Toon posts:

[xhtml] form in combinatie met tabellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de volgende code:

<table>
<tr>
<td><input type="text" name="1" /></td>
<td><input type="text" name="2" /></td>
<td><input type="text" name="2" /></td>
<td><input type="submit" name="submit" value="Bewaar" /></td>
<td><input type="hidden" name="hidden" value="waarde" /><input type="submit" name="submit" value="Verwijder" /></td>
</tr>
</table>

Je ziet dat de eerste drie textvelden en de submit-knop in 4 aparte TD's staan, en nog niet deel uitmaken van een FORM. Ik kan de form-tags niet voor- en achter de TABLE zetten, omdat er nog een formulier in de TD zit.

Waar moet ik nu de FORM-tags voor het eerste formulier plaatsen om te blijven voldoen aan de XHTML standaard? Tussen <tr> en <td> is niet toegestaan.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem dat hetzelfde eindresultaat heeft?

Bedankt.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
ja tabel nesten, dus het hele form binnen de td, en binnen de form nog een tabel

Human Bobby

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 19:01
De lieve meneer van quirksmode.org heeft hier een work-around voor bedacht, geef me een secondje en je krijgt de link voor je kiezen :).

Justice, nee zoiets is ranzig.

http://www.quirksmode.org/css/forms.html

[ Voor 24% gewijzigd door coubertin119 op 19-12-2003 12:20 ]

Skat! Skat! Skat!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Een formulier in een table zetten is echt wel te verdedigen imo. De oplossing op quirksmode werkt idd wel, maar floats en br's met clears zo gebruiken vind ik niet zo'n super oplossing. Die hele <br> is imo een foute tag ;)

Om 2 of meer verschillende dingen te laten doen heb je ook niet per se meer dan 1 form nodig. Je kan met een scriptje de action aanpassen of met een button input verschillende parameters meegeven voor verschillende acties, dropdowns, checkboxes; legio mogelijkheden.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Justice
Ik weet ook wel dat het ransig is, maar elke kee uitleggen dat je geen tabellen moet gebruiken gaat ook vervelen. ;) Daarnaast het is vrij lastig om zonder tabellen een ingewikkelde form goed op te maken (tenminste het wordt nog algemeen geaccepteerd om daarvoor een tabel te gebruiken, zie simplebits.com voor het vraagstuk), dus die tabel binnen een form zou ik niet zozeer als een probleem zien.

Dat buiten het form dan ook nog een tabel zit is de keus van de TS.
Simpele forms kunnen gewoon netjes met css worden gestyled, en de ruimte om de forms heen ook, evt met spans /divs.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt jongens!

Ik ga eens kijken welke oplossing voor mij het handigst is.

Gr. Casper.

Verwijderd

Wat is er mis met <br> :?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

annevankesteren:
Wat is er mis met <br> :?
Mijn inziens is de BR Tag een vreemde tag binnen het XHTML en CSS gebeuren als je het mij vraagt.

In een topic van vorig jaar waarin de XHTML 2.0 Preview specs werden beschreven was er ook al het één en ander te doen aangaande de BR Tag en werd er ook door verschillende mensen anders tegen aangekekenMeerdere personen (onder andere Cheatah en RM-rf) hebben hierover (op het forum, irc, etc.) al regelmatig gediscusseerd e.d.

Verwijderd

M.i. is <l/> niet veel beter.

<p>Beste <naam>,<br/>
Paragraaf.</p>

<p><l>Beste <naam>,</l>
Paragraaf.</p>

Of:

<p>Beste <naam>,</p>
<p>Paragraaf.</p>

De eerste is m.i. perfect. De tweede slaat nergens op. Een lijn kun je niet echt definieren. Als je dat wil zou je elke lijn moeten definieren en dat ga je dus echt nooit doen. Daarnaast is voegt <l/> dus totaal niks aan de markup toe (behalve wellicht binnen <blockcode>, maar daarvoor zou je eik ::line(n) moeten hebben).

