Knopstart : toetsenbord toets activeren vanaf mengpaneel

Pagina: 1
Acties:
  • 965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben sinds kort in het bezit van een behringer dx1000 menpaneel.
Nu wil ik de kerstvakantie benutten om te zorgen dat ik het fenomeen knopstart kan gebruiken. Al de muziek komt van mijn computer, dus ik moet de knopstart output van mijn mengpaneel verbinden met mijn toetsenbord...
Maar hoe? Ik ben een compleet krot in solderen, maar ik neem aan dat dat wel moet gebeuren...dus als dat nodig is, kan ik daar wel iemand voor vinden :P
Maar nu het grootste probleem : ik heb een jack plug nodig waar ik wat mee kan klussen, en het moet op de een of andere manier op mijn toetsenbord woden aangesloten...
Ik heb al even op internet gezocht, maar daar nix gevonden, en op GoT vond ik een topic daarover, maar dan ging over een MD speler, en dat gaat voor mij dus niet op...en volgens mij stond er niet de info in die ik nodig had :)
Dus als iemand mij wat info kan verschaffen, zou dat heel mooi zijn :)

PS : Dit is een plaatje van de achterkant van de mixer.

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-02 12:25

PanMan

Spun!

Tsja. Ik denk dat je snel uitkomt op een of ander kastje, dat je aansluit via een of andere poort (LPT? Com? Game?)
Of idd een toetsenbord zo modificeren dat elke remote-out hier een knop op een toetsenbord wordt. Misschien kan dat wel met een relais. Kan je op een PC eik 2 toetsenborden aansluiten? (neem aan dat je ook nog een werkende wilt houden?)

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• ttts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 08:05

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Wat is je starten-met-keyboard functie van een bios? ctrl-F10 oid of bijv de spatiebalk? Indien het laatste, als het knopje in je mengpaneel gewoon een maakkontakt is (normaal geen verbinding tussen twee kontakten, als je er op drukt wel, en als je weer loslaat weer geen) dan kun je daar gewoon twee draadjes aan solderen en die tussen de aansluitingen van het vlakje van je spatiebalk zitten. Meeste tobos hebben tegenwoordig van die plastic folies onder de knopjes (twee folies, worden tegen elkaar gedrukt als de toets ingedrukt wordt) waar de matrix op gedrukt zit, daar kun je niet aan solderen, dus dan moet je de betreffende adertjes even doortrekken naar waar ze het printplaatje op komen, en dan daar aansluiten. Het handigst lijkt het me om in het mengpaneel en je toetsenbord iedere een onopvallend 3.5 mm jackje oid te monteren (mono is voldoende), en dan kun je ze met een praktisch willekeurig lange kabel, gewone standaard mono of stereo 3.5 mm jack naar jack, op elkaar aansluiten. 6.3 mm jack kan natuurlijk ook als dat is waar je kabels van hebt liggen, en zelfs tulp kan.

Als je met ctrl-F10 oid moet starten wordt het ietsje moeilijker, dan moet je op zoek naar een relais (solidstate of mechanisch) met 5 volt spoel en 2 (of meer voor meer toetsen) maakkontakten.

• Glacier
  • Niet online
PanMan schreef op 15 december 2003 @ 22:27:
Tsja. Ik denk dat je snel uitkomt op een of ander kastje, dat je aansluit via een of andere poort (LPT? Com? Game?)
Of idd een toetsenbord zo modificeren dat elke remote-out hier een knop op een toetsenbord wordt. Misschien kan dat wel met een relais. Kan je op een PC eik 2 toetsenborden aansluiten? (neem aan dat je ook nog een werkende wilt houden?)
het handigste zou zijn als het via de compoort oid kan, zodat ik nix hoef te rommelen met een toetsenbord...handigste zou zijn als ik mijn 5 knoppen zou kunnen aansluiten op de computer (5 verschillende uitgangen dus, ik weet niet of dat kan, maar ik ga zometeen uitgebreid die topic link doorlezen), en dan met een stukje software de toetsen kan instellen die getriggered worden als ik op een knop druk...handig omdat het toetsenbord heel blijft en ik voorbereid ben op eventuele veranderingen van muziek software (ik draai momenteel met otsDJ)

