Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waterpompstekker eraf, schakelaar eraan, even zeker weten :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi!

Om te voorkomen dat ik straks als verkoold lijk naast mijn PC lig, wil ik graag even zeker weten dat dit kan. :)

Ik heb een Eheim 1048 pomp in mijn PC met een stekker die ik eraf ga knippen. Die monteer ik dan hieraan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dervati/stekker1.jpg

Daar kan dan een voedingssnoer in en zo kan ik de pomp aan- en uitzetten. Toch een iets nettere oplossing :) De jackplug aansluiting is overigens voor een glowwire die ik in mijn keyboard heb gemod maar dat terzijde.

Aan de achterkant ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dervati/stekker2.jpg

Ik heb wat kroonstenen om e.e.a. te verbinden. De groene draad is de aarde neem ik aan, die verbind ik rechtstreeks. Evenals de min (welke is dat?) en dan gaat de plus via de schakelaar. Maar op het lichtnet zit wisselspanning dus dan zou het niet uit moeten maken toch? Ja natuurkunde is alweer 5 jaar geleden en met 220v durf ik het risico gewoon niet te nemen :P Weet dat het erg basic is dit.

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:24

Xeo

Mja ik weet niet of dat dat kan, maar als je toch knopjes gaat omzetten, waarom neem je dan geen stekkerdoos met knop?
Dat doe ik ook en dat werkt goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Is voor vervoer etc. Vind een bungelende snoer kut.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Plus en min maken niet uit, aangzien je je stekker altijd andersom in het stopcontact kan steken B)

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het maakt geen klap uit of je de fase of de nul schakelt, als
je de stekker van je schemerlamp 180 graden draait gaat ie
nog steeds aan en uit met het snoerschakelaartje, toch ?
(even aangenomen dat je een schemerlamp met snoerschakelaar hebt ;-)

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Verwijderd

Topicstarter
Ja nu je het zegt heeft het een hoog }:O gehalte dit. :)

Maar die groene is de aarde right?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 20:51 ]

Verwijderd

Volgens mij moet je de zwarte met de bruine verbinden. De groene is inderdaad aarde en zou dan eventueel aan behuizing gemaakt kunnen worden. wat je dan overhoud is een rode en een witte, hier kunnen dan de beide draden van de pomp aan.

Wel alles netjes uitvoeren, de zwarte of de bruine haal je helemaal weg (desnoods beide als ze te kort zijn) en een nette verbinding maken tussen beide punten. Zelfde geldt voor de rode en de witte draden, maar dat lijkt me wel duidelijk

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

waarom doe je geen relais ipv een schakelaar en tap je de stroom niet af van je voeding?
Dan heb je nooit dat je je WC vergeet aan te doen want dat gaat dan automatich als je de pc aan zet.

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 21:28
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/stekker2.jpg

L1 = Fase (Bruin)
N = Nul (Blauw)
Vaag Tekeningetje = Aarde (geel)

Als je nu een relais wil gebruiken (Lees Automatisch pomp aan met pc)

Dan koop je een relais met een spoelspanning van 12 volt. met 1 OM contact (wisselcontackt)

Dat zijn meestal de standaard relais

Dan heb je een vierkant blokje
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/relais.gif

Nu heb je dus 5 pootjes.

De rij van 3 zitten 2 contackten van de spoel bij, en de P contackt van het wissel contackt.

de 2 van de spoel zet je gewoon op je molex van je pc (geel+Zwart)
dan pak je het middelste pootje, En daar zet je de bruine draad op.

En dan maak je het andere draadje (van de pomp(Bruin) maak je aan het pootje aan de andere kant (1 van de 2)

De ene is een maak contackt en de andere is een breek contackt, Je moet een maak hebben.

zo dus :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/waterpomp.gif

[ Voor 117% gewijzigd door Xtremer op 29-12-2003 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Da's ook een optie, maar dat kan later nog wel misschien. In elk geval bedankt voor de duidelijke uitleg :) Het is niet zo'n probleem op zich omdat mijn PC bijna altijd aan staat.

Het werkt nu zoals ik het van plan was en ik leef nog enzo :)

Verwijderd

Als ik jou was zou ik één voedingssnoer nemen voor de voeding van de pc en de pomp, en geen aparte handmatige schakelaar voor de pomp, anders vergeet je geheid een keer de schakelaar om te zetten of de snoer aan te sluiten en dan is het dag dag dure cpu! Daarvoor kun je dus de schakeling gebruiken die Xtremer hier al postte.
Mijn ervaring is trouwens dat je géén jackplug moet nemen voor een glowwire in je toetsenbord, als je namelijk zo'n plug in zn gat douwt maakt het even kortsluiting, met een reboot of vastloper tot gevolg (of erger). Neem gewoon zo'n standaard adapter-aansluiting (weet even niet hoe het heet), zo eentje met aan de buitenkant de min en aan de binnenkant de plus (of andersom).

Succes :)

Verwijderd

Neem gewoon zo'n standaard adapter-aansluiting (weet even niet hoe het heet), zo eentje met aan de buitenkant de min en aan de binnenkant de plus (of andersom).
laagvoltagestekker-inbouwbus > Conrad art.nr. 495581 :Y)
Pagina: 1