[Discussie] Gebruikersgemak Desktop

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Geen matches
In plaats van al deze Windows - UNIX/GNU discussies zal ik maar weer eens een "Linux op de desktop" vraag stellen ;)

Wat is het voordeel van Gentoo boven Debian unstable op de desktop? Ik hoor op GoT erg veel mensen die Gentoo draaien. Zelf draai ik sinds kort Debian unstable en dat bevalt me goed.

Is het voordeel van Gentoo het meer up-to-date package systeem? Of een flexibeler systeem door het alles zelf compileren?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 20:12

MadEgg

Tux is lievvv

Geen matches
De meest genoemde voordelen van Gentoo zijn het voornamelijk het zelf compileren, geoptimaliseerd voor je eigen computer door de CFLAGS en de USE flags waardoor je alle dingen met/zonder support voor alles wat je maar wilt/niet wilt compileert wat in theorie snelheidswinst en ruimtebesparing oplevert.
Verder is Gentoo over het algemeen ietsje sneller met Debian met nieuwe versie's van packages(of eigenlijk ebuilds) maar dat is niet zo'n verschil dat je daarvoor zou moeten overstappen.

Wel zijn de ebuilds heel makkelijk aan te passen aan een nieuwe versie(vaak hoeft alleen het bestand maar hernoemd te worden) dat je zelf heel snel de allernieuwste software kan installeren en dat toch met je portage-systeem blijven doen.

Tja

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Geen matches
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:16:
In plaats van al deze Windows - UNIX/GNU discussies zal ik maar weer eens een "Linux op de desktop" vraag stellen ;)

Wat is het voordeel van Gentoo boven Debian unstable op de desktop? Ik hoor op GoT erg veel mensen die Gentoo draaien. Zelf draai ik sinds kort Debian unstable en dat bevalt me goed.

Is het voordeel van Gentoo het meer up-to-date package systeem? Of een flexibeler systeem door het alles zelf compileren?
Ik had ooit met debian gewerkt, maar sinds ik Gentoo had ontdekt was ik bij gentoo gebleven.

Je kan zeggen dat Gentoo en Debian aan elkaar gewaagd zijn, ook de package system lijkt op elkaar.
Bij gentoo worden de pakketten altijd vanaf nul gecompileerd met alle optimalisaties die je ooit maar kan bedenken.
Bij Debian wordt standaard de binaries geinstalleerd, maar je kan aangeven dat alles toch wordt gecompileerd. Of deze ook zoveel optimalisaties heeft weet ik niet.

Ik vind persoonlijk het packagesysteem van gentoo prettiger werken dan apt-get. Geen idee waarom, misschien omdat ik het overzichtelijker vind, er worden veelal goede omschrijvingen gegeven wat die pakketten doen en in de weinige gevallen wanneer ik door alle beschikbare pakketten wilt browsen (op zoek naar een dvd-encodepakket bv) ik een aantal mooie grafische tooltjes heb.

Daarnaast voelt gentoo sneller omdat de kernel zodanig is opgesteld dat multitasking zo transparant maakt. Je merkt als gebruiker helemaal niet dat KDE aan het compileren is, alles werkt nog steeds zo soepel.

Maar de laatste tijd begin ik toch een beetje naar andere distro's te kijken. Ik wil wel eens weten wat de anderen kunnen. Dit omdat de package system van Gentoo steeds trager werd. Voorheen werd een update van een stuk software vrijwel altijd op dezelfde dag doorgevoerd. Nu loopt een hoop een paar versies achter of lijken voor eeuwig gemasked.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Geen matches
athlonkmf schreef op 02 januari 2004 @ 12:41:
Maar de laatste tijd begin ik toch een beetje naar andere distro's te kijken. Ik wil wel eens weten wat de anderen kunnen. Dit omdat de package system van Gentoo steeds trager werd. Voorheen werd een update van een stuk software vrijwel altijd op dezelfde dag doorgevoerd. Nu loopt een hoop een paar versies achter of lijken voor eeuwig gemasked.
Da's een probleem met dit soort community-werk. Je bent afhankelijk van de motivatie van de community. ;).

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
Ikzelf heb Debian Unstable draaiend gehad maar ben overgegaan op Gentoo om de volgende reden:
--Het is gewoon leuker :) je kan in Gentoo zoveel meer zelf instellen en configureren (je moet zelfs) waardoor je een zeer hoog gevoel krijgt dat je het systeem waar je op werkt ook echt van jou is. Je systeem is er niet meer een van de velen, maar 100% op jou afgestemd :)

Daarnaaws is het ook zoals al eerder is gezegd, het multitasking is echt 100% perfect geimplementeerd, je kan 6 dingen tegelijk compilen en nix merken in snelheid van andere applicaties.

Nu moet is zeggen dat ik Debian alleen als server heb gedraaid en niet als desktop (Gentoo wel nu_ maar dat is meer omdat ik pas een maand of 3 bezig ben met linux

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Geen matches
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:16:Wat is het voordeel van Gentoo boven Debian unstable op de desktop? Ik hoor op GoT erg veel mensen die Gentoo draaien. Zelf draai ik sinds kort Debian unstable en dat bevalt me goed.
In mijn ogen is het meer smaak. Ik heb beide distro's geprobeerd, eerst Debian toen Gentoo en nu weer lekker Debian. Ik vind Debian prettiger werken en ik heb geen zin om zoveel te compileren. Nu zullen er wel binary packages zijn, maar deze zijn nog niet zo goed ontwikkeld als bij Debian. Met Gentoo kun je eenvoudiger de cutting edge draaien, maar IK kan dat ook met Debian, misschien is dat voor iedereen niet zo eenvoudig, maar ik heb het zelf wel zo voor elkaar. Ik vind het gewoon geweldig dat je als user zoveel te kiezen hebt en welke distro kiest is in mijn ogen gewoon smaak.
Uit mailinglists begreep ik dat dat inderdaad in GAIM CVS zit. Zelf nog niet uitgeprobeerd overigens, ik hou niet zo van die poeha. .
Kopete CVS heeft er al ondersteuning voor, alleen staat hier lekker uit....

Ik draai op mijn desktop ook Linux only er staat nergens op mijn hardeschijf windows. Ik zou ook niet zo snel meer terug kunnen. Wel heb ik Crossover Office gekocht en dat werkt erg goed met Mic Office (legaal gekocht via surfspot). Ik gebruik office voornamelijk voor het openen van Excel en Word documenten. Ik weet dat OO het ook kan, maar die is niet zo snel en kan het soms net niet helemaal. Met de aankomende kde 3.2 gaan we weer een stap in de goede richting.

Op mijn laptop is het een beetje een ander verhaal, dit is een dual boot en ik moet eerlijk toegeven dat ik daar vaker in XP zit dan in Linux. Er zijn gewoon een aantal dingen op laptop gebied die nog niet lekker werken.
Zoals:
ACPI werkt nog niet helemaal (ik heb wel speciale kernel)
WLAN, wlan kaart werkt nu gedeeltelijk, maar nog niet met het UT netwerk.
Suspend, swsup werkt wel gedeeltelijk maar duurt erg lang en soms wil X niet meer starten
Powerset veranderen, in windows is dit met 2 muisklikken gebeurd
en zo zijn er nog meer kleine dingetjes die ervoor zorgen dat het allemaal niet zo vlekkeloos werkt als in XP. Ik werd er gewoon een beetje moe van hoeveel dingen ik wel niet moest aanpassen om het allemaal een beetje te laten werken. Maar ik heb er goed vertrouwen in dat het nog wel goed komt.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
Anyway, na al dat gereageer op iemand anders, nu maar eens een verhaaltje over hoe ik Linux gebruik.

Zelf gebruik ik voor alles zo'n beetje Debian. Ik ben echt verslaafd geraakt aan het package management systeem, en ben dat geworden toen RedHat nog steeds met losse RPM'etjes werkte. Dus niets van dat mooie gepruts met apt-rpm, red carpet en meer van dat fraais. En tja, wanneer men eenmaal iets gewend is te gebruiken, en dat ook nog prima bevalt, dan kijkt men vaak niet meer terug.

- Basis distributie
Op m'n desktop systeem en laptop gebruik ik per definitie 'Unstable', met zelfs packages uit 'Experimental' (XFree86 4.3.0 op m'n laptop). Ik gebruik geen tags als 'Sid' enzo, maar altijd 'stable', 'unstable' of 'testing'. Zo weet ik dat ik altijd op een van deze drie zit, wat daar ook in veranderd. Op m'n gehoste server staat Debian stable, dat ik persoonlijk met een custom NetInst CD heb geinstalleerd over het internet via een seriele console server. Deze ISO is dan ook gemaakt met het oog op seriele console installaties. Ook dat is allemaal mogelijk met een 'power' distributie als Debian. Ik zie het me met RedHat of Gentoo nog niet doen. Verder staat op m'n server/gateway die ik thuis heb staan nog een hele oude installatie van 'unstable', die ik alleen update wanneer ik er zin in heb. Hey, wanneer het niet kapot is...

- kernel
Ik streef ernaar om altijd de laatste kernels te draaien. Op servers dus 2.4.23 (momenteel), en op de desktop en laptop 2.6.0. Overigens altijd zelf gecompileerd en gepackaged spul, direct vanaf ftp.kernel.org. Patches probeer ik te beperken. De enige die ik op 2.4.x zet zijn de preemptive patch van Robert Love, en (super) FreeS/Wan. Voor 2.6.0 heb ik momenteel alleen de SKAS patch t.b.v. UML geintegreerd. De meeste kernels zijn dus echt toegespitst op de hardware waar ze op draaien.

- Grafische omgeving
Op de servers draai ik geen grafische omgevingen. Ook niet nodig, omdat deze headless draaien. Dus zonder muis, keyboard en toetsenbord, maar wel met serial console support, voor het geval dat. M'n werkstation zit momenteel op een CVS versie van XFree86. Dit gaat eigenlijk tegen m'n principes in, maar goed, het is even zo. Het betreft hier XFree86 4.3.99.901, ofwel 4.4.0RC1. Werkt overigens prima :-) De desktop omgeving staat nu op xfce4, wat m.i. een verademing is t.o.v. KDE of Gnome. Niet dat ik echt veel heb tegen een van deze twee DE's, ik gebruik namelijk best veel componenten uit beide. Ik vindt deze twee omgevingen echter veel te veel uitdijen in een poging om maar zo volledig mogelijk te zijn. Er wordt een gigantische hoeveelheid achtergrond processen gestart voor alle koppelingen en dergelijke. Het wordt er niet overzichtelijker, en zeker niet sneller op. Voorlopig dus xfce4, met het bijbehorende xfwm4 als window manager, voor mij. Dit geldt overigens voor zowel werkstation als laptop. Beide hadden voordat xfce4 in beeld kwam slechts een window manager (fluxbox) zonder iets ertussen.

- Applicaties
De meest gebruikte applicaties zijn bij mij Mozilla, Evolution, xmms, MPlayer, VMWare, xmule en veel, heel veel xterms, aterms of eterms, met vaak een ssh sessie ergens anders naartoe.
Filemanagers gebruik ik niet, tenzij een xterm met bash als filemanager kan worden gerekend. Favoriete editor: VIm, met JEdit als goede tweede. Verder staat er nog van alles geinstalleerd aan programmatuur, zoals OpenOffice, LyX (qt), en een hele serie aan netwerk en systeembeheer tools en utilities. Dat is namelijk hetgeen waar ik dit alles het meest voor gebruik. Server beheer, netwerk gepruts, etc, etc. Spellen speel ik niet meer sinds HL/CS doodgemaakt is door cheaters. Voor mijn doeleinden is Linux werkelijk een perfect OS om mee te werken, zowel op de server als op de desktop. De hoeveelheid (zeer krachtige) tools die beschikbaar zijn voor dit OS is werkelijk ongevenaard. Daar waar voor een software pakket geen Debian package beschikbaar is (tja, het komt toch nog voor, soms) compileer ik het vanaf de source. Wanneer het niet een te groot en ingewikkeld apparaat is, dan wil ik er soms ook nog wel een Debian package van produceren (voordeel van een goed gedocumenteerd systeem, en zeer veel goed werkende hulpmiddelen (debhelper, devscripts, kernel-package, lintian)), zeker wanneer het software betreft die ik ook ga gebruiken op bijvoorbeeld m'n gehoste server (beleid: Alleen packages, geen source installaties).

- Andere OS'en
Voor m'n brood ben ik Windows beheerder. NT, 2000, XP, etc. Elke keer wanneer ik met een van deze producten moet werken voel ik mij beperkt ten opzichte van de systemen die ik thuis heb staan. Onder Linux kan ik met korte, krachtige commandos, of simpele andere simpele handelingen alle uithoeken van mij systemen bereiken. Van kernel configuratie, netwerk instellingen, route tabel tot aan het laatste pixeltje van m'n desktop omgeving. Wanneer je dan vervolgens wordt gedwongen in het keurslijf van hoe Microsoft denkt dat het goed is, dan raak ik persoonlijk regelmatig gefrustreerd. Dit geld overigens niet alleen voor Microsoft producten, maar ook andere 3rd party software die op het Windows OS te vinden zijn. Het hele GUI centric denken beperkt m.i. verschrikkelijk de flexibiliteit van de software. Dat neemt echter niet weg dat deze producten voor een hele hoop mensen en bedrijven prima zullen voldoen, en ik zal dan ook de laatste zijn om te gaan proberen om ten koste van alles het gebruik van LInux door te drukken. Ik ben echter zwaar allergisch voor ongefundeerde claims en meningen gebaseerd op onkunde. Anyway, gezien mijn werk zijn zowel werkstation als laptop dual boot naar "dat andere OS", waar uiteraard verder zo veel mogelijk tools en software uit de OSS wereld op geinstalleerd staan. Inclusief de GNU tools die het leven zoveel makkelijker maken. Ook maak ik veel gebruik van bijvoorbeeld VMWare, waar diverse OS'en in staan geinstalleerd om zaken uit te proberen en te testen (Windows 2000, 2003, XP, Linux, etc).

Zo, een heel verhaal. Misschien off-topic, maar ik had even zin om dit te schrijven :-)
Al met al is de conclusie dat een *nix like OS voor mensen als ik een ideale omgeving biedt. En of dat nou *BSD, een van de vele Linux distributies, of exoten als QNX of Solaris zijn, tja, da's allemaal voorkeur.

[ Voor 4% gewijzigd door PolarWolf op 02-01-2004 13:29 . Reden: URLs goed gezet ]

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Geen matches
Ook dat is allemaal mogelijk met een 'power' distributie als Debian. Ik zie het me met RedHat of Gentoo nog niet doen.
RedHat is wel wat lastiger ja, maar een Gentoo installatie kan je wel over een ssh / seriele terminal connectie installeren.
Booten van een willekeurirge CD met een beetje standaard kernel die je netwerkkaart en hdd support, en waarmee je een sshd kan starten.
Remote aanmelden, en dan kanje van start gaan. Het enige wat je nodig hebt is een internet verbinding. Meer niet.
Ohja, een paar progjes.
wget, chroot, fdisk, sshd, tar, b2unzip en vi/nano/pico

Persoonlijk ben ik meer een Gentoo fan, maar heb ik vroeger wel een firewall op debian gehad. Wat ik 'persoonlijk' een nadeel vind is dat dabian niet erg snel reageert op nieuwere versies van software. Ja, ik weet dat ze graag alles goed willen testen, maar je kan ook overdrijven. Maar goed, das mijn mening, en gelukkig leven we in een vrij land (voor de niet-rokers dan;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Equator op 02-01-2004 13:56 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Geen matches
CyberJ schreef op 02 januari 2004 @ 13:55:
[...]

RedHat is wel wat lastiger ja, maar een Gentoo installatie kan je wel over een ssh / seriele terminal connectie installeren.
Booten van een willekeurirge CD met een beetje standaard kernel die je netwerkkaart en hdd support, en waarmee je een sshd kan starten.
Remote aanmelden, en dan kanje van start gaan. Het enige wat je nodig hebt is een internet verbinding. Meer niet.
Ohja, een paar progjes.
wget, chroot, fdisk, sshd, tar, b2unzip en vi/nano/pico
Tja. je KAN dat wel doen via SSH of zo, maar of dat wel zo verstandig is weet ik niet. ALs je helemaal vanaf stage1 ga compileren dan moet je andere computer waar je SSH-client draait ook de hele tijd aanstaan. En vanaf stage1 compileren duurt wel een tijdje :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Geen matches
athlonkmf schreef op 02 januari 2004 @ 14:10:
[...]

Tja. je KAN dat wel doen via SSH of zo, maar of dat wel zo verstandig is weet ik niet. ALs je helemaal vanaf stage1 ga compileren dan moet je andere computer waar je SSH-client draait ook de hele tijd aanstaan. En vanaf stage1 compileren duurt wel een tijdje :)
Of het verstandig is weet ik ook niet. Persoonlijk zou ik de installatie lekker doen wanneer die doos naast me staat. Ik wil alleen even aangeven dat niet alleen debian dat kan.

An, tja, dan moet je machine continu aanstaan.. Dat doet die van mij nu ook al.. ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Geen matches
athlonkmf schreef op 02 januari 2004 @ 14:10:
je KAN dat wel doen via SSH of zo, maar of dat wel zo verstandig is weet ik niet. ALs je helemaal vanaf stage1 ga compileren dan moet je andere computer waar je SSH-client draait ook de hele tijd aanstaan.
screen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Geen matches
CyberJ schreef op 02 januari 2004 @ 14:37:
[...]

Of het verstandig is weet ik ook niet. Persoonlijk zou ik de installatie lekker doen wanneer die doos naast me staat. Ik wil alleen even aangeven dat niet alleen debian dat kan.

An, tja, dan moet je machine continu aanstaan.. Dat doet die van mij nu ook al.. ;)
Bij gentoo gooi je een CD erin, maar deze start niet gelijk SSHD op. En volgens mij ook de IPinstellingen zijn nog niet gedaan. Je moet dan natuurlijk sowieso even een monitor aansluiten. Dan kan je het net zo goed zo laten staan (zeker als je ook een monitor hebt met dual ingang zoals ik)

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
athlonkmf schreef op 02 januari 2004 @ 19:11:
Bij gentoo gooi je een CD erin, maar deze start niet gelijk SSHD op. En volgens mij ook de IPinstellingen zijn nog niet gedaan. Je moet dan natuurlijk sowieso even een monitor aansluiten. Dan kan je het net zo goed zo laten staan (zeker als je ook een monitor hebt met dual ingang zoals ik)
Is helemaal waar, maar als je dan al een dhcp-servertje in je network hebt hoef je alleen ff /etc/init.d/sshd start uit te voeren, de rest doettie zelf. En eventueel ff ifconfig voor je ip, maar dat kan je ook uit je dhcp.leases file van je dhcp server halen :Y)

Verwijderd

Geen matches
Ik volg dit soort discussies altijd op de voet, want ik ben altijd benieuwd of er dan mensen dingen komen vragen die ik ook zo graag wil weten maar om mijn reputatie als uberl33t3 h4x0r ( :? :) ) niet ga vragen..

overigens ben ik het er niet echt mee eens dat linux bruikbaar op de desktop is (zoals windows (om maar *iets* te noemene O-) ) dat is). telkens als ik denk van oo ff dat doen blijkt dat het weer niet te doen is en dat ik weer maanden bezig ben. voor de duidelijkheid wil ik wat voorbeelden geven..

Ik had pas een DVD gekocht en ik dacht "nou, die zal ik eens lekker kijken op mijn computer!" Dus ik naar freshmeat.net, en kwam uit bij Ogle. Yay, ff dependencies downloaden en compilen, en subdependencies... :O Maar toen was het zover! Ik kon ogle gaan compilen! Of ik toen nog compiler errors heb gehad weet ik zo gauw niet, maar ik weet wel dat ik de DVD vooralsnog niet gezien heb (en dan praten we over 2 maanden geleden dat ik hem kocht). Ondertussen ben ik overgestapt op Debian en heb ik inderdaad Ogle geinstalleerd met apt. Maar wat blijkt; ik heb geen /dev/dvd! Nou weet ik dat op de dag van vandaag mischien wel op te lossen met mijn kernel recompilen, maar ik was ondertussen alweer aan andere dingen bezig.

Zoals geluid! Nou had ik geluk dat er net een nieuwe kernel uit was, met ALSA support ingebakken, dus dat was niet zo'n grote brok plezier als in RedHat of Slackware. Kwestie van kernel recompilen en dan nog een hoop modulegekloot maar he, t werkte wel!

Of TV-out! Ik heb pas een nieuwe TV gekocht en het toeval wil dat er achterop een mooie SCART-ingang in zit en ik dus fijn met tv-out kan werken! Hmm, waar zou die functie zitten in Linux? Nou ja, ik weet hem in ieder geval in de NVidia driver onder Windows te zitten, en het toeval wou dat ik in het screenshot-topic(tm) een screenie had gezien van nvidia drivers voor linux, dus ik wist dat ze er waren. Okee, dus eventjes een tutorial of een howto'tje zoeken. O, sh nvidia-bla-bla-tiepfoutengenereernaam.run moest ik intiepen. Eerst even X afzetten (logout en dan n keer of 5 ctrl-alt-backspace, het is allemaal zo logisch) en dan default runlevel aanpassen. Toen dat commando nog eens gedaan, krijg ik weer de een of andere fout die opgelost *zou moeten worden* door kernel-sources te installeren. apt-get install kernel-sources: no such package. apt-cache search kernel-sources: niks nakkes! Okee, volgende howto 8)7
http://home.comcast.net/~andrex/nvidia-2.6-Debian/ En het begon met:
apt-get -t testing install nvidia-glx nvidia-kernel-sources nvidia-kernel-common
Package nvidia-glx has no release candidate |:( |:( |:(
Mag ik even gek worden?

