Toon posts:

IP routing, NAT, SRV....???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi luitjes,

Ben nog steeds aan het kloten met iets waar ik jullie hulp bij nodig heb.

Heb gisteren wat vraagjes gesteld over dns en dat is uiteidelijk met jullie hulp en mijn eigenwijsheid toch opgelost.

Nu het volgende.

Wensen:
Een eigen web en mailserver opzetten dat werkt via het @Slome netwerkt.

Win2K Server met IIS5.0 en workgroupMail Server

Nu loop ik tegen een aantal punten aan waarmee iets niet wil lukken.

Ik heb het hele poortmappingsverhaal gelezen maar snap de logica er niet achter. Ik kan me niet voorstellen, omdat de modem die de poorten blokkeert, voor mijn pc hangt en zo dit verkeer blokkeert.
Ik mag er dus vanuitgaan dat er zowieso er geen listening plaatsvind op poort 25 (SMTP)

Ok, toen dacht ik bij mezelf, als ik nu een Domein aanschaf, dan kan ik dat met een eenvoudig MX record benutten. Maar dit werkt niet.

Volgende oplossing was een SRV record aanmaken wat met _smtp._tcp naar bijvoorbeeld poort 26 verwijst. In de mailserver heb ik de service ook gezet op poort 26. Maar dit werkt om een of vreemde reden ook niet.

Mailrelay is geen optie, want dan ben ik nog steeds afhankelijk van @Slome.

Wie kan me even helpen het juiste plaatje te schetsen. Ik heb nu namelijk sterk het gevoel dat ik te ingewikkeld denk en het probleem niet oplos.

Met vriendelijke groeten

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 23:49:
Hoi luitjes,

Ben nog steeds aan het kloten met iets waar ik jullie hulp bij nodig heb.

Heb gisteren wat vraagjes gesteld over dns en dat is uiteidelijk met jullie hulp en mijn eigenwijsheid toch opgelost.

Nu het volgende.

Wensen:

Win2K Server met IIS5.0 en workgroupMail Server

Nu loop ik tegen een aantal punten aan waarmee iets niet wil lukken.

Ik heb het hele poortmappingsverhaal gelezen maar snap de logica er niet achter. Ik kan me niet voorstellen, omdat de modem die de poorten blokkeert, voor mijn pc hangt en zo dit verkeer blokkeert.
Ik mag er dus vanuitgaan dat er zowieso er geen listening plaatsvind op poort 25 (SMTP)

Ok, toen dacht ik bij mezelf, als ik nu een Domein aanschaf, dan kan ik dat met een eenvoudig MX record benutten. Maar dit werkt niet.

Volgende oplossing was een SRV record aanmaken wat met _smtp._tcp naar bijvoorbeeld poort 26 verwijst. In de mailserver heb ik de service ook gezet op poort 26. Maar dit werkt om een of vreemde reden ook niet.

Mailrelay is geen optie, want dan ben ik nog steeds afhankelijk van @Slome.

Wie kan me even helpen het juiste plaatje te schetsen. Ik heb nu namelijk sterk het gevoel dat ik te ingewikkeld denk en het probleem niet oplos.

Met vriendelijke groeten
Als je nu iets met dit soort servers wilt doen, zou je dan niet gewoon een i-net connectie nemen waar het mag en kan? IPV een work-around zoeken? Lijkt mij gemakkelijker.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op 05 december 2003 @ 23:56:
[...]
Als je nu iets met dit soort servers wilt doen, zou je dan niet gewoon een i-net connectie nemen waar het mag en kan? IPV een work-around zoeken? Lijkt mij gemakkelijker.
Ligt eraan, ik denk dat meerdere mensen wel een smtp server willen opzetten. ADSL van KPN is geen alternatief want die hebben allemaal dezelfde beperkingen.

