[utp] experiment: lijn in tweeen splitten, werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33
Toen we hier ADSL kregen, hebben we direct een utp kabel van de router (met ingebouwde switch) die boven staat naar beneden doorgetrokken, zodat we beneden met een notebookje zo in kunnen pluggen.
Deze aansluiting/contactdoos is eigenlijk voor ISDN geschikt, maar omdat ISDN en een ethernetkabel allebei een RS-232 RJ45 aansluiting hebben, maakt dat verder niet uit.
Deze contactdoos heeft echter twee parallelle aansluitingen. Er wordt 1 kabel vanaf de router getrokken, en in de contactdoos wordt deze gesplit naar twee uitgangen.
Hier even een plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stiege/jeroen/GoT/netwerk.jpg

Het maakt dus niet uit in welke aansluiting we de kabel drukken, als we ze maar niet beide gebruiken.

Maar hier zat ik nu dus even over na te denken. Wat zou er gebeuren als ik twee notebooks aansluit. Volgens mij sloop je hiermee niet de hardware, omdat tussen de twee notebooks eigenlijk rechtstreeks een gewone UTP kabel ligt, dus de send op de send, en de receive op de recieve. Dat gaat niet werken dus. Maar ten opzichte van de router zit de send op de receive en andersom.

Wie kan bevestigen dat ik hiermee niet de hardware sloop, en wie weet wat er qua dataverkeer gaat gebeuren?

edit:
tja, al die codenamen, je haalt ze wel es door elkaar he :+

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenTheStig op 31-12-2003 15:57 ]

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
RJ45 bedoel je ;)
RS 232 is je serieele poort :P

en ik denk niet dat het werkt, want op je router is het maar op 1 poort en denk niet dat ie het dan snapt dat er meerdere apparaten op zitten.

[ Voor 60% gewijzigd door SaiBork op 31-12-2003 15:51 ]

• JeroenTheStig
SaiBork schreef op 31 december 2003 @ 15:50:
RJ45 bedoel je ;)
RS 232 is je serieele poort :P
oeps |:( foutje :)
en ik denk niet dat het werkt, want op je router is het maar op 1 poort en denk niet dat ie het dan snapt dat er meerdere apparaten op zitten.
Tja, daar dacht ik dus ook al ff over na, maar als ik een hub aan één van m'n poorten hang, dan kan ik ook meerdere pc's aan één poort van de router hangen. Volgens mij houdt de switch in de router per poort een lijst bij met netwerkadressen bij....

Ho, wacht, dat ben ik dus vergeten de zeggen: de router heeft een ingebouwde switch. Deze switch heeft 4 aansluitingen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je verbinding word waarchijnlijk gewoon ronduit slecht maar werk wel een beetje

dit zou een betere oplossing zijn .. (uit de faq)
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2utp1kabel.gif

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 31-12-2003 19:21 ]

Iperf

Verwijderd

Ik weet in ieder geval wel dat één user (zei) dit werkend heeft: Hoe kan dit? :) Daar kun je vast wel wat tips uithalen.

Schadelijk voor je apparatuur zal het IMO in ieder geval niet zijn, belangrijke zaken als voltage veranderen immers niet. Ik denk dat je de gok wel kunt wagen :)

• JeroenTheStig
Het idee van fish is ook een goeie, alleen gaat dit niet lukken aangezien de contactdoos dit niet toelaat. je hebt namelijk één binnenkomende aansluiting, en deze wordt intern in tweeen gesplit.

Of het schadelijk is voor m'n apparatuur weet ik dus ook niet zeker. De send van pc1 en pc2 hangen namelijk wel aan elkaar, en wanneer de send van pc1 de logische 1 heeft, en de send van pc2 de logische nul, dan gaat er wel een stroom lopen tussen de twee pc's. Echter zal de apparatuur ook niet defect raken wanneer er een utp-kabel tussen twee pc's wordt gehangen, zonder hub. Dus wat moet je he...
De beide pc's kunnen alleen data ontvangen van de switch, niet van elkaar. Dus wat er op de receive-lijn staat, zal ook op beide pc's staan.
Is er niemand die dit in de praktijk heeft geprobeerd? Ik durf het namelijk nog niet helemaal aan.. Heb namelijk geen zin in een gesloopte adsl-multi pc modem/notebooks/netwerkkaarten

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lees jss z'n post nou eens goed

Iperf

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik heb dit een tijdje gehad, en het werkt.

Ik had 2 PC's aan een kabelmodem hangen (toen je nog meerdere IPs kon krijgen bij @Home)... Beide PCs konden elkaar niet bereiken (logischerwijs), maar wel beide het kabelmodem en dat werktte gewoon probleemloos. Wel een zooi collisions, maar dat heb je met een hub ook, dus ach.
Het was trouwens omdat het hele huis achter de router zat, maar ik wou dat mn eigen PC direct op internet zat omdat ik die wel vertrouwde en ik een beetje zat was van het portmapgebeuren :P

Verwijderd

Ik heb het op deze manier ook achter de bank liggen. Het werkt niet vlekkeloos.
Verbinding maken lukt, maar bepaalde sites en Instant Messengers weigeren te verbinden.
Aangesloten hardware ondervindt er geen problemen door.

Vanwege de vele collisions heb ik er maar voor gekozen om slechts 1 poort in gebruik te laten zijn, het is er simpelweg niet voorgemaakt.
Pagina: 1