plaatsing bas pijp in baffel

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 22:53
naast het bouwen van de 2 rear units hier

wil ik ook een sub woofer gaan bouwen.

ik heb goekoop een Intertechnik mds-08 woofer besteld
Afbeeldingslocatie: http://intertechnik.de/user/10102/articles/images/5058.jpg

en deze wil ik in een 25-30L bas reflex behuizing gaan bouwen.
dan heb ik bij een pijp diameter van 6.8 (pvc buis) een pijp noddig van zo'n 30-35 cm.
dit alles is berekend met winisd en unibox

en zo zou het er uit moeten komen zien
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/sub.jpg

probleem is alleen de plaatsing van de BR-pijp.
kan deze wel zo dicht in de hoek, zonder dat dit verschil maakt voor de berekeningen? en dus de lengte.

[ Voor 8% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:37 ]

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

jedel schreef op 28 december 2003 @ 22:01:
naast het bouwen van de 2 rear units hier
Kun je wat pics plaatsen van die rear speakers? Of zijn ze nog niet af?

[ Voor 5% gewijzigd door j-w op 28-12-2003 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
j-w schreef op 28 december 2003 @ 22:11:
[...]

Kun je wat pics plaatsen van die rear speakers? Of zijn ze nog niet af?
nee de drivers zitten nog ergens in een container op de atlantisch oceaan.
versturen duurt ongeveer 30dagen :O

maar
ben een beetj van plan om ze zo te gaan bouwen
Afbeeldingslocatie: http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11-speakers.jpg
john
heeft er al een mooi filtertje voor gemaakt.

dit was mij eigen poging
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/TB-rear.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die pijp zit daar prima.

Mijn tip is wel om iets meer centjes uit te geven aan die pijp. Als je een "kant en klare" koopt (alleen op maat zagen) ziet het er toch wat netter uit en aangezien je pijp aan de voorkant zit is het wel iets waar je de hele tijd tegenaan kijkt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar wil ik nog aan toevoegen dat je ook bas-pijpen hebt met uitlopende uiteinden, dit werkt effectief tegen eventuele poortruis.

Dat Tangband voorbeeld dat je aanhaald is trouwens een wel erg geslaagde speaker. Erg mooi, zoals hij trouwens op z'n site al zegt, heeft het voor jou geen zin om het filter te gebruiken als je een andre kast gebruikt dan hij heeft gebouwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:15
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 10:14:
Daar wil ik nog aan toevoegen dat je ook bas-pijpen hebt met uitlopende uiteinden, dit werkt effectief tegen eventuele poortruis.

Dat Tangband voorbeeld dat je aanhaald is trouwens een wel erg geslaagde speaker. Erg mooi, zoals hij trouwens op z'n site al zegt, heeft het voor jou geen zin om het filter te gebruiken als je een andre kast gebruikt dan hij heeft gebouwd. ;)
Aeropoorten heten zo iets :Y)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
teacher schreef op 29 december 2003 @ 09:36:
Die pijp zit daar prima.

Mijn tip is wel om iets meer centjes uit te geven aan die pijp. Als je een "kant en klare" koopt (alleen op maat zagen) ziet het er toch wat netter uit en aangezien je pijp aan de voorkant zit is het wel iets waar je de hele tijd tegenaan kijkt.
dat wou ik oplossen door te pijp te verzinken , de vookant wou ik namelijk dubbel dik maken

over poort ruis maak ik me niet echt druk zit op 0.1MACH

maar over de plaatsing vand e p[ijp
word op diysubwoofer.org gezegt:
Where should I put the ports?
Ports should be placed at least one diameter away from any adjacent walls. If this is not possible to do this, the tuning frequency for a given port length will be lower than that predicted by the equations, and this may adversely affect the results.
en
2.03 - Where should I place the port(s)?
If your system calls for the use of ports, these can be placed on any side of the enclosure, once the intended location meets the following requirements:
The exit of the port should be at least one port diameter away from any external surface.
The entrance of the port should be at least one port diameter away from any internal surface, including the driver.
doort de beperkte afmetingen kan ik dan de kast alleen nog bouwen, met de poort of woofer down-fireing
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/sub2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op 29 december 2003 @ 10:32:
[...]

Aeropoorten heten zo iets :Y)
Nooit van gehoord, in het nederlands gebruik je wel weer trompet poorten, of in het Engels, flared port.

Behalve minder poortruis treed er ook minder vermogens compressie op, en daarnaast ziet het er gewoon cooler uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Aeropoort is een veelgebruikte term in Car hifi land ;)

offtopic:
Gisteren LOTR 3 gezien, ik weet nu waar de nick 'Strider' vandaan komt :*

Die tips zijn wel te verklaren. Als je de poort uit laat monden of laat starten op een plek die even benauwd is als de poort zelf, heb je in feite een langere poort. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok Aeropoort dus. :p

Uit een onderzoek bleek dat de tuningsfrequentie niet samenhing met de grote van de flare, het enigste wat telde was de kleinste diameter. Overigens een te grote flare leverde wel weer een hogere compressie op. Dat betekend dus niet dat hoe meer afgerond hoe beter. Als beste uit de test kwam een tunnel welke ook nog eens taps toe liep naar het midden waar hij weer breder werd naar het einde. Opvallend was dat deze in de baffle uitmonde zonder een significante kromming, geen echte flare dus.

