Toon posts:

DNS, domeinhosting, help....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ook iets voor de FAQ.
Ik ben helemaal n00b zodra het gaat om DNS server's, e.d.

Dit is mijn punt:

Momenteel heb ik een internetverbinding bij speedXS. Hierbij heb ik een vast IP-adres. Ook wordt er gebruik gemaakt van een router. Achter deze router hangen 2 Windows systemen, en een linux systeem. Op dit linuxsysteem draait Apache. Nu ben ik alleen aan het uitzoeken hoe ik een domein kan registreren die naar deze Apache server door stuurt. Ik heb al een domein hosting service gevonden, en aangemeld. Hierin heb ik 2 nameserver addressen ingevuld. 1 van de 2 is niet 'authoritive' krijg ik terug van de domein hosting service.

Wat ik nou niet snap is dat door het invullen van 2 DNS-server's mijn IP-adres wordt gevonden ? Dat lijkt me sterk.

Kortom, van DNS en domeinhosting weet ik nog niets. Ik ben druk bezig geweest met het zoeken naar informatie, maar het is voor mij nog meestal abracadabra.

Ik begrijp dus dat een DNS een adres (www.tweakers.net) vertaald naar een IP-adres.

Stel nu dat ik 2 domeinen op 1 host wil neer zetten. Hoe ga ik dan te werk ? (Met poortnummers denk ik. Dat lukt wel met apache, maar kan dat ook opgegeven worden op een DNS server ?)

Ik heb de search van dit forum geprobeerd, maar ook daar vond ik weinig. (Of ik zoek weer eens slecht)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 17:38
Je moet bij je provider je dns laten verwijzen naar jouw ip. En dan poort 80 laten doorrouteren naar je apache server via je router/modem meestal.
Voor meerdere sites op apache moet je bij iemand anders zijn. :)
Mag het van jou ISP wel dat je een eigen webserver hebt? Bij sommige mag het niet namelijk en dan moet je een andere poort gebruiken.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

je kunt gebruik maken van domain based virtual hosting. Staat uitgebreid beschreven in de faq van apache.

Verwijderd

Topicstarter
Het instellen van Apache en de router lukt me wel.... Maar stel dat ik nu bijvoorbeeld www.feestkadojojo.nl wil doorsturen naar http://123.123.123.123:85 en www.lwld.nl naar http://123.123.123.123:80. Kan dit dan ?
Alles de linux pc en de router kan ik wel instellen, maar het gaat me vooral om het gebeuren daarbuiten.
edit:

Zover ik kan vinden ondersteund SpeedXS wel het draaien van webservers

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 17:10 ]

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 14-08 17:38
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 17:09:
Het instellen van Apache en de router lukt me wel.... Maar stel dat ik nu bijvoorbeeld www.feestkadojojo.nl wil doorsturen naar http://123.123.123.123:85 en www.lwld.nl naar http://123.123.123.123:80. Kan dit dan ?
Alles de linux pc en de router kan ik wel instellen, maar het gaat me vooral om het gebeuren daarbuiten.
Jah dat kan. Moet je even contact opnemen met degenen bij wie je die twee domeinen geregeld hebt, en vragen of ze dat willen veranderen. Dat hebben wij hier op het werk althans zo gedaan. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus even voor de duidelijkheid :
  • - Registreren van domein bij efficienthosting. Hier de 2 authoritive DNS servers van speedXS opgeven. - Contact opnemen met speedXS om de forwarding van domein naar IP-adres (incl portnummer).
Voor het surfen geld dan :
www.lwld.nl --> 1 van de DNS-servers --> IP-adres + port
www.feestkadojojo.nl --> 1 van de DNS-servers --> IP-adres + port

Verwijderd

ik dacht altijd de je op de dns niet met poortnummers kan werken, maar het alleen doormiddel van poorten op je webserver moest regelen.
of op naam zoals mijn isa server het doet ???

• Kippenijzer
  • Laatst online: 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Doorverwijzen naar een poort kan niet, echter kan apache zelf het onderscheidt tussen 2 domeinnamen doen, ondanks dat ze allebei op dezelfde poort binnen komen. /basic, -> lees documentatie van apache over name virtualhost

[ Voor 11% gewijzigd door Kippenijzer op 29-12-2003 17:43 ]

Verwijderd

op dns niveau kun je inderdaad niet naar poorten verwijzen, virtual name based hosting zou een oplossing kunnen zijn als je toch verschillende sites op dezelfde server wilt hosten.

