en toen zat er al 3 jaar garantie op. Mijn schijf draait overigens ook 24/7. Sommige schijven zijn of waren (vroeger) hier niet voor gemaakt, die moest je elke dat uit doen, daarom had ik seagate gevraagd hoe dat met deze zit voordat ik hem ging kopen. Deze Barracuda kon dat wel, dus dat is het probleem niet. Althans, het mag het niet zijn.
Trouwens, bestandssysteemcorruptie zoals jij het hebt, is dat niet gewoon een windows fout?

@mockingbird
Checktooltje van seagate? Zo'n bootdisk bedoel je? Die gewoon de SMART status uitleest? Hij zegt dus dat hij stuk gaat maar hij doet het nog wel? Dan zou ik je data backuppen. Zo'n SMART report van zo'n disk is een goede basis voor een garantieclaim, dus dat zou ik maar eens doen.

Mijn schijf doet het in ieder geval nog perfect. Belangrijke en normaal niet-veranderende SMART attributen zijn constant, geen rare geluiden, computer slaat niet vast. Over het geratel kan ik niets zeggen, want mijn PC is de laatste tijd 24/7 bezig (D2OL/downloaden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Geen matches
Ik moet nog een mailtje naar Seagate sturen, incl een kopie van m'n Funcomputer factuur, maar ik heb er geen goede hoop op dat ik nog vervanging krijg.

Ik heb ook de scan van SeaTools gebruikt, de quick scan geeft geen fouten, maar de extended scan geeft een vage fout: "Atacore Error 11 in SeqScan" ofzo. Ik heb de disk dan volledig geformatteerd met het tool van Seagate (zerofill format, soms ook ten onrechte lowlevel format genoemd). Alle data teruggezet, en bij de volgende reboot had ik alweer last van data loss. Schijf is duidelijk omzeep dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Mijn ervaringen zijn wel goed te noemen. Last van dat geratel heb ik ook wel, echter heeft nog nooit een Seagate schijf het bij mij begeven. Ik heb momenteel in gebruik: 3x200Gb 7200.7Plus, 1x120GB 7200.7 en 1x80GB 7200.7 en 1x IV 40GB. Van die 200GB's weet ik dat ze af en toe ratelen/calibreren, van die 40gig weet ik zeker van niet en van die 120 en 80 weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
subsonik schreef op 07 november 2004 @ 21:35:
Ik moet nog een mailtje naar Seagate sturen, incl een kopie van m'n Funcomputer factuur, maar ik heb er geen goede hoop op dat ik nog vervanging krijg.

Ik heb ook de scan van SeaTools gebruikt, de quick scan geeft geen fouten, maar de extended scan geeft een vage fout: "Atacore Error 11 in SeqScan" ofzo. Ik heb de disk dan volledig geformatteerd met het tool van Seagate (zerofill format, soms ook ten onrechte lowlevel format genoemd). Alle data teruggezet, en bij de volgende reboot had ik alweer last van data loss. Schijf is duidelijk omzeep dus.
En SMART dan, wat zegt die? Kan je een output geven van een SMART-tool, als je je schijven tenminste niet meer in die RAID array hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

halfgaar schreef op 07 november 2004 @ 21:12:

@mockingbird
Checktooltje van seagate? Zo'n bootdisk bedoel je? Die gewoon de SMART status uitleest? Hij zegt dus dat hij stuk gaat maar hij doet het nog wel? Dan zou ik je data backuppen. Zo'n SMART report van zo'n disk is een goede basis voor een garantieclaim, dus dat zou ik maar eens doen.
jah.. ga ik ook doen, maar dan moet ik wel eerst even zo'n 80 gig branden op dvd's :Z maar je hebt gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

