Speakerkabel splitten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.775 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101685

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het aansluiten van een aantal boxen op mn stereo. De boxen staan vrij dicht bij elkaar, maar wel een eind af van de stereo. Ik red het dan ook niet met de lengte van de speakerkabels. Ik weet dat deze gewoon los verkrijgbaar is, maar ik vroeg me het volgende af:
Kan ik zonder vervelende gevolgen de speakerkabel op een bepaald punt splitten en zo 2 boxen aan één kabel hangen? En zo ja, is het dan handig om dat gewoon met een kroonsteentje te doen?
Voor velen van jullie zal het wel een eenvoudige vraag zijn, maar ik hoop dat iemand me kan helpen!
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kan niet zomaar officieel; je hangt dan 2x 8 ohm aan 1 uitgang, resulterend in een 4 ohm weerstand; dan moet je versterker flink gaan werken, en heb je kans dat ie er uitfikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:57
HunterPro schreef op 04 januari 2004 @ 20:06:
Dat kan niet zomaar officieel; je hangt dan 2x 8 ohm aan 1 uitgang, resulterend in een 4 ohm weerstand; dan moet je versterker flink gaan werken, en heb je kans dat ie er uitfikt.
dat wist ik nooit :p

ik doe al jaren niet anders dan speakers aan mekaar knopen :D

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 11:39
Devian schreef op 04 januari 2004 @ 20:08:
[...]

dat wist ik nooit :p

ik doe al jaren niet anders dan speakers aan mekaar knopen :D
ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan ga ik morgen toch maar even naar de winkel voor wat extra kabel denk ik. Bedankt voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

gewoon per speaker de kabel gaan verlengen dit kan wel met een kroonsteentje maar ga niet prutsen met meerdere speakers op 1 kabel, je verkl00t je stereoklankbeeld en je versterker op ten duur

let ook op de + en - (Rood) (Zwart) als je boxen gaat aansluiten (niet superbelangrijk voor sommige maar laat t hifi freaks niet horen) :9

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 71133 op 04-01-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2022
Anoniem: 101685 schreef op 04 januari 2004 @ 20:09:
Dan ga ik morgen toch maar even naar de winkel voor wat extra kabel denk ik. Bedankt voor je snelle reactie!
Zolang je op een normaal geluidsniveau speelt, is er niets aan de hand hoor! De meeste versterkers moeten trouwens ook 4 Ohm aan kunnen!
Watvoor versterker gebruik je trouwens?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 71133 schreef op 04 januari 2004 @ 20:12:
gewoon per speaker de kabel gaan verlengen dit kan wel met een kroonsteentje maar ga niet prutsen met meerdere speakers op 1 kabel, je verkl00t je stereoklankbeeld en je versterker op ten duur

let ook op de + en - (Rood) (Zwart) als je boxen gaat aansluiten
ook een mooie, ga je antigeluid creeren, hoor je niks in 't midden van je kamer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 10:39
uhm...

Als je die dan alsnog aan dezelfde speakeruitgang stopt hou je natuurlijk hetzelfe probleem 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door PeetR op 04-01-2004 20:16 ]

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 71133 schreef op 04 januari 2004 @ 20:12:
let ook op de + en - (Rood) (Zwart) als je boxen gaat aansluiten (niet superbelangrijk voor sommige maar laat t hifi freaks niet horen) :9
De plus/minus-aansluiting (zwart/rood) omwisselen heeft geen enkel nadelig effect. Echter, je moet er wel voor zorgen dat alle luidsprekers in dezelfde fase zijn aangesloten. Als je dus plus en min omdraait moet je dat voor de andere luidspreker(s) ook doen. Anders krijg je geluid dat in tegenfase is. Dat klinkt echt voor geen meter :)

Voor de rest heeft het echt geen belang. Het signaal dat naar je luidsprekers gaat is wisselspanning. Er is dus in principe geen sprake van een statische plus of min.

