Omdat ik toch m'n PC ging overklokken en daar het een en ander voor moest uitzoeken heb ik daar maar gelijk een "mini" FAQ van geschreven.
Enjoy!
Enjoy!
![]() | ||
Allereerst hartelijk welkom bij deze FAQ, ik hoop dat je niks gepland had staan voor de rest van de dag want voorlopig ben je nog wel even aan het lezen en uitproberen. Ga maar eerst even een stevige pot koffie zetten en dan gaan we beginnen Omdat er toch nog vrij vaak vragen komen over hoe er overgeklokt moet worden hier een FAQ die hopelijk voor iedereen te begrijpen is. Het is de bedoeling dat alles zo goed mogelijk wordt uitgelegd, zowel de begrippen als het daadwerkelijk overklokken. Alles is rijkelijk geïllustreerd zodat er duidelijk te zien is wat bepaalde instellingen doen. De FAQ wordt geschreven aan de hand van een bepaald moederbord dus het zou best kunnen zijn dat de opties bij jou niet op het moederbord zitten. Dan heb je waarschijnlijk een bord wat niet echt handig is om over te klokken maar de meeste basis is eigenlijk voor elk board hetzelfde. Voordat we verder gaan eerst even een waarschuwing zo overgenomen uit de normale FAQ: Nu iedereen gewaarschuwd is snel verder met de eigenlijke FAQ: | ||
Testverantwoording | ||
Het volgende systeem is gebruikt om deze FAQ te schrijven: Asus A7V600 Moederbord AthlonXP 1700+ processor (TbredB, AXDA DLTC 0304) Codegen 350 Watt Voeding Matrox Millennium P750 videokaart QTec Raid Controller Met een Maxtor 80 Gb en een Maxtor 40 Gb Medion TV kaart HP cd-Writer 9500 Series 50x noname CD-Rom Speler Nec 1300A DVD-RW Pioneer DVD Rom Drive 2x 512 MB TwinMos PC3200 Dualchannel Peltier koeling die hier uitgebreid besproken wordt Als het systeem standaard draait komt het volgende uit Sisoft Sandra, WCPUID en GoT PiFast: ![]() ![]() ![]() | ||
Wat ga je behandelen | ||
Het BIOS nader bekeken Basisbegrippen De Multiplier De FSB Het geheugen Volt Mods De videokaart overklokken Unlocken AMD processoren richtlijnen voor de snelheden die te behalen zijn | ||
het BIOS nader bekeken | ||
Als eerste gaan we maar eens een kijkje nemen in het BIOS om te zien wat we allemaal in kunnen stellen. Zodra we de bios in gaan is eigenlijk alleen het 2e tabblad voor ons interessant.. Hier staan de volgende opties in: code:
Als je zo dit lijstje ziet dan gaat het toch wel een beetje voor je ogen duizelen denk ik dus we gaan gewoon alle opties maar eens even af: | ||
Basisbegrippen: | ||
CPU Speed: Hier staan wat standaard waardes in waar onze processor op kan lopen maar eigenlijk is dat helemaal niet interessant.. We zijn tweakers hoor! We draaien niks standaard. Naar Manual dus! | ||
CPU Frequency Multiple: De multiplier van de CPU. De multiplier is niks anders als een vermenigvuldiging. Deze bepaalt uiteindelijk de snelheid van je processor. Heb je b.v. een multiplier van 11x met een FSB van 133MHZ dan heeft je CPU uiteindelijk een snelheid van 11x133 = 1463 Mhz (1700+). De multiplier is alleen in te stellen bij AMD processoren als deze unlocked zijn. Het zogenaamde unlocken is een nauwkeurig werkje wat later deze FAQ nog beschreven wordt. Bij een Intel processor is deze jammer genoeg helemaal niet in te stellen omdat Intel het te goed beveiligt heeft Een eenmaal gelocked Intel processor kan nooit meer unlocked worden!! Het veranderen van de multiplier is de meest veilige maar minst effectieve manier van unlocken zoals later te zien zal zijn. De multiplier werkt namelijk alleen maar door op de processor en zal voor de rest geen andere onderdelen van je computer sneller maken in tegenstelling tot b.v de FSB | ||
