Waar dient die 12V cpu connector op het mobo voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38
Ik wil dus weten waar die 12V vierkante cpu connector voor dient en of het perse nodig is om deze aan te sluiten. Volgens MSI is het niet nodig, maar dit geldt alleen om de pc te booten. Dus lijkt me dat dit alleen geldt om de pc naar het bios te krijgen om instellingen te wijzigen.
Maar mijn K7n2 Delta-L start helemaal niet op. Ik heb em vandaag geruild, maar heb nog niet kunnen testen of het nu wel werkt.
De Athlon 1400 wilde ik gebruiken om het moederbord te testen totdat ik mijn 2800+ Barthon binnen heb. Zou vandaag of morgen hier moeten zijn.
Maar als iemand mij nu zou kunnen vertellen of het wel of niet zou gaan werken zonder die cpu connector aangesloten te hebben. Ik heb nergens iets hierover kunnen vinden. Het probleem is namelijk dat ik zo'n connector niet heb op mijn voeding. Als ik het dus wel moet aansluiten dan moet ik er dus een kopen. Ik wil natuurlijk wel volledig gebruik kunnen maken van de cpu.

Ik heb in totaal het volgende in mijn pc zitten:
MSI K7n2 Delta-L
Athlon 1400, wordt vervangen deze week door een Athlon xp 2800+ Barthon.
Sapphire ultimate Radeon 9800 Pro
1 HD 63 GB
1 Pioneer DVD Speler 105s
Voeding 300 Watt (weet niet welk merk)

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Aangezien ik van de pcwinkel ook niet echt wijzer wordt. Heb altijd het idee dat ze zomaar wat zeggen.
Als er meer info moet komen dan hoor ik het wel.

Thanks alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De kans is groot dat je die nodig hebt - al verschilt het per moederbord. In ieder geval heb ik recent nog een geval gezien waarin het systeem geen kik gaf zonder die stekker, maar het probleemloos deed na het bevestigen van dat ding :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

-ET-

Phone Home

Het heeft als het goed is met de proc te maken. De p4 heeft hem zo wie zo nodig. Ik dacht de Athlon XP ook.

Vreemde dat hij dan niet met die 1400 boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb een 2000+ draaiende gekregen op een K7T Turbo 2 van MSI, zonder extra stekker.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Was trouwens vergeten toe te voegen dat ik er ook een Jet7 voeding op heb hangen, maar die doet het ook perfect op mijn A7V266 mobo.
Maar ja, belangrijker is natuurlijk dat die nieuwe cpu het gaat doen. Ach, anders moet ik misschien wel een nieuwe voeding kopen.
De cpufan gaat wel gewoon aan. Het lijkt wel alsof hij op iets wacht, maar hier kan ik niet op reageren omdat ik geen beeld krijg.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 29-12-2003 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Meestal heb je hem niet echt nodig bij Athlon moederborden, ik zou me meer zorgen maken over de compatibileit tussen dat bord en je Thunderbird.
Ook backwards zijn die dingen meestal niet het toppunt van compatible :(

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Volgens de handleiding en dergelijke, zou het gewoon moeten werken. Maar als je gelijk hebt, dan kan ik beter wachten met een nieuwe voeding. Aangezien die 1400 niet de processor wordt voor dit mobo.

Ik dacht zelf ook al dat die connector eigenlijk ontworpen was voor de P4's. Had ze op mijn werk al gezien in die Dell machines. Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die het ook hebben draaien zonder die connector aangesloten. Of het hebben geprobeerd, maar het niet is gelukt of het echt ranzig werkte.
Vind het eigenlijk vreemd dat er hier op GoT niets te vinden is over deze connector. Maar ja, misschien ligt het wel aan mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68352

extra stroomvoorziening voor je cpu....mijn msi k7t turbo2 heeft er ook een....msi raad aan om deze te gebruiken om de systeemstabiliteit te verbeteren (zie handleiding).ik zou hem zowiezo aansluiten...heeft je voeding geen p4 stekker? geen nood...de lokale pc boer zal je wel aan een adaptor kunnen helpen. :)

oh ja....bij mij werkt het systeem wel met deze stekker niet aangesloten..... :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 68352 op 29-12-2003 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is inderdaad puur voor systeemstabiliteit :) Maar er duiken steeds meer Athlon XP borden op die zelfs weigeren te booten zonder de ATX 12V stekker aangesloten. De laatste revisie van de A7N8X is hier een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:42
Vergeten heel wat mensen nog tegenwoordig.

