[SYS]Systeem slaat onregelmatig uit (mijn neverending story)

Pagina: 1
Acties:

• Jeronim0
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
Ik had gehoopt het probleem te hebben opgelost, maar helaas lukt het dit jaar niet meer. Ik heb van alles geprobeerd, van alles vervangen, overal gezocht (google, gathering), maar ik kom er niet uit. Ik hoop ook deze topic aan alle regels voldoet, want ik zit echt omhoog met dit probleem.

Hier HET probleem:
De pc schakelt spontaan uit, alsof de spanning eraf wordt gehaald. Dit gebeurd soms voor Windows (XP Pro, kaal met Intel Chipset drivers en Videodrivers), maar (dit volgende voornamelijk na de acties onder hieronder volgend punt 5) merendeel van de tijd in Windows en dan met name (maar niet perse) als er een grafische toepassing wordt gestart (Game tests van 3DMark03 bijvoorbeeld). Een enkele keer komt het ook voor, dat de HD tikt en het beeldscherm (corrupt) bevriest.

Het systeem waar ik mee begon:
Intel Pentium 4 A 1.8GHz
ASUS P4PE
512MB TwinMOS DDR333
Maxtor 40GB D740X
Leadtek Winfast A250 TD (Ti4400)
Lite-on 32123S
AOpen DVD1648
Creative Audigy 1
Super Flower SF420Watt (PFC)
Super Flower SF210 kast
Logitech MX500
Cherry PS2 keyboard
Dell P991 19" monitor

Lite-on is overgeklokt naar een 40123S en heeft nog nooit (nu nog niet) problemen gegeven.
Leadtek is overgeklokt naar iets boven Ti4600 snelheden (300/655) en geeft evenmin problemen.
Intel Pentium 4A 1.8GHz was overgeklokt naar 2.5GHz, maar leek dit niet meer aan te kunnen. Deze daarom iets meer als een maand geleden vervangen door een P4B 2.4GHz.

1. Toen deed HET probleem zich voor het eerst voor. Ik heb toen de 2.4GHz onder garantie omgeruild, maar dit hielp niet. Ook na terugplaatsen van de 1.8GHz deed HET probleem zich voor.

2. Lezend over het P4PE cold boot probleem, vermoedde ik dat het hier iets mee te maken had. Ik heb hem omgeruild voor een P4PE-X, maar dit hielp niets.

3. Vervolgens een ander type van een ander merk: MSI 848P. Deze deed eerst niets en aangezien ik aan een "DOA" (dead on arrival) dacht, heb ik hem nogmaals omgeruild. Eerst bij de computerzaak naar het systeem laten kijken waar ik het geheugen had gekocht (ik was einde raad), maar zij vonden niets. Vervolgens terug naar de zaak waar ik het moederbord ad gekocht en zij traceerden het toch terug op het geheugen. Vervolgens dus geheugen omgeruild voor 2x 512MB PC3200 (1x TwinMOS, 1x A-Data) en de pc werkte een korte tijd weer, maar HET probleem deed zich weer voor.

4. Op 2e kerstdag een nieuwe voeding gekocht: Q-Tec 400Watt PFC. Ook omdat er een hoge toon uit de oude voeding kwam, waardoor ik dacht dat deze kaput was. Hiermee leken de problemen korte tijd opgelost. Echter ik had zoveel vervangen, dat eigenlijk alleen de grafische kaart in verhouding verouderd vond. Hiervoor in de plaats een Club3D 9800SE gekocht en deze (zoals wellicht bekend) via een softmod weten te tweaken. Helaas deed HET probleem zich weer voor.

5.Gezien het feit dat de Radeon wordt gezien als een stroomvreter ging ik ervanuit, dat het de voeding was. Op het forum las ik ook slechte ervaringen over de Q-Tec 400 Watt en ik dacht dat ik er ook zo een had. Aangezien de 450 Watt ook iets stiller was besloot ik de 400 Watt hiervoor in te ruilen (en dus niet de 550Watt). HET probleem deed zich vandaag 31-12-03 nog steeds voor.

