Toon posts:

[XP] Legale versie heeft problemen met nieuwe instalatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week bij informatique nieuwe pc opgehaald, alles volledig geinstalleerd inclusief XP home edition. Buurman heeft exact zelfde systeem, ook net zo nieuw echter zonder XP installatie (en andere zaken).

Systeem: P4 2.8, 1024 geheugen [kingston, 2x 512], Maxtor 120 SATA, Hercules 9800Pro videokaart, Creative soundblaster Audigy ES geluidskaart.
Lite-on DVD rom, NEC 1300 DVD-/+RW.
Dit alles op een Asus P4P800 Deluxe mobo.

Harde schijf is echter niet in partities verdeeld, en partion magic niet aanwezig of te krijgen. Maar XP is ook via een nieuwe install te verdelen en ik heb inmiddels zo zitten klooien dat een format C: haast wel nodig is... (tikkie overdreven, maar zal in de toekomst iig wel eens gaan gebeuren, dus dan maar meteen nu...).

XP (legaal) schijnt te booten van CD(dvd)/systeem, maar hier dus niet (... schijfje/systeem doet dit dus wel prima bij de buurman op zijn "kale" systeem, bleek gisteren...).

Het spul start op, geeft een installatiescherm weer met zoeken naar geinstalleerde hardware, en blijft dan vercolgens na opnieuw op te moeten starten hangen in zijn blauwe "windows setup" scherm.

De cd-rom(dvd) wordt wel gelezen, om vervolgens door te gaan naar de floppydrive en daar blijft het hangen, althans... het lampje van de floppy blijft branden en de CD(dvd) valt stil.

Ik heb inmiddels in de Bios [removable drives] de floopy al uitgeschakeld (wat het zojuist beschrevene niet verandert... lampje gaat weer branden), heb de bootsequence goed ingesteld (floppy wederom disabled).

Enige wat bij mij een vraagje oproept is dat de Primary IDE Master mijn DVD-RW is, en de Secundaire IDE Master de DVD-rom is... Heeft dit misschien invloed ?

Het afwijkende in dit hele verhaal is dus dat exacgt hetzelfde systeem bij de buurman (weliswaar kaal) dus wel XP installeerd...

Wie o wie is er nog helder om een oplossing te vinden, want ik ben het na de vele uren lezen, searchen en klooien wel wat zat....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 16:53 . Reden: toevoegen mobo ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Hangt de HD als slave? Hang beide drivers eens aan 1 IDE kanaal en maak de HD Primary Master, en probeer het dan nog eens :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 14 december 2003 @ 16:16:
Hangt de HD als slave? Hang beide drivers eens aan 1 IDE kanaal en maak de HD Primary Master, en probeer het dan nog eens :)
Mmm...was al blij dat ik in de Bios de andere settings (zwetend en wel) had veranderd... Ben wel handiger aan het worden, maar dit gaat weer wat verder voor mij.
Ik zie wat je schrijft, maar realiseer mij niet direct je bedoelt of waar/hoe ik dit kan doen. Kan je wat meer info/richtlijnen geven ? [zal zelf ondertussen wat gaan google'en]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 16:39 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 16:38:
[...]
Mmm...was al blij dat ik in de Bios de andere settings (zwetend en wel) had veranderd... Ben wel handiger aan het worden, maar dit gaat weer wat verder voor mij.
Ik zie wat je schrijft, maar realiseer mij niet direct je bedoelt of waar/hoe ik dit kan doen. Kan je wat meer info/richtlijnen geven ? [zal zelf ondertussen wat gaan google'en]
Jumpers op de HD en de CD-drive, dit is hardware-gegoochel aan het worden :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 14 december 2003 @ 16:46:
[...]

Jumpers op de HD en de CD-drive, dit is hardware-gegoochel aan het worden :P
Ik begrijp dat ik hiervoor dus NIET de bios in hoef, maar aan de spullen moet gaan prutsen... pfff.... is dit echt allemaal nodig dan, want om nu mijn nieuwe spullen nu al open te schroeven en te "demonteren" ? (... waarom draait het bij de buurman dan wel ... ?) :'(
Zijn er nog andere opties dan harwarematig-gegocchel ;)

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 16:51:
[...]

