[MOD]Mobo gerepareerd met foto's en klein probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 2.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8456

Topicstarter
Enige tijd geleden begon mijn computer steeds minder stabiel te worden met steeds vaker een vastloper en moeilijk opstarten.

Alles geprobeerd om het probleem te verhelpen incl. een nieuwe voeding. Niks heeft helaas geholpen.

Tot op een dag ik het volgende tegenkwam op mijn Abit BE6-2 moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/kapotte_condensatoren_op_een_rij.jpg

Close up

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/close_up_condensatoren1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/close_up_condensatoren2.jpg

Deze lekkende condensatoren waren dus de oorzaak van mijn problemen. Abit gemaild over dit probleem , maar ze konden mijn niet helpen omdat ik geen bon meer had en dat was dus echt nodig. Laten repareren was meer dan 100 gulden, dus ik wist het wel.

Zo heb ik overal gezocht naar dezelfde condensatoren als degene die erop zaten, maar ik heb ze helaas niet gevonden. Zelf ben ik niet echt bekend in het wereldje van de elektronica, dus ging ik maar naar de lokale electronica boer om te kijken of ze te bestellen waren. Daar kwam ik achter dat de aanduiding op de condensatoren niet perse hetzelfde hoeven te zijn. Oorspronkelijke waren 6.3V en 1500 uF. Degene die ik uiteindelijk heb gekocht zijn 10V 2200uF. De eerste waarde is de maximale werkspanning en de tweede waarde de capaciteit.
Op het web kwam ik veel meer gebruikers van Abit moederborden tegen die dit probleem hadden. De conclusie van alle info die ik toen heb gelezen was dat Abit slechte kwaliteit condensatoren gebruikt(e) op haar moederborden.

Met een dikke soldeerbout en nieuwe condensatoren ben ik toen begonnen. Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/lege_rij.jpg

Alleen bij het weghalen van de laatste condensator met een tangetje (vingers deden toen al een beetje zeer ;) ) schoot ik uit :(

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/close_up_foutje.jpg

Ik hoopte toen dat er niks aan de hand was en ging toen maar weer verder. Het solderen van de nieuwe condensatoren moest toch wel een beetje gepland worden. Het was niet mogelijk om ze op dezelfde plek weer vast te solderen. Ten eerste omdat ze veel groter zijn en ten tweede omdat ik de pinnentjes van de oude condensatoren er toch niet uit kreeg. De nieuwe condensatoren kregen dus een plaatsje aan de achterkant van het moederbord :)

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/vergelijking_condensatoren.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/gat_uit_backplate.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/klaar_backplate.jpg

Het zag er eigelijk niet netjes uit, maar het pastte allemaal en toen kwam de ultieme test. Doet ie het?

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/eerste_test.jpg

Ik was toen echt heel blij dat alles het deed. De reparatie voerde ik alweer 2 maanden geleden uit en mijn computer doet het gewoon prima goed. Stabiliteit ik ok, maar ik heb een klein probleem overgehouden aan de reparatie.
Bij het weghalen van het laatste condensatortje heb ik mijn moederbord beschadigd en mijn memory performance is met meer dan 50% gekelderd. Spelletjes gaan schokkerig en soms reageerd mijn computer erg traag. Ik ben niet vies van een beetje solderen, maar weet iemand misschien hoe ik de kapotte printbaantjes (2x) op een goede manier kan repareren? Ik zelf zit te denken dan een kwakje soldeer op de juiste plek nadat ik het een beetje goed heb bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
plaatjes doen het niet? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13610

Welke proc zie ik zitten op dat mobo? Ik heb nognooit een witte proc met een rood kruisje erop gezien :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
Hmm.. Je plaatjes werken niet echt..

Maar een printspoortje kun je inderdaad gewoon met wat soldeertin repareren..

Wat ook goed gaat, is gewoon een klein stukje zeer dun draad ervoor gebruiken.. (neem bijv. iets van een gestripte ide-kabel ofzo).

Verder moet je er wel voor zorgen dat je de printsporen eerst van hun isolatielaag ontdoet, want daar hecht de tin niet op. (en maakt ook geen contact).
Die isolatie laag kun je er gewoon af krassen met een scherp mes ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dat moet met [img]op het begin en[/img] op het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alles doet het weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 13:26
Op dinsdag 05 februari 2002 16:15 schreef een lang verhaal met wat foto's
hehe. een echte tweaker. :P ;)

mooi dat 'ie 't weer doet, alleen ik heb geen ervaring met solderen, dus kan je niet helpen... :{

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mooi gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De computer doet het gewoon, maar mijn probleem zijn de kapotte printbaabtjes die erg klein zijn. Mijn memory performance zit nog onder die van een Intel LX met 66 MHz :( Zelf draai ik nu op dit moederbord een P3700@933 met 133 MHz geheugen op CAS 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.platenkamp603
  • Laatst online: 08-08-2020

r.platenkamp603

Amd Rulez!