Bij een geluidsdruk niveau van 95db produceerde deze 5,5db minder db windgeruis, best veel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb het niet bijzonder op trompetpoorten. Ik zou gebruik pas overwegen zodra poortruis daadwerkelijk een probleem is. Je moet immers niet gaan bestrijden wat er niet is ;) Ze zijn duur, wat bij mij al snel een horde vormt als het alleen maar show is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Wekkel schreef op 29 december 2003 @ 11:43:

Die tips zijn wel te verklaren. Als je de poort uit laat monden of laat starten op een plek die even benauwd is als de poort zelf, heb je in feite een langere poort. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
ik snap niet helemaal wat je bedoeld..
de poort zit helemaal in de hoek gedruk binneni n, wel genoeg ruimte aan de achterkant (ongeveer 1 poort diameter = 70mm)
maar is dus effectief maar van 2 zijkanten en de achter kant te "benaderen" door de lucht
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/subh.jpg

dat de buis "denk"dat ie langer is eigelijk alleen maar handig, want dan kan ie korter ;)

nadeel is dat dan ook precies hier het keiharde natte vinger werk begint
Wekkel schreef op 29 december 2003 @ 12:30:
Ik heb het niet bijzonder op trompetpoorten. Ik zou gebruik pas overwegen zodra poortruis daadwerkelijk een probleem is. Je moet immers niet gaan bestrijden wat er niet is ;) Ze zijn duur, wat bij mij al snel een horde vormt als het alleen maar show is.
precies!

het wordt een buget sub.
de driver kost me maar E42,50.
de versterker laten we eerst maar achter wege, tot dat zich een goedkoop alternatief zich aanbied.
er worden dus geen "dure" BR-pijpe aan geschaft (kost toch al snel 10E)
en dat stuk pcv-regepijp heb ik nog liggen (potato-shooter _/-o_ waarvan de onbrandings kamer gescheurd is 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 29 december 2003 @ 12:30:
Tuurlijk, maar het werkt wel, het is wetenschappelijk vast te stellen en ook te horen dus. Maar dat laatste alleen in extreme situaties waar je last van poortruis hebt.

Op je 2e tekening zit hij echt te dicht op de wand, ik kan het niet wetenschappelijk voor je uitleggen, maar m'n gevoel zegt dat het foute boel is.

Waarom maak je de kast niet langwerpig, zelfde inhoud, maar zo breed als je driver en wat langer dus, dan heb je zat plek voor 1 of 2 bas-reflex buisjes. Als je 2 buizen gebruikt met samen dezelfde lengte en tuningsfrequentie kun je ze een stuk smaller maken, wat ook weer een ruimte besparing oplevert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 13:15:
[...]

Op je 2e tekening zit hij echt te dicht op de wand, ik kan het niet wetenschappelijk voor je uitleggen, maar m'n gevoel zegt dat het foute boel is.

Waarom maak je de kast niet langwerpig, zelfde inhoud, maar zo breed als je driver en wat langer dus, dan heb je zat plek voor 1 of 2 bas-reflex buisjes. Als je 2 buizen gebruikt met samen dezelfde lengte en tuningsfrequentie kun je ze een stuk smaller maken, wat ook weer een ruimte besparing oplevert. :)
helpt niet echt,
2* 5cm dia pijp is zelfs iet lager
3*3cm dia pijp is korter maar ga zit op .15MACH
4*3cm dia pijp is korter ne zit goed kwa poort ruis..maar jemig..dat schiet natuurlijk niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb een eigengebouwde baspijp in mijn autosub zitten, die én theoretisch te klein is (qua diameter) én 1,8 cm van de wand afzit.

Resultaat: no problemo :7

Hoe kan het ook anders zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Wekkel schreef op 29 december 2003 @ 14:17:
Ik heb een eigengebouwde baspijp in mijn autosub zitten, die én theoretisch te klein is (qua diameter) én 1,8 cm van de wand afzit.

Resultaat: no problemo :7

Hoe kan het ook anders zijn :Y)
zit die ook in de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 10:14:
aanschouw
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/TBJ.jpg

enige "probleem"i s dat de maten er niet handiger op zijn geworden bij het omreken van inch-->mm
en hij 19mm MDF heeft gebruikt

[ Voor 8% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jedel schreef op 29 december 2003 @ 13:41:
[...]

helpt niet echt,
4*3cm dia pijp is korter ne zit goed kwa poort ruis..maar jemig..dat schiet natuurlijk niet op
Ik zeg ook, zelfde lengte, maar 2 Pijpen, dan moeten ze een kleinere diameter hebben om nog dezelfe afstemmingsfrequentie voor de box op te leveren. Als je je sub langwerpig maakt ipv kubus vormig heb je daar prachtig plaats voor. :)

Mooi hoor die tekening, je hout kleur vind ik persoonlijk niet echt mooi gekozen, maar verder vind ik hem erg mooi. Erg vervelend 19mm MDF, ik heb echt geen idee of dat in NL verkocht wordt, bijna alles wat je tegenkomt is 18mm. Misschien een hout speciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:25:
[...]