Zijn er nog andere opties dan harwarematig-gegocchel ;)
ff een vraagje tussendoor, heb je al geprobeerd om XP via de dvd brander te installeren ??? (zag dat nl niet echt staan)

Verwijderd

Topicstarter
You-Suk schreef op 14 december 2003 @ 16:54:
[...]
ff een vraagje tussendoor, heb je al geprobeerd om XP via de dvd brander te installeren ??? (zag dat nl niet echt staan)
Zojuist je advies opgevolgd... Xp bereid wederom nog wel de installatie voor, start opnieuw op en blijft weer in blauwe scherm hangen, terwijl het lampje van de floppy drive weer blijft branden en de rest stilvalt, helaas...

Kom ook wat andere info tegen, zoals G33rt al aangaf, die melding maken van:
Harddrive --> primairy master
DVDrom --> primairy slave
DVD RW --> Secundairy slave
En dan dus weer de HD en de DVDrom op 1 kanaal...

Maar ook van deze constructie:
Het is aangeraden om de harddisk op de primary aansluiting te zetten. Omdat de hardeschijf op veel hogere snelheid werkt dan de CD-brander en de DVD-lezer, is het beter om 1 van deze apparaten niet ook op de eerste IDE-aansluiting te doen. Dat komt de snelheid niet ten goede. De CD-brander en DVD-lezer gaan dus met z'n 2'en op de secondary-aansluiting. In dit geval staan de jumpers dus zo ingesteld:

Harddisk: (primary) master
CD-brander: (secondary) master
DVD-lezer: (secondary) slave

Wat is nu wijsheid ????!!!!

Kan ik dit ergens (softwarematig) controleren of aflezen ?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
[voor beter overzicht gebruik ik even geen edit]

Net in de Bios gedoken (brrr) en het volgende ontdekt:

Primairy IDE master ; DVD +-RW
secundaire IDE master; DVD Rom
Third IDE master; HDisk
Fourth IDE master; empty

[alle "slave" zijn leeg...]

Verandert dit misschien de voorgaande ideeen en oplossingen ? Zo laten staan of toch een en ander omzetten (mbv jumpers op hardware begrijp ik inmiddels... tis allemaal wel wat balen, maar wel weer leerzaam moet ik zeggen... ;) )

• You-Suk
Ok, daar gaan we dan :)
Ik verbaas me over de floppy en het feit dat het lichtje blijft branden.
Test dus eerst de floppy drive ff, met bijv een oude win98 bootdiskette ofzo.

Als je floppydrive geen diskettes kan lezen weet je iig waar het wel aan ligt.

In dat geval: maak de pc kast eens open en haal ff de kabels uit de floppy drive :)
het kan best wel zijn dat dat ding niet helemaal fris is.

Wat je ook nog kan doen (en dan ga ik ervan uit dat je floppy wel werkt) is bootfloppy's maken voor XP

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

[ Voor 16% gewijzigd door You-Suk op 14-12-2003 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
You-Suk schreef op 14 december 2003 @ 20:04:
[...]verhaal over floppy [...]
Floppy schrijft en leest iig. Zal morgen ofzo wat gaan stoeien met kabels los en vast want ben het nu tikkie zat en gaar ... en IDE wissel, hoewel ik niet zo goed snap (gebrek aan kennis en inzicht) wat dat met het opstarten van de XP cd te maken heeft... want ze doen het afzonderlijk allemaal wel [iemand die mij het kan of wil uitleggen ?].

• You-Suk
ok, floppy werkt dus

Misschien heb je nog iets aan dit verhaal :)
[rml][ XP] installatie XP lukt niet*[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Staan inderdaad weer wat aanwijzingen voor mogelijke oplossingen....zal in de loop van de week een en ander proberen.... Verdere aanvullingen en ideeen blijven welkom _/-\o_

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Wat ik zei word inderdaad hardware geklooi: spelers aan 1 kabel hangen en jumpers op 'cable select' zetten, hd aan andere cable en ook op 'cable select', wel in de master positie. Zie voor meer informatie de OM faq :)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:44:
...
Net in de Bios gedoken (brrr) en het volgende ontdekt:

Primairy IDE master ; DVD +-RW
secundaire IDE master; DVD Rom
Third IDE master; HDisk
Fourth IDE master; empty
....

Ik gok (niet echt ;) zie specs in TS) dat die HD een SATA-HD is, zodat XP bij het installeren op zoek gaat naar SATA drivers.... Theoretisch kwestie van zorgen dat de flop met drivers in de drive zit als XP wil installeren.

