mac osx start niet door

Pagina: 1
Acties:

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Momenteel heb ik een powerbook te leen. Geinstalleerd zijn macos9 en macosx.
9 werkte prima.

Nu heb ik geboot in x, maar deze start niet door.

Hij blijft hangen bij het eerste grijze scherm met het appeltje en het draaiende cirkeltje. Geen foutmelding of wat dan ook, het cirkeltje blijft draaien, zonder enige activiteit verder.
Heb al geboot met shift ingedrukt, spatie, appletje shift, ctrl-apple-shift, zonder enig resultaat.

Nu is mijn kennis van mac's erg beperkt en heb momenteel ook geen toegang tot de cd's van os9/x, maar is er een manier om de opstartschijf weer in te stellen op os9?

thx!

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
OS 9 schijf erin en tijdens opstarten de C ingedrukt houden.
edit:

Geen ceedee's bij de hand....

Opstarten kan wel even duren als je voor het eerst OS X opstart.

[ Voor 59% gewijzigd door RèLF op 18-12-2003 11:47 ]

Obviously you're not a golfer

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

ik heb me laten vertellen dat dat wel meer dan 2 minuten kan duren ... ik ben geen Mac user (nog) maar heb dat wel vaker gehoord.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

boot hem eens in su mode, en doe een fsck; probeer anders de bootsequence op je scherm te krijgen.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106388

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• bjorn
  • Niet online
thx voor de replies, maar hij is momenteel vanaf 8u vanochtend op te starten. Zolang heeft macosx neem ik aan toch niet nodig ;)

• RèLF
bjorn schreef op 18 december 2003 @ 11:51:
thx voor de replies, maar hij is momenteel vanaf 8u vanochtend op te starten. Zolang heeft macosx neem ik aan toch niet nodig ;)
Damn, da's idd niet helemaal goed ofzo...

Als je Mac firewire heeft, dan kun je hem opstarten via een andere mac met firewire. Kweet niet precies hoe dat moet, maar dat zal vast wel ergens op www.apple.com staan.

Zo hebben ze de mijne ook gefixed toen mijn schijf kassie wijlen was.

• bjorn
  • Niet online
heb zojuist geboot in su mode.

krijg de volgende melding:
devfs_kernel_mount: failed to find the directory '/dev', 2load of /sbin/mach_ini, errno 2, trying etc/mach_unit
load of kernel /etc/mach_init failed, errno 2

Ik weet niet veel van macs, maar dit lijkt me niet echt goed... :(

suggesties?

• RèLF
Ceedee's opsnorren en opnieuw installen.

[ Voor 10% gewijzigd door RèLF op 18-12-2003 12:01 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

bjorn schreef op 18 december 2003 @ 12:00:
heb zojuist geboot in su mode.

krijg de volgende melding:
devfs_kernel_mount: failed to find the directory '/dev', 2load of /sbin/mach_ini, errno 2, trying etc/mach_unit
load of kernel /etc/mach_init failed, errno 2

Ik weet niet veel van macs, maar dit lijkt me niet echt goed... :(

suggesties?
Hij is kapot.

met appeltje-cmd-shift-backspace tijdens boot kan je met de OF bootselector je startup drive kiezen; misschien komt OS 9 er ook in voor.

• RèLF
RèLF schreef op 18 december 2003 @ 12:01:
Ceedee's opsnorren en opnieuw installen.
Het lijkt erop alsof je de bestanden mach en mach.sym van je HD hebt verwijderd in OS 9, en dat mag echt niet. Dat zijn OS X systeembestanden...

• bjorn
  • Niet online
met 'appeltje-cmd-shift-backspace' krijg ik een ikoontje wat wisselend een vraagteken en het macosx logo toont. Kan niks kiezen, start vervolgens vast macosx op.

Dan maar de os9/x cd's gaan opzoeken..

thx voor de hulp!

Btw, kan ik op de pc ook een toast image branden?