Ik zeg ook, zelfde lengte, maar 2 Pijpen, dan moeten ze een kleinere diameter hebben om nog dezelfe afstemmingsfrequentie voor de box op te leveren. Als je je sub langwerpig maakt ipv kubus vormig heb je daar prachtig plaats voor. :)

Mooi hoor die tekening, je hout kleur vind ik persoonlijk niet echt mooi gekozen, maar verder vind ik hem erg mooi. Erg vervelend 19mm MDF, ik heb echt geen idee of dat in NL verkocht wordt, bijna alles wat je tegenkomt is 18mm. Misschien een hout speciaalzaak.
jedel schreef op 29 december 2003 @ 13:41:
[...]

helpt niet echt,
ik bedoel
2x een pijp van 5cm -->moet lager zijn
3x een pijp van 3cm --> korter maar lucht snelheid te hoog
4x vind ik te veel pijpjes.

de box is op de aller eerste tekening

330x330x450
HxBxD

de enige manier om om alles aan 1 kant kwijt te kunnen is een hoge slanke diepe kast.
want ik heb diepte nodig voor de bas pijp (lenget bas pijp + 1x diameter)
en hoogte om een bas pijp met genoeg vrije ruimte (1*diameter) en de konus kwijt te kunnen.
en dat past eigelijk gewoon niet als je kast neeemt met een inhoud van 33L

dus ik ben er eigelijk wel uit.
het moet zo
met een downfireing BR-pijp
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/sub21.jpg

Of iemand moet weten hoe je de lengte van de baspijp berekend als er een bocht in zit >:)
dan kan het allemaal wel!

ps de hout kleur is volledig willekeurig gekozen, waarschijnlijk wordt de afwerking in beide gevallen een ruwe grijs of zwart

[ Voor 4% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Volgens mij, maar schiet me niet af, mag je er naar hartelust bochten in leggen, dan moet je gewoon de lengte aanhouden in het midden van de gang.
Hornloaded speakers zitten vaak ook onder allerlei hoeken en doolhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
TheLemon schreef op 29 december 2003 @ 16:15:
Volgens mij, maar schiet me niet af, mag je er naar hartelust bochten in leggen, dan moet je gewoon de lengte aanhouden in het midden van de gang.
Hornloaded speakers zitten vaak ook onder allerlei hoeken en doolhoven.
klopt

hier vandaan
Vent Placement

A vent can be thought of as a pressure valve for the enclosure. When the input frequency is at or near the vent tuning frequency, this “valve” opens up to equalize the air pressure. With this concept in mind, it would make sense that placing the vent opening too close to a wall or the speaker itself will change the way the “valve” operates.

Whenever possible, the vent should allow this pressure to go into the listening area of the vehicle. Vent placement is not that critical, however a good rule of thumb is to keep the vent openings at least the diameter of the vent away from any wall, and two times the diameter away from the speaker cone itself.

Long VentsWhen designing enclosures, occasionally we come across a vent that will not fit into the enclosure without having the openings too close to a wall. When this occurs, we have three options; use a smaller diameter vent, allow the vent to stick out of the enclosure, or bend the vent inside the enclosure.

If we are already using the smallest vent diameter possible, and letting the vent stick out of the enclosure is not possible with the install, the remaining option will allow us to build the enclosure, however with some more design time and a more difficult enclosure to build.

When using PVC pipe as your vent material, you may simply use an elbow to allow the vent to wrap around the enclosure. When determining the length of a vent with an elbow, measure the length through the center of the pipe. Rectangular vents allow us some more options, in that the vent walls can also be the walls of the enclosure itself. Again, to find the length of a folded vent, measure the length through the center of the vent opening.

Example
An enclosure with the dimensions of 18” x 16” x 10”.
A 6” diameter vent 15” long.

To accomplish our goal of integrating the vent into the enclosure, start by finding a rectangular equivalent for a 6” vent (see appendix). For this example, 3.76” x 7.52” has been selected. By placing the vent opening on the same panel as the speaker, and using the bottom and side walls of the enclosure to form part of our vent, we can then build the enclosure as shown in diagram 1.
ja en toen was alles weer mogelijk,
voordeel is dat ik nu lekker makeklijk met pijp lengtes kan expirimenteren (pijp bestaat toch uit 3 delen, waarvan de laaste makkelijk te varieeren is)
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/subb.jpg

Maar is een bocht in de pijp niet een beetje het ene probleem met het andere oplossen?

of moet ik niet zo zeuren omdat er nog 100 andere factoren zijn die ook allemaal invloed hebben :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:42 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
analoog aan de plaatsing:
zo veel of zo min mogelijk symetrie?

