Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LCD datasheet?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik ben van plan om een LCD in te bouwen in mijn computer
er is echter wel een probleempje ;(
ik heb dit nog nooit gedaan 8)7
ik heb een lcd uit een wekkerradio gehaald
nu zeggen sommigen onder jullie dit werkt toch niet maar ik heb gehoord van iemand dat het met sommige speciale wel werkt en hij zei dat het zo een was dat ik heb, ik weet dus echter wel niet welk LCD het is :? |:( O-) en waar ik datasheets moet vinden ervoor (wat is dat trouwens een datasheet) en hoe moet ik dat dan aansluiten
alle hulp is welkom
_/-\o_ dank jullie heel erg _/-\o_
Phantom Furox

Verwijderd

Een wekkerradio lcd krijg je nooit aan de praat. Waarom?
Zo'n scherm heeft geen controller
Je hebt geen datasheet (dat is dus een boekje of pdf waarin alle functies en pinouts beschreven staan)

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lees anders hier eerst een stukje:

Frequently Asked Questions CME

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 16:58
Euh tja.... Ik zou als ik jouw was gewoon een kant en klaar LCD kopen, want je moet nog veel leren denk ik :X . Maar ik zou je uitleggen waarom:
Om een LCD aan te sturen vanuit je pc moet je weten wat voor een display driver deze LCD heeft. Een display driver is een IC die seriele of paralelle data uit de pc omzet in aanstuur signalen voor het display. Sommige LCD dislplay's hebben deze driver op de print zelf zitten, maar sommige(zoals in de meeste huishoudelijke apparaten) hebben deze op de hoofd print van het apparaat zitten.
Als je er al achter kan komen wat voor een lcd het eigenlijk is, moet je er achter zien te komen wat het voor een display driver is. Als je deze gevonden hebt moet je naar een Datasheet gaan zoeken. Zoals de naam al verklapt is dit een document met daarin data van het betreffende component. Hier staan alle spanningen en pin-outs in.
Maar zoals ik al zei: Kzou gewoon een kant en klaar display kopen :Y)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
jamaar tzal wel werken
tes nie zonder die controller
tzit er allemaal op
http://members.lycos.co.uk/phantomfurox/5.jpg
dusja
kan iemand mij helpen
t LCD'ke komt uit een wekkerradio van sony ICF-C50L
mercie he

Verwijderd

ik zie alleen wat contensatortjes, geen controller ic...
Trouwens, dat is een custom lcd schermpje, geen standaard grafisch of text lcd.
Afbeeldingslocatie: http://www.ogormans.co.uk/images/icf-c50l.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 20:50:
jamaar tzal wel werken
tes nie zonder die controller
tzit er allemaal op
http://members.lycos.co.uk/phantomfurox/5.jpg
dusja
kan iemand mij helpen
t LCD'ke komt uit een wekkerradio van sony ICF-C50L
mercie he
Wat verwacht je van ons?
Als je al zo graag met dit display iets wilt doen (ik raad het je niet aan), kijk wat voor typennummers er op staan en ga zelf zoeken. Je kent Google toch wel?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het lijkt of de controller erop zit, dan moet je gewoon ff kijken wat er op de chips op de achterkant staat en dat intypen in een zoekmachine, en kijken wat voor resultaten je krijgt.

Maar als jij er helemaal geen ervaring mee hebt, raad ik aan om iemand dit te laten doen voor je of een kant en klaar LCD te kopen.

Trouwens lees de algemenen FAQ eens. Wij groeten niet in elk bericht :)
En misschien is deze ook nog wel nuttig om (nog) eens door te lezen Policy Casemodding & Elektronica

[ Voor 17% gewijzigd door Kawaii op 11-12-2003 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb al veel gezocht maar kvind nieks op google :?
er zit inderdaad een controller op (weet zelf nie wa da is hoor ma khem da gehoord van iemand dak ken
heb je msn want kzou niet echt weten welke dingskes da zijn
kan het andes eens tonen op msn met de webcam
fotokes dak trek met webcam zijn nie duidelijk
maja als ik nie probeer kan ik het nooit he
ps: kwas da effe vergeten in mijn haast :P (dak nie mocht groeten):P

Verwijderd

en kan je nog onduidelijker typen??

vergeet niet dat dit hier een forum is waar zowel mensen uit
Nederland en België op kopen.

Als iedereen hier gezellig in z'n eigen dialect begint te typen
zal het hier een leuke onverstaanbare boel worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 21:35:
en kan je nog onduidelijker typen??

vergeet niet dat dit hier een forum is waar zowel mensen uit
Nederland en België op kopen.

Als iedereen hier gezellig in z'n eigen dialect begint te typen
zal het hier een leuke onverstaanbare boel worden.
sorry ik zal het nooit meer doen >:)

Verwijderd

Welkom op Gathering of Tweakers.net :)
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 21:42:
[...]
sorry ik zal het nooit meer doen >:)
Daar houd ik je aan ;)

Zoals enkele mensen al hebben uitgelegd gaat een dergelijke LCD niet werken, zoals je ook in de CME Faq kunt vinden:
Ik heb een LCD uit een oude GSM/rekenmachine/organiser/i-mode/ander-cool-apparaat-met-grafisch-LCD gehaald. Hoe sluit ik die aan?
Die kun je niet aansluiten. De controller (als die er al op zit) van die dingen is industrieel gemaakt en afgestemd op het doel. Het is custom-built. Je kunt die gewoon niet aansluiten.
Overigens geldt voor alle LCD's dat als je geen info hebt over de LCD (chipnummers, datasheets en foto) dat het onmogelijk is om werkend te krijgen. Je hebt dan namelijk geen enkel idee wat de pinout en communicatieprotocol is. Zonder die gegevens kun je nog makkelijker leven scheppen op de Frankenstein manier dan een LCD 'tot leven wekken' door maar wat willekeurig spanningen op pinnen te zetten.
Mail anders Sony voor de pinout en het schema, zonder exacte LCD gegevens is het nl. onmogelijk om het display anders in te zetten.

Lees trouwens even Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) door, zodat je een beter beeld hebt wat wij in CME verwachten. Zo vinden wij het heel prettig als je voortaan zoveel mogelijk info geef in je topicstart, in duidelijke taal schrijft en vooral ook zelf actief op zoek gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 07:42 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.