The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
Anoniem: 95029
Ik heb voor de gein ef mn mobo boekje erbij gepakt.., er zitten 3 pinnetjes aan de connector die +3.3VDC uitstoten...Erikjuuh schreef op 05 mei 2004 @ 15:58:
Kun je uit de mobo-connector vanuit een oude voeding ofzo geen 3,3 halen?
Eerste rij:
+ 12 DC
+5 VSB
PWR_OK
COM
+5 DC
COM
+5 DC
COM
+3.3 DC
+3.3 DC +3.3 VDC
Die onderste 3 dus..... (de +12 VDC is pin 1)
(ik heb ef de 2e rij weggelaten., daar stond niet bruikbaars in
Dus dit is zo'n nieuwe mobo connector? niet zo'n oude?Anoniem: 95029 schreef op 05 mei 2004 @ 16:56:toon volledige bericht
[...]
Ik heb voor de gein ef mn mobo boekje erbij gepakt.., er zitten 3 pinnetjes aan de connector die +3.3VDC uitstoten...
Eerste rij:
+ 12 DC
+5 VSB
PWR_OK
COM
+5 DC
COM
+5 DC
COM
+3.3 DC
+3.3 DC +3.3 VDC
Die onderste 3 dus..... (de +12 VDC is pin 1)
(ik heb ef de 2e rij weggelaten., daar stond niet bruikbaars in)
en welke versta je onder eerste en welke onder 2e rij? =-P
k kan mijn boekje zogouw ff nergens vinden.
dan ga ik eens kijken of ik daar die 3.3 volt vandaan kan peuteren =-D
Boekje gevonden!!!! =-D
Okay, k heb dat schema hier ook voor me liggen allee staat er hier niet bij waar welke pin nou zit, staat dat op de connector? k kan de mijne niet zogouw zien in mijn kast, is nogal een wir-war van kabels en dergelijke
[ Voor 17% gewijzigd door Spike_wolf op 05-05-2004 17:19 ]
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Weet iemand software die hierop werkt onder windows xp of me?
Ik heb al meerdere dingen gelezen over software hiervoor maak kan t ff nie meer vinden en k weet ook niet of dat allemaal evengoed werkt, maar als iemand software weet die wel werkt, dan ga ik het binnenkort maar eens aan een PC aansluiten en testen =-D
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Je bent niet de enige. Ik wil wel eens zo'n display onder handen hebben. Wil dat wel eens proberenSpike_wolf schreef op 14 mei 2004 @ 17:06:
Okay, ben er een tijdje niet meer mee bezig geweest maar k ben er nu zo ongeveer klaar voor.
Weet iemand software die hierop werkt onder windows xp of me?
Ik heb al meerdere dingen gelezen over software hiervoor maak kan t ff nie meer vinden en k weet ook niet of dat allemaal evengoed werkt, maar als iemand software weet die wel werkt, dan ga ik het binnenkort maar eens aan een PC aansluiten en testen =-D
Anoniem: 64816

Hopelijk doet m'n LCDtje het wel, want toen ik 'm binnen kreeg zag ik een plastic folietje los zitten op het scherm. Maar toen ik dat eraf trok werd het scherm een beetje zwart (net zoals wanneer je er op drukt). Was dus denk ik niet de bedoeling dat dat eraf moest..
Moet je dan een 78033 hebben ofzo
Ik was er ook wel blij mee toen ik 'm zag
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Dat trekt meestal wel weer weg, dat is gewoon de statische electriciteit die ff het schermpje zwart maakt. Dat folie is alleen maar voor bescherming, en kan er dus gewoon af.Anoniem: 64816 schreef op 14 mei 2004 @ 20:08:
ik wacht nog steeds op de 3.3V spannings regelaar. Heb ik bij €onrad besteld, maar hij was niet op voorraad
Hopelijk doet m'n LCDtje het wel, want toen ik 'm binnen kreeg zag ik een plastic folietje los zitten op het scherm. Maar toen ik dat eraf trok werd het scherm een beetje zwart (net zoals wanneer je er op drukt). Was dus denk ik niet de bedoeling dat dat eraf moest..