Exirion

Gadgetfetisjist

Geen matches
Hmm... leuk dat dit topic bestaat want ik vroeg me ook al af wat dat ritmische gereutel was :P Ik heb sinds een paar weken een 200GB en vandaag is er nog een 200GB bij gekomen. Wat zijn die schijven heerlijk stil (niet veel lawaaiiger dan m'n Samsung 5400rpm 160GB), en als dat gereutel na een paar weken ophoudt dan zit ik er niet zo mee :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
Kleine kans dat dat gereutel op houdt. Mijn schijf van 8 maanden oud doet het ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Geen matches
halfgaar schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 22:04:
Kleine kans dat dat gereutel op houdt. Mijn schijf van 8 maanden oud doet het ook nog steeds.
Same here :{ Houdt het uberhaupt wel een keer op? Ik krijg er de zenuwen van. Ik kan nou wel die schijven gaan omruilen maar als ze het allemaal hebben dan schiet het weinig op.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ik heb geloof ik geen gereutel, mijn seagate is trouwens wel overleden en immidels vervangen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
ik heb geloof ik geen gereutel, mijn seagate is trouwens wel overleden en immidels vervangen voor een nieuwe.
Daar had SubSonik ook al last van geloof ik. Die van mij doet het nog prima, na een jaar en twee maanden. Hij ratelt ook nog, maar zoals ik eerder al zei, omdat ik veel download enzo heb ik daar geen last van...

Maar als je ergens in dit topic zoekt naar het alogitime dat dit doet, dan zul je zien dat het niet ophoud. Het is continue foutdetectie en correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

MickMack schreef op zondag 07 november 2004 @ 18:35:
Nou daar zijn we lekker mee dan. Had je de HD's 24 h/dag aanstaan voor servergebruik? Nouja, ik zie het wel. Niet echt de betrouwbaarste schijf voor mijn fileserver dus :'(
dat is wel een erg snelle conclusie op basis van 1 waarneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

halfgaar schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:27:
Maar als je ergens in dit topic zoekt naar het alogitime dat dit doet, dan zul je zien dat het niet ophoud. Het is continue foutdetectie en correctie.
Hmm... tja, het zijn verder heerlijke schijven dus dat moeten we dan maar voor lief nemen. Het lawaai van een WD of Maxtor heeft me in het verleden meer gekweld dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Geen matches
Met dat noisestopper progje is mijn schijf nog steeds heerlijk stil. Werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Geen matches
Sick Nick schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:08:
Met dat noisestopper progje is mijn schijf nog steeds heerlijk stil. Werkt echt perfect.
Dat heeft niks te maken met waar we het in deze topic over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Geen matches
Gaat toch om dat geratel om de 40 a 50 seconde voor ongeveer dezelfde periode :? Dus eerst stil, dan kggggggggkgggg voor 50s en dan weer stil voor 50s.
Dat progje schrijft om de zoveel seconde wat weg in een bestandje zodat ie niet dat calibratiegedoe uit gaat voeren als ie idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Geen matches
Sick Nick schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:29:
Gaat toch om dat geratel om de 40 a 50 seconde voor ongeveer dezelfde periode :? Dus eerst stil, dan kggggggggkgggg voor 50s en dan weer stil voor 50s.
Dat progje schrijft om de zoveel seconde wat weg in een bestandje zodat ie niet dat calibratiegedoe uit gaat voeren als ie idle is.
Excuus. Blijkbaar heb je het over een fix voor het besproken probleem. Ik dacht dat je de zoveelste was die zo'n tooltje bedoelt waarmee je disk in silent mode draait en de koppen minder laat bewegen ;)

Maar hoe kom je daar dan aan? Met google vind ik niks met 'noise stopper' of 'noisestopper' en seagate.

[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 14-04-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Geen matches
Exirion schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:31:
[...]

Excuus. Blijkbaar heb je het over een fix voor het besproken probleem. Ik dacht dat je de zoveelste was die zo'n tooltje bedoelt waarmee je disk in silent mode draait en de koppen minder laat bewegen ;)

Maar hoe kom je daar dan aan? Met google vind ik niks met 'noise stopper' of 'noisestopper' en seagate.
dit topic even doorkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden? - noisestopper tool