De laatste is uiteraard helemaal dom, aangezien 'Beste <naam>,' geen paragraaf is.

• Justice
En daarnaast zou je dan een line kunnen hebben die breder is dan het beeld (dus is het niet echt meer een line)

Human Bobby

Verwijderd

Dat zie je fout. <l> 'wrapt' wel namelijk. Hij breekt alleen af achter </l>. Dus
code:
1
2
3
4
<l>Dit is een hele lange zin die op een klein scherm
naar de volgende regel zou gaan. Dat gebeurt dus ook
gewoon.</l>
Dit is de volgende regel omdat 'l' geclosed is.

Edit: als ik het goed begrepen heb tenminste. Hij doet dus diens't als een 'wrapper' voor een complete zin.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 15:40 ]

• Justice
Als je het bekijkt als verandering van <br /> is het wel te snappen, als je line ziet vanuit boekoogpunt: als regel ipv zin dus, dan slaat het nergens op, dan horen 1 line niet meerdere regels te kunnen omvatten (semantisch gezien). En dat niet eens, want je kan meerdere zinnen in een line zetten. Wat is dan de nederlandse vertaling? Eigenlijk is het dus een subparagraaf sectie. Is het dan een "vers" ofzo? Net als in de bijbel. Het practische nut ervan lijkt me dan alleen bij gedichten en bijbel achtige onderwerpen te liggen en dan is het niet erg nodig om daarvoor een apart element te introduceren, dan voldoet break beter om een regel af te breken. Evt. hernoemt naar <nl>

zelfs het voorbeeld van w3c:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
.program { counter-reset: linenumber }

l:before {
    position: relative;
    left: -1em;
    counter-increment: linenumber;
    content: counter(linenumber);
}

dan krijg je bij jouw voorbeeld dan:

code:
1
2
3
4
01   Dit is een hele lange zin die op een klein scherm
     naar de volgende regel zou gaan. Dat gebeurd dus ook
     gewoon.
02   Dit is de volgende regel omdat 'l' geclosed is.

Zijn dit namelijk niet 3 line's? Straks zijn er 50 manieren om een stukje text af te breken, er zijn nu al genoeg debatten over de voordelen van verschillende methoden. Misschien wordt het eens tijd dat de W3C een bepaalde manier voorschrijft zodat er eenduidigheid onstaat.

Of ik ben weer aan het dagdromen..

[ Voor 39% gewijzigd door Justice op 19-12-2003 15:52 ]

Human Bobby

• ZEN
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:55

ZEN

huh? wat doe ik hier?

Je kan natuurlijk ook met CSS werken?

Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/

Verwijderd

ZEN schreef op 19 december 2003 @ 15:49:
Je kan natuurlijk ook met CSS werken?
huh? wat doe jij hier?

Om even terug op het onderwerp te komen, het ligt natuurlijk aan je formulier en je kennis van css layouting om je formulier op te bouwen adhv css.

Je moet behoorlijk gekke trucs uithalen om een groot formulier in css perfect te krijgen zonder alles absolute te positioneren.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 15:55 ]

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Een newline met een html/xml tag maken wringt ergens. het is geen data en het beschrijft niets inhoudelijks. Het zou veel logischer zijn als dat b.v. met &br; kon oid. of dat je b.v. een css property zou hebben ala de page-break-before en after, maar dan met line-break- . die je dan kan toepassen op inline elementen. white-space:pre; zetten werkt ook wel, maar dan kan je ook niet indenten in je markup, dat is ook weer zo lomp :{

waarom trouwens niet gewoon zo:
HTML:
1
2
3
4
<h..>Beste [naam]</h..>
<p>
   Bladie bla bla
</p>

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Omdat het gaat om een aanhef en niet om een koptekst.

Justice, ik denk dat ik de XHTML2 spec nog is wat beter ga doornemen (<l/> sectie iig). &br; heeft weinig met markup te maken helaas, maar met karakters. Beste oplossing hiervoor is imo nog steeds <br/> en ik zie niet in dat <l/> daarvoor significant beter is.
Pagina: 1