Probeer 't uit zou ik zeggen, even doormeten met je multimeterBig Daddy schreef op 20 mei 2004 @ 15:11:
[afbeelding]
een voeding mbv lm117
Hiermee kan je toch ook een 3,3 volt voeding maken? r1 neem je dan op 240 ohm en r2 op 400. of werkt dat zo niet?
het is nu al een tijdje dat er iemand iets heeft geschreven over deze mod.
ik heb eigenlijk een vraagje
http://home.wanadoo.nl/p.vroomen/gfx/Nokia/intface_small.gif
(als zdeze link nie werkt , het is het totale schema (interface) van op pag 1
van dit schema heb ik een vraag
-die lpt is de printerpoort en sv2 (dacht ik als ik goed gelezen heb) is de aansluiting van het lcd'tje. maar wat is die SV4 dan?
- en die vcc is dat dan die 3.3 Volt?
http://home.wanadoo.nl/p.vroomen/gfx/Nokia/power_small.gif
en van dit schema heb ik ook een vraag
- die X2 is toch gewoon de ingangsspanning? vb 12V??
- wat is die jp1 conector dan??
ik heb alles gelzen en kwam dat toch nie tegen
dank voor de hopelijke antwoorden
[ Voor 11% gewijzigd door xjentai op 16-09-2004 18:26 ]
SV2 het display
SV4 een connector met standaard I2C signalen, als je alleen het display aansluit dan heb je die niet nodig en kun je R7 en R5 weglaten (op ack van je printerpoort sluit je niets aan)
Vcc is idd 3.3 volt, vergeet niet dat die 74HC14 ook een voeding nodig heeft, die je niet in het schema hebt staan. Die moet je in eagle speciaal toevoegen.
andere schema:
X2 is een willekeurige voedinsspanning (minimaal 7 volt ofzo en niet té hoog, 12 volt is ok)
die jp1 connector heeft op pin 1 5 volt staan t.o.v. de ground, en op pin 3 3.3 volt t.o.v. de ground. pin 2 is met alle andere Vcc's verbonden, maar dat is in dit schema verder niets, dus die hangt in principe los.
maar om iets op het lcd scherm te sturen is dat toch via de printerpoort e??
want je zegt iets over i2c signalen. wat is dat ?
moet je het programma op een microcontroler opslaan door 1 keer dat programma via de printerpoort door te sturen naar die controler of ist de bedoeling dat de printerpoort altijd met de lcd in contact is zodat wanneer je de pc opstart ook dat programma opstart?
is dat de printerpoort van de pc want ik heb maar 25 gaten en geen 26
[ Voor 8% gewijzigd door xjentai op 16-09-2004 20:35 ]
Ja, een lpt en/of printer poort heeft 25 aders/gatenxjentai schreef op 16 september 2004 @ 20:08:
ok nu is alles van het schema duidelijk
maar om iets op het lcd scherm te sturen is dat toch via de printerpoort e??
want je zegt iets over i2c signalen. wat is dat ?
moet je het programma op een microcontroler opslaan door 1 keer dat programma via de printerpoort door te sturen naar die controler of ist de bedoeling dat de printerpoort altijd met de lcd in contact is zodat wanneer je de pc opstart ook dat programma opstart?
is dat de printerpoort van de pc want ik heb maar 25 gaten en geen 26
de bedoeling is dat het display continu verbonden is met je computer.
je computer stuurt telkens als je de inhoud van het display wilt veranderen gegevens naar het display. Wanneer het display geen stroom meer krijgt gaat de inhoud verloren.
als ge kijkt naar het schema is
- busy lijn 21 maar in de pinout van de printerpoort zou dat 11 zijn
- ack lijn 19 maar in de pinout van de printerpoort zou dat 10 zijn
zie hier de site van waar de info komt
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html
dus als iemand dat effen kan uitleggen
Anoniem: 126159
Dit topic even omhoog kicken, is er nou al iemand die het nokia 33xx schermpje werkend heeft gekregen?
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
Lekker belangrijk
ook al heeft ze al een nieuwe.
zal t nog is lief vragen en dan zal ik het ook gaan proberen.