Verwijderd

Voor bootopties gewoon alléén de alt knop ingedrukt houden tijdens opstarten, dan kun je als het goed is kiezen voor OS9.
edit: dit werkt misschien alleen als de verschillende systemen op een aparte partitie staan, dit is bij mij het geval, ik heb zowel Yellow Dog Linux, OS9 en Panther op 3 verschillende partities en kan op deze manier bepalen welk systeem opstart.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 12:46 ]

• bjorn
  • Niet online
daar staat alleen macosx bij :(

ik heb blijkbaar toch een groot probleem ;(
'k ga's bellen voor de cd's.

thx

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Hmm, ik heb geprobeerd op te starten met apple'tje-ctrl-shift-backspace en dan beland ik in een "Safe Boot" waarna ik vervolgens gewoon alles kan doen wat ik normaal ook kan doen. Niks is veranderd behalve dat bericht. :?
Met alt gebeurt er trouwens helemaal niks als ik daarmee opstart. Bij de service afdeling van m'n werk zeiden ze dat het moest werken. Het werkte op elke iMac volgens hem. Had hij het misschien over de nieuwe modellen?

PS: cmd is toch apple'tje? Want alt was al option en ctrl is ctrl toch? Waarvoor trouwens die andere namen dan er op de toesten staat? :? :P
PPS: Met alt i.p.v. ctrl werkt het ook niet. Ik heb trouwens een iMac uit begin '99.

[ Voor 10% gewijzigd door Sage op 18-12-2003 17:31 ]

kleurbleur.nl

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dudes mag ik een beetje meepraten in dit topic sinds ik hier ook een Groene Apple iMac die bijna dezelfde sympromen heeft ;)

Wat is er aan de hand :? :

Een kennis van mij zat bij een vriend van hem thuis en ze wouden een DVD'tje kijken => Gevolg is dat de DVD in het station bleef steken dus schakelden ze uiteraard...... mij in >:)

Wat heb ik gedaan :? :

Ik kwam toevallig dit topic tegen en zag dat je dat alt knopje ingedrukt moest houden om zodanig een soort BOOTLOADER ?? tevoorschijn te krijgen => GEVOLG hetzelfde effect als wanneer die normaal boot en ik op hetzelfde alt knopje druk, maar deze keer met een uitschuivende DVD :o YUPPIE :>

Verder alles wat mogelijk is in dit topic maar toch blijf ik ook tevens steken op een raar map icoontje die het MAC OS (welke gene idee ben zo n B) b als maar kan wat betreft MAC's, sorry.....) en een vraagteken afwisselt :/

Help mij dit beestje te repareren en als het jullie verstandiger lijkt om een apart topic te starten zeg het maar :)

Ik wil namelijk al een tijdje kijken hoe zo'n MAC omgeving werkt en dit is uiteraard een erg geschikt moment ervoor moet ie alleen wel werken ....... :/

Verder heb ik geen CD's ofzo alleen een iMAC met zijn bijbehorende toetsenbord en muisje ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sage
Ten eerste het is een Mac. Mooie naam moet ook wel een beetje mooi worden geschreven. ;)

Ten tweede dat foldertje met afwisselend het MacOS logo en een vraagteken is nogal voor de hand liggend, de computer kan gewoon geldige systeemmappen vinden.
Ik ben bang dat je een boot cd nodig hebt met MacOS er op. Het liefste natuurlijk de versie van wat er geïnstalleerd staat. ;) Als je die cd hebt, en je hebt OSX op de computer kan je een restore uitvoeren wat meestal voldoende is.

kleurbleur.nl

• nero355

nero355

Sage schreef op 19 december 2003 @ 22:50:
Ten eerste het is een Mac. Mooie naam moet ook wel een beetje mooi worden geschreven. ;)

Ten tweede dat foldertje met afwisselend het MacOS logo en een vraagteken is nogal voor de hand liggend, de computer kan gewoon geldige systeemmappen vinden.
Ik ben bang dat je een boot cd nodig hebt met MacOS er op. Het liefste natuurlijk de versie van wat er geïnstalleerd staat. ;) Als je die cd hebt, en je hebt OSX op de computer kan je een restore uitvoeren wat meestal voldoende is.
Sorry voor het fout :? spellen van Mac :P

Maar is er geen andere manier, misschien iets van ehh.....soort Boot-Cd bij Apple vandaan downloaden ofzo :? Zou het zonde vinden om zeg maar mijn kans niet te grijpen om dat gek Mac OS X ofzo te leren kennen ;)

Zou mooi in het rijtje staan van Red Hat, Thiz, FreeSCO, BeOS ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sage
Je kan van Apple's oude software site, ergens in de support afdeling te vinden, MacOS 7.5.3 dacht ik downloaden voor niks. Deze is dan ook bootable maar die doet het denk ik alleen maar op floppy's en daarbij zit je dan in OS7 wat nu toch wel een beetje verouderd is. ;)

