Toon posts:

Intel XEON 1,8 met HT op NT4 of W2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag en/of probleem (gehad);

Het volgende; Voor een appl. hebben wij een Dell PowerEdge 4600 server met een dual Xeon 1,8 Ghz met HT(!) en 1024 Mb DDR aangeschaft.

1ste Configuratie is opgebouwd met NT4 en er waren slechts 2 processoren zichtbaar in de Taskmngr. Het systeem draaide niet echt denderend dus hebben we er nu een w2k server van gemaakt. In de Taskmngr zien we nu 4 processoren.

Mijn vraag is:
Ondersteund NT4 HT?
Is de performance onder NT4 met HT significant minder dan onder w2k?

Alvast bedankt!!!

(Als er al een draadje is naar e.o.a. topic, bij voorbaat mijn excuus...... en wordt ik graag op de hoogte gesteld)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08

-ET-

Phone Home

Volgens mij ondersteund NT4 geen HHT. Wat het ook nog kan zijn is je NT4 versie maar geschikt is voor 2 procs. en 2 procs met hht worden dus eigenlijk 4 procs. waarvan hij er door de OS beperking maar 2 van laat zien.

[ Voor 19% gewijzigd door -ET- op 17-12-2003 13:36 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NT4 ondersteunt inderdaad geen HT en Windows 2000 in feite ook niet. Windows XP en 2003 Server zijn thans de enige Windowsen die HT optimaal ondersteunen :)

Daar was afgelopen maand nog een topic over: P4 Xeon: Windows XP of 2000?
Zie ook de Search: [search=windows 2000 hyperthreading]

Verwijderd

Topicstarter
OK, tnx so far...

Maar ik ben er toch niet helemaal uit..... :(

Wat ik niet begrijp is dat mijn SQL server 2000 (die dus draait op die Dell-doos) bij het echte rekenwerk, slechts 25% van de CPU's gebruikt.
(Dit maak ik op uit m'n performance monitor)

Betekent dit nou dat er slecht 25% benut wordt, of betekent die 25% dat 1 CPU 100% wordt belast?!?!??!?!

Nu lees ik ook in dit document dat W2k server geen onderscheid maakt tussen een fysieke proc. en een logische proc. ...... Dan zou je toch kunnen concluderen dat die (eerder genoemde 25%) een(1) volledige CPU is?
Toch heb ik het idee dat niet de volle capaciteit wordt benut....

BTW; W2k heeft SP4

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 14:54:
Wat ik niet begrijp is dat mijn SQL server 2000 (die dus draait op die Dell-doos) bij het echte rekenwerk, slechts 25% van de CPU's gebruikt.

Betekent dit nou dat er slecht 25% benut wordt, of betekent die 25% dat 1 CPU 100% wordt belast?!?!??!?!
Er wordt slechts 25% van het hele systeem benut, oftewel 1CPU @100%. Blijkbaar een single-threaded applicatie, daar kan een dual-HT-bak helemaal niets mee.
Nu lees ik ook in dit document dat W2k server geen onderscheid maakt tussen een fysieke proc. en een logische proc. ...... Dan zou je toch kunnen concluderen dat die (eerder genoemde 25%) een(1) volledige CPU is?
W2K-server maakt geen onderscheid tussen een setup met twee fysieke processoren, of met een hyperthreading-cpu (1 fysiek, 2 logisch).
Win2K ziet jouw dual-hyperthreading setup dus als een quad-processor systeem.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Correct :) Niks aan te doen. Er wordt heus wel zoveel mogelijk kracht gebruikt, maar je kunt naast die ene applicatie nog altijd andere applicaties draaien zonder dat die ene applicatie daaronder lijdt. Da's nou het voordeel van een Dual/HT systeem ;) Zie ook de topics onder het door mij gegeven searchlinkje. Dat is best wel vaak uitgekauwd namelijk.

Daarnaast wil ik je ook nog even erop wijzen dat vraagteken-, uitroepteken- en punt- overschotten nogal storend zijn. Ééntje is heus wel genoeg hoor ;)

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 17-12-2003 15:08 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 14:54:
OK, tnx so far...

Maar ik ben er toch niet helemaal uit..... :(

Toch heb ik het idee dat niet de volle capaciteit wordt benut....

BTW; W2k heeft SP4
Wat zou kunnen is dat je SQL server zo geconfigueerd is dat deze maar 1 processor mag gebruiken.
Start je Enterpise Manager eens op neem de eigenschappen van je Server, ga naar het tapblad processor en zorg er voor dat alle processoren aan staan. Hier voor moet je echter wel de goede licenties voor hebben natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 17 december 2003 @ 15:07:
Daarnaast wil ik je ook nog even erop wijzen dat vraagteken-, uitroepteken- en punt- overschotten nogal storend zijn. Ééntje is heus wel genoeg hoor ;)
OK, en ik zal ook nog ff verder zoeken.
Rolfie schreef op 17 december 2003 @ 15:08:
[...]
Start je Enterpise Manager eens op neem de eigenschappen van je Server, ga naar het tapblad processor en zorg er voor dat alle processoren aan staan. Hier voor moet je echter wel de goede licenties voor hebben natuurlijk
Er staan in de Enterprise Manager 3 CPU's gedefinieerd. Dat zou voldoende moeten zijn.