(gaat over een sub, dus staande golven verhaal is niet aande orde)

* jedel denk dat het zo min mogelijk symetrie is, en vind het heel moeilijk om daar naar te ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd. is een bocht in je pijp een prima oplossing.
Maar, ook ik heb in mijn auto sub 2 pijpen tegen een zijde aan lopen. Ook hier "no problemo".

Verder moet je je niet druk maken over 19mm MDF. Het is een soort standaardmaat. Als je bij de gamma 18mm haalt en je zet er een schuifmaat op is 'ie ook dikker dan 18mm.

Enneh, beetje noppenschuim aan de binnenkant doet wonderen.. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Jaah de postbode is vamiddag gekomen met mijn woofer
en hij is gaaf. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/ITmds08_1t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/ITmds08_2t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/ITmds08_3t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/ITmds08_4t.jpg

nu hopen dat ik binnenkort tijd heb om de kast te gaan bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Dat lijkt net op een gewone speaker :)

Je meent toch niet echt dat dat als subwoofer moet gaan dienen? Volgens mij ga je er amper iets van merken :D

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet voor elk gebruik heb je een grote ruige driver nodig hoor, met deze woofer maak je een heerlijk muzikaal subje. Heb er eens eentje mogen beluisteren, gemaakt door Indoubt. Dat was echt een mooi dingetje. :)

Ik weet niet wat voor ideeen jij hebt van subwoofers en subdrivers, maar dat zou je best eens kunnen bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Strider schreef op 02 januari 2004 @ 21:17:
Dat lijkt net op een gewone speaker :)

Je meent toch niet echt dat dat als subwoofer moet gaan dienen? Volgens mij ga je er amper iets van merken :D
:?
ja het is een gewone speaker/woofer :/

het is idd geen speciale überlange slag woofer.
maar als je iets beters weet voor 37E hou ik me aan bevolen
maar moet dan wel een Fs < 25Hz hebben en een -3dB punt van 31Hz in 30L BR

(best netjes, helemaal vlake curve)
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 21:26:
Niet voor elk gebruik heb je een grote ruige driver nodig hoor, met deze woofer maak je een heerlijk muzikaal subje.
maar ik geef eerlijk toe dat ik ook hoop O-) dat ie een beetje kan meestampen als HT sub.
maar ik weet dat het moeilijk wordt

[ Voor 26% gewijzigd door jedel op 02-01-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 21:26:
Niet voor elk gebruik heb je een grote ruige driver nodig hoor, met deze woofer maak je een heerlijk muzikaal subje. Heb er eens eentje mogen beluisteren, gemaakt door Indoubt. Dat was echt een mooi dingetje. :)

Ik weet niet wat voor ideeen jij hebt van subwoofers en subdrivers, maar dat zou je best eens kunnen bijstellen.
Mijn kennis is genoeg bijgesteld hoor, kwa subwoofers ;)

Maar voor 37 euro is 25hz niet slecht.

Wat zijn trouwens de specs van die woofer, want ik kan het bijna niet geloven dat hij zo laag kan.

Vooral niet omdat hij zo klein is.

[ Voor 13% gewijzigd door Strider op 02-01-2004 22:06 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:25:
Oew Play, jij zou dat toch nog moeten weten.... :P

Één van de standaardmaten van hout is 0,75inch, hier in Nederland te koop als '18mm' :) er is totaal geen probleem, de zogenaamde 19mm hout is gewoon wat hier als 18mm wordt verkocht, het is gewoon een kwestie van anders afronden.

edit: hmm over iemands anders' reactie heengelezen die ongeveer hetzelfde zei... :D

edit2: toch nog deze post maar wat nuttigs meegeven. Ik heb een keertje in een kubus van 22x22x22cm een 6e orde compound bandpass subje gemaakt met 2 13cm tonsil speakertjes. Gaf een heel strak laag met een bereik van ongeever 35 tot 90hz. Ik heb er een avondje naar geluisterd op een niet al te hoog niveau en het klonk echt heel helder, helaas gingen bij teveel vermogen (150w uit een PA amp :P) de 4 25mm basportjes gigantisch blazen. Op 2 meter afstand voelde je de lucht nog tegen je aan blazen >:)

Overigens heeft je sub ondanks de rechte curve heus wel afval, je houdt namelijk geen rekening met de eigenschappn van de cone. De 13cm drivertjes die ik gebruikte zaten op 35hz geloof ik al op -8dB volgens de rendementsplot :/

[ Voor 45% gewijzigd door MM op 02-01-2004 23:06 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op 02 januari 2004 @ 22:02:

Mijn kennis is genoeg bijgesteld hoor, kwa subwoofers ;)

Maar voor 37 euro is 25hz niet slecht.

Wat zijn trouwens de specs van die woofer, want ik kan het bijna niet geloven dat hij zo laag kan.