CPU External Frequency (MHz): Ook wel de FSB of Front Side Bus genoemd is de verbinding tussen de CPU en de North Bridge. Deze verloopt op een bepaalde snelheid en dat is hier in te stellen. De North Bridge zorgt voor de communicatie naar de PCI, AGP poort en naar verschillende andere onderdelen op het moederbord. Dus als je de FSB verandert verander je ook alle snelheden van de PCI en AGP poort e.d dus alle onderdelen worden extra belast!! | ||
Devider: Omdat de PCI en AGP bus niet op dezelfde snelheid werken als de FSB moet dit verlaagd worden. Dit gebeurt door middel van een divider of een deelfactor. Deze zorgt ervoor dat de PCI bus op 33 Mhz komt te lopen en de AGP bus op 66 Mhz als het systeem niet overclocked draait. Zodra we gaan overklokken wordt echter de snelheid van deze bussen sneller als we geen moederbord hebben met speciale zogenaamde "fixed dividers" deze zorgen ervoor dat het systeem altijd een PCI bus heeft van 33 MHz en een AGP bus van 66 Mhz. | ||
Memory Frequency (MHz): Dit is de snelheid waar het geheugen op loopt. Dit kan automatisch gezet worden maar ook ingesteld worden op de juiste snelheid. We zijn tweakers dus gewoon ff zelf instellen op de snelheid van je geheugen. | ||
CPU Vcore Setting: Wordt de CPU een standaard voltage gegeven of gaan we dit zelf instellen? Waarschijnlijk zullen we het voltage later moeten gaan verhogen om het systeem stabiel te houden. Het is namelijk zo dat als er overgeclocked gaat worden de CPU op een hogere snelheid zal gaan lopen dus zullen de componenten meer stroom nodig hebben die in de CPU zitten. Verhoog dit niet te ver want dan frituur je je CPU!! | ||
AGP Voltage: Geldt hetzelfde voor als voor de CPU VCore settings. Alleen dan voor de AGP bus. | ||
DRAM Voltage: Geldt hetzelfde voor als voor de CPU VCore settings en voor de AGP voltage alleen dan voor het geheugen. | ||
System performance: Deze optie zou performancewinst moeten leveren maar dit is niet meetbaar. Gewoon lekker laten zoals het is dus. | ||
CPU Level1 en Level2 Cache: Dit zijn de kleine beetjes geheugen die de Processor heeft die hij gebruikt om dingen voor te berekenen enzo.. Allebei Enabled is dus wel aan te raden voor de snelheid omdat hij het anders gewoon in ons SDRAM moet gaan rekenen en da's niet goed voor de snelheid. | ||
Chip Configuration: Dit is een doorklik menuutje waar alle instellingen onder staan die ingesteld kunnen worden voor het geheugen en voor de AGP kaart. | ||
SDRAM Configuration: Hier kan je kiezen of je het geheugen automatisch geconfigureerd wilt hebben of dat je dit met de hand wilt doen. Met de hand natuurlijk!! SPD betekend "Serial Presence Detect" Dit is een Chip die op elke memory module zit en waar de informatie in zit hoe bepaalde instellingen van het geheugen zijn. Een standaard?? Echt niet dus hé! | ||
SDRAM CAS Latency: Dit is een van de meest belangrijke instellingen voor de snelheid van je geheugen. Met deze instelling bepaal je het aantal clock cycles die langs een kolom komen die geadresseerd wordt ten opzichte van het uitgangsregister. De fabrikant van je geheugen zal altijd de beste mogelijkheid uitzoeken die ze kunnen garanderen maar het kan natuurlijk altijd sneller | ||