Hierboven ff klikken, dan staat ie bovenaan :) Echt een super tooltje :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sick Nick op 14-04-2005 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een schopje uit pure nieuwschierigheid:

gister is dus m'n 2e seagate barracude 7200.7 overleden en dit maal zonder waarschuwing (pc netjes uit.. daarna nooit meer op kunnen starten :( )
Nu vraag ik mij af: hebben meer mensen in dit topic last van stervende seagates? of heb ik gewoon pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen matches
die van mij is nou 8 of 9 maanden oud en heeft ook nog steeds dat raterprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
De topicstarter heeft geloof ik een paar of alle van zijn 7200.7 kapot. Het staat wel ergens in dit topic... Die van mij doet het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

halfgaar schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 11:44:
De topicstarter heeft geloof ik een paar of alle van zijn 7200.7 kapot. Het staat wel ergens in dit topic... Die van mij doet het nog prima.
Laten we nou niet om de zoveel dagen deze topic omhoog gaan kicken met 'die van mij doet het nog' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Er werd gevraagd naar of mensen kapotte 7200.7's hadden. Ik heb een tijd geleden gepost dat die van mij het nog doet, maar daar had verandering in kunnen komen, dus vandaar dat ik het nog een keer zei.

[ Voor 13% gewijzigd door halfgaar op 25-06-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb 2 Seagate Barracuda's 7200.7 in RAID0 opstelling draaien en ze zijn gewoon altijd heerlijk stil.. in een andere pc heb ik 1 Seagate Barracuda's 7200.7 en die is ook gewoon altijd stil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
Hm. Volgens mij heb ik dit ook zo af en toe met 7200.8 schijfjes, maar niet echt met een vaste regelmaat (misschien dat mijn HDD's gewoon te vaak benaderd worden? :P) en het is ook niet echt erg storend ofzo.

Ik zou ook even niet weten hoe ik er achter kon komen welke van de 3 schijven het is :+ Volgens mij doen ze het allemaal zo af en toe.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MidnightMotion schreef op woensdag 06 oktober 2004 @ 18:57:

Wat kan je hier percies mee? Is dit om een Seagate stil te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 14:13:
[...]

Wat kan je hier percies mee? Is dit om een Seagate stil te maken?
Het is een heel simpel progje, schrijft elke 39 sec. (of ander interval, kan je instellen) even wat weg op de schijf waardoor deze niet idle raakt. (Niet idle = geen vervelende calibratie geluiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Geen matches
MidnightMotion schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:32:
[...]

Het is een heel simpel progje, schrijft elke 39 sec. (of ander interval, kan je instellen) even wat weg op de schijf waardoor deze niet idle raakt. (Niet idle = geen vervelende calibratie geluiden)
Mag ik een featurerequest doen? Ik zou graag een drive willen kunnen instellen, en ook meerdere drives kunnen instellen. Is dat moeilijk te realiseren? :)

Ja, ik kan ook zelf iets gaan maken. Maar dan zou ik vanaf het begin moeten beginnen, jij hebt een mooie basis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Barrcuda 7200.7 200GB 8mb en heb ook het gereutel. Ben blij dat ik nu weet waar het van komt. Maar er is dus echt niets aan te doen, behalve wachten en hopen dat het op den duur verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Geen matches
Gewoon opstarten vanaf de drive die je niet meer idle wilt laten lopen :p Meerdere drives --> programma vaker opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik heb een Barrcuda 7200.7 200GB 8mb en heb ook het gereutel. Ben blij dat ik nu weet waar het van komt. Maar er is dus echt niets aan te doen, behalve wachten en hopen dat het op den duur verdwijnt?
Zoals ik eerder al zei, het houdt nooit op. Het is een feature, geen bug. Het algoritme is perpetuum. Er zijn inderdaad mensen hier die zeggen dat hun schijf het niet meer doet, maar met de algoritme beschrijving die Seagate mij heeft gegeven, lijkt dat een onmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb het ook met een Western Digital schijf. De WD1200JB. Het is een bepaald ritme als het systeem idle is. Het is niet het standaard zoekgeluid. Echter zijn mijn SMART waarden prima in orde en presteerd de schijf zeer goed.

Harde tikgeluiden die duidelijk opvallen zijn calibratie. Teveel van die geluidjes is niet goed. Hier hoor ik ze zo goed als nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Geen matches
Sick Nick schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:00:
Gewoon opstarten vanaf de drive die je niet meer idle wilt laten lopen :p Meerdere drives --> programma vaker opstarten.
Dan kan ik dat progje dus 3x gaan draaien. Lijkt me ook niet echt ideaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
Geen matches
XanderH schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 02:20:
[...]

