Toon posts:

[OC] Problemen met overclocken Athlon 2600+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden de volgende nieuwe hardware :

AMD Athlon XP 2600+ (Thoroughbred 256 KB L2 Cache)
MSI K7N2-GL (ondersteunt minimaal tot 3000+ proc)

Nu wou ik gaan overclocken, maar het lukt me helemaal niet om de proc op een hogere snelheid te krijgen en nog een stabiel systeem over te houden.

Standaard is dus 167 (333) x 12.5 = 2087 MHz

Zet ik de FSB op 178 x 12.5 = 2225 (~2800+) dan kom ik niet eens in windows

Zet ik de FSB op 173 x 12.5 = 2165 (~2700+) dan kom ik wel in windows, maar loopt het systeem binnen de 5 minuten vast

Nu heb ik geprobeert de core voltage van de standaard 1.65 naar 1.7 te zetten, maar ook dat hielp niet

Mijn RAM geheugen moet normaal zeker tot 190 MHz (380) kunnen, dus daar kan het probleem volgens mij niet zitten (2x512 MB, merk ken ik niet)

Ik gebruik een boxed cooler die hem op standaard snelheid op 37 - 38 graden houdt, dus temperatuur lijkt me ook geen probleem

Dus nu is mijn vraag, wat doe ik in hemelsnaam fout? Ik kon zelfs mijn oude 1300MHz proc nog verder overclocken :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28

Exigence

dnkroz

Hoe weet je zo zeker dat je noname PC2700 geheugen 190 MHz trekt.
Probeer het voltage van je geheugen wat omhoog te schroeven, en het voltage van je cpu ook nog wat meer. Gewoon trial and error, uitproberen enzo.

Verwijderd

hoe snel is je geheugen?
pc2100 266Mhz?
pc2700 333Mhz?
pc3200 400Mhz?

Verwijderd

tot zo ver ik weet zijn MSI bordjes niet echt OC bordjes (ik ben zelf ook nog een n00b op dat gebied)

maar welke code heeft je proc, wat voor snelheid heeft je geheugen , welke biosversie gebruik je.

dit zijn allemaal handige dingen om ook te posten zodat de pros hier je verder kunnen helpen

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen is geen noname, weet gewoon zelf het merk niet

is pc 2700, maar heb het getest en moet zeker 190 MHz trekken normaal

biosversie is de versie die er standaard in zit

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Waarom ga je niet eerst met de multiplyer aan het werk? Mijn 2600+ draait zo stabiel als een huis op 3000+ alleen door de multiplyer te veranderen..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Met MP berijk je minder als bij FSB, Fsb merk je echt verschil.

Verwijderd

Heb je het geheugen al eens gedraaid op 190MHz dan? Want ik heb hier ook een noname PC2700 reepje liggen die bij 2MHz overklok al op zijn bek gaat...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is je AGP en IDE snelheid gelocked?

{signature}

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28
iets met dat MSI slechty OCen
De nieuwste MSI's waaronder mijn pareltje :*) (MSI 875P Neo FIS2R) OC-en als de beste !!!

Ontopic: Kun je met jouw board toevallig ook MEM-dividers instellen, zoja gebruik die dan ff ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FSB gewoon es op 190 gezet, en de pc bootte wel, maar ik kwam niet in windows

daaruit besluit ik dat het geheugen het wel gewoon trekt

of is dat een verkeerde veronderstelling?
dividers staan op de standaard auto instelling

trouwens, als ik met de MP overclock, dan komt er helemaal niets van

standaars staat deze op 12.5, ik kan enkel nog 13 kiezen die hoger is, en als ik dat deed, dan gaf hij 833 MHz aan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 01:00 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 01:00:
Ik heb de FSB gewoon es op 190 gezet, en de pc bootte wel, maar ik kwam niet in windows

daaruit besluit ik dat het geheugen het wel gewoon trekt

of is dat een verkeerde veronderstelling?
dividers staan op de standaard auto instelling.
Zolang je geen test kan doen of je mem stabiel is, is het een verkeerde veronderstelling.

{signature}

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Voutloos schreef op 22 december 2003 @ 01:08:
[...]