Nee, voor OSX moet je toch echt nog een legale kopie kopen. :)

kleurbleur.nl

• nero355

nero355

Sage schreef op 21 december 2003 @ 22:51:
Je kan van Apple's oude software site, ergens in de support afdeling te vinden, MacOS 7.5.3 dacht ik downloaden voor niks. Deze is dan ook bootable maar die doet het denk ik alleen maar op floppy's en daarbij zit je dan in OS7 wat nu toch wel een beetje verouderd is. ;)

Nee, voor OSX moet je toch echt nog een legale kopie kopen. :)
Hmm........... OK :)
Maar ik heb in de tussentijd tegen mijn kennis gezegd dat ie maar moet kijken of hij de Cd's kan vinden ;)

• nero355

nero355

OK Sorry voorhet kickje maar ehh........ ik heb de CD's eindelijk dus ik dacht ik ga hier verder :Y)

Situatie/Wat er gedaan is :

Ik heb de CD's (2 stuks : Programmatuur Installatie + Herstel CD <= kKlopt dat :? Of mis ik iets :? ) en eerst heb ik de Herstel CD erin gedaan in de hoop iets te herstellen maar helaas enige optie was FORMAT :/

Nu wil ik dus de Installatie CD erin doen maar krijg de Herstel CD er niet uit :| ALT knoppie helpt niet cmd (dat appeltje toch :? ) helpt niet CTRL-ALT-CMD helpt niet niks werkt :(

Wat ik nu wil doen/bereiken :

CD eruit en de installatie CD erin om een verse install te doen :)

HELP een iMac n B) b

• chem

chem

Reist de wereld rond

opstarten met muisknop ingedrukt houden.

En volgens mij heb je nu Classic ipv OS X cd's te pakken.

• nero355

nero355

Lukt niet :| En het zijn Mac OS 9.1 CD's trouwens ;)

• Sage
Je kan ergens op de support forums van Apple, support.apple.com, een item vinden waar je zonder OSX echt te starten in de Open Firmware kan komen, dat is de BIOS van de Mac zal ik maar zeggen, en daar kan je dan intypen dat hij de cd moet uitspugen. Ik weet zelf de commands niet meer maar als je het niet kan vinden zal ik nog wel even zoeken. ;)

kleurbleur.nl

• nero355

nero355

Open Firmware weet ik al => Is een soort reset achtig knoppie op de zijkant die je in moet drukken ;) die commando ga ik is zoeken .......... thnx :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

nero355 schreef op 03 januari 2004 @ 18:05:
Lukt niet :| En het zijn Mac OS 9.1 CD's trouwens ;)
9.1 en eerder heten Classic.

En die muis ingedrukt houden moet echt werken... anders ff paperclip scoren en de eject-knop indrukken.

• nero355

nero355

Paperclip nergens te vinden............. bovendien zou software matig veel fijner zijn ;)

Ik heb hele manuals op http://www.apple.com/support gelezen maar daar ook niks ......... ik heb het gevoel dat als je zo'n iMac hebt dat je niet TE veel mag weten ofzo........ stond echt basic stuff die je zo kan bedenken ook al heb je geen iMac......... :/

Verder krijg ik hem wel geboot met die rescue CD ( die ik er dus niet uit krijg :( ) kan ik hem dan niet eruithalen door ergens op te clicken in dat mini OS wat dan opstart zeg maar....... ??

Ik begin hopeloos te worden, is het zo moeilijk om zo'n ding werkend te krijgen ?? Nee toch zeker...... ??

• chem

chem

Reist de wereld rond

Mjah, die CD moet er gewoon uitkomen met de muis ingedrukt. Via het OF moet het ook wel lukken, maar dat is geen oplossing.
De juiste "nood" oplossing is een paperclip.

Verwijderd

Welke versie van Mac OS X heb jij? Ik heb hier versie 10.2 en in de installatie handleiding staat dat een Power Book niet wordt ondersteund.

• Sage
Het gaat hier over een iMac, eentje met slotloading aangezien er een dvd op gekeken is.

Ik heb hier een goede oplossing voor je probleem. Met een slotloading is het iets lastiger om de paperclip goed te zetten. ;)

kleurbleur.nl

• nero355

nero355

Dat is heel lief allemaal maar ik heb geen paperclip :/ Ik laat wel weten als ik iets heb gevonden/bereikt ;)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen paperclip? Kun je er eentje tweaken met een ijzerdraadje / 2e hands button / speldje of zo? Of moet ik er eentje mailen?