Er is geen standaard of het nu wel of niet nodig is.
Als die erop zit, ist beter om hem wel te gebruiken.
Soms kan het zijn dat je cpu fan (als je bijv. een vrij zware fan hebt) wat harder gaat draaien nadat je de 12v stekker hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 13:21

mace

Sapere Aude

ik zou zeggen, koop dit ding Afbeeldingslocatie: http://www.computeronline.com.au/images/cables/power/4pin_p4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:30

w0w

Ik snap niet dat het voor meer systeemstabiliteit kan zorgen :? Alle 12V (eveneens als de 5V enz.) komen toch echt van dezelfde 'bron' van de voeding. Het enige wat ik kan bedenken waarvoor het kan dienen is dat de ATX Stekker niet doorfikt (heb ik weleens plaatje van gezien) en zodat de 'banen' op je mobo minder 'belast' worden, omdat de cpu zn eigen banen heeft voor de stroom.
Ikzelf heb een MSI K7N2G getest _met_ een P4 stekker en _zonder_ een P4 stekker; Geen verschil!
Beneden hebben we nog een PIV staan, ook moederbordje van MSi (kweet zo niet welke), hier kan ook een P4 stekkertje in, maar de voeding die erin zit heeft deze niet; Deze pc werkt dus ook gewoon zonder de connector.
Over jou probleem; Wat zeggen je D-LEDS eigenlijk :?

[ Voor 7% gewijzigd door w0w op 30-12-2003 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BalusC schreef op 29 december 2003 @ 23:07:
Het is inderdaad puur voor systeemstabiliteit :) Maar er duiken steeds meer Athlon XP borden op die zelfs weigeren te booten zonder de ATX 12V stekker aangesloten. De laatste revisie van de A7N8X is hier een voorbeeld van.
In dit soort gevallen net als mijn Gigabyte Nforce2 plank wordt die 12V connector gebruikt om de core te voeden.
Je hoeft geen B) te zijn om te snappen dat hij het dan zonder dat ding niet werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Ik snap niet dat het voor meer systeemstabiliteit kan zorgen
Meerdere draden zorgt ervoor dat er meer stroom kan vloeien als over 1 enkele draad. Daarnaast is het ook nog eens zo dat moederborden die een speciale aansluiting ervoor hebben dus een gescheiden 12V lijn voor de CPU hebben die niet terugleid naar de ATX molex. (behalve dus in de voeding, waar alle +12V lijnen bijelkaar komen).
Bovendien is de weerstand van een draad een stuk lager als de weerstand van een printspoortje.
Natuurlijk is op nog steeds op - iedere voeding heeft zijn grens tot waar je elke spanningslijn kunt belasten. Dit staat voor iedere PC voeding op een sticker.

Als het er NIET op zit is het ervoor gemaakt om ook zonder te functioneren. Pas als het er wél op zit is het noodzakelijk om aan te sluiten.

Daarnaast maakt Asus bij de P4 bordjes gebruik van de P4 stekkers - bij dergelijke moederborden wordt ook wel gebruik gemaakt van een normale molex (wat Asus dan weer "Ez plug" noemt). Bordjes die EZ-plug hebben

Wat betreft AMD nForce2 bordjes: de MSI K7N2 en Abit NF7-S hebbn ook een P4/12V connector. En in deze review wordt ook gesproken over de P4 connector op de Asus A7N8X deluxe (al kan ik zo snel niet zien waar die dan zit).

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-12-2003 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

BalusC schreef op 29 december 2003 @ 23:07:
Ehm, ik heb hier 2 A7N8X rev2.0 bordjes, en die hebben beiden geen extra 4-pins aansluiting. Ze werken ook verassend goed zonder ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:31
Ik heb 2 Asus A7N8X'en gehad, zaten geen extra 12v aansluitingen op, de Asus haalt volgens mij ook de cpu vcore van de 5volt lijn. Naast die Asus borden heb ik een Epox 8RDA3+ en een Abit NF7-S gehad, deze hebben wel die 12v connector. De Epox startte wel op zonder deze connector te gebruiken, echter liep dit niet 100% lekker en was er erg weinig ruimte om over te klokken. De Abit start gewoon niet zonder de connector...Overigens halen de Abit en de Epox de vcore van de 12v volt lijn.