Webcams zijn ook om te lachen! Mijn tante heeft voor mij een USB webcam gekocht (Quickcam 310) maar al na 5 minuten googlen is deze jongeman erachter dat linux deze niet ondersteunt... Is er geen 1 driver voor zo goed als alle webcams met als nadeel dat je niet de specifieke functies van de webcams gebruikt? Het gaat er maar om dat ik x keer per seconde een frame kan downloaden :/
Maar goed, mischien dat er nog verandering in komt want die webcam ben ik pas n week ofzo mee bezig, dat is relatief weinig inspanning om functionaliteit te krijgen onder linux.

Maar toch klamp ik dapper vast aan mijn idealen en aan mijn slogan "H'eb je zo'n snelle computer, zet je er XP op... 8)7 ". Ik merk dat ik ook nog eens een maandje of 3 aan de slag moet om te zorgen dat ik speciale tekens kan tiepen...

Overigens nog een advies voor de beginners... Ga niet eigenwijs Slackware gebruiken als men zegt dat dat geen distro voor beginners is want dat is het ook niet :) ik heb het aan den lijve ondervonden, en sorry voor mijn eigenwijsheid.
En dan nu aan de slag met mijn verslag want dat moet ook alweer zo goed als af zijn o_O

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Geen matches
Maar wat blijkt; ik heb geen /dev/dvd! Nou weet ik dat op de dag van vandaag mischien wel op te lossen met mijn kernel recompilen, maar ik was ondertussen alweer aan andere dingen bezig.
Wat dacht je van een symlinkje leggen van het device naar dvd. Das makkelijk voor de software die het gebruikt, want die kunnen gewoon /dev/dvd openen en weten dat het werkt en jij hebt de vrijheid om die dvd speler eens op een andere controller te hangen als je daar zin in hebt (als je de symlink aanpast natuurlijk)

ln -s /dev/hdc /dev/dvd

Overigens heeft ogle vast wel een optie om het device zelf op te geven... Voor het geval dat je Gnome gebruikt kan ik je overigens ook totem aanraden, een pracht van een player op basis van Xine. Speelt "alles" af, althans alles wat ik hem heb gevoerd, tot QuickTime filmpjes aan toe. Zit overigens alleen in testing (sarge) en unstable (sid), stable (potato) is daar toch echt te oud voor.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

Geen matches
met ik heb geen /dev/dvd bedoel ik dat ik ook geen flauw idee heb waar ik die moet zoeken, behaalve natuurlijk in /dev :9

-- maar dat moet dus gewoon een symlink naar de secondary master zijn (is ie volgens mij hier ook)
-- het begint zelfs te werken! na wat gepruts ben ik al zover dat:
ogle het goed doet onder root met als enige nadeel dat ie de display niet kan openen
ogle (of eigenlijk libdvdread) onder de normale user zegt dat ie /dev/dvd (direct naar /dev/hdc helpt ook niet) niet kan openen... rechten natuurlijk het eerste wat ik gecheckt heb, maar dat is t toch niet... even aan prutsen of ik libdvdread standalone kan laten draaien met een hoog verbosity level o_O

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:49 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen matches
Dit is een goede vraag. Ik heb zelf nu redelijk wat ervaring met linux. Naar wat mislukte installatiepogingen van Red Hat 6 een paar jaar geleden heb ik het daarna nog een keer geprobeerd met RH 9. Dit werkte goed, dat wil zeggen dat bijna alle hardware werd gedetecteerd, behalve mijn (bttv) videokaart en scanner. Al met al een redelijk gelukte installatie, en ik heb er ook veel plezier aan gehad. Maar na een tijdje begon ik red hat beu te worden. Dingen wilden niet zoals ik dat wou, RPM-hell was ook geen fijne kennismaking en op de en of andere manier kon ik nooit de goede applicaties vinden bij de dingen die ik wilde doen.
Een paar maanden geleden heb ik SUSE Linux 9 geprobeerd, wat er ook heel aardig uit kwam: zelfs mijn videokaart werd in een keer gedetecteerd en ingesteld. Ik helemaal blij ;) Maar SUSE paste gewoon niet bij mij: YAST 2 vond ik onhandig (en ook lelijk) en nog steeds werkte het op RPM, een pijnlijke ervaring :P Ook had ik 5 cd's nodig, en voor elk stom programmatje mocht ik 2 of 3 verschillende CD's erin stoppen. SUSE had niet echt goede support voor Gnome (voor mijn gevoel, en de kleurtjes van SUSE werd ik ook een beetje beu. Toen mijn / drive kapot ging (paar weken geleden) heb ik besloten iets anders te gaan nemen: Debian!
Debian was een hel om te installeren. Eerst een werkende bootdisk vinden, en omdat er nogsteeds veel sites van debian uit liggen (vanwege die inbrak) moest ik het uieindelijk doen met een debian stable cd. Nou, goed, ik installeren, alles ging redelijk, crashed het ding tijdens tasksel. Daarna weinig leven in te krijgen, en dan begint het klooien al. uiteindelijk Gnome werkend gekregen, ik helemaal blij, ik muis bewegen.. doet niks. Ik in lynx GoT zoeken, ik modprobe mousedev usb-rotzooi en nog wat gedaan, en uiteindelijk werkte hij! Ik gnome nog een keer bekijken, zijn er geen panels. nou goed, ik panels installeren. Geen icons? Nautilus nog erbij, heb ik icons. Ik XMMS apt-getten, lekker mp3'tjes afspelen.... Geen geluid. Toen nog erachter zien te komen welke chip ik op mijn mobo had, ALSA moeten apt-getten, soundcarddriver modproben, alsa modproben, en dat werkte uiteindelijk. Het klinkt nu simpel, maar met die geluidskaart ben ik een dikke middag bezig geweest, en de muis was ook geen makkie. Nu kon ik vrolijk mp3tjes afspelen en met totem een videootje afspelen.. Nu kwam de test: xawtv! om de een of andere wazige reden deed deze het in een keer ;) iets wat ik nooit in red hat aan de praat heb gekregen.
Leuk, ik kan nu bijna alles, volgende... printer!! Ik mijn printer kopen omdat deze linux support heeft (Samsung ML-1510), ik de drivercd erin stoppen, installeren (wat er netjes uitzag), driver geinstalleerd... Niks! Nada! Er komt geen pagina uitdraaien. Nou ja, niet getreurd, dat ben ik wel gewend, dus ik op internet zoeken. Ik nieuwe driver downloaden van samsung site.. nog niks :/ Ik verder zoeken op inet, ik volg een wazig linkje, naar een "generic samsung linux driver" (wel van de officiele site), die installeren.. nog niks :/ Ondertussen heb ik genoeg van lpr (en terecht :P) dus ik cups apt-getten. De driver opnieuw installeren, deze keer met cups support.. Pagina uitprinten... /usr/bin/lp cannot be found. Weer googlen, moet ik een shellscriptje maken die dit forward naar cupsdoprint. Na uiteindelijk erachter te komen wat het commando is, blijk ik geen cupsdoprint te hebben :+ Dus weer cups-client of zo apt-getten, nog een keer proberen, en ja hoor! pagina komt eruit rollen. Ik blij ;) Vervolgens vanuit diverse programma's proberen te printen, sommigen doen het wel (via lpr), en sommigen niet (ook niet via cupsdoprint).. Ik weer kijken, is mijn cupsdoprint weg? :? Nou ja, nu alles via lpr doen, en dat werkt redelijk, totdat ik de afdrukken bekijk.. allemaal erg korrelig, alsof mijn toner bijna op is. Maar afdrukken in windows komen er wel goed uit. Ik op 600 DPI zetten, maar dat heeft geen zin. Ik tonersave utizetten, maar dat heeft ook geen zin. Al dat geknutsel met de printer heeft mij weer een dikke middag/avond gekost, en het werkt nog steeds niet lekker. Maar verder ziet debian er wel goed uit en werkt ook fijn ;)

Wat ik met dit verhaaltje wil zeggen? Ik denk dat linux er nog niet klaar voor is, als het dat ooit wordt. Dingen installeren is gewoon nog veel te veel gedoe, vergeleken met bijvoorbeeld windows. Hoewel ik het leuk vind om een middag te proberen iets werkend te krijgen, kan ik mij heel goed voorstellen dat een hele hoop mensen dat niet met mij delen :P SUSE en Red Hat werken redelijk goed out-of-the-box, maar het voegt voor de meeste mensen niks toe aan bijvoorbeeld windows. De RPM-hell is de nekslag.. de weinige applicaties die er al zijn die goed bruikbaar zijn voor beginnende linuxers hebben soms dan ook nog conflicting dependencies.. De oplossing in windows (allemaal eigen dlls) is misschien niet erg netjes, maar werkt in ieder geval wel. Verder zal er ook niet veel support zijn uit de richting van de OEMs omdat er geen distributie is die dit actief wil gaan aanbieden.. Hoewel het allemaal zal werken (of niet) zullen er toch nog veel vragen binnenkomen als " waarom kan ik dit spel niet spelen op mijn computer? hij is gloednieuw!" en leg dan maar eens uit dat die computer dat ook niet zal gaan ondersteunen.. Daar zijn mensen niet blij mee.
Verder zit je nog met het root/user systeem. Mensen worden aangedrongen om een aparte user te maken om mee te werken, maar in windows hebben ze gewoon altijd als admin ingelogged.. En dan kopen ze een een nieuwe videokaart voor hun systeem, prikken die met veel moeite volgens het boekje in, starten pc.. en worden uit X gedumpt met een vage melding dat er iets niet goed is met de videokaart. Denk je dat die mensen gewoon even hun XF86conf-4 gaan aanpassen? Nee, die bellen de helpdesk. Dan moeten ze opeens root wachtwoord invoeren... uhoh, wat was dat ook alweer.. en dan e correcte drivers vinden (>" sorry meneer, nvidia heeft nog geen kernelpatch uitgebracht voor de 2.4.24-tree" <" waa??" >" meukee").. dat werkt gewoon allemaal nog niet zo vloeiend.

Mijn moraal van dit verheel is dus dat die beginners beter bij windows kunnen blijven, waarvan de setup een stuk makkelijker is (installatie dir selecteren en admin/user pass invoeren en je bent klaar)...

[ Voor 3% gewijzigd door frim op 07-01-2004 22:08 . Reden: er bleef nog een raar stukje onder staan :P ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Geen matches
Goed, na 2,5 pagina's had ik toch maar zin om mijn eigen bijdrage aan dit topic te geven. Volgens mij heb ik het hier al eerder verteld, maar ik vind t gewoon hier thuishoren. Mijn ervaringen met Linux:

offtopic:
De volgende tekst is express tussen offtopic-tags gezet, voor diegene die niet mijn levensloop met de pc willen lezen ;):

Er was eens een lief klein schattig jongetje genaamt Seven ;). Dit jongetje vond alles wat maar iets met knopjes te maken had al zo leuk, dat het niet anders kon dat dit jongetje later richting techniek zou gaan. Toen Seven zeven was, ofnee, veel eerder eigenlijk volgens mij, nam Seven's papa een flaptop mee. Dit was een liev Toshiba-ding van de zaak, met daarop Office, Windows 3.1 en n lieve virusscanner. Papa liet Seven daar een keertje op, en ooh wat leuk, mijnenveger. Nietsvermoedend werd bij mij hierdoor de interesse voor pc's gewekt. Toen Seven net 10 was geworden, kocht Seven's pa een spiksplinternieuwe pc. 300MHz, 6GB (wow!), n stel speakers, dat had je nooit eerder gehoort(de subwoofer is zo brak als ehh... n brakke subwoofer. Komt constant gerommel uit, t is een AltecLansing ACS295 ding) zo kewl, Meteen Fifa erop(die intro over die speakers :D). En hee, een gratis internet abbo met 33,6Kbit/s modem, up te graden tot 56,6kbit met een v90 patch :). 'Kewl, zo'n site, dat zou ik ook wel willen' zei Seven toen hij 11 was. Dus hij las een aantal tuto's op Euronet, en ja hoor, t kan met kladblok. Dus ik begon te devven, en leerde steeds meer van pc's intussen. Boekje PHP erbij, leuk :). En hee... paps en ik willen Kabelinternet. Was n goed idee, zou zeker schelen op de telefoonrekening :). Dus Seven kreeg voor z'n rapport aan t eind van de 2e een Kabelverbinding. Komt doosje binnen, ik meteen aansluiten, en verrek... werkt niet. Dat schattige blauwe muisje werkt niet, geen voldoende USB support voor Win95, terwijl ik toch zou zweren dat er op die CD van Windows 95 staat geschreven 'Met USB-Ondersteuning' Nouja, update eroverheen, en alles werkte. Daarna ging ik natuurlijk als n gek MSN'en 8)7, en verrek, een Windows liefhebber. Hij vertelde mij over al dat goeds dat Windows te bieden heeft(al vanaf Win98), wiens berichten ik dan tussen de blauwe schermen door ook nog weleens las ;)

Maargoed, 2 jaar later kreeg ik een eigen PC. Windows XP pro erbij gekocht, alhoewel ik toch wel interesse had in Linux. Probleem was echter het downloaden van een distro op een 256/64 lijn met 5GB/2 maanden limiet. Ik uiteindelijk toch Peanut downloaden(de kleinste distro die'k kon vinden), en helaas, geen nForce driver support meegelevert. Jammer, dan nog maar geen Linux. Ik kom n week later bij een PC zaak... jaa, die had nog wel 3 cd'tjes Redhat9 liggen. Ik die lenen, branden en installeren, en woeii, t werkt :)... dacht ik. Ik boot, en verrek, n zwart scherm, precies als ie klaar is met alles starten. Dus ik googlen, googlen en nogges googlen, en ja hoor, verkeerde driver word geladen, kan m'n videokaart niet mee overweg. Dus ik verder lezen. Aantal keer op ctrl+alt+backspace rammen, dan kom je in n console. Daar inloggen en dan moet het lukken. Dan met vi dit en dit editen in /etc/X11/XF86Config, pc rebooten en t zou moeten werken. En krijg nou wat, t werkt nog ook :). Met Windows zou dat minstens een herinstallatie vereisen, aangezien de command-line bagger is in Windows(kan je bijna niks mee vergeleken met unix-varianten), dus /-\_o_ voor Linux. Aantal probleempjes met installatie, maar dat lukte verders allemaal wel redelijk, samen met Google kwam ik er wel uit :).

Mijn moraal van dit verhaal. Als je 5,5 jaar met Windows hebt gewerkt, kan je t ook met Linux. Het duurt eventjes, maar als dat een obstakel moet zijn, verdien je de kracht van de Penguin toch niet ;). Ik zal mij absoluut geen Linux-expert noemen (nog })), maar Windows lijkt je wel expres dom te houden. Sinds ik Linux gebruik heb ik oa geleert hoe: een bestandsysteem werkt, file-permissies werken, compilen werkt, apache werkt(onder Windows werkte dat niet 8)7), de kracht van config-files gelegen is, etc. etc. etc.

Ik zeg overigens niet dat Windows slecht is, alleen dat Linux beter is ;) (voornamelijk betere opbouw als je t mij vraagt, logischer te configureren enzo... mijn mening ;))

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Geen matches
Ik zal ook maar eens een reactie posten, aangezien ik ook zeer tevreden ben de grafische omgevingen in Linux :)

Zelf ben ik echt he-le-maal weg van het "ff snel" switchen van X naar een (andere) console en weer net zo snel terug naar de grafische omgeving (ben en blijf een console/commandprompt freak ;) ).
Natuurlijk kan ik dit ook gewoon ff in X doen, maar framebuffer werkt best fijn op een hoge resolutie, ook lijkt het allemaal wat vloeiender te gaan in console. Maar ik begin weer te veel te zeveren over iets anders.

De keuze uit windowmanagers is enorm, van een wat simpelere kaal geval, tot een compleet kleurenkermis. En toch draai ik op mn oude Toshiba (jawel, nog een), gewoon standaard gnome 2.4 8)7
Inderdaad is de grafische omgeving best makkelijk om te ontdekken: pas zat een bekende aan de andere pc met linux te frotten om uit te zoeken hoe die kon internetten. Paar keer geklikt.......ah, internet, zegt ie........verrek, wassie sloom? Ja, stond glibc en andere updates te compileren :/

Ook de mozilla browser vind ik echt ideaal met de verschillende tabs en popup blocker. Oke, die pop-up blocker zit in de volgende sp2 update van xp en ook mozilla is voor diverse windows platformen beschikbaar, maar toch, zelf op mn eigen windows installatie gebruik ik al een (heel) tijdje geen inet explorer meer, maar gewoon mozilla, al dan niet firebird.

Verwijderd

Geen matches
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 07 januari 2004 @ 22:30:Mijn moraal van dit verhaal. Als je 5,5 jaar met Windows hebt gewerkt, kan je t ook met Linux. Het duurt eventjes, maar als dat een obstakel moet zijn, verdien je de kracht van de Penguin toch niet ;). Ik zal mij absoluut geen Linux-expert noemen (nog })), maar Windows lijkt je wel expres dom te houden. Sinds ik Linux gebruik heb ik oa geleert hoe: een bestandsysteem werkt, file-permissies werken, compilen werkt, apache werkt(onder Windows werkte dat niet 8)7), de kracht van config-files gelegen is, etc. etc. etc.

Ik zeg overigens niet dat Windows slecht is, alleen dat Linux beter is ;) (voornamelijk betere opbouw als je t mij vraagt, logischer te configureren enzo... mijn mening ;))
a) Dat van dat bijleren vind ik ook. En niet alleen qua filesystems en toestanden, maar hoe protocollen er aan toegaan, en soms ook waar de gebreken nog zitten bij bv een ftp protocol (qua veiligheid bv tov een sftp of fish) ... Onlangs verbaasde ik mezelf toen ik vol interesse een artikel aan het lezen was die devfs met udev aan het vergelijken was. Jah, ik weet waarover ik aant zwanzen ben. 2 jaar geleden interesseerde me pcs me ook enorm, maar blijkbaar op een ander niveau.

b) Dat windows je express dom houdt, vind ik wat overdreven. Ik draai het liever andersom, ik zie windows (98 - XP) als een OS dat niet van een algemene kennis van zaken op gebied van computers uitgaat bij de gebruiker. Terwijl mensen die het wel hebben er mee zouden moeten kunnen werken. Ik geef Wilke volkomen gelijk dat niet iedereen een goed Windows systeem kan beheren, maar er zijn mensen die hun PC draaiend houden (op vlak van hardware en drivers) zonder dat ze eigenlijk weten wat ze doen of waar ze mee bezig zijn. Dat dit op een slordige manier doorgesijpeld is in zaken als surfen en mailtjes sturen is een ander verhaal ... Maar ik wil maar aantonen dat ik dat niet meteen een slecht gegeven vindt. Distro's zoals Mandrake zijn (in mijn ogen) meer bezig met de drempel te verlagen door procedures te versimpelen, niet zozeer door de GUI nog net iets mooier te maken (alhoewel ik hun galaxy theme gewoon prachtig vind).

c) Dat Linux beter is dan windows. Nee. Dat jij Linux beter vindt, vind ik absoluut geweldig, want ik heb net dezelfde argumenten als jij, alleen durf ik niet te beginnen als een uitspraak als "linux is beter". Ik vind Linux beter en daarom gebruik ik Linux, en dat de mensen die Windows leuker/beter vinden Windows gebruiken. Om maar ff iemand te quoten: "Als we allemaal voor dezelfde voetbalploeg zouden stemmen, zouden we dan nog wel weten waarom we die voetbalploeg steunen ?".

Sorry als het wat saai is, maar ik presteer gewoon minder na 2 uur 's nachts. Op vlak van interessant doen dan toch ... 8)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:59:
[...]

