[CM] krijg zijplaat niet geboord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik wilde even wat fanguards op m'n casefans plaatsen in de zijkant van m'n kast.
Maar ik kom er met geen mogelijkheid doorheen :?
Ik heb gewoon een klein metaalboortje en een dremel op alle standen geprobeerd maar kom niet verder dan een licht deukje 8)7 |:(

Vervolgens ook met een flinke boormachine geprobeerd (400 watt) maar ook daarmee kom ik niks verder.. alleen een lelijk deukje.
Iemand enig id hoe ik door deze plaat heen ga komen?? de rest van m'n kast is ook in gezaagd en geboord en dat ging prima maar die zijplaat is van een ander metaal geloof ik want het lukt gewoon niet ;(

als iemand een tip heeft graag _/-\o_

ps: het gaat om no-name case, is een big tower van een beurs maar staat geen merk op.

[ Voor 8% gewijzigd door intuliegend op 04-01-2004 16:16 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

een scherpe, nieuwe boor nemen?
geen dremel gebruiken
hoge toeren?
weet je wel zeker dat je een staal boor hebt en geen betonboortje?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarvan is die zijplaat gemaakt? aluminium? of iets anders?

Ik heb eerst met spijker en hamer paar gaatjes "voorgedeukt" en daarna met een klopboor en staalboortjes er doorheen geboort. ging zonder problemen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 11:02
met een dremel en een slijpschijfje kom je er niet doorheen :| zooow wat voor kast heb je dan, 1tje met platen van een cm dik ofzow? een normale kast kom je met een dremel (-kloon) en een paar slijpschijfjes tot zoveel gaten als je maar wilt :)

smile an everlasting smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 22:15
RooN schreef op 04 januari 2004 @ 16:19:
met een dremel en een slijpschijfje kom je er niet doorheen :| zooow wat voor kast heb je dan, 1tje met platen van een cm dik ofzow? een normale kast kom je met een dremel (-kloon) en een paar slijpschijfjes tot zoveel gaten als je maar wilt :)
Heb je uberhaupt gekeken waar het over ging of ben je maar gewoon over dremel begonnen te blaten zodra je [CM] in de topictitel zag :? |:(

@TS: Ik zou het even met een scherp boortje proberen, en wees zeker dat het een staal boortje is, betonboren boren betrachtelijk slecht in allesbehalve beton :P

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Het klinkt echt alsof je boor bot is...

zorg dat je een boor hebt om door staal te boren, en koop maar gewoon een nieuwe, zo duur zijn die niet. Vraag anders advies in je lokale bouwmarkt, maar waarschijnlijk kan je het zelf ook wel vinden.

Veel toeren laten draaien, dan weet ik zeker dat hij er door heen gaat :) Of jij moet een of ander alien metaal hebben ;) met een nieuwe samenstelling die we hier op aarde nog niet kennen ;)

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
Veel toeren is geen garantie voor snel een gat boren wel een garantie voor snel een boortje naar kl*** helpen. Als een boortje namelijk te warm wordt raakt het namelijk zijn hardheid kwijt en kun je het weg gooien.
Dus een nieuw boortje nemen met een gewone boormachine beetje olie gebruiken om te smeren en te koelen en dan moet het lukken.
(tip: slaolie ofzo werkt ook wel)

Tip voor het boren door zeer hard staal:

Steenboortje gebruiken. Je moet alleen die steenboor dan d.m.v. slijppen dezelfde hoeken geven als een metaal boortje. Er zijn voor dit doel natuurlijk speciale boortjes maar dit werkt vrij goed en is goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Sja ik snap er ook geen r*k van..
Tis een nieuw boortje komt uit zo'n koker met aller lei boortjes erin, en ja ik weet zeker dat het metaalboortjes zijn.
Dremel is van black en decker en heb hem zeker een minuut op volle toeren laten draaien (27000 volgens de sticker) maar er gebeurt niks.. alleen deukje en een hoop warmte.

Plaat is niet van metaal want daar was die kast veels te goedkoop voor..
alhoewel het boortje nieuw is, is het niet echt goeie kwaliteit..komt gewoon ergens van de gamma vandaan maar dat kan toch niet betekenen dat het dan helemaal niet werkt??
Kan wel ff een boortje van de buren lenen denk ik, maar vraag me af of dat iets uitmaakt..maar ik laat het wel horen.