Zolang je geen test kan doen of je mem stabiel is, is het een verkeerde veronderstelling.
I was just wondering... is is zo'n geval Memtest86 voldoende eigenlijk?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Haha grappige aanname.
Je zet em op 190 en je komt windows niet in maar je neemt aan dat je geheugen het wel kan. Moet je zelf nog een keer lezen ... gedaan? mooi!
Je systeem trekt het dus gewoon niet.
Als je je ff zeker wil weten wat er mis is moet je ff met je multiplier spelen. Doe bijvoorbeeld eerste een hogere multiplier maar normale fsb, als ie het dan goed doet kan je cpu dus de snelheid aan. Hierna doe je hoge fsb maar lage multiplier waardoor je cpu gewoon normaal loopt, maar je geheugen sneller ... blijft ie stabiel dan weet je dat je geheugen het kan.

Weer een belangrijke les in overclocken... doe stap voor stap!

Verwijderd

mijn pc2700 geheugen gaat onderuit bij 180Mhz en ik kan wel hoger booten maar dan slaat ie gewoon keihard vast. K denk toch dat j eens je FSB op 180 of 170 moet zetten en dan met je MP moet gaan spelen.

Verwijderd

Topicstarter
gri- schreef op 22 december 2003 @ 11:17:
Haha grappige aanname.
Je zet em op 190 en je komt windows niet in maar je neemt aan dat je geheugen het wel kan. Moet je zelf nog een keer lezen ... gedaan? mooi!
Je systeem trekt het dus gewoon niet.
Als je je ff zeker wil weten wat er mis is moet je ff met je multiplier spelen. Doe bijvoorbeeld eerste een hogere multiplier maar normale fsb, als ie het dan goed doet kan je cpu dus de snelheid aan. Hierna doe je hoge fsb maar lage multiplier waardoor je cpu gewoon normaal loopt, maar je geheugen sneller ... blijft ie stabiel dan weet je dat je geheugen het kan.

Weer een belangrijke les in overclocken... doe stap voor stap!
Tja, ben nogal n00b in overclocken *schaam*

maar zoals ik al zei, trucje met de multiplier gaat niet op

lager kan hij wel, maar als ik em hoger zet (op 13 ipv 12.5, hoger kan ie blijkbaar niet) dan start de pc op en geeft ie een Athlon XP 833 aan

kan ook niet kloppen lijke me

naja, dan maar niet overclocken, eigenlijk is ie best snel zat :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 13:03:
[...]

Tja, ben nogal n00b in overclocken *schaam*

maar zoals ik al zei, trucje met de multiplier gaat niet op

lager kan hij wel, maar als ik em hoger zet (op 13 ipv 12.5, hoger kan ie blijkbaar niet) dan start de pc op en geeft ie een Athlon XP 833 aan

kan ook niet kloppen lijke me

naja, dan maar niet overclocken, eigenlijk is ie best snel zat :)
Er was iets met MP13 :)
Die was reserved ofzoiets. In ieder geval kun je die niet instellen. Probeer dan eens 13.5 en doe je Vcore wat hoger. Want standaardsnelheid daar kun je natuurlijk niet mee aankomen :P

De mijne loopt ook niet standaard: 1533 => 2700, maar da's een ander verhaal :*)

Verwijderd

Ik begrijp dat je 2 geheugenbankjes van 512mb hebt.
Heb je deze problemen ook als je op 1 bankje van 512mb draait ?
Ik heb zelf ook 2x512mb gehad en was niet stabiel te krijgen.
Ik draai nu prima stabiel op 1x512mb.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het was toch alleen met de Abit NF7(-S) toch dat je mp's hoger dan 12.5 kon gebruiken (iets met 5bit mp ding), dus met een MSI (of een ander merk) zal het niet lukken. Kan je geen ander/sneller geheugen lenen ofzo en daarmee testen. Anders verhoog het voltage van je geheugen omhoog en zet je timings losser en probeer dan is opnieuw met je fsb te verhogen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het kan van alles zijn UltimateCarnage.. Ik kan je alleen maar aanraden om je FSB niet zo hard omhoog te gooien.. Gewoon rustig beginnen met stapje's van 1. Duurt misschien wat langer maar zal het altijd beter doen als gewoon zomaar wat doen.

Verder denk ik dat voor jou de FAQ en de "Mini" overklock FAQ (meer een how-to) voldoende leesstof geven om ook wat hoger te komen als standaard :)

[ Voor 22% gewijzigd door Apen-nootjes op 23-12-2003 11:44 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1