Toon posts:

Softwarematig ProLogic(II) mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PC met Logitech X-620 6.1 speakerset en een Trust Dolby Digital geluidskaart. Ja, ik weet het, Trust is niet de beste, maar het is m'n server waarop ik ook TV wil kunnen kijken. Maar goed, ik heb er dus een Hercules 9000AIW-kaart inzitten voor TV. Nu wil ik TV kunnen kijken met Dolby ProLogic(II) geluid, maar er worden maar 2 kanalen naar de speakers gestuurd. Als ik een DVD of DivX bekijk met AC3-geluid, heb ik wel 5.1 geluid. Het geluid van de TV komt via de Line-In binnen op de geluidskaart. Nu vraag ik me af of er software (driver) bestaat die het ProLogic gecodeerde ingangssignaal splitst in 4(PL) of 6(PLII) kanalen voor m'n speakersetje. In de speakerset zit dus geen ProLogic decoder. Bestaat dit? Zo ja, waar wind ik dit en wat zijn de kosten?
Oh ja, als het gaat om drivers: Ik heb er nu nog een Trust-kaartje inzitten, maar dat wordt op termijn een Hercules GameTheater7.1

Verwijderd

Ja tv is ook stereo he, tenzij jou een optie hebt in de software van die geluidkaart om stereo te upmixen , zal je dit niet lukken. Ik heb zelf een Audigy 2 NX en daar zitten opties in om stereo materiaal in surround af te spelen. Creative noemt het "CMSS" (Dit is dus geen "echt" surround als bij AC3. AC3 bevat dus echt 6 kanalen audio)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 21:54 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vaak zit in een stereo signaal dan ook wel wat meer dan stereo. (Tenminste zo legt men het uit bij mijn stereo set met Dolby Pro Logic)
En ja het eigenlijk wel surround. Dolby noemt Dolby Pro Logic ook Dolby Surround, terwijl Pro Logic 1 dus eigenlijk alleen echt links/rechts verschil kent.

Verwijderd

VinnieWeiss schreef op 23 december 2003 @ 22:04:
Vaak zit in een stereo signaal dan ook wel wat meer dan stereo. (Tenminste zo legt men het uit bij mijn stereo set met Dolby Pro Logic)
En ja het eigenlijk wel surround. Dolby noemt Dolby Pro Logic ook Dolby Surround, terwijl Pro Logic 1 dus eigenlijk alleen echt links/rechts verschil kent.
In nederland zijn alle zenders gewoon in stereo. In amerika kennen ze dolby surround bij films en serie's maar meeste is daar ook digitaal. Ja en wat jou bedoelt is een 6-way interleaved wav die 6 sporen audio bevat gepropt op 2 sporen die dan door een decoder omgezet kan worden in 6 kanalan. Dat kunnen deze sound kaarten dus niet. Tis dus geen surround , TV is hier mono:X of stereo in nederland. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 23:08 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
offtopic:
Bah wat een rot land, dat nederland toch :P

Is dit wat? http://www.ict.com.tw/momentum/70.htm Eerste hit van google. Nog niet echt bekeken eerlijk gezegd.

Overigens vraagt Dolby geen geld om hun producten te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
VinnieWeiss schreef op 23 december 2003 @ 23:27:
offtopic:
Bah wat een rot land, dat nederland toch :P

Is dit wat? http://www.ict.com.tw/momentum/70.htm Eerste hit van google. Nog niet echt bekeken eerlijk gezegd.

Overigens vraagt Dolby geen geld om hun producten te gebruiken?
Dolby vraagt inderdaad geld voor het gebruik van Dolby'producten'. Daarom staat er in de TV-gids heel vaak niet bij dat het geluid Dolby gecodeerd is want dat scheelt in de rechten.
De link had ik ook gevonden maar werd daar niet veel wijzer van.
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 21:53:
Ja tv is ook stereo he, tenzij jou een optie hebt in de software van die geluidkaart om stereo te upmixen , zal je dit niet lukken. Ik heb zelf een Audigy 2 NX en daar zitten opties in om stereo materiaal in surround af te spelen. Creative noemt het "CMSS" (Dit is dus geen "echt" surround als bij AC3. AC3 bevat dus echt 6 kanalen audio)
In een ProLogic-receiver zit software wat de achterkanalen en centerkanaal uit het stereosignaal haalt en naar aparte versterkerkanalen stuurt. Het is wel degelijk echte surround, alleen niet met discrete kanalen zoals bij DD en DTS in AC3. Ik ben dus op zoek naar software die de/het achterkana(a)l(en) en centerkanaal uit het stereosignaal decodeert.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 00:14 ]