*Van de vcore ben ik niet helemaal zeker van, in ieder geval trok de Asus m'n 5volt lijn veel harder naar beneden, dan de Epox en Abit dat deden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78083

gister fixde ik een athlon tbird 1.4ghz met een gigabyte mobo in de winkel en die plug was er ook niet ingestoken dus nodig lijkt het me niet. Mischien is het iets met overclocking blalbalbla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik neem aan het dat het mobo afhankelijk is als ik het zo hoor.
Maar ja, geldt dit ook voor die K7n2 Delta-L?
Ik heb nog geen tijd gehad om het uit te testen.
Die ledjes gingen op het vorige bord allemaal branden, wat betekent dat de cpu gaar is. Dit klopt naar mijn idee niet, aangezien deze het gewoon doet op mijn a7v266.
Mijn nieuwe cpu is nog steeds niet aangekomen, dus kan ook niet testen of er een incompatibilliteit is met het mobo en de cpu. Lijkt me sterk, aangezien deze het volgens MSI gewoon moet werken. Ik ga in iedergeval wel op zoek naar zo'n omvormstekker. Kan ik em altijd nog aanschaffen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99760

Anoniem: 44568 schreef op 30 december 2003 @ 02:57:
Daarnaast maakt Asus bij de P4 bordjes gebruik van de P4 stekkers - bij dergelijke moederborden wordt ook wel gebruik gemaakt van een normale molex (wat Asus dan weer "Ez plug" noemt). Bordjes die EZ-plug hebben
als je de p4 molex en de hoofdstekker aansluit, moet je die ez plug dan ook aansluiten? of is die ez plug ter vervanging van p4 molex?

@voor alle posters na deze post, euss verteld best duidelijk dat die extra connector voor extra stabiliteit ( kan overclocken zijn maar ook een zware systeem) is. bordjes zonder die extra stekker hebben die schijnbaar niet nodig en bordjes met wel. er zitten mazzelkonten tussen die het toch niet hoeven aan te sluiten.

zie dit niet als een uitnodiging om te posten dat je 1 van die mazzelkonten bent ;) is beetje offtopic....

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 99760 op 30-12-2003 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ok, kleine aanpassing.
Het wordt een 3000+ :)
Aangezien de 2800+ volgend jaar pas weer geleverd werd.
Ik ga even uitzoeken welke voeding het beste is voor mijn setup en dan koop ik er wel eentje bij. Dit voor de zekerheid.
Zal het wel proberen zonder die kabel te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:13

Epsilon

Die 12v connecter zit er op om de stroom door de draden te verdelen. Bij een standaard barton etc maakt het allemaal nog neit zo veel uit.

Echter, als je 2800mhz barton draait (mhz, niet + !) op 2.25 ~ 2.30v gaat er 15 ampere door die paar draadjes op je ATX stekker. Dan is deze extra lijn gewoon nodig (anders gaat je ATX connector smelten, is niet de eerste keer dat ik dat heb gezien nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je de p4 molex en de hoofdstekker aansluit, moet je die ez plug dan ook aansluiten? of is die ez plug ter vervanging van p4 molex?
Zoals ik het zie is de Ez-plug het alternatief voor de P4 stekker.

MAAR:
aangezien +12V toch +12V is kan je zonder problemen ze allebei aansluiten. Mocht het dan zo zijn dat er een electrische scheiding is tussen de 2 aansluitingen kun je dit onvermijdelijk merken bij bootstabiliteit en metingen van de 12V/5V/Vcore spanningslijnen (liefst met multimeter) als je 1 van de 2 niet aansluit.

Kortom: als je mobo een aansluiting heeft, altijd gebruiken - tenzij er een gegronde reden is om het niet te doen.

De A7N8X Deluxe (rev 1.04) haalt iig zijn CPU spanningen uit de +5V lijn via een 2 traps voedingscircuit (4 mosfets tussen northbridge en backpanelconnectors) (waar je evt. dus wel een voedingsmod op zou kunnen doen door een ATX-Aux connector aan te sluiten de input van de mosfets - zodat er niet zo'n lange baan over het bordje naar de ATX connector hoeft getrokken te worden. Dit laatste kan alleen als je rekening houdt met de spanningen die normaal op de mosfet horen te staan - controleer dat dus [meten of voltmodguide])

Als je een echt overklok bordje wilt zonder alle fancy's die het Asusbordje heeft, dan is de Abit NF7-S Rev2 een goede keuze. Deze heeft een P4 connector en een 3 traps voedingscircuit (6 mosfets tussen CPU-socket en backpanelconnectors).

Niet dat het Asus A7N8X bordje een slechte keuze is - integendeel: Asus A7N8X overclock resultaten (los van het feit dat ik het bordje zelf ook heb, en het één van de meest favoriete nForce2 bordjes is op GoT)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-12-2003 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb de pc net in elkaar gezet. Alleen als ik een instelling wijzig die te maken heeft met de CPU, dan start hij niet meer op. Dit is ongeveer hetzelfde probleem als wat ik met die 1400 had. Als ik dan alle jumpers op de basis instelling zet, dus op z'n langzaamst dan start hij wel op. Daarna het bios weer resetten en dan doet hij het weer. Mijn cpu draait nu op 1733 GHz da's dus niet de bedoeling. Kan het zo zijn dat wanneer ik dus nu dat stekkertje aan zou sluiten (als ik dus zo'n voeding heb gekocht), dat het dan wel werkt?

