Asus A7N8X-X Configuratie vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben van plan een nieuw systeem te kopen en heb de nodige reasearch gedaan.

Mijn keuze zou zijn: Asus A7N8X-X met een AMD Athlon XP 2800+
Het moederbord heeft een nVidia chipset en las in een review van C't (Mei 2003) dat deze chipset (lees: de snelheid/performace) beter werkt met PC2700 geheugen ipv PC3200.
Ook zou het een boost geven als je 2 bankjes hebt ipv één. Is dat ook zo. In andere reviews zie ik deze "waarschuwing" slash tip nergens terug...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 11:58:
Ook zou het een boost geven als je 2 bankjes hebt ipv één. Is dat ook zo.
Bij de andere versies wel, die hebben dual-channel. De -X versie heeft dit _niet_.

Verder slaat die opmerking over geheugen (2700/3200) op het vuistregeltje dat synchroon lopen meestal de beste performance geeft.
Het prijsverschil trouwens vrij klein, dus je kan net zo goed voor wat speelruimte gaan. Geheugen wordt pas echt beter (en ook echt duurder) als je bankjes gaat zoeken met de laagste latencies.

[ Voor 22% gewijzigd door Voutloos op 05-01-2004 12:02 ]

{signature}

• iAR
  • Niet online
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 12:00:
Bij de andere versies wel, die hebben dual-channel. De -X versie heeft dit _niet_.
Ah, dus dan gaat dat alleen de DeLuxe versie aan.
Is er dan met de Deluxe versie nog een groot verschil (met dat dual channel)?
Het verschil in moederbord is € 40. Dus het verschil moet dan wel beetje "merkbaar" zijn.
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 12:00:
Verder slaat die opmerking over geheugen (2700/3200) op het vuistregeltje dat synchroon lopen meestal de beste performance geeft.
Het prijsverschil trouwens vrij klein, dus je kan net zo goed voor wat speelruimte gaan. Geheugen wordt pas echt beter (en ook echt duurder) als je bankjes gaat zoeken met de laagste latencies.
Euhm, welk prijsverschil? Tussen 2700 en 3200? Of bedoel je dat niet? En welke speelruimte? :?

Verwijderd

ik heb de Asus A7N8X Deluxe en die loopt super met pc3200 geheugen
anders krijg je hem zowiezo ook niet op een fsb van 200

mijn amdxp 2400 loopt perfect stabiel op 2.2 ghz fsb 200

dus dat moet jou bord ook kunnen zelfde chipset

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 12:09:
[...]

Ah, dus dan gaat dat alleen de DeLuxe versie aan.
Is er dan met de Deluxe versie nog een groot verschil (met dat dual channel)?
Het verschil in moederbord is € 40. Dus het verschil moet dan wel beetje "merkbaar" zijn.
Die verschillen kan je best zelf vinden. Dingen als RAID, SATA en FireWire, plus een flink betere onboard sound.
Euhm, welk prijsverschil? Tussen 2700 en 3200? Of bedoel je dat niet? En welke speelruimte? :?
Ja, Dat bedoel ik, speelruimte voor OC.

{signature}

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

het prijsverschil tussen de deluxe versie en de -x bestaat uit:

* dual-channel geheugen
* soundstorm (dolby 5.1)
* 2x serial-ata (met raid 0/1 ondersteuning)
* extra 3com netwerkaansluiting
* 2x firewire-aansluiting
* usb-bracket met 2 extra aansluitingen
* wat leuke software (gold-versie)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• iAR
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 12:12:
ik heb de Asus A7N8X Deluxe en die loopt super met pc3200 geheugen
anders krijg je hem zowiezo ook niet op een fsb van 200
Mjah, dat stond dus in die review...
Nog duidelijker blijkt het voordeel wanneer FSB333 (= de AMD 2800+, zerosignal) proecessors worden ingezet. De nForce 2 doorloopt de benchmarks tussen de 3 en 20 procent sneller dan de KT400. Beide gebruiken daarbij PC2700-modules, omdat ze trager worden van de in wezen snellere PC3200- modules.

Verwijderd

zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 12:22:
[...]

