Toon posts:

Hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.basmusic.nl/modem.jpg

De 2 draadjes die naar de routers gaan (1,2) komen uit 1 Ethernet plugje, dus uit 1 Ethernet connector plugje komen 2 draadjes (Handmatig gemaakt dus)

Hoe kan dit? Waarom bestaan er dan hub's.. je kunt dus gewoon een draad splitten in meerdere!?

Erachter zitten zelfs nog 2 routers.. deze situatie is bij mijn baas op zijn werk..

En waarom werkt netwerk 1 (die dus achter router 1 zit) of netwerk 2 niet, als er 1 netwerk uit staat volledig

De reden waarom ik nieuwschierig ben is dat Netwerk 1 met router 1 al bij mijn baas aangesloten stond, maar netwerk 2 ik zelf heb aangelegt, alleen de kabel was al in 2e gesplit , en kabel 2 zat dus rechtstreeks naar 1 PC.. ik heb er een router tussen geplaatst

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 17:18 ]

Verwijderd

Zoals jij schetst kan IMO niet. Dan zou je een parallelle schakeling over het ethernetpoortje hebben. Misschien kun je een foto maken :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:18:
Zoals jij schetst kan IMO niet. Dan zou je een parallelle schakeling over het ethernetpoortje hebben. Misschien kun je een foto maken :?
Ik zal Dinsdag wel even een foto van die Modem maken
Het is een ADSL Modem met 1 Ethernet uitgang.. mayby een Parallelle...?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 17:20 ]

Verwijderd

Een 100mbit verbinding gebruikt 4 aders van een 8 aderige utp kabel. Je kan er dus twee van maken, omdat 2x4=8. ;)

Je laatste zin snap ik geen hout van...

[edit] beetje beter opletten.

Volgens mij is het kwartje gevallen. Als je een UTP kabel splitst, dan kan je of het ene of het andere netwerk gebruiken. Wat er gebeurt als beide netwerken aanstaan vraag ik me af, maar goed voor je spullen zal het niet zijn...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:20:
Een 100mbit verbinding gebruikt 4 aders van een 8 aderige utp kabel. Je kan er dus twee van maken, omdat 2x4=8. ;)

Je laatste zin snap ik geen hout van...
Okee dus het kan wel :)
Volgens mij is het kwartje gevallen. Als je een UTP kabel splitst, dan kan je of het ene of het andere netwerk gebruiken. Wat er gebeurt als beide netwerken aanstaan vraag ik me af, maar goed voor je spullen zal het niet zijn...
Het staat zo al een paar maanden.... blijkbaar werkt het ;)
De reden waarom ik nieuwschierig ben is dat Netwerk 1 met router 1 al bij mijn baas aangesloten stond, maar netwerk 2 ik zelf heb aangelegt, alleen de kabel was al in 2e gesplit , en kabel 2 zat dus rechtstreeks naar 1 PC.. ik heb er een router tussen geplaatst
Netwerk 1 versta ik onder de lijn naar router 1 en dan naar de 2 pc's...
Netwerk 2 versta ik onder de lijn naar router 2 en dan naar de 2 pc's...

Het zat eerst zo: Netwerk 1 -> Router 1 -> 2 Pc's ..
Netwerk 2 -> 1 Pc

Zelf heb ik Router 2 en Pc 2 erbij gezet...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 17:25 ]

Verwijderd

Bij die methode, echter, geef je beide setjes van 4 aders een eigen aansluiting op het apparaat. Een ethernetapparaat heeft niet twee dezelfde aansluitingen van 4 aders in één poort :)

Verwijderd

Nee, wat ik eerst bedoelde is dat je 2 verbindingen door 1 kabel kan laten lopen, maar dat is hier niet het geval.
[...]

Het staat zo al een paar maanden.... blijkbaar werkt het ;)
Maar niet beide netwerken tegelijk lijkt me?

Deze constructie is een beetje vergelijkbaar met 2 versterkers op 1 set speakers aansluiten, dat is ook niet handig.
[...]

Netwerk 1 versta ik onder de lijn naar router 1 en dan naar de 2 pc's...
Netwerk 2 versta ik onder de lijn naar router 2 en dan naar de 2 pc's...

Het zat eerst zo: Netwerk 1 -> Router 1 -> 2 Pc's ..
Netwerk 2 -> 1 Pc

Zelf heb ik Router 2 en Pc 2 erbij gezet...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:28:
[...]

