Ik wil graag nieuwe harddisks kopen om op een wat ouder moederbord te zetten. Ik zit te denken aan serial ata, maar heb geen support hiervoor op mijn huidige mobo. Ik wil hoe dan ook extra performance (t.o.v. niet-raid) en de mogelijkheid voor het opzetten van een dualboot met ms winxp en ga daarom voor firmwareRAID0.
Het idee is dat ik met deze schijven ook vooruit kan op een volgend systeem en natuurlijk het liefst zonder verlies van data (als ik op een ander mobo bijvoorbeeld onboard sata raid heb).
Ik zit te twijfelen tussen de volgende kaarten:
* Promise FT S150 TX2+
* Adaptec AAR-1210SA
* Highpoint RocketRaid
Ik sta natuurlijk open voor andere kaarten in dezelfde prijsklasse.
Ik ben bang dat ze niet 123 met Linux werken maar dat is een must. Heeft iemand ervaring met Sata raid0 en Gnu/Linux? Kan iemand me de bovenstaande kaarten aan- / afraden. Het liefst zou ik de drivers vinden in de Linux source tree. Als dit nog niet mogelijk is, dan zie ik van dit idee af en ga ik gewoon verder met ataraid (ide dus) en vervang ik gewoon de bestaande schijven door grotere waar ik dan wel weer jaren mee vooruit moet
Mijn huidige configuratie is:
2 x 40 gb ibm ataraid 0 op onboard highpoint 370
Gentoo GNU/Linux
Gentoo kernel sources
Ik heb hier ook al een topic en hoop dat dit verder geen bezwaar is:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/845391
Het gaat me er gewoon om dat als ik voor een firmwareRAID oplossing kies, dat het dan dus ook werk in Linux.
In de gentoo forums heb ik hierover nog geen bevesting of suc6verhalen gevonden.
Het idee is dat ik met deze schijven ook vooruit kan op een volgend systeem en natuurlijk het liefst zonder verlies van data (als ik op een ander mobo bijvoorbeeld onboard sata raid heb).
Ik zit te twijfelen tussen de volgende kaarten:
* Promise FT S150 TX2+
* Adaptec AAR-1210SA
* Highpoint RocketRaid
Ik sta natuurlijk open voor andere kaarten in dezelfde prijsklasse.
Ik ben bang dat ze niet 123 met Linux werken maar dat is een must. Heeft iemand ervaring met Sata raid0 en Gnu/Linux? Kan iemand me de bovenstaande kaarten aan- / afraden. Het liefst zou ik de drivers vinden in de Linux source tree. Als dit nog niet mogelijk is, dan zie ik van dit idee af en ga ik gewoon verder met ataraid (ide dus) en vervang ik gewoon de bestaande schijven door grotere waar ik dan wel weer jaren mee vooruit moet
Mijn huidige configuratie is:
2 x 40 gb ibm ataraid 0 op onboard highpoint 370
Gentoo GNU/Linux
Gentoo kernel sources
Ik heb hier ook al een topic en hoop dat dit verder geen bezwaar is:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/845391
Het gaat me er gewoon om dat als ik voor een firmwareRAID oplossing kies, dat het dan dus ook werk in Linux.
In de gentoo forums heb ik hierover nog geen bevesting of suc6verhalen gevonden.
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]