sata raid 0: welke controller?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik wil graag nieuwe harddisks kopen om op een wat ouder moederbord te zetten. Ik zit te denken aan serial ata, maar heb geen support hiervoor op mijn huidige mobo. Ik wil hoe dan ook extra performance (t.o.v. niet-raid) en de mogelijkheid voor het opzetten van een dualboot met ms winxp en ga daarom voor firmwareRAID0.

Het idee is dat ik met deze schijven ook vooruit kan op een volgend systeem en natuurlijk het liefst zonder verlies van data (als ik op een ander mobo bijvoorbeeld onboard sata raid heb).

Ik zit te twijfelen tussen de volgende kaarten:
* Promise FT S150 TX2+
* Adaptec AAR-1210SA
* Highpoint RocketRaid
Ik sta natuurlijk open voor andere kaarten in dezelfde prijsklasse.

Ik ben bang dat ze niet 123 met Linux werken maar dat is een must. Heeft iemand ervaring met Sata raid0 en Gnu/Linux? Kan iemand me de bovenstaande kaarten aan- / afraden. Het liefst zou ik de drivers vinden in de Linux source tree. Als dit nog niet mogelijk is, dan zie ik van dit idee af en ga ik gewoon verder met ataraid (ide dus) en vervang ik gewoon de bestaande schijven door grotere waar ik dan wel weer jaren mee vooruit moet :|

Mijn huidige configuratie is:
2 x 40 gb ibm ataraid 0 op onboard highpoint 370
Gentoo GNU/Linux
Gentoo kernel sources

Ik heb hier ook al een topic en hoop dat dit verder geen bezwaar is:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/845391
Het gaat me er gewoon om dat als ik voor een firmwareRAID oplossing kies, dat het dan dus ook werk in Linux.
In de gentoo forums heb ik hierover nog geen bevesting of suc6verhalen gevonden.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Crossposten is niet de bedoeling (dat weet jij natuurlijk ook ;) ), maar de topics zijn hier echt verschillend: de andere gaat over hardware, terwijl deze over het al of niet goed werken van Linux i.c.m. de verschillende controller-kaarten gaat, dus geen probleem.

In die zin is het dus ook geen crosspost, alleen twee aspecten van hetzelfde probleem :)

Sowieso lijkt me dit trouwens een onderwerp waar ook veel anderen nu of in de nabije toekomst in geinteresseerd zullen zijn. Dus, ik ben benieuwd....

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Ik had hetzelfde probleem, voor een tweetal raptors. Ik heb er toen voor gekozen om voor 85 euro een Asus A7V600 te kopen.

Ondegeveer dezelfde prijs als een losse controller, maar met een 'gratis' mobo (inc. Gbit lan!) erbij.
En aangezien ik zo'n upgrade wel kon gebruiken (had een ecs k7s5a ding), toch maar hiervoor gegaan ipv een los kaartje :)

• irondog

irondog

Topicstarter
Jezus, dat ik dat zelf niet kan verzinnen :)

Dit maakt het probleem niet makkelijker natuurlijk, maar opent mogelijkheden. :P

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo is software RAID geen optie? Verschil in performance zul je niet merken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• irondog

irondog

Topicstarter
edit:
dubbel

[ Voor 93% gewijzigd door irondog op 08-12-2003 18:59 ]

• irondog

irondog

Topicstarter
deepspace schreef op 08 december 2003 @ 17:18:
Hoezo is software RAID geen optie? Verschil in performance zul je niet merken.
Ik moet transparatie hebben voor mijn dualboot wensen.
Cutebritney schreef op 08 december 2003 @ 17:04:
Ik had hetzelfde probleem, voor een tweetal raptors. Ik heb er toen voor gekozen om voor 85 euro een Asus A7V600 te kopen.

Ondegeveer dezelfde prijs als een losse controller, maar met een 'gratis' mobo (inc. Gbit lan!) erbij.
En aangezien ik zo'n upgrade wel kon gebruiken (had een ecs k7s5a ding), toch maar hiervoor gegaan ipv een los kaartje :)
Ik ga voor iets meer dan de prijs van een pci raidcontroller ook maar voor een mobo van geweldige kwaliteit en reputatie: a7n8x deluxe
De rest van mijn hardware kan ik gewoon behouden.

Het thuisfront heeft zelfs al info over dit mobo gepost en support is er voor de controller:
gentoo topic

thnx Deepspace
(Mag dat voor deze keer :) )

Pagina: 1