En dan nu even on topic. Als je luidsprekers parallel schakelt vermindert je impedantie. Pure basiselektriciteit. Dat is iets wat je in je achterhoofd moet houden. Twee 8 Ohm luidsprekers krijgen een totaalimpedantie van 4 Ohm. Dat is voor de meeste versterkers geen enkel probleem. Twee 4 Ohm luidspekers in parallel echter, wordt 2 Ohm in het totaal. Dat kan voor heel wat versterkers al kritiek worden. Niet aan te raden tenzij de handleiding van de versterker duidelijk stelt dat het gaat natuurlijk.

Wat is nu het wezenlijke verschil tussen de parallelschakeling aftakken aan de luidsprekerkant of aan de versterkerkant? Puur de wet van Ohm in rekening brengende op een theoretisch model, is er geen verschil. Echter, kabels hebben ook een weerstand. Ik ga u een hoop theorie besparen, onthoudt gewoon hoe dikker de kabel hoe lager de weerstand. Dit is vooral van belang bij hogere stromen en langere afstanden. Bij lagere impedanties heb je automatisch te maken met hogere stromen.

Laten we even een statisch (gelijkstroom) model bekijken:
Wanneer je elke luidspreker met z'n eigen kabelpaar vanaf de versterker aansluit dan draagt elk kabelpaar de helft van de stroom die de versterker per kanaal levert (in het geval van 2 dezelfde luidsprekers in parallel). Dezelfde stroom als bij 1 luidspreker.
Wanneer je aan de luidsprekers aftakt, dan is er maar één kabelpaar dat tot aan de luidsprekers loopt. Dit krijgt een dubbel zo hoge stroom te verwerken dan wanneer slechts 1 luidspreker aangesloten is per kanaal.

Je kabeltje dat berekend is voor je enkele luidspreker (of toch zou moeten zijn), krijgt nu dus een veel hogere stroom te verwerken dan voorzien. Nog niet lang niet in de mate dat het een gloeidraad wordt natuurlijk, maar dit kan een negatieve invloed hebben op de geluidskwaliteit als de gebruikte kabel te dun en lang is (niet voldoende overgedimensioneerd). Als de kabel dik genoeg is, is er natuurlijk geen bezwaar.

Hieronder staat een tabel afgeleid van Roger Russell's Speaker Wire Table, hoofd akoestisch onderzoek bij McIntosh Laboratory, waaruit je kabelafstanden kan aflezen per luidsprekerbelasting en draaddikte. Het verstookte vermogen is niet in de tabel opgenomen maar de tabel behandelt 'normale' luistervermogens. Ga er dus niet vanuit dat een 1000 watter met dezelfde kabeldiktes tevreden is.

Draaddikte2 Ohm4 Ohm6 Ohm8 Ohm
0.75 mm²1.5 m3 m4.5 m6 m
1.0 mm²2.5 m4.5 m7 m9 m
1.5 mm²3.5 m7.5 m11 m15 m
2.5 mm²6 m12 m----
4 mm²9.5 m------

-- betekent gewoon dat zulke lange afstanden binnen een huiskamer zelden of nooit voorkomen.

Vaak is de kabel die bij goedkope setjes wordt bijgeleverd maar 0.75 mm² (of zelfs dunner). Je kunt zelf wel uit de tabel afleiden dat dat in sommige gevallen gezien de te overbruggen afstand te weinig is.

[ Voor 78% gewijzigd door satcp op 04-01-2004 21:41 . Reden: nog wat updates ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de uitgebreide uitleg SatCP! Interessante tabel ook. Had niet gedacht dat de lengte van de kabel zoveel uit zou maken voor de weerstand. Ik heb nu een 12 meter lange draad (dikte 0.75 mm²) van de versterker naar een box geleid. Van wat ik in de tabel zie zou de weerstand nu vrij hoog moeten zijn, ervan uitgaande dat deze lineair toeneemt.
Ik heb al even zitten denken, maar je kan me vast een goed advies geven; is het nu onverstandig om alsnog op een bepaald punt de speakerkabel te splitten en er nog een box op aan te sluiten? Aangezien de weerstand van de enkele draad al vrij hoog is. En wat zijn de evt. gevolgen voor de geluidskwaliteit? Heeft een te hoge/lage weerstand daar sowieso invloed op? Ik hoop dat je me wat advies kan geven. Alvast dank, je helpt me er super mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ken de impedantie van je luidsprekers niet, maar ik zal aannemen dat het 8 ohm is. Zoals je uit de tabel kunt afleiden zit je eigenlijk al tweemaal over de aangeraden afstand voor 0.75 mm² kabel.