Nee, wat ik eerst bedoelde is dat je 2 verbindingen door 1 kabel kan laten lopen, maar dat is hier niet het geval.

[...]

Maar niet beide netwerken tegelijk lijkt me?

Deze constructie is een beetje vergelijkbaar met 2 versterkers op 1 set speakers aansluiten, dat is ook niet handig.

[...]
Er staat maar 1pc bij, er waren al 2 lijntjes dus 1 naar de router en 1 naar een losse pc zonder een router ervoor.... dat was eigenlijk 'de hoofdpc' , alleen daar staat nu een router voor en kunnen dus nog een paar pc's op aangesloten worden

Wat me nu alleen te binnen schiet is dat ik de ip ranges hetzelfde heb ingesteld , dan kunnen ze botsen met elkaar.. dat moet ik denk ik nog even fixen

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Als je ipv van die 2 routers, 2 switches neemt en dan deze 2 switch verbindt met 1 router en die router weer op je modem aansluit werkt 't wel.

Btw je kunt niet zomaar een UTP kabel spiltsen, want beide routers gebruiken dezelfde draden van die UTP kabel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:30:
Er staat maar 1pc bij, er waren al 2 lijntjes dus 1 naar de router en 1 naar een losse pc zonder een router ervoor.... dat was eigenlijk 'de hoofdpc' , alleen daar staat nu een router voor en kunnen dus nog een paar pc's op aangesloten worden

Wat me nu alleen te binnen schiet is dat ik de ip ranges hetzelfde heb ingesteld , dan kunnen ze botsen met elkaar.. dat moet ik denk ik nog even fixen
Je denkt niet helemaal goed. Dingen als IP-adressen werken op een volledig andere laag dan de fysieke verbindingen.

Als ik uit mag gaan van mijn basiskennis aan elektronica kán dit gewoon niet. De stroom loopt door alle delen van de schakeling, waardoor alles al in de war wordt geschopt voordat er überhaupt networkpackets aan te pas komen.

Ik vind het erg interessant als je erbij blijft dat dit goed werkt ;)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

het kan: er zitten in een plug genoeg "dingen" om 2 crossover kabels met een tang in te zetten. dus ipv 1 hele straigt kabel te gebruiken of 2 "halve" straights (crossover) zet je de de uiteinden van de 2 cross in 1 plug. (god, wat ben ik onduidelijk) ->> staat ook in de faq. (kweenie waar)

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:36:
[...]

Je denkt niet helemaal goed. Dingen als IP-adressen werken op een volledig andere laag dan de fysieke verbindingen.

Als ik uit mag gaan van mijn basiskennis aan elektronica kán dit gewoon niet. De stroom loopt door alle delen van de schakeling, waardoor alles al in de war wordt geschopt voordat er überhaupt networkpackets aan te pas komen.

Ik vind het erg interessant als je erbij blijft dat dit goed werkt ;)
Opzich is er niet veel veranderd aan het netwerk, voordat ik er werkte (c.a. 4 maanden geleden) stond het al zo.. alleen dan net iets anders...ik zal het even uittekenen

Afbeeldingslocatie: http://www.basmusic.nl/modem1.jpg

Zo heeft de monteur het aangelegt van de 2 Internetmachines (Pc1 en Pc2)...

Ik heb zelf dus bij lijn 2 een router ertussen gehangen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 17:43 ]

Verwijderd

Wat ook een leuk experiment i:

koop 1 stekker en schroef daar 2 ipv van 1 kabel in en kijk wat er gebeurd...

(mocht je kortsluiting krijgen, ik ben niet aansprakelijk)

Dat is zegmaar dezelfde situatie als hier....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:48:
Wat ook een leuk experiment i:

koop 1 stekker en schroef daar 2 ipv van 1 kabel in en kijk wat er gebeurd...

(mocht je kortsluiting krijgen, ik ben niet aansprakelijk)

Dat is zegmaar dezelfde situatie als hier....
Die situatie is hierboven al gekomen dus dat is niet echt boeiend om te experimenteren

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:43
Dat is logisch, een hub is eigenlijk ook alleen maar een doorgeefluik en je zou kunnen zeggen dat de poorten van een hub intern ook allemaal aan elkaar geknoopt zijn.
MAW je hebt door middel van die poort te gebruiken met twee Cat kabels een geimproviseerde hub gemaakt ;)

**Dit is alleen niet helemaal waar, een hub doet meer dan alleen de stroompjes op elke poort doorgeven.., hij versterkt de signalen ook samen wat nog meer shit

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Die splitsing is niets meer dan een passieve (3 poorts) hub.

