Gezien de aard van dit probleem heb ik niet echt een idee waar ik dit topic het beste kan plaatsen, maar WOS leek me een aardige start 
Het probleem is als volgt:
Ik ben in het bezit van een Compaq Armada M700 met de volgende specs:
• P3-650
• 128 MB ram (1x 64 unremovable, 1x 64 Infineon PC 100)
• 1x COM, 1x IR, 1x LPT, 1x USB, 1x PS/2, 1x VGA-out, 1x VIDEO-out, 2x PCMCIA
• 1x 10/100 ethernet, 1x modem
• Windows XP Pro SP1, incl. alle recente Windows updates
• Compaq BIOS-update, 686H_2002.0315 A (SP20945) dit is de meeste recente
• Compaq Power Management (SP22688)
• Compaq System Enhancements (SP23223)
(linkje naar Compaq Armada M700 software en drivers voor Windows XP)
Gisteren wilde ik een poging doen mijn infrarood aan de gang te helpen.
Windows XP had ik eerder geinstalleerd en ik had geen problemen geconstateerd. Alle drivers werden meteen netjes geinstalleerd, op die van de IR na. Hier stond een uitroepteken bij. (code 10, "dit apparaat start niet" / "the peripheral can't start")
Hierop ging ik aan het sleutelen en wilde ik in de BIOS een aantal dingen aan/uit zetten om te testen. O.a. het volgende:
• LPT uit (gebruik ik toch niet op mijn laptop)
• COM uit (idem)
Deze instellingen stonden in eerste instantie gewoon aan. Infrarood was al ingeschakeld. Toen instellingen opgeslagen met F10, en bios verlaten (nog een keer met F10 om te bevestigen)
Echter, toen ik in Windows terugkeerde bleek deze nogsteeds even goed mijn LPT en COM te zien. Vreemd dacht ik, dus laptop (volledig) afsluiten, en daarna weer aan.
Eerst heb ik de instellingen in de BIOS gecontroleerd en deze waren in orde (LPT en COM dus uit, IR aan). Daarna XP gestart in veilige modus en de apparatuur verwijderd. (zowel COM, LPT als IR)
Bij de volgende gewone boot vond Windows XP overnieuw gewoon alle hardware. Bij de COM en IR stond nu een uitroepteken (beide code 10), maar de LPT werd 'gewoon' gedetecteerd.
Waarom negeert XP deze instellingen, en hoe kan ik hier vanaf komen
Ook het in/uitschakelen van de Intel Speedstep lijkt hij te negeren, mijn laptop draait volgens XP altijd op 497 MHz, terwijl er toch echt een 650 insteekt
Dit ondanks het uitschakelen van speedstep in de BIOS, en in Compaq Power Management.
De oudere BIOS die aanwezig was deed overigens exact hetzelfde.
Iemand die wat licht op de zaak kan schijnen?
In dit topic wordt gesuggereerd om "Plug and Play OS" op 'NO' te zetten, maar deze BIOS heeft deze optie niet.
Het probleem is als volgt:
Ik ben in het bezit van een Compaq Armada M700 met de volgende specs:
• P3-650
• 128 MB ram (1x 64 unremovable, 1x 64 Infineon PC 100)
• 1x COM, 1x IR, 1x LPT, 1x USB, 1x PS/2, 1x VGA-out, 1x VIDEO-out, 2x PCMCIA
• 1x 10/100 ethernet, 1x modem
• Windows XP Pro SP1, incl. alle recente Windows updates
• Compaq BIOS-update, 686H_2002.0315 A (SP20945) dit is de meeste recente
• Compaq Power Management (SP22688)
• Compaq System Enhancements (SP23223)
(linkje naar Compaq Armada M700 software en drivers voor Windows XP)
Gisteren wilde ik een poging doen mijn infrarood aan de gang te helpen.
Windows XP had ik eerder geinstalleerd en ik had geen problemen geconstateerd. Alle drivers werden meteen netjes geinstalleerd, op die van de IR na. Hier stond een uitroepteken bij. (code 10, "dit apparaat start niet" / "the peripheral can't start")
Hierop ging ik aan het sleutelen en wilde ik in de BIOS een aantal dingen aan/uit zetten om te testen. O.a. het volgende:
• LPT uit (gebruik ik toch niet op mijn laptop)
• COM uit (idem)
Deze instellingen stonden in eerste instantie gewoon aan. Infrarood was al ingeschakeld. Toen instellingen opgeslagen met F10, en bios verlaten (nog een keer met F10 om te bevestigen)
Echter, toen ik in Windows terugkeerde bleek deze nogsteeds even goed mijn LPT en COM te zien. Vreemd dacht ik, dus laptop (volledig) afsluiten, en daarna weer aan.
Eerst heb ik de instellingen in de BIOS gecontroleerd en deze waren in orde (LPT en COM dus uit, IR aan). Daarna XP gestart in veilige modus en de apparatuur verwijderd. (zowel COM, LPT als IR)
Bij de volgende gewone boot vond Windows XP overnieuw gewoon alle hardware. Bij de COM en IR stond nu een uitroepteken (beide code 10), maar de LPT werd 'gewoon' gedetecteerd.
Waarom negeert XP deze instellingen, en hoe kan ik hier vanaf komen
Ook het in/uitschakelen van de Intel Speedstep lijkt hij te negeren, mijn laptop draait volgens XP altijd op 497 MHz, terwijl er toch echt een 650 insteekt
Dit ondanks het uitschakelen van speedstep in de BIOS, en in Compaq Power Management.
De oudere BIOS die aanwezig was deed overigens exact hetzelfde.
Iemand die wat licht op de zaak kan schijnen?
In dit topic wordt gesuggereerd om "Plug and Play OS" op 'NO' te zetten, maar deze BIOS heeft deze optie niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Booster op 27-12-2003 15:58 ]