En toch draai ik op mn oude Toshiba (jawel, nog een), gewoon standaard gnome 2.4 8)7

[...]
Wat voor toshiba heb je dan? * Fludizz had heel veel probs met de Linux 2.2.x kernel op een 480CDT Pro... pas na kernel 2.4.22 te dl'en kon ik er iets mee. Daarna idd dist-upgrade naar Debian unstable/testing en toen gnome 2.4 erop gedonderd en hoezee alles werkt. Digicam is makkelijker mee te werken dan met Windows, en et is gewoon stabieler. enige wat te wensen over laat is de opstarttijd ;) maar wat wil je op een p1 233MHz MMX met 80MB SO SIMM ;)
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 03:05:
[...]

a) Dat van dat bijleren vind ik ook. En niet alleen qua filesystems en toestanden, maar hoe protocollen er aan toegaan, en soms ook waar de gebreken nog zitten bij bv een ftp protocol (qua veiligheid bv tov een sftp of fish) ... Onlangs verbaasde ik mezelf toen ik vol interesse een artikel aan het lezen was die devfs met udev aan het vergelijken was. Jah, ik weet waarover ik aant zwanzen ben. 2 jaar geleden interesseerde me pcs me ook enorm, maar blijkbaar op een ander niveau.
Idd, PC's interesserde mij al toen ik nog maar net kon schrijven... ik was toen al bezig met vanalles te proberen in dos :) toen ik uiteindelijk engels begon te beheersen snapte ik wat beter wat ik deed. Maargoed, op gegeven moment krijgt je vader een nieuwe computer van zijn werk waarop windows95 draait... Nadat me broer het een aantal jaar draaiend heeft gehouden heb ik win95 in de laatste paar jaar voor ik hem overnam ook draaiend weten te houden (uiteindelijk 6jaar op 1 install). Daaruit heb ik veel ervaring opgedaan. Toen die bak eenmaal van mij was heb ik er even mee lopen prutsen met linux, puur uit interesse naar alles wat ik gehoord heb, maar kreeg et niet goed werkent, hardware die niet goed herkent, danwel onderstuent werd enzo. toen heb ik er een win2k server/router van gemaakt om internet te delen. op gegeven moment weer gaan verdiepen in Linux, maar dan als Desktop ipv server OS, en die ouwe bak als testbakje gebruikt. Inmiddels draai ik op al mijn computers linux. op laptop en werkbak ernaast ook win2k voor games.
b) Dat windows je express dom houdt, vind ik wat overdreven. Ik draai het liever andersom, ik zie windows (98 - XP) als een OS dat niet van een algemene kennis van zaken op gebied van computers uitgaat bij de gebruiker. Terwijl mensen die het wel hebben er mee zouden moeten kunnen werken. Ik geef Wilke volkomen gelijk dat niet iedereen een goed Windows systeem kan beheren, maar er zijn mensen die hun PC draaiend houden (op vlak van hardware en drivers) zonder dat ze eigenlijk weten wat ze doen of waar ze mee bezig zijn. Dat dit op een slordige manier doorgesijpeld is in zaken als surfen en mailtjes sturen is een ander verhaal ... Maar ik wil maar aantonen dat ik dat niet meteen een slecht gegeven vindt. Distro's zoals Mandrake zijn (in mijn ogen) meer bezig met de drempel te verlagen door procedures te versimpelen, niet zozeer door de GUI nog net iets mooier te maken (alhoewel ik hun galaxy theme gewoon prachtig vind).
Windows is voor zover ik weet ontwikkeld voor mensen die geen verstand van zaken hebben en voor de geavanceredere gebruiker is er ook wel degelijk mogelijkheden, helaas moet windows 9vd10 keer rebooten bij zo'n verandering. Linux is kwestie van module reloaden of iets dergelijks. Verder moet ik zeggen dat ik echt VEEL meer weet van win2k dan van Linux, puur door ervaring. Het draaiend houden van systemen zonder te weten hoe, is mijns inziens gedeeltelijk geluk, danwel gezond verstand. "Ik weet niet wat dit doet, laat ik het dan maar op de standaardwaarde staan" werkt bij (de oudere) windows het beste vaak.
c) Dat Linux beter is dan windows. Nee. Dat jij Linux beter vindt, vind ik absoluut geweldig, want ik heb net dezelfde argumenten als jij, alleen durf ik niet te beginnen als een uitspraak als "linux is beter". Ik vind Linux beter en daarom gebruik ik Linux, en dat de mensen die Windows leuker/beter vinden Windows gebruiken. Om maar ff iemand te quoten: "Als we allemaal voor dezelfde voetbalploeg zouden stemmen, zouden we dan nog wel weten waarom we die voetbalploeg steunen ?".
Ach, die discussie heeft gewoon geen nut. Ik ben persoonlijk er niet eens uit wat beter is. Windows is op het eene puntje beter dan Linux. Voor simpelweg desktopgebruik vind ik ze beide net zo goed. Wat betreft stabieliteit wint Linux het bij mij. Gebruiksgemak, Desktop is gelijkspel. Installatie is windows makkelijker, maar Linux uitgebreider, ook gelijkspel. Verdere (non-desktop) werk, Linux heeft een heerlijk uitgebreide commandline. Ok, is wat leerwerk, maar het werkt lekker als je het eenmaal kan. Windows daarintegen een erg gelimiteerde, en heeft daardoor mijn voorkeur absoluut niet. * Fludizz voelt nog steeds DOS-like nostalgie als ik met Linux commandline werk ;)
Sorry als het wat saai is, maar ik presteer gewoon minder na 2 uur 's nachts. Op vlak van interessant doen dan toch ... 8)
valt best mee :P

[ Voor 82% gewijzigd door Fludizz op 08-01-2004 03:48 . Reden: Quote added ]

Verwijderd

Geen matches
Ik zit eraan te denken eens te gaan beginnen met Linux Desktop.

Ik heb op dit moment alleen "beginners" ervaring met servers onder Redhat 9.0 en slackware 9.1.

Daarvoor heb ik een hele tijd met Redhat 7.2 onder desktop gewerkt toen ik nog 0.001 van linux wist.

Wat denken jullie dat een leuke distributie voor me zou zijn, ik weet verder niet veel van desktop maar ken al wel wat van het verdere linux.

Het moet dus een "beginners" distro zijn :)

Verwijderd

Geen matches
Gisteren discussie gehad met klasgenootje,

Dat linux voor beginnende PC gebruikers niet goed is omdat het niet gebruikers
vriendelijk is. denk dat als je een nieuwe PC gebruiker windows of linux voorlegt
dat het niet uitmaakt wat ze gebruiken. als ze maar een icoontje met internet /
office hebben. deze mensen weten niet hoe ze in windows moeten installeren en
ook niet hoe het in linux moet. (komen BTW steeds vaker GUI installaties)

denk dat een beginnende PC gebruiker net zo goed linux als windows kan
gebruiken. mits het voor geinstalleerd is, maar dat zal bij windows ook moeten..

Verwijderd

Geen matches
Fludizz schreef op 08 januari 2004 @ 03:26:
[...]

Wat voor toshiba heb je dan? * Fludizz had heel veel probs met de Linux 2.2.x kernel op een 480CDT Pro... pas na kernel 2.4.22 te dl'en kon ik er iets mee. Daarna idd dist-upgrade naar Debian unstable/testing en toen gnome 2.4 erop gedonderd en hoezee alles werkt.
offtopic:
Zelf heb ik een Tecra 8000, zo'n oud beestje op 266Mhz :) Verschillende kernels/distro's op gehad, nu gentoo, ook verschillende kernels geprobeerd (compileer ze zelf, nooit via distro zelf). Werken allemaal goed, zelfs 2.6. Geluidskaart is wel lastig, maar het werkt ook :) Heb wel een probleem met de tecra dat na het laden van de bootloader er allemaal rare tekens op het scherm springen, net alsof je een pijltoets ingedrukt houd, maar bij het indrukken van een pijl verdwijnt het ook direct :?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen matches
offtopic:
js idd, de soundcard is echt een pain in my ass geweest idd... Yamaha OPL3SA3 ofzo is het... uiteindelijk heb ik via uren en uren google werk de volgende line ervoor in me modules.conf kunnen plaatsen:
"opk3sa2 mss_io=0x530 irq=5 dma=1 dma2=0 mpu_io=0x330 io=0x370"
Lang leven ISA die niet auto-sensing is ;)

Ik moet btw wel nog even vermelden dat Linux op me Laptop een stuk zuiniger is op de accu. Onder windows mag ik blij zijn met 1,5 tot 2 uur idle... Linux trekt gewoon 2,5 uur op 1 accu, niet echt super afhankelijk van de load.

Edit:
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 09:49:
[...]

denk dat een beginnende PC gebruiker net zo goed linux als windows kan
gebruiken. mits het voor geinstalleerd is, maar dat zal bij windows ook moeten..
Het is volgens mij inderdaad afhankelijk van waar je mee leert computeren. voor iemand die vanaf dag 0 linux gebruikt zal windows een stuk lastiger zijn, en linux een stuk makkelijker. Puur doordat hij/zij dan gewoon al zo lang Linux gebruikt heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Fludizz op 08-01-2004 12:07 ]

Verwijderd

Geen matches
Ik heb sinds een weekje Mandrake op me laptop draaien, om te experimenteren, maar tot nu toe preferer ik toch veruit XP. Het vinden en installeren van nieuwe proggies geeft me toch aardig wat hoofdpijn onder linux, maar uiteraard ben ik nog Linux NooB. Linux stabieler? Al 5 crashes en een zooi foutmeldingen tijdens software installs. M'n XP crash zelden, hooguit afentoe wat programma vastlopers.

Internetten, netwerken, briefen tikken, allemaal net zo makkelijk als windows maar de rest.... Nee, tot nu toe valt het qua gebruiksvriendelijkheid tegen. Maar leuk vind ik het wel :)

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 13:03:
Ik heb sinds een weekje Mandrake op me laptop draaien, om te experimenteren, maar tot nu toe preferer ik toch veruit XP. Het vinden en installeren van nieuwe proggies geeft me toch aardig wat hoofdpijn onder linux, maar uiteraard ben ik nog Linux NooB. Linux stabieler? Al 5 crashes en een zooi foutmeldingen tijdens software installs. M'n XP crash zelden, hooguit afentoe wat programma vastlopers.

Internetten, netwerken, briefen tikken, allemaal net zo makkelijk als windows maar de rest.... Nee, tot nu toe valt het qua gebruiksvriendelijkheid tegen. Maar leuk vind ik het wel :)
je zegt het zelf al: je 'xp' crasht zelden. je hebt zelf dus (onbewust?) al in de gaten dat dat hele monster uit 1 deel bestaat. Integratie noemen ze dat graag, in het geval van Windows noem ik het verstrengeling :+
Linux is stabieler (als je weet waar je mee bezig bent oa :)) omdat, als bijvoorbeeld X crasht, je gewoon X opnieuw de lucht in gooit en niet heel je pc moet rebooten :) alles ligt bovenop elkaar en als er tussen 2 stukken iets fout gaat, restart je gewoon ff dat ene en alles wat er bovenop ligt.
Heel de pc rebooten hoeft alleen als je een nieuwe kernel in gebruik wilt nemen dus zelfs niet al heb je 20 nieuwe kernels gecompilet ;)

Maar soms wil zelfs de ergste knutselaar even functionaliteit en daar wordt ik gek van onder linux... Maar m'n dvdzooi werkt en deze jongen gaat van 't weekend eens een paar filmpjes kijken _/-\o_

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Geen matches
Ik vind gebruikersvriendelijkheid een vreemd woord. Het suggereert namelijk dat alle gebruikers hetzelfde zijn. Voor de ene (beginnende, niet-tweakende) gebruiker is een systeem gebruiksvriendelijk als hij/zij zonder veel hulp kan doen wat hij wil. (mail, internetten, typen). Die moet je niet lastig vallen met wat daar bovenuit gaat. Om deze reden heb ik op mijn moeders laptop (debian, gnome2.4) niet eens een menu gezet, alleen launchers voor de programma's die ze nodig heeft.
Voor een hobbyist/expert/tweaker betekent gebruiksvriendelijk dat hij/zij met zijn computer kan doen wat hij wil en op de manier waarop hij dat wil. En verder dat de computer niet uit zichzelf doet die de gebruiker niet wil.
Het laatste is onder windows niet te bereiken, het eerste gaat onder unix ook veel beter dan onder windows volgens mij.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Geen matches
Nou, wat ik nog toe wilt voegen. Ik ken van internet een gozer, die vind alles wat Microsoft maakt goed, geweldig, nog beter. Hij beweerde zelfs een keer dat Windows beter is, omdat je ervoor betaalt(voor kwaliteit betaal je immers). Redenen waarom Windows beter zou zijn is dat het makkelijk in gebruik is(zeer relatief vind ik dat), het stabieler is, en veiliger.

Veiliger, daar weet ik zeker van dat het NIET waar is. als je je Operating system kan, updaten met een plugin IN een browser(bewust zo gemaakt dat het echt maar met een enkele browser werkt, nl. IE), zet ik grote vraagtekens bij de beveiliging van Windows. Er hoeft maar iemand op het idee te komen om een activex-object te schrijven die Windows update met een klok-syncronisatie en 5 browser-plugins, en je krijgt weer n paar miljoen boze belletjes. In zekere zin gebeurt dit trouwens(Gator ed.), maar die doet zich iig nog voor voor wat het echt is. Mensen standaard Admin-rechten geven = bad, m'kay. Ik vind het ook een zeer kwalijke zaak wat Lindows doet wat dat betreft, maar dat laat ik even ten zijde. Dat automatisch admin-rechten WEL bijdraagt aan het gebruiksgemak van Windows wil ik OOK nog eens tegen spreken. Vragen om een admin wachtwoord voordat je iets kan installeren is in mijn ogen geen probleem, en zorgt er in ieder geval niet voor dat de meest vreemde toepassingen worden geinstalleert(denk aan Spyware en virussen). Windows XP doet dit al iets beter, maar ontstaat het probleem dat de eigenaar van een PC meestal niet weet of te weten krijgt hoe die rechten werken. Zo heb je ook nog eens 2 standaard-user-rechten, waarbij je met de ene niks kan, en de ander alles. Daar mag microsoft nog een hoop aan doen als je t mij vraagt.

Stabiliteit van Windows (en ik ga nu even uit van XP) is aardig, maar de meest vreemde fouten blijven gewoon keihard in het OS gebakken zitten(denk aan het zoeken-probleem, voor Win98 heb ik nog veel meer voorbeelden ;)). Meer tests op de standaard acties zou geen overbodige luxe zijn voor Microsoft. Met Linux zijn dit sorrt problemen ongetwijfeld ook voorgekomen, maar dit kan altijd met een simpele patch worden verholpen. Omdat Explorer echter zo diep in de (niet-te-patchen) kernel zit gebrand, gaat dit met XP niet door en kan je fijn in 2005 Longhorn kopen om fatsoenlijk dit en dat te kunnen.

Dat je voor kwaliteit MOET betalen vind ik dus echt klinklare onzin. Linux is gratis, en in mijn ogen beter. Waarom zou ik dan 200 euro meer betalen voor iets wat ik heb getest en minder vind? Voor mij is de kwaliteit van Linux hoger, en de kosten beduidend lager(meer dan 100.000% ;)). Ook de houding van Microsoft vind ik persoonlijk verkeerd, maar dat heeft niks te maken met gebruikers gemak.

Dit gezegt te hebben wil ik toch even zeggen dat, hoe groot mijn afkeer voor Microsoft ook is, ik toch dit OS moet aanraden aan 90% van de mensen die ik ken. Die 90% zijn namelijk allemaal menschen die alleen maar gamen, surfen, mailen en emesennen, en die zitten helemaal niet te wachten op een flexibel OS als Linux. Die laat ik liever 1x in de 2 maanden formatteren dan met Linux beginnen, om er vervolgens achterkomen dat ze hebben uitgevonden dat je alles kan als je maar met Root bent ingelogd 8)7 of dat ze het programmatje make niet kunnen vinden in de installatiemap van giFT, een geinig tooltje dat ze op sourceforge hebben gevonden, en dat ze m dus niet kunnen installeren. Als ze weten hoe dit werkt, kiezen ze zelf wel voor Linux ;)

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Geen matches
End users moeten niet weten waar make zit. Ze moeten 'red carpet' starten en op het knopje 'install software' klikken, gift selecteren en 'install' klikken.

Linux kan nog veel leren van OS X... Ximian is aardig op weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 16:08 ]

Verwijderd

Geen matches
Ik zie hier op de vorige pagina toch weer een groot aantal berichten waaruit blijkt dat men Linux op de Desktop niet als eenheidsworst kan bekijken.

Sorry dat ik het zeg, maar beginners: begin bij Mandrake of zo, ik zie mensen prutsen met slackware, debian etc, en dat is prima als je linux wilt leren, maar als je gewoon je computer met open source software wilt gebruiken, neem dan een gemakkelijke linux distro.
Nou ben ik zelf niet echt voor closed source linux varianten, dus dan blijft eigenlijk alleen Mandrake over, maar als je mijn website bekijkt, zie je hoe het ook kan: installatie: 1 uur (omdat ik lang zat te dubben over wat wel wat niet), configuratie plm 1uur. En daarna werkt gewoon alles: scanner, printer, netwerk printer, scanner over netwerk, webcam (helemaal geen omkijken naar), tvkaart, beamer (goed, de juiste XF86Config had ik al), mx700 (incl duimknoppen), 4.0 surround (heb geen 5.1 systeem, de geluidskaart kan het wel natuurlijk), etcetc.

Kortom, als je systeem geschikt is voor linux, is het een eitje.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je voor XP op dezelfde machine toch wat langer nodig hebt, en dan zit je achteraf met een XP machine, terwijl ik na installatie een linux bak heb. Ik reken mezelf in zo'n situatie dan de laurierbladen toe, weet niet hoe jullie daarover denken... :P

Nu we het er toch over hebben, mijn ervaringen met de linux desktop (er staat: mijn, en dat bedoel ik ook. Als een ander wat anders wil/vindt, is dat best, maar ik heb het hier over mijn machine, en daar komt niemand aan, anders had ik ook nog wel gewoon windows gehad.. :) ) :
beste systeem dat er is. Werkt lekkerder dan Win, CDE (unix). Dan heb ik het over KDE, gnome heb ik niet meer gebruikt since sawfish door metacity vervangen is, daar kreeg ik mijn instellingen niet meer naar wens (hier ooit nog een draadje over geopend, heb geprobeerd met sawfish te werken, maar na een paar dagen proberen -- het liep wel, maar niet helemaal, omdat sawfish bepaalde andere dingen weer niet had, soort van puzzelstukjes die niet helemaal bij elkaar passen -- op aanraden van een nos-er toch maar kde gestart, en voila, binnen 5 minuten de instelling die ik wilde).

Wat is er goed aan?
-Het window behaviour: -- precies zoals ik hebben wil. (zie mijn website-met flash voorbeeldjes voor diegenen die geen unix/linux kennen)
-kopieren en plakken met lmk mmk (linker/middelste muis knop)
-command line waarmee je alles kunt
-virtual desktops -- zelfs mijn vrouw zegt dat het echt een gebrek is van alle andere systemen die dat niet hebben
-echte multi user multi tasking -- geen directe desktopzaak, maar toch
-X-window netwerk transparantie -- ja dat gebruik ik echt (niet vaak, maar toch)
geen problemen met virussen, spyware of wormen (mijn firewall is wel geupdate, en alle niet gebruikte poorten staan dicht)
multimedia gaat als een speer, xine en mplayer, met afstandsbediening en projector - ja doe mij nog maar een glaasje
- keuze uit de's/wm's

Wat is er niet goed aan?
-Elke keer dat ik een film ga kijken moet ik de kabel wisselen. Ik heb wel dual monitor, maar hoezee, slechts 1 hardware overlay en die wordt door de nvidia driver/kaart aan die uitgang geknoopt die het eerst gedetecteerd wordt/de 'main head'. De projector staat meestal/altijd uit (lamp besparen -- ons ben zuunig) als ik de compu start. Gevolg met dual mon: tearing. Dan maar liever onder mijn buro kruipen.
-De audio mixers werken op een vage manier, die inhoudt dat als ik in xine/mplayer het volume wijzig, dat alleen geldt voor de front kanalen. (pcm dacht ik, en niet pcm surround -- kan ook wav zijn of zo, weet ff niet welk label alsa-mixer / kmix eraan hangen)
-En, maar dat is misschien mandrake gerelateerd, na installatie staan alle volumes op 0, wat veel groentjes verwart, en die moet ik dan weer helpen... :)
-Mijn usb2 werkt niet, ben er nog niet achter of dat aan linux ligt of mijn hardware; volgende keer dat ik weer wat installeer moet ik maar weer een usb2 device lenen om te testen. (FC, SuSE oid, met Mdk 9.1 en 9.2 werkt het niet; kan ook nog MandrakeMove proberen.. hmmmm ) te weinig tijd om alles te doen....
- ben gisteren bezig geweest met mijn eergisteren gesoldeerde LIRC ontvanger, zeer cool, maar ik wist niet hoe ik 'm aan de praat moest krijgen, en toen snapte ik dat het wel lastig is als je eerst een zooi tips probeert die voor andere distros zijn en ook niet werken (dat laatste is het probleem, niet het eerste)... saillant detail: ik kwam mijn eigen website nogal eens tegen in de google resultaten. Dat was niet erg verblijdend... :+
Uiteindelijk (uurtje of zo later) kon ik vanaf de huiskamerbank de xmms bedienen die op de headless server draait, in mijn hobbykamer.

Om nog even verder te gaan op wat er zo goed is aan linux, ik zit al zo lang aan unix en linux dat ik veel windows dingen vergeet (gebruik w2k wel dagelijks op mijn werk) -- was met collega's lijsten van films aan het uitwisselen. Ik vergat dat een tijdlang, weekje of zo, maar uiteindelijk:
ls filmdira filmdirb | sort > filmlijst
en voila. Die collega's deden er nog veel langer over. Hebben dus inderdaad alles zitten intypen in een spreadsheet....
Zoveel functionaliteit zit er dus (niet) in windows. Ok, ik weet dat daar vast wel tooltjes voor zijn, maar waar? En hoe heten die?
Wat ik in 10 seconden in linux doe, daar doen die windows gebruikers dus tijden over, en we hebben het hier over hoog opgeleide techneuten met een voorliefde voor computers ed. (werk op een chip ontwikkel afdeling -- er zijn hier vrijwel alleen ir electro en natuurlijk dr.ir. ..)
Nog een voorbeeld: wat doet de windowsgebruiker als hij een divx file heeft die niet op een cdr(w) past?
Avisplitter of zo?
Linux: split. Geen probleem. Zit erbij en direct klaar.
Ander voorbeeld: ik wilde mijn mp3s hernoemen, want in de filenaam zat als eerste de artiest, dan de albumnaam, dan de nummer-naam, en dat was veel te lang voor het display van mijn exp321. Heb ik nog een tijdje voor zitten googelen, totdat ik dacht, men, dit is linux weetjewel, ik ben toch niet de eerste die een stel files wil hernoemen? Dus dan maar: man rename. Meteen raak.

Nog een paar dingen waar ik weleens mee speel, die onder windows gewoon niet kunnen: multiple X-sessions draaien. (heb ik op mijn werk wat mee gespeeld, leuk: met linux prutsen en er nog voor betaald krijgen... )
VNC sessions draaien, en dan natuurlijk op een kleinere resolutie dan die 1600x1200 van mij, met verschillende wm's: o.a. beter en praktischer voor screenshots.
SSH en X-netwerk transparantie is ook cool, gaat ook niet in windows.

Zo zijn er nog wel meer dingen, maar ik heb niet alle tijd.

Ik zie het vaak zo (moet je effe terugdenken aan wiskundeles, verzamelingen):
er is de verzameling van functies die je onder windows kunt uitvoeren (functies, programmas, wat dan ook, incl gebruik van bepaalde hardware): VWin
dan de verzameling van wat onder linux kan: VLin

(wat onder een van twee gaat (VWin of VLin) is grofweg wat er met digitale computers/apparaten mogelijk is, maar niet zo boeie)
wat onder beide kan: (VWin en VLin) (heb eigenlijk ipv 'en' een boog nodig) is vrij groot, wat alleen onder windows gaat (VWin en niet VLin) heeft altijd en eeuwig de focus, omdat mensen van windows uitgaan;
dan heb je natuurlijk nog (VLin en niet VWin) wat eigenlijk ook aanzienlijk is, en dat heb ik hierboven proberen aan te geven, maar daar hoor je nooit iemand over, want mensen die dat weten zijn 'linuxnerds' en geen gewone computer gebruikers.

