Dual boot: 98se en XP omdraaien en: dubbel boot-XP deleten

Pagina: 1
Acties:

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 00:50
Lange tijd stond er op mijn computer op C: Windows 98SE en ik heb de enige HD in twee partities opgedeeld, C: en D:. D: was als opslag bedoeld en om c af en toe te kunnen formatteren. Nu heb ik Windows XP Pro om "uit te proberen" (langzame computer) geinstalleerd op D:, dus dual-boot. Dit mislukte eerst (hal.dll fout, vrij bekend) waarna ik 98se opnieuw op C: heb geinstalleerd (over "oude" versie heen) en vervolgens precies hetzelfde ook met XP op D:. Nu krijg ik in het opstartscherm de keuze uit twee keer XP Pro (eentje werkt) en een keer 98se (werkt).

Nu bevalt de snelheid wel van XP en wil ik deze eigenlijk op C: krijgen, en vervolgens 98se op D:. Kan ik in Partition Magic (heb 6.0) niet beide drives renamen, dus gewoon omdraaien?? Of zijn er andere opties?

Als echt lastig is dan laat ik het hoe het nu is, echter de dubbele Windows XP Pro in het boot-menu zou ik wel graag kwijt willen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met dat XP twee keer is geinstalleerd maar kennelijk niet over elkaar oid.

Zit nu twee dagen via search te zoeken maar kom er niet achter.

Dit is mij boot loader:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Als ik het goed begrijp staat hier dat XP op BEIDE partities staat? Kan ik de eerste XP-regel dan niet gewoon verwijderen? Ik heb overigens gekeken in c:\windows en daar zie ik alleen de gebruikelijke 98-mappen (lees: heel anders dan d:\windows).
Bij voorbaat dank!

pepernooot

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt idd de eerste regel gewoon verwijderen uit je boot.in om het werkend te krijgen.

Wat betreft het wisselen van partities, ik zou het zo laten. PM heeft de neiging om wel eens vast te lopen en dan kun je weer gaan installeren.
Kun je beter besluiten eerst even backupje te draaien en dan netjes alles opnieuw te installeren.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Doet de knop "Check All Boot Paths" (onder msconfig, de boot.ini tab) niks? Misschien dat die automatisch de verkeerde regel weg kan halen :)

Je C: en je D: kan je inderdaad met Partition Magic omkeren. De windows installaties blijven echter wel op dezelfde partitie staan, al krijgen deze partities dus een andere naam. Ik heb er goede ervaringen mee, in tegenstelling tot Terw_Dan.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Was er niet zo iets dat Win98 alleen wilde starten vanaf schijf C: (heb dit eens begrepen, maar ben er niet geheel zeker van) dan zou het namelijk niet werken

Please correct me if wrong ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Win XP werkt geloof ik pas met versie 8.0 goed.
Zou ook wel 7.0 kunnen zijn, maar 6.0 in ieder geval niet.
En ik zou het ook gewoon zo laten, 98 op c: en XP op d: is goed zat.

Workstation

• dinkelover
Silentsnow bedankt _/-\o_ Het werkt. Ik laat 98 in C en XP in D, maar ik zal wel moeten resizen. Nu heb ik dat geprobeerd met Partition Magic maar als "het" dan zou moeten gebeuren in DOS.. dan krijg ik aan begin van resizen (0%) melding zoiets van: Error, batch en bestandsysteem komt niet overeen (weet niet meer precies wat er stond). Beide zijn echter FAT32. Bekend probleem?

pepernooot

• dinkelover
Ja, bekend probleem, oplossing gevonden, zie dit onderwerp.
Er bleek een foutje op C te zitten >:) Via schijfcontrole opgelost.

Enige vraag over: na dit alles loopt 98 erg brak, is het mogelijk om c: nu te formatteren en 98se er opnieuw op te zetten? (en vervolgens xp weer..) Of kan ik C simpel geheel shift-deleten en vervolgens 98se opnieuw installeren??

pepernooot

Pagina: 1