[WC]WaterChiller in aanbouw

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Syzzer schreef op 20 december 2003 @ 18:26:
Jij hebt dus exact hetzelfde probleem als ik met je 'koeler'. Ik ga nog proberen om hem verder 'op te vouwen', zodat hij wat compacter wordt.

Weet iemand btw of R12 nog gevaarlijk ofzo is?
gevaarlijk voor wat? het mulieu zal je er iig niet goed mee doen en het is wel zo veilig er zo min mogelijk van in te ademen lijkt me. Verder vind ik het wel een leuk project ik wou dit eerst ook zo gaan doen totdat ik geen vriezer/koelkast kon vinden toen wou ik met pelts mijn water gaan chillen maar nu heb ik alsnog een waterchiller in mijn pc
(pc78 met prometeia en waterchiller in 1) dankzij een cooltechnicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29
Weet ik veel wat voor gas dat is :p . Ik ben wel in een afgestolen kleine ruimte an het klussen aan het ding (keldertje onder een flat). Vroeg me dus wel af wat er zou gebeuren als ik hem sloop en vervolgens dat gas in gelopen ademen daar.

[Offtopic]
Jouw nieuwe kast is op zich best wel leuk jah ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
[UPDATE] 29-12-2003:

Na een week paste het koelelement nog steeds neit in de koelbox :+Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2340_t.jpg

Dus ik ging maar een coolbox op maat maken. Uitgebreid bij de Blokkert lopen meten. Naar de Karwei geweest en aan de slag:

Ingrediënten:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2346_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2348_t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2345_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2347_t.jpg
Prullenbak, tape, piepschuim en isolatieschuim.

Aan de slag dan maar:

Eerst de opstaande randjes van de prullenbak vullen met isolatieschuim (dat spul plakt behoordlijk BTW ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2349_t.jpg

Platen piepschuim op maat snijden en tegen de wanden aan plakken. Vervolgens de ruimte ertussen volspuiten met isolatieschuim:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2350_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2351_t.jpg

Bak klaar!
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2352_t.jpg

Dekseltje maken:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2353_t.jpg

En eindelijk ben ik van mijn coolboxprobleem af. Gewoon een koelprullenbak maken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Syzzer schreef op 29 december 2003 @ 23:29:
[UPDATE] 29-12-2003:

Na een week paste het koelelement nog steeds neit in de koelbox :+[afbeelding]

Dus ik ging maar een coolbox op maat maken. Uitgebreid bij de Blokkert lopen meten. Naar de Karwei geweest en aan de slag:

Ingrediënten:
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Prullenbak, tape, piepschuim en isolatieschuim.

Aan de slag dan maar:

Eerst de opstaande randjes van de prullenbak vullen met isolatieschuim (dat spul plakt behoordlijk BTW ;) ):
[afbeelding]

Platen piepschuim op maat snijden en tegen de wanden aan plakken. Vervolgens de ruimte ertussen volspuiten met isolatieschuim:
[afbeelding][afbeelding]

Bak klaar!
[afbeelding]

Dekseltje maken:
[afbeelding]

En eindelijk ben ik van mijn coolboxprobleem af. Gewoon een koelprullenbak maken ;) .
gezien je bezigheden denk ik wel dat er wat leuks uit je projectje moet komen iig zeker voor iemand met zijn eerste chiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
Dat gaat echt wel zwaar leuk worden daar :P
Door deze topic krijg ik dik zin om zelf ook eens iets te gaan bouwen :o

[ Voor 47% gewijzigd door Wormaap op 29-12-2003 23:40 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 19 december 2003 @ 20:07:
[...]

Dat kan ,maar zelf fabriceren is moeilijk , maar al aan gedacht dat je hem dan ook terug moet laten opvullen met gas nadien ?
De warmtewisselaar {condensor} van een prom of vapo leent zich hier perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Met zo'n warmtewisselaar wordt't weer erg duur vrees ik, of vergis ik mij daar in? Zijn die dingen 2ehands een beetje te krijgen? En als ik aan de warmtewisselaar zou kunnen komen, moet ik het systeem tóch nog opnieuw laten vullen lijkt mij? Aangezien ik dan dus wel een andere compressor gebruik dan standaard op een prommy zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op 29 december 2003 @ 23:47:
[...]

De warmtewisselaar {condensor} van een prom of vapo leent zich hier perfect voor.
denk dat de prom meer waard is als dit ding dus een prometeia slopen lijkt mij iig zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Je komt die soort warmtewisselaars wel vaker tegen in opstellingen. Denk aan kleine dingen die flink moeten koelen als ijsblokjes-dingen enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Syzzer op 29-12-2003 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Maar dan moet het wel een _klein_ zwaar koelding zijn, want in het uiterste geval zou ik het achter de backplate van m'n mobo moeten gaan frutselen ofzo, en dan zou ik pak'm beet 65x45cm de ruimte hebben, maar dan krijg je weer een probleem met de dikte :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Trouwens ik zit nog met een probleem.

Ik ben inmiddels bij een aantal zkane langsgeweest:
- Gamma
- Praxis
- Karwei
- Hubo
- Dierenland (middelgrote dierenshop)
- Rob's dierenshop (grotere dierenshop)

Maar ik kan nergens 10/14 of dikkere wandige PVC slang vinden :| Wie weet waar ik (omgeving rotterdam) een beetje goedkoop deze slang kan vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Misschien bij een garage ofzo? Bij auto's worden ook nog wel eens aardig dikke slangen gebruikt, 'k weet niet precies hoe groot maar't is misschien het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kon bij een autoshop in elk geval wel dik rubbere nietknikbare zwarte slangen vinden met een binnenmaat van 13mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakstore zit tegenwoordig in rotterdam. Daar hebben ze die slang wel lijkt me.
Tygon slang met 10mm binnendiameter hebben ze op zeker op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Ja, dat weet ik, maar ik vind €9 per meter toch wel een beetje veel van het goede. Ik heb een half jaar terug via de waterblokjes 'inkoopactie' van Mafkees en Jupiler PVC 10x14 slang gekocht voor €1 per meter. Dat zijn prijzen die me wel bevallen ;) . En als die belgen het in de bouwmarkt verkopen moet het hier toch ook te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Syzzer schreef op 30 december 2003 @ 00:23:
Trouwens ik zit nog met een probleem.

