Toon posts:

Zelf utp kabel maken

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem. Ik probeer een utp kabel te maken met aan de ene zijde een male en aan de andere zijde een female stekker.
Dit is dus eigenlijk een verlengkabel. Nu heb ik aan de male zijde de volgende kleuren zitten als je tegen de stekker aankijkt met de klip naar boven van links naar rechts, oranje/wit, oranje, wit/blauw, blauw, wit/groen, groen, wit/bruin, bruin.
Aan de andere zijde moet dus een female komen. Wie kan me vertellen wat dan de kleurvolgorde voor deze stekker moet worden. Het is de bedoeling dat je in de aansluiting van de stekker kijkt met de klip naar boven zeg maar? Is het soms zo dat er ergens een twist inzit? Ik ben pas 3 dagen bezig om dit voor elkaar te krijgen vandaar nu mijn vraag?

Bedankt voor de moeite,

Hans

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

Zo moet je ze dus allebei knippen..

Tweakers Discord

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Geen antwoord op je vraag, maar misschien is dit wat voor je :)
pricewatch: UTP Koppelstuk RJ45 1:1 F-F

Ik gebruik ze ook en ze zijn ideaal :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Als je hem wilt gaan verlengen moet je gewoon aan de andere kant precies dezelfde kleurencombinatie doen. Een twist zit erin ja, per paar. Oranje-wit met oranje, groen-wit met......enz. Je moet gewoon zo denken dat als je er weer een male stekker in zou pluggen, die connectie maakt met dezelfde aders als van de andere stekker

@ tweakdude: gaat in zijn geval niet werken dat schema, aangezien die aan de andere kant de kleuren al anders heeft zitten. Schema van jou is inderdaad het schema zoals iedereen ze zou aansluiten, maar in dit geval niet doen, want dan mis je connectie over pin 3,4,5 en 6

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 21:22 ]

Verwijderd

Genoeg over te vinden lijkt me? [google=utp cable scheme]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 21:20:
Als je hem wilt gaan verlengen moet je gewoon aan de andere kant precies dezelfde kleurencombinatie doen. Een twist zit erin ja, per paar. Oranje-wit met oranje, groen-wit met......enz. Je moet gewoon zo denken dat als je er weer een male stekker in zou pluggen, die connectie maakt met dezelfde aders als van de andere stekker

@ tweakdude: gaat in zijn geval niet werken dat schema, aangezien die aan de andere kant de kleuren al anders heeft zitten. Schema van jou is inderdaad het schema zoals iedereen ze zou aansluiten, maar in dit geval niet doen, want dan mis je connectie over pin 3,4,5 en 6
Zou je me kunnen vertellen wat dan wel de kleurkombinatie is. Ik zie namelijk zelf de logica niet meer na 3 dagen knutselen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 21:29:
[...]

Zou je me kunnen vertellen wat dan wel de kleurkombinatie is. Ik zie namelijk zelf de logica niet meer na 3 dagen knutselen?
oranje/wit, oranje, wit/blauw, blauw, wit/groen, groen, wit/bruin, bruin.

Precies zoals in je eigen openingspost, moet een straigt kabel worden, dus moeten de aders 1 op 1 zitten

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit op deze manier doe dan heb ik geen netwerkkaart verbinding, anders gezegt, dan knippert de netwerkkaart van de laptop?

Hans

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-05 13:41
oranje/wit, oranje, wit/blauw, blauw, wit/groen, groen, wit/bruin, bruin.

Precies zoals in je eigen openingspost, moet een straigt kabel worden, dus moeten de aders 1 op 1 zitten
Dat is dus fout. Je moet de paren namelijk bij elkaar houden. Zoals in het plaatje van tweakduke dus.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 21:34:
Als ik dit op deze manier doe dan heb ik geen netwerkkaart verbinding, anders gezegt, dan knippert de netwerkkaart van de laptop?

Hans
Je kan eens proberen om je verbinding terug te zetten naar 10 mbit / half-duplex.
Misschien is de kabel te lang, of is er ergens een storingsbron.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 14:21

bitflusher

flushed die *** pc

welkom om GoT

misschien is het handig om voor het posten van een vrij algemene vraag ff te kijken in de faq

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

misschien is het zowiso handig om ook ff de algemene faq door te lezen ;)
http://gathering.tweakers.net/forum/faq

groeten in een post is hier namelijk vrij ongebruikelijk.

verder nog een fijne tijd op dit forum, als je hier gewend bent is dit een erg nuttig forum waar erg veel info te vinden is

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 28 december 2003 @ 21:35:
[...]

Dat is dus fout. Je moet de paren namelijk bij elkaar houden. Zoals in het plaatje van tweakduke dus.
Ik zou graag een plaatje willen toevoegen om het 1 en ander duidelijk te maken maar helaas lukt me dat niet...