Anoniem: 76570
Wie wil dat nietScout77 schreef op 07 november 2004 @ 14:42:
Als je d'r mij eentje opstuurt wil ik ook wel eens proberen of ik het aan de praat krijg. Het moet kunnen toch .... zat website waar staat hoe ze het gelukt is.
Ja idd, moet niet te gek worden
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 126159 op 08-11-2004 00:24 ]
Allereerst sorry dat ik zo lang niks van me heb laten horen. Zoals je wel hebt kunnen lezen ben ik vastgelopen bij het 5V->3.3V conversie verhaal. Daarna zijn er nogal wat andere dingen gebeurd waardoor ik het niet meer opgepakt heb.
Ik wil het wel weer een beetje op gaan pakken, maar er zijn toch wat problemen die eerst opgelost moeten worden.
De 3.3V voedingsspanning is op zich het probleem niet zo. Het LCD gebruikt niet zo veel stroom, dus je zou het vanuit een batterijtje kunnen voeden. Of vanuit de parallelle poort door de ongebruikte output-lijnen aan elkaar te knopen, op 5V te zetten en dat aan een low-drop 3.3V regulator aan te bieden. Zo heb je ook nog het voordeel dat je de voedingsspanning vanuit de parallelle poort aan en uit kunt schakelen.
Maar zoals gezegd was dat het probleem niet zo zeer. Het probleem zat hem in de 74HC14. Als ik die met 3.3V voed en aan de ingang 5V aanbiedt, dan komt er op de uitgang geen 3.3V, maar meer. Er is dus blijkbaar een koppeling van de ingang van de inverter naar de uitgang van de inverter, een deel van de spanning aan de ingang wordt doorgegeven naar de uitgang. Het display kan echter niet goed tegen spanningen die hoger liggen dan die 3.3V, dus de kans dat je het met de schakeling opblaast is aanwezig. Mijn display deed bijvoorbeeld niks toen ik het aansloot, het kan dus zijn dat ik het opgeblazen heb.
De I2C interface moet dus opnieuw ontworpen worden, degene die ik gepubliceerd heb werkt alleen voor 5V I2C chips.
Een eventueel nieuw schema zou hoogstwaarschijnlijk gemaakt moeten worden met behulp van losse transistoren. Misschien met een ULN2003 chip, dat is wel zo handig, klein en goedkoop.
De software zal er niet veel anders van worden. Maar helaas heb ik die nog niet af
Het lijkt me nog steeds leuk om zo'n display'tje te hebben, dus ik ga er eerdaags weer wat aan doen. Ik heb mijn huis verbouwd, en ben nu met de laatste loodjes bezig. Ik ga dus weer wat meer tijd hebben. En sowieso komt de winter er aan.
Aankomend weekend eerst de HCC dagen!
Jullie zullen binnenkort meer horen. Ik ben vast van plan dit topic weer tot leven te brengen.
Edit:
It_Is_I en Spike_wolf, hebben jullie al resultaat gehad?
It_Is_I, heb jij de code voor mij die je in die AVR gebruikt hebt? Mijn display doet niks, maar ik kan niet een duidelijke beschrijving van de initialisatie vinden. Misschien heb jij wel een duidelijke beschrijving liggen?
Sebastius, jij hebt nog originele datasheets van die LPH7779 en die PCD8544.
Aan iedereen: zien jullie de plaatjes uit het starttopic ook niet? Ze staan nog wel op dezelfde plaats, maar misschien mag ik niet meer deeplinken naar Wanadoo?
[ Voor 12% gewijzigd door RetepV op 08-11-2004 12:37 ]
Macbook Pro
weet er hier iemand of de lcd controller van de ericsson sh888 ook hd44780 compatible is? het enigste wat ik weet is dat hij ook met het I²C protocol werkt(denk ik
[over andere displays]
Andere displaytjes die me wel gelukt zijn zijn die uit een Laserjet 4 printer (1x16 vfd
[/andere displaytjes]
@jessevl: i2c is niet hd44780 compatible. Je zult hiervoor de datasheet vna je displaytje op moeten zoeken en zelf een programmatje moeten schrijven.
http://www.deramon.de/nokia3310lcd.php
Net als op het schema dat erbij zit werkt het allemaal via een 74LVC245.