Vooral niet omdat hij zo klein is.
Ik zei ideeën, niet kennis, waarom je dat er nou van maakt? Een vette magneet en surround zegt dus inderdaad niks over de bruikbaarheid als sub, maar meer als pats object.
m.m schreef op 02 januari 2004 @ 22:57:
[...]

Oew Play, jij zou dat toch nog moeten weten.... :P

Één van de standaardmaten van hout is 0,75inch, hier in Nederland te koop als '18mm' :) er is totaal geen probleem, de zogenaamde 19mm hout is gewoon wat hier als 18mm wordt verkocht, het is gewoon een kwestie van anders afronden.
Joh dat wist ik helemaal niet :P

Heb me nooit echt afgevraagd waarom die maat dan anders was, afrondverschillen dus. Weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 11:40:
[...]
Ik zei ideeën, niet kennis, waarom je dat er nou van maakt? Een vette magneet en surround zegt dus inderdaad niks over de bruikbaarheid als sub, maar meer als pats object.
Leesfoutje....

Maar met grote bedoel ik niet de magneet, maar de woofer opzich. Zo'n kleine woofer kan in mijn ogen niet een fs van 25hz hebben.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

FS heeft niet alleen met grootte te maken maar ook het gebruikte materiaal de soort spreekspoel de vorm van de conus etc. Er zijn ook best 12" drivers met een fs van boven de 60Hz.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
De Fs hangt eigenlijk maar van 2 dingen af: de dynamisch bewegende massa (Mms) en de compliantie van de ophanging (Cms als ik me niet vergis). De Fs kan verlaagd worden door de bewegende massa te verhogen, of door de compliantie te verlagen (zachtere ophanging). Beide ingrepen hebben echter hun nadelen: als je de bewegende massa verhoogt, gaat de Qts omhoog, tenzij je een zwaardere aandrijving gebruikt (dikkere magneet). Als je de compliantie verlaagt, gaat Vas omhoog, en heb je groter kastvolume nodig.

Een 20cm woofer met een Fs van slechts 25Hz is dus best mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
oke hier de gevens

Vas=56.68L
Qms=2.74
Qes=0.356
Qts=0.315
Fs=25Hz
Inpedantie=4Ohm
SPL=88dB
Re=3.4Ohm
Cms=0.0008
Sd=243cm^2
Mms=44.6g
le=?
belastbaarheid = 120/160-180W
Xmax=7mm
korfmaat=223mm
inbouwdiepte=96mm
inbouw opening=186mm
frequentie berijk=<1kHz

in een kast van 27 liter met een Fb van 31.5Hz, leid dit to het volgende
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/Response_mds08.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/PortAirSpeed_mds08.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/Excursion_mds08.gif

dit gedaan in unibox 404
en ik heb ook zitten pielen in Winisd.
(lspcad vind dat ik niet genoeg gegevens heb :?)

maar wat is volgens jullie het meest betrouwbare programma?
want er zit wel iets verschil tussen winisd en unibox. (dit zou kunnen komen doordat je meer kan instellen in unibox)

edit:

zo ook alle foto's ff geresized, voor de beeldschem-technisch minder bedeelde medemens, en omdat het wat netter staat

[ Voor 8% gewijzigd door jedel op 03-01-2004 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ino Dekker
  • Laatst online: 22:14

Ino Dekker

Mr. Guide

Misschien kun je in plaats van een 'normale' poort een gleuf gebruiken als poort.

Speaker & Co en Speakerland hebben ook een actieve subwoofer met als basis die IT MDS 08 unit. Plaatje bij Speakerland is te vinden op deze pagina. Zoals je kunt zien heeft deze ook een gleuf als poort.
Ik heb begrepen dat deze unit uitermate geschikt is als subwoofer door z'n lage prijs en goede eigenschappen.

Hoe je de maten van zo'n poort moet berekenen weet ik niet, maar dat kunnen ze je vast wel vertellen bij Speaker & Co of Speakerland.

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
idekker schreef op 03 januari 2004 @ 18:28:
Misschien kun je in plaats van een 'normale' poort een gleuf gebruiken als poort.

Speaker & Co en Speakerland hebben ook een actieve subwoofer met als basis die IT MDS 08 unit. Plaatje bij Speakerland is te vinden op deze pagina. Zoals je kunt zien heeft deze ook een gleuf als poort.
Ik heb begrepen dat deze unit uitermate geschikt is als subwoofer door z'n lage prijs en goede eigenschappen.

