Toon posts:

DTS 6.1 op 5.1 systeem beluisteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort heb ik een homecinemaset samengesteld, canton boxensetje en pioneer apparatuur. Dit is een 5.1 set.
Nu heb ik de extended DVD's van Lord of the rings. Hier zit een DTS 6.1 optie en Dolby digital 5.1 ex geluidspoor bij. Ik kan ze allebei zonder problemen gebruiken. Nu is mijn vraag: Wat gebeurd er met het 6e kanaal als ik het op mijn 5.1 set beluister?
Of terwijl: Wat kan ik het beste bij mij kiezen, de Dolby digital 5.1 of DTS 6.1?

Senks,

Centurion

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 10:21

ralfbosz

xm create bosz -c

Bij 6.1 krijg je achter 2 extra boxen (dus naast je links achter en rechtsachter ook een achterlinks en een achterrechts (:)).

code:
1
2
3
4
x     x     x

x           x
  x        x

De twee onderste x zijn dus xtra.

Bij het afspelen van 6.1 op 5.1 zullen die extra x te horen zijn op de x erboven. Je hoort ze wel, alleen wat minder ruimtelijk als 6.1 bedoeldt was.

rm -r *

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Het leuke is... er is geen zesde kanaal ;). Dat word namelijk uit uit de twee rear kanalen gefilterd, ongeveer net als dat vroeger bij DPL met het rear kanaal gebeurde ;) Je mist dus helemaal niets.

Er is ook een variant met een echt discreet zesde kanaal, maar dan is het DTS ES 6.1 discrete en DD EX 6.1 discrete (die laatste weet ik niet zeker), weer een ander logotje dus ;) Deze ben ik zelf echter nog nooit tegengekomen..

7.1 is nog spannender, dan worden er i.p.v een rear center, namelijk gewoon twee rears bijgefantaseerd... gewoon mono door twee speakers dus ;)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 03-01-2004 14:18 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

ralfbosz schreef op 03 januari 2004 @ 14:08:
Bij 6.1 krijg je achter 2 extra boxen (dus naast je links achter en rechtsachter ook een achterlinks en een achterrechts (:)).

code:
1
2
3
4
x     x     x

x           x
  x        x

Bij het afspelen van 6.1 op 5.1 zullen die extra x te horen zijn op de x erboven. Je hoort ze wel, alleen wat minder ruimtelijk als 6.1 bedoeldt was.
dit zijn 7 luidsprekers. Bedoel je niet 7.1?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

GaMeOvEr

Is een hork.

deepspace schreef op 03 januari 2004 @ 14:16:
Het leuke is... er is geen zesde kanaal ;). Dat word namelijk uit uit de twee rear kanalen gefilterd, ongeveer net als dat vroeger bij DPL met het rear kanaal gebeurde ;) Je mist dus helemaal niets.

Er is ook een variant met een echt discreet zesde kanaal, maar dan is het DTS ES 6.1 discrete en DD EX 6.1 discrete (die laatste weet ik niet zeker), weer een ander logotje dus ;) Deze ben ik zelf echter nog nooit tegengekomen..
De LOTR extended editions zijn Dts-es 6.1 discrete. ;)
j-w schreef op 03 januari 2004 @ 14:16:
[...]

dit zijn 7 luidsprekers. Bedoel je niet 7.1?
De achterste twee zijn mono. Alleen ipv bij een 6.1 opstelling met één achterspeaker in het midden, heb je er twee links en rechts, die wel hetzelfde doen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-01-2004 14:18 ]

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

GaMeOvEr schreef op 03 januari 2004 @ 14:17:
[...]

De LOTR extended editions zijn Dts-es 6.1 discrete. ;)
Verrek, je hebt gelijk ;) Het staat echt in microletters bij het logo dat het discrete is :D . Mijn reveiver snapt het in ieder geval wel (hoewel dat officieel niet het geval zou mogen zijn :P ), ik heb helaas die laatste speaker niet. Anyway, dan mis je idd een extra center rear kanaal bij DTS EX 6.1, echter niet bij DD ES (daarvoor klopt mijn bovenstaande verhaal gelukkig toch nog :) ) Geen ramp hoor, pak gewoon de DD track.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 10:35
ralfbosz schreef op 03 januari 2004 @ 14:08:
...
code:
1
2
3
4
x     x     x

x           x
  x        x

...
Wat je daar tekend is 7.1 naar mijn gevoel. (7 boxen zonder sub)
6.1 is dat je ook nog een Center achter speaker hebt naar mijn weten en nu back 2 topic.

Ik vermoed dat als je het kan beluisteren dat de center achter speaker over de 2 achter geluidskanalen ( Links acher en Rechts achter) verdeelt hoord. Soort van stereo truucje van vroeger. (L+R = R L-R=L L=mono zoiets was het toch :?)