Echte klasse (Een echt tweaker >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24192

Op dinsdag 05 februari 2002 16:33 schreef syntony het volgende:
De computer doet het gewoon, maar mijn probleem zijn de kapotte printbaabtjes die erg klein zijn. Mijn memory performance zit nog onder die van een Intel LX met 66 MHz :( Zelf draai ik nu op dit moederbord een P3700@933 met 133 MHz geheugen op CAS 2.
Ik zou eens kijken bij de manieren waarop AMD's unlocked worden (geen potlood, maar bison electro, achterruitverwarmingsspul, etc.) Lijkt me een stuk makkelijker dan solderen.

Erg stoer dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 16:48 schreef Radek het volgende:

[..]

Ik zou eens kijken bij de manieren waarop AMD's unlocked worden (geen potlood, maar bison electro, achterruitverwarmingsspul, etc.) Lijkt me een stuk makkelijker dan solderen.

Erg stoer dit...
Potlood lijkt mij niet voldoende om 250 MB/s doorheen te sturen, maar de andere 2 oplosisngen zijn ook wel erg goed denk ik. Alleen wel erg duur volgens mij om die spullen te kopen. Zelf heb ik al een fijne soldeerbout en ander spul, dat is veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42287

Zoals hiervoor al gezegd, de enige goede oplossing is om de defecte baantjes met solderen te herstellen.
Uit ervaring weet ik dat eigenlijk alleen de methode met een dun stukje koperdraad of vertind koperdraad over de breuk leggen en aan beide zijden van de breuk vastsolderen goed werkt. En inderdaad voordat je op de baantjes gaat solderen even voorzichtig de isolatielak wegkrassen tot je blank koper ziet. Wel snel solderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44031

Weet niet direct de naam van het spul dat je moet hebben, maar ik vind 't een vet coole actie en echt helemaal goed weergegeven. Petje af. Ik ga 'm bewaren want ik heb ook zo'n bord :P Je weet wel zeker dat die memorybandwidth het aan die printbaan ligt? Klinkt wel een beetje raar, je zou eerder verwachten dat je dan geheugen helemaal niet ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelore
  • Laatst online: 23-01-2024
Wat je eventueel kunt doen is kijken waar de spoortjes links en rechts heengaan, en zover volgen totdat je een punt vindt waar je makkelijk kunt solderen, en dan een draadje daartussen leggen. Maar beter is het spoortje te fixen. Isolatie eraf gaat goed met een glasvezelpen, of met een klein stukje waterproof schuurpapier nr 400. Dat er andere spoortjes blank worden is niet zo erg.

Lore! Lore! Lore!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44295

Petje af voor jouw !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 16:33

Illusion

(the art of)

heb je nou 11*1500uF vervangen door 11*2000uF ???
Als al deze elco's parallel aan elkaar staan, heb je een capaciteits-overschot van 11*500=5500uF !! Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of de spanning van je core en je geheugen nog wel hoog genoeg is, ipv naar die printbaantjes te kijken...
just a thought......

edit:
wel een erg puike actie trouwens

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45746

Nou ben ik echt een leek int solderen hoor, en zit nog nie zo lang op tweakers, maar heb hier toch een vraagje over.

Kan je niet met een klein boortje een heel klein gaatje in het goede deel van de printbaantjes boren

Goed Kapotte Goed
-------o- - - - - -o-------
/\ /\
|| ||

Zo dus, en dan door die gaatjes de uiteinde van een dun electradraadje, en dan dan aan de achterkant solderen, zodat je ze via dat draadje verbind?

(Hoop dat dit te snappen is :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33142

dit gebeurt toch niet vaak hoop ik met mobo's????

je hoort wel eens dingen wat er fout gaat maar lekkende condensatoren is ook voor het eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

De condensators zijn niet hetzelfde. Door de overcapaciteit waarop die de vriendelijke man hierboven al wees, is je mem performance omlaag gegaan. Met mij A-electrische kennis zeg ik dus dat niet de baantjes het probleem zijn, maar je andere condensators. (Er zaten niet voor niets dat type op)... Ik denk dat je condensators een hog zijn voor je datadoorvoer...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op dinsdag 05 februari 2002 18:17 schreef No1Uno het volgende:
Kan je niet met een klein boortje een heel klein gaatje in het goede deel van de printbaantjes boren
Dat zou ik dus niet doen.. Een moederbord is namelijk een multi-layer bord.. Dat betekend dat er intern ook nog verschillende sporen liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45746

Op dinsdag 05 februari 2002 18:28 schreef Twynn het volgende:

[..]