Ik zie net op de site dat hij ook ondersteuning heeft gemaakt voor nokia kleuren schermpjes \o/
Geachte heer van Leth,
Hartelijk dank voor uw e-mail aan het Sony Ericsson Call Center.
Met betrekking tot uw vraag delen wij u het volgende mede:
Hierover hebben wij helaas geen infromatie.
Neemt u svp contact op met een van onze service points. (belt u eerst even svp).
(mischien willen ze het gewoon niet vrijgeven, tenzij je genoeg geld betaalt natuurlijk
Aangezien ik zelf bij Sony werk (geen gezever hierover aub) kan ik wel zeggen dat je hier niets moet achter zoeken. Die mensen die je in dat Call Center kan bellen weten daar geen bal van af hoor. Je zou dit inderdaad bij een winkel moeten vragen waar ze die dingen herstellen.jessevl schreef op 09 november 2004 @ 14:17:
heb ik een emailtje naar sonyericsson gestuurd over die sh888 of hij HD44780 compatible is, krijg ik dit terug:
Geachte heer van Leth,
Hartelijk dank voor uw e-mail aan het Sony Ericsson Call Center.
Met betrekking tot uw vraag delen wij u het volgende mede:
Hierover hebben wij helaas geen infromatie.
Neemt u svp contact op met een van onze service points. (belt u eerst even svp).
ik dacht toch dat die schermpjes redelijk simpel waren zodat ze simpel op de parallel konden worden aangesloten
![]()
(mischien willen ze het gewoon niet vrijgeven, tenzij je genoeg geld betaalt natuurlijk, met geld kan alles)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
schilt een hoop gedoe, ach zoo zielig voor het arme telefoontje zoveel trouwe dagen

<korte samenvatting: openmaken!
Anoniem: 92916
Hier is het iemand gelukt om een 3310 lcd'tje werkend te krijgen via z'n LPT-poort met et programmaatje LCD-info. Misschien is dat wat voor jullie?
Ik ga het in ieder geval binnenkort even proberen. Maar m'n soldeerskilzz zijn nou nie om van et dak te schreeuwen dus k betwijfel of het gaat lukken
De software op die pagina is voor zover ik gezien heb alleen een library. Ik wilde wel lcdinfo kunnen gebruiken. Dus heb ik beide schema's gecombineerd. Als basis heb ik het schema van lcdinfo gebruikt. Ipv van de 74LCX245 heb ik weerstandjes van 1k gebruikt. De voeding is nog niet helemaal fijn want die is momenteel afgetapt van een fanconnector op mijn moederbord. Niet fijn als permanente oplossing. De 12v breng ik naar 3.15v met een lm317. Lcdinfo wil zelf de spanning inschakelen. RetepV noemde al dat het schermpje een vrij strakke opstart sequence nodig heeft. Daarom heb ik tussen de LM317 en de Vcc van de lcd een extra transistor (BC547) gezet die aangestuurd wordt door pin7 van de lpt. Dit is zoals de PCD85544 driver van lcdinfo dat verwacht.
Dit alles blijkt perfect te werken. Hoe lang alles op deze manier mee gaat zou ik niet weten (iig 4 uur).. Het is lastig te zien hoeveel volt er op de signalen naar de lcd staat met een multimeter met een reactietijd van 5 sec. Het hoogste wat ik meet is 3.8v. Alleen op de Vout staat 8.4v wat ik wel merkwaardig vind, misschien de datasheet er eens bijpakken...
Het standaard winamp schermpje dat bij lcdinfo zit heb ik aangepast zodat er meer info op staat, maar hier is genoeg over te lezen op lcdinfo.com. Lcdinfo neemt iets van 20% cpu in op een p3 600. Het schermpje wordt elke 50ms voorzien van nieuwe info van winamp.
Gaaf !Sjaaky schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:33:
Een Mooi verhaal
Ik heb ook nog wel een schermpje liggen
Als ik het goed begrijp heb je dus het schema een beetje aangepast en dan heb je alleen nog lcdinfo nodig ?
