Toon posts:

Faderstart knutselen op huis tuin en keuken spul

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bij bijna alle lokale radio stations zie je dat ze werken met huis, tuin en keuken apparatuur, maar wel mooi faderstart op het mengpaneel. Nou komt binnen enkele dagen m'n Behringer DX-1000 mixer, en daar zit ook fader start op, nouja, meer button-start. Aangezien ik radio-freak ben en ik dat soort dingen dus wel mooi vind, wil ik mijn Sony MDS-JE510 MD speler ook op de operatie tafel leggen, en daar faderstart inbouwen. Zijn er mensen die weten hoe dat precies moet?

Wat ik weet, is dat ik een kabeltje moet solderen op de pause knop, maar daar zitten 6 'rondjes' op, weet niet precies wat het is, maar zilverkleurig. 3 en daaronder nog 3. Op welke moet ik het kabeltje dan solderen? of maakt dat niets uit?

Nog enkele vragen:
- Wat voor soort kabel heb je er voor nodig?
- Wat voor soort plug? [achterkant] - het lijkt me zo'n grote jack-plug?

Ben alvast wat info aan het verzamelen, dus alles is welkom :) :)

Verwijderd

'tis idd zo'n grote jack (6.3 toch?)

voor die schakelaartjes zou ik gewoon met een multimeter doormeten welke contact maken zo gauw je de pauze knop indrukt...

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik heb geen multimeter volgens mij..

Dan maar gewoon proberen, met kabeltje ertegenaan houden en kijken offie reageert :)

Maar enige wat je eigenlijk hoeft te doen is dus het stukje kabel strippen, testen welke van de 6 werkt en met een beetje tin (toch? :)) solderen?

Hmmm da's opzich niet al te moeilijk :)

Maar wat voor kabel heb je daar voor nodig?

Verwijderd

Topicstarter
^^ Kick :P

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 19:54

Eraser127

Nijkerk

Dus je mocht em toch wel kopen van je ouders :)

My Discogs

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 19:54

Eraser127

Nijkerk

BTW, faderstart werkt met een 3,5mm jack

My Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.nielsonline.com:8080/temp/plug.gif

Da's echt niet zo'n klein pluggie hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 15:39 schreef Eraser127 het volgende:
Dus je mocht em toch wel kopen van je ouders :)
Na heel veel zeuren wel ja :)

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 00:56 schreef [nielsonline] het volgende:
Maar enige wat je eigenlijk hoeft te doen is dus het stukje kabel strippen, testen welke van de 6 werkt en met een beetje tin (toch? :)) solderen?
lijkt me :) gewoon elke 2 aderige kabel voldoet lijkt me

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog wel wat speaker kabel liggen :P :)

Ik ga het gewoon proberen, ben benieuwd hoe ver ik kom :)

Voorlopig moet ik dat ding eerst nog binnen krijgen :(

Verwijderd

Topicstarter
Hij's binnen :) :)

Zou ik die MD speler gewoon spelend open kunnen laten om te testen met de draadjes of ga ik dan een laser in m'n smoel krijgen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo, heb nu alle spulletjes binnen.

Afbeeldingslocatie: http://home.nielsonline.com:8080/temp/faderstart.gif

Maar op welke ring moet ik nu het kabeltje doen? Welke geeft de pulse?

Ik gebruik er trouwens speaker kabel voor, is het enige wat ik nog heb liggen. Daarvan heb ik 1 draad (speaker kabel is natuurlijk tweedradig), aangezien er maar 1 pulse is.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01 11:47
Op dinsdag 25 september 2001 15:55 schreef [nielsonline] het volgende:
Zo, heb nu alle spulletjes binnen.