Wat kan je het best beluisteren? Persoonlijk vind ik DTS toch altijd wat voller/scherper/harder overkomen, maar dit zijn objectieve meningen, heb eerlijk gezegt nog nooit een 6.1 DTS track op mijn 5.1 set beluisterd ... wat vind je zelf?

PS: plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/guide/referrences/img/6.1ch-speaker.jpg

offtopic:
Bummer, ben altijd te laat als ik wat wil onderbouwen :r

[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 03-01-2004 14:24 . Reden: Bummer, te laat ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Je kunt zowel DTS 6.1 Discrete als Dolby Digital EX beluisteren op je 5.1 set zonder iets aan geluid te missen. Ook met DTS 6.1 Discrete mis je geen achter kanaal. Dat komt omdat dit extra achter kanaal in de twee andere rearkanalen zit verwerk middels een actieve matrix codering, zoals de center speaker bij dolby prologic (niet de rearspeaker). Als je dan geen 6.1 decoder hebt, wordt deze er ook niet uitgehaald en gewoon weergegeven door de twee gewone rearspeakers. Vandaar dat beide 6.1 formaten 'backwards compatible' zijn.

Enige wat je wel mist is de plaatsing van geluiden. In het geval van 6.1 is het aangeraden om de twee gebruikelijke rearspeakers naast je te plaatsen en de extra rearspeaker achter je (en omdat dat zo weinig lijkt kun je er ook twee achter je neerzetten). Dan komt je speakeropstelling wat meer overeen met de standaard bioscoop.
Heb je geen 6 of 7.1 maar het oude vertrouwde 5.1, plaats dan de twee rearspeakers een beetje schuin achter je ofzo, probeer wat lekker klinkt en waarbij je in het midden van het geluid zit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ShittyOldMan schreef op 03 januari 2004 @ 14:44:
Ook met DTS 6.1 Discrete mis je geen achter kanaal. Dat komt omdat dit extra achter kanaal in de twee andere rearkanalen zit verwerk middels een actieve matrix codering, zoals de center speaker bij dolby prologic (niet de rearspeaker).
Hmm, grote correctie!!! DTS 6.1 Discrets is opgebouwd uit 6 discrete signalen, en niet een erbijgefrutseld zesde kanaaal. Als er DTS EX hebt, dan is dat idd zo, maar discrete houd juist in dat je een echt extra kanaal hebt. Ook met je matrix coding heb je het is. Die wordt bij DPL wel degelijk voor de rear kanalen gebruikt! Center is gewoon een kwestie van links en de inverse van rechts bij elkaar optellen, dat heeft niets met matix coding te maken! hmm, link hieronder zecht dat je wel gelijkt het met de matrix coding, andere link zegt weer precies wat ik zeg :?

Hier nog wat info: http://www.timefordvd.com/ref/dts-ES.shtml

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 03-01-2004 14:56 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

foutje.. (ik geloof dat er hier wat knopjes zijn omgedraaid... zie de laatste tijd meer mensen reply doen i.p.v edit 8)7 )

[ Voor 187% gewijzigd door voodooless op 03-01-2004 15:02 ]

• ShittyOldMan
deepspace schreef op 03 januari 2004 @ 14:49:

Hmm, grote correctie!!! DTS 6.1 Discrets is opgebouwd uit 6 discrete signalen, en niet een erbijgefrutseld zesde kanaaal. Als er DTS EX hebt, dan is dat idd zo, maar discrete houd juist in dat je een echt extra kanaal hebt. Ook met je matrix coding heb je het is. Die wordt bij DPL wel degelijk voor de rear kanalen gebruikt! Center is gewoon een kwestie van links en de inverse van rechts bij elkaar optellen, dat heeft niets met matix coding te maken!
Grotere correctie dan bij deze ;)

DTS 6.1 Discrete is gedeeltelijk discreet opgebouwd. Inderdaad uit 6 discrete kanalen (7 met sub erbij), maar alsnog zit de extra rear bij de twee andere rears erbij gebakken. DTS ES bestaat dus eigenlijk uit 5.1 geluid plus daarbij nog een extra discreet rearkanaal. De DTS decoder haalt vervolgens het extra rearkanaal uit de twee andere rears, net zoals Dolby Digital EX dat doet, echter vervangt deze door het extra discrete kanaal. Dit extra discrete kanaal wordt alleen gezien voor een DTS ES decoder, en niet door de standaard 5.1 DTS decoders.

Het is dus als het ware 'bijna' discreet' of half discreet. Je krijgt uiteindelijk wel een discreet extra achter kanaal, maar uit de twee andere rearkanalen moet nog wel eerst de gematrixde versie worden verwijderd.

