The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
En ik ga vanavond schieten met m'n analoge Nikon, heb er een (donders duur) 400 ISO dia film van Fuji inzitten, ben benieuwd...
Ehm, mijn tip dus
[ Voor 30% gewijzigd door Willem op 31-12-2003 08:50 ]
Zo, hehe toen ik vanochtend opstond ging ik gelijk achter men pc zitten om te kijken of er al "zo'n thread" is geopend!willem169 schreef op 31 december 2003 @ 08:45:
Sinds een tijdje wordt het ISO genoemd
En ik ga vanavond schieten met m'n analoge Nikon, heb er een (donders duur) 400 ISO dia film van Fuji inzitten, ben benieuwd...
Ehm, mijn tip dusNeem een minimaal 400 ISO film en gebruik statief. De rest hangt natuurlijk een beejte van lucky shots af...
Hmm, is het niet "goedkoper" om te schieten met een digitale camera (het klinkt net alsof je meerdere camera's hebt, vraag me niet waarom hoor)? Verder ben ik wel benieuwd hoor!
En kan men gewone filmrolletjes van 400 ISO eigenlijk vergelijken met de instelling op 400 ISO van een digitale camera? Of "voldoet" 200 ISO van een digitale camera al aan de eisen om leuke fotootjes te kunnen maken?
Voor kerst heb ik mijn eerste digitale camera gekregen (zie ook deze thread), de Canon Digital IXUS 400
Maar goed, 't is even experimenteren; de enige manier om erachter te komen
@sluitertijd
De tip van de 3-poot is ook wel heeeel handig om zwabberfoto's te voorkomen.
Senile! Senile Oekaki
Verwijderd
voor de rest : veel suc6
In ieder geval suc6 met fotograferen jongens
Verwijderd
Het is inderdaad heel iets anders, aangezien de 'ruis' in een echte film geen ruis is, maar korreligheid. Ik ben het niet met je een dat een 200iso filmrolletje meer ruis geeft. Zeker als je een lange sluitertijd gebruikt (zoals bij vuurwerk) dan krijg je met een digitale cam (ook een 300D) veel meer ruis dan je ooit aan korreligheid ziet op een analoge film.willem169 schreef op 31 december 2003 @ 10:43:
Mja, nee heb geen meerdere camera'sWel meerdere objectieven
Maar ehm.. denk niet dat je de ISO waarde van een film kan vergelijken met de CCD van een digicam. Althans, ik vind er nogal een verschil in zitten.. 200 ISO film heeft -mijns inziens- veel meer ruis dan wanneer je 200 ISO instelt op bijv. een 300D (Pelle heeft d'r 1).
Als je heel korte sluitertijden gebruikt zal het wellicht minder zijn, voor zover mij opgevallen is neemt de mate van ruis op een digitale cam toe naarmate de sluiter lang openstaat.
Hoe dan ook, ik zet hier een 300D en een ixus klaar op statief
Voor mij is 't echt een feit.
Zal vanavond eens een voorbeeldje opzoeken....
Verwijderd
misschien kan je proberen met remote capturesoftware van canon ?Maarten.O schreef op 31 december 2003 @ 11:14:
[...]
Hoe dan ook, ik zet hier een 300D en een ixus klaar op statiefIk heb alleen geen draadontspanner voor mijn 300D en ik heb nog niet kunnen vinden hoe je de zelfontspanner van 10 naar (bijv.) 2 seconden zet, zoals op een Ixus.
is maar een ideeke
Greetz
Verwijderd
Inderdaad wel op statief natuurlijk
Verwijderd
