[laptop]Windows luistert niet naar bios :?

Pagina: 1
Acties:

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een paar weken bovestaande laptop en heb vanaf het begin al vage problemen gehad met dit ding.

In de BIOS stel ik gewoon alles goed en zonder 'conflicten' in en begin een installatie Windows 9x (98 of ME dus).
Maar tijdens het detecteren van de hardware loopt het systeem gewoon keihard vast. Na een harde reset loopt ie wel de rest af van de installatie en Windows is geinstalleerd.

Als ik dan na de installatie naar het apparatenbeheer ga dan staat er bij de geluidskaart een geel uitroepteken en bij de eigenschappen staat er dat Windows niks met de drivers doet omdat het tijdens de installatie dus vastliep.

Ik heb daarna nog echt tig keer Windows 98 en Windows ME opnieuw geinstalleerd maar telkens kwam ik met deze 'vastloper'.

Ook bij het updaten van de geluidsdriver van de Yamaha-site of van Toshiba-site mocht niet baten.

Wave weigert echt heel de tijd (WMP claimt dat de hardware in gebruik is of niet wil oid), MIDI werkt vreemd genoeg wel.

Nu heb ik daarna als laatste wanhoopspoging :+ in de BIOS alle dingen uitgeschakeld: COM,LPT,geluidskaart ed.

Tijdens de installatie kreeg ik geen vastloper (had ik wel verwacht), maar bij het inloggen kreeg ik ineens het introgeluidje te horen :?

En bij het kijken bij het apparatenbeheer staat de geluidskaart netjes geinstalleerd en OOK de COM,LPT poort ed die ik in de BIOS echt had uitgezet.

Nu ben ik natuurlijk wel blij dat het werkt, maar ik vind ik het wel erg vreemd dat Windows op een of andere rede de BIOS negeert en dat als ik de dingen in de BIOS aanzet, dat dan Windows installatie vastloopt op de geluidskaart (geluidskaart werkt ook niet meer na goeie installatie als ik dan in de BIOS weer de geluidskaart aanzet).

Alleen als ik echt in DOS-mode ga werken dan moet ik wel de apparaten in de BIOS aanzetten anders vind de comp die dingen niet :{

Misschien dat jullie weten wat hier aan de hand kan zijn, want echt normaal kan ik dit niet echt noemen ;)

(BIOS is trouwens ook al een paar keer geflashed, verschillende versies.. dus daar ligt het iig ook niet aan :))

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Type laptop        : Toshiba Satellite - 4000CDS
CPU                : Intel Pentium II 233MHz Mobile 
Geheugen           : 32MB SDRAM 
Videokaart         : Chips & Technologies 65555 1.5MB PCI 
Geluidskaart       : Yahama OPL3-SAx Sound System 
HDD0               : Uknown 4GB 2.5" 
CD-ROM             : TEAC CD 224E 
NIC                : Sitecom 10/100Mbps PCMCIA

edit:
het gaat mij iig om WAARAAN het ligt... dat het nu in windows werkt vind ik al neis genoeg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vinnie op 25-06-2003 18:45 . Reden: type laptop niet meer te zien door titelchange ]

C:\>_

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 20:09

LopeZ

Too much is never enough

Titel change :)

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:52

Spoooky

Core temp 37°C

die laptop is toch geleverd met van die prachtige recovery-CD's???
gebruik ze....die van toshiba werken over het algemeen goed.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Vinnie
  • Niet online
Spoooky schreef op 27 June 2003 @ 16:40:
die laptop is toch geleverd met van die prachtige recovery-CD's???
gebruik ze....die van toshiba werken over het algemeen goed.
Dat zal erg moeilijk gaan als ik het 2e hands heb gekocht :P
Enige wat ik er bij kreeg was de voedingsblok :)

En dan nog, het moet gewoon werken zonder die recoveryzooi.

[ Voor 22% gewijzigd door Vinnie op 27-06-2003 17:18 ]

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

heb je ook problemen met win2k op die laptop??

• Vinnie
  • Niet online
Spoooky schreef op 30 June 2003 @ 12:32:
heb je ook problemen met win2k op die laptop??
Jij wil Windows 2000 installeren op een Pentium II 233 met 32MB SDRAM :? :X
En al zou het werken, ik ga niet werken achter een megatrage bak (en dan werken DOS spellen ed ook meteen niet meer).

[ Voor 22% gewijzigd door Vinnie op 30-06-2003 12:42 ]

Verwijderd

Haaa, de goeie ouwe OPL3-SUcks, daar hebben we hem weer......
Heb vorig jaar eens een computer gezien met dat ding erin (NT4), en daar was ie ook knap koppig.... hij werd wel braaf herkend als OPL3-SAx, maar het stuurprogramma was niet in orde o.i.d. en je kon dus niks instellen.
Vreemde, maar uiterst effectieve oplossing: moederborddrivers installeren.

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 15:16:
Haaa, de goeie ouwe OPL3-SUcks, daar hebben we hem weer......
Heb vorig jaar eens een computer gezien met dat ding erin (NT4), en daar was ie ook knap koppig.... hij werd wel braaf herkend als OPL3-SAx, maar het stuurprogramma was niet in orde o.i.d. en je kon dus niks instellen.
Vreemde, maar uiterst effectieve oplossing: moederborddrivers installeren.
NT4 is zowieso vrij koppig met hardware, maar idd is dit stukje hardware ook wat eigewijs.

Ik zal eens kijken of ik Windows 98 drivers kan vinden voor onze geweldige 440BX chipset van Intel :)

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Ow Vinnie, ffe overheen gekeken... die 32MB is inderdaat een "beetje weinig"

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

heb met mijn k6-300 met 128 MB (toshiba 2520CDT) geen problemen gehad. Alleen bij installeren van linux loopt hij vast op PCMCIA. Heb helaas geen recovery-cdrom van jouw type... Ik zal eens ffe kijken naar de driver voor jou...

• Vinnie
  • Niet online
Gewoon TE weinig. Windows 2000 krijg je nogeens niet geinstalled met 32MB :P
Drivers van de toshibasite heb ik ook allang, maar daar heb ik het zelfde gemekker mee, en zoals eerder gezegd, maakt BIOS versies niks uit.

Heb nu iig de nieuwste (8.20)

Bij mij liep Linux install ook altijd vast, maar dan bij het mounten van een tijdelijk filesystem oid.

edit: gebruik voortaan dees voor het bijvoegen van informatie ;) : Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 19% gewijzigd door Vinnie op 01-07-2003 17:25 ]

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Kan het zijn dat in de BIOS de optie Plug & play BIOS installed op YES staat?
Zo ja, zet die op No en Windows luistert als het goed is weer netjes naar je BIOS.

Battle.net tag

• Vinnie
  • Niet online
Mystery schreef op 03 July 2003 @ 13:58:
Kan het zijn dat in de BIOS de optie Plug & play BIOS installed op YES staat?
Zo ja, zet die op No en Windows luistert als het goed is weer netjes naar je BIOS.
Het is dat ik het niet heb gezegd in de startpost (:X) maar die zet ik never nooit op enabled. Staat dus ook netjes uit in de BIOS. (Al geeft ie dezelfde kuren op enabled).

De laatste tijd doe ik gelukkig vrijwel niks veranderingen aan het sysje en de laatste week heb ik nog geen 'het werkt ineens niet meer'meer gehad :{

Pagina: 1