Ik heb de oude SF420Watt weer aangesloten geen effect. Uiteraard processor niet overgeklokt. Oude Geforce 2MX aangesloten en hier geen problemen mee. Ook niet als ik geheugen en processor overklok (3348MHz 1.675V, geheugen 466MHz 2-2-2-5 2.80V, "PAT" enabled). Doe ik de Ti4400 er weer in, zelfs ondergeklokt (2.4GHz, 1.525V, 266MHz 2.5-4-4-8 2.60V, "PAT" disabled) vertoont hij HET probleem. Ook als ik deze combineer met de Q-Tec 400Watt. Als ik alles normaal- of ondergeklokt houdt, dan maakt het ook niet uit of ik voltages ophoog of combinaties ervan (AGP 1.70V, Vcore 1.600V, Vmem 2.80V) heeft geen effect. HET probleem blijft zich gewoon voordoen. Radeon doe ik er vooralsnog niet meer in, aangezien dat een grotere stroomvreter is.

Ik vermoed toch, dat de voeding te licht is en zit er over te denken om de voeding in te ruilen voor een Q-Tec 550Watt of een kwaliteitsvoeding van Antec.

Fijne jaarwisseling alvast...

Jeronim0

Verwijderd

Weetje dat ik me nu pas bedenk dat ik er ook last van heb, ik vind het niet echt storend aangezien ik eigenlijk toch geen belangerijke dingen op me pc doe.

Mja, ontopic:

Ik heb hetzelfde sinds ik de upgrade van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- Amd Athlon 1333
- 2*256Mb DDr266(op het laatst was 1 v/d kapot)
- Asus A7M266 (retestabiel moederbord! en ik draaide stabiel(!) een fsb van 157 met een XP1800+(geleend)
- Geforce2MX-400(Wat de laatste 2 weken een Ati Radeon9700Pro was)
- IBM 7200rpm hdd(is al 2 keer trug naar IBM geweest!)
- Maxtor 5400rpm hdd(doet al meer dan 2 jaar trouwe dienst, zat hier in toen ik hem overkocht)
- 300Watt voeding, merk weet ik niet meer
- 8*4*32 Philips brandertje(later geen meer, verkocht)
- Lite-On 16*40 Dvd-ROM(bijna 2 jaar en leeft nogsteeds)
- Realtek 10/100Mbit PCI Low-Profile
- SoundBlaster Live!5.1

naar:
code:
1
2
3
4
- Amd AthlonXP 1700+, TbredA
- 2*256MB Infeneon PC3200 DDr400
- MSI KT4V-L
- de rest hetzelfde

Naar deze upgrade had ik iets meer last van spontane, uit het niets komende vastlopers. Ik heb er toen een tijdje naar gezocht maar ben gestopt omdat het maar niet lukte, ik heb laternaar nog deze upgrades gedaan:
code:
1
2
3
- Amd AthlonXP 1700+ naar Amd Duron 1600
- MSI KT4V-L naar Abit NF7
- Aopen 52*24*52 brander erbij gekocht

Naar elk van deze upgrades had ik dan een tijdje last van spontane vastlopers, maar naar een tijd zijn ze vanzelf verdwenen, waarom zou ik niet weten maar ik denk niet dat het weg zal blijven.

Wat ik zou doen is goed naar de voeding kijken die je uitkiest aangezien je
systeem toch vrij zwaar is, en dan niet naar het aantal Watts maar ook naar de kwaliteit ervan.
En de vraag of je je stopcontacten naar gekeken en geaard hebt...

Ik zal er iig ook over meedenken, ik heb helaas alleen niet erg veel tijd aangezien ik 40 uur per week moet werken.

edit:
sorry voor de verneukering van de layout :X

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Naar ik lees hebben beide mensen met problemen een moederbord vervangen. Hebben jullie daarna geen format/herinstall van windows gedaan? Is nl. in mijn ervaring om problemen vragen als je dat niet doet...

Verder lijkt het me een probleem in de northbridge, zo'n vastloper... (Video corrupt, en hang, vaak daar t probleem terwijl het vingertje naar het geheugen wijst). Check of de northbridgekoeling adequaat is. Evt. klein fannetje op zetten..

Forget your fears...
...and want to know more...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je nieuwe mobo dezelfde chipset heeft gaat als het goed is veel goed, ook de IDE controller moet gelijk zijn. Maar het is vaak beter om idd. even Windows opnieuw te installeren.

Als je met die GF2MX werkt, gebruik je dan ook dezelfde Detonator/Forceware drivers?
Kan je even in de BIOS nakijken of de voltages erg verschillen?