[...]
ik heb geen idee verder of dit klopt maar mijn geheugen op de deluxe verzie loopt ook echt op die snelheid in de benchmarks in sisoft sandra komt ie ook ruim boven het pc2700 geheugen uit maar ja pc3200 heeft natuurlijk ook alleen maar voordeel als je ook op 200 mhz fsb draaid

• iAR
  • Niet online
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 12:12:
Die verschillen kan je best zelf vinden. Dingen als RAID, SATA en FireWire, plus een flink betere onboard sound.

[...]

Ja, Dat bedoel ik, speelruimte voor OC.
Ik bedoel eigenlijk niet die features... die had ik iid zelf al gevonden :D
Ik bedoel eigenlijk het dual channel geheugen! Wat is dat voor een (snelheid/performane) verschil tussen de -X en de Deluxe version! :)

Euhm, dat bedoel je... als in wel PC3200 kopen?
Overclocken is niet echt optie, PC is voor iemand anders: een leek! :)

Heeft de Deluxe versie geen gameport? Hoe kun je je keyboard er dan op aansluiten? Anybody?

[ Voor 8% gewijzigd door iAR op 05-01-2004 12:26 ]

• Voutloos
  • Niet online
[...]

[...]
In die review staat met een ontzettend kromme zin gewoon wat ik al zei: "Synchroon is meestal sneller."

Oftewel, bedenk zelf of je de Deluxe het geld waard vind, koop je gekozen mobo, prik er 3200 in als je wil OC'en, 2700 als je alles default houdt, en 3200+/LowLatency als je geld over hebt/hogere ambities hebt.

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat geldt alleen wanneer je een CPU hebt die op een FSB van 166MHz (DDR333) draait :) Bij een (overgeclockte) CPU op FSB@200 loopt PC3200 mooi synchroon en daardoor heb je geen last van wachttijden/snelheidsverlies :)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 05-01-2004 12:30 ]

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 12:26:
[...]

Ik bedoel eigenlijk niet die features... die had ik iid zelf al gevonden :D
Ik bedoel eigenlijk het dual channel geheugen! Wat is dat voor een (snelheid/performane) verschil tussen de -X en de Deluxe version! :)
Ik geloof dat ReemF ooit een mooie post had met de vergelijking tussen beide borden, moet je ff zoeken.
Euhm, dat bedoel je... als in wel PC3200 kopen?
Overclocken is niet echt optie, PC is voor iemand anders: een leek! :)
Zie mijn vorige post en die van BalusC, die eigenlijk hetzelfde zegt.
Heeft de Deluxe versie geen gameport? Hoe kun je je keyboard er dan op aansluiten? Anybody?
Beiden hebben volgens mij niet gameport kant en klaar, maar wel de mogelijkheid voor een bracket. (misschien heeft je pcboer die nog ergens liggen). Tevens kan je altijd een extra cheapo geluidskaart erin doen voor de gameport en nog steeds al het geluid via de Soundstorm doen :Y) (gameport brackets schijnen volgens luitjes hieronder in de doos te zitten.)

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 05-01-2004 13:10 ]

{signature}

• iAR
  • Niet online
Gosh, best ingewikkeld! ;)

In case of geen OCen...

1. Deluxe met Athlon 2800+ (333MHz) en PC2700 geheugen (twee stuks) of
2. Deluxe met Athlon 3200+ (400Mhz) en PC3200 geheugen (twee stuks) of
3. -X met Athlon 2800+ (333MHz) en PC2700 geheugen (één stuks)...
Dit moet dus juist zijn... oke!

Dan ligt de beslissing tussen 1 & 3... afhankelijk van de snelheidsboost tussen one channel (-X versie) en dual channel (deluxe versie) geheugen...

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Check deze FAQ even, vind je vast je antwoorden!!!

PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:25
Asus heeft nog een moederbord: de A7N8X (dus zonder -x of deluxe). Dit mobo heeft wel dual channel, maar niet alle extra's van de deluxe (geen firewire, geen SATA en maar 1 netwerkaansluiting). Misschien is dit een alternatief....

voor meer info zie: http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x/overview.htm

Let er wel op dat de nieuwe Bartons gelocked :( zijn, dus een "vaste" MP van 12,5 hebben. Dit zal het OC hinderen, ongeacht het gekozen mobo.

edit: mijn A7N8X deluxe heeft wel een gamepoort, die zit samen met 2 USb-poorten op 1 van de losse brackets

A7N8X heeft een losse bracket met een gamepoort

Bij de A7N8X-X is de gamepoort optioneel <-edit 2: volgens Firefly wel aanwezig, volgens de asussite optioneel, hopelijk heeft Firefly gelijk ;)

[ Voor 30% gewijzigd door L.N. op 05-01-2004 13:12 ]

Verwijderd

bij de A7N8x-x zit ook een gameport bracket :)
edit:
teminste hij zat in de doos, weet niet of dat hoort (kreeg bij m'n A7V333 een firewire bracket terwijl ik geen firewire aansluiting op het mobo heb 8)7 )

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 13:11 ]

• iAR
  • Niet online
Nou ik heb nog even rond gezocht... man wat lastig...

Ik hobbel zo maar even naar de Norrod om te kijken. Lijkt me de A7N8X Deluxe (firewire is toch wel handig & hopelijk met een gameport). Ik koop er een Athlon XP 2800+ bij met 2 bankjes 256MB DDR PC2700 geheugen CL2.5 (:X) bij (werd op Tom's HW niet echt aangeprezen, beter was CL2, maar dat is hier nergens te vinden). Hopen dat het geheugen van norrod compatible is met het moederbordje...

[ Voor 4% gewijzigd door iAR op 05-01-2004 13:15 . Reden: typo ]

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:44

DizzyWeb

Ondertiteld

Bij mijn A7N8X-X zat geen gameport, als ik het me goed herinner.
Weet ik zo goed als zeker.

Verwijderd

als je pc3200 neemt en je laat dat op 166 fsb lopen (333 DDR) kan je 'm vaak op strakkere timings zetten. Ik heb zelf een twinMOS PC2700 CL2.5 reepje met M.tec ( :? ) chips en die loopt nu op de strakste timings mogelijk in het bios.

• L.N.
Zero:

zou voor de pc3200 gaan: zie
333 of 400 mhz geheugen bij een 2800+ ?!?!?/

Dat is mijn topic (ook al is het onder een andere naam) en gaat over exact dezelfde specs.

edit: typo's

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 05-01-2004 13:24 ]

• iAR
  • Niet online
LuukNouwen schreef op 05 januari 2004 @ 13:23:
zou voor de pc3200 gaan: zie
333 of 400 mhz geheugen bij een 2800+ ?!?!?/

Dat is mijn topic (ook al is het onder een andere naam) en gaat over exact dezelfde specs.
Ik neem aan dat jij aan het overclocken bent geslagen? ;) Ik weet niet of die gene er blij mee is en ík weet niet precies hoever ik zou kunnen gaan en wat er wel ene niet kan, ben niet zo'n held met overclocken.
Wil het allemaal wel synchroon hebben.... wat brengt tot dit:
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:21:
als je pc3200 neemt en je laat dat op 166 fsb lopen (333 DDR) kan je 'm vaak op strakkere timings zetten. Ik heb zelf een twinMOS PC2700 CL2.5 reepje met M.tec ( :? ) chips en die loopt nu op de strakste timings mogelijk in het bios.
Is het mogelijk om je geheugen (PC3200) naar een lager aantal megahertzen te zetten? Heb zojuist ff in mijn bios gezien, maar daar zie ik het niet staan... is dan ook wel weer ouder mobo'tje...

Verwijderd

kep tussendoor ook ff een vraagje. Ik heb nu dus de Asus A7N8X-X die geen dual channel ondersteunt, hoewel ik wel 2x 256mb heb :P., maar is het nu beter om een nieuw moederboard te kopen, de Asus A7N8X, die wel dual channel heeft of is het beter om 512 geheugen erbij te prikken op gewoon single channel? (het gaat hier niet om de prijs, alleen om de prestatie, omdat ik toch een SATA schijf wil kopen straks en omdat de Asus A7N8X SATA ondersteunt hoef ik geen controller van 50 euro te kopen :P)

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 13:40:
Is het mogelijk om je geheugen (PC3200) naar een lager aantal megahertzen te zetten? Heb zojuist ff in mijn bios gezien, maar daar zie ik het niet staan... is dan ook wel weer ouder mobo'tje...
De A7N8X serie heeft dividers ja. Als je niet weet wat dividers zijn, moet je daar even op google doen.