Tip 2: gebruik de zelfontspanner of draadonstpanner als je een veel te licht of geen statief gebruikt, zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt van het indrukken van de ontspanner.
Tip 3: scherm het oculair af bij het maken van langdurige opnamen om strooilicht dat binnenvalt via het oculair te vermijden.
Tip 4: als je gebruik maakt van een moderne spiegelreflex en je bent van plan veel langdurige opnamen te maken, koop dan een setje extra batterijen. Het kost veel energie om de sluiter electronisch te openen.
Tip 5: als je een draadontspanner hebt, kun je de sluiter zo lang open zetten als je wilt. Zet de camera op bulb en open de sluiter voor een paar minuten. Houdt tijdens het openen een zwart papier vlak voor de lens. Wacht tot je ziet dat iemand een mooie pijl lanceert en haal dan het vel papier voor de lens weg (snelheid is gewenst). Na de ontploffing doe je het papier weer voor de lens en dit herhaal je een aantal keer. Op deze manier belicht je de film een aantal keer met de lancering en ontploffing van een aantal pijlen. Laat de sluiter los op het moment dat je denkt dat je voldoende pijlen te pakken hebt. (let op: wel oculair afsluiten).
Aha... gr0m, kost wel aardig veel centjes als je in een digitale camera wil investerenjevn schreef op 31 december 2003 @ 10:38:
Met je ixus op 1,6 seconde sluitertijd hint hint: zet hem dan wél op eens statief. Trouwens je hebt van die mini driepootjes voor niet meer dan 10 euro, daar kan je ixus superd mooi op.
Maar ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat een statief toch echt noodzakelijk is. Tis nu echter een beetje te laat (heb ook geen zin eerlijk gezegd) om nu nog even langs de MM te gaan
Verder vraag ik me af, als je een (digitale) camera op een statief zet, je hem ook van richting kan veranderen verticaal? En dat je hem dan wel los kan laten en in die houding blijft zitten?
Misschien is dat wel een stomme vraag, maar geldt dit dan voor alle statieven (heb wat threads gelezen die gingen over monopod, tripod en nog andere onbekende woorden)
[ Voor 6% gewijzigd door InsjaHH op 31-12-2003 12:04 ]
Idd, en ik weet niet of er ook een 2 benige poot isVerwijderd schreef op 31 december 2003 @ 12:35:
monopod is een eenbeenstatief, een tripod is een driepootstatief. Makkelijk toch?
Hehe, kijk eens aanVerwijderd schreef op 31 december 2003 @ 12:35:
monopod is een eenbeenstatief, een tripod is een driepootstatief. Makkelijk toch?
Maar wat betreft de andere vraag?
InsjaHH schreef op 31 december 2003 @ 12:02:
[...]
Verder vraag ik me af, als je een (digitale) camera op een statief zet, je hem ook van richting kan veranderen verticaal? En dat je hem dan wel los kan laten en in die houding blijft zitten?
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 13:06 ]
Verwijderd
http://www.niky.nl/gallery/vuurwerkVerwijderd schreef op 31 december 2003 @ 13:43:
Ruik ik hier een vuurwerk Contest
nog best moeilijk zo'n tolletje fotograferen
de 1e en laatste zijn wel aardig.