Ik ben inmiddels bij een aantal zkane langsgeweest:
- Gamma
- Praxis
- Karwei
- Hubo
- Dierenland (middelgrote dierenshop)
- Rob's dierenshop (grotere dierenshop)

Maar ik kan nergens 10/14 of dikkere wandige PVC slang vinden :| Wie weet waar ik (omgeving rotterdam) een beetje goedkoop deze slang kan vinden :?
`

en van die zwarte tyleen buis dan??? die verkoopt elke DHZ zaak, is geloof ik wel iets aan de grote kant (16mm zo uit mn hoofd) maar misschien wel pas te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:46

KompjoeFriek

Statsidioot

LOL @ ophanging aan plafond :P

Weer 'n leuk project, heb d'r zelf ook aan zitten denken, alleen dan zonder waterkoeling. zou dat ook kunnen? gewoon als extra cooling een klein koelkast element bij het koelblok doen? (heb een Traxon mini cooler van Essent :P *klik*)

* KompjoeFriek bookmarked :+

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Wormaap schreef op 29 december 2003 @ 23:55:
Maar dan moet het wel een _klein_ zwaar koelding zijn, want in het uiterste geval zou ik het achter de backplate van m'n mobo moeten gaan frutselen ofzo, en dan zou ik pak'm beet 65x45cm de ruimte hebben, maar dan krijg je weer een probleem met de dikte :S
Een hard gesoldeerd rad van een waterkoeling zou ook goed werken hij moet alleen wel goed schoon en droog van binnen zijn voordat je hem gebruikt.

[quote]Door KompjoeFriek - Wednesday 31 December 2003 01:23:

LOL @ ophanging aan plafond

Weer 'n leuk project, heb d'r zelf ook aan zitten denken, alleen dan zonder waterkoeling. zou dat ook kunnen? gewoon als extra cooling een klein koelkast element bij het koelblok doen? (heb een Traxon mini cooler van Essent *klik*)

* KompjoeFriek bookmarked
------------------------------------------------------------------------------------

Het vervelende is dat je condenswater moet gaan afvoeren en dit is lastig lijkt me!

[ Voor 38% gewijzigd door Haeg op 31-12-2003 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KompjoeFriek schreef op 31 december 2003 @ 01:23:
LOL @ ophanging aan plafond :P

Weer 'n leuk project, heb d'r zelf ook aan zitten denken, alleen dan zonder waterkoeling. zou dat ook kunnen? gewoon als extra cooling een klein koelkast element bij het koelblok doen? (heb een Traxon mini cooler van Essent :P
nee dat gaat niet er zit een te klein peltier element in (+/- 50w) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Haeg schreef op 31 december 2003 @ 19:43:
[...]

Een hard gesoldeerd rad van een waterkoeling zou ook goed werken hij moet alleen wel goed schoon en droog van binnen zijn voordat je hem gebruikt.
Dus dan zou ik zeg maar 2 rads in m'n case hebben? 1 Om het water wat af te koelen (lijkt me beter dan dat het koelkastelement continue 120 watt aan warmte af moet voeren ofzo) en 1 als warmtewisselaar voor het chill-systeem?
Verder... Hoe dik moet de isolatie rond je slangen zijn als je onder kamertemperatuur gaat? Ik wil natuurlijk dan wel maximale performance, dus water van beneden 0 zou leuk zijn. Ik heb hier nog grote platen vloer-isolatie liggen, da's pak'm beet 5mm dik stevig schuimrubber, 'k weet niet of je dat spul kent, vast wel :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 01-01-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16
Wormaap schreef op 01 januari 2004 @ 20:27:
[...]

Dus dan zou ik zeg maar 2 rads in m'n case hebben? 1 Om het water wat af te koelen (lijkt me beter dan dat het koelkastelement continue 120 watt aan warmte af moet voeren ofzo) en 1 als warmtewisselaar voor het chill-systeem?
Zoiets ja.. Je hebt 1 condensor nodig (om de vloeistof in het phase-change circuit te koelen) en 1 warmtewisselaar om je water te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Wormaap schreef op 01 januari 2004 @ 20:27:
[...]

Verder... Hoe dik moet de isolatie rond je slangen zijn als je onder kamertemperatuur gaat? Ik wil natuurlijk dan wel maximale performance, dus water van beneden 0 zou leuk zijn. Ik heb hier nog grote platen vloer-isolatie liggen, da's pak'm beet 5mm dik stevig schuimrubber, 'k weet niet of je dat spul kent, vast wel :P
Om water onder de nul graden te krijgen,en houden' met snelle pc erop aangesloten,is al een prestatie op zich .
Wanneer je dan alles moet gaan isoleren ,is dat ook al een klus op zich want doe je een klein stukje vergeten kun je na een weekje fijn pootje baden onder in je pc.
Het beste kun je een systeem maken zoals dabit het heeft ,een luchtdichte vochtvrije kast maken.
6 mm neopreen wanddikte slangisolatie heb je minimaal nodig bij een temp van nul graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
In dat geval denk ik dat ik dan maar gewoon het water enkele graden onder kamertemperatuur houd. 'K heb gewoon domweg het geld en de middelen niet om zo'n kast te maken :|
(dit hele verhaal gaat btw met'n beetje pech zelfs pas 2005 worden ofzo btw, aangezien ik sowieso eerst eens een GEWONE waterkoeling moet hebben)

offtopic:
Doe je een klein stukje vergeten... ook Limburger? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 01-01-2004 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:15
Ziet er al goed uit... Ik wil wel zien hoe je de buitenkant gaan oplossen (piepschuim :r)... WAAR IS DE UPDATE!!!! :P (I know, I know, tentamen week enzo :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Dat heb je goed gezien cls ;) Ik ben nu tussedoor wel af en toe wel bezig er aan nog, maar ik ga niet voor elke scheet een update posten :p . OP het moment ben ik bezig met het onderstel waar alles op bevestigd gaat worden. Als dat af is post ik wel weer een update.