Eerlijkgezged dacht ik op het eerste moment ook direct aan de voeding. De Q-tec dingen leveren een piekvermogen van 450W, dat zou opzich wel genoeg moeten zijn voor een vol P4 systeem. Als je even de voltages nakijkt kun je er al snel achterkomen wat de oorzaak is. De voltages mogen niet al te veel afwijken, zie ook dit stukje.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 01-01-2004 12:30 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Er was een keer een test in de Nederlandse C'T van voedingen. Hierin werd vastgesteld dat het opgegeven piekvermogen niet altijd overeenkwam met de werkelijke te behalden belasting. M.a.w., een opgave van 300 Watt wil niet altijd zeggen dat de voeding zelfs maar 270 Watt vermogen kan uitspugen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Waar het hier om gaat is al zo vaak voorbij gekomen. In een systeem waarbij een Geforce 4 of een Radeon wordt gebruikt dient men te letten op het aantal Amperes die de voeding kan leveren op de 3,3 Volt lijn. Deze dient minimaal 16 te zijn. Hoger is beter natuurlijk. Dus een 250 Watt voeding met 16 A op de 3,3 V lijn is beter dan een 550 Watt voeding met 14 A op de 3,3V lijn....simpel zat

• Jeronim0
Bedankt voor de reacties tot dusver. Vandaag ga ik nog eens testen met 1 geheugenbank erin, kijken of dat het is.

Processorkoeling is trouwens een Zalman CNPS6500A-Cu. Hierboven hangt dus aan een bracket een 92mm fan, die ook deels boven de passief gekoelde northbridge hangt (en ook deels over het geheugen). Verder nog 6 casefans (2 front in, 1 side in, 2 back out, 1 top out). Die ik tijdelijk uitgeschakeld heb (vanwege verbruik, maar ook omda ze voor storing kunnen zorgen, aangezien de GND de 5V lijn is en dus op eigenlijk op 7V draaien), maar ik hou nu wel mijn kast open.

Ik had windows opnieuw geinstalleerd vanwege "uitgesteld schrijven" problemen met de Radeon (bleek simpel op te lossen door Geheugengebruik van Systemcache->Programma's te zetten :/ ). Ik heb voor de 2MX verder geen aanvullende drivers geinstalleerd.

Huidige Q-Tec voeding heeft een 3.3V lijn van 14A, maar mijn andere voeding SF420 heeft er 1 van 28A en vertoont hetzelfde. Ik heb nu die Vermogencalculatiesheet ook ingevuld, maar moet ik nu echt 16A rekenen voor 1024MB geheugen? Hoe zit het trouwens met die Radeon. Ik hoorde verogens in de zin van 50 a 60 Watt, maar hij wordt ook extern gevoed. Hoeveel ampere trekt hij dan op de 3.3V lijn en hoeveel op de 12V? Dit even als een paar vragen terzijde, want ik kan me haast niet meer voorstellen dat het aan de voeding ligt. Maar goed ik moet toch wat, want de pc slaat binnen 2 minuten vast en is dus gewoonweg onbruikbaar.

Verder lijken al de voedingslijnen in orde, zowel in het BIOS als met MBM5 (wel de MSI 865PE met dezelfde PLL gekozen, aangezien de 848P nog niet wordt ondersteund). BIOS toont alleen de 12V lijn niet en MBM toont 16,3V, maar als ik die met een digitale multimeter doormeet, dan toont hij gewoon minimaal 11,9V tot ongeveer 12,1.

[edit]
Geheugenbanken allebei eens in DIMM0 geprobeerd, probleem bleef voorkomen. Ook met floppy, cd- en dcdrw-drive ontkoppeld. Ik merk dat het trouwens nu vaker een tik van de HD is en dan of het systeem vast staat (niet meer met corrupt beeld, maart gewoon geen beeld), of reboot, of uit gaat. Doe nu een 1 pass burn-ijn test op mijn HD, allebei de andere PowerMAX testen kwam hij goed doorheen. Ook al eens een gewone molex connector veranderd voor 1 met een SATA voeding (koppoelstukje ertussen). Memtest trouwens ook al gedaan en deze gaf ook geen fouten.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeronim0 op 01-01-2004 14:17 ]

Jeronim0

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jeronim0 schreef op 01 januari 2004 @ 13:04:
[edit]
Geheugenbanken allebei eens in DIMM0 geprobeerd, probleem bleef voorkomen. Ook met floppy, cd- en dcdrw-drive ontkoppeld. Ik merk dat het trouwens nu vaker een tik van de HD is en dan of het systeem vast staat (niet meer met corrupt beeld, maart gewoon geen beeld), of reboot, of uit gaat. Doe nu een 1 pass burn-ijn test op mijn HD, allebei de andere PowerMAX testen kwam hij goed doorheen. Ook al eens een gewone molex connector veranderd voor 1 met een SATA voeding (koppoelstukje ertussen). Memtest trouwens ook al gedaan en deze gaf ook geen fouten.
Je krijgt volgens mij gewoon keihard een blauw scherm wat je niet ziet. (dat vinkje bij systeemeigenschappen, geavanceerd, opstart en herstartinstellingen, automatisch opnieuw opstarten uitzetten) de symptomen duiden naar mijn ervaring op een blauw scherm: je hoort die hdd eerst uitgaan met een klik en dan reboot je pc of gaat helemaal uit. typisch een 2k/xp bsod. probeer dat vinkje eens uit te zetten en kijk of je dan idd een bsod krijgt, dan ben je al weer heel wat verder. (kun je de code nazoeken hier op got)