Ik ga in iedergeval morgen bij MyCom een Aopen voeding kopen 300 Watt. Wel ff vragen of er zo'n stekkertje aan zit. Anders heeft het ook lekker veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan het zo zijn dat wanneer ik dus nu dat stekkertje aan zou sluiten (als ik dus zo'n voeding heb gekocht), dat het dan wel werkt?
Een lang verhaal van hierboven inkortend: "Ja"

Je kan volstaan met een molex > P4 verloop (zoals ik ook hier uitleg).
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/P4-12V-molex-converter.jpg
Een speciale voeding is niet nodig, zolang de voeding maar toereikend vermogen kan leveren voor iedere spanningslijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-12-2003 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb in het weekend mijn nieuwe pc in elkaar gezet.
hij doet het met die 12 V aangesloten nu eindelijk wel.
Dus dat is het hele probleem dus gewoon geweest.
thanks voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:25
ff een bump hoor...

ik heb net m'n nieuwe componenten binnen waaronder een MSI KT6V-LSR en een athlon XP 2800+
Nu ben ik dus lekker de boel aan het in elkaar zitten en kom ik dus ook zo'n fijn 12V blokje tegen:?
Deze zit dus ook niet aan mijn voeding, een Aopen 300W (uit een HQ08)
voor de rest heb ik er een Radeon 9600XT inzitten, dus kan ik nu beter een nieuwe voeding gaan halen, of zo'n verloopstekkertje kopen? (grumbl, waarom is het morgen nou zondag:()

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 11:45

makje

Professioneel prutser

Probeer eerst maar eens of het zo met deze voeding al werkt. Werkt het niet dan zou ik een nieuwe voeding halen. Een 300W voeding is niet heel erg veel voor jouw systeem als ik het zo eens zie.

edit:
zie ook dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 2

[ Voor 20% gewijzigd door makje op 24-01-2004 21:49 ]

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

okay, dan is mijn naam misshcien gekke henky maar ik he bzo'n assus a7n8x-e deluxe en ben NERGENS zo'n ansluiting voor die vierkante stekker tegengekomen.

Ik heb altijd gedacht dat die enkel en alleen voor P4 mobo's waren.....

ben ik nu gek of.....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Gompy58 schreef op 02 februari 2004 @ 15:25:
okay, dan is mijn naam misshcien gekke henky maar ik he bzo'n assus a7n8x-e deluxe en ben NERGENS zo'n ansluiting voor die vierkante stekker tegengekomen.

Ik heb altijd gedacht dat die enkel en alleen voor P4 mobo's waren.....

ben ik nu gek of.....
Op mijn GA-7N400 Pro2 van Giga Byte zit ook zo'n stekkertje. Die moest ik toch echt aansluiten. Dus niet alleen vooede de P4

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 14:15

troje

was here!

Hier precies hetzelfde probleem. MSI KT6V-LSR mobo met 2500+ processor en oude kast en oude voeding, dus geen aansluiting voor die 4pins Molex op het moederbord. 4 rode lampjes bij het booten, alleen fan gaat draaien, verder niets, niet eens beeld. P4 voeding erin, probleem opgelost.

Dit MSI moederbord is dus behoorlijk kieskeurig in zijn stroomvoorziening.

Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99760

troje schreef op 03 augustus 2004 @ 16:10:
Hier precies hetzelfde probleem. MSI KT6V-LSR mobo met 2500+ processor en oude kast en oude voeding, dus geen aansluiting voor die 4pins Molex op het moederbord. 4 rode lampjes bij het booten, alleen fan gaat draaien, verder niets, niet eens beeld. P4 voeding erin, probleem opgelost.

Dit MSI moederbord is dus behoorlijk kieskeurig in zijn stroomvoorziening.
het klinkt een beetje krom wat je zegt maar je bedoelt zeker dat je oude voeding geen P4 aansluiting heeft maar je mobo dus wel? (in je verhaal lijkt het of je mobo die aansluitmogelijkheid niet heeft)

offtopic:
ja ja ik weet: dit is een oude topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is dus niet hetzelfde probleem als in de topicstart. Bovendien geef je totaal geen specs van de voedingen (oud of nieuw) dus gaan anderen totaal niets hieraan hebben...

* dion_b schopt deze oude }:O terug in de sloot waar hij thuishoort...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.