Oh ja, nog iets wat eigenlijk best belangrijk is: met linux ben je platform onafhankelijk; kijk maar naar amd-64, of de G5 cpu of zo.
Stel je voor dat MS groot/overheersend blijft, dan zitten we met zijn allen vast aan de platformen die zij ondersteunen. Maar met linux kan er gewoon een bedrijfje komen dat zegt: hier, een nieuwe supercpu, nieuwe instructieset, enjoy. En als het echt goed is, heb je daar zo een linux op draaien.
Worden we met zijn allen misschien ook nog eens hardware onafhankelijk....

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Geen matches
Wat een verhaal! Het meeste herken ik gelukkig, behalve dat ik niet meer zonder Gnome kan en KDE niet geinstalleerd heb staan :+
aRTee schreef op 08 januari 2004 @ 18:11 o.a.:
Nog een voorbeeld: wat doet de windowsgebruiker als hij een divx file heeft die niet op een cdr(w) past?
Avisplitter of zo?
Linux: split. Geen probleem. Zit erbij en direct klaar.
'Split' zal wel werken, maar die breekt je film bestanden gewoon bruut af. Met MPEG kan dat wel, maar het verdient geen schoonheidsprijs :) (OK, het zal wel bloedje snel zijn!)
Ander voorbeeld: ik wilde mijn mp3s hernoemen, want in de filenaam zat als eerste de artiest, dan de albumnaam, dan de nummer-naam, en dat was veel te lang voor het display van mijn exp321. Heb ik nog een tijdje voor zitten googelen, totdat ik dacht, men, dit is linux weetjewel, ik ben toch niet de eerste die een stel files wil hernoemen? Dus dan maar: man rename. Meteen raak.
Mocht je toch een GUI-tje willen (en meteen je ID-tags aan willen passen): easytag is perfect.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Geen matches
ajvdvegt schreef op 08 januari 2004 @ 20:36:
Wat een verhaal! Het meeste herken ik gelukkig, behalve dat ik niet meer zonder Gnome kan en KDE niet geinstalleerd heb staan :+

[...]

'Split' zal wel werken, maar die breekt je film bestanden gewoon bruut af. Met MPEG kan dat wel, maar het verdient geen schoonheidsprijs :) (OK, het zal wel bloedje snel zijn!)

[...]

Mocht je toch een GUI-tje willen (en meteen je ID-tags aan willen passen): easytag is perfect.
Dank voor die tweede link, en over AVI's splitten: Linux heeft mplayer/mencoder! Ook een GROTE pre ten opzichte van windows.

Direct van ftp spelen, films met een gebroken index spelen, makkelijk re-encoden, enz. En last but not least: nooit meer gezeik met codecs die niet werken, of 5 verschillende programmaas (een voor avi, een voor mpeg2/dvd, een voor rm, een voor asf/wmv).

De front-end kan nog een hoopaan verbeteren, maar de dingen die mplayer kan zijn dingen waar de meeste mensen die regelmatig filmpjes kijken (en dat zijn er steeds meer) onder windows van dromen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Geen matches
Om even op Sir Isaac hierboven aan te sluiten:
Ik vind gebruikersvriendelijkheid een vreemd woord.
Het is inderdaad niet zo duidelijk, maar gebruiksvriendelijk of gebruikersvriendelijk is nog altijd een stuk beter dan 'intuitief', want dat is echt loos.

Mijn definitie van gebruiksvriendelijkheid is ongeveer als volgt: een systeem heeft een mate van gebruik(er)svriendelijkheid afhankelijk van de mate waarin het aan de volgende 3 punten voldoet:
1 ) het vervullen/uitvoeren van de (door de gebruiker) gewenste functie
2 ) op de meest eenvoudige manier, als de gebruiker (ongeveer) weet hoe het werkt
3 ) en met een vaststaand en zo eenvoudig mogelijk stappenplan om uit te vinden hoe het wel moet als de gebruiker het niet weet.

Met deze 3 criteria kan je vrij eenvoudig zeggen welke functie in welke situatie door welk systeem het beste wordt vervuld.
Dramatisch eenvoudig voorbeeld: soep eten, met als systeem/instrument een vork t.o.v. een lepel. Simpel, de verplaatsing van de soep van het bord/kom naar de mond gaat met een lepel het beste (punt 1), zeker als we meenemen dat de gebruiker zowel met lepel als vork kan omgaan (punt 2).
Dat lepel noch vork intuitief zijn zullen alle ouders met me eens zijn; punt 3 is dus gewoon: aan mensen vragen die het wel weten. Kleine kinderen (ik heb er nog geen, maar mijn neefjes zijn een goed voorbeeld) kunnen al heel veel met lepels en vorken, behalve eten, vooral soep niet.
Verplaatsen we dit hele schema naar Siberie, laten we zeggen, een of ander dorp waar de stroom al een weekje of zo is uitgevallen, dan komen we snel tot de conclusie dat de vork de betere keuze is, ten eerste kan je er de bevroren soep gemakkelijker in hapklare brokken mee prikken, ten tweede prik je zo'n brok gemakkelijker met een vork. Goed, flauw voorbeeld, maar het gaat om het idee...

Nog even terug op die 'gewenste intuitiviteit' van een instrument (en dit heb ik dacht ik al eens in een draadje gezegd hier): het is niet erg zinvol, zelfs als een instrument min of meer intuitief te bedienen is, kan de 'vakman' er veel meer uithalen.
Voorbeeld: een hamer. Je kan hem maar op 1 logische manier vasthouden/hanteren, en iedereen heeft weleens wat gespijkerd. Maar: vergelijk de doorsnee hamerkunst met wat een echte vakman klaarspeelt, en je ziet: zelfs bij een dergelijk eenvoudig instrument, waarvan iedereen met simpel redeneren of door afkijken de functie en het juiste gebruik kan achterhalen, lukt dat de meesten niet. En die mensen moeten zonder instructies met een computer kunnen werken?
Dit is wat mij betreft een van de grootste mythes, o.a. door onze vrienden van MS in het leven geroepen, omtrent computers.
Je kan erachter gaan zitten en ermee werken, het is heel simpel. En als dat niet zo is, dan ligt het aan het systeem.
Nou, ik ben vaak eerder geneigd het bij de gebruiker neer te leggen...

Goed, terug naar mijn 3 punten (ben op dreef, slecht hoor, moet eigenlijk werken) en wel in samenhang met linux op de desktop.
Ik heb al gezegd dat ik een bepaald windowgedrag eis van mijn systeem, en laat kde dat nou net bieden:
window verplaatsen, naar voor of achtergrond, of resizen: met respectievelijk lmk (linker muis knop) + ALT (of andere modifyer key, naar keuze), mmk+alt, rmk+alt.
Laten we ons richten op het laatste: venster vergroten.
Dit kan ook op de bekende manier: vensterrand (bank ;) ) nemen met de muiscursor en slepen.
Die laatste manier is de enige die mij onder windows bekend is; er is wel de keuze 'size' in het menuutje dat je krijgt als je op het icon in de naambalk bovenaan links bij het venster klikt, maar daarbij moet je alsnog precies op de rand van het venster gaan met je muis.

Vergelijken we deze 2 manieren, dan zien we dat ergonomisch gezien de kde/linux manier veel beter is; je hoeft geen precieze muisbeweging uit te voeren (hallo rsi) (ja het is echt vervelend op hoge resolutie om die dunne randen te pakken) maar alleen de modifier key in te drukken (toetsenbord aanslagen zijn veel sneller en gemakkelijker dan met de muis een exacte plaats vinden, het toetsenbord ligt op een vaste plek, en je niet-muishand is er toch al bij; hetzelfde geldt natuurlijk voor de muisknoppen.
Dus op punt 1 en 2 wordt door linux gewonnen. Punt 3: tsja, dat is in beide gevallen niet zo eenvoudig; als iemand dat echt niet weet..
Tussenstand: winst voor de linux desktop.

Nog even over hetzelfde: als een window over een ander window ligt, en je wilt dat andere window boven hebben, dan kan dat in windows door op de ingang van dat onderliggende venster in de taakbalk te klikken. Dat gaat bij linux natuurlijk ook, maar handiger is bv het dubbelklikken van de naambalk, waardoor het venster geshade wordt (apple achtig), of gewoon alt+mmb, en je window springt naar achter. Dit laatste vereist de minst exacte muisbeweging en is dus het eenvoudigste, ook al heb je de alt-toets nodig -- die ligt immers op de bekende plek, en je hand ligt ernaast/erop.
Dus linux wint op punt 2.
Tussenstand: winst voor de linux desktop.

Volgend punt: virtual desktops.
Linux/kde: je ziet waar je vensters zijn binnen die virtual desktops, kunt met kpager van de ene naar de andere virtual desktop slepen etc etc.
Windows: je hebt geen virtual desktops.
Punt 1 wordt gewonnen door linux.
Tussenstand: wederom winst voor de linux desktop.

Kopieren en plakken van tekst.
Met toetsten ctrl-c ctrl-v werkt het in windows en linux/unix, echter, het selecteren en plakken met lmk mmk gaat alleen in linux/unix en dit is de meest eenvoudige manier (want minder handelingen). Winst op punt 1 en 2.

Plakken van tekst die al eerder in de buffer was, dus als je iets gelecteerd had, en je hebt inmiddels al 1 of meer andere dingen geselecteerd, maar je wilt iets 'ouds' plakken:
KDE/Linux: klipboard, vink aan welke van de voorgaande 7 (of hoeveel je ook wilt, valt te configgen) selecties je wilt plakken, en doe mmk.
Windows: helaas, terug naar waar je het vandaan had, want windows kan dit niet. Oh, was het van een webpagina die je al gesloten hebt? Jammer, dan mag je nu gaan lopen prutsen in je webbrowsers history list. Veel plezier, en met de groeten uit Redmont.
Winst op punt 1 en 2 voor linux.

Een van mijn grootste klaagpunten betreffende MSWin windowgedrag:
De onmogelijkheid om een venster op de voorgrond te hebben dat NIET actief is, terwijl een venster, half verborgen, WEL actief is. Bv als je het een en ander uit wat webpagina's naar een emailtje kopieert.
Met windows moet je elke keer je browser window naar de voorgrond halen, ctrl-c, dan het mailwindow, ctrl-v, etc. Met linux laat je de zaak zo staan dat je net genoeg ziet van je mailvenster onder je browser, en lmk, mmk naar hartelust.
Punt 1 is gelijk, maar punt 2 is duidelijk voor linux.

Dit zijn desktop gerelateerde zaken, die een windows gebruiker niet mist, en waardoor het zo vaak lijkt alsof windows de simpelere, beter doordachte, snellere desktop is. Wat dus gewoon onzin is.
Dus jullie zullen snappen (misschien er niet mee eens zijn, dat is een tweede, als je nog niet echt linux gebruikt snap ik dat ook best wel weer, je komt er misschien ook nog wel eens overheen) dat ik op de volgende eindscore kom:
Linux: duidelijk gebruikersvriendelijker, efficienter systeem dan windows.

Goed, hier ging het vooral om de desktop omgeving, punt 3 is meer van toepassing op het gebruik van programma's en het leren omgaan etc; daar is het vaak niet zo duidelijk welk systeem beter is, vooral als je geen internet hebt, dan is het met linux niet zo snel gevonden hoe eea gaat -- toegang tot de 'community' is best wel een pre. (Of gewoon een linux kei in de buurt, dat is ook prima.)

Zoals jullie wel merken ben ik al een tijdje bezig met het nadenken over de linux desktop, en ik vind de window manager (kwin in mijn geval) en desktop environment (kde) van linux echt vele malen beter uitgewerkt dan wat MSwin biedt, en ik wil daar eens een lekker provocerend artikel over schrijven op mijn website..
;)
Want laten we eerlijk zijn, de windows desktop ervaring wint het nog maar op 4 punten:
1- de integratie en consistentie
OOo menu's zijn anders dan KDE menu's (file-open enzo), de GNOME menus, etc.
Dit is puur onhandig, en maakt in tegenstelling tot wat mensen (zie osnews.com) beweren de Linux Desktop NIET ONBRUIKBAAR.
2- de (closed source) applicaties, zoals spellen
3- het marktaandeel, dat eraan bijdraagt dat van mijn 3 punten punt 3 vaak is: vraag het een kennis/collega, en dat is voor windows vaak toch gemakkelijker/sneller.
4- de support voor (vooral nieuwe) hardware

Uiteraard zijn punten 2, 3 en 4 zeer afhankelijk van het linux gebruikersaantal, en dat is eigenlijk de grootste reden dat ik mensen help om over te stappen... Inderdaad, mijn beweegredenen om anderen naar de 'vrijheid' te helpen zijn behoorlijk op mezelf gericht.. :D
Punt 4 heeft als keerzijde natuurlijk dat linux veel oudere hardware beter ondersteunt, en hardware die goed wordt ondersteund levert vaak minder problemen op onder linux dan onder windows (heb ik van horen zeggen, ben al een tijdje geleden voorgoed afgekicked van windows; heb het al meer dan een jaar niet geboot op mijn machine, dus alleen op mijn werk nog, en ik heb hier al MandrakeMove ingezet... :) )
Punt 1 gaat verholpen worden met Freedesktop, en bovendien is het een klein mankement vergeleken met wat ik met mijn pc doe en wat windows allemaal NIET KAN.
Ik moet daarbij zeggen dat ik geen games speel dan die paar die ik voor linux gekocht heb (linux versies) en zelfs die speel ik zelden (majesty, creatures (voor mijn neefjes en nichtje), railroad tycoon gold --- die heb ik trouwens nog nooit geinstalleerd), en wat betreft closed source apps, ik vind mijn heil bij de floss/free apps onder linux, de enige closed source dingen die ik gebruik zijn: opera, flash enzo.
Oh ja, mijn systeem is dus in principe gebouwd voor linux, alles loopt prima (behalve usb2, maar ik heb geen echte usb2 devices, dus moeilijk te testen), dus hardware support problemen heb ik niet.

Vanuit het punt van de ideale desktop is linux VOOR MIJ dus onderweg maar nog niet aangekomen, laten we zeggen: er zijn nogal wat schoonheidsfoutjes, terwijl MSwindows VOOR MIJ ronduit gebrekkig en slecht bruikbaar/onbruikbaar is.

Zo, nu nog even reageren op de reacties op mijn vorige reactie:
split is inderdaad gewoon de file splitten in 2 afzonderlijke delen, maar dat gaat het snelst; bovendien ging het hier om 2 files /delen van >800MB (nee, geen svcd, echt avi/divx), die zouden dan op 3 discs moeten etcetc. Split was hier echt het snelste geweest (en gewoon bv cat 2edeel >> 1edeel, of hoe het ook zou moeten, inderdaad, sneller kan niet, dan afspelen), maar bij gebrek aan beter en laksheid van die collega heb ik de bewuste film gewoon zelf gedownload, dat was sneller.... :D
Mplayer gebruiken kan ook, maar waarom zou ik de delen afzonderlijk speelbaar moeten houden?

Easytag lijkt me inderdaad handig, bedankt voor de link; ik ben meer bezig met images (bv voor mijn website), en ook daar werkt rename superhandig, net als bv convert.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 10:36:
Volgend punt: virtual desktops.
Linux/kde: je ziet waar je vensters zijn binnen die virtual desktops, kunt met kpager van de ene naar de andere virtual desktop slepen etc etc.
Windows: je hebt geen virtual desktops.
Punt 1 wordt gewonnen door linux.
Even voor de goede orde:
Virtuele desktops zijn wel degelijk een optie onder Windows (XP anwyay). Bij microsoft kun je als onderdeel van de Powertoys de "Virtual Desktop Manager" downloaden die het *nix gedrag m.b.t. virtual desktops perfect nabootst, inclusief pager.

Het is geen standaard functionaliteit, en je moet het even weten te vinden (http://www.microsoft.com/...o/downloads/powertoys.asp), maar het is er dus wel!

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 10:36:
Een van mijn grootste klaagpunten betreffende MSWin windowgedrag:
De onmogelijkheid om een venster op de voorgrond te hebben dat NIET actief is, terwijl een venster, half verborgen, WEL actief is. Bv als je het een en ander uit wat webpagina's naar een emailtje kopieert.
Met windows moet je elke keer je browser window naar de voorgrond halen, ctrl-c, dan het mailwindow, ctrl-v, etc. Met linux laat je de zaak zo staan dat je net genoeg ziet van je mailvenster onder je browser, en lmk, mmk naar hartelust.
Punt 1 is gelijk, maar punt 2 is duidelijk voor linux.
Overigens is ook deze truuk met Windows XP powertoys (zie vorige post) te realiseren. TweakUI installeren, muisinstellingen, X-mouse. Overigens zijn dit gewoon registryinstellingen die aangepast worden. In dit geval: HKCU\Control Panel\Desktop\UserPreferencesMask waar een bitje (24) wordt geflipt van 0 naar 1.

Verwijderd

Geen matches
als bill slim is maakt ie virtual desktops een standaard optie functie in windows en vraagt ie er patent op aan >:) ik denk dat er dan veel mensen klagen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 13:07 ]

Verwijderd

Geen matches
Bedankt voor de info, PolarWolf. Ik ben alweer een tijd uit de windowswereld....

Voor de goede orde, als je nvidia drivers installeert kan je zelfs in win98 virtual desktops hebben. Maar het gebruik is gewoon niet standaard.

Die powertoys bieden extra's die geen extra's hadden moeten zijn, maar standaard.

Daarbij, ik heb 8 virtual displays (tov de maximale 4 die je met powertoys kunt hebben...), die ik ook echt gebruik, en met kstart in een startfile (.kde/Autostart/homesession) kan ik al die displays populeren als mijn machine start, dus dan heb ik al mijn apps open waar ik ze hebben wil. Het maakt het starten iets langer dan zonder dat, en gebruikt meer geheugen dan strict noodzakelijk (soms gebruik ik sommige apps niet), maar starttijden zijn dan verder niet relevant, en daar heb je een snelle machine met 1GB voor...

Verder blijven veel dingen, ook met powertoys, niet mogelijk; en ze hangen wel samen, want als je een window actief kunt hebben terwijl een ander window het overlapt, moet je dat andere venster wel naar de achtergrond kunnen pushen.... anders heb je er nog niet veel aan.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 15:41:
Bedankt voor de info, PolarWolf. Ik ben alweer een tijd uit de windowswereld....

Voor de goede orde, als je nvidia drivers installeert kan je zelfs in win98 virtual desktops hebben. Maar het gebruik is gewoon niet standaard.
Daar ben ik het zeker mee eens. Hoewel ik X-Mouse en Virtual Desktops actief heb staan in Windows XP (waartoe ik op m'n werk toe wordt gedwongen om te beheren), maak ik er minder intensief en minder efficient gebruik van dan in Linux. Op de een of andere manier gaat er een gebruiksknop om wanneer ik achter Windows XP plaatsneem waardoor ik "vergeet" hoe je met die features omgaat. Best triest.
Die powertoys bieden extra's die geen extra's hadden moeten zijn, maar standaard.
Absoluut.
Daarbij, ik heb 8 virtual displays (tov de maximale 4 die je met powertoys kunt hebben...), die ik ook echt gebruik, en met kstart in een startfile (.kde/Autostart/homesession) kan ik al die displays populeren als mijn machine start, dus dan heb ik al mijn apps open waar ik ze hebben wil. Het maakt het starten iets langer dan zonder dat, en gebruikt meer geheugen dan strict noodzakelijk (soms gebruik ik sommige apps niet), maar starttijden zijn dan verder niet relevant, en daar heb je een snelle machine met 1GB voor...

Verder blijven veel dingen, ook met powertoys, niet mogelijk; en ze hangen wel samen, want als je een window actief kunt hebben terwijl een ander window het overlapt, moet je dat andere venster wel naar de achtergrond kunnen pushen.... anders heb je er nog niet veel aan.
Inderdaad, vergeleken met wat je met je linux desktop allemaal uit kan halen zijn de oplossingen in Windows wereld wel erg beperkt. Het is er wel, maar je houdt toch telkens het "net niet" gevoel. Tenminste, dat heb ik altijd.
Zelf werk ik veel efficienter met 3 virtuele desktops, windows die ik kan oprollen en die "snappen" naar schermranden en andere windows dan met wat Windows XP mij te bieden heeft (eenheidsworst). Met alle frustratie van dien wanneer ik m'n dagelijkse werk moet doen op XP. Gelukkig heb ik een hele verzameling handige FLOSS tools ook voor win32 beschikbaar, wat het leven al weer iets aangenamer maakt :-)

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 12:29
Geen matches
Na 3/4 van dit topic te hebben gelezen heb ik ook maar besloten om Linux te gaan proberen.
Yep, nog zo'n Windows-minded figuur dat de open source wereld komt verkloten.
Net wat GoT nog nodig had...

Nee hoor, valt best mee. :P
Heb wel vaker met Linux liggen klooien maar omdat ik slechts de beschikking over één systeem en weinig kennis van zaken had, kreeg ik nooit de kans om er veel mee te doen. Had weinig zin om m'n Windows (niet slaan...) partitie te verkloten.
Maaaaaaar nu heeft Kipcorn een oud brik van een systeem weten te bemachtigen!
Een echte Pentium 2 350Mhz met 64 hele megabytes aan werkgeheugen.
Maar da's niet alles! Er zitten ook nog 2 half-gare HDD's in van 4 en 8 gigabytes.
En een antieke Voodoo Banshee achtige grafische kaart mag het beeld op m'n gare 15" Vobis monitor gaan toveren.

Omg, wat een feest! :9~

als ik het mormel zo ver krijg dat ie langer dan 10 minuten stabiel draait...

• frim
  • Niet online
Geen matches
Kipcorn schreef op 10 januari 2004 @ 15:29:
Na 3/4 van dit topic te hebben gelezen heb ik ook maar besloten om Linux te gaan proberen.
Yep, nog zo'n Windows-minded figuur dat de open source wereld komt verkloten.
Net wat GoT nog nodig had...