Voor wat betreft het registratie verhaal:

De meeste providers eisen dat je 2 verschillende ipadressen opgeeft die je als nameserver wilt gebruiken. Daarnaast wordt er ook altijd een check gedaan om te zien of je nameservers aan de standaarden voldoen.. Er zijn bepaalde regels waar je servers aan moeten voldoen, deze kun je vast wel ergens op een domain registry pagina terugvinden.

Er zijn ook providers die domeinnamen slaven. Dan zijn zij de officiele hostingpartij, maar heb je toch zelf de dns in beheer. In jou gevoel zou je dus hier aan moeten denken.

Als uiteindelijke alles toch op 1 en dezelfde server moet komen te staan dan kun je ook een provider zoeken die werkt met wildcards in zijn dns. Bijvoorbeeld VIA NET.WORKS. Alles.domein.nl wordt dan geforward naar jou ipadres, en dan kun je zelf daar middels virtual name based hosting subdomeintjes op laten reageren.

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik zal vanmiddag kijken wat ik kan doen met SpeedXS en Efficienthosting.

In ieder geval, bedankt. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 00:23 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Ik mis eigenlijk ook wel een FAQ over DNS ja.
Ik heb bijvoorbeeld domein.nl als hoofdwebsite:
domein.nl. A 123.112.12.1

Maar nu wil ik graag subdomein.domein.nl toevoegen (met bijvoorbeeld IP 81.212.12.34) en alles wat men daar voor zit (dus bijvoorbeeld iets.subdomein.domein.nl") moet dynamisch ook bereikbaar zijn, een soort van wildcard dus.
Dit alles moet ik instellen in een controlpanel genaamd DirectAdmin.
Mn hostingprovider vertelde al dat i gewoon "subdomein." (let op de punt aan het eind) in moest vullen ipv "subdomein".
Maar dat lijkt helemaal niets te helpen.
Als ik "subdomein.domein.nl." (ook punt aan het einde) invul, lijkt het ook niets te helpen.

Verder snap ik nog steeds niet alles van MX-records en de bijbehoren priority's.

een uitgebreide FAQ over DNS zou ik dus geen slecht idee vinden. ;)

Verwijderd

eigenlijk eindigen all domeinnamen op een punt. De punt is root van het internet zeg maar :) Daar beginnen alle domeinnamen. Deze hoeven we alleen niet in te tikken in onze browsertjes, die nemen dat mee. Hier heb je een zonefile van een domeinnaam, dan zie je hoe zoeits eruit ziet:

> dig @ns1.vianetworks.nl mephesto.com axfr

; <<>> DiG 8.3 <<>> @ns1.vianetworks.nl mephesto.com axfr
; (1 server found)
$ORIGIN mephesto.com.
@ 5M IN SOA ns1.vianetworks.nl. netmaster.vianetworks.nl. (
2003121402 ; serial
4H ; refresh
30M ; retry
2W ; expiry
1D ) ; minimum

5M IN NS ns1.vianetworks.nl.
5M IN NS ns2.vianetworks.nl.
5M IN A 212.61.62.93
5M IN MX 100 mail
5M IN MX 200 mailhub.vianetworks.nl.
5M IN MX 300 relay1.vianetworks.nl.
5M IN MX 400 relay2.vianetworks.nl.
5M IN MX 500 relay3.vianetworks.nl.
list 5M IN MX 100 mailhub.vianetworks.nl.
5M IN MX 200 relay1.vianetworks.nl.
5M IN MX 300 relay2.vianetworks.nl.
5M IN MX 400 relay3.vianetworks.nl.
* 5M IN A 212.61.62.93
localhost 5M IN A 127.0.0.1
intra 5M IN A 192.168.181.17
2003121402 ; serial
4H ; refresh
30M ; retry
2W ; expiry
1D ) ; minimum

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 21:28:
op dns niveau kun je inderdaad niet naar poorten verwijzen,
Het kan wel, SRV records.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

blackd schreef op 30 december 2003 @ 12:46:
[...]

Het kan wel, SRV records.
Dat is niet echt DNS, meer een redirect die MS in hun DNS server heeft ingebouwd.