Wat is nu het probleem daarmee? De kabelweerstand is nu aanzienlijk hoger dan wanneer je de aangeraden kabeldikte zou gebruiken. Dit betekent dus dat een groter deel van het vermogen uitgestuurd door je versterker verbruikt wordt door de draad in plaats van je luidspreker. In principe heeft dat geen nadelig effect, afgezien van het feit dat je luidspreker minder hard speelt.
Echter, de impedantie van een luidsprekersysteem is niet constant over het frequentiespectrum. Dit door de karakteristieke eigenschappen van de drivers en het filter. Bij een hogere serieweerstand (de kabel) wordt de frequentierespons van het systeem meer afhankelijk van deze impedantiekarakteristiek. Kort en begrijpbaar samengevat, de klankkleur kan hoorbaar veranderen wanneer de kabelweerstand te hoog is.

Een lage kabelweerstand is geen probleem. Ideaal heeft de kabel zelfs geen weerstand, maar dat is natuurlijk onmogelijk. Hoe lager de weerstand hoe beter, alhoewel de verbetering in kwaliteit onder een bepaalde weerstandswaarde niet meer waarneembaar is voor het menselijke oor.

Veel hangt natuurlijk ook af van de persoon die luistert en de kwaliteit van de gebruikte apparatuur.

Als je je kabel ergens gaat aftakken ver weg van de versterker, dan vererger je de situatie. Immers, je sluit nu twee 8 Ohm luidsprekers aan. Laten we even aannemen dat je dit doet op 12 meter van je versterker. De totaalimpedantie die de versterker nu ziet is 2 keer 8 Ohm in parallel, wat 4 Ohm maakt. Even de tabel erbij nemen maakt duidelijk dat je nu helemaal de verkeerde kant op gaat. De afstand is nu niet twee keer te lang, maar vier keer!

De enige oplossing zonder je huidige situatie te verergeren is elke luidspreker aansluiten op z'n eigen kabelpaar vertrekkende vanaf de versterker. Ideaal zou zijn de kabels te opwaarderen naar 1.5 mm² of als je maar 1 kabelpaar aan de versterker wil hangen, 2.5 mm².

Ik beschrijf het wel allemaal heel dramatisch, maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk verschillen zult horen. Heel wat mensen met goedkopere setjes gebruiken veel te dunne luidsprekerdraad. Maar de kwaliteit van die installaties is meestal sowieso al niet om over naar huis te schrijven zodat het gebruik van goede luidsprekerkabels het geheel niet kan verbeteren. Bovendien is het voor een ongetraind oor niet zo evident om fijne verschillen waar te nemen.
Trek het je dus allemaal niet te hard aan als je geen verschil hoort. Tenslotte ben jij degene die ernaar moet luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks a lot! Ben erg blij met alle informatie. Ik denk dat het wel goed komt zo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Kan je wel 1 set luidsprekers aansluiten op 2 verschillende versterkers?
Dus dat je de speakerdraad split naar 2x zwart en 2x rood per box? En deze dus aanzit op 2 verschillende miziekbronnen (versterkers)?
Als dit gewoon kan zijn hier speciale speakerdraad splitters voor (ik kan ze niet vinden) of is dat gewoon een kroonsteentje?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

@joop81
Topics kicken om te kapen is niet gewenst, voor eigen problemen zijn eigen topics. Dat dit topic uit 2004 stamt maakt het totaalplaatje niet beter.

Vanwaar deze vraag niet stellen in je eigen topic, Beamer geluid over 2 boxen? Als je daar dan toch bent, tevens de rest van de vragen/posts ook beantwoorden?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.