Verwijderd

FatalError schreef op 28 december 2003 @ 21:35:
[...]

Correct me if i'm wrong, maarre:

- hij houd de paren bij elkaar ( wat dus eigenlijk niet echt geldt, aangezien pin 3 en 5 worden omgedraait)
- hij heeft aan 1 kant al een connector zitten. Denk niet dat die veel data er doorheen krijgt als je aan de andere kant ineens de "originele" bekabeling gaat gebruiken

@jollyjoker538: moet het eigenlijk een 1 op 1 of crosskabel worden

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 21:42 ]

• tweakduke

tweakduke

Nee, want je hebt ook van die verlengstukjes

En daar doe je ook 2 kabels aan elkaar die ook zo geknipt zijn...

Dus ik zou alles gewoon knippen zoals utp cat5, mijn plaatje dus in de vorige post.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Hij moet dus worden gebruikt als een verleng kabel, dus volgens mij gewoon patch? 1 op 1 dus ??? Aan de andere zijde komt een orginele patchkabel [utp].

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37

job

het gaat inderdaad niet werken als je aan de ene kant van de connector een andere volgorde gebruikt dan aan de andere kant.

Het beste is dus helemaal opnieuw te beginnen en dan de juiste volgorde (zoals in het plaatje dat tweakdude heeft gepost) aan te houden.
die volgorde vermindert het crosstalk, en daarmee kan je de langere afstanden overbruggen. met hogere snelheden.

als je nou die female connector inelkaar zet moet je hem wel spiegelen, let daar op.

als je de kabel vast pakt en je kijkt tegen de pinnen aan, dan moet de female kant gespiegelt zijn van male kant. Als je ze dan een female en de male (van een andere kabel) inelkaar steekt, lopen de kleuren juist door.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 28-12-2003 21:53 ]

• FatalError
  • Laatst online: 16-05 13:41
hij houd de paren bij elkaar
Pin 1 en pin 2 zijn 1 paar (bv. wit/oranje en oranje)
en
pin 3 en pin 6 zijn 1 paar (bv. wit/groen en groen)

Als je pin 1&2, pin 3&4, pin 5&6 en pin 7&8 een paar maakt dan haal je de dataparen uit elkaar waardoor je storing krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door FatalError op 28-12-2003 21:50 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:28

Duinkonijn

Huh?

als je de females gebruikt die in wdc`s worden gebruikt worden
die vaak met kleuren aangegeven.

als je die 1 op 1 punched en de male volgens de officiele manier krimpt zit je goed

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

bitflusher schreef op 28 december 2003 @ 21:38:
welkom om GoT

misschien is het handig om voor het posten van een vrij algemene vraag ff te kijken in de faq

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

misschien is het zowiso handig om ook ff de algemene faq door te lezen ;)
http://gathering.tweakers.net/forum/faq

groeten in een post is hier namelijk vrij ongebruikelijk.

verder nog een fijne tijd op dit forum, als je hier gewend bent is dit een erg nuttig forum waar erg veel info te vinden is
Beste Bitflusher
misschien is het beter om zelf ff de faq na te lezen

zijn vraag staat er niet in

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 14:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook een handige site met echt alles over netwerken is http://www.windowsnetworking.com

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon op 28-12-2003 22:00 . Reden: url van site veranderd ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het aansluit volgens de schakering op de female stekker krijg ik dus
1/2 - bruin/wit bruin, 3/6 - groen/wit groen. 4/5 - wit blauw/blauw en 7/8 - wit oranje/oranje.
Dit helaas zonder resultaat?
De andere mogelijkheid is dan nog,
1/2 - bruin/wit bruin, 3/6 - oranje/wit oranje, 4/5 wit blauw/ blauw en 7/8 - groen/witgroen
Ook dit werkte niet.

Na onderzoek kwam ik zelf op de volgende volgorde, 1/2 - bruin/witbruin, 3/6 - groen/witblauw. 4/5 - witgroen/blauw en 7/8 - oranje/witoranje?

Ook dit werkte niet. Ook als ik deze volgorde omdraaide had het geen suc6 ??

Verwijderd

Ok, 'kwite' ;) simpel

een gewone utp stekkertje hou je op zen kop...dus met clipje naar beneden.

van links naar rechts: is dus 1 tot 8
1 = wit oranje
2 = oranje
3 = wit groen
4 = blauw
5 = wit blauw
6 = groen
7 = wit bruin
8 = bruin

Op het verlengstukje staan meestal wel nummertjes aangegeven. en als je het goeie nummertje bij de goede kleur houdt is er niks aan de hand:

Op verlengstukjes is het gewoonlijk dat er nummertjes op gezet worden.