Nee hoor, valt best mee. :P
Heb wel vaker met Linux liggen klooien maar omdat ik slechts de beschikking over één systeem en weinig kennis van zaken had, kreeg ik nooit de kans om er veel mee te doen. Had weinig zin om m'n Windows (niet slaan...) partitie te verkloten.
Maaaaaaar nu heeft Kipcorn een oud brik van een systeem weten te bemachtigen!
Een echte Pentium 2 350Mhz met 64 hele megabytes aan werkgeheugen.
Maar da's niet alles! Er zitten ook nog 2 half-gare HDD's in van 4 en 8 gigabytes.
En een antieke Voodoo Banshee achtige grafische kaart mag het beeld op m'n gare 15" Vobis monitor gaan toveren.

Omg, wat een feest! :9~

als ik het mormel zo ver krijg dat ie langer dan 10 minuten stabiel draait...
dat is beter dan waar ik nu op tiep, en daar heb ik debian met kernel 2.6.0 op draaiend gekregen, zonder al te veel moeite.. OK, die 64MB zuigt misschien een beetje, maar moet goed te doen zijn.

Wel een tip: gebruik XFCE.. Dat scheelt een hoop in X, heb ik hier gemerkt. Gnome 2.4 deed er een eeuw over om op te starten, en van evolution werd ik ook niet blij, maar met XFCE gaat het allemaal een stuk vlotter, en het ziet er nog redelijk uit ook ;)

Natuurlijk heb je dan wel een deel van de mogelijkheden zoals hierboven beschreven staan niet (ook al denk ik dat je de meeste alt+mmk opties ed wel hebt, is volgens mij standaard in elke DE dacht ik..). Zo denk ik niet dat het mogelijk is in XFCE om 2 oogjes op je balk te stoppen die je cursor volgen, ook al is dat niet heel erg belangrijk (maar wel grappig en CPU-intesief ;) )

Om even een beetje bij het topic te blijven: merken jullie ook dat jullie veel meer multitasking-georienteerd zijn als julie in linux draaien? Ik gebruik nog wel veel windows (pc van moeder, girotel, school ed), maar daar heb ik meestal 1 windows gemaximaliseerd, terwijl ik in linux vaak gaim rechts heb zitten, dan een webbrowser links-onder, een terminal erboven, mail-box rechts daarvan, nautilus daaronder e.d... dat werkt echt fijn, zo'n compleet overzicht, maar in windows werkt dat schijnbaar niet lekker? :? Kan ook aan mij liggen, maar toch valt het me op ;)

• Kipcorn
Geen matches
frim schreef op 10 januari 2004 @ 16:01:
[...]

dat is beter dan waar ik nu op tiep, en daar heb ik debian met kernel 2.6.0 op draaiend gekregen, zonder al te veel moeite.. OK, die 64MB zuigt misschien een beetje, maar moet goed te doen zijn.

Wel een tip: gebruik XFCE.. Dat scheelt een hoop in X, heb ik hier gemerkt. Gnome 2.4 deed er een eeuw over om op te starten, en van evolution werd ik ook niet blij, maar met XFCE gaat het allemaal een stuk vlotter, en het ziet er nog redelijk uit ook ;)
He, ik ben nooit verder gekomen dan het installeren dan SuSe 6.0 en Red Hat (weet niet meer welke).
Ga nou niet verwachten dat ik zo even XFCE installeer. :D
Natuurlijk heb je dan wel een deel van de mogelijkheden zoals hierboven beschreven staan niet (ook al denk ik dat je de meeste alt+mmk opties ed wel hebt, is volgens mij standaard in elke DE dacht ik..). Zo denk ik niet dat het mogelijk is in XFCE om 2 oogjes op je balk te stoppen die je cursor volgen, ook al is dat niet heel erg belangrijk (maar wel grappig en CPU-intesief ;) )
Ik denk dat ik het ook wel red zonder oogjes en andere lollige fratsen, hoor. ;)
Dat kan altijd nog als ik wat meer geheugen in dit hok prik en een beetje met Linux om weet te gaan.
Om even een beetje bij het topic te blijven: merken jullie ook dat jullie veel meer multitasking-georienteerd zijn als julie in linux draaien? Ik gebruik nog wel veel windows (pc van moeder, girotel, school ed), maar daar heb ik meestal 1 windows gemaximaliseerd, terwijl ik in linux vaak gaim rechts heb zitten, dan een webbrowser links-onder, een terminal erboven, mail-box rechts daarvan, nautilus daaronder e.d... dat werkt echt fijn, zo'n compleet overzicht, maar in windows werkt dat schijnbaar niet lekker? :? Kan ook aan mij liggen, maar toch valt het me op ;)
offtopic: het stuk ellende draait nu in elk geval stabiel. even testen met Windows 2000 terwijl ik Mandrake 9.2 download. Just in case...
Heb helaas m'n mooie Banshee moeten opofferen voor een nog slechtere onboard grafische chip. Het beeld is werkelijk om te :'( :(

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Ik ben ervan overtuigd dat linux goed te gebruiken is, als je maar niets hoeft te configureren(door mijn moeder ;)).

Maar als ik het gebruiksgemak van KDE of van WinXP zou moeten ruilen met dat van mijn iBook, zou ik dat toch wel zeer betreuren. Voor mij is het Mac OS X van tegenwoordig de perfecte synthese van KDE/X-Window en Windows. Alle main-stream software is aanwezig, maar je kunt ook makkelijk (GPL)unix-software gebruiken. Virtual desktops ook geen probleem, met daarbij nog fijne extra's zoals Exposé.

• Kipcorn
Geen matches
Tja dat configureren is op zich nog niet zo'n probleem. Maar het feit dat heel veel config werk nog steeds d.m.v. text files gebeurt maakt het een heel stuk moeilijker.
Mooi voorbeeld was mijn eerste ervaring met Red Hat.
Was helemaal klaar met de installatie, KDE er op en alles was mooi en geweldig etc.
Maar toen wilde ik toch liever op 1024*768 draaien ipv van 800*600
Dus ik met de rechter muisknop op het bureaublad meppen om dat even te veranderen.
Nergens te vinden natuurlijk. Ik lezen... Kom ik er achter dat je m.b.v. de console een text filetje moet editen, en dan X opnieuw opstarten.

Dat is toch geen doen voor iemand die click 'n run gewend is?
Moet je eerst weer op internet een manual vinden, ook dat kan een pain in the ass zijn.
Je zult toch maar één systeem hebben en je netwerk kaart wil het niet doen? Wat doe je dan?

Als alles eenmaal geconfigureerd is, is het niet moeilijker dan Windows. Maar voordat een gemiddelde thuisgebruiker zo ver is rent ie gillend terug naar z'n oude vertrouwde Windows omgeving. :+

ik ben ook niks anders dan Windows gewend... al vanaf 3.11
Maar dat is deels de reden dat ik iets anders wil. Windows houdt je dom, zoals iemand al eerder zei.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
frim schreef op 10 januari 2004 @ 16:01:
apt-get install xfce4-toys :-)

Maar ik ben het met je eens. XFCE4 is erg goed. Het is mijn standaard keuze, en IMO naast Gnome en KDE de 3e desktop manager. Sterker nog, XFCE4 staat voor mij op #1 vanwege de relatief beperkte resources die het vreet. Laat weer meer over voor de software waar het eigenlijk om gaat, eh?
Nee, ligt niet aan jou. Ik heb hetzelfde.
Waarom dat is weet ik niet, waarschijnlijk psychologisch.

• Kipcorn
Geen matches
* Kipcorn is klaar met Mandrake 9.2 installeren
Eerste indruk, eenvoudiger dan Windows.
De basis dingen zijn ZO simpel dat het gewoon niet leuk meer is!

Iedereen die een beetje met Windows overweg kan en verder kijkt dan z'n neus lang is kan gegarandeerd Mandrake 9.2 installeren. Makkelijker kunnen ze het gewoon niet maken.

Je kunt zelfs packages updaten, zeg maar de Mandrake tegenhanger van Windows Update.
Met PackageDrake kun je packages installeren en verwijderen. Niks geen enge console en hokus pokus commandos.

* Kipcorn is tot zo ver bijzonder tevreden!

Btw, het draait als een tiet op deze oude p2 350 met 64mb geheugeh! Echt veel sneller dan ik had verwacht, met KDE 3.1 ! :D
Enig nadeel is de onboard video chip en de ongelovelijk brakke monitor, die ga ik dus vervangen want deze bak blijft lekker linux draaien!

• MazeWing
  • Laatst online: 10:59

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
offtopic: kipcorn: misschien is het dan ook een idee om urpmi in te stellen (kan zowel grafisch als in de console) dan voorkom je 90% van de RPM dependency problems. Zet hier binnenkort nog wel de link neer naar guide, want ben 'm op dit moment kwijt.

Wat betreft onderwerp, ik moet zeggen dat het steeds en steeds makkelijker wordt en het gebruiken zelf niet veel anders is, het is alleen net allemaal even iets anders maar dat heb je binnen paar dagen wel door. Maar wat betreft installeren en configureren hebben ze toch nog een langere weg te gaan. de gewone gebruiker wil gewoon op iets dubbel klikken en klaar. nu kan dit wel met RPM maar daar zit je vaak met dependencies.... die veel gewone gebruikers afschrikt (en soms zitten er ook programma's bij die echt haast niet te vinden zijn) Wat betreft configureren is het wat beter gesteld (kijk vooral naar suse) maar er blijven nog steeds veel kleinere programma's die via tekstbestanden aangepast moeten worden. en dat schrikt de gewone gebruiker ook af.

Wat dat betreft zou de perfecte distro er zo uit zien imho:

Gentoo + grafische portage in X + de mogelijkheid om alle programma's als binaries te installeren + de gebruiksvriendelijkheid van mandrake & suse

wat dat betreft vindt ik het jammer dat veel distro's niet samen werken, want als ze allemaal eens de handen in elkaar zouden slaan, zouden ze echt een enorm stuk sterker staan.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 20:12

MadEgg

Tux is lievvv

Geen matches
MazeWing schreef op 11 januari 2004 @ 11:44:
Gentoo + grafische portage in X + de mogelijkheid om alle programma's als binaries te installeren + de gebruiksvriendelijkheid van mandrake & suse
Zoals Gentoo + KPortage + GRP + glis ?

Tja

• Kipcorn
Geen matches
MazeWing schreef op 11 januari 2004 @ 11:44:
offtopic: kipcorn: misschien is het dan ook een idee om urpmi in te stellen (kan zowel grafisch als in de console) dan voorkom je 90% van de RPM dependency problems. Zet hier binnenkort nog wel de link neer naar guide, want ben 'm op dit moment kwijt.
Dat zou zeker geen overbodige luxe zijn.
Wilde net even GAIM installeren en ik kreeg me toch een lijst met dependencies waar je U tegen zegt. :D

Verwijderd

Geen matches
Als eerste wil ik op z'n minst 3 doelgroepen onderscheiden:

- De "power" user
- De "corporate" user
- De "home" user

De poweruser weet al sinds jaar en dag dat linux een alternatief is op de desktop. Gelukkig heeft de poweruser ook de skills om een linux desktop in te stellen op zijn eigen eisen en wensen.

De corporate user wil gebruiken wat efficient en kostenbesparend werkt. Op dit moment word er op management en directie niveau een heleboel gesproken over OpenSource. De meest belangrijke applicaties op een corporate desktop waar opensource alternatieven voor zijn:

OpenOffice / StarOffice (Sun levert voor iets van E50~75,- per seat support voor StarOffice)
OpenOffice / StarOffice word op dit moment gezien als serieuze concurrent van MS Office, maar heeft nog een aantal gebreken, waaronder een fatsoenlijke converter tussen beide macro talen.

Mozilla Firebird
Is prima geschikt als vervanging van IE. Alleen al vanwege het feit dat er niet zo achtelijk veel beveiligings fouten in IE zitten (die een corporate netwerk om zeep kunnen helpen!!). Ook firebird heeft een aantal problemen, waaronder het plugin systeem, wat naadloos en transparant moet werken voor de user.

Ximian Evolution
Het enige probleem van evolution is het feit dat het niet op win32 platformen draait.

Ik ga expres niet in op de windowmanager. Voor de windowmanager zijn er genoeg alternatieven, en het is geheel afhankelijk van de toepassing welke je gebruikt. Zowel kde als gnome zijn goed te gebruiken op de gemiddelde werkplek. (om die flamewar gelijk ff de kop in te drukken)

Dan zijn er nog een aantal technieken die nodig zijn in een corporate netwerk:

Software distribution
Er is geen enkele tool die dit kan bewerkstelligen (vanaf 1 centrale lokatie met een druk op de knop op een N aantal desktops software + de dependencies installen, zonder eerst tijden bezig te zijn dit op te zetten). Er zijn wel mogelijkheden om dit voor mekaar te krijgen, maar 1 geintegreede tool is er nog niet. Ik heb mij laten vertellen dat Zenworks voor linux (die binnen niet al te lange tijd moet uitkomen) dit truukje wel kan, al weet ik nog niet of dit distro onafhankelijk word of alleen suse gaat ondersteunen (wat ik een _enorme_ misstap zou vinden van novell).

Groupware
Noem maar een groupware suite die precies hetzelfde kan als exchange. Die is er niet. Simpelweg vanwege het feit dat ik nog geen mapi implementatie heb gezien onder oss. Er zijn echter zat alternatieven (Kroupware, OpenGroupware, suse openexchange, Bills groupware server), die allen in meer of mindere mate goed werken.

Policy mgmt
Er is geen centrale policy mgmt onder linux. Het is wel te bouwen, maar het is er niet. Wederom heb ik gehoord dat zenworks dit zou moeten kunnen, met wederom bovenstaande disclaimer.

Directory support
Vele van bovenstaande server applicaties vallen of staan bij fatsoenlijke directory support. Het is mogelijk om het met oss te doen, maar het is geenzinds triviaal om dit voor mekaar te krijgen. eDirectory van novell draait ook onder linux. Heb het zelf nooit gedraait, maar een collega van me (een novellist, met weinig tot geen linux kennis) had het binnen een dag draaien op z'n redhat bak... Oss directory support is iig nog iets waar een hoop aan moet gebeuren

Alle bovenstaande server oplossingen zijn nodig om fatsoenlijk desktops te kunnen managen in een corporate omgeving. Zonder dat dit fatsoenlijk werkt, zal de acceptatie van OSS op de corporate desktop beperkt blijven.

De thuisuser is helemaal een simpel verhaal. Die gebruikt wat er op het werk gebruikt word, en wat er geleverd word op de computers. Zolang de werkplek dus nog geen linux zal draaien, zal het de thuisgebruiker een rotzorg zijn dat ie windows draait. Het is het enige wat ie kent over het algemeen. En zolang het bedrijfsleven niet massaal linux gaat accepteren, zal de vraag naar linux voor de computer verkoper ook beperkt blijven tot de poweruser en de thuisusers die hij weet te beinvloeden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 17:30 ]

Verwijderd

Geen matches
KipCorn, aangezien je je aan Mandrake gewaagd hebt, kijk even op mijn site; hier is een link http://www.zebulon.org.uk/ICML0.HTML naar een uitgebreide beginnersvriendelijke uitleg over hoe urpmi/RPMDrake te configgen; verder is de snelle manier (als je niet per se grafisch wil werken) deze link: http://www.urpmi.org/easyurpmi/
Kijk ook even naar hoe je de zaak kunt opzetten zodat je de cd's niet meer nodig hebt (moet je de iso's op je hd hebben, kost dus wel diskspace, maar wel zo gemakkelijk), en andere dingen op de config pagina.

Veel plezier met Mandrake. ;)

Voor het overige heb ik nog wel meer commentaar, maar eerst lekker maffen..

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 17:25:
Software distribution
Er is geen enkele tool die dit kan bewerkstelligen (vanaf 1 centrale lokatie met een druk op de knop op een N aantal desktops software + de dependencies installen, zonder eerst tijden bezig te zijn dit op te zetten). Er zijn wel mogelijkheden om dit voor mekaar te krijgen, maar 1 geintegreede tool is er nog niet. Ik heb mij laten vertellen dat Zenworks voor linux (die binnen niet al te lange tijd moet uitkomen) dit truukje wel kan, al weet ik nog niet of dit distro onafhankelijk word of alleen suse gaat ondersteunen (wat ik een _enorme_ misstap zou vinden van novell).
Altiris Deployment Server heeft een Linux client om software uit te rollen en scripts te draaien. Ook een volledige installatie lanceren via bijvoorbeeld PXE is geen probleem. En images uitrollen al helemaal niet. http://www.altiris.com
Groupware
Noem maar een groupware suite die precies hetzelfde kan als exchange. Die is er niet. Simpelweg vanwege het feit dat ik nog geen mapi implementatie heb gezien onder oss. Er zijn echter zat alternatieven (Kroupware, OpenGroupware, suse openexchange, Bills groupware server), die allen in meer of mindere mate goed werken.
Het grootste probleem is dat er geen groupware servers zijn die zonder aparte plugins en extensies ook Outlook clients ondersteunen. Een native Linux groupware oplossing zou binnen notime op de markt kunnen liggen (en heeft er ook al gelegen: HP OpenMail). Bouw er een Evolution connector bij die transparant alles afhandelt, en klaar is klara. Maar ja, dan zit je weer met je Outlook gebruikers.
Policy mgmt
Er is geen centrale policy mgmt onder linux. Het is wel te bouwen, maar het is er niet. Wederom heb ik gehoord dat zenworks dit zou moeten kunnen, met wederom bovenstaande disclaimer.
Policies...rechten. Tja, dan moet er eerst maar eens worden gedefinieert hoe deze policies er voor een gebruiker uit zouden moeten zien. Een registry bestaat al niet, en de meeste belangrijke (systeem) directories zijn al afgeschermd door het ontwerp van *nix. Wat er overblijft, eigenlijk, is het afdwingen van desktop settings. Ook daar is vast wat op te vinden. Je zou bijvoorbeeld de "dotfiles" (i.e. ~/.kde and friends) voor de gebruiker readonly kunnen maken. Maar ja, dan krijg je weer andere problemen. Hier is m.i. zo nog geen eenvoudige oplossing voor.
Directory support
Vele van bovenstaande server applicaties vallen of staan bij fatsoenlijke directory support. Het is mogelijk om het met oss te doen, maar het is geenzinds triviaal om dit voor mekaar te krijgen. eDirectory van novell draait ook onder linux. Heb het zelf nooit gedraait, maar een collega van me (een novellist, met weinig tot geen linux kennis) had het binnen een dag draaien op z'n redhat bak... Oss directory support is iig nog iets waar een hoop aan moet gebeuren
eDirectory werkt inderdaad op linux. Is niet eens lastig te installeren ook. Helaas kreeg ik de laatste keer dat ik het heb geprobeerd de ondersteuning voor UNIX accounts niet aan de praat. Ik zal het binnenkort nog eens proberen, een collega zegt dat het wel moet werken. Daarmee zou een hele slag kunnen worden gemaakt. Het kan allemaal met het handje gedaan worden (openldap, pam_ldap, etc), maar dat is inderdaad geen triviale operatie, en ook erg lastig helemaal transparant te maken.
Alle bovenstaande server oplossingen zijn nodig om fatsoenlijk desktops te kunnen managen in een corporate omgeving. Zonder dat dit fatsoenlijk werkt, zal de acceptatie van OSS op de corporate desktop beperkt blijven.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik zie het echter niet zo somber in, en ik verwacht dat 2004 heel veel gaat brengen op dit gebied. De producten die er zijn zullen worden gestroomlijnd, en nieuwe producten zullen het daglicht zien. Volgens mij gaan we een interresante tijd tegemoet.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 17:25:
Als eerste wil ik op z'n minst 3 doelgroepen onderscheiden:

- De "power" user
- De "corporate" user
- De "home" user

De poweruser weet al sinds jaar en dag dat linux een alternatief is op de desktop. Gelukkig heeft de poweruser ook de skills om een linux desktop in te stellen op zijn eigen eisen en wensen.

De thuisuser is helemaal een simpel verhaal. Die gebruikt wat er op het werk gebruikt word, en wat er geleverd word op de computers. Zolang de werkplek dus nog geen linux zal draaien, zal het de thuisgebruiker een rotzorg zijn dat ie windows draait. Het is het enige wat ie kent over het algemeen. En zolang het bedrijfsleven niet massaal linux gaat accepteren, zal de vraag naar linux voor de computer verkoper ook beperkt blijven tot de poweruser en de thuisusers die hij weet te beinvloeden.
Ik vind het persoonlijk jammer dat niet iedereen Power-User is. IK merk heel erg om me heen dat mensen gewoon met de flow meegaan en maar gewoon Windows gebruiken omdat dat toch standaard meegeleverd wordt. Nu is dit de mentaliteit van mensen zelf hoor, als jou altijd is verteld dat het Christendom goed is, waarom zou je dan de moeite nemen om te kijken of de Islam niet beter is?
Er wordt vanuit windows zelf ook niet echt een impuls gegeven om de mensen om te zetten tot PowerUser, Windows houdt de klanten met opzet dom zodat ze ook alleen windows blijven gebruiken (beetje zwart/wit maar daar komt het wel op neer).
Uitspraken zoals: "maar windows kan je ook naar wens afstemmen" of "maar het doet toch precies wat ik wil, waarom zou ik wat anders doen" weten duidelijk niet waar ze over praten.
Als iedereen open zou staan voor dit soort veranderingen en bewust wil proberen om bijvoorbeeld Linux te testen dan zou OSS een wereldlijke sprong maken.
Maar omdat Linux nog steeds een "command-line" imago heeft zoals DOS willen de mensen er al niet aan.
Conclusie, mensen zijn vergemest en dom gevoerd met Windows terwijl het imago van Linux ook niet echt je van het is.

Ik ben wel van mening dat ik op het goede moment de OSS wereld ben ingerold (ongeveer half jaartje nu :p) want ik zie ook dat er heel veel veranderingen plaats gaan vinden die toch voor Windows problemen gaan geven. Desktop Managers worden steeds beter, hardware support gaat vooruit en Linux komt steeds meer (positief) in het nieuws als zijnde het veilige en stabiele alternatief voor windows.