ik had laatst ook een systeem gehad met die kuren. bsods aangezet (wie wil nou zijn bsods aanzetten maar goed) en toen kwam ie met code 0x0000007b, wat volgens ms hoogswaarschijnlijk een hardwarefout was. nachtje memtest laten draaien, dat was ok. verder gekeken, toen bleek de videokaart heel erg warm te worden. koelertje er op en opgelost. ofwel zo'n code daar heb je soms best wat aan.

[ Voor 16% gewijzigd door smvs op 01-01-2004 16:27 ]

• Jeronim0
Ik ben nu windows aan het herinstalleren en daar doet hij het ook bij, dus dan krijg ik geen blauw scherm. Wat ik verder nog geprobeerd heb:

1 Geheugenmodule in DIMM0 of 1
Audigy eruit
Keyboard los
Radeon er weer in
Netwerkkabel los
Muis los
CPU fan los (1kg koper kan daar wel tegenop boksen).
Parallel ata kabel vernagen
floppy kabel los.
USB stekkers los
Alle andere stekkers op power switch los.
monitor los
ander stopcontact geprobeerd (i.v.m. aarde)
Andere powercable geprobeerd.

Alles zonder enig effect. De ene keer, dan crasht harde schijf en beeld blijft hangen (kreeg ik met de Radeon in Windows setup weer bij het eerste ingavescherm voor toetsenbord e.d.). Andere keer crash met direct erop een rbeoot, volgende keer knalt hij helemaal uit. Echt pure willekeur. Ik kan alleen nog de CPU proberen te vervangen en heel misschien het moederbord, maar dan zijn alle mogelijkheden op. Kast maakt naar mijn idee verder geen contact. Alle voetjes zijn op de openingen van het moederbord en ook dubbel gecontrolleerd of er geen ophoginkjes sluiting konden maken (moest er 1 verwijderen toen ik van P4PE-X naar 848P moderbord ging).

Jeronim0

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tja je werkt vast met te dure onderdelen. volgens de 'te goed willen theorie':
je wilt een pc bouwen waar je echt op moet kunnen vertrouwen. je neemt een intel moederbord, intel chipset, intel cpu, etc. het wil maar niet. stop met denken. doe er een athlon in met een asrock bordje en een via chipset. je zal zien dat het werkt.

goed tot zover mijn theorie. ik kan je zo gauw ook niet helpen.

• Jeronim0
Hmm ik ben niet zo van het werkt niet, dus ik koop maar nieuw, misschien dat het dan wel werkt. Nieuwe voeding koop ik, omdat ik denk dat daar de oorzaak van het probleem zit. Eeen aantal andere onderdelen heb ik al onder garantie geruild.

Jeronim0

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb problemen gehad met PC's die gewoon spontaan rebooten. Als ze net aanstonden gingen ze meteen weer uit. Windows 98/XP erop en kaboem plotseling eruit. Ik ben gaan kijken. Niets gevonden. Toen wist ik van vroeger een probleem de harde schijf. Het waren van die Maxtor D740 serie die heel veel problemen gaven. Ze deden het wel. Low level format, gewone format. Allemaal niets aan de hand via de externe box. Maar in PC's waren ze een ramp. Dat was mijn laatste ervaring met die schijven want ik ben nu overgestapt naar Samsung zonder enige problemen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

vraagje, hebben jullie die pc in een stopcontact zitten dat geaard is? misschien lost dat je probleem op?

• Jeronim0
Ja stopcontact is geaard en ik heb ook al een ander geaard stopcontact gebruikt. Vanavond hoop ik een andere processor te kunnen testen en dan blijven er nog 4 opties over naar mijn idee: HD, moederbord, voeding, koelblok processor.

