Toon posts:

[VB] DS1820 (digitale thermometer) via seriele poort uitleze

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een sample van de DS1820 besteld (1-wire digitale thermometer). ik heb toen een topic geopend in C&E en heb de thermometer aan de hand van het volgende schema aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://lena.franken.de/hardware/schaltung_600_341.gif

de schakeling werkt, ik kan em met digitemp uitlezen, echter alleen onder win98. ook met dit stukje software kan ik temperatuur uitlezen. beide programmas zijn opensource, digitemp is c/++ en het 2e programmatje is in delphi geschreven. nu beheers ik geen van beide talen en kom ik dus ook niet veel verder (ik heb de source bekeken).

verder staat er info in de app note 74 van dallas.

in de Datasheet staat informatie over aansturing op pagina 8 (transaction sequence), 15/16(flowchart van het protocol), pagina 17 (example2).

ik snap er nog niet echt veel van, misschien dat iemand zo aardig zou zijn om mij op weg te helpen? (ik heb al geprobeerd me er in te verdiepen maar de seriele-poort opzich is nieuw voor mij.)

1e vraag: welke settings moet de com-poort hebben? (baud-rate etc..)
2e vraag: om het protocol te beginnen moet ik een reset geven en moet de ds1820 vervolgens iets terug sturen. in de datasheet staat: "The bus master transmits (Tx) the reset pulse by pulling the 1-wire-bus low for a minimum of 480 us". hoe doe ik dit??

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
1 Kon ik ff niet zo snel vinden.
2 Dit kun je doen door een break te sturen mbv de SetCommBreak functie, daarna minstens 480 us te wachten en daarna een ClearCommBreak te doen. Ik heb niet gechecked of dit ook klopt met je schakeling trouwens.

Als je het MSComm object gebruikt zit daar vast wel een setBreak oid bij.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje:

werkt mscomm eigenlijk onder win2k?
als ik mscomm1.portopen = true doe, dan krijg ik: "error: port already open" terwijl als ik de property laat debug.print-en hij gewoon op false staat.....

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• farlane
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 13:14:
nog een vraagje:

werkt mscomm eigenlijk onder win2k?
als ik mscomm1.portopen = true doe, dan krijg ik: "error: port already open" terwijl als ik de property laat debug.print-en hij gewoon op false staat.....
Ja die werkt onder Win2K. Als de poort al bezet is oid krijg je deze foutmelding. Dat hoeft dus niet jouw mscomm te zijn die dat doet.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Hm ik heb dit setje inmiddels ook besteld.
Is er al iemand die werkende sourcecode heeft voor VB?

• farlane
robbertb schreef op 08 maart 2004 @ 01:03:
Hm ik heb dit setje inmiddels ook besteld.
Is er al iemand die werkende sourcecode heeft voor VB?
Lijkt me een scriptrequest. We zijn hier om jou te helpen bij programmeerproblemen, niet om je gratis code cadeau te doen. :(

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

farlane schreef op 08 maart 2004 @ 11:10:
[...]
Lijkt me een scriptrequest. We zijn hier om jou te helpen bij programmeerproblemen, niet om je gratis code cadeau te doen. :(
Nou en? Je helpt me ook door die "script" te sturen.
Waarom het wiel nog een keer uitvinden?
Ik heb altijd geleerd om zoveel mogelijk hergebruik van code te doen als dat mogelijk is.
Beetje jammer dat jij nou gelijk zo geirriteerd reageerd.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Hoi robbertb,
scriptrequests laten we hier in P&W niet toe. We willen het nl. voor iedereen een beetje interessant houden.

Dit forum is er voor en door programmeurs. Het is een plek waar mensen elkaar helpen bij het oplossen van programmeerproblemen, niet een plek waar je om kant en klare code kunt vragen.
Het is hier ook de bedoeling dat men iets kan bijleren, en dat doe je niet door om kant-en-klare code te vragen. Als je een scriptje wilt, zijn daar andere kanalen voor zoals hotscripts.com

[ Voor 24% gewijzigd door whoami op 14-03-2004 22:18 ]

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.