Als er nog iemand een goei tip heeft laat het dan even weten.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Wortelsoft schreef op 04 januari 2004 @ 16:32:
Veel toeren is geen garantie voor snel een gat boren wel een garantie voor snel een boortje naar kl*** helpen. Als een boortje namelijk te warm wordt raakt het namelijk zijn hardheid kwijt en kun je het weg gooien.
Dus een nieuw boortje nemen met een gewone boormachine beetje olie gebruiken om te smeren en te koelen en dan moet het lukken.
(tip: slaolie ofzo werkt ook wel)

Tip voor het boren door zeer hard staal:

Steenboortje gebruiken. Je moet alleen die steenboor dan d.m.v. slijppen dezelfde hoeken geven als een metaal boortje. Er zijn voor dit doel natuurlijk speciale boortjes maar dit werkt vrij goed en is goedkoop :)
ok dat azl ik ook even proberen met een nieuw boortje laat wel horen of het werkt.
tnx iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
misschien een domme vraag, maar ervaring leert dat het voorkomt... draait de boormachine wel de goede kant uit?

en ja, zulke handige mensen bestaan :+

als dat het niet het geval is, dan is vrijwel zeker die boor stomp, of verkeerd geslepen.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/GOT/drills.jpg

dit zijn boren die doorgaans voor metaal worden gebruikt.

naast dat een boor scherp moet zijn, moet de snijkant vrijlopen en moet de tophoek ongeveer 135 graden zijn. de ziel (de punt) moet in het midden zitten, anders wordt het gat te groot.
intuliegend schreef op 04 januari 2004 @ 16:36:
Sja ik snap er ook geen r*k van..
Tis een nieuw boortje komt uit zo'n koker met aller lei boortjes erin, en ja ik weet zeker dat het metaalboortjes zijn.
Dremel is van black en decker en heb hem zeker een minuut op volle toeren laten draaien (27000 volgens de sticker) maar er gebeurt niks.. alleen deukje en een hoop warmte.

Plaat is niet van metaal want daar was die kast veels te goedkoop voor..
alhoewel het boortje nieuw is, is het niet echt goeie kwaliteit..komt gewoon ergens van de gamma vandaan maar dat kan toch niet betekenen dat het dan helemaal niet werkt??
Kan wel ff een boortje van de buren lenen denk ik, maar vraag me af of dat iets uitmaakt..maar ik laat het wel horen.

Als er nog iemand een goei tip heeft laat het dan even weten.
tja, 27.000 rpm is teveel voor een klein boortje... een boortje van 3mm moet ongeveer 2000 rpm draaien, 1,5mm ongeveer 4000.

voor alu geldt: vol gas :)

[ Voor 48% gewijzigd door FiXeL op 04-01-2004 16:40 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 11:02

[...]
Heb je uberhaupt gekeken waar het over ging of ben je maar gewoon over dremel begonnen te blaten zodra je [CM] in de topictitel zag

@TS: Ik zou het even met een scherp boortje proberen, en wees zeker dat het een staal boortje is, betonboren boren betrachtelijk slecht in allesbehalve beton
ja sorry je hebt gelijk :X
maar ik sla meestal ook een gaatje voor met hamer en spijker en dan kom je dr op een gegeven moment wel doorheen met een klein boortje en dan steeds een groter boortje nemen totdat t gaatje op de goeie maat is :)

smile an everlasting smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

intuliegend schreef op 04 januari 2004 @ 16:15:

Vervolgens ook met een flinke boormachine geprobeerd (400 watt) maar ook daarmee kom ik niks verder.. alleen een lelijk deukje.
Iemand enig id hoe ik door deze plaat heen ga komen?? de rest van m'n kast is ook in gezaagd en geboord en dat ging prima maar die zijplaat is van een ander metaal geloof ik want het lukt gewoon niet ;(
Heb je geen zwaardere toevallig?
Ik was al een paar minuten bezig met een 1100 watt ding :o
Begin in ieder geval met een heel klein boortje en neem steeds een grotere. Direct beginnen met een grote werkt vaak voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ah yes het is gelukt :)

Heb van de buurman even een nieuw boortje geleend (zat nog in de verpakking en zag er niet goedkoop uit dus moet goed zijn :P ) en even opnieuw gerobeerd met m'n dremel op lage toeren (1e stand)
Het gaat uberlangzaam maar het gaat wel, na 5 minuten en een lamme arm later heb ik 1 klein gaatje :*)
Dus nu ff verder boren met groter boortje en dan nog 7 x :z

Resultaat komt natuurlijk in nieuw topic zodra ik camera'tje heb geleend 8)
Iedereen bedankt voor de tips! ik hou van jullie _/-\o_ O+ :+

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja man kan echt niet. Staat je boor niet op kloppen misschien voor beton?