Op dit moment denk ik dat ik van die dunne houten platen die ook altijd achterin kasten zitten tegen de wanden zet voor de stevigheid. Daarna kan ik die platen altijd nog spuiten of wat om het er beter uit te laten zien. Maar vooralsnog komt prestatie op de eerst plaats en uiterlijk op de tweede ;) .

BTW, ik ben nog steeds op zoek naar goedkope slang met een binnendiameter van 10mm. Groothandels reageren neit op mijn mail of willen niet aan partivulieren verkopen en bij de autozaken in de buurt heb ik alleen dure (bepantersde en ali-chemikali bestendige etc) slangen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
[UPDATE] 08-01-2004:

Vandaag even een plexi bescherm-laag gemaakt voor op het deksel van de 'coolbox'. Als ik er nu wat op laat vallen zit er niet gelijk een gat in ;) . Wel goed kijken op de pic, anders zie je het deksel niet eens ;) .

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2385_t.jpg

En mijn blokje in de isolatie gegooid:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2379.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2381.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2383.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/123_2384.jpg

[UPDATE] 09-01-2004:

Vanmiddag even naar de kelder geweest met het idee om op te ruimen zodat ik binnekort alles samen zou kunnen bouwen. Gelukkig was het opruimen en alle restanten van de koelkast die nog in de weg stonden weg stonden weggooien niet veel meer dan drie kwartiertjes werk, dus heb ik gelijk het half-klare karretje dat ik op mijn kamer had staan naar de kelder gehaald en en zooite op het karretje gezet:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/124_2402_t.jpg

Vervolgens het hele zooitje naar huis gereden. (Handig btw zo'n karretje, kan gelijk alle andere meuk die mee moet op gooien ;) ) . Hier nog ff alles goed vast gezet, want ik had natuurlijk weer niet genoeg schroeven bij me |:( , en de 'coolbox' op erbij geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/124_2403_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/124_2404_t.jpg

Hoewel hij nu bijna klaar lijkt is er nog wel het een en ander te doen:
- Thermostaat weer aansluiten en ergens netjes vastzetten.
- Slangen zijn nog in aantocht ( _/-\0_ Hummel-X en zijn pappie )
- Gaten voor slangen in deksel maken
- Kast klaar maken voor gebruik chiller (stuk uit mobo tray halen voor isolatie)
- Mobo klaarmaken voor gebruik met Chiller
- Heel het koelelement nog van de moeilijk weg te krijgen resten isolatieschuim ontdoen (Iemand een tip? )

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om mijn half-dode NF7-S onder handen te nemen voor de chiller, maar aangezien ik deze maand geen geld ga hebben voor een nieuwe zal het toch maar moeten.

* Syzzer is heel blij, want eindelijk begint het echt ergens op te lijken :D :D :D

[ Voor 6% gewijzigd door Syzzer op 09-01-2004 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij loop je een jaartje achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

Exigence

dnkroz

^^^ lol :D

Ontopic: begint er echt goed uit te zien, lekker dikke isolatie enzo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 21:02:
volgens mij loop je een jaartje achter...
LOL, ik copy-paste nooit O-)

Oh, BTW, thermostaat net aangesloten, nu nog ff ergens die kastjes zien te laten.

[ Voor 20% gewijzigd door Syzzer op 09-01-2004 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al getest? Ben benieuwd wat voor een temps je krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Begint echt al zwaar mooitjes uit te zien man :P Wanneer krijgen we resultaten? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er _/-\o_ uit. Het is wel een gigantisch gevaarte >:)

Maar ik vraag me af of die 'koelbox' (volgens mij is het een omgebouwde vuilnisbak ;) ) wel goed genoeg isoleert? Er zit wel piepschuim omheen, maar ik denk toch dat een koelbox beter had geweest. (jammer dat er niet zulke grote koelboxen bestaan. Waarom houden ze dan ook geen rekening met tweakers met het maken van koelboxen :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben je niet bang voor condens aan de onderkant of ga je het gedeelte dat je cpu niet raakt ook nog isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 22:14:
Heb je al getest? Ben benieuwd wat voor een temps je krijgt....
Heb nog een lijstje met to-do's staan. Het grootste probleem is nog om het koelelement mooi schoon te krijgen. De buitenkant zit helemaal vol met kleine restjes van het isolatieschuim dat ik er al zo veel mogelijk af heb gehaald. De restjes zitten goed vast en ik krijg ze er niet makkelijk af. Ben al met een flinke borstel met harde haren aan het raggen geweest, maar dat mocht ook niet helpen. Ik heb ergens gelezen dat aceton isolatiespul nogal eens wil oplossen, dus ik ga binnekort de nagellakremover van me ma eens stelen, hopen dat dat werkt.
Wormaap schreef op 09 januari 2004 @ 22:25:
Begint echt al zwaar mooitjes uit te zien man :P Wanneer krijgen we resultaten? })
Zie tekst hierboven ;) .
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 22:27:
Ziet er _/-\o_ uit. Het is wel een gigantisch gevaarte >:)