Hoe je de maten van zo'n poort moet berekenen weet ik niet, maar dat kunnen ze je vast wel vertellen bij Speaker & Co of Speakerland.
ik ben wil eigenlijk gewone en ronde pijp....dan kan ik er nog een beetj aan tunen mocht dat noddig zijn.
ik heb eigelijk al belsoten om er "gewoon"een bocht in te maken.

probleem is nu dat ik 4 programma's heb die 3 verschillenden optimale kast inhouden geven. en dus pijp lengtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

jedel schreef op 03 januari 2004 @ 21:02:
probleem is nu dat ik 4 programma's heb die 3 verschillenden optimale kast inhouden geven. en dus pijp lengtes
Ok, daar heb je gelijk in. Aan een gleuf poort kan je niet echt tweaken.
Van die programma's heb ik nog maar weinig kaas van gegeten. Tot nu toe heb ik me alleen nog bezig gehouden met het 'in elkaar zetten' van luidsprekers. Misschien dat ik ooit in de toekomst (b.v. voor een subwoofer) zelf aan het ontwerpen ga beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik wil ook weer wat maken, maar heb een probleempje. Ik heb oude Conrad home merk speakers, maar de specificaties zijn niet meer te vinden bij Conrad. Het gaat om de MS 165W 16,5 bas/mid luidspreker uit de eigen Conrad serie. Wellicht heeft iemand nog een stokoude Conrad gids liggen met de gegevens van deze woofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

Wekkel schreef op 03 januari 2004 @ 23:24:
Ik wil ook weer wat maken, maar heb een probleempje. Ik heb oude Conrad home merk speakers, maar de specificaties zijn niet meer te vinden bij Conrad. Het gaat om de MS 165W 16,5 bas/mid luidspreker uit de eigen Conrad serie. Wellicht heeft iemand nog een stokoude Conrad gids liggen met de gegevens van deze woofer?
Nee, sorry. In het 2001 boek van Conrad staat hij niet in (blijkbaar). Al weet ik niet of je dat al stokoud vindt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Ik ben vandaag bij Speaker&co in Haarlem geweest.
die hadden niet de sub staan maar wel een bandpass- sub voor in de auto met mijn driver.
de eigenaar (?) was zo vriendelijk mij zijn meet gegevens van de driver te geven :)

bleek dat IT toch iet wat rooskleurig is
gemeten
Vas=56.68L 45.8
Qms=2.74 2.51
Qes=0.356 0.35
Qts=0.315 0.31
Fs=25Hz 29.62
Inpedantie=4Ohm
SPL=88dB 87.31
Re=3.4Ohm
Cms=0.0008
Sd=243cm^2
Mms=44.6g
le=?
Xmax=7mm
korfmaat=223mm
inbouwdiepte=96mm
inbouw opening=186mm
frequentie berijk=<1kHz

dus lijkt er nu meer op dat de kast 20.5 L gaat worden
zo'n 23L bruto
mijn f3 gaat naar 38.75Hz
en mijn Fb naar 36.5Hz
allmaal wat minder mooi dan het leek maar ik ben wel blij dat ik dat ding niet in een kast van 28-30L heb gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/subtb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/subtb2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.edup.tudelft.nl/~jdeweerd/subtb3.jpg

oke update heb van het weekend bij mijn ouders in het hoge noorden geklust.
De TangBands zijn vorige week eindelijk gekomen, en ze zijn gaaf!

het hout is door een hele aardige meneer bij de doe-land in allemaal kleine stukjes gezaagt

de sub is 25mm MDF _/-\o_
en de andere 18mm
en die heb in toen inekaar gelijmt

het verzinken van de drivers was lastig, vooral omdat de frees groter is dan de tangbands

binnenkort hoop ik weer tijd te hebben om het af te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goed wil verzinkfrezen kun je het beste eerst een uitsnede maken met een mes of een schuifmaat. Als je daarna freest heb je een scherpe strakke rand terwijl je toch met de hand hebt gefreest. Ziet er al netjes uit, nu de afwerking nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen waar je de sub vandaan hebt want ik wil ook graag een sub voor mijn HT gaan bouwen maar ik wil er nie zoveel voor uitgeven (of dat jij er misschien 1 voor mij wilt bestellen en uiteraard betaal ik alle onkosten :) ). En nu ik toch aan het vragen ben :) met welk programma heb je die plaatjes gemaakt met de ontwerpen voor de boxen? Thnx voor je tijd :)

[kleine edit]
Ik moet toch zeggen dat ik die sub er gigantisch mooi uit vind zien
[/kleine edit]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Jedel, als je de kast met bijna een derde kleiner maakt moet je niet gek opkijken dat de f3 frequentie met 10hz naar boven schuift, dit heeft er veel meer mee te maken dan de veranderde T/S parameters. Overigens had je door een beetje met de roomgain rekening te houden wat lager kunnen komen door iets lager te tunen, onder de 40Hz mag de boel wel wat aflopen, dit wordt wel gecorrigeerd door de roomgain.