Ik denk dat over een jaar of 5 de echte klap c.q. beslissing gaat vallen. Of Windows gaat onderuit en OSS neemt de markt over, of Microsoft heeft nog een of andere troef achter de hand (klein kloteregeltje in de EULA die bepaalt dat een windows-gebruiker de komende 10 jaar verplicht is Windows te gebruiken :+) waardoor de hele OSS wereld op zijn kop staat.
1 ding staat vast, OSS kan niet worden "uitgeroeid"... daar is de community te groot voor, maar Microsoft daarentegen heeft weer veel geld, maar het grote verschil is dat geld op kan gaan, een community niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ryceck op 12-01-2004 10:02 ]

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 20:34
Geen matches
Ryceck schreef op 12 januari 2004 @ 10:00:
[...]

Ik vind het persoonlijk jammer dat niet iedereen Power-User is. IK merk heel erg om me heen dat mensen gewoon met de flow meegaan en maar gewoon Windows gebruiken omdat dat toch standaard meegeleverd wordt. Nu is dit de mentaliteit van mensen zelf hoor, als jou altijd is verteld dat het Christendom goed is, waarom zou je dan de moeite nemen om te kijken of de Islam niet beter is?
Er wordt vanuit windows zelf ook niet echt een impuls gegeven om de mensen om te zetten tot PowerUser, Windows houdt de klanten met opzet dom zodat ze ook alleen windows blijven gebruiken (beetje zwart/wit maar daar komt het wel op neer).
Uitspraken zoals: "maar windows kan je ook naar wens afstemmen" of "maar het doet toch precies wat ik wil, waarom zou ik wat anders doen" weten duidelijk niet waar ze over praten.
Als iedereen open zou staan voor dit soort veranderingen en bewust wil proberen om bijvoorbeeld Linux te testen dan zou OSS een wereldlijke sprong maken.
Maar omdat Linux nog steeds een "command-line" imago heeft zoals DOS willen de mensen er al niet aan.
Conclusie, mensen zijn vergemest en dom gevoerd met Windows terwijl het imago van Linux ook niet echt je van het is.

Ik ben wel van mening dat ik op het goede moment de OSS wereld ben ingerold (ongeveer half jaartje nu :p) want ik zie ook dat er heel veel veranderingen plaats gaan vinden die toch voor Windows problemen gaan geven. Desktop Managers worden steeds beter, hardware support gaat vooruit en Linux komt steeds meer (positief) in het nieuws als zijnde het veilige en stabiele alternatief voor windows.

Ik denk dat over een jaar of 5 de echte klap c.q. beslissing gaat vallen. Of Windows gaat onderuit en OSS neemt de markt over, of Microsoft heeft nog een of andere troef achter de hand (klein kloteregeltje in de EULA die bepaalt dat een windows-gebruiker de komende 10 jaar verplicht is Windows te gebruiken :+) waardoor de hele OSS wereld op zijn kop staat.
1 ding staat vast, OSS kan niet worden "uitgeroeid"... daar is de community te groot voor, maar Microsoft daarentegen heeft weer veel geld, maar het grote verschil is dat geld op kan gaan, een community niet :)
Hier heb je ook zeker gelijk in. Maar aan de andere kant, Microsoft heeft contracten, partners... Linux heeft dan wel een community, maar die is een stuk kleiner dan de bedrijfswereld. En ook een overstap in de bedrijfswereld gaat erg veel geld kosten,zeker voor enterprises die dus in feite niet alleen van een OS veranderen maar hun complete informatiesysteem moeten aanpassen.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
Maurice schreef op 12 januari 2004 @ 10:16:
[...]

Hier heb je ook zeker gelijk in. Maar aan de andere kant, Microsoft heeft contracten, partners... Linux heeft dan wel een community, maar die is een stuk kleiner dan de bedrijfswereld. En ook een overstap in de bedrijfswereld gaat erg veel geld kosten,zeker voor enterprises die dus in feite niet alleen van een OS veranderen maar hun complete informatiesysteem moeten aanpassen.
Ook dat snap ik wel, maar het is nu dus de kunst op zodanig een OSS wereld op te zetten dat het alleen maar voordelen kan hebben om over te stappen. En het overstappen kan stapsgewijs gebeuren. Ik werk momenteel voor me stage in een ebdrijf wat een 100% windows netwerk heeft (believe it or not), zulke bedrijven kunnen stapsgewijs linux binnen brengen en zo ermee bekend raken. Als zulke bedrijven al een klein gedeelte van het netwerk overzetten is dat al een grote stap voorwaarts, omdat dan alle bedrijven een beetje linux hebben en de eventuele totale overstap kleiner wordt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Geen matches
Ik vind het persoonlijk jammer dat niet iedereen Power-User is.
Tja, mensen - en dus hun interesses - verschillen. En da's maar goed ook. Ik vind het eigenlijk maar goed dat niet iedereen power user is, want dat zou betekenen dat er alleen maar nerds op deze aardbodem rondlopen B) (verder niks mis met nerds hoor ;) )

Trouwens, er zijn ook power users (ook op dit forum lopen er enkele rond) die juist graag met Windows werken - en niet alleen omdat ze er aan gewend zijn. Daar zijn er bij die ik zeker niet dom zou willen noemen. Wat ik maar zeggen wil is dat je nogal generaliseert ('Windows houd gebruikers dom' etc.), en zoals je weet: alle generalisaties zijn fout ;) .

Verwijderd

Geen matches
Dat is al jaaaaaaaaaaaaaren zo. ;). Zoek eens topics van 1, 2, 3, 4, 5 jaar oud. Ze zeggen allemaal 't zelfde.

/me blijft bij zijn stelling in 2000 dat Linux over tien jaar een grote speler is... 2010 dus.

• Kipcorn
Geen matches
* Kipcorn heeft Mandrake nu op zń normale computer gezet.
Draait al een stuk beter zeg.
Meteen even Gnome geinstalleerd. Vind ik toch een stuk fijner dan KDE.

Anyway, ik heb intussen ook nog een poging gedaan om Gentoo te installeren met de twee LiveCDś, maar dat ging mooi niet door.
Kan wel zien dat Mandrake echt voor de Linux n00bs is, hehe! :D

Zelfs de installatie manual van Gentoo was niet te begrijpen... Laat staan de installatie zelf! Poeh he! :P

Toch nog maar even rotzooien met Mandrake voor ik wat anders probeer...

[ Voor 4% gewijzigd door Kipcorn op 13-01-2004 00:03 ]

• justice strike
  • Laatst online: 09-02 15:49
Geen matches
ok ik reageer dus nu als ervaren solaris gebruiker (let wel, gebruiker!!) en windows administrator.

ik vind dat windows gemakkelijker te gebruiken is, niet omdat het intuitiever is, (want ik heb ook geen moeite om m'n email te lezen in pine, te browsen met links en documenten te schrijven met emacs). Maar omdat ik alles (maar dan ook echt alles) kan instellen vanuit de user enviroment van windows.

bij freebsd (waar ik nu bezig mee ben een samba server op te zetten) moet ik veelvuldig de command line opzoeken om alle .conf files te editen. Dat is dan opzich niet zo erg voor mij (ben een vervent dos gebruiker :P) maar het kan soms zo ontzettend onoverzichtelijk worden met tekstbestanden die je moet editten dat ik liever een domain server opzet met windows, dan met samba.

Ook vind ik dat het onderhouden van accounts een stuk makkelijker gaat onder windows (accountmanager) dan met unix (passwd adduser etc...)

ik wil het trouwens al helemaal niet eens hebben over alle dependencies die je soms hebt. Postgres installeren op freebsd was bijvoorbeeld echt een hell. en niet te vergeten de chicken and egg dependencies. voordat je daar als gewone gebruiker achter bent ben je ook alweer 2 weken verder.

Dat is nog zoiets. Probeer de gemiddelde gebruiker (je vader) maar eens open office compilen van source (of van binaries) kijken of dat hem makkelijker afgaat dan bijvoorbeeld de autorun install van office 2003.

dit zijn gewoon maar een paar voorbeelden waarvoor het makkelijker is om windows te nemen dan unix. dat is beter uitgedacht in windows.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Geen matches
Het grootste verschil in gebruiksgemak van windows<>linux desktop zit in de configuratie. In Debian+Windowmaker moet je alles instellen wil je meer dan een console. Bij windows hoef je maar een beetje te veranderen. Zo draai ik onder windows lekker Blackbox4windows en onder Linux dus Windowmaker.

Wat ik echt mis is een goede config tool. In Debian heb je wel Debconf, maar dat is ook niet alles. Dan haal je met Windows waarin alle (nuttige) functie's wel in een dropdown, radio- of checkbox wel meer dingen uit.

Ik heb een beetje het idee dat de configuratie (wat gelijk staat aan gebruiksgemak op een standaard installatie na) één grote brei is waar weinig logica in zit. De structuur houd wel zo'n beetje op bij de folders in de root :)
justice_strike schreef op 13 januari 2004 @ 00:19:
[..]

dit zijn gewoon maar een paar voorbeelden waarvoor het makkelijker is om windows te nemen dan unix. dat is beter uitgedacht in windows.
In alles wat ik vergeten ben, kan men in de post boven me terecht ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bredend op 13-01-2004 00:22 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen matches
justice_strike schreef op 13 januari 2004 @ 00:19:

Dat is nog zoiets. Probeer de gemiddelde gebruiker (je vader) maar eens open office compilen van source (of van binaries) kijken of dat hem makkelijker afgaat dan bijvoorbeeld de autorun install van office 2003.
Ik vond de binary-install van openoffice niet significant moeilijker dan de installer van MS-Office paketten. En het vergelijken van compilen met die installatie-wizard is niet helemaal op z'n plaats denk ik.

• RRR
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Geen matches
bredend schreef op 13 januari 2004 @ 00:20:
Wat ik echt mis is een goede config tool. In Debian heb je wel Debconf, maar dat is ook niet alles. Dan haal je met Windows waarin alle (nuttige) functie's wel in een dropdown, radio- of checkbox wel meer dingen uit.
[...]
Ik ben nu al een tijdje een Mandrake-gebruiker, en ik moet zeggen dat het met het Control Center in Mandrake de goede kant uit gaat. Let wel - het is nog lang niet optimaal, vooral het software beheer kan beter in mijn ogen (aloude klacht ;) ) en gebruikersbeheer is er helaas niet in verwerkt, maar voor iemand die de config liever met een tool doet dan via de command line, is het in mijn ogen gewoon een goed programma.

• justice strike
Geen matches
bredend schreef op 13 januari 2004 @ 00:20:
bla

[...]

In alles wat ik vergeten ben, kan men in de post boven me terecht ;)
je ziet natuurlijk wel dat ik het over domain servers etc... heb. enige voorbeeld wat ik aanhaal voor gewone gebruikers is de auto-install.

probeer jij maar eens iis te installeren + ftp server onder windows 2k en een tegenhanger onder unix

(en dan heb ik het over installeren en niet standaard bij de distro geleverd)

en precies hetzelfde voor de domain server (win2k adv) en samba

je gaat me toch niet vertellen dat samba makkelijker te gebruiken is. Ik heb al haren uit mijn hoofd getrokken en een vriend van mij (security consulent) met ervaring met mac's (osx en os9) unix en windows gebruikt nog liever ftp dan dat hij met samba aan de gang gaat.

ik ken gewoon heel veel administrators die hier zo over denken. Ze kunnen een windows server veel makkelijker beveiligen dan een unix bak simpelweg omdat ze niet in text bestanden hoeven te kloten.

• justice strike
Geen matches
blaataaps schreef op 13 januari 2004 @ 00:32:
[...]

Ik vond de binary-install van openoffice niet significant moeilijker dan de installer van MS-Office paketten. En het vergelijken van compilen met die installatie-wizard is niet helemaal op z'n plaats denk ik.
van de setup doc van open office

"Installing From a Download Set on UNIX Platforms
1. Log on with your user name (system administrator rights are not required for a
single-user installation).
2. Start the graphical X Window interface.
3. Change to the directory containing the downloaded installation files.
4. Start the setup application with the command::
./so-7-ga-bin-{platform}-{lang}.bin
See also Contents of the Download Setup Packages on page 12."

vergelijkbare office 2003 install

"
1. Log on with your user name
2. put cd into cd-rom drive
"

wat is nou sneller? windows, lijkt me immers hoef je geen command line te typen (onderschat het niet hoor meeste mensen typen ontzettend langzaam)

wat is nou makkelijker? windows, immers hoef je niet te denken aan welke file de setup file is
(overigens kunnen meeste mensen niet eens met een commandline aan de gang)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Geen matches
1. Log on with your user name
2. put cd into cd-rom drive
In een normale distro gaat dit net zo

1. inloggen
2. cd erin
3. vanuit je filemanager de setup van de cd starten (als je tenminste geen install gedaan hebt met een gui tool (redcarpet, gnoportage/kportage, synaptic etc, dan ben je er ook in 2 stapjes)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Geen matches
In Mandrake:
(command line: )
urpmi OpenOffice.org

(of met de gui RPMDrake, zoeken in de lijst, klikken en installeren)

Gemakkelijker gaat het echt niet.

Als je gebruikersvriendelijkheid en simpelheid van windows wilt vergelijken met linux, doe dat dan met een simpel te gebruiken linux distro die (mede) op beginners gericht is, en niet een die op powerusers gericht is.

Daar erger ik me in dit soort discussies vreselijk aan, dat mensen windows vergelijken met slackware of debian, en dan klagen dat de installer veel ingewikkelder is, of dat er veel te veel opties zijn. Tsja, je hebt linux en linux. En als je het met de verkeerde vergelijkt, dan valt het voordeel voor windows uit. Tuurlijk. Er zijn zoveel linuxen, je kunt er altijd wel eentje vinden die op een bepaald punt (kwa config oid) niet heel sterk is, omdat het daar niet op gericht is.

Klachten dat:
debian een tekstinstaller heeft (weet niet of de grafische installer inmiddels klaar is)
configuratie met bepaalde distros niet centraal gaat (mcc in Mandrake, alle commerciele debian gebaseerden hebben een dergelijke tool; Xandros, Lindows, etc)
distros als mandrake weer teveel grafisch doen en men daarom niks leert over linux
etcetc
zijn allemaal onzin omdat men niet in de gaten heeft welke distro waarop gericht is.

Omdat ik Mandrake goed ken, noem ik die vaak in mijn voorbeelden, maar bv RH/FC of SuSE hebben natuurlijk als andere RPM gebaseerde distros zo hun gui's ed.

Alle mensen die ik heb helpen overstappen van windows op linux vinden het niet moeilijker, alleen is het onbekend en anders.

Inderdaad, de userconfig is gescheiden van de systeemconfig. Tsja, linux is een echt multiuser multitasking systeem. Dat hoort dus zo.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Geen matches
* Equator 's nieuwePC draait nu weer fijn Gentoo 1.4 op kernel 2.4.24

En ik moet zeggen dat het weer draait als een zonnetje.
Mijn externe Maxtor 5000 XT wordt netjes herkend, en mijn SD reader ook. (Beide op USB)

Nu nog even de dualboot met Windows XP regelen. (Wordt nog tricky) Sommige zaken doe ik nl. toch nog echt op Windows. Denk hierbij aan binnenhalen van Video van Digitale VideoCamera, bewerken/editten en overzetten naar mpeg2 o.i.a.

Er zullen vast wel tools zijn waarmee je een dergelijke actie op linux kan (Beelzebubu is een van de developers van eer degelijke frontend meen ik) maar ik (ik kom er maar voor uit) heb geen tijd/zin om me zo diep in te lezen in de werking van de diverse commandline tools. Ik heb daar echt een gui voor nodig.
Anyway, ik heb intussen ook nog een poging gedaan om Gentoo te installeren met de twee LiveCDś, maar dat ging mooi niet door.
Kan wel zien dat Mandrake echt voor de Linux n00bs is, hehe!
Tja, als e net begint met linux, is gentoo misschien wat te veel van het goede, maar de install doc is echt heel duidelijk. (Je moet hem alleen even printen en lezen van papier)

Ik ben van RedHat 7.2 over gestapt naar Gentoo. De grootste reden was omdat ik meer wilde weten over de 'ins en outs' van een linux distributie. Daarnaast wilde ik wel eens weten hoe snel een voor mijn P3 gecompileerde applicatie liep t.o.v. een voor i386 gecompileerd RedHat RPM.

Voor Gentoo moet je ook veel lezen, dat weet ik.. Maar alles staat tot op command niveau beschreven, en daar waar nodig staat het dieper beschreven.
Gisteravond mijn Audigy2 kaart aan de praat gekregen met ALSA. Had ik nog nooit gedaan, maar het was een eitje ;) (Voorheen had ik USB speakers die het bijan nooit deden: Grootste miskoop ooit :( )

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Geen matches
De normale distro maakt zich zelfs druk om de plaatsing van de bestanden, want daar hebben gemiddelde windows-gebruikers ook nogal last van lijkt het. Ik maak altijd een C: en een D: aan voor die mensen, zodat ze hun programma's op C kunnen zetten en gegevens op D...

Maar dat is schijnbaar toch al te moeilijk voor ze, want je ziet programma's op D verschijnen en complete DVD's op C.

Gisteren gefilosofeerd: Computers zijn lastige apparaten, ze zijn nog totaal niet rijp voor de gemiddelde consument, net als de magnetron dat wel is.
Als je magnetron het niet meer doet, steek je de stekker er opnieuw in en probeert opnieuw, zo niet breng je hem weg. Als je computer het niet doet ga je eerst een hele boel kloten, nog meer kapot maken en dan bel je je lieve neefje op of die het kan fixen.

Alle desktops zijn prima, zolang alles goed gaat, maar zodra het fout gaat laten ze allemaal steken vallen dmv blauwe schermen en vrienden onder Windows en voor de gebruiker onduidelijke foutmeldingen onder bijvoorbeeld GNOME.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
CyberJ schreef op 13 januari 2004 @ 08:16:
* Ryceck 's nieuwePC draait nu weer fijn Gentoo 1.4 op kernel 2.4.24
Nu nog even de dualboot met Windows XP regelen. (Wordt nog tricky) Sommige zaken doe ik nl. toch nog echt op Windows. Denk hierbij aan binnenhalen van Video van Digitale VideoCamera, bewerken/editten en overzetten naar mpeg2 o.i.a.
Dualboot Windows XP:
title WinXP
root (hd0,0)
chainloader +1

Wat is daar tricky aan.... B)

Dit is wel voor grub btw :) (lilo werkt wa anders, anders hebbik het weer gedaan straks enzo)

[ Voor 10% gewijzigd door Ryceck op 13-01-2004 08:28 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Geen matches
Ryceck schreef op 13 januari 2004 @ 08:27:
[...]

Dualboot Windows XP:
title WinXP
root (hd0,0)
chainloader +1

Wat is daar tricky aan.... B)

Dit is wel voor grub btw :) (lilo werkt wa anders, anders hebbik het weer gedaan straks enzo)
Yep, maar alleen draait mijn Windows XP op een hardware (ATA) mirror (RAID 1) en linux ziet die disk(en) niet. En Grub ook niet.
Was het maar zo makkelijk ;)

Ik meen ooit een keer ergens te hebben gezien/gelezen hoe je dit kon doen, maar ik moet er nog even naar zoeken.

• justice strike
Geen matches
"of met de gui RPMDrake, zoeken in de lijst, klikken en installeren"

hoezo rpmdrake en geen install ofzo? dat is toch niet duidelijk voor de gebruiker?

geef me anders dan een voorbeeld van een distro die wel makkelijk is voor de gebruiker, en hoe je daar dan installeert. (en zoals eerder gezegd cml is niet makkelijk voor een doorsnee gebruiker)

Verwijderd

Geen matches
Mischien dat ik deze mening heb gejat van een van de vele windows vs linux discussies die ik door heb gespit :) maar mijns insziens moet er toch echt een distro komen met:
Gebruikersgemak (hardware-detectie e.d.) van mdk of suse
APT van Debian
GUI-frontend voor APT
:9

Ik denk dat we dan kunnen gaan vergelijken met Windows! Want bij Windows is het allemaal heel mooi dat die geen dependency-problemen geeft maar zo gauw als het prog het niet doet "Ach, laat ook maar.. Ik koop het Microsoft-minder-dan-equivalent wel..." Met als gevolg.. :O

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 10:32:
Mischien dat ik deze mening heb gejat van een van de vele windows vs linux discussies die ik door heb gespit :) maar mijns insziens moet er toch echt een distro komen met:
APT van Debian
GUI-frontend voor APT

Ik denk dat we dan kunnen gaan vergelijken met Windows! Want bij Windows is het allemaal heel mooi dat die geen dependency-problemen geeft maar zo gauw als het prog het niet doet "Ach, laat ook maar.. Ik koop het Microsoft-minder-dan-equivalent wel..." Met als gevolg.. :O
Zo overdreven goed is apt nu ook weer niet hoor :)
Ik werk nu meej Gentoo en daar is Emerge to persoonlijk vind ik beter dan Apt, en portagemaster is een Java-GUI-frontend hiervoor dus da kan ook nog :)

Ikzelf vind Emerge overzichtelijker werken en beter omgaan met dependencies, mede ook door de werking van USE-flags maar jah :)

Verwijderd

Geen matches
binnenkort dan maar eens een gentoo cdtje branden >:)
mandrake ga ik ook nog eens proberen, kijken of dat een beetje fijn is voor als ik iets anders wil doen met mn pc dan prutsen :)
ach ja, heb nog 60gig klaarliggen dus das het probleem niet 8)

Verwijderd

Geen matches
justice_strike,
RPMDrake is de exacte naam voor het progje, maar als je het MCC / Mandrake Control Centre start (menu/configuration/configure your system of menu/configuration/install software -- zit niet achter mijn machine, maar er zijn meerdere manieren om er te komen, via het mcc en direct naar de installer), en je kiest de sectie Software Management (onderste icon links), dan is er een duidelijk icoon: install software.