Jeronim0

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-03 22:20
Heb deze problemen ook gehad. Ook eerst een hele tijd met verschillende voedingen te lopen kl.... Bleek uiteindelijk te liggen aan molex connector van een extra coolertje wat ik voor de connector van mijn HD had geplaatst (HD kreeg dus regelmatig niet genoeg spanning, incl de bijbehorende tikken van de HD ). Nu zal jij waarschijnlijk wel niet zo'n extra cooler hebben, maar de problemen duiden er in mijn optiek wel op dat je HD de oorzaak wel eens zou kunnen zijn.
Succes!

Verwijderd

ik zou zeker ff je hardeschijf omwisselen met een ander, voor niet veel heb je een 40 GB maxtor (50 of 60 euri) en dat type kun je ook wel lenen van iemand denk ik, ik weet niet waar je woont?

• Jeronim0
Op zich nog wel een idee om een andere HD te proberen. Ik heb nog een aantal degen een 40GB liggen, dus dat kan ik ook nog proberen.

Jeronim0

Verwijderd

Aetje schreef op 01 januari 2004 @ 05:38:
Naar ik lees hebben beide mensen met problemen een moederbord vervangen. Hebben jullie daarna geen format/herinstall van windows gedaan? Is nl. in mijn ervaring om problemen vragen als je dat niet doet...
Dit heb ik gelukkig wel elke keer gedaan, heb gelukkig toch genoeg ervaring om te weten dat dit noodzakelijk is.
Verder lijkt het me een probleem in de northbridge, zo'n vastloper... (Video corrupt, en hang, vaak daar t probleem terwijl het vingertje naar het geheugen wijst). Check of de northbridgekoeling adequaat is. Evt. klein fannetje op zetten..
ABIT NF7, daar zit een koelertje op. MSI KT4V-L, Geen koeler erop maar bij een 133mhz fsb werd ie hooguit handwarm, op 166mhz fsb werd het toch wel wat erger maar ook dit maakte geen verschil uit. Overigens maakt het bij de NF7 ook niks uit of het 133, 166 of 200 mhz fsb is, de geheugen timings staan vrij losjes (3 -3 -3 - 8, ik heb 2*256Mb Pc3200 infineon, en ik had deze ook in gebruik op het MSI moederbord)
ASUS A7M266, ook geen koelertje erop maar ook deze werd bij een fsb van 133 hooguit handwarm.

Bij elke kleinere upgrade heb ik netjes de oude drivers verwijdert, en de goede geinstalleert.. en als het niet goed liep een format gedaan wat meestal ook niet mocht helpen. Ik zelf vermoed problemen met north/south bridge aangezien ik in alle vorige systemen behalve dat wat ik nu heb een SoundBlaster Live!5.1 had zitten.

• Jeronim0
Vandaag nog eens van alles geprobeerd, oude HD, andere processor. Alles uit de kast gehaald, maar weer geen succes. Tot ik nog eens die 420Watt voeding erin deed en nu krijg ik het voor elkaar dat programma's wel crashen maar Windows niet reboot. Met MBM5 meet ik op de 3.3V lijn vlak na de crash 3.09V en dit is duidelijk te laag. Deze voeding heeft echter een 3.3V lijngespecificeerd op 28A (niet piek), dus dat is wel raar. Morgen nog eens testen met een andere voeding denk ik. Rare is wel dat MSI Core Center gewoon vrolijk 3,48V aangeeft op hetzelfde moment. Welke moet ik nu geloven?

Jeronim0

• Jeronim0
Net mijn pc maar bij Flexpro gebracht, want ik weet het niet meer. Die gasten zijn echt geweldig, vooral Rob de eigenaar geloof ik. Ik ben er geloof ik al 10x over de vloer geweest met dit probleem, maar ze blijven me gewoon elke keer weer meedenken. Ze moeten bijkants Gallisch van me worden, maar zien volgens mij in, dat ik alleen maar mijn pc normaal aan de praat wil krijgen.

Jeronim0

Verwijderd

Heb je in je bios gekeken? PnP OS aan?

• Jeronim0
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 09:28:
Heb je in je bios gekeken? PnP OS aan?
Hmm das wel een goede vraag. Volgens mij heb ik het altijd uit staan. Ik geloof dat PnP OS beter op No kan staan met Windows XP, maar hier verder nooit echt in verdiept.

Jeronim0

• Jeronim0
Blijkt uiteindelijk toch de voeding te zijn. Antec Truepower 330Watt kost wel een paar knaken, maar dan heb je ook kwaliteit waar je op kunt vertrouwen. Doet het beter dan een budget Q-Tec 450Watt voeding en wat een stilte, wat een rust

Jeronim0

Pagina: 1