Toon posts:

Vcore geeft problemen met beeld?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik eens een topic geopend i.v.m. trilling in het beeld (zo een verticale strook). Omdat ik tot op heden nog niet echt een oplossing heb gevonden, en toch al wat zoek werk achter de rug heb, ben ik eigenlijk "opgelucht" dat ik toch iets tegenkom wat op het eerste zicht abnormaal lijkt.

Het diagnoseprogramma voor een ASUS(R) kaart (9600XT hier), meldt dat de VGA chipset niet met een stabiele spannings voorzien wordt. De Vcore is blijkbaar 1,28V?

Nu zou te weinig zijn of heb ik het mis?
Verder weet ik niet of het een risico is om dit te gaan verhogen?

Verwijderd

• VGA is geen Vcore
  • Vcore is nl. je CPU, en VGA = AGP spanning (+12 Vdc, +5 Vdc, VCC, Vddq en AGPVrefcg)
  • En AGP spanning is nooit 1,28V (bij 3% marge ligt een 1,5V lijn/signaal tussen 1,466 en 1,545 Volt).
Je kunt je AGP slot nameten: AGP slot voltage meten op het moederbord zelf, waar??

Welk moederbord, CPU en voeding heb je? Is het systeem overgeklokt? Doet het probleem zich ook voor als je de kaart ónderklokt en minder componenten in je PC hebt aangesloten? Wat zijn de overige spanningen van je voeding, gemeten met een multimeter?

Even ter illustratie de waarden zoals die normaal zijn:

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

Als ik even je topics erbij pak:
620MB i.pv.1024MB ASUS(R) P4C800-E Deluxe
probleem met beeld
ASUS(R) software 9600XT
en ervan uitga dat dit 1 en dezelfde PC zou zijn, dan is het goed mogelijk dat je voeding niet lekker is. Probeer het eens te testen met een zwaardere voeding.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 05:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar nog een nachtmens? :)
Het systeem heb ik niet overgeklokt.

specs:

Chieftec case (340Watt of 360Watt, ben niet heel zeker), extra casefan
ASUS(R) P4C800-E Deluxe (BIOS 1014)
Intel(R) 2.8C
Corsair TWINX1024-3200LL (2*512 in dual channel)

floppy
Plextor brander (cd)
Pioneer DVD-speler
SATA HDD
USB muis
USB "game-pad"

Heb zonet AIDA32? eens geïnstalleerd en die geeft blijkbaar niet dezelfde waarde als het tooltje voor de videokaart.
De waarde lijkt beter (hoger), eerder gelijk de BIOS waarde.

Het probleem met het geheugen te herkennen heb ik niet meer opgemerkt.
Ik "laat" hem nu maar kort POSTEN. (misschien vreemd, maarja). Hij geeft nu meteen de 1024 waarde aan!

Met een multimeter heb ik niet gemeten.
De overige waarden vanuit BIOS afgelezen (ze schommelen wel een beetje)
VCORE -> 1,568
3,3 -> 3,440
5 -> 5,160
12 -> 12,038

Verwijderd

VCORE -> 1,568 ziet er voor een Intel 2.8C nog wel goed uit.
De overige lijnen zijn ook oké, en ik vertrouw zelf nooit zo op software, behalve dan de bios van het mobo zelf - dus mij lijkt het dan wel in orde.

Wat natuurlijk ook kan is dat het monitoring tooltje teveel in de war schopt en daardoor rare waardes weergeeft. Dat heb ik met Asus PC Probe ook, die wordt al gek als ik 100% CPU trek en droppen/pieken de verschillende meetwaarden regelmatig.

Maar goed, dat verklaard dan nog niet je diverse problemen die allemaal mobo/voeding gerelateerd lijken.
offtopic:
> Blijkbaar nog een nachtmens?
Een modt is een nachtvlinder :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 05:37 ]

Verwijderd

Heb denk ik ook last van iets vergelijkbaars.

Asus Radeon 9600xt videokaart en Asus P4P800 moederbord.
Progje "Smartdoctor" van de videokaart geeft een vcore van 1.29Volt wat dus te laag is. Hij begint dan helemaal te flippen dus ik heb de marges maar wat verhoogt. Maar als ik dan in Asus Probe kijk zie ik een Vcore van 1,5-1,6. Lijkt mij vrij normaal dus volgens mij zuigt de software.

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden dat er twee spanningen door elkaar worden gehaald (euss gaf dat ook aan). Het lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk dat een tool om je VGA-kaart te monitoren de Vcore van je CPU meet. Dat de gemeten spanning 'Vcore' wordt genoemd kan of toeval zijn (onwaarschijnlijk) of duidt op de Vcore van je GPU (waarschijnlijker).