deze is wel bruut maar dit is een capture uit een filmpje (wel zelf opgenomen, is een ontploffende astronaut
link gefixed, soms vergeet je wel eens een stukje
"Foto's van Robbie en Project Cybot." is van mij, die andere is van een vriend
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 14:00 ]
Verwijderd
@real_FireFly: nu al een deadlink! Ik mag je filmpje helaas niet zien. Ben wel op je site geweest. Kwam ook wat kruisjes tegen en een spelfoutje in de eerste zin (girls)
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 13:56 ]
Ik woon gelukkig vlak bij de oprit naar het viaduct dus even fietsen om 12 uur en ik ben er.
Mee gaat: mijn Canon Powershot S45, mijn tripod, een kan warme chocolademelk en een paar dunne handschoenen zodat mijn fikken er niet afvriezen.
En nu maar hopen dat er geen onverlaat met 100 km/u over die bult komt knoerten zo midden in de nacht, want dan heb je kans dat ze me de volgende ochtend van het wegdek kunnen schrapen - en dat is toch geen mooi begin van 2004, wel?
Ik ga mn batterij opladen, handschoenen ff fixen en mn cf leeggoien (kerstfoto's eraf
* Ik denk dat ruis wel meevalt als je tegen een vrij donkere hemel fotografeert?
* Als je geen tripod oid hebt is het misschien handig om je fototoestel desnoods met wat behangerstape (laat geen sporen na) vast te zetten op een zwaar boek wat je op je vensterbank legt, of op de rand van een brug, muurtje ofzo?
Dat staat iig al een stuk stabieler dan je eigen hand, vooral met de kou die vannacht gaat komen.
Have fun iedereen
@InsjaHH over het sharen: I will, I will!
Update
Dus, wat is het beste? Lange sluitertijd? Ik zet de iso sowieso op 400, helaas staan er achter mij op de brug wel lantaarnpalen...
Ik heb sowieso aan 2 kanten vuurwerk
Anderzijds, ik denk dat het wel een heen en weer gezwabber wordt. Links, rechts, duik, boven, beneden,
Ik heb zojuist mn kerstboompics van de kaart gehaald, zodra ik na vanavond over de 10.000 posts heenben (dat is de reden waarom ik nu ook edit en niet een nieuwe reply tik) zal ik ze posten
Grrrrrrene, ik bedoel dus op een zwaar boek, maar iemand anders kwam al met een beanbag, dat is nog beter natuurlijk, ik bedoel maar; je kunt zo'n camera meestal moeilijk plaatsen als je vanaf je zolder ofzo fotografeert. En een boek is lekker stabiel, een beanbag beter. (Vertel ik nou alles dubbel?)
[ Voor 35% gewijzigd door Dark Blue op 31-12-2003 19:19 ]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Kijk, dat is nog een handige tip!Dark Blue schreef op 31 december 2003 @ 14:36:
* Als je geen tripod oid hebt is het misschien handig om je fototoestel desnoods met wat behangerstape (laat geen sporen na) vast te zetten op een zwaar boek wat je op je vensterbank legt, of op de rand van een brug, muurtje ofzo?
Dat staat iig al een stuk stabieler dan je eigen hand, vooral met de kou die vannacht gaat komen.
Have fun iedereen
Verder veel suc6 met foto's maken en als er nog wat leuks tussen zit, share them with us
Vergeet niet dat accu's het bij lage temperaturen veel minder goed (lang) doen. Dus als je een extra accu/batterij hebt zou ik die ook meenemen. Je toestel goed warm houden helpt ook, maar om nou een vuurtje onder je statief te gaan stokenDark Blue schreef op 31 december 2003 @ 14:36:
Ik ga mn batterij opladen, handschoenen ff fixen en mn cf leeggoien (kerstfoto's eraf)
Verwijderd
• Ruis zal zeker meevallen aangezien het ijskoud is vanacht *brrrr*Dark Blue schreef op 31 december 2003 @ 14:36:
* Ik denk dat ruis wel meevalt als je tegen een vrij donkere hemel fotografeert?
Have fun iedereen
• Ik zou hem nergens aan vast tapen, jij weet niet waar de vuurpijlen gaan ontploffen en juist die zijn mooi om te fotograferen
Zorg er iig voor dat je een beetje de bewoonde wereld verlaat en zoals DB al doet vanaf een afstandje gaat fotograferen: strooilicht van lantaarns en huizen geven het zwart van de nacht zo'n lelijke gele gloed, da's erg jammer.
Vraagje: wat voor sluitertijden gebruiken jullie zoal? Ik heb gemerkt (vorig jaar) dat de foto's er heel anders uitzien als je een vuurpijl 1/30e seconde fotografeert of 1-2 seconden. Dat laatste geeft een mooie streep in palmboomvorm terwijl die eerste een mooie scherpe foto maakt in de vorm van een ster (timing is veel moeilijker dan).
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Kwam opzich lekker uit de verf, maar ik heb wel op dia film geschoten (Kodak Elite Chrome 400). Het mooie van dia is dat de kleuren zo lekker uitkomen. En ruis, och zoek het maar

