Toon posts:

[XP] installatie XP lukt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pctje in elkaar geknald voor mijn vriendin,
het bevat het volgende: asus a7v266 mobo, AMD1800+. 512DDR geheugen.
alles in elkaar gezet, aangesloten, start prima, geeft aan dat alles goed is.
ik in bios bootdevice veranderd naar CD-ROM, windows xp cd erin, dan gaatie
allemaal drivers laden met met een blauw scherm, als dan alles geladen is gebeurt er verder nix????? dus windows xp installeerd gewoon niet.
in het bios vind ie gewoon mijn Harddisk, en mijn cd-rom dus moet toch gewoon werken
wie kan me helpen?

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 16:58:
ik heb een pctje in elkaar geknald voor mijn vriendin,
het bevat het volgende: asus a7v266 mobo, AMD1800+. 512DDR geheugen.
alles in elkaar gezet, aangesloten, start prima, geeft aan dat alles goed is.
ik in bios bootdevice veranderd naar CD-ROM, windows xp cd erin, dan gaatie
allemaal drivers laden met met een blauw scherm, als dan alles geladen is gebeurt er verder nix????? dus windows xp installeerd gewoon niet.
in het bios vind ie gewoon mijn Harddisk, en mijn cd-rom dus moet toch gewoon werken
wie kan me helpen?
De CD kan beschadigd zijn maar daar zal je een error van krijgen. Als de drivers geladen zijn dan zul je linksboven tijdens een zwart scherm even een cursorstreepje zien knipperen. Als je dan nog even wacht krijg je vanzelf het scherm dat je op Enter kan drukken om te beginnen met installeren. Wat zie je op je scherm als er niks gebeurd?

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 17:02:
[...]
De CD kan beschadigd zijn maar daar zal je een error van krijgen. Als de drivers geladen zijn dan zul je linksboven tijdens een zwart scherm even een cursorstreepje zien knipperen. Als je dan nog even wacht krijg je vanzelf het scherm dat je op Enter kan drukken om te beginnen met installeren. Wat zie je op je scherm als er niks gebeurd?
ik krijg dus een zwart scherm met cursor steepje maar er gebeurt verder nix dan,
dus dat scherm dat je op enter moet drukken komt niet.
nou stond er op deze HD wel al een xp, ik heb nu in dos deze schijf NTSF geformatteerd, dus nu is hij echt leeg, nogmaals geprobeerd, maar nee hij laad de drivers en daarna is het stil...

Verwijderd

Staat in de BIOS acpi aan?
Probeer eens bij het booten van de setup op F5 drukken (tijdens die melding van F6 voor andere drivers), dan krijg je een menu met de pc keuze en dit staat vaak op 'standard pc', selecteer daar eens 'ACPI pc'
Misschien heb je hier nog wat aan: Setup is starting windows hangt op A7N8X

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:05:
[...]

ik krijg dus een zwart scherm met cursor steepje maar er gebeurt verder nix dan,
nou stond er op deze HD wel al een xp, ik heb nu in dos deze schijf NTSF geformatteerd, dus nu is hij echt leeg, nogmaals geprobeerd, maar nee hij laad de drivers en daarna is het stil...
Hoe lang is het stil? Dit kan echt een aantal minuten duren. Als het streepje stopt met knipperen, dan hangt je pc inderdaad. Hierboven is nog een link gegeven naar een ander topic. Misschien staat daar een oplossing in, maar dat lijkt me sterk omdat het een ander moederboard bedraagd. Het topic doorlezen kan misschien wel helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:07:
Staat in de BIOS acpi aan?
Probeer eens bij het booten van de setup op F5 drukken (tijdens die melding van F6 voor andere drivers), dan krijg je een menu met de pc keuze en dit staat vaak op 'standard pc', selecteer daar eens 'ACPI pc'
Misschien heb je hier nog wat aan: Setup is starting windows hangt op A7N8X
ik kan die optie acpi niet vinden.. :(
bij het booten heb ik geprobeerd om op F5 te drukken dat lukt,
dan komt er een blauw scherm dat ik een type computer moet kiezen.
dan staat er maar 1: Overig
die kies ik dan. en dan zegtie dat ik de diskette moet plaatsen met de naam:
door de fabrikant geleverde diskette voor hardware ondersteuning...
dit heb ik dus niet.
wat nu?