Verwijderd

Ik ben dus op zoek naar software die de/het achterkana(a)l(en) en centerkanaal uit het stereosignaal decodeert.
daar heb je weinig aan als ze gewoon stereo uitzenden he :P :+ Nederland zend geen gecodeerde waves uit klaar ;) Koop dan een audigy ofzo en gebruik cmms

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 00:16:
[...]
daar heb je weinig aan als ze gewoon stereo uitzenden he :P :+ Nederland zend geen gecodeerde waves uit klaar ;) Koop dan een audigy ofzo en gebruik cmms
Toch eens wat beter je huiswerk doen, voordat je zoiets beweert. De meeste recente films worden met Dolby ProLogic/II uitgezonden. Daarnaast zijn er erg veel reclames die er gebruik van maken. Als je de aftiteling van GTST leest, zie je daar het logo zelfs in beeld. Dit zie ik meestal op vrijdag als ik op Baantjer wacht, ben geen GTST-kijker 8)7. Bekijk ook Baantjer eens! Kortom: heel veel programma's hebben een codering die door een Dolbydecoder herkend wordt!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zocht ik! Het lijkt te werken. In de search niet gevonden, want ik heb niet gezocht op 'pro' en 'logic'. 8)7

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ter info: http://www.dolby.com/technologies/PLIIx/
Het is dus meer dan surround (waarbij het 3de en 4de kanaal worden gemaakt uit het stereo-signaal).

eagle

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-08 09:27
Bovendien heb je voor dolby prologic geen flikker met het digitale domein te maken.
Dat werkt helemaal analoog! en daarom kan het gewoon gemultiplext worden in het audio signaal van de TV ( zie het als een soort veredelde stereo encoder voor een zender )

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 20:28
Dolby Pro-Logic wordt inderdaad vaak zat gebruikt op de Nederlandse TV. Veel films, series en een berg reclames (laatste worden ook gewoon in 5.1 afgemixt in de studio, net zo makkelijk om het geluid dan even door de pro logic encoder te halen voor tv uitzending). Sterker nog, ook muziekclips op tmf zijn regelmatig voorzien van 'prologic geluid'.
Het is niet Dolby wat surround ook wel prologic noemt, het zijn de minder ontwikkelde marketingmannen danwel copywriters, achterlijke verkopers en vervolgens ook veel consumenten die hierdoor niet beter weten (of draaf ik wat teveel door? :P ). Dolby Surround is namelijk een voorloper van Dolby ProLogic (of Dolby Surround ProLogic). DS is 3 kanaals, links rechts en surround, prologic is 4 kanaals, links midden rechts surround, met betere kanaalscheiding en technieken die in eerste instantie voor de bioscoop waren (dolby stereo, wat dus vrijwel gelijk is als prologic, heeft alleen een verwarrende naam).

Maargoed, dat is wat zeikerig :P, en niet iets dat je op een verjaardag ofzo gaat uitleggen. In de volksmond bestaat er enkel Dolby Surround, dat is "met geluid om je heen enzo en dat vliegtuig dat overkomt". En je hebt Dolby Digital, dan is het zelfde maar dan veel beter want het is digitaal en dat is goed, zo weet ome Arie te vertellen want die heeft net een Sony all-in set gekocht :Y)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

offtopic:
kan er eigenlijk ook prologic in een mp3 zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 01:38:
offtopic:
Ja, er kan een ProLogic-codering in het stereosignaalzitten wat vervolgens naar mp3 wordt ge-encoded. Overigens wordt het niet vaak gebruikt omdat de PL-codering ontwikkeld is voor films en niet voor muziek.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 01:38:
offtopic:
Hoeveel kanalen kan MP3 bevatten? Daar heb je je antwoord ;)
Hehe, nee joh, MP3 is 'zwaar overschat'. Ondertussen is het MP3Pro, WMA en toch zeker en vast, OGG die de plak zwaaien.
Ik ben all the way in voor OGG en zie ook meer verdeeldheid komen onder de muziekbestanden die je gaat vinden.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Mizitras schreef op 24 december 2003 @ 02:22:
[...]

Hoeveel kanalen kan MP3 bevatten? Daar heb je je antwoord ;)...
Een analoog TV-sginaal bevat ook maar 2 kanalen, maar daar zitten de extra kanalen in gecodeerd. Zonder decoder hoor je ze niet en merk je niet dat ze erin zitten. Met decoder gaat er een wereld open.
Pagina: 1