Maar ik vraag me af of die 'koelbox' (volgens mij is het een omgebouwde vuilnisbak ;) ) wel goed genoeg isoleert? Er zit wel piepschuim omheen, maar ik denk toch dat een koelbox beter had geweest. (jammer dat er niet zulke grote koelboxen bestaan. Waarom houden ze dan ook geen rekening met tweakers met het maken van koelboxen :Y) )
Tussen de prullenbak en het piepschuim zit ook nog eens PUR-schuim. De isolatie van een echte coolbox is niet veel dikker of zelfs dunner dan dat deze is. Ik denk niet dat dat een probleem gaat worden.
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 22:38:
[...]

ben je niet bang voor condens aan de onderkant of ga je het gedeelte dat je cpu niet raakt ook nog isoleren?
Dat isoleer ik vanaf het moederbord, maar dat komt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
'K zou ipv nagellakremover pure aceton kopen. Dat kost ongeveer 1 euro voor'n flesje en't zal waarschijnlijk wat beter werken. In veel nagellakremovers zit nieteens meer aceton geloof ik :/ (wel uitkijken, die zooi vervliegt takkesnel, altijd het dopje erop draaien want voor je het weet is je flesje leeg :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Wormaap schreef op 09 januari 2004 @ 22:56:
'K zou ipv nagellakremover pure aceton kopen. Dat kost ongeveer 1 euro voor'n flesje en't zal waarschijnlijk wat beter werken. In veel nagellakremovers zit nieteens meer aceton geloof ik :/ (wel uitkijken, die zooi vervliegt takkesnel, altijd het dopje erop draaien want voor je het weet is je flesje leeg :P)
En dat haal ik gewoon bij de drogist?

Oh, btw, heb 20 minuten geleden de compressor aangezet en me al-cheapo thermometer geeft aan dat de lucht in de box nu -19.5 is :7

vvv thnx Wormaap, morgen ff bij de etos/da langswippen dan. Neem ik gelijk de auto-onderdelen-zaak mee voor een litertje of 10 anti-vries :D . vvv

-23 inmiddels

[ Voor 34% gewijzigd door Syzzer op 09-01-2004 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ik heb het toendertijd (modelbouw, verf van plastic afhalen :P) bij't Kruidvat gehaald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice temp :) Je prullenbak ziet er best strak uit zo, hoop dat het allemaal een beetje goed gaat komen @ je NF7-S die misschien wel vlakbij het einde zit... (ik vind het blokkie eigenlijk ook wel mooi zo ;) )

Btw, je slang gaat morgen op de bus, had er vandaag echt geen tijd voor :( Staat hier al wel ingepakt enzo, maar waarschijnlijk krijg je hem dus pas maandag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 23:06:
Nice temp :) Je prullenbak ziet er best strak uit zo, hoop dat het allemaal een beetje goed gaat komen @ je NF7-S die misschien wel vlakbij het einde zit... (ik vind het blokkie eigenlijk ook wel mooi zo ;) )

Btw, je slang gaat morgen op de bus, had er vandaag echt geen tijd voor :( Staat hier al wel ingepakt enzo, maar waarschijnlijk krijg je hem dus pas maandag....
Geen probleem, dan doe ik zondag misschien nog wat aan mijn tentamens ook ;) . Ik zie het pakketje wel verschijnen.

Edit:
Met de Thermostaat op stand 1 (van de 7 ) koelt hij de lucht af tot -27 :D . Ik zet hem nu weer uit, de volgende test komt wel als er vloeistof in de bak zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Syzzer op 09-01-2004 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ziet er goed uit, lekkere temps, maar nu nog met water erin ;). Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het water echt koud is. Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
[UPDATE] 21-01-2004:

Eindelijk weer even tijd gevonden om aan de slag te gaan na al die enge toetsen. Ben vooral bezig geweest met de isolatie en gaten in het deksel maken voro de slang. Omdat het boren door het piepschuim niet helemaal netjes ging ( :X ) maar een heel stuk uit het deksel gehaald, ander plexi plaatje op maat gezaagd en ik had een dubbel-plexigals window in mijn chiller :D . Helaas is het een beetje donker en saai binnen in de bak, maar who cares :p .

Picje hoe het er nu bij ligt:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/124_2450_t.jpg

Als ik strax nog even heb ga ik mijn nieuwe DFI LanParty eens flink in de vaseline en neopreen stoppen en testen die hap!

Ik beloof niets, maar ik hoop vanavond wat results / temps te hebben :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
ik ben benieuwd

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mss een n00b-vraag, maar waar heb je je pompje gelaten? En hoe heb je je slangen in die 'koelbox' lopen? Gewoon erin gepropt, of ergens op vastgezet? Soort slalom :?
______
(______
______)
(______
______)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Erg mooi ding _/-\o_

Nu maar hopen dat hij de load een beetje kan houden :)

* Syngrow wil ook ooit nog zo'n ding maken

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
update op 22-01-03? das knap :P morgen een jaar geleden.

Maar even ontopic, ga je die compressor constant laten draaien, of werk je me een thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 21:03:
Het is mss een n00b-vraag, maar waar heb je je pompje gelaten? En hoe heb je je slangen in die 'koelbox' lopen? Gewoon erin gepropt, of ergens op vastgezet? Soort slalom :?
______
(______
______)
(______
______)
Pompje staat gewoon in de bak vloeistof, andere slang eindigt net een stukje boven de vloeistof. Alleen vastgezet in het deksel.
LeonM schreef op 21 januari 2004 @ 21:15:
update op 22-01-03? das knap :P morgen een jaar geleden.

Maar even ontopic, ga je die compressor constant laten draaien, of werk je me een thermostaat?
Blijft lastig die data :p

Ik gebruik nog gewoon de thermostaat uit de koelkast.