Verwijderd

het is in feite heel simpel,

je gaat naar een provider toe die domeinen regt en eigen nameservers heeft (heb goede ervaring met NXS). Dit regt de domeinen en jij kan de zonefiles voor die 2 domeinen aanpassen. Vervolgens maak je een A record naar jou ipdadres. Alle 2 de domeinen verwijzen nu naar 1 ipadres (op poort 80),

ga AUB poort 80 niet veranderen in poort 85 want daar worden een hoop routers niet echt blij van en het is echt totaal overbodig,

Op de router portmap je port 80 naar je apache box, daar maak je 2 virtual domainen aan, iedere http request heeft een hostheader value domein1.com of domein2.com aan de hand daarvan kan apache meerdere sites op 1 ipadres draaien, xs4all.nl draait er bijv 15.000 op 1 ipadres (hebben ze wel een loadbalancer tussen zitten, maar dat maakt niet echt uit)

Kortom het is eigenlijk redelijk easy, niets om je druk over te maken

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:54:
Dat is niet echt DNS, meer een redirect die MS in hun DNS server heeft ingebouwd.
Ze maken er zeker voor jan l*l een RFC voor:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2782.html
en MS is heus niet de enige die SRV records ondersteunt:
http://dns.vanrein.org/srv/tools/

waar haal jij vandaan dit 'maar een redirect van MS' is?

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 07:04:
eigenlijk eindigen all domeinnamen op een punt. De punt is root van het internet zeg maar :) Daar beginnen alle domeinnamen. Deze hoeven we alleen niet in te tikken in onze browsertjes, die nemen dat mee. Hier heb je een zonefile van een domeinnaam, dan zie je hoe zoeits eruit ziet:

> dig @ns1.vianetworks.nl mephesto.com axfr

; <<>> DiG 8.3 <<>> @ns1.vianetworks.nl mephesto.com axfr
; (1 server found)
$ORIGIN mephesto.com.
2003121402 ; serial
4H ; refresh
30M ; retry
2W ; expiry
1D ) ; minimum

5M IN NS ns1.vianetworks.nl.
5M IN NS ns2.vianetworks.nl.
5M IN A 212.61.62.93
5M IN MX 100 mail
5M IN MX 200 mailhub.vianetworks.nl.
5M IN MX 300 relay1.vianetworks.nl.
5M IN MX 400 relay2.vianetworks.nl.
5M IN MX 500 relay3.vianetworks.nl.
list 5M IN MX 100 mailhub.vianetworks.nl.
5M IN MX 200 relay1.vianetworks.nl.
5M IN MX 300 relay2.vianetworks.nl.
5M IN MX 400 relay3.vianetworks.nl.
* 5M IN A 212.61.62.93
localhost 5M IN A 127.0.0.1
intra 5M IN A 192.168.181.17
2003121402 ; serial
4H ; refresh
30M ; retry
2W ; expiry
1D ) ; minimum
Maar wat betekend het dan als er geen punt achter staat zoals bij "mail"?

Verwijderd

blackd schreef op 30 december 2003 @ 13:04:
[...]

Ze maken er zeker voor jan l*l een RFC voor:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2782.html
en MS is heus niet de enige die SRV records ondersteunt:
http://dns.vanrein.org/srv/tools/

waar haal jij vandaan dit 'maar een redirect van MS' is?
Hmm, excuse me. Weer wat geleerd vandaag :) Wat ik wel weet is dat niet alle dns servers srv goed weten te gebruiken.

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 13:08:
Wat ik wel weet is dat niet alle dns servers srv goed weten te gebruiken.
Dat klopt, en dat is ook jammer. Sowieso wordt SRV niet tot nauwelijks op internet gebruikt, het zou ideaal zijn hiervoor. Er was een tijd geleden een topic over iemand die een provider had die de standaard SMTP poort had geblokkeerd. Als je SRV zou kunnen gebruiken daarvoor, dan zou je de mailserver zonder problemen op een andere poort kunnen zetten.
IP routing, NAT, SRV....???

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53
Doe mij ook maar zo'n faq over DNS :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door pierre-oord op 30-12-2003 14:20 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 13:02:
[..]meerdere sites op 1 ipadres draaien, xs4all.nl draait er bijv 15.000 op 1 ipadres (hebben ze wel een loadbalancer tussen zitten, maar dat maakt niet echt uit)
[..]
offtopic:
Tegenwoordig zijn ze hier zover ik weet vanaf gestapt. Er was één site die nogal bot ge-ddos-ed werd, en tja, onder 1 IP liggen dan alle sites eruit ;)

• blackd
  • Niet online

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53
Bedankt voor de nl vertaling alvast ;)

edit:
die 2e is wel een goeie :)

[ Voor 7% gewijzigd door pierre-oord op 30-12-2003 14:49 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• blackd
  • Niet online

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38
pierre-oord schreef op 30 december 2003 @ 14:44:
Bedankt voor de nl vertaling alvast ;)
Tja, technische documentatie (zeker in de netwerk-wereld) is meestal in het Engels. Wen er alvast maar aan, ofzo :/
Pagina: 1