Omeen zakelijk abbo te nemen....tsja vind ik nu nog zonde van het geld. :-)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 23:58:
Ligt eraan, ik denk dat meerdere mensen wel een smtp server willen opzetten.
Klopt, ik ben er een van. En ik heb een mailserver draaien, en dat werkt prima. Lekker op poortje 25 zonder beperkingen.
ADSL van KPN is geen alternatief want die hebben allemaal dezelfde beperkingen.
Ik zit op een XS4ALL lijn via KPN. Wat voor beperkingen heb je het over?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 06 december 2003 @ 01:26:
[...]

Klopt, ik ben er een van. En ik heb een mailserver draaien, en dat werkt prima. Lekker op poortje 25 zonder beperkingen.

[...]

Ik zit op een XS4ALL lijn via KPN. Wat voor beperkingen heb je het over?
Ik wil zelf mijn e-mail samen met mijn domein beheren, zodat ik er alles kan veranderen. Ik weet niet of die dat ook hebben.

Vaak liggen die snelheden lager dan bij kabel.

Daarbij moet ik een abbo bij kpn nemen, en daar was net vanaf. Ik bel nu veel goedkoper via het internet.
:-)

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 01:39:
Ik wil zelf mijn e-mail samen met mijn domein beheren, zodat ik er alles kan veranderen. Ik weet niet of die dat ook hebben.
Tuurlijk wel. Het enige wat je nodig hebt is een open poortje 25 en mailserver die meerdere domeins aan kan.

DNS e.d. doe ik bij een andere provider, maar als je wilt kun je zelf ook je DNS hosten (doe ik ook wel, maar alleen voor IPv6 reverse lookups). De enige poorten die XS4ALL optioneel filtert zijn de 137-139 en wat trojan poorten. Maar zelfs dat kun je uitzetten. Geen filtering op poorten dus, als jij dat wilt.
Vaak liggen die snelheden lager dan bij kabel.
Tjsah, ADSL vs kabel. Elk heeft z'n voors en z'n tegens. Maar kijk niet alleen naar KPN voor ADSL maar ook naar BBned. Die hebben flinke snelheden (8/1Mbit) voor betere prijzen dan KPN. Demon (via BBned) heeft 25 ook gewoon open staan.
Daarbij moet ik een abbo bij kpn nemen, en daar was net vanaf. Ik bel nu veel goedkoper via het internet.
:-)
Analoge lijn aanleggen, BBned eroverheen, lijn abo opzeggen, moet je wel aan BBned huur voor linesharing extra betalen, maar dan betaal je niets meer aan de KPN hoor. Enige nadeel is dat je standaard opzegtermijn van 1 jaar hebt op je analoge lijn, maar dit kun je ook nader overeenkomen. Moet je wel contact voor opnemen met KPN.

Ik heb dat destijds eens opgezocht, wilde overstappen naar BBned maar door omstandigheden ging dat niet door. Nu krijgen we upgrades van de KPN, en is het niet zo nodig meer.

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 06-12-2003 01:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad een optie die steeds aantrekkelijker lijkt.

Trouwens een vraagje, mischien dat jij dat weet.

Waarom heeft niemand het over SRV records (dus een soort A of MX record waarin de service en poort gespecificeerd kan worden. Die zou hier van pas komen maar niemand gebruikt m.

Alvast bedankt voor je voorstellen.

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 01:59:
Waarom heeft niemand het over SRV records (dus een soort A of MX record waarin de service en poort gespecificeerd kan worden. Die zou hier van pas komen maar niemand gebruikt m.
Ik heb zelf een 2003 en 2000 domein, dus ken de SRV records waar je het over hebt. Buiten dit domein gebruik ik ze niet, en ben ze ook nog nooit tegengekomen.