Het vuurwerk werd vanaf het water afgestoken vandaar dat er geen gebouwen e.d. zichtbaat zijn. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant vind ik het ook wel weer mooi omdat dan alleen het vuurwerk je aandacht trekt
Tripod is een must btw. Heb je dat niet, dan kan je bijv een beanbag maken. Washand of zak met klein spul erin (bonen/macaroni/zand oid) en daar je camera opzetten. Een draadontspanner is ook wel makkelijk omdat dit elke handbeweging elimineert.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Ah, mooi zo, ik ben benieuwd naar je foto's!Dark Blue schreef op 31 december 2003 @ 14:36:
Update
Dus, wat is het beste? Lange sluitertijd? Ik zet de iso sowieso op 400, helaas staan er achter mij op de brug wel lantaarnpalen...Er is wel een andere plek waar ik kan gaan staan, op de dijk, dus zeg maar heel wat lager, maar wel donkerder als ik het me zo kan herinneren...
daarbij ben ik een beetje bang voor hangjongeren die daar rondlopen en mij met cameraspullen in elkaar timmeren en ervandoor gaan, of bijv. dat ik daar moeilijk kan komen vanwege het vele vuurwerk waar ik langs moet (halve wijk door). Ik ga wel boven op de brug staan
Ik heb sowieso aan 2 kanten vuurwerkeen deel van de wijk ligt zelfs pal aan het water dus wat er omhoog gaat zie ik eigk direct.
Anderzijds, ik denk dat het wel een heen en weer gezwabber wordt. Links, rechts, duik, boven, beneden,en telkens maar zorgen dat de foto niet bewogen raakt.
Ik heb zojuist mn kerstboompics van de kaart gehaald, zodra ik na vanavond over de 10.000 posts heenben (dat is de reden waarom ik nu ook edit en niet een nieuwe reply tik) zal ik ze posten
Grrrrrrene, ik bedoel dus op een zwaar boek, maar iemand anders kwam al met een beanbag, dat is nog beter natuurlijk, ik bedoel maar; je kunt zo'n camera meestal moeilijk plaatsen als je vanaf je zolder ofzo fotografeert. En een boek is lekker stabiel, een beanbag beter. (Vertel ik nou alles dubbel?)
Verder goeie tips dat van een zak met zand/bonen/ofzoietsdergelijks! Ik ga nog eens kijken of ik wat handigs in huis heb. 5 secs je hand stilhouden is een kunst... volgens mij lukt dat niemand (en niet te vergeten de kou vanavond)
Er zal vast niet veel mensen op GoT zitten, iedereen lekker oliebollen en appelflappen en weet ik veel wat aan het smikkelen... dus bij deze have fun met foto's maken en alvast een spetterende jaarwisseling toegewenst!
[ Voor 7% gewijzigd door InsjaHH op 31-12-2003 19:31 ]
Verwijderd