• Sage
Laten we het er maar ophouden dat het gewoon smal moet zijn en dat het stevig is, bijvoorbeeld een potloodpen, of hoe je ook zoiets noemt :P, met het potloodje ingetrokken. Gebruik is zelf altijd. :)

kleurbleur.nl

• benoni
  • Niet online
Die kun je zelfs zo downloaden bij een klant van mij:

http://www.vanhelden.nl/V...d-HC02/images/2288-00.jpg

Handig he? :Y)

• nero355

nero355

Zo flauw man :o :D Maar ehh........... ik heb toch nog ergens een paperclip gevonden en huppa CD eruit toen andere CD erin booten met C ingedrukt MAc OS 9 installen en huppa alles werkt nu :Y)

Maar ik heb nog steeds een paar vraagjes zo voor het geval iemand er meer info over heeft :

1. Er zit een "Webserver" in ingebouwd, Is dit a la Win2K/XP + IIS en max. 5 verbindingen tegelijk of meer als Apache die met elke Linux Distro zo mee geinstalled kan worden :?

2. Moet ik nog iets erop zetten behalve de standaard installatie :? Anti-Virus/Firewall ofzo :?

3. Hoort het er zo uit te zien dat je boven een soort WERKBALK hebt en beneden een soort Snel Koppelingen naar OS gedeeltes :?

4. Vergeet ik iets :?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Die webserver is extreem summier, en is een "personal webserver" meen ik zelfs. Maar het werkt :Y)

virus? firewall? but why? :D

bovenaan is je menubalk, onderaan zal wel Launcher zijn, een lame poging van apple voor een launcher waar minstens 10 betere alternatieven voor bestaan.

niet te vergeten: eventuele updates draaien :)

• benoni
  • Niet online
1. Bij MacOS9 is de webserver denk ik eigen fabrikaat van Apple en bedoeld als light-weight server. Er is ook niet veel aan in te stellen. Bij MacOSX zit een echte Apache server. Vanuit de GUI kun je daarvoor nog steeds niet veel instellen, maar via de CLI (Terminal app) kun je er zo'n beetje alles mee wat je wilt. Ik heb er op mijn iBookje bijvoorbeeld mod-PHP aangehangen om PHP websites te kunnen testdraaien.

2. Voor MacOS9 heeft Apple geen eigen firewall. Op m'n werk heb ik op een MacOs9 iMacje DoorStop als firewall. Deze werkt erg eenvoudig maar is officieel niet meer in de handel. Anti-virus software is eigenlijk niet meer zo hard nodig omdat er niet meer zoveel voor MacOs9 rouleert. Symantec Norton Antivirus is (of beter: was) denk ik de populairste viruskiller voor MacOs9.

3. De menubalk hoort volgens de Apple policy niet boven een venster maar bovenin het scherm. Het ding onderin is denk ik het start-venster. Die gooi ik er meestal meteen uit. Ik maak graag een mapje in Systeemmap/Apple-menu-onderdelen met daarin snelkoppelingen ('alias' in Apple taal) naar mijn favo programma's.

4. Waar bij Apple de rechtermuisknop zit is misschien wel handig om te weten? 'ctrl' + klikken.

Edit: ho ik was een beetje laat zo te zien. Ach ja 't vult elkaar wel aan. Sorry voor de flauwigheid, ik hoop dakket weer een beetje goed heb gemaakt..

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 05-01-2004 00:01 ]

• Sage
Eigenlijk hoop ik voor je dat je weer MacOSX ergens kan vinden. OS9 en lager is toch best wel dood en ook officieel door Apple begraven. :P

En daarbij is OS9 ook nog veel te simpel, heb je toch in 1 dag voor elkaar. ;)

kleurbleur.nl

• benoni
  • Niet online
Klopt. Achteraf gezien zit er zelfs nog teveel MacOs9 in MacOsX. Van mij had het nog meer de kant van BeOS op mogen gaan.

• Sage
Ik vind dat er eigenlijk in OSX wat meer duidelijkheid mag zijn. In OS9 was het zo dat alles gewoon hetzelfde werkte en hier is het altijd maar even kijken of iets wel hetzelfde werkt. Komt natuurlijk omdat het nu echt Unix is maar toch, de Finder van OS9 was bijvoorbeeld veel duidelijker, alhoewel ik de dock (ik heb er 2 :P) toch wel heel handig vind.

kleurbleur.nl

• benoni
  • Niet online
Het Apple team heeft zich in allerlei bochten moeten wringen om de oude HFS bestandensysteem in een Unix structuur op te kunnen hangen. Resultaat daarvan is dat er geloof ik wel 6 verschillende manieren om een bestand op slot te doen of onzichtbaar te maken. In een enkel geval moet je zelfs een tool bij Apple downloaden halen om een bestandje weg te krijgen. Ook word ik soms niet goed van de vele .nogwat resource-bestandjes die door Apple worden meegekopieerd naar andere servers.