Eerlijk gezegd is alle info nu wel gegeven, dus je moet gewoon zelf een keuze tussen #1 en #3 maken. Overleg anders met die persoon of hij firewire etc nodig denk te hebben.
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:41:
kep tussendoor ook ff een vraagje. Ik heb nu dus de Asus A7N8X-X die geen dual channel ondersteunt, hoewel ik wel 2x 256mb heb :P., maar is het nu beter om een nieuw moederboard te kopen, de Asus A7N8X, die wel dual channel heeft of is het beter om 512 geheugen erbij te prikken op gewoon single channel? (het gaat hier niet om de prijs, alleen om de prestatie, omdat ik toch een SATA schijf wil kopen straks en omdat de Asus A7N8X SATA ondersteunt hoef ik geen controller van 50 euro te kopen :P)
Ja, maar jij hebt al een A7n8x-x, dus ipv die controller betaal je het hele mobo. Verder is dualchannel nou ook niet zo wereldschokkend hoor en je moet toch zelf de keuze maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Voutloos op 05-01-2004 13:44 ]

{signature}

Verwijderd

zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 13:40:

Dat is heel goed mogelijk, de snelheid waarop het geheugen draait wordt bepaald door de FSB en de Mem Divider.
Als je Mem divider op 1/1 zet loopt het even snel als de FSB, dat is dus het beste. Je hebt ook andere dividers (3/4 bijv.), dan loopt het geheugen sneller dan de fsb wat leuk klinkt maar qua prestaties niet geweldig is.
Op de A7N8x-x werkt het met procenten ipv. breuken maar dat systeem is ook wel eenvoudig.

• L.N.
mijn geheugen draait nu op 333 mhz omdat mijn voeding de overclock niet aankan :( . De voeding staat nog op mijn wish-lijstje. In de bios kun je gewoon aangeven dat het geheugen in sync moet lopen met de proc.

Maar ik draai strakkere timings dan ik met pc2700 zou halen, dus ik wel voordeel van de pc3200.

Bovendien kun je er later nog een proc inzetten met een FSB van 400 mhz (zonder het geheugen te moeten vervangen).

Kortom alleen maar voordelen en geen nadelen...

@Voutloos: dual channel levert maar enkele procenten snelheidswinst op. Daarvoor zou ik echt geen nieuw mobo kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 05-01-2004 13:54 ]

Verwijderd

Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 13:42:

Ja, maar jij hebt al een A7n8x-x, dus ipv die controller betaal je het hele mobo. Verder is dualchannel nou ook niet zo wereldschokkend hoor en je moet toch zelf de keuze maken.
maar is het nu beter om 512 erbij te prikken of om voor dual channel te gaan?

• iAR
  • Niet online
Juist ja. Ik heb ff gezocht op "dividers" en op zich snap ik het allemaal wel (zeg maar soort van onderclocken)... alleen weet ik niet hoe ik dat nou moet berekenen zeg maar (misschien moet ik het ook ff zien).
Ik snap dat de processor op 333MHz draait en dat het geheugen dat ook dan moet (voor de synchroon-heid zegmaar). PC3200 geheugen loopt op 400MHz.
Dan is 333 tov 400 dus 83,25% tov 100%?

[ Voor 7% gewijzigd door iAR op 05-01-2004 13:59 ]

• L.N.
kan veel gemakkelijker:

Je zet jouw mem op sync (gewoon een optie in de bios)

of je zet jouw mem handmatig op 166 mhz

Maar dit staat standaart al zo ingesteld als jij de proc, geheugen en mobo inbouwt. Dus je hoeft helemaal niets te veranderen. ;)

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 13:57:
Juist ja. Ik heb ff gezocht op "dividers" en op zich snap ik het allemaal wel (zeg maar soort van onderclocken)... alleen weet ik niet hoe ik dat nou moet berekenen zeg maar (misschien moet ik het ook ff zien).
Ik snap dat de processor op 333MHz draait en dat het geheugen dat ook dan moet (voor de synchroon-heid zegmaar). PC3200 geheugen loopt op 400MHz.
Dan is 333 tov 400 dus 83,25% tov 100%?
Nee, het is dan 1:1 100% omdat je geheugen op dezelfde snelheid draait als je FSB.

{signature}

• iAR
  • Niet online
OMG ik voel me steeds meer een n00b :(

One thing for sure: het is mogelijk om PC3200 geheugen synchroon te laten lopen met een FSP van 300MHz, dus dat ga ik maar aanschaffen... 't werkt misschien wat makkelijker als ik het kan zien in het BIOS enzo.
Maar...

@Voutloos: waarom is het dan 100%? Ik snap dat het geheugen niet meer kan als de FSB, maar dan denk ik dat het dus niet synchroon loopt. IMO is dat dan weer tegenstrijdig met het artikel in C't waarin stond dat je performance verlies hebt met "sneller" geheugen.

Ik heb ik het nu helemaal fout?

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 05-01-2004 14:08 ]

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 14:07:
@Voutloos: waarom is het dan 100%? Ik snap dat het geheugen niet meer kan als de FSB, maar dan denk ik dat het dus niet synchroon loopt. IMO is dat dan weer tegenstrijdig met het artikel in C't waarin stond dat je performance verlies hebt met "sneller" geheugen.

Ik heb ik het nu helemaal fout?
Je Cpu gaat op 2x166 lopen. Als je geheugen ook daarop loopt (333, 2700 dus) dan is het synchroon. Synchroon betekent: met dezelfde timing.

Metafoor: Stel ik ben heel snel in brieven stempelen, en ik stempel alle brieven die jij schrijft. jij schrijft langzaam brieven. Dan bezorgt mijn snelheid je amper/geen winst. B)

{signature}

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:08:
bij de A7N8x-x zit ook een gameport bracket :)
edit:
teminste hij zat in de doos, weet niet of dat hoort (kreeg bij m'n A7V333 een firewire bracket terwijl ik geen firewire aansluiting op het mobo heb 8)7 )
Dan heb je dus een 'gebruikt' moederbord gekocht, zeker bij Norrod wezen winkelen :+

Verwijderd

ff ter duidelijkheid de ASUS A7N8X-X ondersteund geen DUAL CHANNEL DDR, alleen single.

De ASUS A7N8X en de A7N8X Deluxe Gold wel.

• iAR
  • Niet online
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 14:37:
Je Cpu gaat op 2x166 lopen. Als je geheugen ook daarop loopt (333, 2700 dus) dan is het synchroon. Synchroon betekent: met dezelfde timing.

Metafoor: Stel ik ben heel snel in brieven stempelen, en ik stempel alle brieven die jij schrijft. jij schrijft langzaam brieven. Dan bezorgt mijn snelheid je amper/geen winst. B)
Oke, dat snap ik! Om in de metafoor te blijven... die brieven lezen is lastig ;)
Als ik een 2x166=333 CPU heb en PC2700 (333) heb dan loopt het zaakje synchroon...

Maar iemand stelde voor om wel PC3200 (400) geheugen te kopen (want je weet maar nooit met een nieuwe CPU). Dan loopt het geheugen asynchroon... 333 (2x166) tov 400. Volgens C't review negatief voor performance...

Dus dan zou je dat geheugen "langzamer" moeten hebben, totdat ie 333 is. Daar gaat het me nu om. Dat zou dus die divider moeten zijn?!
Dat bevat ik nog niet helemaal (werkt dat/is het dan snchroon, enz)

[ Voor 4% gewijzigd door iAR op 05-01-2004 14:55 ]

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 14:52:
[...]

Oke, dat snap ik! Om in de metafoor te blijven... die brieven lezen is lastig ;)
Als ik een 2x166=333 CPU heb en PC2700 (333) heb dan loopt het zaakje synchroon...

Maar iemand stelde voor om wel PC3200 (400) geheugen te kopen (want je weet maar nooit met een nieuwe CPU). Dan loopt het geheugen asynchroon... 333 (2x166) tov 400.

Dus dan zou je dat geheugen "langzamer" moeten hebben, totdat ie 333 is. Daar gaat het me nu om. Dat zou dus die divider moeten?!
Zoals eerder gezegd, en daarom kwamen we ook op divider: 3200 ram kan op 333MHz draaien. Maar kan hoger aan indien je wil OC'en.
[/zware bevalling]

offtopic:
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 14:44:
Dan heb je dus een 'gebruikt' moederbord gekocht, zeker bij Norrod wezen winkelen :+
Nee, ze leveren geen garantie en jij verwacht dat ze het dan weggooien? (nofi)

{signature}

Verwijderd

zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 14:52:
[...]

Maar iemand stelde voor om wel PC3200 (400) geheugen te kopen (want je weet maar nooit met een nieuwe CPU). Dan loopt het geheugen asynchroon... 333 (2x166) tov 400. Volgens C't review negatief voor performance...

Dus dan zou je dat geheugen "langzamer" moeten hebben, totdat ie 333 is. Daar gaat het me nu om. Dat zou dus die divider moeten zijn?!
volgens mij snap je het synchroon verhaal niet helemaal. Syncroon wil zeggen dat het geheugen even snel als de FSB loopt. Dat heeft niets te maken met PC3200 ofzo. PC3200 geeft de gegarrandeerde maximum snelheid van het geheugen aan, niet de snelheid waar het op loopt. PC2700 loopt maximaal op 166 MHz DDR, PC3200 loopt maximaal op 200 MHz DDR.

• iAR
  • Niet online
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 14:56:
Zoals eerder gezegd, en daarom kwamen we ook op divider: 3200 ram kan op 333MHz draaien. Maar kan hoger aan indien je wil OC'en.
[/zware bevalling]
Wha ja! Dat is um (een jongetje :+) :)

En om die instelling vroeg ik dus. real_FireFly zei dat het op dit plankje met procenten ging, dus dacht ik ik geev het percentage... die 83,2% (zie boven ergens). Is dat dan juist of niet?

Kijk als dat dus kan en het is stabiel dan is de keuze makkelijk! :)

• iAR
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 15:00:
volgens mij snap je het synchroon verhaal niet helemaal. Syncroon wil zeggen dat het geheugen even snel als de FSB loopt. Dat heeft niets te maken met PC3200 ofzo. PC3200 geeft de gegarrandeerde maximum snelheid van het geheugen aan, niet de snelheid waar het op loopt. PC2700 loopt maximaal op 166 MHz DDR, PC3200 loopt maximaal op 200 MHz DDR.
Ja het synchroon verhaal wel, maar de instellingen en mogelijkheden daarvan nog niet... houd me niet zoveel bezig met over/onderklokken van die snelheiden en instellingen... ik probeer wel heel hard het te begrijpen hoor! :)

• Voutloos
  • Niet online
zerosignal schreef op 05 januari 2004 @ 15:02:
[...]

Wha ja! Dat is um (een jongetje :+) :)

En om die instelling vroeg ik dus. real_FireFly zei dat het op dit plankje met procenten ging, dus dacht ik ik geev het percentage... die 83,2% (zie boven ergens). Is dat dan juist of niet?

Kijk als dat dus kan en het is stabiel dan is de keuze makkelijk! :)
En ik zeg al 10x ja, dus je had het allang gekocht kunnen hebben.
Die divider is de ratio tussen fsb en de clockfrequantie naar je mem toe. Dus 100% geeft in dit geval PC2700/333MHz (zie ookal boven ergens).
Maar anyway het kan, hak de knoop door, zet het in elkaar en veel plezier. d:)b

{signature}

• iAR
  • Niet online
Oke, heel voor zichtig doe ik de laatste post... ik denk dat ik hem snap.

Die 100% voor het geheugen is de FSB. Dus FSB = 333, geheugen 100 = 333.
Als ik nu een FSB had van 400, en geheugen is 100% dan gebruikt die = 400.
Alles is dan synchroon.
Best wazig vind ik dan weer die opmerking uit C't dat als je "sneller" geheugen hebt dat de boel asynchroon loopt... want dat wil dus dan eigenlijk niet...

Anyway, voutloos e.a. bedankt... en ik houd me stil... :)

• L.N.
zero, je snapt het nog steeds niet:

100% of 1:1 houdt in dan het geheugen synchroom loopt met de proc en mobo. Dus proc op 333mhz en geheugen dus ook. Dit is ONAFHANKELIJK van het type geheugen dat je gebruikt.

als jij jouw proc (2800+ met een fsb van 333) en geheugen (pc3200 dus 400mhz) synchroon laat lopen dan lopen ze ALLEBEI 333 mhz.