Ik zit nu echter weer met een probleem:
mijn LanParty wil, net als toen ik het bordje voor het eerst aansloot niet booten. Als ik op de power-knop druk gaat hij kort aan en gaan alle lampjes branden, maar nog geen seconde later gaat hij alweer uit. Laatste keer hielp een BIOS-reset me, maar dit keer wil dat niet werken. Laatste keer heb ik ook meerdere malen mijn proc met een oudere geswitched om te testen of het hieraan lag. Daar heb ik nu echter niet bepaald zin in. Is toch meer gedoe met zo'n geïsolerd waterblok als met een standaard luchtkoeler :X .

* Syzzer is even enorm aan het balen.

Heel mss iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
misschien beveiling vanwege het afwezig zijn van CPU fan, sluit er voor de gein eens 1 aan, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
drienties schreef op 21 januari 2004 @ 21:37:
misschien beveiling vanwege het afwezig zijn van CPU fan, sluit er voor de gein eens 1 aan, kijken of dat helpt.
Heb ik al geprobeerd. Ook booten zonder geheugen en videokaart leverd hetzelfde effect op. Ik vrees dat ik toch de koeling er weer af mag gaan halen :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fok, da's balen :(
Naja, ff uurtje werk ofzo (?) en dan kan je eens wat resultaten laten zien ;)
'K wacht met smart :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al een zwaardere voeding geprobeerd?

en even op de processor drukken terwijl je hem sluit.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Ik draai op een Antec TrueControl550, neem aan dat dat zwaar genoeg is ;) .

Zal zo nog ff proberen met extra hard drukken op de proc terwijl ik het hendeltje overhaal.

Wat ik inmiddels al heb geprobeerd:
- Koeler er opnieuw op en ontiegelijk vast gedraaid
-> PC ging consatnt na halve seconde rebooten, reageerde daarna helemaal niet meer 2 power switch. Bios resetten leverde niets op.
- Duron1200 erin, luchtkoeler erop.
-> PC boot nog steeds niet, maar blijft nu tenminste aan. De 4 lampjes blijven branden, wat dezelfde betekenid heeft als 'FF' bij Epox.
- Proc eruit
-> zelfde als met duron1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm,

Vreemd dat de boel niet meer starten wil. Heb je het mobo al onder de neopreen en vaseline gesmeerd? Ik test alle soorten isolatie altijd eerst met een multimeter op eventuele (minuscule) geleiding. Plakrand van neopreen misschien?

Ik roep maar wat...

Ben zelf ook met een waterchiller bezig, zoek nog een makkelijk isoleerbaar waterblock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Kortsluitingkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Hoewel ik het me niet kon voorstellen dat Vaseline geleidde, net toch ff de multimeter eringestopt en nu weet ik dus zeker dat het niet geleid :p .

Het neopreen dat ik heb gebruikt heeft geen plakrand en voor de rest ook niet dat kan geleiden.

Darnaast vertoonde het moederbord dezelfde kuren toen ik het voor het eerst in me handen kreeg en ik het volledig ongemod/besmet met een luchtkoeler testte maandag. Toen wilde het na 1,5 uur klooien opeens werken en dacht ik dat het eraan lag dat er nog foute setting in de bios stonden oid.

Op amdmb.com heb ik nog wat gelezen en een ander die hetzelfde heeft (op zijn 2e mb al inmiddels) mocht zijn bord RMA'en van de DFI gast daar, het zou om DOA gaan.

Ik word hier toch wel treurig van. Begin bijna te geloven dat ik maandag gewoon €155 naar de haaien heb gegooid door dit bordje te kopen. :(

En toch weiger ik op te geven, het móet gewoon werken!

Alles werkt BTW nog perfect op me oude mobo, al is het in SC. Mijn proc/mem/vga is dus niet kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Ik heb het zojuist in actie gezien, en 9 graden, ik denk dat de mensen nog steeds erg benieuwd zijn naar een update hehehe.. Dus waar blijft hij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
LOL

CPU temp is op dit moment 9 graden inderdaad.

Ik heb inmiddels een nieuw moederbord en het zooitje ligt nu test te draaien. Allesis gewoon idle nu, ik wil eerst zien tot waar de compressor het water krijgt.

De reden waarom ik nog geen update heb gepoast is omdat de batterijen van me cam leeg zijn en ik dus geen pics kan schieten :p . Ik beloof pics zodra ik weer volle batterijen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Nice Syzzer :) ik ben inderdaad wel benieuwd naar hoe het er nu allemaal uitziet...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Whaaaagh :D :D

Current CPU temp: -1

* Syzzer is even heel blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Syzzer schreef op 05 februari 2004 @ 21:33:
Whaaaagh :D :D

Current CPU temp: -1

* Syzzer is even heel blij
NICE :D

Toch vraag ik me af, duurt het zo lang tot hij op een hele koude temp komt? :) enne, wanneer begint het OCen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Mijn vingers tintelen om te gaan OC-en. Ik geloof dat het idd maar eens tijd wordt om het CPU'ke aan de tand te gaan voelen!

Waarom duurt het zo lang:
Het is maar een koelkastcompressortje en hij moet én 15 liter water afkoelen én de hite van de proc verwerken. Het water was om 7 uur nog 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
[UPDATE] 05-02-2004:

Vandaag tijd gevonden om de koeliong op mijn moederbord te zetten. Het hele zooitje weer netjes in de Vaseline gesmeerd, koeling erop en wonder boven wonder, het werkte!

Picje van het geheel zoals het er nu bij ligt:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/125_2509_t.jpg

Om 7 uur had ik de koeling ingeschakeld en begon de compressor met het afkoelen van het water vanaf de 21 graden. Om een uur of 10 begon de watertemp te stabiliseren rondde -10 graden, wat een CPU-temp van -3 / -4 betekende :D . Tijdens dit alles was het geheel niet stressed en was mijn Barton 2500+ @ 3200+ @ 1.65V.