Ook vind ik het een beetje vreemd dat je de baffle niet uit één stuk hebt maar dat je nu dus ook 2 mdf randen boven en onder ziet, je moet dit wel heel erg goed afwerken om het totaal onzichtbaar te maken. Zelf neem ik de baffle altijd uit één stuk zodat evt. overgangen tussen het MDF van voren niet te zien zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door MM op 16-02-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
m.m schreef op 16 februari 2004 @ 20:38:
Jedel, als je de kast met bijna een derde kleiner maakt moet je niet gek opkijken dat de f3 frequentie met 10hz naar boven schuift, dit heeft er veel meer mee te maken dan de veranderde T/S parameters. Overigens had je door een beetje met de roomgain rekening te houden wat lager kunnen komen door iets lager te tunen, onder de 40Hz mag de boel wel wat aflopen, dit wordt wel gecorrigeerd door de roomgain.
van het begin van dit verhaal snap ik de context niet helemaal....
je ontwerp een kast toch aan de hand van de T/S parameters?
ik had wel een grotere kast kunnen maken maar dan, krijg ik rage deuk + bult aan het einde

het tunen zelf moet ik nog doen en ga ik ook doen door met de lengte van de pijp te pielen
Ook vind ik het een beetje vreemd dat je de baffle niet uit één stuk hebt maar dat je nu dus ook 2 mdf randen boven en onder ziet, je moet dit wel heel erg goed afwerken om het totaal onzichtbaar te maken. Zelf neem ik de baffle altijd uit één stuk zodat evt. overgangen tussen het MDF van voren niet te zien zijn.
het hout is allemaal erg strak en het pas precies, met een band schuurmachine is het makklijk af te werken.

maar ik hoef het niet eens heel netjes af te werken omdat ik een ruwe spuit verf ga gebruiken
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 20:10:
Mag ik vragen waar je de sub vandaan hebt want ik wil ook graag een sub voor mijn HT gaan bouwen maar ik wil er nie zoveel voor uitgeven (of dat jij er misschien 1 voor mij wilt bestellen en uiteraard betaal ik alle onkosten :) ). En nu ik toch aan het vragen ben :) met welk programma heb je die plaatjes gemaakt met de ontwerpen voor de boxen? Thnx voor je tijd :)

[kleine edit]
Ik moet toch zeggen dat ik die sub er gigantisch mooi uit vind zien
[/kleine edit]
bedankt

de driver heb ik op marktplaast gekocht, maar hij is ook gewoon bij speaker&co en in duitsland te koop
zie ook dit topic

de tekening heb ik met Rhinoceros 3.0 gemaakt
naar mijn bescheiden mening een van de beste 3d paketten dat er is--> lijkt op AutoCad (kwa codes) en kan gerbuikt worden in de scheepsbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik ben mezelf een beedje aan het orienteren voor het maken van een stel Transmissie Lijn zuiltjes. Ik heb ergens gelezen dat een unit geschikt voor TL, een Qts tussen de 0.25 - 0.4 en een Qes tussen de 0.3 - 0.4 moet hebben.
En dat heeft deze Intertechnik MDG 08 unit :*) + dat ik m zeeer mooi vindt :9~ en hijs goedkoop ;) !!!
Ik ben dus ff verder aan het kijken met de unit hoe het er dan uit zou moet zien.

Maar voordat ik verder ga? Kunnen jullie mij deze unit voor deze toepassing aanbevelen of moet ik dan verder kijken voor een andere unit ?
:?
Suggesties graag!

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Voor TL moet je even goed in de documentatie duiken. Er bestaan wel stelregels etc, maar er komt wel een hoop bij kijken. Post de specs van een MDG 08 unit even, dan pers ik er (zodra ik tijd heb) er eens een grafiek uit voor een TL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
jedel schreef op 09 januari 2004 @ 23:06:
Ik ben vandaag bij Speaker&co in Haarlem geweest.
die hadden niet de sub staan maar wel een bandpass- sub voor in de auto met mijn driver.
de eigenaar (?) was zo vriendelijk mij zijn meet gegevens van de driver te geven :)

bleek dat IT toch iet wat rooskleurig is
gemeten
Vas=56.68L 45.8
Qms=2.74 2.51
Qes=0.356 0.35
Qts=0.315 0.31
Fs=25Hz 29.62
Inpedantie=4Ohm
SPL=88dB 87.31
Re=3.4Ohm
Cms=0.0008
Sd=243cm^2
Mms=44.6g
le=?
Xmax=7mm
korfmaat=223mm
inbouwdiepte=96mm
inbouw opening=186mm
frequentie berijk=<1kHz
Meer weet ik op dit moment ook niet (en ik kan ook hier niet al te veel op internet rondkijken (zit op mn werk namelijk ...)

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ok, hopelijk vanavond op tijd thuis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
Wekkel schreef op 17 februari 2004 @ 16:15:
Ok, hopelijk vanavond op tijd thuis :9
de lage Fs is in iedergeval mooi voor een TL (toch?)

ik ben ooit de driver gekomen via een draadje op hifi.nl over de pied-piper (ook een soort TL), iemand zocht vervangende bas drivers met een lage FS
en daar werd de mds-08 ook genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gisteren tot ziekelijk laat tijdstip doorgewerkt = nog geen grafiek ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
ik had t al door :) Ik begin wel steeds meer te twijfelen of ik wel een TL wil. Aangezien je dan een 'trage' bas krijgt. Ik vraag me af of dit hinderlijk is als ik een goed stukje muziek luister... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Trage bas? Hoe kom je daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05

JeroenT

hoi!

Trage bas? , dat je sub een paar ms naloopt op je fronts :P
dat effect heb ik ook meerdere malen meegemaakt in diverse DIY projecten..