Verwijderd

gewoon met je vingers van het toetsenbord afblijven en xp door laten starten vanaf je harde schijf misschien werkt dat

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 15:40:
gewoon met je vingers van het toetsenbord afblijven en xp door laten starten vanaf je harde schijf misschien werkt dat
Inderdaad.... dit is het dus 8)7 . Althans, vooralsnog. Ik was dus braaf bezig om XP vanaf de CD te laten starten en gaf dit ook netjes op als optie na het herstarten "windows starten vanaf CD"... tja, dat moest deze '2e' maal niet |:(
(je verzint het niet....).

Nu gaat de setup dus netjes door, maar ik wil formateren. Ik an dan vervlgen suit 3 opties kiezen (verijderen partitie, aanmaken partitie, XP instaleren). Echter, de enige 'C' partitie kan ik niet verwijderen omdat XP hier zijn opstartbestanden op heeft staan, Partitie aanmaken kan niet, omdat de enige die ik heb ('C') al met XP en andere zooi volstaat en XP opnieuw instaleren wordt afgeraden omdat er al een versie op staat... dus wat nu weer ? Hoe formateer ik die handel en/of maak ik nu partities?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
[oeps, sorry...verkeerde button...ipv edit]

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 16:35:
[...]
Nu gaat de setup dus netjes door, maar ik wil formateren. Ik kan dan vervlgens uit 3 opties kiezen (verwijderen partitie, aanmaken partitie, XP instaleren). Echter, de enige 'C' partitie kan ik niet verwijderen omdat XP hier zijn opstartbestanden op heeft staan, Partitie aanmaken kan niet, omdat de enige die ik heb ('C') al met XP en andere zooi volstaat en XP opnieuw instaleren wordt afgeraden omdat er al een versie op staat... dus wat nu weer ? Hoe formateer ik die handel en/of maak ik nu partities?
Dat keuzemenu heb ik ook nooit meer gekregen en ben nu inmiddels een hoop gedoe verder, heb met win98 bootflop en fdisk wat geprobeerd te ordenen. Heb partities gemaakt en weer verwijderd en geformateerd.
Vervolgens nieuwe instal XP (smartdrive vergeten !!!). Duurde erg lang dus. XP eindelijk geinstalleerd, opnieuw opstarten .... blijft dat kreng weer hangen in het balauwe setupscherm, na hardwarecontrole.
Ook al met win98 ge-experimenteerd, maar deze bleef na installatie steeds terugkeren in veilige modus of dos-schermen. Ook was er plots een floppy-drive B bijgekomen (???).....Vreemd allemaal....
XP wilde vervolgens ook niet nogmaals eroverheen (weer dat blauwe scherm)....

Ben nu nogmaals alles aan het formateren. Ga met smartdrive nogmaals XP installeren.... maar wordt erg moedeloos, want ik vrees het ergste. Wie kan mij steun bieden...

[vervolg... een uurtje verder]
XP heeft bestanden op harde schijf gezet, vervolgens start ik opnieuw op, kies HD als bootdevice. Dan kan ik kiezen voor installatie/upgrade (in dos-achtige mode. Waarna het systeem de hardwareconfiguratie controleert, om vervolgens in het blauwe "windows setup" scherm te blijven hangen. Ook als ik met F8 de veilige modus kies... gek wordt ik ervan.
De floppydrive heb ik ontmanteld, maar dit maakt geen verschil dus (lampje brandt natuurlijk alleen niet, wat toch al een raar probleem was....).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 17:55 ]

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Het begint nu toch op een hardware probleem te lijken. Ik zou zeggen, start eens zonder dvd-brander, soundblaster en met maar 1*512 mb (probeer verschillende reepjes in verschillende sloten).

Verwijderd

Ook al eens je gehuegen dimms ongewisselt heb het ook gehad dat ik xp niet meer kon installeren bleek dat 1 van me dimms naar de knoppen was dus kijk daar ook even naar.

Verwijderd

Topicstarter
... dit geloof je niet!... ik had het spul een uurtje uitgezet (effe loskomen van die troep), start weer op, doe niks geks.... gaat ie XP installeren ?!!!

Wel met een foutmelding die ik niet zo snel kon lezen en (ook erg vreemd) na de installatie (ging dus verder goed) met een keuze voor XP of Windows besturingsysteem opstarten... Staat er schijnbaar toch nog ergens iets op van het geklooi met Win98 ofzo, wat wel vreemd is na een format c:/v/s (kan dat ? en hoe los ik dit nu weer op ?).