Ik ga nu ff dat com control topic grondig doorlezen :)
Edit4 : IK gebruik winamp alleen maar om het signaal over internet te versturen, dus com control heb ik helaas niet aan :)

Edit : Ik zie nu dat er alweer een nieuwe reply is :P
Starten van platen gaat met 1 knop (f2 voor linkerdeck, f6 voor rechterdeck)
Het is een gewone knop, dus dat zal denk ik wel gewoon zo zijn dat er een signaaltje gezonden wordt als de knop wordt ingedrukt...

Maar met het openmaken voor toetsenborden enzo heb ik trouwens wel slechte ervaringen (krijg ze nooit meer goed in elkaar :X ), dus als er een (niet al te dure) oplossing zou zijn waarbij ik mijn toetsenbord niet hoef open te maken, heeft dat mijn voorkeur :Y)

Edit : qua kabels enzo heb ik nix bijzonders liggen, wat speaker kabeltjes...en ik heb wel een oude muis ergens liggen als ik com kabel moet hebben ofzo...en ik heb ook nog geen jack pluggen liggen die ik kan gebruiken :P

Edit3:
Wat is je starten-met-keyboard functie van een bios? ctrl-F10 oid of bijv de spatiebalk?
Euh, ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt enzo :P
Het is een compaq PC (ep/sb 6400) trouwens :X

[ Voor 39% gewijzigd door Glacier op 15-12-2003 23:06 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Ah, ik had het verkeerd begrepen, het gaat dus om dingen te doen met de software. Heb je al naar Girder gekeken? Daarmee kun je toetsindrukken genereren naar allerlei software. Is primair bedoeld voor gebruik met infrarood ABs en dergelijke, maar er zijn vast wel inputfilters waarmee je met een heel klein stukje hardware een paar knopjes aan je pc kunt hangen.

• Glacier
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op 15 december 2003 @ 23:18:
Ah, ik had het verkeerd begrepen, het gaat dus om dingen te doen met de software. Heb je al naar Girder gekeken? Daarmee kun je toetsindrukken genereren naar allerlei software. Is primair bedoeld voor gebruik met infrarood ABs en dergelijke, maar er zijn vast wel inputfilters waarmee je met een heel klein stukje hardware een paar knopjes aan je pc kunt hangen.
Nadeel is dat Girder tegenwoordig shareware is :{
Maar op zich wel een goed id, ze hebben iig een seriele plugin :)

Edit : Ik ga dus voor een com oplossing, wat voor draadjes heb ik nodig, en kan iemand me heel erg simpel uitleggen welk draadje aan welk draadje moet? :P
Is het ook mogenlijk om de boel te testen zonder het gelijk te solderen? (dus draadjes ff knopen ofzo :P )

[ Voor 19% gewijzigd door Glacier op 15-12-2003 23:52 ]

• Glacier
  • Niet online
Iemand een id?

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-02 12:25

PanMan

Spun!

Je hebt nu toch best wat idee'en? Of een kastje maken dat je aan een of andere poort hangt, of een keyboard modificeren...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Glacier
  • Niet online
PanMan schreef op 16 december 2003 @ 22:41:
Je hebt nu toch best wat idee'en? Of een kastje maken dat je aan een of andere poort hangt, of een keyboard modificeren...
maar dan zit ik nog met het probleem dat ik geen idee heb van welke draadjes ik moet pakken van zo'n COM kabel (ben een noob hierin) en gratis software die ik kan gebruiken zou ook wel handig zijn, want tegenwoordig houdt girder er na 30 dagen mee op :'(

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het makkelijkste is de LPT poort, daar kun je zonder extra hardware een stelletje contacten aanhangen (max 4).