Dan kan ik dat progje dus 3x gaan draaien. Lijkt me ook niet echt ideaal. :P
Is zeker niet ideaal maar t werkt wel en heb eerlijk gezegd niet heel veel tijd om dergelijke features in te bouwen, zal kijken of ik een keer tijd kan vinden om t te maken! Als je trouwens Delphi kent wil ik eventueel ook wel de source code geven hoor, mail maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Geen matches
MidnightMotion schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 03:32:
[...]

Is zeker niet ideaal maar t werkt wel en heb eerlijk gezegd niet heel veel tijd om dergelijke features in te bouwen, zal kijken of ik een keer tijd kan vinden om t te maken! Als je trouwens Delphi kent wil ik eventueel ook wel de source code geven hoor, mail maar!
Hm, het was ook alleen maar een vraagje, als je er geen tijd voor heb dan niet he. :)

Ik ga zelf wel een keer in de slag. Niet in delphi dan, ik zoek wel een taal op die ik begrijp. :+ (Hele tijd niets met programmeren gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Geen matches
Dus... ik heb een betaversie van mijn progje af! \o/

Linkje voor de download

Het moet een kwestie zijn van de exe en de 2 dll's ergens uitpakken en het zou moeten werken. Hiernaast heb je de .NET FrameWork v1.1 nodig.

Een screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://xanderh.sohosted.com/SeagateSilencer/screenshots/1.jpg

Ik ben zelf nog niet zo tevreden over het geheugengebruik, maargoed dat lijkt een feaeture van de .NET runtime te zijn. Ik heb ook nog geen uitschieters gezien ofzo, alleen als het geheugen vrij is heeft hij de neiging om het ook te pakken (is vannacht de hele nacht zo'n ~13MB geweest). Ik ben nog even aan het uitzoeken of ik daar iets aan kan doen omdat ik het wat veel vind, maargoed mij zelf stoort het iig niet.

Oh, en hier werkt ie iig. :) Het was ook lekker rustig vanacht. :P

Als er mensen zijn die het zouden willen testen, graag. Bugs / featurerequests kun je uiteraard gewoon melden.

Als je er weer vanaf wilt: Dat is een kwestie van de files deleten en even in het register de map HKEY_CURRENT_USER\Software/SeagateSilencer verwijderen. Let dan wel dat je in het progje "Start with Windows" hebt uitgevinkt, anders moet je die ook handmatig weghalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 19-08-2005 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Geen matches
XanderH: voor zoiets simpels zou ik absoluut geen .NET gebruiken. Da's enorme overhead en vreet resources. Neem dan op z'n hoogst Delphi ofzo (win32 dan he) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 19-08-2005 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Geen matches
Exirion schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:53:
XanderH: voor zoiets simpels zou ik absoluut geen .NET gebruiken. Da's enorme overhead en vreet resources. Neem dan op z'n hoogst Delphi ofzo (win32 dan he) :)
I know... Maar met mijn programmeertalenkennis kom ik niet veel verder dan VB en PHP. Hm mja java moet ook nog lukken :X 8)7

Delphi, ja, ik moet er eens aan gaan beginnen. Maargoed, dat neem ik me al langer voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Hmm mooi bagger, heb ik net mn pc superstil gemaakt door alle fans en shit te vervangen, komt ineens een hoge pieptoon uit mn seagate 120gb ata schijf (ST3120026A) die ik nu pas hoor nu hij stil is.

Volgens mij is dit niet het geratel waar mensen het in dit topic over hebben, want dit is een hoge pieptoon die ik contant hoor (soms een seconde niet)
Dat proggie (die om de 35sec een ATA command geeft) helpt dus ook niet..

Nu las ik ergens dat ik smscan.exe nodig heb oid, maar die kan ik helaas nergens meer vinden.

Iemand bekend met dit probleem, en hoe het is opgelost? (heb seagate inmiddels al wel gemailt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
smscan is alleen voor een probleem met oudere barracuda drives, en dat had niets te maken met een hoge pieptoon.

Nou is het zo trouwens dat mijn schijf (120GB 7200.7) ook een hoge pieptoon maakt, maar alleen als hij koud is. Hij is dan ook af en toe even stil, zoals jij zegt. Zodra hij is opgewarmd is dit echter voorbij en is hij helemaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

halfgaar schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 19:08:
smscan is alleen voor een probleem met oudere barracuda drives, en dat had niets te maken met een hoge pieptoon.

Nou is het zo trouwens dat mijn schijf (120GB 7200.7) ook een hoge pieptoon maakt, maar alleen als hij koud is. Hij is dan ook af en toe even stil, zoals jij zegt. Zodra hij is opgewarmd is dit echter voorbij en is hij helemaal stil.
Klopt, ik heb smscan inmiddels gevonden en mijn drive word niet ondersteund.
Zou je denken dat mijn schijf het probleem niet heeft, maar het vreemde is, als hij idle is en ik verder niks doe, hij 95% van de tijd die hoge pieptoon (niet luid, eerder heel zachtjes, maar wel irritant) maakt.

En hij staat al een dag aan, en rar bestanden uitpakken etc dus koud is hij niet bepaald meer (30 graden, veel warmer wordt ie niet)

Het vreemde is, hij doet dit alleen in windows.. in dos bijvoorbeeld heb ik idle nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
Het piep geluid dat mijn schijf maakt doet hij al als de BIOS er nog mee bezig is, en ook als ik wacht bij het kiezen van mijn OS om te booten, waar het systeem dus helemaal niets doet. Misschien is het bij jou zo dat de kop net door windows toevallig op een plek wordt gezet wat piepen veroorzaakt, verder zou ik niets kunnen verzinnen. Je kan gewoon pech hebben, dat de lagers in je schijf niet helemaal OK zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
Ik heb nu een zon Seagate Barracuda 7200.7 al een half jaar, maar nu pas heb ik dat geratel daarvoor helemaal niets.

Het gaat om deze schijf ST3200822A. Hebben meer mensen dit dat het geratel maanden later komt in plaats van in het begin

En dat progje dat om de elke 39 sec wat weg schrijft. Is dat wel goed steeds ?

[ Voor 15% gewijzigd door jaaoie17 op 30-07-2006 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Zo he, da's een oud topic van me ;)

Ben je zeker dat het geratel er vroeger niet was? Kan ook zijn dat je het gewoon nooit gehoord hebt. Zeker als je wat luidruchtige fans zitten hebt enzo...

Het progje dat geregeld data wegschrijft is zeker niet erger dan de self-check... in mijn geval werd de self-check steeds weer afgebroken omdat windows een disk-access deed, waardoor de self-check een minuut later helemaal opnieuw begon. Gevolg: schijf stond 10 à 20 sec per minuut te reutelen. Denk dat die 20msec per 39 seconden door dat progje dan minder erg zijn ;)

Overigens: elke Seagate barracuda 7200.7 en 7200.8 die ik in mijn handen gehad heb, had last van de self-check, vanaf de eerste minuut. Ik weet niet hoe het zit met 7200.9 en 7200.10, ben overgestapt naar WD en Samsung, die hebben geen last van dit soort troep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
Geen matches
Kan goed wezen dat het me nu opvalt.

Als het geratel begint en ik start te gelijk een prog op. Dan wacht het prog wel eventjes op het geratel, dus het prog start heel iettjes trager op.

Heb jij dat geluidsfragment van dat rattelen nog, want die link werkt niet meer

[ Voor 19% gewijzigd door jaaoie17 op 30-07-2006 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Geen matches
Ik kan SMART van mn 40 Gb seagate barracuda uitzetten in het bios... en bij het booten van Windows stopt het meeste ratelen wel...
is misschien nog voor andere mensen een oplossing ....

[ Voor 20% gewijzigd door Ward Vr op 30-07-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Geen matches
Heb jij dat geluidsfragment van dat rattelen nog, want die link werkt niet meer
Bedoel je die van mij? Dit is hem.

Die selftest is trouwens wel een goed voorbeeld van waar fabrikanten op worden afgerekend door domme gebruikers. Ik bedoel niet dat jullie (en ik zelf, ik klaagde ook) allemaal dom zijn, maar in feite is deze test juist goed. Mensen beoordelen de kwaliteit van apparatuur op dingen die in hun beleving passen, wat absoluut niets zegt over de interne kwaliteit. Zo vinden mensen monitoren die klikken vaak slecht en goedkoop, maar ik kan me zo voorstellen dat het beter is om relais te gebruiken voor sommige dingen dan electronische schakelaars (ik doe het zelf ook in apparatuur die ik maak).

Een HD die steeds geluid maakt lijkt slecht, maar het is beter dan HDs die zomaar bad sectors krijgt. Bij nader inzien heb ik denk ik liever een schijf die zelf uit voorzorg sectors heralloceert dan één die het pas doet als je een al kapotte sector probeert te beschrijven. Dit laatste is de reden dat ik al meerdere schijven in een RAID heb gehad die bad sectors kregen, wat verholpen was door een format. Tijdens het formatteren merkte SMART dat er een sector kapot was, en heralloceerde hem. Ik neem aan dat die self-test dit gedrag probeert te voorkomen.

[ Voor 76% gewijzigd door halfgaar op 30-07-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
halfgaar: klopt, de selftest zou de betrouwbaarheid moeten verhogen. Maar als ik storagereview.com mag geloven, is de betrouwbaarheid van de 7200.8 toch wel nogal ondermaats. Nog niet zo erg als bepaalde Maxtor series, maar het gaat goed in de richting. Ik ben zelf trouwens ook 300GB data op een 7200.8 kwijtgespeeld, niet gebackupt, "want Seagate crasht toch niet". Dom.

Het pijnpunt is dat de selftest niet uit te schakelen valt door de gebruiker. Ward Vr stelt voor SMART te disablen, lijkt mij geen optimale oplossing, gaat je HD indien nodig dan wel nog bad sectors gaan relocaten?

De selftest maakt in een stil systeem een bijzonder opvallend en storend geluid. In mijn PC zat de Seagate dubbel opgehangen in zachte rubbers, en omgeven door een stevige gedempte MDF doos, en je hoorde het nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Maar als ik storagereview.com mag geloven, is de betrouwbaarheid van de 7200.8 toch wel nogal ondermaats. Nog niet zo erg als bepaalde Maxtor series, maar het gaat goed in de richting.
Dat valt me wel weer tegen. Ik heb zelf een 7200.7 dus, nog steeds dezelfde als in het begin van deze thread (120 GB is voor mij genoeg. Heb ik meer nodig, dan moet ik opruimen vind ik), maar mocht ik een nieuwe kopen, dan zal ik dus weer even goed onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van seagate.
Ik ben zelf trouwens ook 300GB data op een 7200.8 kwijtgespeeld, niet gebackupt, "want Seagate crasht toch niet". Dom.
Er zijn maar twee soorten mensen, hè. Mensen die niet backuppen en mensen die nog nooit dataverlies hebben gehad :). Backuppen doe ik zelf altijd. op DVD+RW's en een externe HD.
Het pijnpunt is dat de selftest niet uit te schakelen valt door de gebruiker. Ward Vr stelt voor SMART te disablen, lijkt mij geen optimale oplossing, gaat je HD indien nodig dan wel nog bad sectors gaan relocaten?
Ward VR?

Maar je kan wel SMART disablen in je BIOS, maar dat doet niets aan de schijf zelf. Het enige resultaat is dat de BIOS of OS het niet meer doorkrijgt. Het reallocaten van sectors gaat dan gewoon nog wel door, net als de selftest. De selftest is alleen uit te zetten in de firmware, wat seagate voor sommige OEMs deed, hadden ze me toen ooit verteld. Maar op losse schijven lieten ze het gewoon aan.
De selftest maakt in een stil systeem een bijzonder opvallend en storend geluid. In mijn PC zat de Seagate dubbel opgehangen in zachte rubbers, en omgeven door een stevige gedempte MDF doos, en je hoorde het nog...
Ik ben het ook nog steeds eens met de visie dat het irritant is, uiteraard. Ze moeten maar wat werk besteden aan het stil maken van het mechaniek.

Mijn HD staat trouwens nooit lang genoeg stil om de self test te laten starten. Azureus staat altijd aan.
Pagina: 1 2 3 Laatste