Ik vraag me af in hoeverre andere mailservers checken op SRV records, ipv MX. Ik vrees, na wat rond te zoeken (klik, klik) dat SRV gewoon nauwelijks gebruikt wordt, en dat het vrij nutteloos is om te gebruiken. Maar ik kan het fout hebben, nogmaals; ik heb er vrij weinig ervaring mee.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

blackd schreef op 06 december 2003 @ 01:47:

Analoge lijn aanleggen, BBned eroverheen, lijn abo opzeggen, moet je wel aan BBned huur voor linesharing extra betalen, maar dan betaal je niets meer aan de KPN hoor. Enige nadeel is dat je standaard opzegtermijn van 1 jaar hebt op je analoge lijn, maar dit kun je ook nader overeenkomen. Moet je wel contact voor opnemen met KPN.

Ik heb dat destijds eens opgezocht, wilde overstappen naar BBned maar door omstandigheden ging dat niet door. Nu krijgen we upgrades van de KPN, en is het niet zo nodig meer.
de kosten die je betaald voor linesharing zijn 9,47 per maand. Laat dat nu ook de kosten zijn voor een KPN belbudget abonnenemt... TOEVAL??? ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• blackd
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op 06 december 2003 @ 02:50:
de kosten die je betaald voor linesharing zijn 9,47 per maand. Laat dat nu ook de kosten zijn voor een KPN belbudget abonnenemt... TOEVAL??? ;)
Wie weet ;). Hij is wel z'n abo bij de KPN kwijt.
Ik heb destijds doorgekregen dat het minder was.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 06-12-2003 02:58 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 01:59:
[...]Waarom heeft niemand het over SRV records (dus een soort A of MX record waarin de service en poort gespecificeerd kan worden. Die zou hier van pas komen maar niemand gebruikt m[...].
Klopt dat niemand 'm gebruikt want er zijn ook helemaal geen SRV records voor mail; bestaat gewoon niet. SMTP loopt over port 25, basta.
Als jij je mail wilt ontvangen bij een provider die port 25 blokkeert, moet je een vriendje zoeken dat bereid is om een relay server te draaien. Je laat dan je MX record naar de machine van dat vriendje pointen en door hem de mail forwarden naar jouw ip-adres op een andere niet geblokkeerde port. Jij moet er dan voor zorgen dat jouw mailer luistert op diezelfde port.
En zorg ervoor dat jij en je vriendje geen open relay zijn!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 06 december 2003 @ 11:49:
[...]

Klopt dat niemand 'm gebruikt want er zijn ook helemaal geen SRV records voor mail; bestaat gewoon niet. SMTP loopt over port 25, basta.
Als jij je mail wilt ontvangen bij een provider die port 25 blokkeert, moet je een vriendje zoeken dat bereid is om een relay server te draaien. Je laat dan je MX record naar de machine van dat vriendje pointen en door hem de mail forwarden naar jouw ip-adres op een andere niet geblokkeerde port. Jij moet er dan voor zorgen dat jouw mailer luistert op diezelfde port.
En zorg ervoor dat jij en je vriendje geen open relay zijn!
Die zijn er wel; _smtp._tcp.[name] SRV [weight] [port] [host]

:?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je heb gelijk: RFC2782
De enige bekende partijen die SRV records gebruiken zijn Microsoft, Apple en MIT (specifiek voor Kerberos)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

Stoney3K

Flatsehats!

Als je een mailservertje op je @home lijn wil aanleggen kan ik je DynDNS.org van harte aanraden. Sinds @home je een DHCP-adres geeft kun je dus geen normaal DNS service opzetten en dus ook geen 'normale' MX-records. DynDNS kan dat wel. Veel mensen maken hier gebruik van, gewoon je poort 25 opengooien (gaat gewoon op @home, hoor ;)) en een MX-record bij DynDNS laten registreren. Sweex routers hebben trouwens DynDNS client ingebouwd. Je krijgt van DynDNS dan een hostname met <blablabla>.dyndns.org of .mine.nu of nog meer extensies waaruit je kan kiezen. Je mailadres komt dan uit op jouwnaam@<blablabla>.dyndns.org maar dat begrijp je denk ik wel.

Waarom trouwens W2K en geen Linux als ik vragen mag?

Edit: Ik kan het heel misschien mis hebben. Ik heb zelf een mail server op @home gedraaid en kreeg maar een deel van de mails door.