Vreemd, vreemd, vreemd allemaal....

Verwijderd

Die /s die je geeft is de boosdoener daarmee copier ie de system files naar c:
als het een 98 flop is zet je er in feite een deel op van 98.

Gewoon C: formatteren. dan opstarten van XP cd
Als ie vraagt waar installeren gewoon C: kiezen
Hij zegt dan misschien dat er al een systeem op zit verdergaan en in de volgende stap kiezen voor formatteren dan maakt hij zelf c: leeg en zet er XP op.

Na de restart gewoon nergens op duwen (als hij zegt duw op toets om van CD te starten) dan gaat XP setup vanzelf verder

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 19:35:
Die /s die je geeft is de boosdoener daarmee copier ie de system files naar c:
als het een 98 flop is zet je er in feite een deel op van 98.

Gewoon C: formatteren. dan opstarten van XP cd
Als ie vraagt waar installeren gewoon C: kiezen
Hij zegt dan misschien dat er al een systeem op zit verdergaan en in de volgende stap kiezen voor formatteren dan maakt hij zelf c: leeg en zet er XP op.

Na de restart gewoon nergens op duwen (als hij zegt duw op toets om van CD te starten) dan gaat XP setup vanzelf verder
Effe voor de zekerheid, want anders wordt ik gek. Ik kan het "gewoon 'C' formateren" zoals je aangeeft, wel dus via de 98bootflop doen, maar dan met A:/>format c: en niks meer of minder ? En het opstarten via i386 en winnt op de XP cd ? En dan je verhaal vervolgen... ik hoop het, want dan ga ik het NOG een keer proberen.... (kruist den vingers).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 20:32 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je nu een Win 98 bootflop hebt, doe nou het volgende:

* stop die bootflop erin
* voer een format c: /q uit, ik weet niet hoe vaak je dat al gedaan hebt maargoed, als je een format c: zonder q doet ben je langer bezig en ben je misschien iets voor altijd kwijt. /q voldoet hier wel.
* voer smartdrv uit vanaf je bootflop
* rausch die cdrom erin, die vanzelf zal starten; if not, start hem via je bootflop
* laat m de eerste sequence doorlopen, dwz. het kopiëren van de onderdelen naar de harddrive
* laat m dan rebooten als aangegeven, zonder bootflop, maar met cdrom erin!
* je krijgt zo'n duaal keuze menuutje: harddrive of cdrom. DOE HIER NIETS!
* KIES GEEN HARDDRIVE!
* laat m gewoon lekker doorlopen, na ong. 10 seconden gaat ie vanzelf met het goede verder!

je moet vooraf formatteren omdat, als je een eerdere (gecancelde of foute) installatie van Windows XP heb staan, Setup die terugvindt en dan gaat irriteren met 'ik heb al een installatie staan' :| nee, jij wilde een cleane, en als ie dan zelf niet weet wat formatteren is, dan zal ik het je leren! (niet jou, ik lul nu tegen de Setup)
Stel je zat op Fat32 (like me) dan krijg je de keuze om XP er overheen te zetten of NTFS te kiezen. Ik wilde per sé Fat32 houden dus ik had maar één mogelijkheid, niet formatteren (dat heb ik uitgetest, hij deed het nergens en kwam dus nog later met die ouwe shit aan)
Nou, dan doe je het toch lekker zelf... :) (ook dit was weer tegen de Setup)

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 21-12-2003 23:15 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op 21 december 2003 @ 23:11:
Als je nu een Win 98 bootflop hebt, doe nou het volgende:
[...een fijne en heldere "alles op een rijtje" uitleg... _/-\o_ ]
Juist.... dank voor het opsommen van alles stappen die ik min of meer nu dacht te (kunnen/moeten) nemen, maar inmiddels, mede door je "stappenplan", helder en fris op een rijtje heb.
Zal een dezer avonden een dolle poging gaan wagen. Het probleem schuilt hem inderdaad ook deels in het feit dat ik zo "gehersenspoeld" ben met de kreet "opstarten van CD met XP", dat dit te vaak gebeurde (na herstart of bij vragen om opstarten comp van Cd...). Dus als het goed is vallen de problemen mee, en zal het straks soepeltjes gaan O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 18:09 ]

Pagina: 1