[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 30-11-2003 18:56 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 11:12
maar dit kan dus wel? als ik 1 uitgan heb, dat ik die in 2 splits en dat alles naar behoren werkt?

Verwijderd

Wat waarschijnlijk niet zal werken is verkeer van router1 naar router2...
code:
1
2
3
4
5
6
7
            modem
             | | | |      <--- 4 draadjes, tx+, tx-, rx+, rx-
             ^ ^ ^ ^     <--- alle draadjes worden in tweeen gesplitst
            |||| ||||    <--- nu zijn er dus 8 draadjes
           ////   \\\\     <--- 4 draadjes naar de ene router, 4 naar de andere
          ////     \\\\     
           R1      R2   <--- beide routers krijgen dus tx+, tx-, rx+, rx-

Nu ga je een pakketje van router1 naar de modem sturen:
wordt verstuurd op de tx, ontvangen op de rx van de modem en ook op de tx van router2.
Dat gaat dus goed.

Nu een pakketje van router1 naar router 2
wordt verstuurd op de tx, ontvangen op de rx van de modem en ook op de tx van router2.
router 2 luistert niet naar de tx, maar alleen naar de rx en dus komt er niks aan.

En nu het grootste probleem...
router1 en router2 zenden tegelijkertijd een pakketje naar de modem..
beide sturen het pakketje weg over de tx, modem krijgt het dubbel op de rx en ziet het als een collission en zal het pakketje weggooien. De routers ontvangen het pakket echter NIET op de rx en zullen dus de collission niet herkennen en ook niet opnieuw versturen.

Als het TCP verkeer is, zal het opnieuw verstuurd worden, maar als dit regelmatig gebeurd zal je performance om te huilen zijn.

Ik gok dat de maximale snelheid die je met deze verbindingen haalt niet veel hoger zal zijn dan 300 kbit/sec, tenzij er maar heel zelden tegelijk van beide verbindingen gebruik gemaakt wordt....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 16:49:
Wat waarschijnlijk niet zal werken is verkeer van router1 naar router2...
code:
1
2
3
4
5
6
7
            modem
             | | | |      <--- 4 draadjes, tx+, tx-, rx+, rx-
             ^ ^ ^ ^     <--- alle draadjes worden in tweeen gesplitst
            |||| ||||    <--- nu zijn er dus 8 draadjes
           ////   \\\\     <--- 4 draadjes naar de ene router, 4 naar de andere
          ////     \\\\     
           R1      R2   <--- beide routers krijgen dus tx+, tx-, rx+, rx-

Nu ga je een pakketje van router1 naar de modem sturen:
Dat gaat dus goed.

Nu een pakketje van router1 naar router 2
router 2 luistert niet naar de tx, maar alleen naar de rx en dus komt er niks aan.

En nu het grootste probleem...
router1 en router2 zenden tegelijkertijd een pakketje naar de modem..
beide sturen het pakketje weg over de tx, modem krijgt het dubbel op de rx en ziet het als een collission en zal het pakketje weggooien. De routers ontvangen het pakket echter NIET op de rx en zullen dus de collission niet herkennen en ook niet opnieuw versturen.

Als het TCP verkeer is, zal het opnieuw verstuurd worden, maar als dit regelmatig gebeurd zal je performance om te huilen zijn.

Ik gok dat de maximale snelheid die je met deze verbindingen haalt niet veel hoger zal zijn dan 300 kbit/sec, tenzij er maar heel zelden tegelijk van beide verbindingen gebruik gemaakt wordt....
De verbinding wordt misschien 1x per dag gebruikt door de consument (internet gokkast), en de maximale snelheid is op dat ADSL 30 kb/sec dus last van minder snel hebben we niet :)

Verwijderd

Het getal van jeroenr is maar een indicatie, dus zoiets kan je niet met zekerheid zeggen.

Zou je overigens niet zulke grote lappen tekst willen quoten als je eigenlijk op de hele posting reageert die recht boven je staat? :)
Pagina: 1