Je geheugen kan 400 mhz halen, maar loopt op 333 mhz. Daardoor kan jij jouw geheugen timings lager zetten (bv CAS 2 ipv 2,5) en uit die timing haal jij jouw voordeel tegenover pc2700 (los van evt overclocken)

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 05-01-2004 15:21 ]

Verwijderd

ik denk dat C't niet verder kijkt dan hun neus lang is, op veel moederborden zit inderdaad een auto stand die niet altijd even goed werkt, waardoor het geheugen asynchroon loopt aan de fsb (dus een verkeerde divider). Als je het handmatig instelt is er dus helemaal niets aan de hand.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:54:
[...]

maar is het nu beter om 512 erbij te prikken of om voor dual channel te gaan?
kan iemand deze nog beantwoorden? denk ik over het hoofd gezien :)

• L.N.
beter lezen K!

ik schreef al eerder:

@Voutloos: dual channel levert maar enkele procenten snelheidswinst op. Daarvoor zou ik echt geen nieuw mobo kopen.

Hieruit kun je halen dat een neiuw mobo weinig zin heeft... ZOu dus voor de extra 512 MB gaan...

Verwijderd

LuukNouwen schreef op 05 januari 2004 @ 15:55:
beter lezen K!

ik schreef al eerder:

Hieruit kun je halen dat een neiuw mobo weinig zin heeft... ZOu dus voor de extra 512 MB gaan...
ok sorry, kzag het niet omdat ik alleen onder mijn reactie keek :)

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 16:28:
[...]

ok sorry, kzag het niet omdat ik alleen onder mijn reactie keek :)
Misschien ook verwarrend omdat er @Voutloos stond. ;)
Sowieso, als je nu denkt dat je geheugen tekort schiet qua capaciteit, dan helpt het echt niet om dezelfde hoeveelheid sneller te maken. (Want dan zal nog steeds de swapfile op je hdd veel gebruikt worden.)

{signature}

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 15:39
Voutloos schreef op 05 januari 2004 @ 12:26:
[...]

In die review staat met een ontzettend kromme zin gewoon wat ik al zei: "Synchroon is meestal sneller."

Oftewel, bedenk zelf of je de Deluxe het geld waard vind, koop je gekozen mobo, prik er 3200 in als je wil OC'en, 2700 als je alles default houdt, en 3200+/LowLatency als je geld over hebt/hogere ambities hebt.
Hier heb je theoretisch helemaal gelijk in en het zal met pc3200 best wat performance winst geven, maar mijn barton 2500+ draait nu op 200 fsb op dit board en ik heb echt geen klagen over mijn pc2700 memory hoor! pc3200 zal er best nog iets meer uit persen, maar de snelheidswinst van het overclocken is er nog steeds overduidelijk! xp2500 draait standaard op 1826 Mhz, nu bij mij op 2200 Mhz = XP3200! Lekker goedkope 3200 heb ik dus voor 100 Euri!
Die overclock gaf me in 3dmark2001se een snelheidswinst van 3600 punten.... Memory zal daar nog steeds iets in vertragen nu maar OC-en kan dus best met pc2700 memory.

Als je alles nieuw moet kopen is het natuurlijk aan te raden om pc3200 te kopen, maar ik HAD al 1 GB pc2700 in me ouwe bakkie en die wil ik natuurlijk wel hergebruiken... weggooien en 1GB nieuw 3200 kopen is namelijk wel weggegooid geld!

Verwijderd

ik heb zo een A7N8X-X gekocht, maar hij werkt niet echt met mijn Athlon MP 2000+ ... .als een bord athlon xp's kan draaien kan ie toch ook gewoon mp's draaien? een ouwe duron 1200 startte ie wel mee op, dus het bordje doet het wel, en de MP doet het ook alleen niet op die a7N8X-X ... :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om oude topics uit de sloot halen en vervolgens offtopic vraagjes/problemen erin te posten. Open daarvoor gewoon een nieuw en volwaardig topic, voldoend aan de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

Hint even de MP modden naar een XP door een L5 brug te verbreken? ;) Met deze informatie moet je ver kunnen komen met de Search.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.