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 17:11:
[...]
Hoe lang is het stil? Dit kan echt een aantal minuten duren. Als het streepje stopt met knipperen, dan hangt je pc inderdaad. Hierboven is nog een link gegeven naar een ander topic. Misschien staat daar een oplossing in, maar dat lijkt me sterk omdat het een ander moederboard bedraagd. Het topic doorlezen kan misschien wel helpen.
het duurt een tijdje, maar ik heb niet heeeel lang zitten wachten.
ik dacht: het moet snel werken.
maar ik heb zeker 5 minuten gewacht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:14:
[...]
bij het booten heb ik geprobeerd om op F5 te drukken dat lukt,
dan komt er een blauw scherm dat ik een type computer moet kiezen.
dan staat er maar 1: Overig
Selecteer standaard / default pc of evt. ACPI pc

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:20:
[...]

Selecteer standaard / default pc of evt. ACPI pc
ja maar er staat alleen Overig
en ik heb die diskette niet

Verwijderd

Topicstarter
ik ben het nu aan het proberen met een windows 2000 cd-rom
kijken of dat helpt

EDIT:
en dat werkt dus ook niet....
komt ook niet verder na het laden van de drivers
ik weet het niet meer... :(

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 17:28 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:27
misschien je bios resetten, wie weet klopt er iets niet helemaal.
verder effe memtest64 draaien om te kijken of je geheugen brak is.
je kan ook nog je harddisk testen met het tooltje van de fabrikant of die niet misschien naar de klote is.

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:25:
ik ben het nu aan het proberen met een windows 2000 cd-rom
kijken of dat helpt

EDIT:
en dat werkt dus ook niet....
komt ook niet verder na het laden van de drivers
ik weet het niet meer... :(
Volgens mij kan je hem dan wel beter een nachtje laten staan. Dan komt hij er wel doorheen. Ik heb een keer op een 1000 mhz duron systeempje windows XP geinstalleerd maar dat duurde ook minstens een half uur voordat dat cursortje weg was.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 17:34:
[...]
Volgens mij kan je hem dan wel beter een nachtje laten staan. Dan komt hij er wel doorheen. Ik heb een keer op een 1000 mhz duron systeempje windows XP geinstalleerd maar dat duurde ook minstens een half uur voordat dat cursortje weg was.
Klopt bij mij duurde het ook langer dan een half uur voor ik het scherm kreeg.

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 17:34:
[...]
ok ik ga hem wel laten gaan dan,
maar ik denk niet dat het zooo lang moet duren...

hij is nu al 10 min bezig, nix....
iemand anders nog ideeen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 17:50 ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

is je toetsenbord usb?? haal die er eens achter weg, had ik ook namelijk met mijn pc. sluit dan ff tijdelijk eentje op je ps2 poort

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:39:
[...]

ok ik ga hem wel laten gaan dan,
maar ik denk niet dat het zooo lang moet duren...

hij is nu al 10 min bezig, nix....
iemand anders nog ideeen?
Gewoon lekker laten doen. Als het cursortje maar knippert, dan hangt je computer (nog) niet. Je kan het beste gewoon een hele nacht wachten. Is hij morgen nog steeds op dat scherm dan zal het zo niet lukken nee. Dan moet je echt de overbodige hardware eruit halen en het liefst een standaard muis en toetsenbord gebruiken. Zoals SYQ ook zegt.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 17:05:
[...]

Onder DOS NTFS formatteren?

[nagmodus]
hij laadT
[/nagmodus]

[ Voor 4% gewijzigd door Nulnulnix op 14-12-2003 18:10 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 17:54:
[...]
Gewoon lekker laten doen. Als het cursortje maar knippert, dan hangt je computer (nog) niet. Je kan het beste gewoon een hele nacht wachten. Is hij morgen nog steeds op dat scherm dan zal het zo niet lukken nee. Dan moet je echt de overbodige hardware eruit halen en het liefst een standaard muis en toetsenbord gebruiken. Zoals SYQ ook zegt.
ok ik wacht gewoon nog een nachtje
maar ik zal even zeggen wat er precies voor onderdelen in deze pc zitten:

Mobo: Asus A7V266 Socket A
Proc: AMD athlon XP 1800+ Boxed
MEM: 512 DDR PC2100
VIDEO: Asus Geforce 3 ti200 64MB
GELUID: Soundblaster Live!
Harddisk: Maxtor 40 Gig
Cd-rom: 56x
disk drive 1.44
Muis en toetsenbord met normale aansluitingen
1 IDE kabel in de kast,
de Harddisk staat: Primary Master
de Cdrom staat: Primary Slave
installatie cd: Windows Xp Pro Sp1 NL

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:27:
[...]

ok ik wacht gewoon nog een nachtje
maar ik zal even zeggen wat er precies voor onderdelen in deze pc zitten:

Mobo: Asus A7V266 Socket A
Proc: AMD athlon XP 1800+ Boxed
MEM: 512 DDR PC2100
VIDEO: Asus Geforce 3 ti200 64MB
Harddisk: Maxtor 40 Gig
Cd-rom: 56x
disk drive 1.44
Muis en toetsenbord met normale aansluitingen
1 IDE kabel in de kast,
de Harddisk staat: Primary Master
de Cdrom staat: Primary Slave
installatie cd: Windows Xp Pro Sp1 NL
Deze onderdelen kan je er eventueel, als hij na deze nacht niet verder is gekomen, eruit halen:
disk drive 1.44
Maar heb je ook al een andere cd geprobeerd of weet je zeker dat deze goed is (eerder gebruikt o.i.d.)?