Het is erg aannemelijk dat er een (groot) verschil zit tussen de Vcore van je CPU en de Vcore van de GPU.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/youngap/Creative/foutmelding.jpg
ik heb sinds gister ook een ASUS Radeon 9600 XT/TVD en in het begin deed de videokaart het, maar als ik een cd in mn pc stopte, stopte de pc, dus ik dacht k*t zal wel de voeding zijn is maar 300Watt , dus ik had nog eentje liggen van 400watt die erin gedaan, en toen deed die het gewoon, alleen krijg is dus de bovenstaande foutmelding...
temps VGA:
RAM 40-50
GPU 40-50

rest pc:

Systeemkast: AOpen QF50C
MSI KT4V (1.9 BIOS);
AMD TB 1,4 Ghz;
512 MB DDR@333Mhz;
2 HDD's;
1 DVD;
1 CD-RW;
1 FDD;
1 SB Live;
1 Netwerkkaart
4 USB van de 6 gebruikt.
Monitor: iiyama HM704UTC .
dit is alles wat erin zit... klopt die meting gewoon nie? of is er wat anders fout...?
want ik kan ook nie echt games spelen hij vliegt dan na ongeveer 10 minuten terug naar windows en krijg wit scherm op mn monitor :?
heb trouwes de ATI Catalyst 3.10...

edit:
ik kreeg net nog een rare fout, als ik mijn webcam aan deed vloog de videokaart uit |:( , dus heb ik maar een ander USB apperaat eraf gehaald en nu doet mn webcam het wel is t dan toch de voeding? is 400 watt echt nie genoeg? en welke voeding raden jullie dan aan?

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 13-01-2004 15:08 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Werkt die ASUS Smartdoctor ook voor non-ASUS-Ati-kaarten, zoals Hercules? Ik zit me suf te zoeken naar dat tooltje, alleen alle downloads die ik vind, bestaan niet meer. Komt omdat ASUS Probe bij mijn videokaart 3.3V aangeeft, een Hercules 9800 Pro op een P4P800 Deluxe. Vreemd, gezien het moederbord alleen 1.5V ondersteunt, maar toch aangeven?

EDIT: Wel gevonden nu, link naar ASUS ftp2.asus.com.tw werkte kennelijk ff niet, nu ineens wel ;)! .... Damn, wekrt niet met Hercules kaart kennelijk .... mooi zeg, is er een ander betrouwbaar tooltje om het te meten? ASUS Probe is volgens mij niet betrouwbaar, aangezien het 3,3V aangeeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:49 ]

Verwijderd

Als je problemen krijgt door het invoeren van een CD (+5V/+12V), en het inschakelen van een USB (+5V) webcam: check je +5V lijn.
Controleer eens met een voeding die meer stroom (Ampére) kan leveren op de 5V lijn.
is er een ander betrouwbaar tooltje om het te meten?
Multimeter.
Te 'downloaden' in een electronicawinkel, bouwhandel en Kwantum ;)

Softwaretools zoals MotherboardMonitor, Speedfan, SmartDoctor en je bios etc geven vaak valse readouts ;(

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 02:48 ]

Verwijderd

Ik heb ook het probleem dat smartdoktor aangeeft dat de Vcore te laag is.(1,28V)

En ik heb tijdens de "koude start" stoor strepen en witte blokjes in beeld.
Zo gauw windows draait is het beeld goed.
Tijdens en na een herstart blijft het beeld goed.

Ik kreeg een tip dat het mijn voeding niet goed was, en heb die nu vervangen door een 550W voeding van CWT.

Maar de problemen blijven.

Wie weet hoe zo opgelost kunnen worden?

Videokaart : Asus Radeon 9600XT/TVD
Moederbord : Asus P4C800 Deluxe
Voeding : CWT 550ADP

Verwijderd

Kijk eens wat je bios aangeeft ipv die vage softwaretools onder Windows.

Is de PC wel geaard? Zijn eventuele extra 12V connectoren aangesloten op het moederbord? Heb je de mogelijkheid om de Vcore te meten met een multimeter (niet voor leken!)? Heb je dezelfde problemen met een (lichtere) andere videokaart?

Zet sidebanding/fastwrites eens uit en forceer de AGP op 4x of lager en kijk of het probleem dan minder/weg is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 02:55 ]

Verwijderd

Het stoor probleem heb ik niet met een andere (lichtere) videokaart.

En hoe doe ik dat met sidebanding/fastwrite en AGP4x ?
Bios is van AMI.

Het is trouwens een AGP8x kaart.

Verwijderd

Sidebanding/Fastwrites kun je eventueel in de bios van je moederbord uitschakelen net als AGP op 4x forceren.

Alternatief kun je met de driver via het SmartGART tabblad het één en ander in/uitschakelen of AGP op andere snelheden zetten.

Heb je een baybus, of regelbare ventilatoren? Zet die dan eens voluit? Soms willen die krengen nl. ook wel eens storing geven ;(

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 03:24 ]

Verwijderd

Wat is een Baybus?

Verwijderd

Mijn probleem van de stoorstrepen is opgelost.

Ik heb de kaart laten testen bij de winkel waar ik hem gekocht had, en de kaart bleek defect te zijn.

Ik heb een nieuwe kaart weer meegekregen :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet zo dat een grafische kaart een eigen Vcore heeft? En dat nu net dit wordt bedoeld met de software?
Pagina: 1