Ik sla ook altijd met een priem een deukje erin
en dan raggen met dat ding is echt een kwestie van 4 seconden voor je erdoorheen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het was toch geen plaat van roestvrij staal ?
Ik heb geen verstand van casemodding at all maar in roestvrij staal boren is zwaar k##.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Het is hem al gelukt met een nieuw boortje, dus dat was het probleem...

ff lezen voordat je post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
Ik weet niet wat je doet. Maar een paar minuten boren voor een rond gaatje in je case :S . Je zegt dat je kast niet van metaal is omdat hij heel goed koop was. Maar juist de goedkopen kasten zijn van goedkoop "metaal".

Zoals iemand hierboven al zei. Draait je boor wel de goede kant op? Met een redelijk boormachine, een goed (hoeft helemaal niet duur) boortje en een klein beetje kracht moet je in 1 minuut alle 4 de gaatjes wel kunnen maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sla een centerpuntje om de boor niet te laten verlopen als je gaat boren,
boor en gat altijd voor met en klein boortje, maar wel van die maat dat de ziel(het kleine middenvlakje)
er net inpast qua maat voor de grotere boor om het na/of op maat te boren.
koop en boor nooit bij de gamma, of van het merk piranha dat is echt waardeloze shit die je beter gelijk kunt weg donderen, die boren hebben geen vrijloop dus raakt het snijvlak het materiaal niet.
draai nooit en te hard toerental want dan kan de boor eerder verbranden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

een boor onder hoge toeren gebruiken werkt aafrechts. Je moet zorgen dat de scherpte en de werking van een boor het werk doet, niet het aantal toeren en/of de druk achter de boor!!!! Hiermee maak je de boor alleen maar bot: voor boren van metalen geld: klein toeren tal (tussen 1500 en de 2500 toeren) en dus ABSOLUUT GEEN 27000 toeren.
Mijn dremel heeft MINIMAAL 8000 toeren en is dus nog VEELS TEVEEL.

Aluminium mag iets sneller dan metaal, maar dan nog niet te snel, blijf tussen die grens, omdat alu zachter is dan de metaal waarvan de boor gemaakt is.......

nogmaals moet je een hard metaal nemen: koelen met olie (zoals gezegd, bijv sla olie maar beter is industr. olie), of melk (werkt goed, is ook vettig) en zeer langzaama boren: zorg dat ie snijdt en niet maar wat slijpt: boren zijn niet gemaakt om te slijpen maar om te snijden: splijpen hoge toeren (vandaar dremel met 25000 toeren) maar boren lage toeren (daarom een boormachine max 8000 toeren).

En je zegt: metaal zal wel niet : goedkope kast: dan JUIST metaal: de duurdere zijn van ALU. Dus HOOGSTWAARSCHIJNLIJK metaal :), van plastik zal ie niet zijn.

succes iig.

ps koop nou maar voor 3 eu (max) een nieuw boortje: zul je hoop leed mee besparen
Door Swop1200 - Sunday 04 January 2004 23:59

Het is hem al gelukt met een nieuw boortje, dus dat was het probleem...

ff lezen voordat je post
hij zegt naar 5 min en lamme arm: das niet normaal, met beleid ben ik max 6 ec bezig........en houd ik de boor heel en scherp. En dan heb ik meteen de juiste afmeting en niet een "klein gaatje".

[ Voor 15% gewijzigd door Seesar op 05-01-2004 01:47 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 17:24

Mx-KAEY

Mx-KÆY

als jullie allemaal topic goed doorgelezen hebben dan zullen jullie zien dat het de TS allang gelukt is :D

en datie ooit pics zal posten :+

-- Mx-Generætion --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mx-KAEY schreef op 05 januari 2004 @ 02:20:
als jullie allemaal topic goed doorgelezen hebben dan zullen jullie zien dat het de TS allang gelukt is :D

en datie ooit pics zal posten :+
en HOE.......lees jij het nou maar es goed door (no flame), zie ook mijn reactie onderaan. Wij proberen te helpen.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 12:14

kazz1980

Goh... Ik hier?

een paar minuten per gaatje is nog geen goede oplossing...
Een gaatje boren hoort in seconden gebeurd te zijn (ten minste dat is het bij mij altijd wel....)