Ook zou je de HD op primary master kunnen zetten en de CD-rom op secundairy slave. Eventueel de cd-rom speler vervangen voor een ander exemplaar.

Verwijderd

Ik ken dit probleem.

Formateren helpt niet.
Het enige waar xp op vastloopt is de Master Boot Record.
Boot met een oude dos disk waar FDISK op zit.
In dos FDISK /MBR, lijkt niets te gebeuren, maar niets is minder waar.

Dit schrijft een ouwe klassieke MBR weg en dan nogmaals XP proberen te installeren.

Succes

Verwijderd

ik gok op kapotte cd..
is ook heel makkelijk testen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:36:
ik gok op kapotte cd..
is ook heel makkelijk testen
geen kapotte cd...want dan zou de windows 2000 cd ook kapot zijn,
ik heb 2 soorten windows xp cds geprobeerd en 1 windows 2000 cd
allemaal nix
terwijl ik gister mijn eigen pc heb geinstalled, en ging allemaal goed

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:38:
[...]

geen kapotte cd...want dan zou de windows 2000 cd ook kapot zijn,
ik heb 2 soorten windows xp cds geprobeerd en 1 windows 2000 cd
allemaal nix
terwijl ik gister mijn eigen pc heb geinstalled, en ging allemaal goed
Ik weet niet of je mijn post ook hebt gelezen (je reageerd wel op een post erna namelijk ;). Maar de cd-speler zou dan ook het probleem kunnen zijn. Er staan trouwens nog andere suggesties :). Succes!.

Verwijderd

Ik kon dus bij mij Windows 2000 niet meer installeren. Konstant leesfouten van de CD-ROM en zelfs CD brander. Dit probeerde ik met enkele CD-ROMS waarop bij mij Windows 2000 staat. Bij mij bleek het geheugen kapot te zijn en dus de boosdoener te zijn. Aangezien XP op een zelfde soort kernel draait als 2000 en NT kan ik je vertellen dat deze OS-en vrij kritisch zijn met geheugen. Vervang het geheugen voor goed werkend geheugen en je kan probleemloos installeren. De asus A7266 is een perfect moederboard, dus daar ligt het niet aan. Vraag bij jou is, of je inderdaad echt leesfouten hebt bij verschillende files die hij inlaadt tijdens de setup. Zoja, dan geheugen dood.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 18:45 ]

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:42:
Ik kon dus bij mij Windows 2000 niet meer installeren. Konstant leesfouten van de CD-ROM en zelfs CD brander. Dit probeerde ik met enkele CD-ROMS waarop bij mij Windows 2000 staat. Bij mij bleek het geheugen kapot te zijn en dus de boosdoener te zijn. Aangezien XP op een zelfde soort kernel draait als 2000 en NT kan ik je vertellen dat deze OS-en vrij kritisch zijn met geheugen. Vervang het geheugen voor goed werkend geheugen en je kan probleemloos installeren. De asus A7266 is een perfect moederboard, dus daar ligt het niet aan. Vraag bij jou is, of je inderdaad echt leesfouten hebt bij verschillende files die hij inlaadt tijdens de setup. Zoja, dan geheugen dood.
De TS heeft alleen geen leesfouten geconstateerd, zoals er wordt aangegeven. Maar het kan inderdaad een mogelijkheid zijn als er wel leesfouten worden waargenomen.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 11:41

Strikie

Athletics

Probeer de cd-rom speler van jezelf eens aan te sluiten, dan weet je zeker of het aan de speler ligt of aan iets anders ;)

Edit: probeer ook nog eens een andere ide kabel

[ Voor 18% gewijzigd door Strikie op 14-12-2003 19:23 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het opgelost en wel zo:
ik heb er een andere moederbord in geknald met een andere processor
een ECS K7S5A, met een athlon 1200
en nu werkt het
met het verder alles het zelfde als waarmee het net fout ging

zou die amd 1800+ niet kapot kunne zijn? of het mobo?

nou ja opgelost.... ik heb nu een 1200 ipv een 1800+ erin
dus echt goed is deze oplossing niet

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 20:05 ]