Wie linux niet kent, maar bv bij mijn website begint, met Mandrake, en de instructies volgt, evt op de mandrake gerichte forums de newbie vragen stelt, is binnen een paar uur zonder meer aan de slag met een werkende setup.

En als je cumulatief gaat kijken, is er niet meer tijd voor nodig om de zaak aan de gang te brengen en houden dan met windows.
Ik zou zeggen, als je hardware ondersteund is, hmmmm, uurtje of zo lezen op mijn site (minder als je snel leest -- je moet natuurlijk niet alles lezen, bovendien is er de google site search), en op de distro gerichte forums zoeken en posten, en binnen een paar uur heb je een prima werkende linux machine die klaar is voor gebruik.
Dit is incl. installatietijd en configuratie.

Overigens: cli is wel gemakkelijk voor de doorsnee gebruiker, als hij weet wat hij moet ingeven als commando, en er open voor is.

Bv ipv:
klik op start, hier, daar, dan in het nieuwe window dit daar dat etcetc, gewoon:
su
(geef root password)
urpmi [package]

werkt gewoon. Sneller, korter en gemakkelijker kan niet. Als er iets niet lukt, kan je ook nog eens zeggen: wat 'antwoordde' de shell dan?
En dat gaat met de gui's niet....

Ook hier is het probleem een probleem van perceptie, nl dat gui's beter zijn. Dat is dus niet zo, gui's zijn soms beter, met name als men (nog) niet weet hoe het zaakje werkt.

Lees een stukje terug naar mijn 3 punten van gebruiksvriendelijkheid.

1 ) het systeem moet kunnen doen wat de gebruiker wil (de functionaliteit hebben)
2 ) zo eenvoudig mogelijk als de gebruiker weet hoe hij het systeem moet gebruiken
3) met een zo eenvoudig mogelijke manier om erachter te komen hoe het moet als de gebruiker het niet (precies) weet.

punt 3 zorgt ervoor dat gui's vaak de voorkeur hebben -- je kunt met herkenning gemakkelijker terugvinden hoe het ook alweer ging, en desnoods gewoon wat proberen.
Echter, als je eenmaal geleerd hebt dat je de exacte dingen op de cli met man [command] vind je heel snel wat je wilt, en veel preciezer. Daarnaast is punt 3 niet relevant als je weet hoe het systeem werkt, want dan valt alleen de afweging van punt 2 te maken: kan het gemakkelijker.

Bovendien, als op websites (bv de mijne) instructies staan die je moet uitvoeren, gaat dat met commando's vele malen sneller; je hebt daarbij dan wel geen gui, maar als je kunt copy-pasten is perfect aan punt 1 (het kan) en 2 (gemakkelijker gaat niet, 1 muisbeweging + klik om het commando te kopieren, 1 muisbeweging en middelste knop klik om te plakken/uit te voeren) voldaan, en dus is punt 3 niet relevant. GUI's zijn vaak niet nodig (voor programma installatie/configuratie dingen) -- ze zijn alleen nodig omdat mensen denken dat de cli moeilijk is. Wat niet zo is.

Voor de keuze van een distro is er trouwens ook een draadje in dit subforum: welke distro moet ik kiezen.

AapopfietS:
APT van Debian
GUI-frontend voor APT

Waarom? Met urpmi heb je het equivalent, dus dat bestaat allang: Mandrake. Met gui's voor wie niet zonder kan/wil.

Gentoo met Emerge doet dat natuurlijk ook, maar niet iedereen wil Gentoo gebruiken, en het is toch wat meer werk dan Mandrake.

Verwijderd

Geen matches
Ik heb een vriend van mij overtuigd dat hij toch eens Linux moet gaan proberen, en ik heb beloofd dat ik het voor hem kwam installeren (heb ik er wel voor over). Nou had ik eigenlijk de keuze tussen RPM-based of APT-based, en omdat ik net met APT te maken had gekregen ben ik er behoorlijk verliefd op. RPM heb ik n jaar of 2 terug flink mee gestoeid maar ik vond het toch echt vervelend werken. Dus ik dacht toch maar Debian.. Is wel moeilijker maar makkelijker voor hem om progs te installeren. Maar ik wist dus niet dat er ook een soortgelijk iets voor RPM was: urpmi. Ik ga het eerst op mijn eigen bakje uitproberen, wat ik er dus van verwacht is dat ik ermee naar programma's kan zoeken (apt-cache search), hij de programma's automatisch download (apt-cache install) zonder dat ik eerst zelf de rpm moet zoeken, en dependencies automatisch oplost. Waarom ik ook een GUI wil lijkt me wel duidelijk; die jongeman is Windows gewend, maar als urpmi echt net zo werkt als APT en met rpmdrake oid grafisch is te besturen, verslaat het Windows dik :9

Overigens heb ik onder Linux nog nooit een dag zonder commandline gedaan. Dus dat imago van Linux is net als DOS is wel waar, ik heb nog geen gui tool gevonden (dwz meegeleverd met de distro) waarmee ik de processen kan zien en killen (taskmanager). Ik heb ook nog niet gezocht, ps -aux | grep programma; kill pid gaat me nog goed genoeg af... Als ik die cli niet had.. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 11:41 ]

• Creepy
  • Laatst online: 11:39

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Geen matches
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 11:39:
Overigens heb ik onder Linux nog nooit een dag zonder commandline gedaan. Dus dat imago van Linux is net als DOS is wel waar, ik heb nog geen gui tool gevonden (dwz meegeleverd met de distro) waarmee ik de processen kan zien en killen (taskmanager). Ik heb ook nog niet gezocht, ps -aux | grep programma; kill pid gaat me nog goed genoeg af... Als ik die cli niet had.. ;)
De gnome system monitor kan dit ook, en voor bijv. een KDE zal er ook wel een app. zijn die dit kan. Alle processen tonen (ala ps auxf) en dan rustig procesen killen. Voor de meeste cli dingen is vaak wel een GUI variant te vinden. Of het net zo snel en makkelijk werkt is een tweede ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Geen matches
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 10:32:
APT van Debian
GUI-frontend voor APT

Die Distro is er: Fedora.

+ Gebruikersgemak van Redhat, SuSE of Mandrake.
+ Package Management met yum of apt4rpm
+ Gui frontend met UP2Date/Synaptic

Draai het nu een tijdje op 't werk en thuis op mijn lappie. Nadat ik ben begonnen met SuSE, later Debian, FreeBSD, Slackware, Gentoo gehad. Nu dus naar een fijne precompiled distro als Fedora. Debian is leuk: voor servers of als je wil prutsen. Wil ik toepassingen die werken kies ik voor Fedora.

Echter is het wel weer heel aannemelijk dat ik binnenkort terugkeer op het ouwe vertrouwde SuSE front (als ze Gnome gaan gebruiken) aangezien Novell SuSE heeft overgenomen en Novell mijn alltime favourite software bedrijf is. Ik was al opgewonden over de overname van Ximian, nu SuSE ook een Novell bedrijf geworden is ben ik erg erg erg opgewonden. Ximian Desktop 2 heeft al ondersteuning voor SuSE 9 en SuSE Linux Desktop. Als Novell een beetje werk maakt van de integratie van hun Linux producten (waarvan ik overtuigd ben dat ze dat zeker gaan doen) zal dat mijn nieuwe distro of choice worden.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• justice strike
Geen matches
"Overigens: cli is wel gemakkelijk voor de doorsnee gebruiker, als hij weet wat hij moet ingeven als commando, en er open voor is."

wat is volgens jouw de doorsnee gebruiker?? je zou is moeten weten met wat voor mensen ik soms te maken heb.

VB. mensen waarmee je een half uur aan de lijn zit om vervolgens er achter te komen dat hij zijn pc nog uit heeft staan (en natuurlijk is het dan jouw schuld en niet zijn schuld!!) dit zijn extreme maar zeer realistische voorbeelden.

eerlijkgezegd vertrouw ik de doorsnee gebruiker echt noet aan een cli toe.

zoals een vriend van me zei. Als je nagaat hoe dom de gemiddelde nederlander is, dan moet je ook nog eens weten dan 50% van de nederlanders dommer zijn dan de gemiddelde nederlander.

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 11:39:
Ik heb een vriend van mij overtuigd dat hij toch eens Linux moet gaan proberen, en ik heb beloofd dat ik het voor hem kwam installeren (heb ik er wel voor over). Nou had ik eigenlijk de keuze tussen RPM-based of APT-based, en omdat ik net met APT te maken had gekregen ben ik er behoorlijk verliefd op. RPM heb ik n jaar of 2 terug flink mee gestoeid maar ik vond het toch echt vervelend werken. Dus ik dacht toch maar Debian.. Is wel moeilijker maar makkelijker voor hem om progs te installeren. Maar ik wist dus niet dat er ook een soortgelijk iets voor RPM was: urpmi. Ik ga het eerst op mijn eigen bakje uitproberen, wat ik er dus van verwacht is dat ik ermee naar programma's kan zoeken (apt-cache search), hij de programma's automatisch download (apt-cache install) zonder dat ik eerst zelf de rpm moet zoeken, en dependencies automatisch oplost. Waarom ik ook een GUI wil lijkt me wel duidelijk; die jongeman is Windows gewend, maar als urpmi echt net zo werkt als APT en met rpmdrake oid grafisch is te besturen, verslaat het Windows dik :9
Als het een snelle PC is probeer eens Gentoo. Het portage systeem vind ik persoonlijk geweldig. Emerge xxxx en je installeert gelijk de meest recente stable versie. En de Package DB op hun site word ook mooi elke dag bijgehouden.
KDE System Guard?

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
justice_strike schreef op 13 januari 2004 @ 12:12:
"Overigens: cli is wel gemakkelijk voor de doorsnee gebruiker, als hij weet wat hij moet ingeven als commando, en er open voor is."

wat is volgens jouw de doorsnee gebruiker?? je zou is moeten weten met wat voor mensen ik soms te maken heb.

VB. mensen waarmee je een half uur aan de lijn zit om vervolgens er achter te komen dat hij zijn pc nog uit heeft staan (en natuurlijk is het dan jouw schuld en niet zijn schuld!!) dit zijn extreme maar zeer realistische voorbeelden.

eerlijkgezegd vertrouw ik de doorsnee gebruiker echt noet aan een cli toe.

zoals een vriend van me zei. Als je nagaat hoe dom de gemiddelde nederlander is, dan moet je ook nog eens weten dan 50% van de nederlanders dommer zijn dan de gemiddelde nederlander.
En ik ben van mening dat dit grotendeels is te wijten aan Windows. Doordat de gebruikers altijd en eeuwig alles voorgeschoteld krijgen zullen ze ook nooit zelf initiatiief tonen om het te leren.
Stel je voor, jouw auto wordt altijd volgetankt door de bediende. Het tankstation in jouw buurt verdwijnt, en de dichtsbijzijnde moet je ineens zelf tanken.
75% van de mensen (verwende sletten dat ze zijn :p) zullen naar het tankstation 5km verder rijden omdat ze daar wel geholpen worden.

Mensen zijn lui _gemaakt_ door bepaalde groeperingen waardoor ze te LAM zijn om zelf enigszins maar iets te ondernemen, want het wordt toch altijd al voor hun gedaan.
Waarom "moeilijk" (voor zover het moeilijk is) doen als het "makkelijk" (makkelijk maar dom gehouden) kan.

Verwijderd

Geen matches

Je moet wel het laatste meenemen wat ik in die zin zeg:
en er open voor is
Dat maakt nl het hele eiereneten uit; zoals al gezegd wordt zijn de meesten nog helemaal niet klaar voor computers, en dan willen dergelijke mensen die windows wel een beetje kennen (maar meestal ook niet 'kunnen' ) linux gaan gebruiken? No way.

Ik heb speciaal daarom een artikel geschreven, dat je hier terugvindt:
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]
(even naar beneden scrollen voor mijn artikel)
In principe zijn er teveel mensen die zeuren dat met linux dit of dat niet gaat, terwijl het aan hun systeem of henzelf ligt. Voorbeeld: mensen die klagen dat linux slecht is omdat hun hardware niet ondersteund wordt. Sorry, fout bij degene die die rommel gekocht heeft. (Naja, je kan 't ook pech noemen..)

Ik ben het best met je eens dat voor de gemiddelde computergebruiker de cli te moeilijk is. Maar voor de gemiddelde computergebruiker is de gemiddelde computer (incl alle Apple varianten) te moeilijk. Het gaat pas als het voorgeinstalleerd en voorgeconfigureerd uit de winkel komt, en dan nog.....

Om jou even te parafraseren:
Ik vertrouw een doorsnee gebruiker niet aan een computer toe.

Maar van de andere kant, een doorsnee gebruiker die er open voor staat, zal met wat prutsen best een cli aankunnen. Ik zie het dagelijks op het mandrakeforum: www.mandrakeusers.org, daar komen veel posts langs van mensen die echt nergens kaas van gegeten hebben inzake linux (en vaak ook computers) (posts die hier meteen op slot zouden gaan-- daar is het meer een newbie forum) en die na een tijdje (binnen een dag of zo) de cli echt wel op waarde schatten.
En alle mensen die geen moeite doen om die dingen op te zoeken, na te vragen of om hulp te vragen, en daarom (er zijn natuurlijk andere, geldigere redenen) zeggen dat linux niet werkt, zijn zelf niet geschikt voor linux, en ik durf te wedden dat ze geen geupdate virusscanner hebben (enzo) onder windows, en dat ze dus ook niet geschikt zijn voor windows. Aangezien we het over windows hebben hebben we het over x86, dus hun machines zijn ook niet geschikt voor MacOSX. Blijft bar weinig over.
(NB: geldige redenen om niet linux te gebruiken zijn er genoeg: niet-ondersteunde hardware (wel beetje eigen schuld, en verder pech, maar goed); geen tijd hebben om iets nieuws te leren; afhankelijk zijn van programma's die niet (goed) onder linux draaien, etcetc.)

Over urpmi, op de cli gebruik ik altijd:
urpmi --noclean --fuzzy [package]
en soms --test om te zien wat er mogelijk is;
--noclean zorgt ervoor dat de gedownloade packages op de hd blijven, kan ik een verzameling maken die ik kan burnen en samen met de 3 download cds kan doorgeven; wel zo gemakkelijk;
--fuzzy zorgt ervoor dat er ook gezocht wordt naar packagenamen waarin de zoekterm als onderdeel voorkomt.
Natuurlijk kan je met de gui ook zoeken; zelfs op de inhoud van de beschrijvingen; dat zal met urpmi ook best gaan, maar heb ik nooit nodig gehad...
Zorg natuurlijk wel dat je je sources goed opzet (zie mijn site).

Processen: doe eens ctrl-esc onder kde. Enjoy.
Overigens heb ik onder Linux nog nooit een dag zonder commandline gedaan. Dus dat imago van Linux is net als DOS is wel waar,
Dit is goed en fout. Goedfout misschien.
Dat je dingen in linux niet zonder commandline kan doen, is ten dele waar (zie ook mijn eerste paar posts in dit topic), maar dat het daarom DOS achtig is is niet waar; kwa functionaliteit is de CLI nl meer dan evenwaardig aan de GUI's, terwijl DOS verre achterwege blijft bij windows of linux gui's.
Voor sommige dingen (die ik al genoemd heb) is de CLI absoluut gemakkelijker dan welke gui ook, en dat kan je van DOS niet zeggen...
Het wordt dus vaak in negatieve zin gezegd dat je de CLI hebt linux, maar dat is gebaseerd op de misvatting dat het laagste stadium de CLI is (nee, dat was voor DOS waar toen win3 en win95 er waren), en de gui's een hoger niveau zijn.
Feit is (wat de ervarener gebruikers van UNIX: solaris, hp-ux, bsd, linux etc weten) dat de CLI en gui's complementair zijn.
Vandaar ook dat ik zeg: als men er open voor is.

Verwijderd

Geen matches
True, zeggen dat Bash op DOS lijkt is mischien wel een erg lompe belediging; onder Linux kun je bakken meer met de CLI dan onder DOS. Maar voor buitenstaanders is het allemaal hetzelfde (die moeten ook inderdaad niet met Linux beginnen als ze zulke zwart-wit vergelijkingen maken :+). Wat ik wil zeggen is dat ik met de CLI veeeel meer kan dan met de GUI... Veel meer controle enzo.. Dat zie ik me onder Windows nog niet doen, en daarom vinden ze het raar dat je de CLI gebruikt. En alles wat tekst is is DOS 8)

Vroeger deed ik onder Windows dus ook alles met de GUI, gewoon overal vind je weer nieuwe functies. Maar als je een keer met een moeilijkere versie van Linux bent wezen stoeien (Lees: de CLI hebt geleerd :)) dan kun je geen dag meer zonder en gaat het menus-doorspitten wat ik onder Windows zo vaak deed niet meer op.

Volgens mij is deze post een beetje rommelig geworden :+ maar ik ben dan ook eigenlijk aan het werk ;)

edit: volgens mij heb ik je nu precies nagepraat...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 13:33 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Geen matches
@aRTee:

Vergeet niet dat veel *nix gui's gebouwd zijn om de cli commando's heen. (IMO althans)
Bij DOS waren er een aantal programma's waarmee je de basic dingen kon doen, maar andere zaken moest je via windows / of andere software doen.

DOS is IMO nog steeds erg bruikbaar. Vooral voor het simpele batch werk zoals het copieren van enkele files naar 100 servers.

Daar er veeeeeeeeel meer programma's zijn voor de *nix cli kan je er ook veel meer mee. Tevens het feit dat je meerdere commando's kan gebruiken in 1 opdracht, maakt het veelzijdiger. (Maar dat komt denk ik omdat ze gebruikmaken van stdin en stdout)

• Kipcorn
Geen matches
Ben ik weer eventjes. Nog steeds met Mandrake.
Heb er nu wat meer mee proberen te doen.
Hoe gemakkelijk Mandrake ook lijkt, als je meer wilt dan de standaard meegeleverde apps zul je toch echt in de docś en how-to's moeten duiken.
Bijvoorbeeld Mozilla Firebird installeren omdat Mandrake standaard met Mozilla 1.4 wordt geleverd.
Krijg je een .tar.gz bestand. Wat de neuk moet ik daar nou weer mee?! denk je dan...
Nouja dubbel klikken maar. Mapje.. Nog eens dubbel klikken, allerlei losse bestanden.
Laten we het mapje dan maar even extracten. Okay, nu hebben wij een zooi losse bestanden, zou er ook ergens een how-to bijzitten?
*zoekt* hmm, schijnbaar niet.
Nou weet ik dat je Firebird onder Windows niet hoeft te installeren, dus misschien is dat hier ook het geval.
Mep op run-mozilla.sh, meest voor de hand liggend. God knows wat de neuk een *.sh bestand is maar dat doet er niet toe.
"run-mozilla.sh" is an executable text file. Do you want to run it, or display its contents?

huh :?
Run dan maar... Verrek, hij start op.
Maar elke keer dat je dat bestand opent krijg je weer die stomme vraag.

Dat is dus één voorbeeld van hoe onhandig het is om programma's te installeren, of in dit geval uit te voeren als je voor het eerst met Linux werkt.

Ik heb ook even geprobeerd GAIM te installeren m.b.v. RPM Drake. Keurig alle dependencies erbij en hoppa, klaar.
Maare, waar staat ie nu? Tja, dat mag je lekker zelf uitzoeken! :+

Tijdens het kloten vind ik een achtergrond muziekje wel fijn, maar Totum vond ik niet zo handig.
Dus ik proberen XMMS te installeren. Zie ik alleen de source, en wat Red Hat packages.
Nouja eerst die source even gedownload maar daar kon ik helemaal niks mee. Compilen? :? wat is dat :? Duidelijke handleiding? Nooit van gehoord....
Dan maar lekker die Red Hat RPM gebruiken. Wederom het pakketje voorgelegd aan RPM Drake die het keurig installeerde.
Wederom staat er nergens een link, maar ook het programma zelf was nergens meer terug te vinden.

Overigens ben ik nog nergens doc's of how-to's tegengekomen die hier duidelijk op in gaan.

De achtergrond muziek is er inmiddels. Maar niet dankzij Linux. Heb de CD speler maar aangezet. :/

Ben ook even naar de Bibliotheek geweest voor wat Linux boeken, maar het meest recente boek stamt uit het jaar 2001.
Nouja hier schiet ik ook geen hol mee op dus ga ik dat maar lezen.

En Mandrake moet nog wel een van de meest gebruiksvriendelijke Linux varianten zijn!

Natuurlijk snap ik er de ballen niet van omdat ik jaren lang met Windows gewerkt heb. Maar ik had toch wel wat fatsoendelijke documentatie, maar ook dat valt vies tegen.

Okay, ik ben weer klaar met zeuren.

Verwijderd

Geen matches
Tsja, ik heb het je al een paar keer gezegd: begin nou met mijn site. Lees de pagina over hoe ik eea config.

Je moet gewoon urpmi configgen.
Voeg de juiste sources toe, daarin zitten precompiled binaries van firebird.

Van websites source pakketten downloaden en compileren is niet voor newbies en luie mensen.

Dus, configureer je sources (zie link op mijn website, er zijn er 2, 1 met hele uitleg die ook op de frontpage van mijn site staat, en 1 op de linkpage die heel beknopt gewoon de urpmi config commandos voorkauwt, vooruit maar weer: resp. http://www.zebulon.org.uk/ICML0.HTML en http://www.urpmi.org/easyurpmi/ ), en doe:

urpmi mozilla-firebird

en
urpmi --fuzzy xmms
zoek ff uit wat je wilt hebben, extra plugins oid, en install het met
urpmi xmms xmms-plugins xmms-watjenogmeerwilt

(Als het goed is worden dergelijke programma's toegevoegd aan het menu; soms moet je even uitloggen voordat je dat ziet.)

Kan je voorstellen dat het installeren gemakkelijker kan?
Zo ja, hoe???
8)

Als je dan zegt: ja maar, dat is niet de laatste versie van dit of dat pakket, dan zeg ik alleen maar: nee, dat klopt soms. Maar krijg je bij windows wel de allerlaatste cvs versies in 1 keer geinstalleerd? Nee? Dan is Mandrake nog altijd gemakkelijker.