Wat betreft die matrix, voor de rearspeakers in prologic wordt een faseverschuiving gebruikt waar het rearkanaal uit rolt. Voor de center wordt een actieve matrix gebruikt welke plek een geluid heeft in het stereo gebied, dus hoever deze van links en rechts af staat, en bepaald vervolgens of dit naar de center speaker door moet gaan. Je kunt dus ook een ouwe prologic receiver aansluiten op de rears van een 5.1 bak, en deze dan op 3 channel zetten. (echter heb je dan dus geen DTS ES discrete, want het extra rearkanaal wordt niet herkend, hij gebruikt de matrixed dan)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ShittyOldMan schreef op 03 januari 2004 @ 15:02:
[...]

Grotere correctie dan bij deze ;)

DTS 6.1 Discrete is gedeeltelijk discreet opgebouwd. Inderdaad uit 6 discrete kanalen (7 met sub erbij), maar alsnog zit de extra rear bij de twee andere rears erbij gebakken. DTS ES bestaat dus eigenlijk uit 5.1 geluid plus daarbij nog een extra discreet rearkanaal. De DTS decoder haalt vervolgens het extra rearkanaal uit de twee andere rears, net zoals Dolby Digital EX dat doet, echter vervangt deze door het extra discrete kanaal. Dit extra discrete kanaal wordt alleen gezien voor een DTS ES decoder, en niet door de standaard 5.1 DTS decoders.

Het is dus als het ware 'bijna' discreet' of half discreet. Je krijgt uiteindelijk wel een discreet extra achter kanaal, maar uit de twee andere rearkanalen moet nog wel eerst de gematrixde versie worden verwijderd.
Ah, kijk, in dat verhaal kan ik me dan wel weer vinden B) , Ik had zelf al zoiets verwacht, anders zou het ook nooit backwards compatible zijn natuurlijk. Helaas heb ik nog geen bevestigende bron kunnen vinden.. de link die ik eerder gaf zegt er niets over. Maar ik kan me idd voorstellen dat het zo werkt (bron anyone?) Ik vind het in ieder geval wel helemaal discreet, en niet half of bijna...

We hadden eigelijk beiden gewoon gelijk, alleen niet was het niet helemaal duidelijk.
Wat betreft die matrix, voor de rearspeakers in prologic wordt een faseverschuiving gebruikt waar het rearkanaal uit rolt. Voor de center wordt een actieve matrix gebruikt welke plek een geluid heeft in het stereo gebied, dus hoever deze van links en rechts af staat, en bepaald vervolgens of dit naar de center speaker door moet gaan. Je kunt dus ook een ouwe prologic receiver aansluiten op de rears van een 5.1 bak, en deze dan op 3 channel zetten. (echter heb je dan dus geen DTS ES discrete, want het extra rearkanaal wordt niet herkend, hij gebruikt de matrixed dan)
Ook dit klopt zo idd.. Ik had het een beetje bij het foute eind. Maxtrix is gewoon een dure naam voor het tuckje dat ik eerder noemde ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ik heb nu ook de kleine letertjes gelezen. Hier staat bij dat de DTS 6.1 volledig compatible is met 5.1 decoders. Maar toch bedankt ik heb nu iig meer inzicht hierin gekregen.

• ShittyOldMan
Voor de duidelijkheid :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/shittyoldman/got/855803-dtses1.gif

De left surround, right surround en center surround gaan dus de encoder in waar enkel een left en right surround van over blijft. Deze dragen dus ook de center surround met zich mee.
Vervolgens gaat de hele handel de 5.1 encoder in. Dit is dan ook hetgene dat de 5.1 decoder er weer uithaalt. Dit gaat naar de frame formatter waar tevens het discrete center surround wordt bijgevoegd. Dit laatste wordt niet herkend door de standaard 5.1 decoders.

Een 5.1 decoder doet dan dit:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/shittyoldman/got/855803-dtses2.gif
Geeft de Rst en Lst weer zoals ze de 5.1 encoder ingingen, met Cs er in.

Een 5.1 decoder met matrix decoder doet dit:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/shittyoldman/got/855803-dtses3.gif
De Cs wordt er weer uitgehaald en doorgestuurd naar de achterspeaker.

En een DTS ES decoder doet dit:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/shittyoldman/got/855803-dtses4.gif
De Cs wordt er wederom uitgehaald, echter nu weggegooid en vervangen door de discrete Cs welke er door de channel coder bij is gezet (zie bovenste plaatje).

Voor meer info: http://www.dtsonline.com :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Deal! Precies zo had ik mij dat voorgesteld :D

Pagina: 1