• Bobje
En als je nu het moederbord met processor weer omwisselt. Start Windows dan gewoon op? Er zullen wel foutmeldingen komen, maar er vind dan geen harde systeemcrash plaats?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Er zal geen harde crash plaatsvinden. Ik heb ooit mn hd laten redden (die ik echt mega verneukt had door een vette kortsluiting in een p2 350) en het draaide perfect in een andere bak (celly 433), na het laden van de IDE drivers e.d. Overigens was dat wel Windows 98, dus ik mag aannemen dat XP die klap ook wel kan verwerken.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

G33rt schreef op 14 december 2003 @ 20:43:
Er zal geen harde crash plaatsvinden. Ik heb ooit mn hd laten redden (die ik echt mega verneukt had door een vette kortsluiting in een p2 350) en het draaide perfect in een andere bak (celly 433), na het laden van de IDE drivers e.d. Overigens was dat wel Windows 98, dus ik mag aannemen dat XP die klap ook wel kan verwerken.
Dat kun je niet zomaar aannemen. Windows 9x gaat makkelijker om met grote hardware veranderingen. Windows XP heb ik al meerdere een BSOD zien geven doordat ik dacht dat een HDD gewoon over kan worden gezet. Helemaal als je chipset geheel anders in.

Maar het is altijd te proberen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 23:57

w0w

ik had dit ook met een (nieuwe) Aopen 52x cd-romspeler. Andere veel oudere 24x cd-romspeler erin gedaan, en gewoon meteen win xp ge-installeerd :) Voor de rest deed die Aopen het wel gewoon, beetje vaag mahja

• Bobje
Delphi schreef op 14 december 2003 @ 20:48:
[...]

Dat kun je niet zomaar aannemen. Windows 9x gaat makkelijker om met grote hardware veranderingen. Windows XP heb ik al meerdere een BSOD zien geven doordat ik dacht dat een HDD gewoon over kan worden gezet. Helemaal als je chipset geheel anders in.

Maar het is altijd te proberen.
Dat is ook niet waar, omdat er veel drivers al in XP zitten ingebouwd, kan windows deze drivers autoamtisch vernieuwen en installeren. Het moeder inderdaad niet van een pentium mmX 200 naar een Barton 2600 gaan met alle nodige overige hardware. Alleen is de verandering van de TS niet doodschrikwekkend. Men weet het pas zeker als de TS het geprobeerd heeft. Het gaat zowiezo goed als het moederboard dezelfde chipset heeft en alle andere hardware indentiek is.

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 20:34:
En als je nu het moederbord met processor weer omwisselt. Start Windows dan gewoon op? Er zullen wel foutmeldingen komen, maar er vind dan geen harde systeemcrash plaats?
ik heb net xp geinstalled en het werkt prima, alleen met een mindere processor
gelukkig is mijn vriendin hier al tevreden mee. dus ik laat het maar zo.
bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen en hulp! in ieder geval.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 21:01:
[...]

ik heb net xp geinstalled en het werkt prima, alleen met een mindere processor
gelukkig is mijn vriendin hier al tevreden mee. dus ik laat het maar zo.
bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen en hulp! in ieder geval.
tsja maar de oplossing weet je nu niet, dus tsja ben je tweakers of niet?

er moet toch ergens een oorzaak liggen ik weet waarschijnelijk wel waar :)

jumpers of voeding is niet goed :) maar goed je laat het hierbij, dus suc6 ermee

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 21:06:
[...]

jumpers of voeding is niet goed :) maar goed je laat het hierbij, dus suc6 ermee
Dacht ik ook, het is inderdaad wel leuk om te weten wat het probleem is/was. Dat vind ik persoonlijk dan ;).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 21:06:
[...]

ik laat het hierbij omdat ik anders ruzie met mijn vriendin krijg, ze was al niet blij dat het helemaal niet werkte, en nu moet ik het zo laten want dit werkt teminste zegt ze.als het mijn eigen pc was zou ik doorgaan no doubt, enne ze merkt toch niet het verschil tussen 1200 mhz en 1533 mhz, als ze beetje internet toch. ;)

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 14 december 2003 @ 21:09:
[...]
Dacht ik ook, het is inderdaad wel leuk om te weten wat het probleem is/was. Dat vind ik persoonlijk dan ;).
tja maar ik mag er niet meer aankomen van haar, nu werkt het tenminste.
:)

• Bobje
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 21:13:
[...]

tja maar ik mag er niet meer aankomen van haar, nu werkt het tenminste.
:)
Mooi zo :*). Maar de snelheid ligt niet alleen aan het aantal megaherzen maar ook aan de chipset o.a. Ik zal nu niet meer doorzeuren ;).
Pagina: 1