SDRAM RAS to CAS Delay: Nog zo'n belangrijke instelling voor het geheugen. Deze stelt het aantal clock cycles wat tussen de aansturing van de rijen van het geheugen en de kolommen van het geheugen zit. Bij deze instelling geld weer: Hoe lager hoe beter | ||
SDRAM RAS Precharge Delay: Aantal Clock cycles dat nodig is om het geheugen klaar te maken zodat er een rij adres geadresseerd kan worden. (Lager is beter) | ||
SDRAM Active Precharge Delay: De tijd die (in clock cycles) ertussen zit als er twee regels van het geheugen tegelijkertijd aangesproken worden. | ||
SDRAM 1T Command Control: Dit is een optie die alleen met moederborden met een VIA chipset in te stellen is. Een optie die vooral met enkel geheugen makkelijk kan draaien. Met meerdere chips alleen te gebruiken als je een moederbord hebt wat relatief korte banen heeft naar de controller chip toe i.v.m ruis. | ||
SDRAM Bank Interleave: Een moderne SDRAM module bestaat in feite uit 4 banken dus schakel hem in op 4 bank | ||
DRAM Burst Length 8QW: De burst Lengte bepaald hoeveel data blokken er in 1 clock cycle verstuurd worden. In de ideale situatie vult 1 geheugen regel de L2 cache in moderne Pentium 4 processoren en Atlon XP processoren. Dat is gelijk aan 64 bytes oftewel 8 data pakketen. Gewoon op Auto dus. (Of als je kan kiezen tussen 4 en 8 op | ||
Rank Interleave: Dit is een optie waarvan ik niet precies kan vinden wat deze doet maar als deze wordt disabled wordt het systeem reten instabiel dus gewoon op auto laten. | ||
Nu we een beetje bekeken hebben wat we allemaal in kunnen stellen in de bios en alle begrippen die daar staan hebben besproken gaan we maar verder met het daadwerkelijk overklokken. | ||
De multiplier | ||
Als je gaat kijken naar wat de multiplier doet dan ben je eigenlijk heel snel uitgekeken. Hij vermenigvuldigt de snelheid van de FSB met een bepaalde snelheid en dat bepaald de uiteindelijke snelheid van je CPU. Verder gaat er niet veel heel veel sneller draaien. Wat gebeurt er als je de multiplier van 11x naar 12x zet?? Natuurlijk gaat de snelheid van de processor een stukje omhoog van 1466.71 Mhz naar 1606 Mhz niet slecht toch?? door gewoon 1 instelling in de bios te verstellen. Maar maakt dat nou ook echt uit?? Laten we maar eens gaan kijken: ![]() Zoals je kan zien is de snelheid in Sisoft voor zowel de Dhrystone als Whetstone omhoog gegaan. Respectievelijk van 5519 naar 6074 en van 2287 naar 2516 -> Mja. ![]() Ook het geheugen is omhoog gegaan qua snelheid: van 1885 naar 1912 MB/S bij Ram Bandbeedte Int Buffered en van 1767 naar 1809 MB/s bij Ram Bandbreedte Float Buffered Leuk maar wat is dit nu concreet?? Nou. Kijk maar naar PiFast: ![]() Toch van 109.55 seconden naar 108.63 seconden. En dat door de Multiplier 2 tandjes sneller te zetten!! | ||
De FSB | ||