Dat zou ik dus niet doen.. Een moederbord is namelijk een multi-layer bord.. Dat betekend dat er intern ook nog verschillende sporen liggen..
Thnkx.. Altijd al benieuwd naar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op dinsdag 05 februari 2002 18:26 schreef Scyth het volgende:
De condensators zijn niet hetzelfde. Door de overcapaciteit waarop die de vriendelijke man hierboven al wees, is je mem performance omlaag gegaan. Met mij A-electrische kennis zeg ik dus dat niet de baantjes het probleem zijn, maar je andere condensators. (Er zaten niet voor niets dat type op)... Ik denk dat je condensators een hog zijn voor je datadoorvoer...
En dat kan ik haast ook niet geloven.. Die elco's zitten daar voornamelijk als buffer voor je voeding.. Hoe meer capaciteit, hoe groter de buffer, dus hoe makkelijker je voeding de vermogensverschillen op kan pakken (bijv. tussen idle en full load etc).

Fabrikanten zorgen er echter voor dat die buffer (en dus de elco's) zo klein mogelijk zijn, want elco's zijn duur.. (relatief gezien dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02
Wow nasty shit syntony, goed gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 13:06

joker1977

Tweakert

Ehmm, als je de pech hebt dat deze elco's waren ingeruimd om als RC-kring hun werk te doen dan verklaart dat meteen je trage geheugen-performance:

t(tau) = R x C

Kortom; je t(tau) is dan nogal wat groter wat resulteert in een grotere t(tau) en een lagere frequentie

Dit is echter een beetje gokwerk, omdat ik de functies van die rits elco's niet ken (voor hetzelfde zijn ze nodig voor voeding van de processor)

jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op dinsdag 05 februari 2002 18:43 schreef joker1977_forum het volgende:
t(tau) = R x C

Kortom; je t(tau) is dan nogal wat groter wat resulteert in een grotere t(tau) en een lagere frequentie
Da's leuk bedacht.. Maar over het algemeen gebruik je geen elco's in rc-kringen, maar gewone condensatoren..
(bovendien wordt dat gebeuren op het mobo toch geregeld door een pll).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39917

ja gewoon een bruggetje hetzij met soldeertin maken of met een klein stukje draad (koper of zilver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Voordat ik hier aan begon heb ik natuurlijk wel het web afgestruind naar oplossingen voor mijn probleem. Ce condensatoren die ik heb vervangen zijn echt alleen maar voor de voeding van de processor. Het geheugen heeft er dus helemaal niks mee te maken.

In dit geval heb ik dus 11x 1500 uF vervangen door 11x 2200uF. Grotere capaciteit = constantere voedingsspanning. 1.80V is dan ook 1.80V (1.79 volgens MBM, maar dit was volgens mij voor de mod ook zo). Het enige probleem zou kunnen zijn bij het opstarten van de computer, omdat een grotere capaciteit er langer over doet om op te laden dan een kleinere capaciteit.

Ik moet er trouwens niet aan denken dat data eerst door de condensatoren gaat, aangezien ik wel ongeveer weet hoe die dingen werken.

Die lijntjes zijn dus niet verbonden met de condensatoren, maar alleen met de processor of welke chip(s) dan ook.

Ik denk er idd om de betrreffende baantjes bloot te leggen en met de juiste hoeveelheid soldeer de baantjes weer te maken. Een draadje kan misschien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39645

Een erg leuke actie, moet zelf een oud soltek board fixen waar er 2 condesatoren uit de AGP voeding geklapt zijn. Ook van Abit is het inderdaad een bekend verhaal dat er series met erg slechte condensatoren zijn. Waar ik je nog wel op wil wijzen is dat de condensatoren die abit heeft toegepast zeeeer waarschijnlijk (zoals in bijna al dit soort schakel/voedingselectronica) van het 105 graden type zijn. Standaard elco's zijn 85 graden (en volgens de foto zijn dat degene die je gebruikt hebt) Ik weet het natuurlijk niet 100% of het in dit geval ook zo is (en ik heb geen zin om hier onder tafel te duiken en in m'n systeemkast naar m'n be6 te gaan kijken). Ik denk niet dat je er snel problemen mee zult krijgen want eigenlijk weet ik ook niet hoe nauw dit luistert. Meestal bestel ik dit condensatoren speciaal in 105 gr. Voor zover ik verder weet is de juiste capaciteit wel van belang, het voltage geeft slechts aan tot welke spanning maximaal op de elco gezet mag worden. Nadeel is dat hoe hogen de spanning (bij gelijke capaciteit) hoe groter de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelore
  • Laatst online: 23-01-2024
Op dinsdag 05 februari 2002 18:43 schreef joker1977_forum het volgende:
Ehmm, als je de pech hebt dat deze elco's waren ingeruimd om als RC-kring hun werk te doen dan verklaart dat meteen je trage geheugen-performance:

t(tau) = R x C

Theoretisch klopt dat, maar met elco's van deze grootte zit je dan met frequenties < 100Hz (grofweg), lijkt met niet dus dat dat iets met timing te maken heeft. Wat wel kan is dat ze als 'pomp' elco worden gebruikt voor geschakelde spanningsconversie, dan zou het wel invloed kunnen hebben op spanningen. Maar zonder te weten hoe het precies zit is het lastig hier iets over te zeggen.

Lore! Lore! Lore!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Heb het zelfde gehad met een Abit VH6 en een Asus T2P4.
De Abit had gelukkig nog een week garantie, de Asus heb ik (op de zelfde manier) helaas niet meer aan de praat gekregen maar daar hadden ook nog wat andere onderdelen staan smeulen(heb er nog even aan zitten voelen, rook naar barbeque).
Wat ik hier wel eens gelezen heb van mensen die dit soort geintjes voor hun beroep doen is een afzonderlijk draadje uit een IDE-kabel (dus niet 1 van de 40(of 80) maar van die ene weer 1 draadje) vertinnen en die op het van isolatie ontdane printspoor met de soldeerbout vasttippen.

suc6

Een cliche is ooit origineel begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[b]Op dinsdag 05 februari 2002 18:43 schreef

t(tau) = R x C

jos
De kans daarop is niet zo groot. Zulke capaciteiten worden niet bij de frequenties van geheugen gebruikt.

Ik zou eerder verwachten dat op de achterkant van je moederbord een spoortje per ongeluk contact maakt met een condensator. Als je hem open hebt controleer dat nog eens heel goed.

Verder: knap soldeer werk!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 08:57
Controleer eens met een multimeter of ook echt de banen door zijn voor je begint, ik heb het ook vaak genoeg gehad dat je alleen de isolatie laag en een deel van de baan hebt bekrast ipv. de baan echt te hebben door gesneden. Meestel doen sommige onderdelen het niet meer of doet hij helemaal niets meer als je banen mist ipv. dat de performance met 50% is gedaald. Anders zou ik er nog wat draadjes bij solderen :) maar goed, suc6 in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Idd erg wreede actie.
Vooral omdat je zelf al aangeeft niet erg bekend op dit gebied te zijn.

Je hebt wel lef :7

maar idd ik hoor van een maat van me dat ze bij hem op het werk zulke dingen ook met een een dun adertje uit een stroomkabeltje repareren.

Je neemt een draadje uit bijvoorbeeld een molex kabeltje of zo, en soldeert die over de breuk.
Zoals hierboven ergens omschreven.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 12:47

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Misschien een idee?
Artic silver aanbrengen in een dun baantje?? (8>
Mocht het niet lukken dan veeg je het zo weer weg.

(p.s. Heb niet het hele draadje gelezen, dus misschien is dit al ter sprake gekomen)

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 11:32 schreef Phaerion het volgende:
Idd erg wreede actie.
Vooral omdat je zelf al aangeeft niet erg bekend op dit gebied te zijn.

Je hebt wel lef :7
Ik ben iig erg blij met de leuke reacties hier van iedereen. Ik kan mijn computer nu helaas niet echt missen en geld voor nieuwe hardware heb ik er niet voor over.

De baantjes ga ik zeker repareren, maar wanneer weet ik nog niet. Ik had trouwens geen keus over het solderen van mijn mobo. Hij deed het niet meer en ik had geen garantie meer. Voor 20 piek kon ik het best wel proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 03:00

JeroenT

hoi!

waarom heb je geen desoldeer boutje gebruikt man ?

die elko's op de achterkant is ook niet echt wat :o

wel veel lef trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ze moesten vanwege hun afmetingen op de achterkant. Kwa omvang zijn ze ongeveer 50% groter, dus vandaar.

Ik soldeer niet zo vaak, maar wat is een desoldeerbout en wat doet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op vrijdag 08 februari 2002 14:55 schreef syntony het volgende:
Ik soldeer niet zo vaak, maar wat is een desoldeerbout en wat doet het?
Da's een combinatie van een tinzuiger en een soldeerbout.. Daarmee kun je dus mooi componenten mee de-solderen..

Maar helaas ook duur speelgoed.. Niet voor de gemiddelde tweaker weggelegd ;)
Pagina: 1