Ik ga nog verder kijken en zeer bedankt voor de reply's van een ieder.

Verwijderd

Waarom koop je ook een Dell?? :?

Maarja om je vraag te beantwoorden, nee NT 4 ondersteunt geen HT, W2K pas vanaf service pack 3 geloof ik.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 16:04:
Waarom koop je ook een Dell?? :?

Maarja om je vraag te beantwoorden, nee NT 4 ondersteunt geen HT, W2K pas vanaf service pack 3 geloof ik.
Omdat Dell prima servers en workstations maakt misschien?

Overigens - volgens de Intel website heeft Windows 2000 ook GEEN HT ondersteuning, niet met Sp3 en ook niet met Sp4.

Alleen Windows XP Home en Pro worden opgegeven als OS'n die HT ondersteunen.

URL: http://www.intel.com/products/ht/hyperthreading_more.htm

Quote:
Microsoft* Windows* Operating System Desktop Based PCs
The following desktop operating systems include optimizations for HT Technology and are currently eligible to carry the new Intel® Pentium® 4 Processor with HT Technology logo:
Microsoft* Windows* XP Professional Edition
Microsoft* Windows* XP Home Edition

The following desktop operating systems are not recommended for use with Hyper-Threading Technology. If you are using one of the following desktop operating systems, it is advised that you should disable Hyper-Threading Technology in the system BIOS Setup program:

Microsoft Windows 2000 (all versions)
Microsoft Windows NT* 4.0
Microsoft Windows Me
Microsoft Windows 98
Microsoft Windows 98 SE

Linux* Operating System Desktop Based PCs
The following Linux operating systems include optimizations for HT Technology and are currently eligible to carry the Intel® Pentium® 4 Processor with HT Technology logo:
Red Hat Linux* 9 (Professional and Personal versions)
SuSE Linux* 8.2 (Professional and Personal versions)
Red Flag Linux* Desktop 4.0
COSIX* Linux* 4.0
Windows 2003 wordt niet genoemd.. maar deze zal toch zeker wel HT ondersteunen? Is dat inderdaad dan waar dat SP3 of SP4 ineens Win2K HT-support brengen? Lijkt mij erg sterk maar sta nergens meer van te kijken tegenwoordig :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Jup mag wezen maar Dell is wel zwaar veel duurder als het werkelijk waard is.

En qua garantie, levenslang echt waar bij Dell, levenslange garantie.

Is het kapot dan is het dood dus ook geen garantie want je hebt garantie zolang het werkt.

Heb je problemen, nou koop maar een nieuwe.

Net als HP.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 17:19:
Jup mag wezen maar Dell is wel zwaar veel duurder als het werkelijk waard is.

En qua garantie, levenslang echt waar bij Dell, levenslange garantie.

Is het kapot dan is het dood dus ook geen garantie want je hebt garantie zolang het werkt.

Heb je problemen, nou koop maar een nieuwe.

Net als HP.
Waar bazeer je dit allemaal op?????????

Dell duurder als het werkelijk waard is?????? Waarom je koop een stuk service en garantie. Hierbij heeft Dell een eigen ontwikkel afdeling waarin men alles test en ontwikkeld. Hier betaal je wel iets voor. Maar je weet wel dat alles goed werk als je een server koopt. Voor bedrijven is dit iets belangrijk.

Je hebt bij HP/COMPAQ gewoon 3 jaar garantie na factuur datum, en bij DELL zal dit wel het zelfde zijn.

Dus ik heb een vermoeden dat je geen idee waar over je praat.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

tazzman schreef op 17 december 2003 @ 16:47:
Windows 2003 wordt niet genoemd.. maar deze zal toch zeker wel HT ondersteunen? Is dat inderdaad dan waar dat SP3 of SP4 ineens Win2K HT-support brengen? Lijkt mij erg sterk maar sta nergens meer van te kijken tegenwoordig :)
Win2K ondersteunt inderdaad géén Hyperthreading in haar werkelijke vorm en geen enkel service pack kan daar verandering in brengen :)

Win2K3 Servers zijn gebaseerd op de XP kernel en deze ondersteunen vanzelfsprekend weer wel HT :Y)

[ Voor 65% gewijzigd door BalusC op 18-12-2003 21:25 ]

Pagina: 1