Veel meer nut om te overklokken heeft de FSB. Laten we de Multiplier nou weer even terug zetten naar 11x maar de FSB verhogen met 2 tandjes. Eens zien wat er dan met onze statistieken gebeurd. Nou. Het volgende: ![]() Zoals je kunt zien is de snelheidswinst op de processor kleiner als bij de multiplier verhogen. ![]() Terwijl de snelheidwinst op het geheugen nu al groter is!! En uiteindelijk is op dit moment nog een beetje het memory de bottleneck in je systeem. Je CPU kan nog zo snel zijn maar als je memory het niet bij kan houden dan is het systeem nog steeds traag. Maar wat heeft PiFast allemaal gedaan? ![]() Zoals je kunt zien is het iets trager geworden ten opzichte van de multiplier veranderen maar dat is niet gek omdat PiFast vooral de CPU belast. Wat hebben we nu eigenlijk geleerd uit de vergelijking van deze twee?? Voor een succesvolle overclock moet je zowel de Multiplier als de FSB verhogen maar vooral de FSB verhogen zal de meeste prestatie winst geven. Snel verder met het volgende onderdeel van de computer wat we sneller moeten maken: | ||
Het geheugen | ||
Zoals ik hierboven ook al aanstipte, op dit moment is de grootste bottleneck het geheugen voor een computer systeem. Tijd om daar wat aan te gaan doen dus! Laten we eerst alles maar weer eens terug zetten naar de standaard waardes en dan gaan we maar beginnen met de CAS latency verlagen naar CAS2 ipv. CAS2.5. ![]() mja.. Van 1885 MB/S naar 1899 MB/S voor de INT buffered en van 1767 naar 1784 voor Float Buffered. Is best netjes en het geheugen kan het nog best aan Wat heeft de CPU nu eigenlijk gedaan? ![]() Die is ook weer sneller gaan rekenen!! Mooi! En PiFast?? Tja. die is langzamer geworden. ![]() Nu is dit niet zo heel erg omdat Pifast vooral werkt met de CPU en eigenlijk niet met het geheugen. Dan wordt het tijd om de volgende timing ook maar wat sneller te gaan zetten. De Delay's. Allemaal maar een tandje strakker zetten.. Let erop dat we de CAS instelling op 2 laten staan! Helaas kon ik met mijn geheugen de RAS to CAS en de RAS Precharge delay niet lager zetten dan 3T en alleen de Active Delay een paar tandjes lager. naar 6T verder moest de 1T Command Control uit en heb ik de Rank interleave op 4 Bank gezet.. Wat je hier ziet is dus zo'n beetje het snelste wat dit memory aankan ![]() ![]() ![]() De plaatjes spreken voor zich denk ik. | ||
Volt Mods | ||
In mijn zoektocht naar de eeuwige meer snelheid kwam ik op een gegeven moment op een punt dat de CPU niet verder meer wilde, terwijl ik wilde dat hij wel verder ging natuurlijk Nu zou het zo kunnen zijn dat je processor nog helemaal niet warm wordt en dat je denk dat je nog wel meer volt kan gebruiken om nog verder te komen.. Dan wordt het tijd om een Voltmod uit te gaan voeren op je moederbord. Meestal bestaat dit uit het solderen van een weerstandje op je moederbord over de voltage regelaar.. Dit zorgt ervoor dat je BIOS denkt dat hij 1.85V levert b.v terwijl de CPU eigenlijk wel 2 of zelfs 2.1V voor z'n kiezen te verwerken kreeg. Zelf vond ik dit een beetje overdreven maarja. Er zijn natuurlijk mensen die niet van ophouden weten. ![]() Een volt mod op een Asus A7V moederbord. | ||
Hoe het er nu voor staat: | ||
![]() ![]() ![]() Ik denk dat de plaatjes genoeg zeggen. De instellingen zijn nu als volgt: RAS to CAS: 3T Ram Precharge delay: 3T Active Delay: 8T 1T: Disabled Interleave: 4 Bank Core Voltage: 1.80V Multiplier: 11x FSB: 191 -> Daarna niet meer stabiel te krijgen. Zelfs niet met de loste memory timings Snelheid: 2101.38 Mhz | ||
De videokaart onderhanden genomen: | ||