Zou jij je schema beschikbaar willen stellen?
Ja zou idd wel handig zijn. Heb gister ook een schermpje gesponsord gekregen van een vriend. Die gooide z'n phone kapot tegen de muur omdat de mic het niet meer deedBreeeZe schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:23:
[...]
Gaaf !
Ik heb ook nog wel een schermpje liggen
Als ik het goed begrijp heb je dus het schema een beetje aangepast en dan heb je alleen nog lcdinfo nodig ?
Zou jij je schema beschikbaar willen stellen?
I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond
edit:
Hier is het schema zonder voeding en dat toch werkt:

Uit de datasheet van de PCD8544 blijkt dat de absolute maximum rating van Vdd 5 volt is en dat de logische signalen dan max 5.5v mogen zijn. Nu is dat bij mij ongeveer 4v en 4.5v. Ik sta open voor c&c.
[ Voor 33% gewijzigd door Sjaaky op 03-12-2004 12:15 ]

Ik heb de draden niet direct aan het lcd gesoldeerd. Dat ging namelijk 1x fout. Ik verbond 2 baantjes met elkaar
Overigens is het geheel wel een stuk stabieler als ik een voeding gebruik, dwz dan kan ik mijn multimeter nog eens ergens inprikken zonder dat het lcd uit gaat.
Maar jij gebruikt allemaal 1k weerstandjes en 1 condensator van 1u farad? tenminste dat lees ik er vanaf... Lijkt me zo vreemd namelijk allemaal 1k weerstanden, maar dat klopt? en waar komt de condensator? ik zie wel 1u staan maar zit op die plek dus dan de condensator?
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Waarschijnlijk heeft hij aan zijn signalen genoeg als voeding en houdt hij dat ergens vast?
Als weerstanden gebruik ik alleen maar 10k weerstanden (zie edit). De condensator is 1u en zit op de plaats van het symbool van de condensator
@BreeeZe
Ja, het werkt out of the box met lcdinfo als je de driver op PCD8544 instelt. Om info op je scherm te krijgen (behalve het standaard schermpje) moet je vis_lcdinfo.dll naar de plugin dir van winamp kopiëren en de lcdinfo visualisation plugin starten. Dit is allemaal behoorlijk goed te customisen.
@babba
Kun je de draden niet op de originele print solderen en dan de lcd met rubbertje op de print drukken?
edit: Ik heb nu van alle weerstanden 10k gemaakt ipv 1k. De reden is lekker wetenschappelijk: 10k werkt en lijkt me dus beter

Ik zal het plaatje van mijn schema ook binnenkort aanpassen naar weerstanden van 10k. Het werkt trouwens ook op de lpt poort van mijn laptop. Maar als ik op de batterijen werk, heb ik wel een externe voeding voor mijn lcd nodig. De spanning op de lpt-poort valt dan namelijk onder de 3v. Maar goed, genoeg gehobby. Het werkt
[ Voor 23% gewijzigd door Sjaaky op 03-12-2004 19:39 ]
Hartelijk bedankt. Ga de schakeling waarschijnlijk volgende week pas maken. Ik zal ook nog wel even vermelden hoe het is gegaan. Nogmaals bedankt voor het ontwerp.Sjaaky schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:46:
Ik volg iets even niet. Ik wil van die externe voeding af en dacht met een ledje wel mooi van 5v 3.4v te kunnen maken. Dus ik haal de voeding eraf, blijft mijn lcd gewoon doorwerken! Kortom als ik Vdd niet aansluit dan werkt mijn lcd ook. Dat betekent dat je met 5 weerstanden en 1 condensator het display kan laten werken. Ik ga maar eens op zoek naar aardstralen :-)
edit:
Hier is het schema zonder voeding en dat toch werkt:
[afbeelding]
Uit de datasheet van de PCD8544 blijkt dat de absolute maximum rating van Vdd 5 volt is en dat de logische signalen dan max 5.5v mogen zijn. Nu is dat bij mij ongeveer 4v en 4.5v. Ik sta open voor c&c.
Gideon
Heel mooi Sjaaky, maar waar blijft de video?Sjaaky schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:35:
Even een fotootje om jullie lekker te maken :-)
[afbeelding]
Ik heb het schema van sjaaky, de info van die andere site en waar kan ik dat LCDinfo ergens halen?
verder en ik ook niet zon soldeerwonder en zou ik wel ff willen weten wat de beste manier is om die LCD te verbinden (en of die LCD goed tegen hitte kan ofzo)
You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.
Als je trouwens toch naar de winkel gaat om onderdelen te halen kan je beter het schema zoals het op lcdinfo.com staat maken. de 74lcx254 kost je misschien een euro, en dan ben je er voor de lp2950 ook nog €2,50 kwijt. Maar dan heb je wel een schakeling die op de goede spanningsniveau's werkt.
Er komt geen video, kwaliteit is zo brak, het zou bandbreedte verspilling zijn.
Ik vind het wel stoer dat er zoveel tweakers een 3310 schermpje willen aansturen via de lpt1. Ik heb nog niet zoveel nuttige toepassingen kunnen bedenken. Als je echt een killertoepassing hebt hoor ik het graag.
sorry voor alle moeite maar ik begrijp het ff niet meer en ik wil dit toch gaan doen.
You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.
Ook als je het opneemt met het digitale fototoestel i.p.v. de webcam?Sjaaky schreef op woensdag 08 december 2004 @ 13:27:
Er komt geen video, kwaliteit is zo brak, het zou bandbreedte verspilling zijn.
Caller ID als er gebeld wordt? Inclusief naam en woonplaats? Niet heel nuttig, maar wel erg geinig. En als er niet gebeld wordt, het weerbericht met weer-icon of een rss-feed?Ik vind het wel stoer dat er zoveel tweakers een 3310 schermpje willen aansturen via de lpt1. Ik heb nog niet zoveel nuttige toepassingen kunnen bedenken. Als je echt een killertoepassing hebt hoor ik het graag.
Graag zou ik nog wel de precieze instellingen van LCDInfo willen weten, want ik kan daar alleen KS1080 en TS936C ofzo selecteren...
Klopt, moet je de nieuwste versie even downloaden. Je kan een link vinden op het forumGr0wLiThE schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:30:
Die van mij gaat ook een backlight bevatten, heb alleen deze week geen tijd (school) om onderdelen te halen en het geheel te fabriceren...
Graag zou ik nog wel de precieze instellingen van LCDInfo willen weten, want ik kan daar alleen KS1080 en TS936C ofzo selecteren...
( http://forum.lcdinfo.com/viewtopic.php?t=387).
Ik zat er in eerste instantie aan te denken om het display te gaan gebruiken als een soort computer -status/health check, maar dan "with a twist". Bij weinig cpu usage een ":)" bij wat meer een ":S" en dan bij 100% een ":(" ofzo. Toen heb ik de source van een progje om het lcd aan te sturen eens doorgekeken en dat viel toch behoorlijk tegen, zou niet weten hoe ik het zou moeten uitvoeren.
Ik ben vandaag ook bij mn electroboer geweest en die kon de beide componenten
( spanningsregelaar en het ic) van het schema van lcdinfo bij geen van zn 4 leveranciers bestellen, dus ik denk dat ik het schema van SJaaky maar aanhoud, die werkte toch ook gewoon met lcdinfo?
Volgens mij is het dus wel zo makkelijkjosvg schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:04:
moet je bij die van sjaakie alleen een paar weerstanden hebben en 1 condensatortje want ik volg et niet echt meer, zo makkelijk kan et toch nie zijn
Ik dacht het LCD uit de behuizing halen al lastig was, maar de draadjes aan het lcd solderen is nog lastiger
nou, als et echt zo makkelijk is ga ik ook maar ens beginnen danGnuitenjong schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:33:
[...]