[afbeelding]

Maar op welke ring moet ik nu het kabeltje doen? Welke geeft de pulse?
Test het dan ff met een multimeter!
Ik gebruik er trouwens speaker kabel voor, is het enige wat ik nog heb liggen. Daarvan heb ik 1 draad (speaker kabel is natuurlijk tweedradig), aangezien er maar 1 pulse is.
Je hebt twee kabels nodig (- weet je wel) |:(

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 23 september 2001 15:53 schreef [nielsonline] het volgende:
Hij's binnen :) :)

Zou ik die MD speler gewoon spelend open kunnen laten om te testen met de draadjes of ga ik dan een laser in m'n smoel krijgen? :)
Nee, dat gaat prima. Niet direct in de laser kijken (met je kop boven een eventueel zichtbaar lensje dus).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 23:10 schreef -OverSoft- het volgende:

[..]

Test het dan ff met een multimeter!
Kheb geen multimeter dude..
Je hebt twee kabels nodig (- weet je wel) |:(
Nee, voor zover ik weet is er maar 1 ring die een pulse geeft, en hoe wil je 2 kabels solderen op een mini dingetje op die printplaat?

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Nee, je moet wel een plus en een min hebben hoor. Anders gaat er niks werken.

Het werkt net als een gewoon schakelaartje, die heeft ook altijd ten minste twee polen.

Verwijderd

Topicstarter
heh? nu snap ik 'r nix meer van..

hoe krijg je dat dan op een mini dingetje op een printplaat? :?

Verwijderd

Aangezien wij als lokale omroep ook nog van die vervelende Sony dingen hebben staan kan ik het je wel even uitleggen.

Maak de md-speler open, aan de achterkant van de pauze knop zie je een aantal kontakten zitten. 2 van deze kontakten moet je hebben.
Pak een stukje kaal draad en vind uit welke je moet hebben. Je kunt geen kortsluiting maken want er staat daar geen spanning op. Het is misschien verstandiger om de play knop te gebruiken aangezien je de boel meestal met je hand weer stopt of na een korte 'jingle' de a-pause hem vanzelf stopt.

Nu kun je met de 2 draden een start maken, let er wel op dat je mengpaneel een maakcontact geeft aan de uitgang en geen 'optocoupler idee' als dat wel het geval is moet er eerst een transistor schakeling tussen. (Dateq heeft dat oa.)

Mocht je nog vragen hebben, mail me maar. Dit grapje heb ik inmiddels al 5 keer gedaan bij diverse modellen. (Tascam MKII, Sony Mds-je500 / 510 / 520)

Groeten,

Peter
techniek@radiophohi.nl

Verwijderd

Iemand ook een id hoe je dit bij een sony mds-940 ken doen. Kep dr namelijk 1 en dr zit ook geen fader start op (en dat voor zo'n duur kreng):(

Verwijderd

't Is maar een ideetje hoor...

Wat als je nou een programmeerbaar IR transmittertje aanschaft bij CONRAD ofzo. Met een goede transmitter op een een strategische plaats moet het volgens mij ook werken (je moet dan alleen geen twee dezelfde players/merken in je setup hebben). En... je hoeft je bakkie niet open te slopen: Garantie gewaarborgd.

(8>

Verwijderd

Zoiets heet een afstandbediening. Dan kan je natuurlijk net zo goed gewoon je arm uitsteken, die dingen staan toch wel onder handbereik. Het ging er juist om dat je alles vanaf de mixer kan bedienen, wat het mixen eenvoudiger maakt.

Play-knop? Ik ben voor de pause. Dan kan je op elk willekeurig punt que-en...

Verwijderd

Topicstarter
Zo, 4 uur en 10 meter plakband verder, maar het werkt! :)

Solderen doe ik maar niet, omdat je dan kans hebt dat je heel snel de boel sloopt (met warm solderen enzo).

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01 11:47
Op donderdag 27 september 2001 15:36 schreef [nielsonline] het volgende:
Zo, 4 uur en 10 meter plakband verder, maar het werkt! :)

Solderen doe ik maar niet, omdat je dan kans hebt dat je heel snel de boel sloopt (met warm solderen enzo).
is maar een vraagje hoor, maar hoe soldeer je koud dan? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 16:58 schreef -OverSoft- het volgende:

[..]

is maar een vraagje hoor, maar hoe soldeer je koud dan? :)
Niet :o

Ik bedoelde eigenlijk 'te warm solderen' :).
Pagina: 1