FongWan schreef op 21 maart 2004 @ 23:33:
Computer specs:
Voeding: 230Watt no-name
Moederbord: MSI MS-6309 Lite (MS-6309LE v2.0) / MS-6309 v2.x
CPU: Intel Pentium IIIE, 650 MHz (6.5 x 100)
RAM: 1x128MB & 1x512MB
Harddisks: Maxto 6 GB, 5400 RPM (Windows &software) & Maxtor 120GB, 7200RPM, 8MB cache (swap file & allerlei meuk)
Videokaart: NVIDIA RIVA TNT2 Model 64 (32 MB)
cd-roms: LITE-ON LTR-12101B (12x/10x/32x CD-RW) & no-name 48x cd-rom
Overige: 2 netwerkkaarten
NAV 2003 draait ook altijd.
Huidig gebruik:
Eigenlijk simpele dingen als Office, Inet, Downloaden, Photoshop, Paintshop, Flash, Dreamweaver, movies kijken, muziek luisteren en designen. Echter merk ik dat mijn computer de laatste tijd veel moeite heeft met dit soort dingen. Zelfs na het ghosten van Win XP. Vooral als ik bijvoorbeeld naar wat nieuwere anime’s kijk (Naruto bijvoorbeeld) dan schiet mijn CPU gebruik naar 100%. En dan doe ik alleen dat op dat moment, dus meestal geen extra zooi als p2p en andere proggies die dan draaien. Zal denk ik aan de combi liggen van de CPU & de oude harddisk.
Daarnaast is het ook zo dat ik meestal wel meerdere dingen heb openstaan als ik achter de computer zit. Bijvoorbeeld als ik dingen voor mijn studie aan het doen ben: winamp, internet explorer, verschillende office proggies naast elkaar (word, exel, power point, visio, projects).
Als ik aan het designen ben dan wordt dat grofweg de volgende combinatie: winamp, photoshop, paintshop, dreamweaver, flash, internet explorer.
Toekomstig gebruik:
Dit en misschien nog gamen en video bewerken erbij.
Mijn upgrade plan:
Op dit moment gebeurt het wel eens dat mijn computer spontaan reboot tijdens het werken en je kan wel begrijpen dat ik dat niet echt fijn vind. Met andere woorden ik denk dat ik in ieder geval mijn voeding mag gaan upgraden. Maar nu is het zo dat dit jaar behoorlijk veel vernieuwingen aan staan te komen wat betreft hardware.
Denk maar aan PCI-Express, BTX, DDR2, en natuurlijk de overgangen van de verschillende platvormen. Intel socket 478 naar socket 7xx, AMD socket A naar socket 7xx en 939.
Na het bovenstaande kan ik dus al in ieder geval het volgende op mijn upgrade lijstje zetten:
- Voeding, mijn 230Watt zal de nieuwe hardware in ieder geval niet gaan trekken dus dat zal waarschijnlijk een Zalman 400 Watt (ZM400B-APF) voeding worden. Kosten +/- € 95,-
- Geheugen: ik zal nieuwe moeten halen en nu dacht ik zelf aan 1x512MB CAS2,5 DDR400 reepje van Corsair zodat ik later eventueel nog een reepje erbij kan doen. Kosten +/- € 95,-
- Mobo & CPU weet ik nog niet, maar kans is wel groot dat ik voor een AMD64 ga, ik weet dan alleen niet of het de socket 7xx wordt of socket 939 omdat laatstgenoemde dualchannel ondersteunt. Een P4C is natuurlijk ook een mogenlijkheid, dan had ik zelf de volgende combi in gedachte: P4C 2,6 of 2,8GHz met een Asus P4C800Deluxe.
- De rest is op dit moment geen prioriteit. Grafische kaarten en dergelijke zie ik wel wanneer ik weer eens echt ga gamen.
Mijn vragen en twijfels zijn echter als volgt:
1) Heeft het op dit moment zin om deze hardware upgrade uit te voeren aangezien er zoveel veranderingen gaan plaatsvinden dit jaar?
Ik wil goede basis hebben voor kleinere updates zoals alleen een grafische kaart etc etc etc. Zodat ik de komende 2 a 3 jaar niet de basis (CPU,mobo,geheugen,voeding) hoef te veranderen.
2) Kan ik nu beter voor een P4 gaan en dan de komende 2 jaar uitzingen terwijl we richting 64bit gaan of kan ik dan beter voor een AMD64 gaan? Als het advies is om voor een P4 te gaan dan dacht ik zelf aan een P4C 2,6 of 2,8 GHz met een Asus P4C800Deluxe. Denk niet dat ik voor een prescott ga aangezien die op dit moment niet veel beter presteert dan een northwood. Daarnaast verbruikt die ook veel meer vermogen dan de northwood.
3) Mocht er geadviseerd worden voor een AMD64, voor welke socket kan ik dan het beste kiezen? De socket 7xx gaat er volgend jaar al uit of zo toch en dan zal socket 939 er alleen zijn. Daarnaast ondersteunt socket 939 dualchannel geheugen en socket 7xx niet. Maar zal je echt veel verschil gaan merken? Als jullie misschien wat links hebben voor graag posten want ik zie bij AMD op dit moment even de bomen niet meer door het bos.
Ik heb me daarnaast helaas nog niet genoeg genoeg in het AMD64 gebeuren verdiept om zelf met een CPU,mobo combinatie te komen. Ik weet alleen wel dat ik dan de nieuwe CG (als ik het goed heb) stepping moet nemen vanwege de verbeterde Cool N Quiet. Minder vermogen en verbeterde prestaties.
Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Het enige waar ik echt niet uit kom op dit moment is of iNtel of AMD.
Mijn upgrade termijn is binnen nu en een half jaar (hangt van mijn uitgaven af de komende tijd). Het budget is rond de € 550 waarvan eigenlijk al € 200 gereserveerd is voor de voeding en het geheugen en er ongeveer € 350 overblijft voor een mobo & cpu.