Dimage 7i
sluitertijd 4sec
Diafragma = 3.5
Iso = auto
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 19:40 ]
Probeerde afgelopen zomer wat vuurwerk foto's te maken, zoals je hieronder ziet was dat niet helemaal geslaagd. Nou moet ik ook zeggen dat t verdomd lastig was om die kleine camera stil te houden op dat moment.
Deze zien er beter uit. Maar die zijn niet van mij. (edit verkeerde url gebruikt)

[ Voor 20% gewijzigd door Centauriprime op 31-12-2003 19:51 ]
15x330 SW38
is er iemand die uit ze hoofd weet wat die waar die continu stand op een een
canon a60 zit ben al bij me schoonouders en heb geen boekje bij !
ik weet een noob vraag , maar op dit moment wel nodig
Thanks
Zeer handig en erg goed kneedbaar natuurlijk in een zakje. Sinds mijn moeder er niks van af weet, heb ik het 4x omwikkeld met boterhamzakjes en daarna in een zwart washandje gestopt. Eens kijken of het nut heeft.
@D3vils0wn
Ziet er wel ok uit, maar zonde van de lantaarn lichten...
Later op de avond zullen ze vast en zeker uitgaan, dus geen gedoe meer met licht van ongewenste lantaarnpalen op je foto
@Centauriprime
Jammer dat de EXIF informatie van de onderste twee foto's niet beschikbaar is (omdat hij waarschijnlijk geresized is in Photoshop en heropgeslagen).
Van dat soort informatie leer je namelijk meer dan "oh wat een goed gelukte foto"
[ Voor 19% gewijzigd door InsjaHH op 31-12-2003 19:58 ]
Het werd ook al door anderen gezegd/vermeld. Er waren verschillende ideeen/tips voor als men geen statief had:Acid_Burn schreef op 31 december 2003 @ 18:58:
Tripod is een must btw. Heb je dat niet, dan kan je bijv een beanbag maken. Washand of zak met klein spul erin (bonen/macaroni/zand oid) en daar je camera opzetten. Een draadontspanner is ook wel makkelijk omdat dit elke handbeweging elimineert.
- een zakje met klein spul, in mijn geval is het rijst geworden... daarop kun je dan je camera leggen om zo geen bewogen foto's te krijgen als je de sluiterstijd omhoog krikt voor leuke vuurwerk-kiekjes
- iemand anders gaf als tip om een boek te gebruiken samen met behangersplakband...
- of gewoon een statief gebruiken als je dat in je bezit hebt natuurlijk
Hopelijk is het zo wat duidelijker, maar dit had je vast kunnen afleiden uit de voorgaande posts
15 sec, 5 sec? (bij F2.8)
Neem een camera waarbij je de shutter open kan zetten en vastzetten.
Neem bijvoorbeeld een zwart stuk karton ofzo en zet deze op de lens.
Nou haal je het karton weg als er wat moois in de lucht is. Wat nou zo mooi is hieraan is dat je het kan herhalen op de zelfde foto.
Zo lijkt het net of het een geweldige show van vuurwerk was, terwijl het eigenlijk aparte pijltjes waren.
Het beste is gewoon een camera waarbij je alles handmatig kan instellen. Een camera op automatisch werkt minder of niet.
Ik vindt t mooi geweest nou, ik ga een lekker biertje doen en lekker stappen.
Beste wensen allemaal.
[ Voor 10% gewijzigd door Centauriprime op 31-12-2003 21:18 ]
15x330 SW38
Verwijderd
func -> vierkantje (3e van boven) -> 2e optie (paar vierkantjes achter elkaar)Bc Hoogvliet schreef op 31 december 2003 @ 19:45:
Hallo
is er iemand die uit ze hoofd weet wat die waar die continu stand op een een
canon a60 zit ben al bij me schoonouders en heb geen boekje bij !
ik weet een noob vraag , maar op dit moment wel nodig
Thanks
Hij moet wel op een handmatige stand staan (alles behalve auto en video)
Verwijderd
al het vuurwerk is al uitgedoofd, zowel mn minolta als ik zijn zwaar onderkoeld
maw. het was niets hier ... en bij jullie ?
oja phuck , bijna vergeten
ik wens iedereen een fantastisch 2004 , nog vele jaren en een goede gezondheid.
may GoT be with you
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 00:20 ]
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Verwijderd
ALs je het topic ff doorleest kom je dat al eerder tegen!Centauriprime schreef op 31 december 2003 @ 21:17:
Wat ik opzich wel een leuke techniek vindt voor vuurwerk foto's is deze.
Neem een camera waarbij je de shutter open kan zetten en vastzetten.
Neem bijvoorbeeld een zwart stuk karton ofzo en zet deze op de lens.
Nou haal je het karton weg als er wat moois in de lucht is. Wat nou zo mooi is hieraan is dat je het kan herhalen op de zelfde foto.
Zo lijkt het net of het een geweldige show van vuurwerk was, terwijl het eigenlijk aparte pijltjes waren.
Ik moet nog maar eens een beetje testen met die instellingen, want het moet wel beter willen dan de foto's hieronder.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Canon EOS 80D En wat glaswerk
Verwijderd
Nog even een paar toegevoegd foto 3 zijn een paar opstijgende vuurpijlen
En dat voor iemand die net 3 weken een 300d in bezit heb
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 18:05 ]
Ook hier geen geweldig uitzicht, mijn poging om vanaf het balkon nog wat te schieten werd door een %$@%! buurman getrakteerd op een bombardement met vuurwerkDeX schreef op 01 januari 2004 @ 14:03:
MIjn collectie van gisteravond. Helaas had ik niet veel uitzicht, maar toch 1 of 2 mooie pics kunnen schieten.
Toch een paar shots:

Al met al ben ik niet heel tevreden, zoals op de middelste shot te zien is het niet aan te raden om in (de buurt van) een grote stad als Den Haag te schieten, vanwege de hoeveelheid lichtvervuiling. Volgend jaar op een afstandje van een iets kleinere plaats.
Nog aan paar pics op m'n site
Ik wilde weg maar mn moeder verbood het me om vijf over twaalf. Pech dus, maar gelukkig een vuurwerkliehebbend stel buren!!!
Ik ga even kijken of ik wat foto's kan croppen. Tja, voor de mooie explosies moet je bij mn voorgangers zijn, maar ik heb toch zeker ook hele mooie opstijgende vuurpijlen en grondtolletjes! Tozzo...
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Omgeving Den Haag zei je? Zelf zit ik in een best leuke buurt met een plein in het midden. Je zal vast gelijk hebben dat er (veel) meer lichtvervuiling is, maar zo op het blote oog is dat toch niet van je foto te zeggen? Misschien dat het wel op te merken is als hij afdrukt wordt op fotopapier...Maarten.O schreef op 01 januari 2004 @ 14:21:
Al met al ben ik niet heel tevreden, zoals op de middelste shot te zien is het niet aan te raden om in (de buurt van) een grote stad als Den Haag te schieten, vanwege de hoeveelheid lichtvervuiling. Volgend jaar op een afstandje van een iets kleinere plaats.
Ai, jammer joh! Volgend jaar beter zal ik maar zeggenDark Blue schreef op 01 januari 2004 @ 15:09:
Phoe zeg, daar ben ik dan weer. Ik heb niet vanaf de brug gefotografeerd... helaas.
Ik wilde weg maar mn moeder verbood het me om vijf over twaalf. Pech dus, maar gelukkig een vuurwerkliehebbend stel buren!!!
Ik ga even kijken of ik wat foto's kan croppen. Tja, voor de mooie explosies moet je bij mn voorgangers zijn, maar ik heb toch zeker ook hele mooie opstijgende vuurpijlen en grondtolletjes! Tozzo...
Ik was hier wel op pad geweest op zoek naar mooie vuurpijlen en ander "vuurwerkspectakel"... maar helaas. Ten eerste was er veel minder vuurwerk als de vorige jaren (naar gevoel dan). Ten tweede was het toch best koud als je een uurtje buiten staan (zonder handschoenen en een iets te dunnen trui
Over totaal iets anders...
Toevallig heb ik wat geld gekregen voor oud-en-nieuw van kennissen, dus dat kan ik mooi besteden aan een leuk statiefje
Klein, goedkoop en prima te vormen (je kan hem ook om een paal vastklemmen oid)
Wise enough to play the fool
Gefeliciteerd met je aantal postings: 10001Dark Blue schreef op 01 januari 2004 @ 15:09:
Phoe zeg, daar ben ik dan weer. Ik heb niet vanaf de brug gefotografeerd... helaas.
Pfoe, jammer dat ik nog geen nieuwe digitale camera heb kunnen aanschaffen. Jammer dat mijn camera is gejat... :-/
Maja, volgend jaar dan maar
[ Voor 3% gewijzigd door MaKK0 op 01-01-2004 16:51 ]
Ik heb de Action Line, een amateur statief. http://www.bilora.de/08_p.../amateuerstative/260.html
Hij was bij de fotozaak iets van 45 euro, maar bij het warenhuis in Doetinchem gewoon 35 euro. Degelijk dingetje en uitgebreid met een opzetvoetje en een waterpasje.
Je hebt diverse soorten, bijv. ook met antennepootjes, maar die zijn hels om in te vouwen en ook misschien wat zwabberig op sommige oppervlakten. Voordeel is weer dat ze veel kleiner kunnen worden, mijn statief is ca. 53 cm. ingeklapt en zo'n ding gaat naar 15, 20 cm.
Een waterpasje is niet altijd nodig, een opzetvoetje zou ik je wel aanraden.
En voor je ermee begint, goed uitzoeken waar alle draaiknopjes voor zijn. Inderhaast wil je niet een draaiknop vergeten en een bepaalde stand geforceerd draaien, waarna je draaiknop zo 'lam' is dat hij eigenlijk geen grip meer heeft.
Ik ben nog steeds mijn foto's aan het bijstellen maar er is even een ramp gebeurt wat betreft mn webhosting, daar ga ik eerst achteraan. Jullie houden het zwikkie van me tegoed!

Ja, ik moet er nog wat afcroppen rechts
Ik heb overigens gewoon uit de hand geschoten met +/- 2 sec sluitertijd, soms 5, soms 1, maar dat is opzich redelijk te doen. Als er 's professioneel vuurwerk wordt afgestoken ergens in de buurt, neem ik wel een statief mee
[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 01-01-2004 17:36 ]

Gemaakt met een Fuji Finepix a303. Helaas is hier niks op in te stellen en de foto is ietwat bewogen. Vond hem zelf echter wel heel goed gelukt. Voor mijn doen that is
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew
klik
Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.
Verwijderd

