Toon posts:

Gewone hi-fi boxen aansluiten op je pc setje :P

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik de laaste tijd nogal aan het experimenteren ben heb ik es voor de gein geprobeerd om grote hi-fi boxen aan te sluiten op de sub van mijn creative 5300. En ik moet zeggen dat het werkt en niet tegenvalt al zijn de boxen redelijk oud. In iedergeval hebben deze boxen 3 tweaters :P en ze geven best wel mooi geluid. Ik vraag me alleen af hoe het komt dat die speakers van creative meer hogere tonen geven, iets scherper geluid... komt dit door het gebrek aan de middentonen?

(Btw ik weet dat het gevaarlijk is om grote boxen op zon setje aan te sluiten :P vanwege de ohms enzo, maar had het toch geprobeerd :))

Verwijderd

ik heb dat pasgeleden gedaan met mijn logitech z-640 setje
en het werkt gewoon perfect

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 21:33:
ik heb dat pasgeleden gedaan met mijn logitech z-640 setje
En wat vond jij ervan van het geluid?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is helemaal niet gevaarlijk, zolang je het maar niet achterlijk hard zet. En uiteraard is een echte speaker oneindig veel beter dan een creative blokje :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 21:34:
[...]

En wat vond jij ervan van het geluid?
wel goed maar ik heb ook het gevoel dat ik iets mis
maar dat is vooral bij de rears

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Erm 3 tweeters? Je bedoelt neem ik aan gewoon dat het een drie-weg speaker is.

Maar verder kan het niet heel veel kwaad, maar je moet wel oppassen met clippen. Want de versterker van die set is natuurlijk zeer zwak, dus ik zou het niet té hard zetten.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 21 december 2003 @ 21:39:
Het is helemaal niet gevaarlijk, zolang je het maar niet achterlijk hard zet. En uiteraard is een echte speaker oneindig veel beter dan een creative blokje :o
Dus met andere woorden is het veel goedkoper om die boxen in een logitech of creative setje te zetten dan een receiver te kopen? OF heeft een receiver weer een paar voordelen?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Altijd even meten wat de ohm van de box is, je wil niet je versterker kortsluiten door een te lage weerstand eraan te zetten :)
Grootste nadeel van een gewone speaker op een setje is nogwel dat deze actief gefilterd zijn en dus geen tonen onder de (ongeveer) 200hz uitsturen over de kanalen.
Je zou dit kunnen bypassen met wat soldeerwerk, maar makkelijk is dat niet :)
StarTAC schreef op 21 december 2003 @ 21:40:
Erm 3 tweeters? Je bedoelt neem ik aan gewoon dat het een drie-weg speaker is.

Maar verder kan het niet heel veel kwaad, maar je moet wel oppassen met clippen. Want de versterker van die set is natuurlijk zeer zwak, dus ik zou het niet té hard zetten.
Zoals ik net zei, ze zijn meestal actief gefilterd. Zet jij maar eens 10watt aan muziekvermogen op je speakers met 87dB rendament en zorg dat ze geen tonen onder de 200Hz krijgen. Succes met je gehoorbeschadiging ;)

zonder gein, als je geen lage tonen hoeft te versterken, dan hen je relatief maar heel weinig vermogen nodig :)

[ Voor 49% gewijzigd door Arjan op 21-12-2003 21:50 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik net zei, ze zijn meestal actief gefilterd. Zet jij maar eens 10watt aan muziekvermogen op je speakers met 87dB rendament en zorg dat ze geen tonen onder de 200Hz krijgen. Succes met je gehoorbeschadiging ;)
Ow dus daarom kunnen die sateletiet speakers zo hard...ja dat verklaart het een en het ander

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 14:40
Atgast schreef op 21 december 2003 @ 21:46:
Altijd even meten wat de ohm van de box is, je wil niet je versterker kortsluiten door een te lage weerstand eraan te zetten :)
Grootste nadeel van een gewone speaker op een setje is nogwel dat deze actief gefilterd zijn en dus geen tonen onder de (ongeveer) 200hz uitsturen over de kanalen.
Je zou dit kunnen bypassen met wat soldeerwerk, maar makkelijk is dat niet :)

[...]

zonder gein, als je geen lage tonen hoeft te versterken, dan hen je relatief maar heel weinig vermogen nodig :)
Je kunt niet meten wat het aantal ohm is van een speaker.

BlaBlaBla

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 11:41

SG

SG surft naar info hardewaren

Strider schreef op 21 december 2003 @ 22:45:
[...]

Je kunt niet meten wat het aantal ohm is van een speaker.
Oh jawel met een Ohm meter zolang er geen condensator in serie staat als 1ste orde highpass filter.

'n Speaker is een spoel die heeft natuurlijk impedantie maar ook ohmse weerstand als elke coperdraad.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 20:28
De impedantie is afhankelijk van de frequentie en is variabel, in die zin kun je dus geen vaste waarde meten, dat heeft geen zin, je moet een groter spectrum gaan meten. Het loopt veelal tussen de 4 en de 8 ohm en heeft een piek van rond de 40 á 60 ohm ofzo bij de resonantiefrequentie. Dit even heel globaal hoor, maar het is dus niet altijd de impedantie die achterop de speaker staat.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 21:39:
[...]

wel goed maar ik heb ook het gevoel dat ik iets mis
maar dat is vooral bij de rears
Hoe bedoel iets dat je voelt dat je iets mist bij de rear speakers :? Welke boxen heb jij dan eigenlijk vervangen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 23:35 ]

Pagina: 1