Hoe moeilijk doet @home trouwens over het opzetten van servers achter je modem? Ik heb altijd gehoord dat ze er op controleren.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 06-12-2003 14:53 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Stoney3K schreef op 06 december 2003 @ 14:51:
[..]

Hoe moeilijk doet @home trouwens over het opzetten van servers achter je modem? Ik heb altijd gehoord dat ze er op controleren.
Hier draait al een paar jaar web en private ftp. Word niet moeilijk over gedaan totdat je veel bandbreedte 'vreet' en op gaat vallen met je verbruik :)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

Stoney3K

Flatsehats!

thijz schreef op 06 december 2003 @ 15:05:
[...]

Hier draait al een paar jaar web en private ftp. Word niet moeilijk over gedaan totdat je veel bandbreedte 'vreet' en op gaat vallen met je verbruik :)
Dat gaat toch niet lukken met 16 kB/s up :+

* Stoney3K heeft een webserver gerund maar weer eraf gegooid, bang voor gezeik met @Home

16 kB/s is trouwens toch niet veel als je een WWW server voor je hele familie opzet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Stoney3K schreef op 06 december 2003 @ 14:51:
Als je een mailservertje op je @home lijn wil aanleggen kan ik je DynDNS.org van harte aanraden. Sinds @home je een DHCP-adres geeft kun je dus geen normaal DNS service opzetten en dus ook geen 'normale' MX-records. DynDNS kan dat wel. Veel mensen maken hier gebruik van, gewoon je poort 25 opengooien (gaat gewoon op @home, hoor ;)) en een MX-record bij DynDNS laten registreren. Sweex routers hebben trouwens DynDNS client ingebouwd. Je krijgt van DynDNS dan een hostname met <blablabla>.dyndns.org of .mine.nu of nog meer extensies waaruit je kan kiezen. Je mailadres komt dan uit op jouwnaam@<blablabla>.dyndns.org maar dat begrijp je denk ik wel.

Waarom trouwens W2K en geen Linux als ik vragen mag?

Edit: Ik kan het heel misschien mis hebben. Ik heb zelf een mail server op @home gedraaid en kreeg maar een deel van de mails door.

Dit lijk me mischien een oplossing. Ik neem aan dat ik hierna gewoon mijn eigen domein naar die van dyndns.org kan verwijzen.

Ach laat ik het zo zeggen, ik ben 12 jaar terug redelijk laat in de computers gestapt. en begonnen met een simpele dos bak. Je gaat steeds meer uitproberen en updaten (win3.1, win95, 98, NT4, en uiteindelijk bij 2000 pro en server. Tot nu toe het meest stabiel.
Gisteren is mij het het verwijt gemaakt dat ik spammers zou doorlaten of zelf eentje zou zijn vanwege een eventuele open relay. Dat zal me niet snel gebeuren op een nt of w2k bak. Linux of unix moet ik eerst onder de knie krijgen, dus daar kan ik begrijpelijk wel fouten maken.

B)

Verwijderd

Topicstarter
Hé, hoe doen die gasten dat eigenlijk? no-ip.com en dyndns.org.
Kan ik niet de zelfde service opzetten maar dan in t klein?
8)7

• THE_Newton
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02-2020

THE_Newton

Asgarth

Dat kan zeker, kijk maar eens naar GNUdip, wordt alleen al een tijdje niet meer onderhouden..

E, The way of life.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

Misschien handig als je eerst een DNS/ Mail cursus gaat volgen om te kijken hoe een en ander nou precies in zijn werk gaat en waarvoor men een Mail Exchange Record gemaakt heeft en dergelijke.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 23:49:
Wensen:
Simpel : Niet. @home blokkeert 25 inkomend, en aangezien SMTP altijd over poort 25 binnenkomt gaat dat dus niet werken. En nee, SRV records werken ook niet.

Hier zijn in het verleden al diverse topics over geweest, met allemaal dezelfde conclusie.
Pagina: 1