Foto's zijn genomen mbv statiefje vanachter het raam (was mij te koud + beter uitzicht), zonder flits
Het mooie van die grote dure pijlen is dat je ze mooi ziet opstijgen en je goed daarop kunt timen.
@WorkForce: Moet ie misschien een kwartslag gedraaid worden?
Ah, thanks voor de snelle reply! Mwa, misschien is dat inderdaad wel handig, maar ik wilde de kans niet lopen dat het nieuwe draadje meteen gesloten wordt. Ook omdat ik nog niet heel erg goed heb gezocht op tripod, monopod enzoDark Blue schreef op 01 januari 2004 @ 16:54:
InsjaHH : Misschien handig om een nieuw topic voor te openen hoor, maar ik wil hier ook wel even kort antwoorden. Ik heb zelf een Bilora statief, zie op http://www.bilora.de/
Ik heb de Action Line, een amateur statief. http://www.bilora.de/08_p.../amateuerstative/260.html
Hij was bij de fotozaak iets van 45 euro, maar bij het warenhuis in Doetinchem gewoon 35 euro. Degelijk dingetje en uitgebreid met een opzetvoetje en een waterpasje.
Je hebt diverse soorten, bijv. ook met antennepootjes, maar die zijn hels om in te vouwen en ook misschien wat zwabberig op sommige oppervlakten. Voordeel is weer dat ze veel kleiner kunnen worden, mijn statief is ca. 53 cm. ingeklapt en zo'n ding gaat naar 15, 20 cm.
Een waterpasje is niet altijd nodig, een opzetvoetje zou ik je wel aanraden.
En voor je ermee begint, goed uitzoeken waar alle draaiknopjes voor zijn. Inderhaast wil je niet een draaiknop vergeten en een bepaalde stand geforceerd draaien, waarna je draaiknop zo 'lam' is dat hij eigenlijk geen grip meer heeft.
Ik ben nog steeds mijn foto's aan het bijstellen maar er is even een ramp gebeurt wat betreft mn webhosting, daar ga ik eerst achteraan. Jullie houden het zwikkie van me tegoed!
Monopod is dus wat ik begrepen heb gewoon 1 "pootje" van een paar tientallen cm's dat je kunt vasthouden... een soort van fietshandvat enkel verticaal? Maar het lijkt me sterk dat je je camera dan wel "stilhoudt" voor foto's?
Ik was vandaag bijvoorbeeld in Sealife te Scheveningen met een kennis en zag "toevallig" zo'n jongen die een monopod had bevestigd onder z'n camera... of dat nu echt z'n werking heeft? Nu is het "stom" om voor iedere foto die je wil maken je tripod "uit de kast" te halen... zoals op een verjaardag van iemand of gewoon in de stad. Of is zo'n ding nu "enkel" noodzakelijk wanneer je gaat spelen met de sluiterstijd (langere instelling zoals 2 - 10 secs), hogere ISO waarden en foto's in de avond?
Ik had bijvoorbeeld een foto gemaakt in huis 's avonds, geen flits gebruikt sinds ik de verlichting aan had gezet en er genoeg licht aanwezig was en NOG had ik een bewogen foto (foto 5x gemaakt, laatste was redelijk scherp
Hopelijk zou er iemand wat advies aan me kunnen geven, 'k zie door de bomen het bos niet meer. Tevens heb ik van bepaalde begrippen nog nooit gehoord
Hieronder een voorbeeld en een copy & paste ervan:
Vanguard - 3 Way Tripod,Fluid, QS,Bubble
MK-3
• A Lot of Tripod at a Great Value
• All Aluminum Triangular Legs
• Easy to Use
Height/Weight:
• Folded Height: 22.8"
• Extension Height: 58.5"
• Weight (lbs): 2.4
Features Include:
• 3 Way Panhead Movement
• Quick Shoe
• Gear Elevator
• 3 Sections
• Rubber Feet
• Carrying Handle
Begrippen zoals 3 Way Panhead Movement, Quick Shoe, Gear Elevator, Fluid, Bubble. Er zullen vast nog meer onbekende begrippen zijn, maar Google.nl wil me niet echt helpen om het antwoord te vinden
Excuses dat ik een beetje off-topic begin te posten, maar als iemand nog interesse heeft in mijn "redelijke" foto's, zeg ut maar hoor
Gear Elevator lijkt me een lift-idee, je middenpoot komt (middels het draaien aan een hendeltje) omhoog zodat je toestel nog wat hoger komt te staan. Wel wankel. Ik ga weer verder met croppen.
Ik heb ondertussen veel gezocht met Google.nl en hier op GoT... nu is mijn vraag: bestaan er monopods (ik denk dat dit het beste geschikt is als "even" meenemen naar verjaardagen of een goed kiekje maken als het 's avonds is) die een minimale lengte hebben kleiner dan 50 cm?
Natuurlijk kan ik dan niet verwachten dat hij dan nog tot ooghoogte kan worden uitgeklapt, maar dat moet ik dan voor lief nemen. Reden hiervan is dat een "stok" kleiner dan 50 cm makkelijker mee te nemen is (en ik hem eerder wil meenemen
Wat ik tot nu toe namelijk gezien heb van de merken Vanguard, Cullman, Gitzo zijn de monopods rond de 50 cm. Zoals ik eerder zei, zag ik een jongen met een "handvat" onder zijn digitale camera, maar niet langer was dan z'n hand zelf. Is dit nu een monopod of gewoon een 1 of andere houder (weet dan de naam niet; die misschien niet verlengd kan worden?)
Als ik hem volgend jaar (hopelijk met een diploma op zak
Succes verder met croppen! Ik ga morgen eens tussen de 250 foto's kijken of er nog redelijk toonbare tussen zitten
[ Voor 10% gewijzigd door InsjaHH op 01-01-2004 19:37 ]
Verwijderd