En zo niet: gewoon kijken welk contactje bij de nummers horen van een gewoon utp stekkertje. 1 op 1 dus

Verwijderd

Topicstarter
als ik boven op de femal kijkt met de ingang naar me toe zijn dit de aansluitpunten.

7 ----- 1
8 ----- 2
5 ----- 3
4 ----- 6

1 is geteld vanaf de linker kant van de ingang ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 22:11 ]

• tweakduke

tweakduke

En kijk eens naar de nummertjes van dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

Het antwoord is nu al wel zo onderhand 6 keer gegeven door al deze mensen, dus ik neem aan dat je er nu met wat slim denkwerk er wel uit moet komen..

Tweakers Discord

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

tweakduke schreef op 28 december 2003 @ 22:12:
En kijk eens naar de nummertjes van dit plaatje:

[afbeelding]

Het antwoord is nu al wel zo onderhand 6 keer gegeven door al deze mensen, dus ik neem aan dat je er nu met wat slim denkwerk er wel uit moet komen..
hij praat over female deze heeft een andere aansluitwijze dan male
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 22:10:
als ik boven op de femal kijkt met de ingang naar me toe zijn dit de aansluitpunten.

7 ----- 1
8 ----- 2
5 ----- 3
4 ----- 6

1 is geteld vanaf de linker kant van de ingang ?
post ff een foto van dat female connectortje of een scan

wat je ook kan doen is d.m.v. een multimeter kijken welke pin verbonden is aan
het monteergedeelte
als je hem recht voor je heb is het btw 8 t/m 1 en en niet 1 tm8

aangezien hij gespiegelt is aan de male

[ Voor 12% gewijzigd door Duinkonijn op 28-12-2003 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat dacht ik dus ook vandaar dat ik deze vraag stel hier ?????

Ik kom er dus niet uit omdat de volgorde van kleuren niet overeen komt met het orgineel van een utp cat 5 kabel....

Ook de volgorde van de female is dus niet logisch want dan was het wel,

8 ----- 1
7 ----- 2
6 ----- 3
5 ----- 4

geweest toch ????

Ben ik nu van gisteren ?????

• tweakduke

tweakduke

Ah nu snap ik waar je dus vastloopt :)

ik neem aan dat je deze female aansluiting moet punchen. Post hier eens een foto of zoek zelf eens naar het schema voor een female aansluiting.

Tot mijn spijt weet ik deze zo even niet uit mijn hoofd of een pic beschikbaar..

Tweakers Discord

Verwijderd

Duinkonijn schreef op 28 december 2003 @ 22:13:
[...]

hij praat over female deze heeft een andere aansluitwijze dan male

[...]

post ff een foto van dat female connectortje of een scan

wat je ook kan doen is d.m.v. een multimeter kijken welke pin verbonden is aan
het monteergedeelte
als je hem recht voor je heb is het btw 8 t/m 1 en en niet 1 tm8

aangezien hij gespiegelt is aan de male
waarom zo moeilijk...hij heeft zelf al een antwoord gegeven. uit zijn post begrijp ik dat hij weet welk contact bij welk nummer hoort, dan hoef je geen einstein te zijn om te weten dat je dan wit/oranje op 1 moet aansluiten en oranje op 2 enzenzenz

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37

job

er staan dus gewoon nummertjes op...
wat is je probleem dan.

begin eens opnieuw.
pak een male connector, stop de draadjes daar in volgens het plaatje wat tweakduke heeft gepost. let daarbij op pin 3 en 6, dat is dus een paar. en 4 en 5.

dan pak je de female stekker, en kijk naar de nummers op het plaatje van tweakduke.
kijk welk nummer welke kleur heeft en stop de juiste kleur bij het juiste nummer.
dan kan het niet verkeerd gaan.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 22:14:
ja dat dacht ik dus ook vandaar dat ik deze vraag stel hier ?????

Ik kom er dus niet uit omdat de volgorde van kleuren niet overeen komt met het orgineel van een utp cat 5 kabel....

Ook de volgorde van de female is dus niet logisch want dan was het wel,

8 ----- 1
7 ----- 2
6 ----- 3
5 ----- 4

geweest toch ????

Ben ik nu van gisteren ?????
female is meestal nog al paar gebonden

bruin -- groen
bruin/w -- groen/w
blauw --- oranje
bauw/wit -- oranje / w

zo hoef je niet alles op volgorde leggen.

ik zou als ik jou was ff met een multi meter
of een batterij met lampje van mij part
ff alles door meten. en noteren.

vervolgens zet je de kleuren er bij zoals ze via de officiele manier zouden
aangesloten zijn.

daarna zoek je d.m.v. je male connector jouw kleuren combinatie er bij

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit is nou FAQ-werk. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.