Volgens mij is het dus wel zo makkelijk
Ik dacht het LCD uit de behuizing halen al lastig was, maar de draadjes aan het lcd solderen is nog lastigerVolgens mij heb ik het nu goed, hoop alleen dat ik het lcd niet heb gesloopt doordat ik de bout er mss te lang op heb gehouden.
kan ik eigenlijk ook een IDE kabel pakken en die inkorten tot 8 draadjes op rij of geeft dat problemen ivm signaalsterkte ofzo?
hoe kun je trouwes aan de buitenkant zien of je telefoon beschikt over een 8 of 9 pin schermpje, want mijn telefoon werkt nog en als het het verkeerde scherm is dan kan ik em nog verkopen (mits intakt gehouden
en als laatste vraag:
op het schema van sjaaky staat tussen pin25(GND) en GND/VOUT (pin6/7) een soort ontvanger achtig tekentje
_____
_|_
---
-
ofzoiets
wat betekend dit? (misschien noob vraagje maarja, kan ik ook niks aan doen he
Dat is electrisch symbool voor ground oftewel je -josvg schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:57:
en als laatste vraag:
op het schema van sjaaky staat tussen pin25(GND) en GND/VOUT (pin6/7) een soort ontvanger achtig tekentje
_____
_|_
---
-
ofzoiets
wat betekend dit? (misschien noob vraagje maarja, kan ik ook niks aan doen he)
Ik ben ook bezig met een ingekort IDE kabel, moet volgens mij wel willen. Wat betreft voeding voor het schema van Sjaaky, die heb je dus niet nodig. ( staat er ook boven trouwens)josvg schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:45:
[...]
nou, als et echt zo makkelijk is ga ik ook maar ens beginnen dan
kan ik eigenlijk ook een IDE kabel pakken en die inkorten tot 8 draadjes op rij of geeft dat problemen ivm signaalsterkte ofzo?
Kennelijk trekt het display zo weinig stroom dat je dat gewoon kan aftappen van printerpoort, opzich ook wel logisch.
Je kan volgens mij aan de buitenkant van je gsm niet zien hoeveel pinnetjes je hebt ( of je moet serienummers gaan nazoeken...maar dat kan vast niet), maar de 3310 heeft er geloof ik altijd 8 en de 3210 soms 9, bij een "revised" versie oid
Daar ga ik hem ook in maken denk ik, maar zit nog beetje te twijfelen..het is ook wel erg cool als je hem in een bestaand "iets" bouwt. De vraag is alleen wàt.
Ik hoop voor je dat je ook 8 pinnetjes hebt
Je hebt kans dat het op een laptop wel werkt met lagere weerstanden dan 10k. Een 8 of 9 pins lcd maakt niet zoveel uit. Kijk maar op http://serdisplib.sourceforge.net/ser/pcd8544.html. Het enige wat ze extra doen is de OSC aan vdd leggen (Hmm oh, die heb je in mijn schema natuurlijk niet echt, maar het is natuurlijk een poging waard).
Wat kan ik het beste doen, met extra voeding of lagere weerstanden? ( hoeveel lager zou ik dan eens kunnen proberen?).Sjaaky schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:08:
Spanning kan je over vdd en gnd zetten met een transistor ertussen zodat deze aangestuurd kan worden door lcdinfo. Als een nieuw schema nodig is laat het even weten.
Je hebt kans dat het op een laptop wel werkt met lagere weerstanden dan 10k. Een 8 of 9 pins lcd maakt niet zoveel uit. Kijk maar op http://serdisplib.sourceforge.net/ser/pcd8544.html. Het enige wat ze extra doen is de OSC aan vdd leggen (Hmm oh, die heb je in mijn schema natuurlijk niet echt, maar het is natuurlijk een poging waard).
Als het met transistor beter is, dan gewoon met een bc547b via D5 ofzo?
(en dan +- 4 volt ofzo?)
Ik weet het, ik stel veel vragen
[ Voor 4% gewijzigd door Gnuitenjong op 12-12-2004 21:58 . Reden: iets vergeten ;) ]
het is inderdaad wel leuk als jem in zon kastje bouwt, altijd beter als zon los schermje hebben hangen, ik zal (als ik er aan toekom) wel wat foto's posten van mij winamp control+schermpje met eventueel backlight (moet ik nog denken hoe ik da ga doen)
kan ik voor een ledje trouwens ook stroom uit de LPT of COM poort plukken zodat alles in een keer werkt, want 3 snoeren of zelfs een batterij gebruiken ben ik niet zon fan van.