Na 10-en ben ik wat gaan overclocken en heb ik helaas mijn vermoeden dat ik het afgelopen weekend had opgedaan bevestigd :( . 2 weken geleden, toen ik probeerde mijn vorige DFI aan de gang te krijgen ben ik bij de vele malen dat ik de koeling heb verwisseld één keer te hardhandig geweest, waarbij ik een hoekje van mijn core af heb gebroken. Van het weekend op een LAN merkte ik al dat het systeem niet geheel meer stabiel was te noemen en ik merk nu ook dat ik de CPU nauwelijks meer kan overclocken of ik krijg vastlopers of foutmeldingen tijdens het booten naar Windows.

Het enige wat ik nog kan proberen is een nieuwere BIOS op mijn mobo te flashen, maar ik geloof niet dat dit iets uit gaat maken.

Kortom: operatie geslaagd, patient overleden ...

Naja, ik heb nu tenminste ene proc @ -4 graden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ziet er echt hartstikke ruig uit, hopen dat je gauw een nieuw en goed processor hebt. Naja, shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Syzzer schreef op 06 februari 2004 @ 14:47:
[UPDATE] 05-02-2004:

Kortom: operatie geslaagd, patient overleden ...

Naja, ik heb nu tenminste ene proc @ -4 graden ;) .
dat wordt dus even een andere proc halen, gelukkig is de 2500+ niet zo duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 15:04:
[...]

En dan maar hopen dat hij het goed doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 15:04:
[...]

True, maar 100 euri's is voor mij nog steeds iets minder als een maand werken :X . Toch denk ik idd dat ik zeer binnenkort een nieuwe 2500+ ga halen.

Best wel kut, want het geld was eigenlijk bedoeld voor een 160 gig SATA schijfje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 13:24

World Citizen

FreeReef.nl

nou heel even een klein vraagje want ik snap het niet zo goed.
even een schets van het systeem

van het groote zwart bol ding gaan 2 slangen af sluit je die nou direct aan op je wc blokje. dus een waar freon naar toe gaat en een waar freon vanaf gaat. of anders, moet er nog andere dingen tussen ofzow.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Syzzer schreef op 06 februari 2004 @ 15:09:
[...]

True, maar 100 euri's is voor mij nog steeds iets minder als een maand werken :X . Toch denk ik idd dat ik zeer binnenkort een nieuwe 2500+ ga halen.

Best wel kut, want het geld was eigenlijk bedoeld voor een 160 gig SATA schijfje ...
86 euro bij yorcom, maar idd is natuurlijk altijd weer zonde van je geld. Het leven van een tweaker is hard.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

nketelaar schreef op 06 februari 2004 @ 15:15:

van het groote zwart bol ding gaan 2 slangen af sluit je die nou direct aan op je wc blokje. dus een waar freon naar toe gaat en een waar freon vanaf gaat. of anders, moet er nog andere dingen tussen ofzow.
Lol, dit is geen prometeia, of een kloon. Het gas wordt niet op de cpu verdampt, maar op een groot koelelement, dat normaal in een koelkast zit. Dit koelelement hang je in een bak water, zodat dat water afgekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
nketelaar schreef op 06 februari 2004 @ 15:15:

Het koelelement, dus datgene wat koud wordt in de koelkast, zit in die grote piepschuimen bak met water. Het water wordt gekoeld en vervolgens via de 2 slangen die je ziet naar het waterblokje gepompt en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 13:24

World Citizen

FreeReef.nl

sorry sorry net ging ineens het lampje brande ik snap het systeem maar nu een ander vraagje.

wat doet de vaseline, en waar smeer je dat dan precies op.
en
maakt het niet een ongelofelijke rot herrie

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Herrie valt reuze mee, iets zachter als een normale CPU koeler in je kast, maar een minder irri geluid, dus ik kan me er niet erg aan storen.

Vaseline smeer ik in mijn socket en op mijn CPU, omdat daar anders condens ontstaat. Lees eens wat PhaseChange / TEC / Isolatie guides, daar staat meestal precies in wat he wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Hmm, allemaal leuk en nice, hehehe, maar wat ga je doen om dat lelijke piepschuim weg te werken?! Want een tweaker is geen tweaker als hij naast performance niet naar de looks kijkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
cls schreef op 06 februari 2004 @ 15:45:
Hmm, allemaal leuk en nice, hehehe, maar wat ga je doen om dat lelijke piepschuim weg te werken?! Want een tweaker is geen tweaker als hij naast performance niet naar de looks kijkt :D
Nu verwar je Casemodders met Tweakers ;) . Maar dat terzijde.

Ik ben nog steeds van plan er een keer mooie houten plaatjes omheen te zetten. Wanneer heb ik nog geen flauw idee van, komende tijd ga ik eerst maar eens wat extra werken, want een chronisch en drastisch geldtekort is niet handig ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Syzzer schreef op 06 februari 2004 @ 16:13:
[...]

Nu verwar je Casemodders met Tweakers ;) . Maar dat terzijde.

Ik ben nog steeds van plan er een keer mooie houten plaatjes omheen te zetten. Wanneer heb ik nog geen flauw idee van, komende tijd ga ik eerst maar eens wat extra werken, want een chronisch en drastisch geldtekort is niet handig ;) .
Ik mag dan die 2 verwarren, maar dat maakt in dit geval niet uit, want je bent ze allebei :P.. Zou het geen idee zijn om aluminum of ander materiaal er om heen te doen? Of loopt dat te hoog op in prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Dat hout heb ik nog wel staan in de kelder. Alu is duur en moet ik kopen. Aangezien ik juist probeer een beetje te sparen voor rijlessen over een tijdje, ben ik niet van plan extra geld uit te geven, Als het er maar een beetje uitziet en functioneel is ;) .

offtopic:
Had je je proc al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Syzzer schreef op 06 februari 2004 @ 17:49:
Dat hout heb ik nog wel staan in de kelder. Alu is duur en moet ik kopen. Aangezien ik juist probeer een beetje te sparen voor rijlessen over een tijdje, ben ik niet van plan extra geld uit te geven, Als het er maar een beetje uitziet en functioneel is ;) .

offtopic:
Had je je proc al binnen?
Gekleurd hout? Of moet je nog gaan verven? (verf kost ook geld :P)

offtopic:
Proc was toch gisteren na 6en besteld => geen vrijdag => geen zaterdag en zondag (weekend) => geen maandag (nogal rotdag voor post) => waarschijnlijk dinsdag

[ Voor 3% gewijzigd door danslo op 06-02-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33

Quarin

Ondertitel... wasda?

Erg netjes tot nu toe. Maar waar ligt het nu rpecies aan dat je niet verder kunt? Misschien toch je nb met water koelen, en je mem nog wat beter koelen/ voltage verhogen. Die paar extra sec zouden erg mooi zijn in pifast :)

Verder waar heb je je methanol vandaan. Want ik ben op zoek naar alcohol of methanol (5 liter) maar het eerste is heel duur en het tweede kan ik nergens vinden.
Kan ik ook spiritus gebruiken en in welke verhouding zou dat dan zijn. Ik heb liever methanol maar ik zou dus neit weten waarvandaan dat zou moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

quarin schreef op 17 februari 2004 @ 13:45:
Erg netjes tot nu toe. Maar waar ligt het nu rpecies aan dat je niet verder kunt? Misschien toch je nb met water koelen, en je mem nog wat beter koelen/ voltage verhogen. Die paar extra sec zouden erg mooi zijn in pifast :)

Verder waar heb je je methanol vandaan. Want ik ben op zoek naar alcohol of methanol (5 liter) maar het eerste is heel duur en het tweede kan ik nergens vinden.
Kan ik ook spiritus gebruiken en in welke verhouding zou dat dan zijn. Ik heb liever methanol maar ik zou dus neit weten waarvandaan dat zou moeten komen
Modelbouwzaken,die kleine autootjes rijden erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:12
quarin schreef op 17 februari 2004 @ 13:45:

Een beetje chemicus weet dat spiritus een mengsel een ethylalcohol (ethanol JaJa die soort die in bier en drank enzo zit) en methylalcohol (methanol) is en blauwe kleurstof. ;) Meer ethanol dan methanol overgens.
Alleen ik zou dit niet zo snel door siliconen of PVS slangen pompen aangezien deze stoffen ideaal zijn om kunstoffen op te lossen.
Maarja voordat er een gat in de slang heb je al lang een nieuwe PC.

Het heeft wel een erg laag vriespunt dat is wel positief ver onder de -40C. Wat alleen jammer de warmtecapaciteit van deze stoffen is erg laag tov water.
Dus per liter dat je verpompt kan het maar weinig "kou" meenemen.

Misschien een idee
Water waarin je zout zou oplossen zou dit probleem niet hebben. Dan krijg je misschien weer corrosie problemen. Maar ook dat is minimaal met een koperen blok. Methanol moet je ook blijven bijvullen aangezien het zeer snel verdampt.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 18-02-2004 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 19:33
Ik zit me ook te voorbereiden op zo`n waterchiller.
Ik wil het uitproberen zoals hieronder op de tek. te zien is.
Is zoiets mogelijk:?

ftp://r.slowinski@members.chello.nl/PCWaterchiller.JPG

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

SlowikPL schreef op 29 maart 2004 @ 21:27:
Ik zit me ook te voorbereiden op zo`n waterchiller.
Ik wil het uitproberen zoals hieronder op de tek. te zien is.
Is zoiets mogelijk:?

ftp://r.slowinski@members.chello.nl/PCWaterchiller.JPG
de juiste links is:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.slowinski/PCWaterchiller.JPG

:)

maar het lijkt me wel haalbaar als je alleen je cpu koelt

[ Voor 4% gewijzigd door Jack op 29-03-2004 23:00 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Wat ik begrijp is dat je gelijk heel je pc wilt koelen met het koelelement van de koelkast? Dan zul je erg veel moeten gaan isoleren (weliswaar alleen tegen vermogesnverlies als je het geheel goed luchtficht maakt) en het lijkt me totaal niet handig als je bv even je mobo, proc, mem of weet ik veel wat wilt gaan vervangen.

Ook zul je een wat sterkere compressor nodig hebben, want je wilt dus ook je GPU, NB en andere onderdelen koel houden ermee. Mijn compressor houdt mijn water als mijn CPU @ 1.9V stressed op ongeveer -12 ~ -10 graden. Als jij je CPU bv gaat stressen op 2.1V en daarnaast je gevoltmodde radeon aan het werk zet (oftwel: je gamed :p ) zullen je temps wel een stuk minder strak worden met een compressortje als die van mij ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
leonbong schreef op 18 februari 2004 @ 08:20:
[...]

[...]

Misschien een idee
Water waarin je zout zou oplossen zou dit probleem niet hebben. Dan krijg je misschien weer corrosie problemen. Maar ook dat is minimaal met een koperen blok. Methanol moet je ook blijven bijvullen aangezien het zeer snel verdampt.
Zou ik niet doen. Van icecoldcomputing.com (dabit's site):

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=e4254c9096f7e84d82deb4f086fbf82d40688513
"Corrosion of the copper caused by the calcium chloride brine"

Edit:
hmm, had natuurlijk ook mijn vorige post kunnen editten :p .

Edit2:
bedenk me opeens dat zout NaCl is, niet CaCl2, dus dat gaat dat niet op met die kopercorrosie denk ik.