En voor de diehard die wel de allerlaatste versie wil, is er altijd nog de mogelijkheid om van source te installeren.

Oh ja, mix geen RH pakketten met Mandrake pakketten als je graag wilt dat dingen niet breken...
You get to keep both pieces...
(als er echt geen rpm van Mandrake is, install dan tenminste met
urpmi [rh-pakket].rpm
dan haalt urpmi de juiste mandrake dependencies op, anders ga/kan je nare conflicten krijgen.

Ik heb het gevoel dat je nogal ongeduldig in 1 keer linux (mandrake) wilt gebruiken. Je mag prutsen wat je wilt, maar als het systeem dan stuk gaat, is het je eigen zaak, en moet je ook niet over linux of Mandrake klagen.
Wil iets niet, ga dan na of JIJ het niet verkeerd doet. Lees ook dit:
http://www.mandrake.tips.4.free.fr/learninglinux.html

In je post hierboven zie ik zo tig dingen die onnodig moeilijk zijn, het risico hebben dat je je systeem verneukt oid.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 16:39 . Reden: Toevoegingen ]

Verwijderd

Geen matches
Het lijkt me stug dat de tarball van Firebird geen README of INSTALL heeft, dat is volgens mij behoorlijk standaard en ingeburgerd. En als er dan bovenaan staat "These are generic installation instructions" oid dan hoef ik niet verder te lezen.

Een programma compileer je iig zo:

./configure
make
su
make install
exit

./configure zorgt dat make weet voor wat voor pc en wat voor omgeving er gecompileerd moet worden, make compileert de boel, su zorgt dat je root wordt, en make install kopieert de gecompileerde bestanden naar de juiste mappen. Met exit wordt je weer de normale huis- tuin- en keukengebruiker.

Maar er zit wel degelijk goede documentatie bij hoor, en als het dan nog niet wil werken, is het een typisch It_Works_For_Me (tm) probleem :*)

Maar heb je die tips van aRTee al eens bekeken (hoop dat ik uit mn hoofd de juiste gebruiker noem (edit: bijna goed))? Die heeft een Mandrake site, heb hem zelf nog niet bekeken maar er zouden iig tips voor urpmi in staan, ik weet niet of je dat al hebt (zo te horen heb je wel iets wat de dependencies oplost, of ik heb niet goed gelezen), maar daar kun je dus makkelijk software mee installeren. En als je een probleem hebt, zijn er meestal meer mensen dus google&got-search kunnen je een flink eind op weg helpen.

Verder is het inderdaad nog niet echt aan de 'gewone' gebruiker (dus die die geen zin heeft om te lezen) uitbesteed om programma's te installeren, dat het onder Windows zo makkelijk gaat is denk ik niet alleen een voordeel, en dan denk ik dat de meesten wel weten wat ik bedoel :)

excusez-moi artee, voor het snel wegbeuken van je post ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 16:57 ]

Verwijderd

Geen matches
Ik heb net mijn post hierboven ook al ge-edit, maar om te voorkomen dat daar overheen gelezen wordt post ik hier nog maar een keer.

Compileren is met Mandrake slechts zeer zelden nodig.

Met urpmi geconfiged kan je praktisch alles installeren waar je op het web over leest.

Waar heb je xmms gevonden maar alleen binaries voor RH of source????
Niet op de cds van de download editie van Mandrake in elk geval....

Er is 1 grote reden dat je op geen een website meer binaries/rpms voor mandrake ziet, en dat is dat het allemaal met repositories voor urpmi werkt.
1 keer opzetten, en gaan.

En nog een tip: HEB GEDULD! ;)

Over tutorials etc: heb je de 'onboard' info wel gelezen? Staat ook heel veel handigs in.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
Geen matches
AntiChris schreef op 13 januari 2004 @ 08:17:
Gisteren gefilosofeerd: Computers zijn lastige apparaten, ze zijn nog totaal niet rijp voor de gemiddelde consument, net als de magnetron dat wel is.
Ik heb nieuws voor je: In de meeste magnetrons tegenwoordig zit ook een computer. Alleen geen volledige PC. Aangezien een PC general purpose is, dus vantevoren niet weet wat de gebruiker ermee wil, heb je niet zoveel aan een tijd-draaiknop.
Alle desktops zijn prima, zolang alles goed gaat, maar zodra het fout gaat laten ze allemaal steken vallen dmv blauwe schermen en vrienden onder Windows en voor de gebruiker onduidelijke foutmeldingen onder bijvoorbeeld GNOME.
* reinouts zet GNOME Usability Project pet op
Als GNOME echt onduidelijke foutmeldingen geeft, moet je dat doorgeven aan de ontwikkelaars via bug-buddy of bugzilla.gnome.org. Programma's repareren zichzelf helaas nog niet.
* reinouts zet GNOME Usability Project pet af

• Kipcorn
Geen matches
Okay, aRTee, ik ga je website bekijken. :)
Was al even aan het snuffelen in de Linux boeken uit de bieb, maar die gaan in de eerste instantie meer in op de basis handelingen, commando's etc.

[edit]
Ik neem een deel terug van wat ik net heb geschreven.
Bladerde iets te snel door het Gnome menu en ineens stond daar XMMS, en hij werkt ook. :P
Maare... Ik zie 'm nu nergens meer terug. :D

[ Voor 36% gewijzigd door Kipcorn op 13-01-2004 18:26 ]

• bkor
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 16:32:
(Als het goed is worden dergelijke programma's toegevoegd aan het menu; soms moet je even uitloggen voordat je dat ziet.)
toevoeging: Je hoeft niet uit te loggen, als gewone gebruiker "update-menus" runnen (duurt hier paar seconden) en vervolgens verschijnt het nieuwe programma in je menu.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Geen matches
Ik heb nieuws voor je: In de meeste magnetrons tegenwoordig zit ook een computer. Alleen geen volledige PC. Aangezien een PC general purpose is, dus vantevoren niet weet wat de gebruiker ermee wil, heb je niet zoveel aan een tijd-draaiknop.
Conclusie, een magnetron is toch geen PC en al helemaal geen desktop, haal je gelukkig mijn punt toch niet onderuit ;) Als we alles wat een stel chippies bevat al een computer moeten gaan noemen kunnen we ook te ver gaan he.
Als GNOME echt onduidelijke foutmeldingen geeft, moet je dat doorgeven aan de ontwikkelaars via bug-buddy of bugzilla.gnome.org. Programma's repareren zichzelf helaas nog niet.
Ik heb geen last van een message 'Only root can unmount /floppy', maar een gemiddelde gebruiker zal dat niks zeggen. Een idee voor een betere melding heb ik ook niet, het is gewoon de output van umount en die is duidelijk genoeg als je begrijpt wat er gebeurt. En daar ligt ook meteen het probleem:

Ik vind dat het toch echt de gebruikers moeten zijn die bereid zijn zich te vormen naar een technische oplossing in plaats van krampachtig proberen de gebruiker in elk afzonderlijk geval tegemoet te komen. Van een videorecorder lees je ook de handleiding (ok, als Nederlander niet ;)) en als je een auto wil rijden moet je dat ook leren, zelfs bij een officiele instantie.

Helaas zijn veel mensen niet ertoe bereid om te begrijpen hoe een computer werkt en zij "verdienen" eigenlijk ook helemaal geen computer. Waarom moet je een computer hebben? Wat kan je er meer mee dan met een paar losse apparaten die even eenvoudig te bedienen zijn als de magnetron en op die manier veel meer geschikt zijn voor de gewone gebruiker?
Ik doel hierbij op PlayStation en kopieerapparaat. Voor een beetje mailen en webbrowsen hoef je ook geen totale PC te hebben, die kan ook in een simpel apparaat wat altijd werkt worden gestopt (WebTV, ok, slecht voorbeeld).

Als mensen meer willen doen met een computer, dan moeten ze erachter komen hoe dat moet. Van een desktop mag je ook verwachten dat je enige moeite doet om te begrijpen hoe die werkt, net als dat PhotoShop / GIMP lastig is om het op volledige kracht te gebruiken. Er is gewoonweg een mentaliteitsverandering nodig.

Ik blijf bij mijn standpunt dat computers (PC's) erg complexe apparaten zijn met veel verschillende interfaces en die zijn lastig te begrijpen, terwijl dat fundamentele begrip nodig is om meldingen van het systeem te kunnen begrijpen en hierop op een juiste manier te reageren.

Dat hoeft niet zo gedetailleerd te zijn en precies de hele architectuur van een PC te beschrijven, maar leg uit dat er een CPU in zit die rekent, een harde schijf waar de bestanden op staan en dat er ook nog iets los bij zit wat dan het geheugen heet... Ik ken serieus mensen die werkelijk denken dat hun interne geheugen 80GB groot is en dat die ook al bijna vol is als ze de computer voor het eerst aanzetten. Zulke mensen zouden er goed aan doen om te beseffen wat ze nou eigenlijk doen en ze enig gevoel voor grootte te geven.

• bkor
  • Niet online
Geen matches
AntiChris schreef op 13 januari 2004 @ 20:37:
Ik heb geen last van een message 'Only root can unmount /floppy', maar een gemiddelde gebruiker zal dat niks zeggen. Een idee voor een betere melding heb ik ook niet, het is gewoon de output van umount en die is duidelijk genoeg als je begrijpt wat er gebeurt.
Bij Bugzilla hoef je niet gelijk een patch te geven hoor ;) Als iets fout / slecht / onduidleijk is kan je gewoon een duidelijke bugreport schrijven.

'Usability' is voor mij een duidelijke mededeling met de mogelijkheid om root rechten te geven. In HIG stijl dus een alert met een duidelijke mededeling dat
'unmounten niet werkte' en dat hiervoor 'root rechten'/extra rechten nodig zijn. De alert krijgt dan 2 knoppen, een cancel en een knop om root rechten te geven. Nog beter is gelijk het extra root rechten vereist dialoog te laten zien (wel met een reden waarom de root rechten nodig zijn), zoals in RedHat/Mandrake/... en binnenkort (zoiets) ook in gnome (libsu ofzo).
En daar ligt ook meteen het probleem:

Ik vind dat het toch echt de gebruikers moeten zijn die bereid zijn zich te vormen naar een technische oplossing in plaats van krampachtig proberen de gebruiker in elk afzonderlijk geval tegemoet te komen. Van een videorecorder lees je ook de handleiding (ok, als Nederlander niet ;)) en als je een auto wil rijden moet je dat ook leren, zelfs bij een officiele instantie.
Mensen die gewoon niet willen leren zijn irri en die zullen wel nooit tevreden zijn. Ik heb totaal geen interesse om iemand te helpen die zelf te arrogant is om een oplossing te zoeken.
Maar ik zie er geen probleem in voor sommige problemen oplossingen te geven. Zelf ben ik 'lui', als de pc de handeling die erop volgt ook kan uitvoeren, waarom niet? In bovenstaand voorbeeld is het errug handig dat het programma gelijk de mogelijkheid biedt om extra rechten te geven (zodra libsu -oid- in gnome zit).

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 16:45:
En nog een tip: HEB GEDULD! ;)
En niet te snel zeuren, enzovoorts... _/-\o_.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geen matches
Heb vandaag SuSE 9.0 maar eens geprobeerd, na 2 uur leechen vanaf FTP stond het op mn systeem. Installer herkende bijna alles goed, en het is tot nu toe de enige distro waarbij mijn dualhead setup meteen herkend werd (helaas werd mijn monitor niet herkend, wat resulteerde in 640x480 op eerste head en 1280x960 op de tweede).

Allemaal handige tooltjes eromheen, werkt allemaal perfect. maar helaas... RPM, het zeurt aan alle einden en kanten, dus niet echt lekker voor mij.

* _JGC_ had dan ook iets niet normaals:
KDE en GNOME installatie gedaan en toen Ximian Desktop 2 voor SuSE 9 erover. Stond epiphany nog geinstalleerd en die kon de mozilla versie van XD2 niet luchten. Toch lekker dat je daar pas later met een enorm aantal dependency conflicts komt te staan als je weer met de suse tool iets wilt upgraden of installeren. Helaas stond de enige juiste oplossing er niet bij: epiphany oprotten naar de eeuwige jachtvelden.

Verwijderd

Geen matches
bkor: bedankt voor het update-menu commando; ik heb er zelf nooit last van dat dingen niet verschijnen, want ik start apps praktisch altijd van de cli, of maak een icon op mijn taskbar; had laatst gedemo'd aan een buurman, toevallig met firebird, en daarbij verscheen hij prima in het menu. Maar goed om te weten, want het wordt nog weleens gevraagd en eerlijk gezegd: om voor zoiets uit te loggen...

(opm: het menu is handig, totdat je al je gebruikte apps als icon in je taskbar hebt; super praktisch is (in kde in elk geval) de toevoeging van de laatste apps aan je menu, icons op de desktop zijn onhandig en zinloos, wie dat bedacht heeft krijgt van mij geen prijs, en verder start ik alle apps die ik doorgaans gebruik met een autostart script met kstart -- zo kan ik aangeven op welke desktop; met autologin EN xlock in het autostart script is dit toch wel erg relaxed)

AntiChris:
'Only root can unmount /floppy'
Mooi, komen we dus toch weer terug op het gebruikersgemak van de linux desktop.
En daar kom ik weer met Mandrake (sorry, ik ken Mandrake nou eenmaal het beste): supermount.
Wat mij betreft echt een onmisbare feature, dat je niet hoeft te mounten/unmounten. Het werkt voor mij erg goed, maar je hoort helaas dat in geval van problemen supermount uitzetten de ellende oplost, dus het moet nog beter.

Wat ik mis in Mandrake, is dat je in KDE de resolutie on the fly kunt aanpassen (inderdaad, weet niet waarom maar dat hebben ze eruit gelaten). Vooral voor 90graden draaibare 18" tft's toch een feature die sommigen handig vinden. Nou heb ik een tijd geleden mijn vriendin (inmiddels mijn vrouw :) ) een 18" tft kado gedaan, maar het maar niet gezegd dat ze zo a4 volbeeld zou kunnen hebben, anders moet ik dat ook nog in mekaar prutsen dat het werkt... :D
Maar goed, het is dus wel mogelijk, het a la windows on the fly resolutie aanpassen.

En swsuspend mogen ze ook wel gemakkelijker maken (heb het nog niet geprobeerd trouwens). Lijkt me handig, als er echt tijdwinst aan zit.

bkor schreef:
Ik heb totaal geen interesse om iemand te helpen die zelf te arrogant is om een oplossing te zoeken
Helemaal mee eens.
Ik ben wat teruggekomen op mijn linux-fanatisme; veel mensen kunnen met windows niet eens behoorlijk omgaan, terwijl iedereen (nou ja) om hen heen ze daarover tips zou kunnen geven -- hoe je handiger bepaalde dingen doet. Met linux zijn de wat beter geinformeerde gebruikers veel dunner gezaaid, en dan moet je als computer gebruiker nog meer 'het echt willen'.

Wie om hulp vraagt en laat merken dat hij er zelf best wat aan gedaan heeft om het antwoord te vinden, maar gewoon nog niet weet hoe/waar het te vinden/zoeken is, heeft wat mij betreft hulp verdiend. Wie echter te lui is en een ander zijn werk laat doen, die mag van mij op zijn virus besmette windows bak blijven. Niet dat windows machines per definitie met virussen besmet zijn (windows is geen virus), maar dat dergelijke mensen hun machine zeker niet virusvrij weten te houden....

Ik denk maar zo: tijd is beperkt, dus het is beter diegenen te helpen overstappen die er (meer) moeite voor doen, mede omdat die mensen later volgens mij eerder geneigd zijn om anderen weer te helpen, maar vooral omdat die veel eerder op eigen benen kunnen staan. En met een beetje geluk ook nog bugreports melden en zo de boel helpen verbeteren.
Uiteindelijk gaat het me erom dat er genoeg linux gebruikers komen om hardware te kunnen kopen die kwa prijs/kwaliteit-functionaliteitsverhouding hetzelfde biedt als windows only hardware, maar het dus wel goed doet onder linux, en dat natuurlijk voor alle denkbare functies; waar het op het moment met name om gaat is laptops, voor de rest ben ik prima voorzien.
/me schat 5% linux desktop gebruikers in 2004/2005 en 10% in 2007

Hmm, weer ff terug naar: Gebruikersgemak Desktop

Het gebruikersgemak van de desktop is natuurlijk onder te verdelen in de gebruikerservaring van iemand die zijn werk ermee doet, en de ervaring van degene die de boel beheert.

Mijn vrouw gebruikt al sinds tijden linux, en ze heeft in principe alleen 'last' van OOo, omdat daar niet alles hetzelfde werkt als in windows, en ze heeft ook bepaalde (excel) files met macros die het dus niet doen. Balen.
Verder vindt ze de hele zaak hetzelfde,... nou was het geluk dat ze al netscape gebruikte, en daarna mozilla, op windows, voor web EN mail.
Dus wat dat betreft was de overstap nauwelijks merkbaar.
Alle configuratie en installatie doe ik op haar machine.

Onlangs heb ik haar laten zien hoe gemakkelijk je kunt copy-pasten, en zo nog wat dingen.

Maar in principe kan ze haar machine dus net zo gemakkelijk onder linux gebruiken als vroeger onder windows. Waar ik bij moet zeggen dat het onderhoud veel minder is (1 x opzetten, het werkt gewoon), wat voor mij uitmaakt, en dat het niet crasht (afgezien van X icm/ivm nvidia drivers -- 3 keer of zo in meer dan een jaar -
dus veel minder dan 2 a 4x per maand).
En als ze af en toe wat nieuws/extra's wil, dan installeer ik dat vanaf mijn machine via ssh, terwijl zij gewoon door kan werken.

Haar neefje en nichtje gebruiken linux om dvd's en divx-films te kijken, en om majesty en creatures te spelen (hebben ze van mij kado gehad), en die hebben er ook niet echt moeite mee (12 en 14, hook them while they're young), alleen hebben ze een grote verzameling software die onder windows draait...

Om dus met een stokpaardje van mij aan te komen: linux is klaar voor de desktop als het voorgeinstalleerd voorgeconfigureerd geleverd wordt.
Dus eigenlijk: linux is klaar voor de desktop als linux als desktop geleverd wordt. Wat eigenlijk niet anders is dan destijds win3/win95 -- laten we eerlijk zijn, als je terugdenkt aan de abacadabra die ervoor nodig was om op het net te komen...

Om de boel te beheren moet je wat meer weten, maar dat is ook nog geen 'rocket science'. Ik denk altijd maar: die gastjes die wel kunnen uitvogelen hoe/waar je films kunt downloaden, cd-covers, etcetc, die hun p2p client kunnen tunen en die zonder problemen beveiligde cdroms en audio cd's kunnen kopieren, die kunnen m.i. zonder meer uitvogelen hoe je linux installeert, configureert en gebruikt.
Sterker nog, als iemand een windows machine echt goed kan beheren, kan hij dat zonder meer leren voor een linux machine.

• reinouts
Geen matches
justice_strike schreef op 13 januari 2004 @ 12:12:
Zoals die mensen die geen hout van statistiek begrepen hebben... :X

• reinouts
Geen matches
_JGC_ schreef op 14 januari 2004 @ 00:20:
Helaas stond de enige juiste oplossing er niet bij: epiphany oprotten naar de eeuwige jachtvelden.
Wat is er mis met Epiphany? :?

* reinouts is groot epiphany fan

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geen matches
reinouts schreef op 14 januari 2004 @ 18:01:
[...]

Wat is er mis met Epiphany? :?

* reinouts is groot epiphany fan
Wat er mis mee was? dat ding had een mozilla versie nodig die anders was dan de geinstalleerde versie, waardoor RPM over de zeik ging qua dependencies. Die tool van SuSE kijkt naar epiphany en stel voor om de andere versie van mozilla te installeren, doe je dat, gaat ie vervolgens jammeren dat andere pakketten die nieuwere mozilla moeten hebben :P

Heb epiphany er natuurlijk al weer op staan, heb ff de SRPM gebouwd, ook maar meteen van 1.0 -> 1.0.6 :)

Verwijderd

Geen matches
Ryceck schreef:
En ik ben van mening dat dit grotendeels is te wijten aan Windows. Doordat de gebruikers altijd en eeuwig alles voorgeschoteld krijgen zullen ze ook nooit zelf initiatiief tonen om het te leren.
Ja, dit maakt het "Gebruikersgemak Desktop" (waar we het hier in dit topic meestal over hebben) inderdaad 'minder' onder linux voor diegenen die Windows 'kunnen'.

Het grote probleem is dat men niet meer leert wat een computer is, en wat applicaties wel of niet kunnen, men leert geen concepten, maar puur en alleen waar te klikken in de standaard applicaties in MS.
Daarom zijn die applicaties nog niet 'intuitiever' of gemakkelijker te gebruiken, maar men gaat er wel van uit.

Voor een positieve desktop ervaring onder linux zou je windowsgebruikers eerst een paar maanden enkel en alleen die applicaties moeten laten gebruiken die onder win en lin draaien (native), dus een keuze uit:
Mozilla mail, mozilla (firebird) voor web, Opera (web en mail), OpenOffice.org, winamp / xmms (is niet hetzelfde, werkt wel hetzelfde, je kan gewoon dezelfde skin nemen, voila).

En dan na die 6 maanden omschakelen van windows naar linux, natuurlijk wel zorgen dat alles werkt (java, flash, bindings enzo...). Ik denk dat de meesten er dan geen moeite mee hebben om linux ipv windows te gebruiken.

Maar zo als het er nu voorstaat, is de gemiddelde windowsgebruiker van geen enkel concept op de hoogte (file browsing, webbrowsing, audio playback, video playback, wordprocessing, etc), maar alleen van de standaard MS implementaties (hoe brak ook) daarvan: Explorer, IE, wmp, winword (alhoewel de meesten dus niet weten wat winword.exe voor een progje zou kunnen zijn... :D ) en waar je daarin moet klikken om eea gedaan te krijgen.
Pagina: 1 2 Laatste