Dit zijn 4 inputs, voor de doe het zelvers:
Pin 11 - BUSY
Pin 12 - PE (Paper End)
Pin 13 - SLCT (Select out)
Pin 15 - Error
Alle zijn aktief hoog, behalve Pin 15, die is aktief laag en moet dus worden geinverteerd.
(source: http://www.phm.lu/documentation/connectors/Parallel.asp )

Enige wat je dan nog nodig hebt is een stukje software wat het maken van zo'n contact omzet in een virtuele druk op de toets.
Dat is mogelijk... maar welke software je daarvoor nodig hebt.... Geen idee... Ik gok erop dat het nog niet zoveel bestaat.
Ik zie al gebeuren dat iemand dat zelf gaat maken... ;)

Als je de com poort wilt gebruiken maak je het jezelf alweer een stuk moeilijker, je moet daar seriele data aanleveren, dus je ontkomt niet aan een printje met wat hardware, en natuurlijk ook weer soortgelijke software die nodig is om die virtuele toets in te drukken.
Overigens kun je de com poort theoretisch gebruiken voor een oneindig hoog aantal ingangen (startknoppen dus).

EDIT:toetsenbord modificeren blijft de handigste oplossing in deze, geen extra software nodig en een bijna onbeperkt aantal contacten wat je naar buiten kan brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 17-12-2003 08:06 ]

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
remco_k schreef op 17 december 2003 @ 08:02:
EDIT:toetsenbord modificeren blijft de handigste oplossing in deze, geen extra software nodig en een bijna onbeperkt aantal contacten wat je naar buiten kan brengen.
Dat ga ik dan toch maar proberen, met een goedkoop toetsenbordje ofzo :P
Maar dan een grote vraag : hoe sloop ik een jack mono stekker open zodat ik er draadjes aan kan verbinden?

Verwijderd

hoe sloop ik een jack mono stekker open zodat ik er draadjes aan kan verbinden?
opendraaien (als het geen gegoten stekker is).

Van toetsenbord naar Behringer:
Die Behringer kun je gewoon met een schakelaar/voetpedaal bedienen? Als je wilt dat je PC dat doet kun je dat met een relais. In CME heeft Riffic een handig topic geschreven hoe je dat kan doen via de printerpoort: De Parallelle poort FAQ

Daar vind je oa onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/motor-relais-v3.gif
De rechter blauwe draad kun je even wegdenken, de rechter rode draden worden dan aangesloten op je jackaansluiting en gaan naar je Behringer.

Een toetsenbord is een stuk onhandiger omdat (bij veel tobo's) de knopjes geen volledige sluiting maken maar op basis van weerstandverschillen werken met een controller IC ertussen. Bovendien is het lastig solderen aan 2 plastic folies ;)

Van Behringer naar toetsenbord:
In dat geval gebruik je dezelfde poort andersom:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lpt-ingang-v2.gif
(uit hetzelfde topic: De Parallelle poort FAQ)

Vergelijkende pinout (die van de Behringer staat op de achterkant van je apparaat):
2,5mm / 3,5mm / 6,25mm Stereo Phono (Jack)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/teleph35sm.gif (3,5mm Stereo Jack aan de kabel)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/teleph625sm.gif (6,25mm Stereo Jack aan de kabel)
PinNaamOmschrijving
tipLAudio signaal Links
ringRAudio signaal Rechts
sleeveGROUNDGround

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 18:10 ]

• Glacier
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 17:54:
[...]
opendraaien (als het geen gegoten stekker is).
[knip]
dan ga ik toch maar met de printerpoort aan de gang denk ik :P
Ik heb nog wel een printerkabel liggen, is het openknippen daarvan een goed id? :P
Edit : Laat ik nou eerst maar eens even de LPT FAQ gaan lezen :X

[ Voor 78% gewijzigd door Glacier op 18-12-2003 18:44 ]

Verwijderd

Knopstart met Behringer apparaten kan soms veel hoofdbrekend kosten. Er staat weinig info over in de manuals. Voor het starten van mp3 vanaf je computer kun je de Vellemann kid gebruiken in combinatie met Freeplayer, maar als je een draaitafel wilt starten dan lukt dit niet. Ik heb hier een hardware oplossing voor gevonden. Je kunt dit bouwen aan de hand van mijn Youtube videofilm. Je hebt geen soldeerboud nodig of ander speciale tools. Dit is de link: YouTube: Record player, Turntable Remote Start :)
Pagina: 1