Op advies van hier mijn sony v1 camera ingesteld op ISO 400. Had achteraf denk ik ook 200 kunnen zijn aangezien het hofje waaraan ik woon op het moment van het vuurwerk nogal "verlicht" werd door alles wat afgestoken werd (zowel op de grond als in de lucht).
Verwijderd

geschoten vlakbij lopik.
Camera: Eos300D
Lens: Canon EF 28-135 USM IS@28mm
ISO: 100
F: 7,1
Sluitertijd: 8sec
SorryGrrrrrene schreef op 01 januari 2004 @ 20:35:
Kun je die hierboven _iets_ resizen zodat het wat minder de layout verneukt?
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 21:18 ]
Nope, dacht ik eerst ook maar weet zelf zeker dat ik de camera niet gedraaid heb. Bij geen enkele foto.Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 18:25:
@WorkForce: Moet ie misschien een kwartslag gedraaid worden?
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew
Mooi gedaan! zeker zonder statief lijkt het me best moeilijk zulke scherpte te krijgen.Ms_Hyde schreef op 01 januari 2004 @ 16:40:
Hierbij een paar foto's gemaakt tijdens een vuurwerk show. Deze zijn zonder statief genomen. Lens opening F2.8 en sluitertijd 1/26 Sec.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Sluitertijd: 1/2 s
F: 5,0
Dit is de eerste foto, geschoten om 0:10.

Sluitertijd: 15s
F: 5,0
De foto heeft een storende achtergrond, maar die wegschietende vuurpijl geeft wel een apart effect, tegelijk met dat andere stuk vuurwerk.
De rest is niet echt bijzonder te noemen.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
De cam was overigens een Pentax Optio 430 RS (van opa gekregen toen het gewone fototoestel er op een dag mee ophield

Mooi explosief vuurpijltje.

Leuk rood vuurpijltje, zag ik pas op de foto

Een van de laasten die ik heb gemaakt.
Zijn er nog wel meer redelijk gelukt, maar ja, om ze nu allemaal hier neer te zetten....
Even kijken of ik ze op mijn Chello host online kan pleuren, aangezien ik behoorlijk beperkt ben atm.

Hier dan mijn foto's, achter deze link.
De witte border is veel te dik, maar goed... leave it anyway. Het is dus alleen maar grondvuurwerk.
Wankel? Weet niet wat voor een statief jij hebt, maar mijn Vanguard Millennium 5 is niet wankel na het volledig uitschuiven van die middenpoot, en dat met zowat een paar kilo glas aan de body, dus ook geen lullig cameraatje....Dark Blue:
een hendeltje) omhoog zodat je toestel nog wat hoger komt te staan. Wel wankel.
willem169 schreef op 02 januari 2004 @ 00:45:
[...]
Wankel? Weet niet wat voor een statief jij hebt, maar mijn Vanguard Millennium 5 is niet wankel na het volledig uitschuiven van die middenpoot, en dat met zowat een paar kilo glas aan de body, dus ook geen lullig cameraatje....
Beter lezen, ik heb het al genoemdDark Blue schreef op 01 januari 2004 @ 16:54:
Ik heb zelf een Bilora statief, zie op http://www.bilora.de/
Het onderstel, dus de driepoot van het statief blijft stabiel, maar als ik de middenpoot echt helemaal uitdraai, zeg eens een centimeter of 40, dan staat hij er toch wel wat wiebelig bovenop. Logisch ook want het ding heeft dan nog nauwelijks grip in de buis. Misschien mishandel ik mijn statief wel gewoon te veel
Daarbij zou ik de Canon S45 toch niet bepaald een lullig cameraatje noemen hoor, hoewel hij zeker wat handzamer is dan jouw apparatuur.