Maar voor de rest is 't een heeeeerlijk systeem om mee te werken.

• Sage
Klopt, net zoiets als die bestandjes die je dus ook bij Windows XP hebt. Ook zwaar vervelend. De bestanden doen ook precies hetzelfde trouwens, namelijk de info van een folder weergeven, of iets in die trant. ;)

Om iets weg te gooien wat normaal gesproken niet lukt is het makkelijk om het uit de terminal te doen. Gewoon inloggen als root user en dan het bestand weggooien vanuit de terminal. Zeker weten dat hij niet gaat zeuren. :P

kleurbleur.nl

• nero355

nero355

OK thnx dudes en ik wacht nog wel met Firewall/AV/Updates sinds ik niet eens weet of die mensen wel internet hebben :D was meer nieuwsgierig ;) En die flauwe grappen waren niet erg ofzo ;) Allen bedankt :) Weinig over Apple/iMac's op GoT hier trouwens .......

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoiets had ik laatst dus ook.... ik bootte een powerbook van een kennis (die overigens gisteravond is gejat uit z'n huis :| ) en kreeg een kernel panic bij het booten. Wat bleek? De link naar /etc stond in Mac OS 9 in de prullenbak! Gelukkig was deze niet geleegd en kon ik hem zo terugplaatsen waar ie hoorde en toen deed ie het weer :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

wilko2 schreef op 05 januari 2004 @ 19:21:
(die overigens gisteravond is gejat uit z'n huis :| )
Gestolen Apple hardware moet je je serienummer melden bij bv. tweedehandsmac.nl - dit voorkomt dat de jattert z'n waren bij een ervaren Apple gebruiker kwijt kan!

• Sage
wilko2 schreef op 05 januari 2004 @ 19:21:
Zoiets had ik laatst dus ook.... ik bootte een powerbook van een kennis (die overigens gisteravond is gejat uit z'n huis :| ) en kreeg een kernel panic bij het booten. Wat bleek? De link naar /etc stond in Mac OS 9 in de prullenbak! Gelukkig was deze niet geleegd en kon ik hem zo terugplaatsen waar ie hoorde en toen deed ie het weer :)
Hoe krijg je dat nou voor elkaar?! :/

kleurbleur.nl

• benoni
  • Niet online
Als je op 1 HD zowel MacOSX als MacOS9 hebt staan kun je met OS9 opstarten en met de mappen van MacOSX gaan slepen. Ook al zijn sommige MacOSX mappen normaal verborgen, je hebt ze met de zoekfunctie zo boven water. Bij de eerste versie van MacOSX gebruikte ik dit om als 'root' problemen op te lossen (totdat ik ontdekte dat je in Netinfo een heuse root-account kon maken en in Terminal sudo kon gebruiken :P)

Ik weet trouwens niet of dit bij 10.3 nog steeds zo makkelijk kan, ik gebruik nu bij uitzondering OS9, op MacOSX machines alleen vanuit de Classicbox.

• Sage
Ja, ik weet dat je bepaalde dingen kan weggooien in OS9 wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is voor OSX. Maar dan vraag ik mij meer af waarom je /etc zou willen weggooien? ;)

kleurbleur.nl

• benoni
  • Niet online
Tja tis een beetje wat je gewend bent.

Apple gebruikers van het eerste uur kicken vaak op een 'netjes opgeruimde' root-map, en dat is ook niet moeilijk want voor het systeem tellen alleen de System folder en 2 verborgen bestandjes als verplichte nummers.

Als je dus van geen kwaad bewust een CD'tje van X in je Macje laadt zit je ineens met allemaal folders zoals etc, var, Users, Volumes, private op je schijf. Je instinctieve reactie is: 'Wat een lelijke afkortingen! Weg die troep!'

• Sage
:)

Ik moet zeggen dat ik het wel herken. Gelukkig wist ik waarvoor die dingen waren en heb ik ze niet weg gegooid. Maar wat nog niet is, kan nog gebeuren. Vooral bij mijn mams. :P

kleurbleur.nl

Pagina: 1