Om de graph-o-fielen ook tevreden te houden is er natuurlijk ook de mogelijkheid om de videokaart te overklokken zodat deze sneller draait en vooral in games mooiere grafics laat zien.. Helaas heb ik niet zo'n goede videokaart hiervoor dus zal ik het niet kunnen laten zien maar ik kan er wel globaal op in gaan. Van de verschillende merken videokaarten zijn nVidia en ATi de grootste op dit moment voor deze kaarten zijn dan ook de meeste overklok tooltjes te krijgen. Met nVidia kaarten zal je al kunnen beginnen met de Detonator drivers installeren. Deze zal al een prestatie winst geven en een massa aan extra functies. Verder kan je de tooltjes NVMax en RivaTuner gebruiken. Voor de ATi kaarten kan je het programma RadeonTweaker gebruiken de andere merken videokaarten wil ik niet te ver op ingaan omdat deze eigenlijk niet veel voorkomen. Alle kaarten kan je over het algemeen trouwens ook goed overklokken met het programma PowerStrip Hoe gaat dat overklokken in z'n werk dan?? Van die videokaart bedoel ik. Nou. Hetzelfde als bij een CPU eigenlijk. Je moet je programmaatje van het overklokken van je videokaart zien als je bios. Gewoon ook weer uitproberen wat elke setting doet en na elke verandering een tijdje banchen met 3D mark ofzo. Zodra je videokaart groene of blauwe vlekken laat zien dat zit je geheugen aan z'n max en moet je 1 stapje terug doen.. Hetzelfde geldt voor je GPU (Graphic Processing Unit) die zal op een gegeven moment ook rekenfouten gaan maken -> Artifacts op het beeldscherm. Ook dan weer een stapje terug doen. ![]() PowerStrip | ||
Unlocken AMD processoren | ||
We hebben nu toch wel zo'n beetje alle belangrijke dingen van het overklokken gehad op 1 ding na voor AMD processoren. Het unlocken!! Hé, hé hoor ik je denken. Het unlocken zelf is ook niet echt moeilijk en is al uitgebreid beschreven op verschillende sites. 1 van de duidelijkste beschrijvingen is hier te vinden. Voor de mensen die niet zo goed engels spreken, even een korte beschrijving hoe het moet: 1: Plak de L1 contacten af met plakband 2: Vul de laser-cuts met seconden lijm 3: Laat de seconden lijm goed drogen 4: Knip kleine stukjes plakband waarmee je nu in de hoogte tussen de contacten afplakt "|:|x|:|x|:|" <- op de plek van de x'jes dus 5: Smeer nu voorzichtig de zilverlijm (reperatie setje's voor achterruit verwarming!) over de contacten 6: Laat de zilverlijm drogen 7: haal het plakband weg 8: Test of de processor unlocked is -> zo niet schoonmaken en naar stap 1 | ||
richtlijnen voor de snelheid die te behalen zijn | ||
Die kan ik lekker niet geven Dit hangt helemaal af van het systeem wat jij hebt en hoe je het treft. Wie heeft ooit gezegd dat computers saai zijn Maar om je toch een heeeel klein beetje een idee te geven: Intel Pentium II 400: zo'n 500MHz maximaal. Intel Pentium III 700E: zo'n 950MHz maximaal. Intel Celeron 566: zo'n 850 maximaal. AMD Athlon 800 (socket A): zo'n 1000MHz maximaal. AMD Duron 600: zo'n 950MHz maximaal. AMD K6 processors: willen meestal niet hoger dan zo'n 50MHz boven de originele snelheid. | ||
Bronnen: | ||
Gathering Of Tweakers Toms Hardware guide Lost Circuits Overclockers.com Nu zijn we alweer aan het einde gekomen van deze Mini-FAQ, ik hoop dat je wat geleerd hebt en wens je een goede overclock toe en laat wat van je resultaten horen! Apen-nootjes | ||
![]() |
[ Voor 84% gewijzigd door Apen-nootjes op 16-11-2004 16:07 . Reden: stijl en spelling aangepast ]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate