Dit is een goede vraag. Ik heb zelf nu redelijk wat ervaring met linux. Naar wat mislukte installatiepogingen van Red Hat 6 een paar jaar geleden heb ik het daarna nog een keer geprobeerd met RH 9. Dit werkte goed, dat wil zeggen dat bijna alle hardware werd gedetecteerd, behalve mijn (bttv) videokaart en scanner. Al met al een redelijk gelukte installatie, en ik heb er ook veel plezier aan gehad. Maar na een tijdje begon ik red hat beu te worden. Dingen wilden niet zoals ik dat wou, RPM-hell was ook geen fijne kennismaking en op de en of andere manier kon ik nooit de goede applicaties vinden bij de dingen die ik wilde doen.
Een paar maanden geleden heb ik SUSE Linux 9 geprobeerd, wat er ook heel aardig uit kwam: zelfs mijn videokaart werd in een keer gedetecteerd en ingesteld. Ik helemaal blij

Maar SUSE paste gewoon niet bij mij: YAST 2 vond ik onhandig (en ook lelijk) en nog steeds werkte het op RPM, een pijnlijke ervaring

Ook had ik 5 cd's nodig, en voor elk stom programmatje mocht ik 2 of 3 verschillende CD's erin stoppen. SUSE had niet echt goede support voor Gnome (voor mijn gevoel, en de kleurtjes van SUSE werd ik ook een beetje beu. Toen mijn / drive kapot ging (paar weken geleden) heb ik besloten iets anders te gaan nemen: Debian!
Debian was een hel om te installeren. Eerst een werkende bootdisk vinden, en omdat er nogsteeds veel sites van debian uit liggen (vanwege die inbrak) moest ik het uieindelijk doen met een debian stable cd. Nou, goed, ik installeren, alles ging redelijk, crashed het ding tijdens tasksel. Daarna weinig leven in te krijgen, en dan begint het klooien al. uiteindelijk Gnome werkend gekregen, ik helemaal blij, ik muis bewegen.. doet niks. Ik in lynx GoT zoeken, ik modprobe mousedev usb-rotzooi en nog wat gedaan, en uiteindelijk werkte hij! Ik gnome nog een keer bekijken, zijn er geen panels. nou goed, ik panels installeren. Geen icons? Nautilus nog erbij, heb ik icons. Ik XMMS apt-getten, lekker mp3'tjes afspelen.... Geen geluid. Toen nog erachter zien te komen welke chip ik op mijn mobo had, ALSA moeten apt-getten, soundcarddriver modproben, alsa modproben, en dat werkte uiteindelijk. Het klinkt nu simpel, maar met die geluidskaart ben ik een dikke middag bezig geweest, en de muis was ook geen makkie. Nu kon ik vrolijk mp3tjes afspelen en met totem een videootje afspelen.. Nu kwam de test: xawtv! om de een of andere wazige reden deed deze het in een keer

iets wat ik nooit in red hat aan de praat heb gekregen.
Leuk, ik kan nu bijna alles, volgende... printer!! Ik mijn printer kopen omdat deze linux support heeft (Samsung ML-1510), ik de drivercd erin stoppen, installeren (wat er netjes uitzag), driver geinstalleerd... Niks! Nada! Er komt geen pagina uitdraaien. Nou ja, niet getreurd, dat ben ik wel gewend, dus ik op internet zoeken. Ik nieuwe driver downloaden van samsung site.. nog niks

Ik verder zoeken op inet, ik volg een wazig linkje, naar een "generic samsung linux driver" (wel van de officiele site), die installeren.. nog niks

Ondertussen heb ik genoeg van lpr (en terecht

) dus ik cups apt-getten. De driver opnieuw installeren, deze keer met cups support.. Pagina uitprinten... /usr/bin/lp cannot be found. Weer googlen, moet ik een shellscriptje maken die dit forward naar cupsdoprint. Na uiteindelijk erachter te komen wat het commando is, blijk ik geen cupsdoprint te hebben

Dus weer cups-client of zo apt-getten, nog een keer proberen, en ja hoor! pagina komt eruit rollen. Ik blij

Vervolgens vanuit diverse programma's proberen te printen, sommigen doen het wel (via lpr), en sommigen niet (ook niet via cupsdoprint).. Ik weer kijken, is mijn cupsdoprint weg?

Nou ja, nu alles via lpr doen, en dat werkt redelijk, totdat ik de afdrukken bekijk.. allemaal erg korrelig, alsof mijn toner bijna op is. Maar afdrukken in windows komen er wel goed uit. Ik op 600 DPI zetten, maar dat heeft geen zin. Ik tonersave utizetten, maar dat heeft ook geen zin. Al dat geknutsel met de printer heeft mij weer een dikke middag/avond gekost, en het werkt nog steeds niet lekker. Maar verder ziet debian er wel goed uit en werkt ook fijn
Wat ik met dit verhaaltje wil zeggen? Ik denk dat linux er nog niet klaar voor is, als het dat ooit wordt. Dingen installeren is gewoon nog veel te veel gedoe, vergeleken met bijvoorbeeld windows. Hoewel ik het leuk vind om een middag te proberen iets werkend te krijgen, kan ik mij heel goed voorstellen dat een hele hoop mensen dat niet met mij delen

SUSE en Red Hat werken redelijk goed out-of-the-box, maar het voegt voor de meeste mensen niks toe aan bijvoorbeeld windows. De RPM-hell is de nekslag.. de weinige applicaties die er al zijn die goed bruikbaar zijn voor beginnende linuxers hebben soms dan ook nog conflicting dependencies.. De oplossing in windows (allemaal eigen dlls) is misschien niet erg netjes, maar werkt in ieder geval wel. Verder zal er ook niet veel support zijn uit de richting van de OEMs omdat er geen distributie is die dit actief wil gaan aanbieden.. Hoewel het allemaal zal werken (of niet) zullen er toch nog veel vragen binnenkomen als " waarom kan ik dit spel niet spelen op mijn computer? hij is gloednieuw!" en leg dan maar eens uit dat die computer dat ook niet zal gaan ondersteunen.. Daar zijn mensen niet blij mee.
Verder zit je nog met het root/user systeem. Mensen worden aangedrongen om een aparte user te maken om mee te werken, maar in windows hebben ze gewoon altijd als admin ingelogged.. En dan kopen ze een een nieuwe videokaart voor hun systeem, prikken die met veel moeite volgens het boekje in, starten pc.. en worden uit X gedumpt met een vage melding dat er iets niet goed is met de videokaart. Denk je dat die mensen gewoon even hun XF86conf-4 gaan aanpassen? Nee, die bellen de helpdesk. Dan moeten ze opeens root wachtwoord invoeren... uhoh, wat was dat ook alweer.. en dan e correcte drivers vinden (>" sorry meneer, nvidia heeft nog geen kernelpatch uitgebracht voor de 2.4.24-tree" <" waa??" >" meukee").. dat werkt gewoon allemaal nog niet zo vloeiend.
Mijn moraal van dit verheel is dus dat die beginners beter bij windows kunnen blijven, waarvan de setup een stuk makkelijker is (installatie dir selecteren en admin/user pass invoeren en je bent klaar)...
[
Voor 3% gewijzigd door
frim op 07-01-2004 22:08
. Reden: er bleef nog een raar stukje onder staan :P ]