Toon posts:

[Nieuws] Miereneuken over grootte DVD+R

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In dit nieuwsbericht op de FP (nieuws: Traxdata introduceert DVD+R 8x schijfjes) staat er in het bericht vermeld "... 4,3 Gb"...

Terwijl toch echt op het plaatje 4,7Gb staat (en DVD+R 120mins = 4,7Gb) :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1071341985.jpg

Sorry, moest ff :+

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55
Dit moet ook even:

4,7 GB is volgens de fabrikant 4.700 MB, wat dan weer 4.700.000 KB is en dat is dan uiteindelijk weer 4.7.00.000.000 Bytes. Ga je dan terug rekenen met 1024 Bytes per KB (dat gebruikt Windows bijvoorbeeld) dan kom je op het volgende uit:

4.700.000.000 Bytes / 1024³ = 4,37 GB

En dat komt toch vrij veel in de buurt van de gebruikte 4,3 GB. Haal daar nog wat MB's vanaf die nodig zijn om de software de DVD te herkennen etcetera, dan kom je op een mooie 4,3 GB (eigenlijk GiB, maar dat haat ik :+) en heeft T.net dus gewoon gelijk :)

The devil is in the details.

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:21:
In dit nieuwsbericht op de FP (nieuws: Traxdata introduceert DVD+R 8x schijfjes) staat er in het bericht vermeld "... 4,3 Gb"...

Terwijl toch echt op het plaatje 4,7Gb staat (en DVD+R 120mins = 4,7Gb) :Y)

Sorry, moest ff :+
Klopt, dat was ook wat in het originele persbericht staat.

Fixed en bedankt voor het melden. ;)

edit:
Oh shit... das dus een discussie waar ik de hoed en de rand niet van weet... Ik ga het nu nog even niet terugveranderen, misschien dat Matthijs Abma hier zelf nog even langskomt, of dat een redactielid met verstand van zaken (Wouter misschien?) zijn licht er even over kan laten schijnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Superdeboer op 14-12-2003 17:31 . Reden: edit n.a.v. MaRcO ]

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

MaRc0 schreef op 14 december 2003 @ 17:26:
4,7 GB is volgens de fabrikant 4.700 MB
Kan je dat onderbouwen met een bron? Dan wijzig ik de nieuwspost :)

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Volgens mij was de uitkomst van deze draad dat T.net zich voorlopig omwille van de duidelijkheid aan GB ipv aan GiB zou houden. In dat geval gaan we dus (voor de logische duidelijkheid) gewoon uit van 4.7GB. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik denk dat de DVDdiskbakkers hetzelfde 'truukje' er op na houden als de HD frabrikanten: zie Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat? (het eerste stukje). :)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Die 4,7GB zijn inderdaad geen echte GB's, maar aangezien we een HD die Maxtor "160GB" noemt ook niet heel eigenwijs "149GB" noemen vind ik het niet nodig om de bezoekers in deze post te verwarren. Het gaat immers om de schrijfsnelheid, niet om de capaciteit.

Professioneel Hyves-weigeraar

Pagina: 1