Zo, eindelijk eens op tijd thuis. Ik heb de simulatie er eens opgezet.
De eerste simulatie laat nog best iets netjes zien. Het feit dat er een mooie rechte lijn komt onderin zegt wel iets over de elementaire geschiktheid van deze unit. Die slingeringen lijken heel erg, maar het schijnt in de praktijk iets minder te zijn. Het is natuurlijk wel zaak om te proberen deze slingeringen zoveel mogelijk eruit te halen. Dat kan deels met taperen (van * x Sd naar 1 x Sd bijvoorbeeld), maar ook door demping aan te brengen. Deze eerste lijn is in ieder geval bepaald niet slecht. Let wel dat TL een vlak verloop zou moeten kennen naar onderen toe. Hij valt dus langzaam weg, waardoor de inzakkende lijn bij 60 Hz helemaal geen slecht nieuws hoeft te betekenen. De betekenis van de naam van het plaatje is InterTechnik 48 inch pijp, tapering van 1.6 x Sd naar 1 x Sd.
Even wat meer taperen pompt het laagbereik merkbaar op, wat verwacht is, zonder dat het rendement instort of er anderzins rare dingen gebeuren. 2.6 naar 1 lijkt wel aardig te werken.
Een kortere pijp brengt niet echt veel (op 2.6-1 verhouding). Het laagbereik gaat er aan, alleen de slingeringen worden iets minder.
Een langere pijp is ook geen feest. De curve gaat er wat bij hangen onderin.
48 inch (2.41 cm x 48) lijkt dus wel een aardige maat te zijn. Een testje met 3.6 x Sd naar 2 x Sd geeft eigenlijk nog best een leuk resultaat. Gezien het verschil met 2.6 naar 1 Sd kan laatgenoemde eigenlijk het best even getest worden. Er rest weinig anders op dan een testkast van spaanplaat of zo te bouwen met deze configuratie (plaatje 2) en eens te kijken of het in de praktijk iets doet. De simulaties gaan uit van een lichtjes gedempte kast. Offset van de driver kan de rimpelingen in de praktijk nog iets minder doen zijn (ten koste van wat laagbereik).
Geen nood, ik luister nog steeds naar genoegen naar de 13cm Ravelands achter mij. Ter illustratie, die geven deze grafiek.
Bepaald geen lichtpunt, zoals je ziet. De curve is niet helemaal strak, er zitten flinke slingeringen in en het komt niet heel erg diep. Toch kan ik je verzekeren dat die dingen hier achter mij rocken als een Aaron

Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik ze iets anders gebouwd, zie onder.
Flink taperen van 4 x Sd naar 1 x Sd en een flink stuk korter (36,15 cm). Dat levert nauwelijks verlies op in laagbereik, maar brengt de curve wel een stuk beter op orde. Het blijft niet helemaal lekker, maar met EUR 10 per woofer mag je ook niet klagen

Leuk om te weten dus, dat zo'n gare curve ook al muziek maakt
* Wekkel luistert hier heerlijk de jaarmixen even door.