Anoniem: 93730
mijn oude 3210 gebruik ik ook neit meer en ik weet neit of het hetzelfde schermpje bevat. Nu dnek je , dat kijk je toch ff, maar ik kan hier thuis geen torque-schroevendraaiers vinden
Dat sponsje is geleidend. Op het glaasje van het LCD kun je niet solderen. Je enige mogelijkheid is dus het printje gedeeltelijk af te zagen zodat je aan het printje kan solderen en dan contact met het LCD hebt via het sponsje. Zaag het allemaal niet te klein, want je moet het printje op de één of andere manier aan het LCD bevestigen.Anoniem: 93730 schreef op maandag 13 december 2004 @ 13:57:
nou, ik heb hem dus open, maar er zit zo;n soort van geleidend sponmsje als geleider tussen de printplaat en de lcd. moet ik nu dat "sponje" weg halen of moet ik de printlijntjes op het printplaatje onderbreken en hem daarmee aansturen!?
Bij de 3310 zitten er gouden contactjes op, dat is een stuk makkelijker.
Macbook Pro
Dat stukje rubber eromheen is dus een "elastomer", die kun je denk ik het beste laten zitten en aan het printje solderen. Wel jammer, bij de 3310 zitten kleine koperen contactpunten waar je gewoon aan kunt solderen, een stuk makkelijker.
IIk heb eerder ook al even gepost dat het schermpje niet aan mn laptop werkt en toen heb ik gehoord dat ik de weerstanden van het schema van Sjaaky kan proberen te verlagen, of een externe voeding via een transistor aan VDD, wat is beter, en dan welke transistor/weerstand?
[ Voor 33% gewijzigd door Gnuitenjong op 13-12-2004 15:47 ]
die van mij die doet het dus niet meer
[ Voor 80% gewijzigd door Gnuitenjong op 13-12-2004 17:13 . Reden: moet leren lezen :P ]
Heeft nog niemand zijn 3210 aangesloten?
Morgen even componentjes en een breadbordje halen
Uit mijn laptop printerpoort komen 2,2v signalen. Mijn originele schema werkt dan niet (ook al zei ik van wel, maar dan was er ws toch iets anders aan de schakelingGnuitenjong schreef op zondag 12 december 2004 @ 16:45:
Wat dan beetje jammer is, is dat ik hem op mn laptop wil en daar kan het lcd niet genoeg stroom uit trekken vermoed ik, want het lcd "brand" maar heel zwak. Dit moet ik toch kunnen oplossen door + 3-5 volt aan VDD te hangen en dan de - van dezelfde spanningsbron aan de massa?

Als dat bij mij ook werkt scheelt dat een hele hoop werk, thanksSjaaky schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 10:57:
[...]
Uit mijn laptop printerpoort komen 2,2v signalen. Mijn originele schema werkt dan niet (ook al zei ik van wel, maar dan was er ws toch iets anders aan de schakeling). Zonder weerstanden werkt mijn lcd vaagjes. Maar als ik pin 7 (d5) direct op vcc zet en originele weerstanden (10k) op de overige pinnen laat zitten, werkt het perfect. En dan nog steeds zonder externe voeding. Dus probeer dat eens.
edit: de pinnen worden wel gelijk weer hoog
[ Voor 4% gewijzigd door Gnuitenjong op 14-12-2004 12:48 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 93730 op 14-12-2004 13:56 ]
kun je dit schermpje op een manier goed in een doosje maken (zonder lijm oid). dus heeft deze ergens een manier van vastschroeven ofzo?
Dus aan alle randen +/- 1 cm groter en dan in de 4 hoeken een gaatje boren zodat je het voorste plaatje tegen het achterste aan kan draaien.
is wel een beetje onduidelijk foto maar ik heb helaas geen betere camera.
Mooie foto, iig wat erop staat!kuhlivisj schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:48:
[afbeelding]
is wel een beetje onduidelijk foto maar ik heb helaas geen betere camera.
Zal eens kijken of ik ook nog wat weerstandjes kan vinden...
[ Voor 4% gewijzigd door Electronical op 16-12-2004 21:19 ]