Toon posts:

PC wil niet meewerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En tijdje geleden heb ik hier ook al eens gepost over mijn pc die niet wou werken, maar na die post (met handige tips) deed die het gewoon.

Mijn pc werkt nu gewoon maar soms valt die gewoon uit. Dan blijft mijn led lichtje van de power gewoon branden en het ledje op het moederbord. Verder is er geen activiteit in de kast zelf. De koeler van mijn harde schijf, processor en voeding die draaien alledrie niet eens. Nu hou ik mijn owerknop aangedrukt en gaat het lampje uit. Zet ik nu gewoon de pc weer aan dan begint alles te draaien maar soms vliegt hij willekeurig tijdens het opstarten gewon weer uit. Dan heb je dezelfde situatie als hierboven beschreven staat.

Laatst heb ik een nieuwe ATX voeding meegenomen van een shop en die aangesloten, dat werkte allemaal perfect en daarna nooit weer problemen gehad, tot nu toe dan.

Computer spec:
Moederbord: AOpen AX34.
Videokaart: Geforce4 MX440 128 MB 8x AGP + DVI + TVOut.
Geheugen: 768 MB (133)
Processor: Celeron 851 (zo effe uit hoofd)

GETEST:
Geheugen met MEMtest. Hij gaf geen fouten aan.
Warmte in de bios was rond de 30 graden. (Van CPU)

Is er misschien iemand die hier een oplossing voor heeft want ben er nou wel eens flauw van dat die pc steeds uitvalt, voral als ik even wat films aan het downloaden ben!!!!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Wanneer doet het probleem zich voor ? Alleen bij games of ook in 2d mode ?

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 23:27
Zeker als je meldt dat er drie duingen niet draaien dan denk ik dat je eens naar de voeding moet gaan kijken. WS. dat er daar iets mis mee is of hijkan niet voldonede spanning aan de rest leveren

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 16:02

deejee007

Ubuntu fan

Lijkt me toch wel voedingsprobleem.
Hoeveel watt is je voeding en wat heb je er allemaal op aangesloten?

Niels en Lieke in the house

Verwijderd

Topicstarter
Er zit net een nieuwe voeding in. Die oude was gewoon vet stoffig en die had het na mijn menin wel helemaal gehad. De voeding die er nu in zit is een Enermax ATX.

(Achterop zit zo'n rood ding waar 230 op staat, maar op de voeing zelf staat een schema waarbij de 2e gemaarkeerd is. Hierop kan ik alleen 130 W uit opmaken staat ook iets over de amperes bij maar dat is teveel om op teschrijven.)

Het probleem doet zich willekeurig voor als ik bijvoorbeeld gewoon wat muziek aan het afspelen of op wat aan het downloaden, dan vliegt de computer pats boem in 1 keer uit. VET VAAG DUS :?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
130 Watt voeding lijkt me wel héél weinig (zeker als je'm net nieeuw hebt aangeschaft), als je voeding wel deglijk maar 130Watt is, heb je de oorzaak gevonden denk ik :/

Verwijderd

Topicstarter
Er staat op die sticker van Enermax een tabel met 4 rijen. Onder de kop "+3.3V & + 5V" staan 100W, 130W, 160W & 220W. Er staat een cirkeltje voor de 2e rij en daar staat dus aan het einde die 130W. :X

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Inderdaad, 130 watt klopt niet denk ik.
Kijk eens goed.
Staat er eventueel een type bij dan kun je op internet bij enermax kijken hoeveel watt hij is.

Wat zit er allemaal op de voeding, dus hoeveel harde schijven heb je, hoeveel cd-rom-spelers/branders enz?
Heb je extra ventilatoren voor de kast koeling?

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Deze wattage is per voltage.

Er moet ook ergens een totaal vermogen staan.

Verwijderd

Probeer de search ook eens. Staan een heleboel voeding-problemen in uitgelegd. Wat voor een vermogen je minimaal nodig hebt; hoeveel ampere je spannings-lijnen moeten kunnen leveren etc. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn voeding zit aangesloten:

01. Moederbord 8)7
02. CD-ROM speler (1x)
03. Floppydrive (1x)
04. Harde schijf (1x), met een klein koelertje erboven opschroeft zit.

Dit is wat er allemaal op mijn voeding zit aangesloten. Minimaal zou ik haast zeggen.

Wat betreft die nummers heb ik even op de voeding gekeken en vond 2 nummers:
01. CNS13438-B
02. EG285P-V (Waar het cirkeltje voor stond)
03. S/N 90719843 (Serial Number? B) )

• under-world

under-world

ooh-la dots

EG285P-V DAs een 300Watt 30A enermax voeding dus als die voeding goed is heb je meer dan power genoeg....
edit:
springt ie niet in een soort standby mode ofzo. Of een nare screensaver die hem laat crashen ? Weet je zeker dat je het blastervirus niet hebt of een variant hiervan? Staan er vage processen in je taakbeheer ? Het kan zijn dat je pc uitgaat via RPC.

[ Voor 59% gewijzigd door under-world op 22-12-2003 16:25 ]

Verwijderd

Das een 250 W continue, 300 W max voeding (en op die 300 W doet tie het ook wel ongeveer een jaar ;) )
In de voeding zelf zitten 3 (of 4, ik heb die PC niet meer) zekeringen, waarbij netjes staat welke spanning er door dat dingetje moet lopen (230V, 12V en 5V). Je kan ze checken (gewoon multimetertje erop) maar ik gok dat dat het probleem niet is...

Kan de PC wel gewoon "idle" (dus niets doen) langer dan een uurtje draaien?
Heb je "rare" aansluitingen? (kabeltje naar stereo, laptop,netwerk,USB dingetje)

Verwijderd

Ik heb dit zelfde probleem ook eens gehad. De oorzaak was dat de processor oververhit raakte en het moederbord daarom het systeem uitschakelde om doorbranden te voorkomen. Met andere woorden: je moet meer in koeling investeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het nu voor elkaar. Ik heb mijn computer opnieuw opgestart downloaden gestart kom ik terug van het avond eten en mijn pc die staat niet meer aan (aleen ledje brand).

NU WIL DIE NIET MEER AAN. :'( :'( :'( :'( :'(

• under-world

under-world

ooh-la dots

Haal de stekker uit het stopkontakt en wacht een minuutje of 5. Hierna zal ie wel weer opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
maar wat kan ik hier nou aan doen dan? De stekker ligt er nu uit en zal effe wachten maar volgens mij zit er echt wat niet goed want tjah. Het is maar goed dat ik een pc van schoolmee had gekregen net voor de kerst. haha (8>

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Controleer eens of de elco's op het moederbord wellicht geploft zijn; de problematiek doet daar wel aan denken. Het komt bij AOpen haast niet voor, er zijn mij maar enkele gevallen bekend, maar wel allemaal op bordjes met niet-Intel chipsets, dus het is zeker mogelijk dat hier het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar wat zijn nou weer elco's ? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb opgezocht wat elco's zijn maar kan iemand me dan ook vertellen wat ik hier aan kan doen, ze bijvoorbeeld te laten testen ofzo ?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je niet toevallig gewoon je energiebeheer in Windows zo staan dan je HDD na een aantal minuten uit gaat, evenals je scherm etc?!?
Misschien dat de PC in een slaapstand terecht is gekomen.
Dan stoppen bijna alle fans.

Je hebt er niet bij staan welke Windows versie je draait, maar normaal gesproken kun je er als volgt bij komen:
Rechtermuisknop op je bureaublad (niet op een icoon), schermbeveiliging.
Daar staat een kopje Energiebeheer, daar klik je op geavanceerd.
Zorg dat in het scherm waar je dan terecht komt je HDD, je scherm en je PC niet uitschakelen na een x aantal minuten. Als je er ook een slaapstand bij ziet staan (apart tabblad), deze ook uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor je post maaruh neej heb mijn energie beheer wel goed staan hoor. Mijn pc wil nou gewoon nix meer doen, niet eens aan dus tjah.

Mocht er iemand wel iets af weten van bovenstaande posten over elco's, alle posten zijn welkom want pc staat nu gewoon al heel wat uren stil, dat is heel zelfdzaam in zijn ongeveer 2 jarige bestaan.

Verwijderd

Het komt bij AOpen haast niet voor, er zijn mij maar enkele gevallen bekend, maar wel allemaal op bordjes met niet-Intel chipsets, dus het is zeker mogelijk dat hier het probleem zit.
hij heeft celeron dus wel intel, je kan even de voeding van die PC eruit halen en die ene waar je nu op werkt er in stoppen kijken of hij dan niet de hele tijd afsluit, je moet gewoon wat dingen proberen, dingen verwisselen, uithalen enz

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 08:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ik zal je goede advies opvolgens, maar als het nou blijkt dat het niet aan de voeding, geheugen ligt dan? Stel je voor dat het ana het moederbord ligt hoe test ik dan of die prima werkt ?

Verwijderd

Topicstarter
Okey, ik heb het advies opgevolg en de voeding geprobeerd zonder CD-ROM speler, diskette station en zonder harddisk maar de pc ging weer vanzelf uit.

Volgens mij blijven er dan maar een paar dingen over waaraan het kan liggen.

01. De voeding.
02. Het moederbord.
03. De processor.

Nou heb ik die processor er ook afgehaald en hij zag er ook niet zo heel jovel uit. Koelpasta was vrij had en er zat een rare soort watervlek om de kern heen. Vet maf. Misschien dat het hier wel aan ligt.

Ik zal eens naar een goede winkel in de buurt gaan om te kijken wat zij er van vinden. (Processor dan)

Jullie horen het als ik terug ben! Intussentijd zijn suggesties natuurlijk welkom _/-\o_

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
hij heeft celeron dus wel intel,
Ik had het over de chipset. Op de AK34 zit in ieder geval géén Intel set, want dan zou het typenummer AX3** of MX3** zijn bij een bord van deze leeftijd.

@TS: Elco's zijn elektrolytische condensatoren. Ze worden op mobo's bijvoorbeeld gebruikt voor het filteren van de voeding voor de CPU. In deze topic staan wat foto's van elco-perikelen. Er is ca. 2 jaar geleden een bedrijf geweest dat low-ESR elco's op de markt heeft gebracht die echter niet volledig voldeden aan de opgegeven specs. Een aantal mobo-fabrikanten heeft deze elco's verwerkt in mobo's, die nu betrekkelijk vaak kapot gaan. Dit defect komt bijvoorbeeld voor bij Abit en MSI, maar ook bij andere merken.

• Triss
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 11:26
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 09:50:
Okey, ik heb het advies opgevolg en de voeding geprobeerd zonder CD-ROM speler, diskette station en zonder harddisk maar de pc ging weer vanzelf uit.

Volgens mij blijven er dan maar een paar dingen over waaraan het kan liggen.

01. De voeding.
02. Het moederbord.
03. De processor.

Nou heb ik die processor er ook afgehaald en hij zag er ook niet zo heel jovel uit. Koelpasta was vrij had en er zat een rare soort watervlek om de kern heen. Vet maf. Misschien dat het hier wel aan ligt.

Ik zal eens naar een goede winkel in de buurt gaan om te kijken wat zij er van vinden. (Processor dan)

Jullie horen het als ik terug ben! Intussentijd zijn suggesties natuurlijk welkom _/-\o_
Ik ken her probleem, ik heb dit zelf ook al meermaal mee gemaakt op verschillende pc's maar ik ken spijtig genoeg de oplossing niet. het is idd cpu, mobo of geheugen. Maar vraag me niet wat. Ik heb een flauw vermoeden dat het het moederbord is. Elke keer dat ik dit probleem heb, laat ik heel de pc vernieuwen 8)7
Ik ben benieuw naar de oplossing...

Support engineer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb in de winkel gevraagt en de processor die zager nog wel redelijk uit zeiden ze. Het moest volgens hun ook wel aan het moederbord liggen ds tjah. Op naar een nieuw moederbord!

Bedankt voor jullie tijd!
Pagina: 1