Maar dan nog zul je met zout niet écht lage temps halen, wil je niet enorm veel zout in het wtaer gaan gooien (gaat ook niet ten goede komen van de koelprestaties).

[ Voor 26% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

calcium cloride ook een een zout ;) NaCl is keukenzout maar er zijn veel meer zouten. metaal+niet metaal atoom=zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt me toch ja :P

http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=47

Op Pagina 2 staat een stukje van Dabit over koelvloeistoffen. Best leuk om doorheen te bladeren als je opzoek bent naar een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 22:22:
[...]

Zou ik niet doen. Van icecoldcomputing.com (dabit's site):

[afbeelding]
"Corrosion of the copper caused by the calcium chloride brine"

Edit:
hmm, had natuurlijk ook mijn vorige post kunnen editten :p .

Edit2:
bedenk me opeens dat zout NaCl is, niet CaCl2, dus dat gaat dat niet op met die kopercorrosie denk ik.

Maar dan nog zul je met zout niet écht lage temps halen, wil je niet enorm veel zout in het wtaer gaan gooien (gaat ook niet ten goede komen van de koelprestaties).
Ik ben zelf ook eens met zout water NaCl aan het testen geweest maar dat koper roest zo snel dat binnen no time ook je slangen aan de binnenkant groen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Haeg op 30-03-2004 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Thanks syzzer voor je reply in mijn topicje jouw topic helpt me veel . :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09
Ik post een nutteloze post op navolging van de vorige nutteloze post...

Waarom poste je die nutteloze post en kick je een topic van een half jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijd voor een update!!! ZIet er trouwens wel leip uit :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 18:14:
tijd voor een update!!! ZIet er trouwens wel leip uit :)
Ik neem aan dat hij klaar is? of een heel eind opweg. Hij heeft namelijk meer dan een half jaar gehad.

In beide gevallen: Pics! :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door LifeTecH op 27-11-2004 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Vandread schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 17:40:
Ik post een nutteloze post op navolging van de vorige nutteloze post...

Waarom poste je die nutteloze post en kick je een topic van een half jaar oud?
Was geen nutteloze post was een bedankje. Hij had net zijn topic in het mijne gepost vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Thrillseekah schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 18:20:
[...]

Was geen nutteloze post was een bedankje. Hij had net zijn topic in het mijne gepost vandaar.
Dat kan ook via msn, dus het is nog steeds een nutteloze post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
dat zeg ik gamma, is gewoon not done hier dacht ik zo O-)

en update?
welke update... dat ie te koop staat?
*spam*

http://www.tweakers.net/aanbod/153999/all

kopuuuuh?

[ Voor 14% gewijzigd door Vandread op 27-11-2004 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Vandread schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 19:55:
dat zeg ik gamma, is gewoon not done hier dacht ik zo O-)

en update?
welke update... dat ie te koop staat?
*spam*

http://www.tweakers.net/aanbod/153999/all

kopuuuuh?
heheheh

Er valt idd niet veel te updaten. Hij heeft trouw dienst gedaan en mijn proc rijdens vele benches lekker water/antivries van -20 over zijn hoofdje laten stromen.

Zoals je in me advertentie kunt zien heb ik daardoor leuke resultaten kunnen halen. De chiller is echter vrij groot (zeker voor mijn kamertje van 3x3) en ik wil verder. Vandaar dat ik nu druk voorbereidingen aan het nemen ben om een andere te bouwen en deze in de verkoop doe.

Mijn nieuwe chiller zou een stuk kleiner moeten zijn, niet te horen en geschikt voor 24/7 gebruik (is deze in principe ook wel, maar ik heb nooit de moeite genomen om mijn kast ervoor om te bouwen O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam laatst op een idee voor een Waterchiller. Ik zag namelijk laatst ergens zo'n mini-koelkast staat, zo een die je in de auto kunt gebruiken. Als je daar nou je reservoir in zet en de slangen door 2 gaten in de zijkant boort er uit naar je PC laat gaan, dan moet dat toch goed lukken? Heb je gelijk nog ruimte voor je bier 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
Anders kick jij ff een topic van een half jaar oud :P
Dat gaat niet werken, en je bent ook niet de eerste die dat bedenkt ;)
Search maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Syzzer schreef op donderdag 18 december 2003 @ 22:26:
Picje van het ding:
[afbeelding]

Dit is nog een plaatje van toen ik hem net had opgehaald. De 'groef' die je ziet lopen is het koelelement. Achter de plaat zit volgens mij dus een verwarmingselement.
Heel veel koelingen / vrieskasten, hebben een ontdooistand, welke om de zoveel tijd even actief wordt, zo voorkom je dat je vireselement 1 grote bonk ijs wordt.

Ikzelf werk in een supermarkt, waar ALLE koelingen en vriesers elke dag 2 a 3x zo'n cyclus maken, je ziet dan heel even de temperatuur stijgen, het ijs smelt en loopt in een afvoer, en een kwartiertje later gaat alles weer lekker doorvriezen. Tijdens dit proces (15 minuten) blijven artikelen koel genoeg om niet boven de toegestane temperaturen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk project dit, zelf ben ik nu met hetzelfde bezig. Vanmiddag een koelkast uit elkaar gesloopt

Ik heb een vraag over de verdamper, deze is van aluminium. Mijn waterblokje is van koper.
Gaat dit problemen opleveren ? (reageren van 2 metalen+water)
Zou het slim zijn om de verdamper te verven/spuiten om dit te voorkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Holy crap back to the future is er niks bij.....
Briljant hoe vaak dit topic gekickt word.

Anti-vries werkt meestal al tegen corrosie, dus no worries volgens mij, neem aan dat je dat gaat gebruiken?
Meestal is zo'n verdamper toch al gecoat trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel het plan om anti vries erbij te doen, bij mij is de verdamper maar aan 1 kant gecoat.
Pagina: 1 2 Laatste