Het klinkt als een bot boortje, maar omdat je een nieuwe geprobeerd hebt zal dat het niet zijn...
Anders is het een te laag of juist te hoog toerental. Met een boormachine kun je gewoon langzaam beginnen en versnellen totdat het boortje door het metaal heen begint te gaan. met een dremel is dat veel lastiger (want draaiknop).

Verder goed opletten dat je boortje wel de goede kant op draait: als hij draait moet je de schroefdraad van de plaat af zien bewegen, niet er naar toe!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
jah een gaatje boren gaat toch altijd snel? vroem... klaar? igg bij mij. Neem gewoon een metaalboor (houtboren lijken erop maar hebben scherpe punt, steenboren een plat stuk door de voorkant boor heen geslagen van harder materiaal).

In een echte boormachine zetten want je moet wel duwen en niet een beetje erop laten leunen. Dremel ishiervoor gewoon niet geschikt.

Ik gebruik een dremel alleen voor de slijpschijfjes. Boren moet je daarmee niet doen, kun je nooit goed kracht mee zetten. En veel toeren hoef je zoals eerder gezegd niet te maken, als je rustig zou draaien met je boor moet je gewoon een nette krul metaal uit je boor kunnen halen. Koelen is bij een gaatje in je pc kast echt niet nodig, misschien alsje door een plafond wil boren met een 2,5 CM boor en een pneumatische boor dat een glaasje water wel fijn is na een stukje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op hoge toeren boren is het slechtste wat je kunt doen met een metaalboor.
Je punten slijten hier namelijk ontiegelijk snel van.
In kolomboren draaien ze ook maar met 700 toeren max.
Als je een scherpe metaalboor hebt, en je laat hem niet te snel draaien, moet het zo lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Bij mij ook, gewoon met een goed scherp boortje op een standaard Bosch apparaatje (400 Watt of zo) binnen een paar seconden door een stalen kast heen.

Bij van dat blik, zou ik met een centerpons ff een deukje erin tikken zodat je boortje niet weg kan schieten. 5 minuten over een gaatje is nogal lang volgens mij ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik had eerst precies hetzelfde probleem, mijn kast is ook gewoon rvs. Dremel, boomasjien geprobeerd, maar schoot niet op. Totdat ik ns met een accuboor probeerde op heel laag toerental en dan flink drukken, toen zat ik er zo door :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pak gewoon een accu boor simpel zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 23:49
Ik heb toen in mijn HQ08 zijplaat gewoon met 'n normale boor (op 220v zo'n ding), en 'n redelijk flink metaal boor zitten 'zagen' .... ging prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
sja ik snap er ook geen ruk van maar werkte toch echt niet lekker..
zelfs met een nieuw boortje op lage toeren duurde het nog een paar minuten per gaatje maar het ging wel :z

ik heb al eerder in deze kast geboord (aan de bovenkant) en dat ging prima..
maarja zoals eerder gezegt lag het vooral aan het feit dat ik op hoge toeren bezig was..

maar nu is tie af, met hoop ledjes,fans,guards,ccfls en schakelaartjes 8)
heb alleen zo gauw geen digi cam :O iemand in de buurt van geertruidenberg die er even een kan uitlene :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het inmiddels gelukt is, maar dit zou veel gemakkelijker moeten gaan :).
Uit mijn ervaring blijkt dat goedkope 'gamma' boortjes voor metaal niet alles zijn. In hout gaat het meestal nog wel. Op m'n werk hebben we wel eens behoorlijke gaten in stalen H-balken gemaakt. Met een borensetje van Dormer (ik meen € 40 - 50 ofzo), had je met een paar seconden het gat erin zitten :). Kwaliteit heeft hier wel z'n prijs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:24
intuliegend schreef op 06 januari 2004 @ 00:24:
sja ik snap er ook geen ruk van maar werkte toch echt niet lekker..
zelfs met een nieuw boortje op lage toeren duurde het nog een paar minuten per gaatje maar het ging wel :z

ik heb al eerder in deze kast geboord (aan de bovenkant) en dat ging prima..
maarja zoals eerder gezegt lag het vooral aan het feit dat ik op hoge toeren bezig was..

maar nu is tie af, met hoop ledjes,fans,guards,ccfls en schakelaartjes 8)
heb alleen zo gauw geen digi cam :O iemand in de buurt van geertruidenberg die er even een kan uitlene :P :9
je zit best dichtbij, woon in gorinchem :P

ik wil best komen kijken en digicam meenemen :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Pagina: 1