Vooral slecht afgestemde BR systemen zijn traag..

[ Voor 55% gewijzigd door JeroenT op 18-02-2004 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
m.m schreef op 18 februari 2004 @ 14:17:
Trage bas? Hoe kom je daar bij?
Ik las in een artikel (welk weet ik niet meer iig ergens op internet :*) ) dat een TL een trage bas geeft (net als een BR), aan jullie reacties te horen klopt dat dus niet ... B)
Een TL zal denk ik niet zo een 'snelle' bas geven als een gesloten systeem.
we kunnen nu wel de discussie aangaan: 'Wat is een snelle of een trage bas'.
Ik denk dat iedereen wel weet wat daar mee wordt bedoeld.
Hetgeen wat ik niet wil is een boomerige bas, ik wil een strakke zuivere (snelle) bas.
Mijn vraag is of een TL daar voor in aanmerking komt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zo, eindelijk eens op tijd thuis. Ik heb de simulatie er eens opgezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IT48in1.6-1.jpg

De eerste simulatie laat nog best iets netjes zien. Het feit dat er een mooie rechte lijn komt onderin zegt wel iets over de elementaire geschiktheid van deze unit. Die slingeringen lijken heel erg, maar het schijnt in de praktijk iets minder te zijn. Het is natuurlijk wel zaak om te proberen deze slingeringen zoveel mogelijk eruit te halen. Dat kan deels met taperen (van * x Sd naar 1 x Sd bijvoorbeeld), maar ook door demping aan te brengen. Deze eerste lijn is in ieder geval bepaald niet slecht. Let wel dat TL een vlak verloop zou moeten kennen naar onderen toe. Hij valt dus langzaam weg, waardoor de inzakkende lijn bij 60 Hz helemaal geen slecht nieuws hoeft te betekenen. De betekenis van de naam van het plaatje is InterTechnik 48 inch pijp, tapering van 1.6 x Sd naar 1 x Sd.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IT48in2.6-1.jpg

Even wat meer taperen pompt het laagbereik merkbaar op, wat verwacht is, zonder dat het rendement instort of er anderzins rare dingen gebeuren. 2.6 naar 1 lijkt wel aardig te werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IT38in2.6-1.jpg

Een kortere pijp brengt niet echt veel (op 2.6-1 verhouding). Het laagbereik gaat er aan, alleen de slingeringen worden iets minder.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IT58in2.6-1.jpg

Een langere pijp is ook geen feest. De curve gaat er wat bij hangen onderin.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IT48in3.6-2.jpg

48 inch (2.41 cm x 48) lijkt dus wel een aardige maat te zijn. Een testje met 3.6 x Sd naar 2 x Sd geeft eigenlijk nog best een leuk resultaat. Gezien het verschil met 2.6 naar 1 Sd kan laatgenoemde eigenlijk het best even getest worden. Er rest weinig anders op dan een testkast van spaanplaat of zo te bouwen met deze configuratie (plaatje 2) en eens te kijken of het in de praktijk iets doet. De simulaties gaan uit van een lichtjes gedempte kast. Offset van de driver kan de rimpelingen in de praktijk nog iets minder doen zijn (ten koste van wat laagbereik).

Geen nood, ik luister nog steeds naar genoegen naar de 13cm Ravelands achter mij. Ter illustratie, die geven deze grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Raveland45in1.6-1.jpg

Bepaald geen lichtpunt, zoals je ziet. De curve is niet helemaal strak, er zitten flinke slingeringen in en het komt niet heel erg diep. Toch kan ik je verzekeren dat die dingen hier achter mij rocken als een Aaron :Y) Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik ze iets anders gebouwd, zie onder.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Raveland30in4-1.jpg

Flink taperen van 4 x Sd naar 1 x Sd en een flink stuk korter (36,15 cm). Dat levert nauwelijks verlies op in laagbereik, maar brengt de curve wel een stuk beter op orde. Het blijft niet helemaal lekker, maar met EUR 10 per woofer mag je ook niet klagen :* Leuk om te weten dus, dat zo'n gare curve ook al muziek maakt ;)

* Wekkel luistert hier heerlijk de jaarmixen even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

En wekkel is weer lekker druk geweest vanavond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ja, en toen was het weer stil ;( Hopelijk kan ik deze zaterdag een flinke stap voorwaarts zetten met het 16,5 cm TL project.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Zaterdag in de garage klussen? Nog twee extra handen nodig?

• Dennisch
Alvast hartelijk dank voor deze uiterst nuttige informatie _/-\o_ ! Maar even met deze informatie een kast gaan ontwerpen! :*)

Verwijderd

netjes allemaal

/offtipic
hoe duur is 18 mm mdf ongeveer :S?

Verwijderd

Het is bij de Gamma momenteel in de aanbieding voor ~17 euro voor een plaat van 244 bij 122 cm

Verwijderd

precies goed voor audiomeubel :p soz vooor offtipc :p
Pagina: 1